فهرست مطالب

Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences - Volume:2 Issue: 2, 2011

Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences
Volume:2 Issue: 2, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/05/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بهارک اعظمی، محمد عطاران صفحه 2
    مقدمه
    پژوهش حاضر ماهیت یادگیری الکترونیکی را از منظر تجارب مشترک دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه های مجازی بررسی کرده است. پرسش اصلی تحقیق این بوده است: دانشجویان ایرانی یادگیری الکترونیکی را چگونه تجربه می کنند؟ به بیان دیگر هدف پژوهش دستیابی به معنای پدیده یادگیری الکترونیکی و ترسیم ابعاد آن است به گونه ای که در ذهن کاربران آن نقش می بندد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به صورت کیفی و به روش پدیدار شناسانه انجام شد. 7دانشجو و دانش آموخته دانشگاه مجازی با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه سازمان یافته و عمیق انجام شد. آنگاه متن مصاحبه ها با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    یافته های پژوهش پیرامون سوال اصلی پژوهش در 3 مقوله محوری ارائه شده است:1)تعامل با دو زیر مقوله هم کلاسی ها و استادان.
    2)مدیریت و سبک یادگیری.
    3)چالش ها و دغدغه ها با سه زیرمقوله فرهنگ، اشتغال و ضعف ها و کاستی ها
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش حاکی از آن است که عدم حضور اجتماعی و تعامل ضعیف دانشجویان با استاد یا هم کلاسی های خود، یکی از چالش های بزرگ افراد شرکت کننده در پژوهش است. احساس عدم امنیت روانی، بی مسئولیتی اساتید نشات گرفته از فقدان خطرپذیری به دلیل نبود ارتباط چشمی و بدنی، عدم شناخت صحیح از افراد و موقعیت ها، اضطراب امتحان به دلیل نداشتن تفسیر درست از خلقیات استاد، بی علاقگی اساتید به طرح پرسش در کلاس های دارای ارتباط هم زمان و احساس تنهایی همه از جمله یافته های پژوهش در مقوله تعامل است. از طرف دیگر در یادگیری الکترونیکی نقش دانشجو فعال تر شده است. مشکلات فرهنگی ناشی از عدم پذیرش این شیوه از آموزش در کشور به شکل تبعیض و تحمیل حس حقارت به دانشجویان، ضعیف بودن زیرساخت های فنی، ضعف مدیریتی و عدم استفاده از اساتید آموزش دیده در حوزه آموزش مجازی از دیگر یافته های این پژوهش است.
    کلیدواژگان: یادگیری الکترونیکی، دانشگاه مجازی، پژوهش کیفی، پدیدارشناسی
  • سمیه ابراهیمی کوشک مهدی، رضا اسدی*، سارا قدوسی مقدم، کلثوم دلدار، مهری موحد صفحه 11
    مقدمه

    آموزش ضمن خدمت کارکنان یکی از ضرورت های دانشگاه های علوم پزشکی و ارایه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی مانند سایر سازمان ها است. این آموزش ها امروزه که سرعت رشد علوم و ظهور فناوری های جدید بسیار بیشتر از گذشته شده است، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی و به صورت مقطعی پیمایشی است که با هدف تعیین نگرش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص ارائه برنامه های آموزش ضمن خدمت به صورت آن لاین در مقطع زمانی سال 90- 89 انجام گرفته است. 197نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته بود که توسط واحدهای پژوهش تکمیل می شد. اعتبار محتوای پرسشنامه از طریق ارائه آن به اساتید فن مورد بررسی قرار گرفت. به منظور ارزیابی پایایی، از روش آزمون مجدد و ضریب آلفای کرونباخ (94%(استفاده شد.

    نتایج

    براساس پرسشنامه هایی که برای این طرح توسط کارکنان تکمیل شد، درصد قابل توجهی از کارکنان دانشگاه این شیوه آموزش را تایید کرده به آن تمایل داشتند و بر کارا بودن آن موافقت داشتند (001/0>p)

    نتیجه گیری

    دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو اولین دانشگاه های علوم پزشکی در سطح کشور است که اقدام به ارایه دوره های آموزش های ضمن خدمت به صورت مجازی نموده است و انجام این پژوهش همگام با پژوهش های مشابه در دانشگاه های دیگر انجام شد تا با رویکرد تحقیق و توسعه بتوان این پروژه را با آگاهی و مبتنی بر شواهد مناسب پیگیری و اجرا نمود.

    کلیدواژگان: آموزش ضمن خدمت، آموزش مجازی، نگرش کارکنان
  • نسیم سعید، فروزان ضرابیان، مانوش مهرابی، احمد علیپور صفحه 17
    مقدمه
    خودکارآمدی همان قضاوت فرد نسبت به توانایی های خود و اطمینان از دارا بودن قابلیت های فردی می باشد. افرادی که دارای خودکارآمدی بالاتری می باشند، اهداف بالاتری را در نظر گرفته و رفتار مطلوب تری را در پیش می گیرند و به موفقیت های بیشتری در زمینه های مختلف از جمله تحصیل دست می یابند. به علاوه با توسعه فن آوری ارتباطات در قرن 21، دستیابی به هدف های یادگیری با کیفیت برای همه و در همه جا، با امکانات فردی اجتناب ناپذیر شده که لازم است راهبردهای آموزشی جدیدی به کار گرفته شوند.
    مواد و روش ها
    نوع تحقیق توصیفی تحلیلی بوده است که با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شوارتزر اطلاعات مورد نیاز به دست آمده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان (دانشگاه حضوری) (29= N) و کلیه دانشجویان ترم آخر رشته علوم ترییتی مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور کرمان (دانشگاه غیرحضوری) (29= N) می باشد. نمونه آماری نیز با جامعه آماری برابر می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 12صورت پذیرفته و در بخش آمار توصیفی از فراوانی، درصد و میانگین استفاده شده است. در بخش آمار استنباطی از آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده است.
    نتایج
    بین خودکارآمدی عمومی در دانشجویان دانشگاه حضوری و دانشجویان غیرحضوری تفاوت معنی داری وجود ندارد (174/0=p). معدل دیپلم دانشجویان دانشگاه حضوری بالاتر از دانشجویان دانشگاه غیرحضوری می باشد (001/0>p). میانگین معدل کارشناسی دانشجویان دانشگاه حضوری از دانشجویان دانشگاه غیر حضوری بالاتر است (001/0>p). بین خودکارآمدی عمومی دانشجویان دانشگاه حضوری و معدل کارشناسی آنان همبستگی وجود دارد (009/0=p) و (546/0=r). بین خودکارآمدی عمومی دانشجویان دانشگاه غیرحضوری و معدل کارشناسی آنان همستگی وجود ندارد (933/0=p) و (019/0=r).
    نتیجه گیری
    اگرچه نمرات خودکارآمدی دانشجویان آموزش های حضوری و غیرحضوری تفاوت معناداری ندارند ولی آموزش های باز و از راه دور می تواند به دلیل مزایای دیگر خود از جمله جبران کمبود فضاهای آموزشی، کاهش هزینه ها، ایجاد فرصت های برابر و همگامی با پیشرفت های فناوری جهان و در صورت استفاده از راهبردهای مناسب آموزشی پیشنهاد شود.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی عمومی، آموزش حضوری، آموزش غیرحضوری
  • علی مشدئی، زهرا تقوی، امیر مشدئی صفحه 23
    سازمانها برای افزایش عملکرد خود از طریق نوسازی راهبردی و ایجاد فرصتهای جدید پر مخاطره، به کارآفرینی روی می آورند. در این میان یادگیری سازمانی یک راه موثر برای نوسازی راهبردی محسوب می شود. اما چگونه فرصتهای پر مخاطره ایجاد می شوند و از یادگیری سازمانی چگونه میتوان به عنوان فرایندی برای تشخیص و عملی کردن فرصتهای جدید استفاده کرد. یادگیری سازمانی می تواند توانایی یک شرکت را برای تشخیص فرصت ها تقویت کند و کمک کند که این توانایی ها را به نحو موثری برای عملی کردن فرصت های جدید به کار گیرند. نوشته حاضر الگوی رفتاری جدیدی تحت عنوان یادگیری کارآفرینانه را با رویکردی جدید و تحت عنوان «شایستگی» متمایز در کارآفرینی مورد بررسی قرار می دهد. مرور ادبیات کارآفرینی با این رویکرد نشان داد که در این زمینه شش الگوی رفتاری یادگیری کارآفرینانه وجود دارد که عبارتند از: جستجوی فعال فرصت های یادگیری، یادگیری گزینشی و هدفمند، یادگیری عمیق، یادگیری پیوسته، بهبود وضعیت و انعکاس در تجربه و انتقال تجربه قبلی به تجربه جاری. یادگیری کارآفرینانه بیشتر مستلزم تجربه، مهارت، دانش و یا دارا بودن نسبت های مربوط به یادگیری است. البته نیازهای یک کارآفرین شایسته، سیستمی از الگوهای رفتاری یادگیری محسوب می شود. این الگوی یادگیری به مانند الگوهای دیگر از طریق آموزش قابل انتقال هستند.. با توجه به اهمیت کارآفرینی در توسعه جوامع و ضرورت بهبود مهارت های کارآفرینانه، در نوشته حاضر الگوی یادگیری کارآفرینانه تحت چهارچوب شایستگی مورد بررسی قرار گرفته و از این طریق الگوی های رفتاری کارآفرینانه جهت توسعه مورد مقایسه قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، یادگیری، یادگیری کارآفرینانه، رویکرد شایستگی
  • سیدعلی انجو صفحه 36
    پیش از انجام پژوهش ها، در حین انجام آنها، پس از پایان مطالعه و هنگام انتشار نتایج تحقیق یک سلسله ملاحظات اخلاقی بایستی مد نظر قرار گیرد. در نظر نگرفتن این الزامات اخلاقی تحت عنوان کلی سوء رفتار علمی نامیده می شود. از طرفی چون هر پژوهش یک اثر علمی تلقی می شود و حاصل ایده ها و زحمات یک یا چند نفر از محققین می باشد، به لحاظ حقوقی برای صاحب/صاحبان اثر حق مالکیت معنوی ایجاد می شود.
    در قوانین بین المللی همچون بیانیه هلسینکی این حق مالکیت به صراحت مطرح شده است. در کشور ما قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348، همچنین راهنمای کشوری اخلاق در انتشار آثار پژوهشی مصوب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی1387-1388، در این خصوص نقش حمایتی از مولف دارند؛ اگرچه در قانون مجازات اسلامی به صراحت در این خصوص ذکری نرفته است، می توان از برخی مواد آن در دفاع از حقوق صاحب نوشتار به شواهدی استناد کرد.
    این مقاله ضمن برشمردن موارد متعدد تخلف در انتشار نتایج پژوهش ها و معرفی مراکز بین المللی فعال در این بخش قوانین کشوری فوق را مورد دقت قرار داده و معرفی کرده است.
    در پایان پیشنهاد شده که محققین، سیاست گذاران بخش پژوهش کشور و فعالین نشریات دانشگاهی و علمی توجه و اهمیت بیشتری به این موضوع بدهند، تا همانگونه که رشد کمی تولیدات علمی در کشور شتاب بسیار خوبی پیدا کرده است؛ به لحاظ کیفی هم اعتماد جهانیان از پژوهش های محققین ایرانی سلب نشود چرا که اعتماد به سختی حاصل می شود اما به راحتی زایل خواهد شد.
    کلیدواژگان: دستبرد علمی، سوء رفتار علمی، راهنمای کشوری اخلاق در انتشار آثار پژوهشی، اخلاق در پژوهش، مالکیت معنوی
  • علی شاعیدی صفحه 45
    بدون شک پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر زیادی در فرهنگ و جوامع بشری گذاشته است، به طوری که عده ای، فناوری اطلاعات را مهم ترین عامل در پیشرفت های قرن اخیر بیان کرده اند. امروزه، تکنولوژی اطلاعات، خمیرمایه توسعه انسانی در سازمان و جامعه است. تکنولوژی اطلاعات به عنوان مجموعه افکار تولیدشده که به وسیله مکانیسم های سخت افزاری در اختیار افراد و سازمان ها قرار می گیرد نقش عمده ای را در توسعه منابع انسانی ایفا می کند. استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات برخی تغییرات را در سازمان ها ایجاد کرده است. این تغییرات در حوزه هایی مثل ساختار، اقتدار، قدرت، محتوای شغل، نظارت و شغل مدیران دیده می شود. آنچه به عصر ما ظاهری متفاوت با بقیه اعصار بخشیده تکنولوژی است؛ اگر درک صحیح و شناخت کامل از آن نداشته باشیم در عرصه های مختلف زندگی با مشکل مواجه می شویم. تغییرات سریع و رشد فناوری های نوین باعث شده است تا نگرانی عمده ای راجع به آمادگی انسان ها در تمامی جوامع و به خصوص نسل های آینده در برابر این شرایط به وجود آید. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و به کارگیری مناسب آن وابسته به نیروی انسانی ماهر است. فناوری اطلاعات نقش زیادی در توسعه زمینه هایی از قبیل تجارت و آموزش الکترونیکی و... داشته است. تکنولوژی اطلاعات باعث کمک به توسعه فرهنگ ها به خصوص توسعه فرهنگ اسلامی- ایرانی در سراسر جهان شده است و نیز در زمینه به دست آوردن اطلاعات در حداقل زمان و حل مشکلات به ما کمک زیادی می کند و سراسر عرصه گیتی از اعماق دریا تا اوج فضا را میدان جولانگاه انسان کرده است.
    کلیدواژگان: تکنولوژی اطلاعات، تکنولوژی فرهنگی، اینترنت و فرهنگ
  • ونوس صابرزاده صفحه 52
    در هزاره سوم با توجه به پیشرفت های گسترده در زمینه فناوری و نیز نفوذ آن در امر آموزش شاهد تغییرات گسترده ای در روندهای نوین آموزشی می باشیم. آموزش در محیط های الکترونیکی از جدیدترین متد آموزشی است که با توجه به استقبال قابل توجه یادگیرندگان ازآن رواج بسیار یافته و امروزه طراحان آموزشی در تلاشند تا با تعریف قالب ها واستانداردهای علمی، این فناوری را هر چه بیشتر و موثرتر در خدمت آموزش قرار دهند. در آموزش الکترونیکی قوانین و قواعد متعددی موجود می باشد که در دو بخش یاددهی (traininig) و یادگیری (learning) اعمال می شوند. این قوانین در فازهای فنی و آموزشی برای هر دو بخش تعریف شده و با توجه به بسترهای موجود به تعریف چگونگی ها، بایدها و نبایدها می پردازد. عناصر متعددی جهت تولید دروس آموزش الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند که صدا یکی از مهمترین آنها می باشد. با توجه به اصول یادگیری چندرسانه ای وجود صدا و هماهنگی آن با تصاویر و متونی که در درس مورد استفاده قرار می گیرد سبب افزایش میزان و سرعت یادگیری، در یادگیرندگان شده و نتایج بهتری را در آموزش به همراه خواهد داشت.
    امروزه نرم افزارهای متعددی جهت ضبط و ویرایش صدا عرضه شده اند که یکی مکمل دیگری است و هر یک سعی می کنند تا توانایی جدیدی را به قبلی اضافه نمایند. آنها می توانند اعمالی را مانند ضبط، ویرایش و جلوه های ویژه صوتی متعددی را بر روی صدا اعمال کنند. از میان آنها می توانwavepad،adobe udition،sound forge،sound boot،cool edit را نام برد. در اینجا سعی شده است تا شما را با یکی از نرم افزارهای ضبط صدا به نام adobe auditionآشنا نموده و نحوه کار با آن را توضیح دهیم.
  • صفحه 59
|
  • Baharak Azami, Mohammad Attaranl Page 2
    Introduction
    This study evaluates the nature of electronic learning based on the mutual experience of the students and learners at virtual universities. The main research question was how Iranian students experience electronic learning. In other words, we aimed to understand the meaning of the electronic learning phenomenon and define its different aspects in order for users to comprehend.
    Materials And Methods
    This study is a qualitative study with a phenomenological method. Seven students from virtual universities were selected using the Snowball method and semi-structured and in-depth interviews were done. Then, the content of the interviews were analyzed using qualitative content analysis.
    Results
    The study findings were presented based on the main research question in three categories:1.Interaction, with two sub-categories of classmates and teachers.2.Management and learning style.3.Challenges and problems, with three sub-categories of culture, employment and weaknesses, and shortcomings.
    Conclusion
    The results of this study show that lack of social presence and weak interaction between the students and teachers or their classmates, was one of the challenges the participants in this study faced. In the interaction categories the problems students faced was: feelings of mental insecurity, the teacher's irresponsibility due to the lack of visual or physical communication, lack of correct understanding of people and situations, exam anxiety resulting from not knowing the teacher's attitude and behavior, teacher's apathy towards questioning in classes with simultaneous communication, and feelings of loneliness. On the other hand, in electronic learning the student's role is more active. We also found cultural problems resulting from not accepting this method of learning in the country because of the student's sense of prejudice and inferiority, the weakness of technical infrastructures and management, and not benefiting from skilled teachers in virtual education.
    Keywords: Electronic learning, Virtual University, Qualitative study, Phenomenology
  • Somayeh Ebrahimi Koosh Mahdi L., Reza Asadi, Sara Ghoddisi Moghaddam, Kolsoom Deldar, Mehri Movahed Page 11
    Background

    In-service training for employees is one of the necessities of medical universities and healthcare providers. These courses are expanding rapidly due to recent advances in modern information technology.

    Materials And Methods

    This study is a descriptive-analytic cross-sectional study. We aimed to assess the attitude of employees of Mashhad University of Medical Sciences towards in-service online training courses during 2010-2011. 197 employees were randomly selected. The data collection tool was a questionnaire compiled by the researcher. The validity of the questionnaire was confirmed by experts in the field. In order to evaluate the reliability of the questionnaire repeated measure test and Cronbach's Alpha coefficient (94%) was used.

    Results

    Based on the questionnaires which were completed by the participants, a considerable number of employees approved this method and thought it to be effective (P<0.001).

    Conclusion

    Mashhad University of Medical Sciences is one of the first universities to initiate virtual in-service training courses. This study was done simultaneously with other studies in other universities in order to expand and develop this type of training more systematically based on evidence.

    Keywords: In, service training, virtual training, Employee's attitude
  • Nasim Saeedl, Forouzan Zarabian, Manoosh Mehrabi, Ahmad Alipour Page 17
    Background
    Self-Efficacy is an individual's judgment about his/her abilities and assurance about having personal capabilities. People, who are highly efficient, perceive higher goals for themselves, have more desirable behavior, and are more successful in different fields such as education, etc. Moreover, with recent advances in information technology in the 21st century, accessibility to quality learning for all individuals has become inevitable and it is necessary to use more modern educational approaches.
    Materials And Methods
    In this descriptive-analytic study, data was collected using Schwartz's general self-efficacy questionnaire. The statistical population of our study consisted of all students in the field of educational sciences who were in their final semester at Shahid Bahonar University (attending university, n=29) and all students in the field of educational sciences who were in their final semester at Payam-e-Noor University (non-attending university, n=29), Kerman, Iran. The statistical sample was equal to the statistical population. Data were analyzed using SPSS software, version 12. Frequency, percentage, mean, t test, and Pearson's correlation coefficient were used as appropriated.
    Results
    There was no significant difference in the general self-efficacy of the attending and non-attending students (P=0.174). The mean diploma grades of the attending students were higher than the non-attending students (P<0.001). The mean BA scores of the attending students were higher than that of the non-attending students (P<0.001). There was a correlation between the mean BA scores and general self-efficacy of the students attending university (P=0.009, r = 0.546). There was no correlation between the mean BA scores and general self-efficacy of the non-attending students (P=0.933, r = 0.019).
    Conclusion
    Although there was no significant relationship between the self-efficacy scores of attending and non-attending students, open and distant education can be helpful because of other advantages such as compensating the lack of educational spaces, reducing costs, creating equal opportunities, and alignment with global developments.
    Keywords: General self, efficacy, face, to, face education, distant education
  • Ali Moshdaei, Zahra Taghavi, Amir Moshdaei Page 23
    Organizations tend towards enterpreneurship in order to increase their functionality by innovative approaches and creating new risky opportunities. The question is how risky opportunities are created and how organizational learning can be used as a process for identifying and actualizing new opportunities. Organizational learning can improve an organization's ability to identify opportunities and helps companies to use these abilities effectively. This study evaluates a new behavioral model called enterpreneurship learning with a new approach called "qualification" in enterpreneurship. Literature reviews on enterpreneurship with this approach show that there are 6 behavioral models for enterpreneurship learning: active search for learning opportunities, selective and goal oriented learning, in-depth learning, improvement, and reflection on experience and transfering previous experiences to the current experience. Experience, skill, knowledge and having relationships related to learning are very important in enterpreneurship learning. Of course, the needs of a qualified enterpreneur is considered as a system of behavioral models in learning. Like other models, these models are transferrable through education. Considering the importance of enterpreneurship in the development of societies and the imporatance of improving enterpreneurship skills, this study aims to assess enterpreneurship learning based on the "qualification" approach, in order to compare enterpreneurship learning models for development.
    Keywords: enterpreneurship, learning, enterpreneurship learning, qualification approach
  • Syed Ali Enjoo Page 36
    Some ethical issues need to be considered before, during, and after performing a study and upon the distribution of results. If ethical issues are disregarded, the word "ethical misconduct" is used. On the other hand, since any study is a scientific work and a result of an individual's ideas and efforts, the owner or owners of that scientific work, legally have intellectual property belongs to the owner(s). In international laws, such as Helsinki's code of conduct, this intellectual property has been explicitly explained. In our country, the law adopted to protect the rights of authors and artists, adopted in 1970, and the national guideline for ethics in the distribution of scientific work, adopted by the ministry of health in 2009, support the author's rights. Although nothing has been mentioned in this regard in the Islamic Penal Code, we can find some evidence of author's rights in some documents.In this study, various publication misconducts will be presented and we will present some international organizations that are active in this field and have a glimpse at national laws in this regard.Conclusively, we suggest that authors, research policy makers, and people related to scientific publication pay more attention to ethical issues, in order to improve the quality of conducted research along side its quantity.
    Keywords: scientific misconduct, plagiarism, national guidelines in publication ethics, intellectual property, publication ethics
  • Ali Shaeidi Page 45
    The development of information and communication technology has without doubt had a great influence on the culture of human civilizations. Some even state that information technology is the most important factor in recent developments in the previous decade. Nowadays, information technology is the basis for human development in an organization and the society as a whole. Information technology, as a collection of produced thoughts that is provided for people and organizations through hardware mechanisms, has a crucial role in the development of human resources. Information technology and the use of computers have brought about some changes in organizations. These changes are more evident in fields such as structure, authority, power, job content, supervision, and the manager's jobs. Technology has differentiated our era from previous periods. If we do not have a correct and comprehensive understanding of technology in different realms of life, we will inevitably encounter various problems. Rapid changes and the growth of modern technologies have caused some worries regarding people's readiness in all societies, especially future generations that face the current situation. The correct use of information and communication technology depends on the skillfulness of human resources. Information technology has a massive role in developing fields such as business and trade, electronic learning, etc. Information technology has helped cultural development, especially the Islamic-Iranian culture, throughout the world. It has also helped to obtain necessary information and solve existing problems in the minimum amount of time and has helped people to discover the world, from the depth of the oceans to outer space.
    Keywords: Information technology, Cultural technology, Culture, Internet