فهرست مطالب

انتظام اجتماعی - سال سوم شماره 1 (بهار و تابستان 1390)

فصلنامه انتظام اجتماعی
سال سوم شماره 1 (بهار و تابستان 1390)

  • 240 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1391/04/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بررسی عوامل موثر بر سرمایه اجتماعی سازمانی با تاکید بر نقش روابط عمومی و ارائه مدل مناسب / مطالعه موردی: کلانتری های تهران بزرگ
    عزت الله سام آرام، مهدی الوانی، حسین افخمی، اصحاب حبیب زاده ملکی صفحه 7
    سرمایه اجتماعی، منبعی قابل تعویض است که در اختیار سازمان ها و اشخاص، در دست یابی به اهداف شان قرار دارد. ارتباطات و بنابراین روابط عمومی، نقشی مهم و گاهی اوقات ضروری در تشکیل سرمایه اجتماعی و مصرف آن ایفا می کنند. این پژوهش در پاسخ به این مسئله است که چگونه فعالیت ها و عملکرد ارتباطات درون و برون سازمانی پلیس می تواند به تولید سرمایه اجتماعی به طور اعم و سرمایه اجتماعی سازمانی به طور اخص منجر شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر سرمایه اجتماعی در سازمان با تاکید بر نقش روابط عمومی مطالعه موردی کلانتری های تهران بزرگ نیروی انتظامی و ارائه الگوی مناسب است. این مطالعه از نظر نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، پیمایشی از نوع توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری آن را مراجعه کنندگان به کلانتری های تهران بزرگ در شش ماه اول سال 1389 تشکیل می دهندکه برروی 326 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای، تصادفی ساده و سیستماتیک اجرا شده است. ابزار پژوهش مصاحبه و پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن در مرحله مقدماتی مورد بررسی و ت ایید قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بیش ترین رابطه کارکرد مدیریت روابط روابط عمومی با سرمایه اجتماعی سازمانی داشته و کم ترین رابطه را با کارکرد اقناعی روابط عمومی داشته است. هم چنین در بعد ارتباطی و شناختی سر مایه اجتماعی سازمانی با کارکرد مدیریت روابط بیش ترین و کارکرد اقناعی کم ترین رابطه را دارد. در بعدساختاری سرمایه اجتماعی سازمانی بی ش ترین رابطه را با کارکرد مشاوره ای و کم ترین رابطه را باکارکرد اقناعی دارد. نتایج این مطالعه نشان داد که از بین متغیر های تع ریف شده برای ارتباطات پلیس، کارکرد های مدیریت روابط و توسعه مناسبات، حل مس ئله، مشاوره، اطلاع رسانی و آموزش همگانی به ترتیب اولویت بیش ترین ت اثیر را در توسعه و تقویت سرمایه اجتماعی سازمانی نیروی انتظامی دارند.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی سازمانی، روابط عمومی، اطلاع رسانی، اقناعی، مدیریت روابط، حل مسئله، مشاوره، آموزشی همگانی
  • تبیین احسان امنیت در بین شهروندان تهرانی (با تاکید بر نقش سرمایه اجتماعی)
    جعفر هزارجریبی، عزت الله سام آرام، محبوبه حامد صفحه 47
    تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و احساس امنیت در بین شهروندان تهرانی صورت پذیرفته است. احساس امنیت به عنوان متغیر وابسته بر اساس شاخ ص های امنیت انسانی در گزارش توسعه انسانی 1994 مورد سنجش قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر مستقل با 4 عنصر شبکه روابط، تعاملات، اعتماد و آگاهی و توجه سنجیده شده است. در پژوهش حاضر از نظر نوع تحقیق کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی از نوع همبستگی است، جامعه آماری شامل کلیه شهروندان بالای 15 سال ساکن شهر تهران، روش نمونه گیری، خوشه ایچند مرحله ای و حجم نمونه 390 نفر می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات آن را پرسش نامه تشکیل می دهد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اعتماد نهادی بیش ترین همبستگی را با احساس امنیت دارد و بعد از آن اعتماد تعمیم یافت ه و اعتماد بنیادی قرار دارند. هم چنین تغییرهای اعتماد اجتماعی و آگاهی و توجه بر احساس امنیت شهروندان تهرا نی تاثیر مثبت دارد. در حالی که شبکه روابط اجتماعی و تعاملات اجتماعی تاثیر در تولید احساس امنیت شهروندان ندارد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین سرم ایه اجتماعی و احساس امنیت رابطه مثبت و معن ا دار ی وجود دارد. از میان عناصر سرمایه اجتماعی، عنصر اعتماد بی ش ترین همبستگی را با احساس امنیت دارد.
    کلیدواژگان: احساس امنیت، سرمایه اجتماعی، شبکه روابط اجتماعی، تعاملات اجتماعی، اقتصاد اجتماعی، آگاهی و توجه
  • رابطه بین سرمایه اجتماعی و تعهد سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان یگان ویژه نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی)
    سیدعلی اکبر احمدی، مهدی شهبازی، اکبر بهمنی صفحه 87
  • تاثیر اجرای طرح امنیت اجتماعی - اخلاقی بر احساس امنیت / مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه تهران
    محمدحسین الیاسی، مسعود شریعتی، اسلام رضایی صفحه 109
  • بررسی نقش اتباع افغانی بر احساس امنیت شهروندان / مورد مطالعه شهرستان ری
    توحید عبدی، علیرضا امانی صفحه 133
  • راهکارهای پیشگیری وضعی از سرقت احسام / مورد مطالعه شهرستان صحنه
    اکبر وروایی، داریوش رحمتی، محمد یاوری، سعید خردمندی صفحه 157
  • کنش گران پیشگیری از جرم
    غلامرضا محمدنسل صفحه 177
  • رابطه امنیت داخلی با امنیت خارجی
    محمود تشکری صفحه 201