فهرست مطالب

هوش مصنوعی و ابزاردقیق - سال پنجم شماره 5 (پیاپی 29، بهمن 1390)

دو ماهنامه هوش مصنوعی و ابزاردقیق
سال پنجم شماره 5 (پیاپی 29، بهمن 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/10
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مهدی بهرامی، هادی شیرویه زاد، فرهاد اصغرزاده صفحه 2
    امروزه بسته های نرم افزاری ساخت به کمک کامپیوتر به سازندگان اجازه می دهند قطعات پیچیده بر روی ماشینهای CNC ساخته شوند. از آنجا که فناوری ها با سرعت بسیار بالایی در حال تغییرند، نیاز به دانستن این که کدامیک از نرم افزارها بسته به میزان قابلیتهای خود به ساخت قطعات آن شرکت کمک می کند، وجود دارد. در این مقاله ابتدا به بیان دیدگاهی جامع از بسته های نرم افزاری ساخت از نظر اهداف و مزایای به کار گیری آنها پرداخته است. پس از آن، مشکلات موجود در این حوزه از نظر دشواری در انتخاب بسته نرم افزاری مطرح گردیده شده است. در ادامه، این مقاله ضمن معرفی بسته های نرم افزاری موجود، با بهره گیری از رویکرد تصمیم گیری چند معیاره، به دنبال یافتن بهترین بسته نرم افزاری با توجه به معیارهای مختلف از میان چهار بسته نرم افزاری مهم است. معیارهای عنوان شده در انتخاب نرم افزار با بهره گیری از نظرهای خبرگان از طریق پرسشنامه در چند حوزه کارکردی از جمله میزان کارکرد، قیمت و کارایی به دست آمده است که هر یک از این معیارها دارای زیر مجموعه هایی نیز هستند. سپس گزینه های موجود شامل CATIA، Solid Works، PRO-E و AutoCAD با معیارهای مذکور با یکی از ابزارهای تصمیم گیری چندمعیاره اولویت بندی شده اند که نتایج حاصل در مقاله آمده است. هدف این مقاله اولویت بندی نرم افزارها با در نظر گرفتن معیارهای به دست آمده است که به شرکتهای سازنده قطعات کمک نموده تا با دیدی کارشناسانه، به انتخاب نرم افزار مناسب خود بپردازند.
    کلیدواژگان: طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، ساخت به کمک کامپیوتر (CAM)، تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM)، بسته نرم افزاری
  • حمیدرضا فیلی، مریم تیموری، مهدیه مشرف، یاسمین غفارزاده الماسی صفحه 8
    تولید چسب یکی از قدیمی ترین تولیدات در ایران است که تا سالهای اخیر به صورت دستی و سنتی انجام می گرفت. بنابراین لزوم ارتقای کلیه شاخصهای تولیدی و کیفیتی، امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. بدین جهت در این تحقیق به مطالعه موردی در یکی از کارخانجات معتبر ایران در این حوزه پرداخته شده است. سامانه تولیدی مورد نظر با مسائل و مشکلات گسترده ای از قبیل کاهش ایمنی در اثر پاشش و برخورد مواد شیمیایی به افراد، خطر نشتی و از بین رفتن مواد، خطر شارژ و انتقال مواد به صورت غیر استاندارد، خطر بروز سوانح مختلف برای کارکنان و غیره مواجه است و از طرف دیگر با شکایات گوناگونی در حوزه ارتباط با مشتری و کاهش سطح کیفیت تولید از قبیل نادرست بودن میزان سفارش انجام شده و کمبود مواد اولیه در هنگام شارژ مواجه است. بنا بر این برای ارتقا و بهبود سامانه با انجام تحلیل نظام مند در ابتدا به تدوین مشکلات موجود و ایجاد شاخصهایی به منظور ارزیابی سامانه پرداخته شده و سپس با ایجاد سناریو های اتوماسیون گوناگون و استفاده از PLC ها به ارتقای سامانه پرداخته شده است. نتایج و مستندات عملیاتی، نتایج بسیار خوشبینانه و موفقیت آمیزی را نشان می دهند که این امر موجب دلگرمی کارشناسان برای ادامه روند بهبود و ارتقای سامانه شده است.
    کلیدواژگان: اتوماسیون، بهبود، بهره وری، صنایع چسب
  • اعظم فامیل خلیلی، جواد عبدی صفحه 20
    واقعیت مجازی (VR) در زمینه آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که معمولا هزینه های آموزش در محل بالاست، در حالی که می توان با ابزار های واقعیت مجازی، محیط پروژه را شبیه سازی کرد و برای مصارف آموزشی در سطوح مختلف استفاده نمود. از دیگر دلایل استفاده از واقعیت مجازی برای آموزش و یادگیری، شبیه سازی موقعیت بحران و آشنایی با اپراتورها در لحظه بروز حادثه و شبیه سازی دقیق حوادث است، زیرا ایجاد یک حادثه برای آموزش نیروها، با هزینه های بسیار بالای زمانی و مالی همراه است. علاوه بر این، آموزشهای تئوری نیز نمی توانند در لحظه بحران، پاسخگو باشند. در این مقاله ابتدا توضیح کوتاهی درباره محیطهای مجازی و واقعیت مجازی و غوطه وری ارائه شده است. در ادامه، دو فناوری مورد استفاده برای ایجاد کاربردهای مبتنی بر وب سه بعدی VRML و Java 3D برای دستیابی به محیط مجازی غوطه ور روی وب، مورد بررسی قرار گرفته است. سپس برخی از محیطهای یادگیری مجازی پیاده سازی شده که حس غوطه وری را به کاربر، القا می نمایند معرفی می شوند.
  • رویا لکی تبریزی صفحه 27
    سامانه اطلاعات بیمارستانی (HIS) یک سامانه اطلاعاتی یکپارچه و جامع است که برای مدیریت جنبه های اداری، مالی و بالینی بیمارستان طراحی شده است. HIS فرایند پردازش اطلاعات بیماران را با استفاده از زیرسامانه های به کار گرفته شده انجام می دهد. این حوزه به عنوان قلب انفورماتیک پزشکی محسوب شده، هدف اصلی اش حمایت از مراقبت بیماران و ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران به بهترین شکل ممکن و با استفاده از فناوری های نوین مبتنی بر بیسیم و مبتنی بر وب است. سامانه های اطلاعات بیمارستانی هر چه از نظر کیفیت امکانات در درجه بالاتری قرار داشته باشند بهتر می توانند به بیماران، خدمات ارائه نمایند. با توجه به این موارد، بدیهی است که قدم نخست در افزایش کیفیت امکانات درمانی، شناخت این امکانات و آشنایی با مزایا و معایب آنهاست. در این مقاله، هدف اصلی شناسایی و معرفی سامانه های نوین مبتنی بر بیسیم و مبتنی بر وب است که در مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین بیمارستانها کاربرد دارد و می توانند باعث ارتقای کیفیت مراقبت و همچنین تسریع امر درمان گردند. علاوه بر معرفی، برخی مزایا و معایب این فناوری ها نیز ارائه خواهد شد تا درمانگران و مدیران درمانی بتوانند با توجه به آن، شرایط و امکانات مناسب را برای مراکز درمانی خود فراهم سازند.
    کلیدواژگان: HIS، فناوری های بیسیم، اطلاعات، بیمارستان