فهرست مطالب

نشریه اندیشه آماری
سال شانزدهم شماره 2 (پیاپی 32، زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهرناز محمدپور، فرشته رضانزاد صفحات 1-14
  • فهیمه براتی، احمد نورالله صفحات 15-24
    یکی از مسائل اساسی که در استفاده از طرح های کسری دنبال می شود، چگونگی انتخاب طرح بهینه از میان طرح های کسری دارای تعداد اجرای برابر است. معیار وضوح، عمومی ترین معیار برای مقایسه طرح های کسری منظم است. این مقاله معیار وضوح تعمیم یافته، که تعمیم مفهوم وضوح به حوزه طرح های کسری نامنظم است را معرفی می کند. این معیار، ملاک مناسبی برای رتبه بندی طرح های کسری نامنظم می باشد. شایان ذکر است که وضوح تعمیم یافته طرح های کسری منظم با وضوح این گونه طرح ها برابر می باشد. بنابراین از معیار وضوح تعمیم یافته می توان برای مقایسه طرح های کسری منظم و نامنظم با تعداد اجرای برابر نیز استفاده نمود. مزیت دیگر معیار وضوح تعمیم یافته این است که ایده ای را برای معرفی معیار کمینه انحراف تعمیم یافته به دست می دهد که معیار اخیر، تعمیم معیار کمینه انحراف می باشد. در خلال مباحث مثال هایی برای تشریح کاربرد معیارهای معرفی شده، ارائه شده است.
    کلیدواژگان: اختلاط، الگوی طول واژه، تصویرسازی، تعامد، کمینه انحراف، وضوح _
  • هوشنگ طالبی، زهرا منصوروار صفحات 25-31
    عموما استنباط در یک مدل خطی تعمیمیافته بر اساس تقریبهای مجانبی برای اریبی و ماتریس کوواریانس برٓاوردگر پارامترها انجام میگیرد. در ٓازمایشهای با حجم نمونه کوچک، این تقریبها ضعیف عمل میکنند زیرا برٓاوردگرهای اریب را نتیجه میدهند. بررسی طرحهای بهینه در چنین ٓازمایشهایی در علوم زیستی و به خصوص در داروسازی به منظور تعیین سطح دوز دارو، از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این راستا، طالبی و راسل]11[در مدل لجستیک، طرحهای بهینه را برای نمونه های کوچک و با در نظر گرفتن معیار انتگرال میانگین مربعات خطای پیشبینی مورد بررسی قرار دادند. ٓانها تحقیق خود را محدود به طرحهای 2- نقطهای کردند. در این مقاله، به تعمیم طرحهای ایشان به سه نقطه و همچنین بررسی نقش اریبی در معیار معرفی شده میپردازیم.
    کلیدواژگان: اریبی، انتگرال میانگین مربعات خطا، پیشبین خطی، مدل بتا، دوجملهای، معیار بهینگی
  • هوشنگ طالبی، فریده جدی صفحات 32-42
    داده های دودوئی در بسیاری از تحقیقات علمی مورد توجه هستند. مرسوم ترین مدل برای بررسی این داده ها مدل لجستیک است که در خانواده مدل های خطی تعمیم یافته قرار دارد. معیارهای بهینگی برای یافتن طرح های بهینه معموال بر اساس ماتریس کوواریانس و خواص مجانبی این ماتریس بنا نهاده شده است. خواص مجانبی این ماتریس از جمله نااریبی عناصر تا زمانی که نمونه بزرگ باشد برقرار است. لذا در نمونه های کوچک، بحث اریبی برٓاورد پارامترها مطرح می شود و در این صورت، استفاده از معیارهای ذکر شده کفایت نمی کند. رابینسون و خوری (2003) بررسی و مقایسه طرح ها برای مدل های لجستیک را برای نمونه های کوچک مورد مطالعه قرار دادند. در این مقاله با استفاده از روش گرافیکی و شهودی رابینسون و خوری (2003) نشان می دهیم عملکرد پیش بینی طرح های بهینه مینی ماکس بهتر از پیش بینی طرح های بهینه موضعی و ضیعف تر از طرح های بهینه بیزی است.
    کلیدواژگان: داده های دودوئی، مدل لجستیک، طرح بهینه، معیار بهینگی، معیار میانگین مربعات خطای پیش بین
  • فریده محمدی نیا صفحات 43-56
    در طرح های فاکتوریل 2m، برای صرفه جویی در تعداد اجراها، از کسری از اجراهای طرح عاملی برای آزمون معنی داری اثرات استفاده می شود. در مرحله غربال گری که تعداد عامل ها زیاد هستند از طرح های کسری اثرات اصلی استفاده می کنند. برای صرفه جویی بیشتر و با توجه به اصل تنک بودن عامل های فعال، طرح های ابراشباع شده پیشنهاد شدند. در این مقاله طرح های ابراشباع شده و ملاک E(S2) به عنوان معیار بهینگی برای طرح های ابراشباع شده دو-سطحی معرفی می شوند. سپس به منظور تعیین میزان مطلوبیت این طرح ها، کران پایین برای E(S2) ارائه می گردد.
    کلیدواژگان: طرح ابر اشباع شده، کران پایین، ملاک E(S2)
  • هوشنگ طالبی، فریبا زاده لباف صفحات 57-70
    در بسیاری از مواقع، آزمایشگر با حالتی مواجه می شود که چند مدل رقیب وجود دارد (که تنها یکی از آن ها درست است) و او قادر به تعیین مدل صحیح نیست. هدف از این مقاله معرفی معیارهای بهینگی برای بررسی و تشخیص مدل درست است. در این راستا به دو رویکرد بیزی و غیربیزی می پردازیم. اگرچه رویکرد بیزی محدودیت هایی دارد، اما از این نظر که وابستگی استنباط های انجام شده نسبت به مقدار اولیه پارامترها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، نسبت به رویکرد غیربیزی مزیت خواهد داشت. در این مقاله علاوه بر معرفی معیارهای گوناگون، برای هریک الگوریتمی نیز ارائه می دهیم، که در به دست آوردن طرح های بهینه به صورت عددی سودمند واقع می شوند.
    کلیدواژگان: تشخیص مدل، طرح بهینه، مدل های غیرخطی، KL، بهینگی
|
  • Mehrnaz Mohammadpour, Fereshte Rezanezhad Pages 1-14
    The sample autocorrelation function (acf) of a stationary process has played a central statistical role in traditional time series analysis, where the assumption is made that the marginal distribution has a second moment. Now, the classical methods based on acf are not applicable in heavy tailed modeling. Using the codifference function as dependence measure for such processes be shown it be as a new tool for order identification of stable moving average processes. Based on the empirical characteristic function, we propose a consistent estimator of the codifference function. In addition, we derive the limiting distribution. Finally, simulation study shows the method is good.
    Keywords: Symmetric Stable Distribution, Moving Average Processes, Order Identification, Codifference Function
  • Fahimeh Barati, Ahmad Nourollah Pages 15-24
    Seeking the optimal design with a given number of runs is a main problem in fractional factorial designs (FFDs). Resolution of a design is the most widely usage criterion، which is introduced by Box and Hunter (1961)، used to be employed to regular FFDs. The resolution criterion is extended to non-regular FFG، called the generalized resolution criterion. This criterion is providing the idea of generalized minimum aberration criterion in non-regular designs. In this paper، we present these criteria and illustrate the advantages of non-regular designs in estimating the factorial effects with a smaller number of runs than that of regular FFDs. Some examples will be given.
    Keywords: Confounding, Minimum Aberration, Orthogonality, Projection, Resolution, Wordlength Pattern