فهرست مطالب

قرآن و علم - پیاپی 2 (بهار و تابستان 1387)

نشریه قرآن و علم
پیاپی 2 (بهار و تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/03/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد علی رضایی اصفهانی صفحه 7
    در این مقاله به احتمالات رابطه علوم تجربی و دین (با تاکید بر حوزه قرآن) پرداخته شده است. نخست تداخل علم و دین مطرح و سپس تعارض واقعی و ظاهری علم و دین مطرح شده و تعارض واقعی با دلایلی محال انگاشته شده و تعارض ظاهری پذیرفته شده اما قابل حل دانسته شده است و راهکاری برای رفع تعارضات ظاهری بیان شده که تصرف در ظاهر آیات در هنگام تعارض با علم قطعی و پی گیری خطای مقدمات فهم علمی و فهم تفسیری در هنگام تعارض نصوص با علم قطعی پیشنهاد شده است. با شواهدی مردود شمرده شده است و با شواهد و دلایل قرآنی رابطه سازگاری و تعامل بین علم و دین پذیرفته شده است. در این مقاله به دیدگاه های اخیر دکتر سروش در مورد بن بست تعارض قرآن و علم اشاره شده و با توجه به مطالب فوق مورد نقد قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: رابطه، تعارض، علم، دین، قرآن
  • حمید فغفور مغربی صفحه 23
    قرآن خود و همه کتب آسمانی را کتاب هدایت انسان معرفی می کند. هدف اصلی قرآن هدایت انسان است، ولی به خاطر اهداف فرعی و حاشیه ای آن، نکاتی از دانشهای گوناگون را آورده است.
    گزاره های علمی قرآن مقدمه هدف اصلی قرآن می باشد.
    گزاره های علمی قرآن واقع نما و طبیعت شناسی آن دقیق و درست است و مسلمانان را به مطالعه و بررسی طبیعت تشویق می کند، ولی برای اهدافی مهم تر که شناخت خداوند و معاد است، به کار می رود.
    کلیدواژگان: قرآن، علم، طبیعت شناسی، گزاره های علمی
  • حسن رضا رضایی صفحه 41
    نویسنده بعد از تقسیم آیات پزشکی قرآن به «آیات بهداشتی» و «آیات درمانی»، به اهداف آیات پزشکی قرآن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که قرآن کتاب علمی نیست، بلکه کتاب هدایت انسان به سوی کمال است. قرآن برای تقویت مبدء شناسی و معاد شناسی و تحریک حس کنجکاوی بشر، به مسائل علمی پرداخته و نیز به برخی از مسائل پزشکی اشاره نموده است.
    در تفسیر آیات پزشکی لازم است از شیوه «استخدام» برای فهم بهتر قرآن سود ببریم و از شیوه افراطی «استخراج همه علوم از قرآن» و تحمیل نظریه های علمی بر قرآن بپرهیزیم. نویسنده در پایان با توجه به آیه 275 سوره بقره که خداوند دیوانگی را به مس شیطان نسبت می دهد و مفسران احتمالهای زیادی در برای آن مطرح می کنند، ضمن اشاره به شبهات وارده بر آیه، به نقد و بررسی آن احتمالها پرداخته است.
    کلیدواژگان: پزشکی، اعجاز، قرآن، تفسیر علمی، شیطان
  • احمد صادقیان صفحه 69
    یکی از مباحث مطرح در بحث علم و دین، استخدام علوم در فهم اشارات علمی قرآن است. در بحث قرآن و بهداشت روان نیز می توان از پیشرفتها و دستاوردهای روانشناسی و بهداشت روانی برای استخراج قواعد بهداشت روانی از دیدگاه اسلام استفاده کرد. در این مقاله سعی شده است به بعضی از موارد و اصول کلی در این زمینه اشاره گردد.
    قرآن به عنوان کتاب راهنما و دستورالعمل زندگی بشر راهکارهایی را برای تامین بهداشت روانی ارائه داده است که در این مقاله به بعضی از راهکارهای شناختی و رفتاری اشاره می شود.
    راهکارهای شناختی: آموزه های اسلام با تغییر و اصلاح شناخت و تفکر نسبت به جهان و تبدیل جهان بینی بشر به جهان بینی الهی، بر نگرش انسان به مسائل زندگی و رفتار، عواطف و احساسات شخص تاثیر گذاشت که ایمان و توکل به خدا، رضا، مثبت اندیشی، امیدواری به زندگی، الگو قرار دادن پیامبر و اولیای الهی، اعتقاد به معاد از نتایج آن می باشد.
    راهکارهای رفتاری: اصلاح و هدایت تفکر به سمت جهان بینی الهی باعث اصلاح رفتار شخص می گردد که این رفتارهای صحیح در خانواده، روابط بین فردی، روابط اقتصادی می تواند بهداشت روانی افراد را تامین نماید.
    کلیدواژگان: قرآن، بهداشت، روان، روان شناسی
  • سید عیسی مسترحمه صفحه 91
    در این مقاله ضرورت توجه به مباحث نجومی در قرآن و اهداف قرآن از طرح این مباحث (از جمله خداشناسی، معادشناسی، نظم شناسی جهان و بیان حقایق علمی) بیان می شود. سپس نگارنده با ذکر تعریف و تاریخچه علم نجوم، نگاهی اجمالی به مباحث نجومی مطرح شده در قرآن می اندازد. همچنین پدیده های آسمان، زمین، خورشید، ماه و ستارگان را از منظر قرآن به اجمال بررسی می کند و در پایان به این نتیجه می رسد که قرآن کتاب نجوم نیست ولی گزاره های علمی (حدود 150 آیه نجومی) در قرآن وجود دارد که لازم است با توجه به یافته های کی هان شناسی، تفسیر بهتری از آنها ارائه و اعجازهای علمی و نظریه پردازی های علمی آنها شناخته شود و تفسیرهای غیر صحیح آیات اصلاح و چالش های توهمی قرآن و علم نجوم برطرف شود.
    کلیدواژگان: نجوم، قرآن، آسمان، زمین، خورشید، ماه، ستارگان، کیهان شناسی قرآن
  • علیرضا رضایی صفحه 113
    در این مقاله مساله هفت آسمان و زمین از نگاه قرآن و کی هان شناسی مورد بررسی قرار گرفته است، و روشن گردیده که این مساله از زمان نوح مطرح بوده و از اختراعات قرآن نیست. تعبیر هفت آسمان می تواند به معنای عدد حقیقی یا عدد کثرت باشد و آسمان در قرآن می تواند به معنای جو زمین، جایگاه ستارگان و سیارات و یا مراتب عالی وجود (آسمان معنوی) باشد. بنابراین مقصود قرآن در آیات سبع سموات یکسان نیست و در هر مورد یکی از معانی ممکن است مقصود باشد، پس یک نظر قطعی را نمی توان در مورد همه آیات جاری دانست و از طرف دیگر در کی هان شناسی نیز به صورت قطعی وجود یا عدم بیش از یک آسمان به اثبات نرسیده است.
    بنابراین تعارضی واقعی بین قرآن و کی هان شناسی جدید در این مورد وجود ندارد. همان طور که تطابقی بین هفت آسمان قرآن با نه فلک هیئت بطلمیوسی وجود ندارد بلکه قرآن با نظریه بطلمیوس مخالفت کرده است. از این رو دیدگاه سروش در مورد تطابق هفت آسمان قرآن با هیئت بطلمیوسی مورد نقد قرار گرفته است.
    در بخشی دیگر مقاله مساله هفت زمین مطرح شده که برداشت آن از قرآن بعید است.
    کلیدواژگان: قرآن، آسمان، زمین، بطلمیوس
  • مهدی رستم نژاد صفحه 135
    این نوشتار به موضوع نظام توزیع ثروت از نگاه قرآن پرداخته است. قرآن، اقتصاد را عامل قوام و دوام امور فردی و اجتماعی می داند. و اهداف توزیع ثروت را می توان در امنیت سیاسی، اقتصادی و رسیدن به عدالت اجتماعی خلاصه خواهد کرد. از آیات قرآن استفاده می شود مشکلات اقتصادی بشر، ناشی از کمبود مواد اولیه یا بخل طبیعت نیست، بلکه علت اساسی آن توزیع ناعادلانه و بهره وری نادرست از امکانات موجود است.
    کلیدواژگان: توزیع، ثروت، اقتصاد، عدالت
|
  • Dr. Mohammad Ali Rezai Esfahani Page 7
    In this article, the possibilities of relation between experimental knowledge and religion (with an emphasis in the field of Quran) have been discussed.In the beginning the interface of science and religion has been scrutinized and then the real and apparent contradiction of science and religion has been debated. The real contradiction has been rejected by reasons and the apparent one has been admitted which can be solved and alternatives have been given for its elimination. When there is a contradiction with certain science, interface in the appearance of verses and chasing of mistakes of primitive scientific and changing understanding have been suggested.Therefore the real contradiction between science and religion has been rejected with certain reasons; and compatibility between the two has been accepted with reasons and documents from the Quran. In this article the current views of Dr. Soroush in regard to deadlock of contradiction of Quran and science has been pointed out and on the basis of above mentioned matters has been criticized.
    Keywords: Relation, Contradiction, Science, Religion, Quran, Soroush
  • Dr. Hamid Faghfor Maghrabi Page 23
    Quran introduces itself and all divine books as book of guidance for mankind.The main objective of Quran is the guidance of human beings but for minor and marginalized purposes, it has mentioned points of various sciences.Scientific statements of Quran are an introduction for the main objective of Quran. Scientific reports of the Quran are in accordance with reality and Quranic understanding of nature is very accurate. Quran encourages all Muslims to study and assist the nature and this knowledge can be used for the greater and more important objectives which are knowing of Allah and the resurrection.
    Keywords: Quran, Science, Knowing of nature, Scientific statements
  • Hasan Reza Rezai Page 41
    The writer after dividing the medical verses of the Quran into “hygienic” and “treatment verses”, has argued the objectives of Quranic medical verses. He has reached to the conclusion that the Quran is not a scientific book but a book of guidance towards perfection for mankind. Quran has touched some of the scientific and medical issues in order to motivate inquisitive attitude of human being regarding creation and resurrection.While interpreting medical verses we should benefit from the “recruitment” method for a better understanding of the Quran. In the meantime we should avoid extremist method of “extracting” all sciences from the Quran and imposing scientific theories upon it. The writer has discussed verse 275 of sura Baqara which Allah attributes instantly to the touch of Satan and interpreters have mentioned a number of probabilities. The writer, while pointing out some of doubts and misgiving held about the verse 275, has assessed and criticized these probabilities.
    Keywords: medical, miracle, Quran, scientific interpretation, Satan
  • Dr. Ahmad Sadeqian Page 69
    One of the current discussions regarding the subject of science and religion is using sciences to understand Quran’s scientific mentions. In the subject of Quran and mental health, the advances and achievements of psychology and mental health can also be used to extract mental health rules from Islam’s perspective. In this article some of the cases and the overall principles of this field are mentioned. Also as a guidebook and a book of instructions for human life, Quran has presented some methods to provide human’s mental health which some of cognitional and behavioral methods will be mentioned in this article.Cognitional
    Methods
    By changing and improving human’s thought and cognition regarding the world and changing his world-view to a Divine world-view, Islam’s teachings effects human’s look at life’s problems and also effects his attitude, sentiments and feelings. The results are: believing in God, trusting God, satisfaction and resignation, positive thinking, being hopeful to life, placing Prophet (peace be upon Him) and Divine saints as a exemplar and believing in resurrection. Behavioral
    Methods
    By improving human’s thought and guiding it towards a Divine world-view, his behavior will be improved and these correct behaviors between members of a family, in the relations between two individuals and in economical relations can provide metal health of individuals.
    Keywords: Quran, health, psych, psychology, scientific interpretation
  • Dr. Alireza Rezai Page 113
    In this article the issue of seven heavens and earth has been assessed from the Quranic and cosmological perspective. It has been cleared that this issue has been there since Prophet Noah and is not a Quranic invention. The phrase “seven heavens” can be an actual number or a number which suggests a great number. Heaven in the Quran can be meant earth atmosphere, position of stars and planets, or higher stages of existence (divine heavens). Therefore Quranic objective in seven heavens verses is not the same and in each of them one of the meanings may be considered. So we cannot apply one certain comment about all verses. On the other hand, in cosmology also, existence or absence of more than one heaven has not been proved. Consequently, there is not any real contradiction between Quran and modern cosmology in this field. As there is no agreement between Quranic seven heavens and Ptolemaic system. On the contrary, Quran is opposing Ptolemaic system theory. That is why the comment of Soroush in regard to the compatibility of Quranic seven heavens with Ptolemaic system has been criticized. In another chapter of the article, the issue of Quranic seven heavens has been discussed which is highly unlikely to be taken from the Quran.
    Keywords: Quran, Heaven, Earth, Ptolemaic, Soroush
  • Dr. Mahdi Rustam Nejad Page 135
    This article has dealt with the system distribution of wealth from the Quranic point of view. The Quran has recognized economic stability as the cause of strength and continuity of individual and social affairs. The objective of distribution of wealth can be summarized in political and economic security and achievement of social justice. It is understood from the Quranic verses that the economic problem of human being is not the effect of lack of primary resources or miserliness of nature but on the contrary the main cause is the unjust distribution and incorrect use of existent resources.
    Keywords: Distribution, Wealth, Economic, Justice