فهرست مطالب

قرآن پژوهی خاورشناسان (قرآن و مستشرقان) - پیاپی 2 (بهار و تابستان 1386)
  • پیاپی 2 (بهار و تابستان 1386)
  • تاریخ انتشار: 1386/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 9
  • صفحه 13
    این نشست علمی با همکاری انجمن قرآن پژوهی حوزه و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن در مدرسه امام امیرالمومنین قم برگزار شد. در این جلسه برخی اساتید و طلاب مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن و مرکز جهانی علوم اسلامی و دانشجویان دانشگاه های مختلف و اعضای انجمن علمی قرآن پژوهی حضور داشتند در این نشست علمی رهنمودهای حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مطرح و میزگردی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد. از جمله:1. حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسن زمانی (عضو هیات علمی مرکز جهانی علوم اسلامی)؛2. حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد اسکندرلو (عضو هیات علمی مرکز جهانی علوم اسلامی)؛3. حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی (عضو هیات علمی مرکز جهانی و عضو هیئت مدیره انجمن قرآن پژوهی)؛4. استاد تقی صادقی (عضو هیات علمی پژوهشکده سپاه)؛اساتید در این نشست بر ضرورت پژوهش در مورد مستشرقان و تاریخچه و اهداف و روش های آن ها
    کلیدواژگان: قرآن، مستشرقان، نشست علمی
  • دکتر محمدحسن زمانی صفحه 61
    در مقاله نخست، شش دوره استشراق بررسی گردید و در این نوشتار، چهار دوره دیگر بررسی می شود. یعنی دوره چاپ و نشر کتب اسلامی و ضد اسلامی توسط مستشرقان، و دوره استشراق استعماری که از قرن هفدهم میلادی از سوی دولت های غربی با هدف تسلط بر شرق شروع شد؛ سپس دوره استشراق علمی در قرن بیستم مورد بررسی قرار می گیرد و در پایان، به دوره رویارویی استشراق با انقلاب اسلامی می پردازد.
    کلیدواژگان: استشراق، قرآن، استعمار، انقلاب اسلامی
  • راترود ویلانت صفحه 91
    اصل این مقاله در دائره المعارف قرآن لایدن به چاپ رسیده است.
    مولف این مقاله (راترود ویلانت) در رابطه با مشخصات و ابعاد تفسیر در دوران معاصر ویژگی های ذیل را به طور گذرا و مجمل مطرح می سازد از جمله: تفسیر ترتیبی به صورت سنتی، تفسیر طبق ترتیب نزول، توجه به ابعاد اجتماعی در تفاسیر، تفسیر اجزایی از قرآن، تفسیر ادبی، تفسیر موضوعی، توجه قرآن پژوهان معاصر به اصول و قواعد تفسیر، تفسیر عقلانی (تعقلی) و تفسیر علمی قرآن کریم. آن چه مولف از آن غفلت ورزیده و در تفاسیر معاصر بدان توجه شده است، عبارت اند از: توجه به بعد هدایتی و تربیتی، جهادی، ابعاد سیاسی و حکومتی در تفسیر قرآن، وحدت موضوعی قرآن و سوره ها (تناسب آیات و سور) که در تفسیر ساختاری قرآن رخ نموده است. نقد در این مقاله به دو صورت انجام گرفته است یکی به صورت پانوشت و دیگری به طور مستقل که در آخر مقاله می آید.
    کلیدواژگان: تفسیر قرآن، معاصر، عقل گرایی، تفسیر علمی، تفسیر موضوعی، تفسیر ساختاری، گرایش اجتماعی، گرایش جهادی
  • میشائیل مارکس صفحه 117
    هدف از انجام طرح، پردازش نسخه ای مستند از متن قرآن است که جواب گوی نظریات منتقدان قرار گیرد. بر خلاف نسخه قرآن چاپ شده در سال 1923 در مصر که امروزه به طور کلی رایج می باشد، در این برنامه بنابر این است که قدیمی ترین شواهد کتبی قرآن و همچنین قرائت های مختلف قرآن که در ادبیات اسلامی به طور شفاهی حفظ شده اند، به صورت فراگیر و همه جانبه در دسترس همگان قرار داده شود.
    از آنجا که نظام نوشتن نسخه های قدیمی قرآن بعضا در حد بالایی چند پهلو است (به دلیل نبود مصوت های کوتاه و یا نقطه) به صلاح است که دستنوشت ها و قرائت ها کاملا از هم جدا باشند؛ بدین صورت، نسخه مورد نظر فرم یک مقایسه دو طرفه را پیدا خواهد کرد.
    کلیدواژگان: قرآن، متون یهودی و مسیحی، نسخه های قدیمی، نسخه انتقادی، قرائت
  • محمدجواد اسکندرلو صفحه 137
    در این مقاله نخست واژه «کتاب» در قرآن و لغت مفهوم شناسی شده است سپس نظرات برخی مستشرقان مانند «دانیال مادیگان» در جلد اول دائره المعارف قرآن لایدن، «چارلز جوزف آدامز» در جلد دوازدهم دائره المعارف دین، و «ریچاردبل» در کتاب مقدمه ای بر قرآن به بررسی این موضوع پرداخته اند دانیال مادیگان میان مفهوم «کتاب»، «علم»، «قدرت» و «وحی الهی» پیوند مستقیمی قائل شده است و برای اثبات آن به آیاتی از قرآن استناد جسته در حالیکه جوزف آدامز به نوعی تحول و تکامل در فهم پیامبر نسبت به وحی معتقد شده که با اندیشه کتاب به اوج خود رسیده است ولی ریچاردبل بر این باور است که اصطلاح کتاب اغلب در سوره هایی به کار رفته که تاریخ آن به بخش پایانی حیات پیامبر مربوط می شود و عنوان آن مقطع را دوران کتاب نام گذاری کرده است. در این مقاله، دیدگاه آنان مورد نقل، نقد، تبیین و تحلیل قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: کتاب، ام الکتاب، اهل الکتاب، کتابت، وحی، قرآن
  • سید منصف حامدی صفحه 157
    نوشتارحاضر به تحلیل اندیشه های نصر حامد ابوزید پرداخته، و ریشه های آن را در آثار هرمنوتیکی غرب (مانند هایدگر و...) و افکار فوکو، محمد ارگون، بولتمان و... جستجو می کند. و شواهد گوناگونی از تاثیرپذیری و پیروی ابوزید از آن ها را ارائه می نماید، در این مقاله اندیشه های ابوزید در مورد نقد ادبی، اسطوره انگاری، نقش مفسر و مولف، تاویل، تاریخی بودن و قرائات متعدد از قرآن را بررسی نموده و سرچشمه ها و برخی از پیامدهای آن را ذکر می کند. در این میان حاصل برخی از نامه نگاری های نویسنده با ابوزید و پاسخ های او نیز ارائه می شود.
    کلیدواژگان: هرمنوتیک، اسطوره انگاری، ساختارگرایی، نقد ادبی، تاویل، نصر حامد ابوزید، محمد ارگون و فوکو
  • سید مجید پورطباطبایی صفحه 193
    ایگناز گلدزیهر، خاورشناس سرشناس مجارستانی که در زمره خاورشناسان یهودی به شمار می رود، نقش به سزایی در ترویج شبهات مربوط به اسلام، رسول خدا، قرآن و حدیث در جهان داشته است. وی در 22 ژوئن 1850 م. متولد و در 71 سالگی در سال 1921 م. از دنیا رفت.
    او در پژوهش های قرآنی خود وامدار «تئودور نولدکه» در کتاب تاریخ قرآن است.
    زمینه های اصلی اسلام پژوهی او کلام، اعتقادات، فرقه شناسی و نیز قرآن پژوهی بوده است.
    گلدزیهر سفرهای علمی متعددی به کشورهای اسلامی از جمله سوریه و مصر داشته و نزد برخی دانشمندان بزرگ مسلمان درس آموخته و زبان عربی و علوم اسلامی را فراگرفته است.
    در این نوشتار، ضمن معرفی صفت های یهودی مسلکانه وی، زندگانی علمی (شامل بررسی کتاب العقیده والاسلام و مذاهب التفسیر الاسلامی و ظاهریه، مذهب و تاریخ و...) و نمونه هایی از اهداف و اغراض خاص وی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
    رویارویی گلدزیهر با رسول خدا به همراه شبهات وحی، مقوله ای است که به حول و قوه الهی در مقالات بعدی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: گرایش های تفسیری، سخنرانی هایی درباره اسلام، اغراض خاص، خود باختگی در برابر گلدزیهر
|
  • Page 13
    This scientific meeting was held with the help of "The Association of the Quranic researches af Hawzah" and "The professional centr of Quranic sciences and interpretation" in Imam Amirul – Mumunin school of Qum.In this meeting some professors and students of " The professional centr of Quranic seiences and interpretation", and "The Universal centre of Islamic studies", and students of different universities and members of the scientific association for Quranic research were present. In theis meeting Grand Ayatollah Makarem shirazi presented his [guidances] and a discussion was also conducted with the presence of hawzah professors incloding:1) Hujjatul Islam Dr. Hassan Zamany (staff member of the "The professional centr of Quranic")2) Hujjatul Islam Dr. Muhammad Javad Eskandar loo (staff member of the "The professional centr of Quranic")3) Hujjatul Islam Dr. Muhammad Ali Rezai (staff member of the "The professional centr of Quranic")4) Professor Taqi Sadeqi (staff member of Sepah research Institute)the scholars present in this meeting mentioned some points about the necessity of research on orientalists, their history, aims and methods.
    Keywords: Quran, Orientalists, Scientific meeting
  • Dr. Mohammad Hasan Zamani Page 61
    In the first article, six eras of orientalism were investigated and in this article, four more eras will be discussed. They are: the era of print and publication of Islamic books and anti-Islamic books by the orientalists, the era of colonizing orientalism which started from the seventeenth century by Western governments to dominate the East, then the era of scientific orientalism in the twentieth century and finally the era of confrontation of orientalism and the Islamic Revolution.
    Keywords: orientalism, Quran, colonization, Islamic Revolution
  • Rotraud Wielandt Page 91
    The writer of this article incoherently and very briefly mentions the following characteristics of interpretation and its aspects in the present time. Following each characteristic, we will investigate some necessary and relating points. Generally, what the author has mentioned are as follows: ordinal interpretation of the whole Quran in the traditional form (from the beginning of Hamd to Nas chapter), interpretation according to the sequence of descending, paying attention to social aspect in the traditions, partial interpretation of Quran which includes one or more chapters, paying attention to literary interpretation, thematic interpretation (ordered according to the topics), the attention of contemporary Quran researchers to fundamentals and rules of interpretation, rational interpretation and the scientific interpretation of Quran. The points that the author has left out and the contemporary interpretations have taken into consideration are as follows: paying attention to the guiding and educational aspect of the Holy Quran, the striving movement of two interpretations, paying attention to the political and governmental aspects in Quran's interpretation (which is part of the interpretation according to the topics), the unity of subject in the Holy Quran, the unity of the subjects of the chapters of Quran (the relationship between verses and chapters), structural interpretation of Quran, paying attention to different interpretation methods and schools. An extensive investigation of this part will be presented at the end of the article.
    Keywords: interpretation, Quran, contemporary, rationalism, scientific interpretation, interpretation according to the topics
  • Michel Marx Page 117
    The purpose of this project is to develop a documented version of Quran's text to be able to answer the critics. Unlike the version of Quran printed at 1923 in Egypt, which is currently the common version, this project will make the oldest written evidence of Quran and also the different readings of Quran, which have been saved orally in Islamic literature, commonly and extensively available to everyone.Since some of the writing systems of the old versions of Quran are considerably equivocal (due to the lack of dots and/or short-vowels), the hand-written versions and the readings should be completely separated. Consequently the version will have the form of a bilateral comparison.
    Keywords: Quran, Jewish, Christian texts, old versions, critical version, reading
  • Dr. Mohammad Javad Iskandarloo Page 137
    In this article, first the word "book" is defined according to Quran and dictionary. Then the opinions of some orientalists regarding this subject, such as Daniel Madigan in the first volume of Leiden's Encyclopedia of the Quran, Charles J. Adams in the twelfth volume of the encyclopedia of religion, and Richard Bell in the book "An Introduction to Quran" are explained. Daniel Madigan considers a direct connection between the concepts of "book", "science", "power" and "Divine revelation" and has used some Quranic verses to prove this idea. Adams believes a sort of change and perfection in the understanding of Prophet (peace be upon him) regarding the revelation which has been maximized by the idea of book. But Richard Bell believes that the word "book" is usually used in chapters that are descended in the final part of the life of Prophet Mohammad (peace be upon him) and has named this time the period of book. In this article, their views will be reported, criticized, elaborated and analyzed.
    Keywords: book, Mother of the Book, People of the Book, writing, revelation, Quran, etc
  • Seyyed Monsef Hamedi Page 157
    The present article analyses the thoughts of Nasr Hamed Abuzaid and searches the west Hermeneutics writings (such as Heidegger and etc.) and Foucault, Mohammad Arkoon, and Bultmann's thoughts for the roots of his opinions. Different evidences will be presented to show that he is being affected by them and follows them. Aboo-zaid's reflections about literary criticism, mythical approach, the role of interpreter and writer, interpretation (esoteric exegesis), being historical and the different readings of Quran will be investigated in this article and their origins and some of their consequences will be mentioned. In between the outcome of some of the letters of the writer to Abuzaid and his replies will be represented.
    Keywords: Hermeneutics, mythical approach, structuralism, literary criticism, interpretation, Nasr Hamed Abuzaid, Mohammad Arkoon, Focous
  • Sayyid Majid Pour Tabatabai Page 193
    Goldezeher a Hungarian jew orientalist, playedn important role in expanding ambiguities about Islam, the prophet of Islam, Quran and tradition across the world. He was born on 22 June 1850 and died in 1921 at the age of 71. In his Quranic researches he is indebted to Theodour Noldeke in the book "Quran's history".The main fields of his Islamic researches are theology, beliefs, Quranic research.Goldzeher, has had various scientific trips to some Islamic countries, including syriand and egypt and he has been educated by some of the great muslim and scholars studied Islamic sciences and the Arabic language.In this writing, explaining Goldezeher's jewish characteristics, his educational life (including the study of the book "Belief and Islam and Islamic and interpretation schools And xeligion and history" and etc.) Will be explained. Also some examples of his main aims and objects will be pointed out.In the next article, Goldezeher's confrontation with the Holy Prophet of Islam and some ambiguities about revelation will be considered God wiliing.
    Keywords: lectures on Islam, specific aims, inter pretation trencls