فهرست مطالب

مدیریت ارتقای سلامت - پیاپی 1 (زمستان 1390)

نشریه مدیریت ارتقای سلامت
پیاپی 1 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/08
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مسعود فلاحی خشکناب صفحه 3
    ایزد یکتا را شکر گزار هستیم بخاطر تمام نعمت هایی که به انسان عطا نموده است و سلامتی مهمترین این نعمت هاست که باید بتوانیم از این نعمت الهی استفاده نموده و در حفظ و ارتقای آن بکوشیم. دنیای ما سریعا در حال تغییر است، پیشرفت های علمی روز بروز بیشتر شده و روی زندگی جوامع بشری تاثیر بس شگرفی می گذارد، علوم مرتبط با سلامتی نیز از این تغییرات مستثنی نبوده و تحت تاثیر آن قرار می گیرد. در سال های اخیر تحولات بسیاری در روش های تشخیصی و درمانی ایجاد شده است که منجر به دگرگونی وسیع در نحوه مراقبت های سلامتی گردیده است. اقدامات تشخیصی و درمانی از طریق فناور ی های پیشرفته(High Tech) و ابزارهای پیچیده همچون لیزرها، مواد بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، درمان از طریق سلول های بنیادی همه و همه مقوله سلامت را متحول کرده است. از طرفی با افزایش معلومات عمومی احاد اجتماع توقع و انتظارات مردم از دولت و سازمان های متولی سلامت افزایش یافته و نیاز به خدمات مرتبط با سلامتی روز بروز در حال افزایش است. افزایش طول عمر و سالمندی، افزایش بیماران و بیماری های مزمن همچون دیابت، فشارخون، آسم، بیماری های روانی و... نیاز به خدمات پرستاری و پزشکی را بطور لگاریتمی افزایش داده است. تغییر نگرش از بیمارستان محوری به جامعه محوری و مراقبت در منزل، تغییر نگرش از خدمات بستری به سوی خدمات سرپایی منجر به تحولاتی در مدیریت سلامت گردیده است. تغییر روند بیماری ها از سوی بیماری عفونی به بیماری های مربوط به سبک زندگی، بیماری های قلب و عروق، سرطان ها، تصادفات و تروما منجر به چالش هایی در نحوه آموزش پزشکان، پرستاران و... تغییر محتوای درسی آنها شده است. از طرفی نیاز شدید به بروز شدن اطلاعات مراقبین بهداشتی از طریق انتشار نتایج پژوهش های جدید وجود دارد. انجمن علمی پرستاری ایران با تلاشی گسترده جهت این امر مهم اقداماتی مختلفی را به انجام رسانده است که یکی از آنها تصمیم به راه اندازی نشریه ای می باشد که با انتشار نتایج پژوهش های حوزه مدیریت سلامت (مدیریت پرستاری، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مدیریت بیمارستانی، مدیریت تکنولوژی پزشکی، مدیریت اقتصاد بهداشت و...) در ارتقای سلامت بکوشد. لذا در سال 1388 هیات مدیره انجمن علمی پرستاری ایران تصمیم به راه اندازی فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت نمود و پس از 2 سال تلاش موفق به اخذ مجوز از وزارت ارشاد اسلامی گردید و با مساعدت کمسیون نشریات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال 1390 موافقت اصولی علمی پژوهشی شدن این فصلنامه را اخذ نمود و اکنون که با تاییدات الهی، این مهم انجام شده است، افتخار دارد که اولین شماره این فصلنامه را که شامل مقالات پژوهشی می باشد تقدیم عزیزان نماید. امیداست دست اندرکاران این فصلنامه در این مسیر پر تلاطم از همکاری کلیه اساتید، دانش پژوهان، دانشجویان و محققین علوم سلامتی بهره مند گردند.
    دکتر مسعود فلاحی خشکناب رئیس انجمن علمی پرستاری ایران
    کلیدواژگان: مدیریت، ارتقا، سلامت
  • پریناز آخوند لطفعلی، محمد علی حسینی، حمیدرضا خانکه، مسعود فلاحی خشکناب، سمانه حسین زاده صفحه 7
    مقدمه
    امروزه تعارض به عنوان یک جزء غیر قابل اجتناب در ارتباطات انسانی ساختارهای سلامت است. یکیازمهمترینمهارتهاییکهمشخصهتوانایی فرد درحلتعارضاست،برخورداریازهوش هیجانیمیباشد.پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش هوش هیجانی برتعارض پرستاران انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعهنیمه تجربیتعداد 56 نفر پرستار به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (27 نفر) و شاهد (29 نفر) تقسیم شدند. داده ها توسط پرسشنامه جمعیت شناسی، پرسشنامه تعارض شغلی دوبرینو پرسشنامه هوش هیجانی بار آنجمع آوری گردید. اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه ها با نظر خواهی از متخصصین ارزیابی گردید. ثبات درونی پرسشنامه ها با محاسبه آلفای کرونباخ برای تعارض شغلی 85/0و هوش هیجانی 95/0 تایید گردید. ابتدا هر دو پرسشنامه توسط پرستاران گروه آزمون و شاهد تکمیل گردید. سپس کلیاتی با مفهوم هوش هیجانی به گروه آزمون آموزش داده شد. یک هفته پس از آموزش هر دو پرسشنامه مجددا توسط هر دو گروه تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کای اسکوئر، دقیق فیشر، تی مستقل، تی زوجی و هاپکر در نرم افزار SPSS5/11استفاده گردید.
    یافته ها
    بین دو گروه آزمون و شاهد از نظر متغیرهای جمعیت شناسی به جز وضعیت تاهل تفاوت معناداری مشاهده نشد. هوش هیجانی کل در دو گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله تفاوت معناداری را نشان نداد.در گروه آزمون میانگین نمره هوش هیجانی ارتقاء پیدا کردهوهوش هیجانی کل پس از مداخله معنادار شد (049/0=P). همچنین، نوع تعارض شغلی (0001/0=P) و نمره تعارضشغلی (000/0=P) در گروه آزمون بعد از مداخله معنادار شد.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی تاثیر مثبت و معناداری در تعارض شغلی پرستاران داشته است.
    کلیدواژگان: تعارض شغلی، هوش هیجانی، پرستاران
  • فریبا برهانی، عباس عباس زاده، سیمین کهن صفحه 17
    مقدمه
    کارآمدیپرستاران در مقابله با حوادث غیر مترقبه ارزش بسیاری دارد. یکی از شاخص هایی که با نحوه عملکرد پرستاران در شرایط واقعی حادثه رابطه نزدیکی دارد، احساس خودکارآمدی آنان است. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی خودکارآمدی مقابله با حوادث غیرمترقبه با ویژگی های جمعیت شناسی در پرستاران شهر کرمانانجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، 484پرستار شاغل در بیمارستان های دولتی و خصوصی شهر کرمان به صورت سرشماریشرکت کردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه کارآمدی پرستاران در مقابله با حوادث است که بر اساس نظریه شناختیاجتماعیبندوراتوسط پژوهشگران تهیه شده است. این پرسش نامه دارای 47 عبارت است که شاخص اعتبار محتوا92/0 و ضریب همبستگی درونی (آلفای کرونباخ)82/0 به دست آمد.تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از SPSS13 انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان از خودکارآمدی متوسط پرستاران در مواجهه با حوادث غیر مترقبه دارد. عوامل سن، سابقه کار و افزایش تحصیلات و تجربه قبلی خدمت رسانی در بحران همبستگی معنی داری با میانگین نمره خودکارآمدی داشت(p<.05).
    نتیجه گیری
    برای مقابله با حوادث احتمالی آینده، نیاز به توان افزایی پرستاران می باشد. این بررسی می تواند سرفصل های مورد نیاز در توان افزایی را مشخص کند.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی، پرستاران، حوادث غیر مترقبه
  • رقیه اسماعیلی، میمنت حسینی، فریده یغمایی * صفحه 26
    مقدمه

    شناخت میزان و نوع فعالیت بدنی افراد بالغ جهت برنامه ریزی های ارتقاء سلامتی آنان ضروری است. یکی از روش های گرد آوری داده ها دراین مورد «ثبت زمان وقایع» است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین فعالیت بدنی مدرسین زن دانشگاه، طراحی، اعتبار سنجی و بکارگیری ابزار «ثبت زمان فعالیت بدنی بالغین» بود.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی می باشد. تعداد 50 نفر از مدرسین زن دانشگاه بطور در دسترس در این مطالعه شرکت کردند. جهت جمع آوری اطلاعات، با توجه به منابع وابزارهای موجود در سایر کشور ها، بررسی و نقد آن ها، ابزار «ثبت زمان فعالیت بدنی بالغین» را طراحی شد. جهت اعتبار سنجی (محتوی و صوری) ابزار طراحی شده در اختیار توسط 6 نفر از صاحبنظران (پرستاری، علوم تغذیه و فیزیوتراپی) قرار گرفت و با توجه به اعمال نظر آنان ابزار از نظر اعتبار محتوا و صوری تایید شد. سپس ابزار «ثبت زمان فعالیت بدنی بالغین» در اختیار مدرسین زن دانشگاه قرار گرفت و از آن ها خواسته شد فعالیت بدنی یک روز معمولی خود را در ابزار مورد نظر تکمیل نمایند. داده ها پس از کد گذاری، دسته بندی و سپس مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج مطالعه نشان داد فعالیت های ثبت شده مدرسین زن در یک روز معمول شامل 63 درصد نمونه ها با میانگین 13 ساعت و 20 دقیقه از نوع سبک (مطالعه، نشستن وکار با کامپیوتر و...)، 33 درصد آن ها با میانگین 8 ساعت و 50 دقیقه از نوع متوسط (کارآموزی، کارهای منزل و...) و 4 درصد نمونه ها با میانگین 2 ساعت و 10 دقیقه از نوع سنگین (ورزش، پیاده روی تند) بود.

    نتیجه گیری

    فقدان فعالیت منظم ورزشی و داشتن اضافه وزن، سبب مشکلات سلامتی می شود و توجه به این موضوع بسیار مهم است. استفاده از «ثبت زمان فعالیت بدنی بالغین» بعنوان یک ابزار معتبر در این رابطه پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: فعالیت بدنی، مدرسین زن دانشگاه، طراحی، اعتبار سنجی
  • مریم جدید میلانی، طاهره اشک تراب، ژیلا عابد سعیدی، حمید علوی مجد صفحه 34
    مقدمه
    براساس نظریه خود-تعالی، افرادی که با شرایط آسیب پذیر یا مرگ روبرو می شوند، ظرفیتی از خود-تعالی را کسب می کنند که تاثیر مثبت بر رفاه آنها دارد.هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر گروه همتایان بر ارتقاء وضعیت سلامت جسمی بیماران مبتلا به ام اسبا آزمون نظریه خود-تعالی رید است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی قبل و بعد از مداخله و برپایه نظریه خود-تعالی رید می باشد که برروی 33 بیمار مبتلا به ام اس در سه گروه حمایتی همتا به مدت 8 جلسه بصورت هفتگی 2 ساعت انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل1- پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناسی، 2- “پرسشنامه اصلاح شده درک از بیماری ام اس” با 57 عبارت و همبستگی درونی 80/0=α، 3- “ابزار خود-تعالی رید” با 15 عبارت و همبستگی درونی 68/0=α و 4- بخش سلامت جسمی اهه کیفیت زندگی در بیماری ام اس” با 84 عبارت و همبستگی درونی 93/0=αبود. ابزارها قبل و بعد از تشکیل گروه ها توسط بیماران مبتلا به ام اس تکمیل شد. از نرم افزار SPSS18جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. با استفاده از تحلیل مسیر، ارتباطات موجود میان متغیرهای الگوی پژوهش آزمون شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که عامل درک از بیماری می تواند پیش گویی کننده خود-تعالی و وضعیت سلامت جسمی بیماران مبتلا به ام اس باشد، عامل خود-تعالی نیز با میزان اثر 43/0 پیش گویی کننده وضعیت سلامت جسمی بود. یافته جدید این پژوهشارتباط مستقیم بین درک از بیماری و وضعیت سلامت جسمی بود(001/0=p) که در نظریه رید به آن اشاره نشده بود.
    نتیجه گیری
    نتایجپژوهش حاضر می تواند در مدیریت آموزش پرستاری و مدیریت پرستاری جهت بهبود وضعیت سلامت جسمی بیماران مبتلا به ام اس، استفاده شود.
    کلیدواژگان: خود، تعالی، گروه همتایان، مولتیپل اسکلروزیس، سلامت جسمی، درک از بیماری
  • امیر اشکان نصیری پور، زهرا سادات سعید زاده، محمد صباحی بیدگلی صفحه 45
    مقدمه
    مطالعات نشان داده است که مهارتهای ارتباطی پرستاران با بیمار و سایر اعضای تیم درمانی یک مهارت بالینی به شمار می رود و یکی از مهمترین عوامل موثر بر افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقاء نتایج بهداشتی و درمانی برقراری ارتباط مناسب بین پزشک و یا پرستار با بیمار می باشد. هدف این مطالعه تعیین همبستگی مهارت های ارتباطی پرستاران باکیفیت خدمات بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضربه روش توصیفی - همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش 384 بیمار بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود که به روش تصادفی طبقه ای در بیمارستان های منتخب تعیین گردیدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه ای شامل سه بخش، اطلاعات جمعیت شناسی، مهارت های ارتباطی پرستار (پرسشنامه پژوهشگرساخته 28سوال) و کیفیت خدمات بستری بود. اعتبار ابزار، در زمینه مهارت ارتباطی از روش اعتبار محتوا وپایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 92 /0، بر روی 20 بیمار بستری در بیمارستان های منتخب، مورد تایید قرار گرفت. درمورد اندازه گیری کیفیت خدمات، از مقیاس سروکوال استفاده گردید. داده ها با نرم افزارSPSS 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین مهارت های ارتباطی و کیفیت خدمات بستری دربیمارستان های مورد مطالعه همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (78/0r= و 001/0 p-value=). به علاوه، بین مهارت های ارتباطی از نظر بیماران با ابعاد کیفیت خدمات (عوامل ملموس، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، تضمین و همدلی) همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت که از لحاظ شدت همبستگی بین دو متغیر مهارت ارتباطی و کیفیت خدمات، از بیشترین به کمترین، شامل بعد تضمین (708/0(r=، قابلیت اعتماد (689/0r=)، پاسخگویی (637/0 (r=، همدلی (552/0(r= و ملموس (514/0r=)، بود.
    نتیجه گیری
    بهبود مهارت های ارتباطی کارکنان بیمارستان ها، می تواند به افزایش کیفیت خدمات درمانی در این مراکز منجر گردد.
    کلیدواژگان: مهارت ارتباطی، کیفیت، خدمات بستری، بیمارستان، پرست
  • نسرین نیک پیما، احمد ایزدی * صفحه 55
    مقدمه

    جهت ارایه مراقبت با کیفیت و ایمن به بیمار، گسترش و کاربرد دانش پرستاری الزامی است. این مطالعه با هدف تعیین منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران در کار بالین صورت گرفته است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی 100 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی شهید بهشتی به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه، «پرسشنامه منابع دانش» شامل اطلاعات جمعیت شناسی (شامل 6 سوال) و منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران (شامل 16 سوال) بود که اعتبار و پایایی این ابزار به ترتیب با روش های اعتبار محتوا و آزمون مجدد (ضریب پایایی 80/0) اندازه گیری و تایید شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS 14 انجام شد.

    یافته ها

    یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که مهم ترین منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران در کار بالینی به ترتیب: اطلاعات حاصل از تجربه کار با بیماران (39 درصد)، اطلاعات حاصل از تحصیلات دانشگاهی و اطلاعات به دست آمده در مدت خدمت (35 درصد) وکمترین منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران مقالات چاپ شده در مجلات پرستاری (2 درصد) بوده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به توسعه روز افزون علم و انجام پژوهش ها در پرستاری، استفاده از دانش نوین در عملکرد بالینی پرستاری ضروری است. این امر سبب کاهش فاصله بین نظری و عمل و نیز افزایش کیفیت ارائه خدمات به بیماران می شود.

    کلیدواژگان: منابع دانش، پرستاران، کار بالین
  • محمد صباحی بیدگلی، سمیه شهری، علی کبریایی، سید حمیدرضا سیدی، زهرا سرافراز صفحه 62
    مقدمه
    امروزه مسئله ایمنی بیمار یکی از مباحث مهم جامعه پزشکی و سازمان جهانی بهداشت در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است. خطاهای پزشکی یکی از مشکلات جدی در سلامت عمومی و تهدیدی برای ایمنی بیمار محسوب می شوند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت ایمنی بیماران در مراکز درمانی شهرستان کاشان از دیدگاه پرستاران انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، 218 نفر از کارکنان پرستاری شاغل در مراکز درمانی شهرستان کاشان شرکت داشتند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام شد. «پرسشنامه جو ایمنی بیمار»، جو ایمن را با 30 سوال در هفت بعد (فرصت های آموزشی، گزارش دهی، رفع خستگی، نگرش سرپرستان، شرایط پرستاری، ارتباط با پزشکان، روابط بین پرستاران) بررسی نمود. اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب الفای کرونباخ (89/0) تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 11 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که میانگین سنی افراد تحت مطالعه 85/6 ± 63/32 سال بود و 8/85 در صد آنان زن بودند. تفاوت معنی داری در میانگین رتبه جو ایمنی بیمار در تمامی ابعاد مشاهده گردید. همچنین میانگین رتبه جو ایمنی بیمار در تمامی ابعاد به جز بعد رفع خستگی در مراکز پزشکی درمانی تحت مطالعه معنی دار بود (001/0= p). در این مطالعه بعد روابط بین پرستاران (67/0 ± 24/3) بیشترین و بعد نگرش سرپرستان (71/0 ± 47/2) کمترین میانگین رتبه را به خود اختصاص داد.
    نتیجه گیری
    جو ایمنی بیمار در مراکز مورد مطالعه در وضعیت مناسبی قرار ندارد. این امر توجه مدیران بخش سلامت در شهرستان را به اتخاذ رویکرد مناسب جهت تامین جو ایمنی بیمار در مراکز درمانی جلب می نماید.
    کلیدواژگان: ایمنی بیمار، پرستار، بیمارستان
  • حسین فیض الله زاده، پرخیده حسنی صفحه 74
    مقدمه
    حرفه پرستاری از دیر باز در مسیر فرایند تکاملی خود با چالش های فراوانی روبرو شده است. یکی از چالش های امروزی، اشتغال فارغ التحصیلان دکتری تخصصی پرستاری در بالینمی باشد. هدف از این مطالعه تبیین چالش ها و فرصت های اشتغال دکتری های پرستاری در بالین از دیدگاه دانشجویان و مدرسین دکتری پرستاری بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی است که با رضایت آگاهانه و مشارکت 10 نفر از دانشجویان و مدرسین دکتری پرستاری دانشکده های پرستاری شهر تهران انجام گرفته است. روش جمع آوری داده ها، گزارش مکتوب نیمه ساختار یافته و با سوالات باز پاسخ بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کلایزی استفاده شد. برای تایید صحت داده ها معیارهای لینکولن و گوبا بررسی شد.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل گزارش هامنجربهاستخراج24 کد اولیه، 12 زیر طبقه و 5 طبقه اصلی گردید. طبقات اصلی پدیدار شده شامل مدیریت و سازمان دهی در بالین، شکاف بین نظری و عمل در دوره دکتری پرستاری، تربیت دکتری پرستاری بالین، ارتقای حرفه و بهبود کیفیت آموزش و خدمات بالینی پرستاری بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که بایستی دکتری های پرستاری در راستای تخصص خود و در سطوح عالی پرستاری بکار گرفته شوند و قبل از بکارگیری آنان در بالین، جایگاه شان مشخص گردد. همچنین برای ارائه خدمات پیشرفته و مبتنی بر شواهد پرستاری، بهتر است آنان را بصورت دکتری پرستاری بالین یا حرفه ای تربیت کرد.
    کلیدواژگان: آموزش پرستاری، دکتری تخصصی پرستاری، دکتری پرستاری بالین، دکتری پرستاری حرفه ای
|
  • Parinaz Akhoond Lotfali, M.A. Hoseini, H.R. Khankeh, Masoud Fallahi Khoshknab, Samaneh Hoseinzadeh Page 7
    Introduction
    Today,conflictisaninevitablepart ofhumancommunicationinthehealthstructures. One of themost importantskillsthatarecharacteristicabilityinconflict resolutionishavingemotional intelligence.Present research is an attempted to determine the effect of emotional intelligence training on conflict in nurses. Methods and Materials:The study was conducted using semi experimental applied design with control/trail group. Study sample included 56 nurses based on inclusion criteria sampling and in the next step balanced block randomization sampling was used for assigning 2 groups of: control group (n=29), and Trial group (n=27). The researchers used 3 questionnaires including: Socio-demographic,Duberin Job Conflict Questioner and Bar-On Emotional Intelligence Questioner to gather data. Content and face validity of the questioners were measured by experts’ nurses. The reliability (Cronbach's alpha) coefficients for these scales were: job conflict (85%) and emotional intelligence (95%) confirmed. At the beginning, of this study all participants completed the questionnaires as pretest, then EI skills in 6 hours presented only for trail group, one weeks (each week they got 2 education package) after intervention, all subjects (in 2 groups) again completed questionnaires. The statistical software used was SPSS (v.11.5) for windows. Also paired T, Chi-square and Hapker tested were used.
    Findings
    Findings showed that there were no significant differences between the test and control group in terms of demographic characteristics except of marriage. Findings indicated that there are no significant differences between trail and control group in total and subscales EI score. However, finding indicated that there was a significant differences between before and after findings in trail group total and subscales EI score (p=0.049), and in job conflict(p=0.0001) and conflict score (p=0.000).
    Conclusions
    According to our findings in the present research, emotional intelligence education has been highly effective on the job conflict in nurses.
    Keywords: Job conflict, Emotional intelligence, Nurses
  • Fariba Borhani, Abbas Abbaszadeh, Simin Kohan Page 17
    Introduction
    Self-efficacy of nurses whom deal with unexpected events is valuable. One of the indexes that have close relationship with performance of nurses in real situation is feeling of self-efficacy. This study aimed to determine the correlation of self- efficacy of nurses to deal with unexpected events with the demographic characteristics of the nurses’ city of Kerman. Methods and Materials:In this study, 484 nurses whom are working in public and private hospitals in Kerman participated in the census. The instruments for data collection were Nurses Self-efficacy to deal with Emergencies Questionnaire that was made based on Bandura Social Cognitive Theory by researchers. This questionnaire has 47 items. The validity (content validity index) was 0.92 and internal consistency of this questionnaire was 0.82. Statistical analysis was done using inferential methods of ANOVA with SPSS (v.13).
    Findings
    The results of this study showed that the nurses have an average self-efficiency in confrontation with unexpected events. Factors such as age, work experience, and the increase in education and experience in previous disasters had a significant correlation with average score self-efficacy (p<0.05).
    Conclusion
    To deal with possible unexpected events in the future is needed to increase ability of nurses. This study can determine issues and topics to increase nurses’ self- efficacy.
    Keywords: Self, efficacy, Nurses, Unexpected events
  • Roghieh Esmaeeli, Mimanat Hoseini, Farideh Yaghmaee Page 26
    Introduction

    Knowing the amount and type of physical activity is essential for adults. One of the methods of collecting data about this, is “time diary" that in recent years has been considered. The aim of this study was to determine physical activities in female lectures of university, development, validation and use of ‘Time Diary of Adult Physical Activity. Methods and Materials: The design of this study was descriptive. 50 female lectures of university as sample participated. For data collection, pervious instruments were assessed, mixed and then ‘Time Diary for Adult’s Physical Activity’ was developed. In case of validation (content and face validity), the developed instrument was distributed to 6 experts and content and face validity was approved. For collecting data, ‘Time Diary of Adult Physical Activity’, distributed to women lectures of university and requested to record physical activity of a usual day. Later, data were analyzed.

    Findings

    Results in this study showed that in a usual day, 63% of samples with mean of 13 hours and 20 minute had light physical activity (sitting, working with computer and. .), 33% of them with 8 hours and 50 minute had moderate physical activity (work with students, cleaning home and …) and 4% of them with mean 2 hours and 10 minute had heavy physical activity (sporting, fast waking and...).

    Conclusion

    Lack of appropriate and enough of physical activity and gain weight can create healthy problems and considering this issue is so important. Use of ‘Time Diary of Adult Physical Activity as a valid instrument is suggested.

    Keywords: Physical activity, Female lectures of university, Development, validation, Time Diary of Adult Physical Activity
  • Milani Page 34
    Introduction
    The Theory of Self-Transcendence proposes that individuals who face human vulnerability or mortality obtain an increased capacity for self- transcendence and its positive influence on well-being. The aim of current study was to determine the effect of Peer Support Groups on promotion of Physical Health Status in Multiple Sclerosis by Testing Reed’s Self-Transcendence Theory. Methods and Materials:This study is a before and after quasi-experimental method based on self-transcendence theory that was conducted on 33 patients with confirmed MS participated in 3 peer support groups. Eight weekly 2 hours sessions were held. Data collection tools was Physical aspect of ‘ Multiple Sclerosis Quality of Life Inventory’ with 78 item and Cronbach's coefficient was 0.93, ‘Self-Transcendence Scale’ (STS) with 15 item and Cronbach's coefficient was 0.68 that after modifying, it increased to 0.81. Revised Illness Perception Questionnaire (IPQ-R) with 75 items and Cronbach's coefficient was 0.80. Patients completed tools pre- and post of sessions. Data analyzed by SPSS (v.18).
    Findings
    Illness perception can predict self-transcendence and physical health with 0.7207 effects. Also, self-transcendence can predict physical health with 0.43 effects. New finding was a direct relation between illness perception and physical health (p=0.001) that was not mentioned in Reed's Theory.
    Conclusions
    Based on the results, this theory can be used in research and educational management in nursing and nursing management to improve the physical health of MS patients.
    Keywords: Self, transcendence, Peer support group, Multiple Sclerosis, Physical health, Illness perception
  • Amir Ashkan Nasiripour, Zahra Sadat Saeedzadeh, Mohammad Sabahi Beedgoli Page 45
    Introduction
    Today studies have shown that communication between the physician/or the nurse with the patient treated as a clinical skill and considered as one of the main effective factors in improving both client’s satisfaction and health care outcomes. The aim of this study was to determine the correlation between nurse's communication skills and inpatient service quality in the hospitals of Kashan University of Medical Sciences, 2011. Methods and Materials:In this correlation study using a stratified sampling, 384 patientsfrom hospitals of Kashan University of Medical Sciences were selected. A three-section questionnaire for assessing respectively demographic characteristics, nurse’s communication skill, and inpatient service quality was used to collect the data. For communication skills, instrument validity and reliability were tested by content validity method and Cronbach’s alpha coefficient of 0.92, respectively on 20 patients in the hospitals under study. In measuring the service quality, SERVQUAL Scale was used. With regard to analyzing the data, Freedman’s statistical test was applied to study the service quality dimensions versus inpatient service quality. Also Spearman’s rank correlation coefficient was applied to detect the type and level of relationship among the nurses’ communication skills.
    Findings
    Results showed that there was a significant correlation between communication skills and inpatient service quality in the hospitals (P-value=0.001 and R=0.782). The patients noticed a positive and significant correlation between communication skills and service quality dimensions. The intensity of the relationship between the two variables from the highest to the lowest is 0.708, 0.689, 0.637, 0.552, and 0.514, respectively for the assurance, reliability, responsiveness, empathy, and tangibles.
    Conclusion
    Consequently, improving the communication skills for the hospital personnel can improve the service quality contribution of hospitals.
    Keywords: Communication skills, Quality, Inpatient services, Hospital, Nurse
  • Nasrin Nilpayma, Ahmad Izadi Page 55
    Introduction

    Development and application of nursing knowledge is necessary to provide a safe and high quality of patient care. The aim of this study was to determine the knowledge sources used in nursing practice. Methods and Materials:In this descriptive study, 100 nurses from different wards of Shahid Beheshti University of Medical Sciences and Health Services educational hospitals were selected and completed a 2- parts knowledge sources questionnaire including demographic (6 questions) and knowledge sources questions (16 questions). Content validity and test– retest (0.8) methods were used for measuring validity and reliability of the questionnaire respectively. Descriptive statistics and correlation tests were used for analysis of data by SPSS (v.14) software.

    Findings

    The results showed that most important knowledge sources used in nursing practice were personal experience of nursing patients/clients (39%), what has worked for years and information that learned in nursing school (35%). The least important knowledge source used in nursing practice was articles published in nursing journals (2%).

    Conclusion

    Due to increase of knowledge and research in nursing, use of new knowledge, in nursing practice is necessary. This will reduce gap between theory and practice and also improve quality of patient care

    Keywords: Knowledge sources, Nurses, Nursing Practice
  • Mohammad Sabahi Beedgoli, Somayeh Shahri, Ali Kebriaee, Hamid Reza Seyedi, Zahra Sarafraz Page 62
    Introduction
    The issue of patient safety is today of much importance for the medical community and the World Health Organization in the developing and developed countries. Medical errors are serious threats to the public health and patient safety. The aim of this study was to determine nursing staff’s viewpoints about patient safety climate in medical centers of Kashan. Methods and Materials:In this descriptive study 218 nurses working in the medical centers of Kashan were participated. Data were collected by questionnaire included two parts, demographic and ‘Safety Climate QuestionnairePatient’ with seven dimensions that covered by the questionnaire were: educational opportunities, reporting, refreshment, head nurses’ viewpoints, nursing condition, relation with physician, and nurses’ inter-relations. Content validity method and Cronbach’s alpha coefficient (0.89) were used for confirming validity and reliability of the questionnaire, respectively. Data were evaluated using the SPSS (v.11).
    Findings
    The results showed that mean age of the nurses participated in the study was 32.63±6.85 years, of them 85.8% were female. The mean of patient safety climate score in all seven aspects were significantly different. Except for the refreshment aspect, other aspects had different mean scores in different centers (p=0.001). Highest and lowest mean scores were related to the nurses’ inter-relations (3.24±0.67) and head nurses’ attitudes (2.47±0.71), respectively.
    Conclusion
    Patient safety climate in the centers under the current study was not in a good condition. This does motivate the managers of the health sector in the city to adopt an appropriate approach to patient safety climate in health care centers.
    Keywords: Patient Safety, Nurses, Hospital
  • Hosein Feizolahzadeh, Parkhideh Hasani Page 74
    Introduction
    From the past, nursing profession has encountered many challenges in its developmental process route. One of the update challenges is to recruit doctorates of nursing in clinical settings. The aim of this study was to describe Challenges and opportunities of doctorate of nursing in clinical settings.This is based on nursing lecturers and students (PhD) views. Methods and Materials:This is a qualitative descriptive phenomenological study that conducted with consent and participation of 10 nursing students (PhD) and nursing lecturers in Tehran nursing schools. Data gathering method was semi-structured written report with open ended questions. Colaizzi's method was used to data analysis. Lincoln and Guba criteria assessed to confirm data accuracy.
    Findings
    Analyzing data led to 24 preliminary cods, 12 sub- categories and 5 categories. Emerging categories included; managing and organizing clinical settings, gap between theory and practice in nursing doctoral program, doctorate of nursing practice education, promoting and optimizing quality of education and nursing clinical services.
    Conclusion
    Results revealed that doctorates of nursing should be recruited in their specialty and higher levels of nursing and their positions should be designed and clarified in clinical settings prior their recruitment. In regard to advanced services and evidence-based nursing delivery, it is better to educate nurses as doctor of nurse practice or professional doctorate.
    Keywords: Nursing education, Doctorate of nursing, Doctorate of nursing practice, Professional doctorate of nursing