فهرست مطالب

گلجام - پیاپی 15 (بهار 1389)

نشریه گلجام
پیاپی 15 (بهار 1389)

  • 160 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/04/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حبیب الله آیت اللهی صفحه 5
  • عادل صلواتی، میثم برزگر، نوید آریانژاد صفحه 11
    شناسایی استراتژی های مناسب در یک محیط رقابتی، به یک کسب و کار کمک می کند تا با یافتن راه درست به موفقیت دست پیدا کند. در این مقاله اثرات استراتژی های رقابتی مایکل پورتر شامل تمایز، تمرکز و رهبری هزینه بر گسترش بازار داخلی فرش دستباف سنجیده شده است و روش انجام این پژوهش، توصیفی و از شاخه پیمایشی می باشد. برای انجام این پژوهش، پرسش نامه ای طراحی و پس از اعتبارسنجی، میان دو گروه آماری شامل کارشناسان مرکز ملی فرش ایران و فروشندگان فرش دستباف شهر تهران که بیش از ده سال سابقه دارند، توزیع گردید. نتایج حاکی از آن است که هر سه استراتژی رقابتی می تواند موجب گسترش بازار داخلی صنعت فرش دستباف شود، ولی نتایج تاثیر هم زمان این سه استراتژی روی گسترش بازار برای دو گروه آماری کاملا متفاوت است. از دیدگاه کارشناسان، رهبری هزینه بیشترین سهم را در گسترش بازار دارد و دو استراتژی دیگر سهم بسیار کمی را در گسترش بازار داخلی صنعت فرش دستباف خواهند داشت، ولی از دیدگاه فروشندگان، دو استراتژی تمرکز و تمایز به ترتیب بیشترین تاثیر را در گسترش بازار داخلی فرش دستباف دارند و استراتژی رهبری هزینه معنادار نمی باشد. علی رغم تایید فرضیه های پژوهش، تحلیل های آماری در مورد این دو گروه حاکی از شکاف عمیق میان دیدگاه فروشندگان فرش دستباف شهر تهران و کارشناسان مرکز ملی فرش ایران می باشد.
    کلیدواژگان: فرش دستباف، استراتژی های رقابتی، تمایز، رهبری هزینه، تمرکز، گسترش بازار
  • علی جهانگیر، عبدالرضا ظهیری، مهدی اخباری صفحه 25
    نسخه های شستشوی الیاف پشم عمدتا توسط شرکت های تجاری تولیدکننده ماشین آلات پشم شویی، شوینده ها و مواد تعاونی مصرفی پیشنهاد می گردند. این نسخه ها بر مبنای خواص و مشخصات فنی پشم ناشور نژادهای معتبر دنیا برای سطوح بالای تولید و مصرف ارائه می شوند و معمولا استفاده از آن ها در شستشوی الیاف پشم نژادهای ایرانی به افت کیفیت الیاف پشم شسته منتهی می گردد. در این تحقیق برای حصول خواص ظاهری (نوری و اپتیکی) بهتر، شیوه های عملیاتی و تنظیمات مناسب تر در کارخانجات شستشوی پشم ارزیابی می گردد. سپس برای شستشوی پشم نژادهای داخلی با توجه به ویژگی های خاص پشم نژادهای بومی، تغییراتی در روش های متداول داده و با ارزیابی آن ها، روش های مناسب شستشو پیشنهاد می شوند. نهایتا با انجام آزمون های خواص کیفی الیاف پشم خروجی، تاثیر تغییرات اعمال شده در نسخه شستشو ارزیابی شده و بهترین نسخه جهت حصول بهترین خواص کیفی برآورد می گردد. نتایج نشان داده است که تغییرات اصلاحی در نسخه شستشو تاثیرات مطلوبی در کیفیت الیاف پشم شسته خروجی دارند.
    کلیدواژگان: شستشوی پشم، شوینده، خواص مکانیکی، سفیدی پشم، زردی پشم
  • قباد کیانمهر، حسین میرجعفری، آزاده پشوتنی زاده صفحه 39
    در فرش ایرانی، حضور نیروهای مافوق طبیعی در قالب تصاویر طبیعی رخ می نماید و همواره جهان خاکی آدمیان با ماوراء آن پیوند داده شده است. نه تنها نقوش گیاهی در بخش میانی فرش ایرانی، باغ و بوستانی را در قالب نمونه ی آرمانی بهشت بر ذهن تداعی می کند، نقوش حاشیه ای آن نیز به عالم بالا اشاره دارد که گاهی با تعدادی از فرشتگان زینت یافته است. شاید حضور این فرشتگان در حاشیه ی فرش و قبل از ورود به مرکز آن، اشاره به مراحل پیشین ورود به بهشت (مرکزیت فرش) و سنجش اعمال نیک و بد توسط فرشتگان در محضر پروردگار دارد یا سمت و سوی آن وام دار کهن الگوی دیگری است که آن نیز همانند فرشتگان در ایران باستان دارای مقام الوهیت بوده است و ما آن را فروهر می خوانیم. در این تحلیل، سعی بر آن است تا با گردآوری های اسنادی و کتابخانه ای به تحلیل و توصیف موضوع اقدام نموده و در ادامه به ریشه یابی نقش فرشته در کهن الگوی فروهر پرداخته و با استناد به آیات و روایات مذهبی، به توجیه مناسبی در جهت شکل گیری فرم ظاهری فرشته به صورت انسان بالدار دست بیابیم. نگارندگان بر این باورند که نقوش فرشته ای که در فرش های ایران دیده می شود رابطه ی معنایی محکمی با نقش فروهر دارد.
    کلیدواژگان: نقش فروهر، نقش فرشته، فرش های ایرانی، ماوراءالطبیعه
  • ابوالقاسم دادور، اعظم رسولی صفحه 55
    قالیچه های عرب جنی، مبین نگرش ویژه خالقان آن است که دست بافته هایی نادر و اسرارآمیز را در هنر ایران رقم زده اند. برای اولین بار در سال 1371 دکتر پرهام نام این طایفه و دست بافته هایشان را وارد ادبیات فرش ایران نمود. برخلاف ناشناخته بودن این طایفه در منابع مکتوب ادبی و تاریخی ایران، در کتب انساب عرب و تفاسیر قرآنی از طوایف جنی به تفصیل سخن رفته است. در روند شناخت قومی و اعتقادی این طایفه، ظاهرا باور به جن و گرایش به اسرار و رموز آن یکی از عوامل تاثیرگذار در خلق نگاره ها و محتوای قالیچه های عرب جنی بوده است. شناخت طوایف جنی عرب و باورهایشان، احتمال ارتباط نسبی و بینشی این طایفه مرموز و ناشناخته با آنان، گرایش های توتمی خالقان قالیچه ها و دست یابی به تاثیر تلفیق فرهنگی سه تمدن مهم آسیای غربی، بین النهرین، ایران و هند در شکل گیری نگاره ها، از مهم ترین یافته های این پژوهش می باشند.
    کلیدواژگان: نگاره های قالی های عرب جنی فارس، دست بافته های روستایی و عشایری فارس، قالی ها و قالیچه های عرب فارس، ایلات عرب فارس، قالی های ایلیاتی فارس
  • سیدجلال الدین بصام، محسن حمیدی، بهشته نصیری راد صفحه 81
    گره های متقارن و نامتقارن به عنوان دو گره اصیل، خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوتی دارند که کاربرد آن ها در قالی تاثیر بسزایی دارد. گره جفتی و بی گره بافی خواص متفاوتی نسبت به گره های اصیل و مجاز به قالی می دهند و در صورتی که برای ایجاد خاصیت ویژه ای به کار گرفته شوند، ممکن است در موارد نادری به افزایش کیفیت فرش منجر شوند، هرچند که در وضعیت فعلی می تواند لطماتی را به فرش دستباف ایران وارد کند. به جهت اهمیت این خواص، کتب و مقالات مختلفی در موردشان اظهار نظر کرده اند. نمونه های قالی با استفاده از یک نوع مواد اولیه و با کاربرد هر چهار نوع گره فوق الذکر توسط یک بافنده بافته شده و تاثیر این گره ها بر طول فرش، ضخامت فرش و ارتفاع پرز اندازه گیری شد. نمونه های بافته شده با دو روش تولید شدند؛ روش اول کنترل ضربات دفتین است که در آن پس از هر رج گره گذاری، دو بار با ضربات دفتین بر آن ها کوبیده می شد. روش دوم، روش کنترل ابعاد است که با تنظیم دفعات ضربات دفتین سعی بر بافت فرش مطابق با نقشه طراحی شده بود. در نمونه های جفتی و بی گره برای رسیدن به ابعاد مورد نظر نقشه، اجبارا تعداد ضربات دفتین به یک بار کاهش یافت، در حالی که در نمونه های متقارن و نامتقارن تعداد ضربات دفتین به پنج یا شش بار افزایش یافت. نتایج نشان می دهند که گره های متقارن و نامتقارن باعث افزایش طول قالی و گره های جفتی و بی گره موجب کاهش طول قالی می-شوند و برای رسیدن به ابعاد مورد نظر، یا باید تعداد دفعات کوبیدن ضربات دفتین را تغییر داد و یا از مواد اولیه با نمره های متفاوت استفاده کرد. ضخامت کف فرش در نمونه ها نیز متاثر از نوع گره هستند؛ یعنی اگر تعداد ضربات دفتین زیادی بر گره های متقارن و نامتقارن وارد شود باعث افزایش ضخامت کف قالی می شوند و در حالتی که ضربات دفتین کنترل شوند، ضخامت مشابهی با گره های جفتی و بی گره برای کف قالی ایجاد خواهند کرد.
    کلیدواژگان: گره متقارن، گره نامتقارن، گره جفتی، بی گره، گره کمانشیب
  • زهرا رهبرنیا، بهاره پوریزدان پناه صفحه 103
    تاکنون هنر فرش بافی ایران -خصوصا فرش بافی عشایری و روستایی- از وجوه گوناگونی چون زیبایی شناسی، رمزگرایی، طبیعت گرایی و... بررسی شده است. اما با نگرش متفاوت جامعه شناس آلمانی «جورج زیمل» به «جامعه و اثر هنری»، می توان وجهی فرامتنی و بین رشته ای از این هنر، در ارتباط با جامعه مطرح کرد. وی معتقد است که سرمنشا همه اصول زیبایی شناختی در اصل «تقارن» نهفته است و این گرایش به تقارن با نوع اداره جامعه رابطه دارد. این تحقیق بنیادین برای پاسخ گویی به این سوال بوده که آیا ارتباطی بین معیارهای زیبایی شناسی با اوضاع جامعه وجود دارد یا خیر. برای یافتن پاسخ، با استفاده از روش های توصیفی- تحلیلی و ابزار اسنادی و کتابخانه ای، گردآوری مطالب و تبیین مبانی بخش نظری انجام شد. جامعه و نقوش قالیچه های عشایر افشاری کرمان به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است تا در تطبیق با آراء زیمل و به ویژه با اتکا به نظریه بازتاب، بررسی شود. لذا مقاله حاضر در عین پرداختن به نقش و حاشیه فرش، انعکاس جامعه و نوع اداره آن را بر موزون و متقارن بودن هنر فرش بافی جوامع عشایری جست وجو می کند. در مجموع، رویکردهای زیبایی شناسی جامعه شناختی زیمل در ارتباط جامعه و این هنر سنتی کشورمان مصداق می یابد. هنوز در نمونه هایی از جوامع روستایی و عشایری هماهنگ از نظر سیاسی و اجتماعی، ساختار فرش عشایری همچنان بر نظم و تقارن است؛ در حالی که جامعه کاملا فردگرایانه مدرن، هنر را به سوی عدم تقارن سوق داده است که نمونه عینی آن در فرش های مدرن مشاهده می شود. هم چنین برخورداری از نگاهی تلفیقی بین زیبایی شناسی و جامعه شناسی نسبت به حضور «قاب یک اثر هنری و به عبارتی حاشیه فرش» و تلقی رکن اساسی بودن آن، باعث می شود جامعه به مثابه اثری هنری، دارای کلیتی انسجام یافته شود.
    کلیدواژگان: فرش، رویکرد بازتاب، اجتماع، زیمل، عشایر افشار
  • سیدعلی مجابی، زهرا فنایی صفحه 127
    در این مقاله، برای شناسایی ویژگی های تولید نخ مورد نیاز صنعت نساجی در سده های پانزدهم/ نهم تا هفدهم/ یازدهم 22 اثر نگارگری از نگارگران بزرگ آن دوره که در آن ها نگاره ریسندگی به کار رفته بود، از منابع مختلف جمع آوری پس از بررسی و تطبیق آن ها با ویژگی ها و خصوصیات فنی موجود از صناعت دست ریسی، نسبت به نتیجه گیری اقدام گردید. با بررسی این آثار مشخص گردید که ریسندگی از جمله فعالیت های متداول سده های پانزدهم/ نهم تا هفدهم/ یازدهم بوده است که با استفاده از دوک یا چرخ نخ ریسی توسط میان سالان، پیران و از کار افتادگان در کنار کارهای روزمره صورت می پذیرفته است. نگارگران در آثار خود با دقت و ظرافت قابل ملاحظه ای ضمن تصویر کردن اجزای مختلف دوک و چرخ نخ ریسی، به منبع تامین الیاف مورد نیاز برای ریسندگی و تفاوت های فنی استفاده از الیاف مختلف برای رشتن آگاهی کامل داشته و آن را در آثار خود به نمایش درآورده اند. انواع مختلف دوک و چرخ نخ ریسی نیز بسته به موقعیت و فضای اجتماعی موضوع نقاشی، در آثار موجود به کار رفته است.
    کلیدواژگان: ریسندگی، صناعت دستریسی، نگارگری ایرانی، دوک و چرخ نخ ریسی، سده پانزدهم، نهم تا هفدم، یازدهم
|
  • Adel Salavati Dr, Meisam Barzegar Mr, Navid Arianejad Mr Page 11
    In a competitive environment, identification of appropriate strategies improves a business by choosing the right passage. In this article the effects of competitive strategies of Michael Porter including differentiation, concentration and cost leadership on the expansion of domestic market of Iran’s hand-knotted carpet are evaluated. This research is descriptive and the survey methodology is used. A questionnaire is designed and after accreditation distributed among two respondent groups; i.e. technical staffs of Iran National Carpet Centre and carpet retailers in Tehran who have more than 10 years experience. The results show that all three competitive strategies could trigger the expansion of domestic market of Iran’s hand-knotted carpet. On the other hand, the concurrent implementation of these strategies has different influences on market expansion. In technical staffs’ view, cost leadership has the highest role in market expansion, while the other two strategies have a minor role in domestic hand-knotted carpet market. On the contrary, retailers evaluate two other strategies; i.e. differentiation and concentration, would have higher impact in hand-knotted carpet market expansion, respectively; whereas cost leadership would be insignificant. Although the research hypotheses are accepted, the statistical analysis shows a very significant difference between the views of the retailers and technical staffs of Iran National Carpet Centre.
    Keywords: Hand-knotted carpet, Competitive strategies, Differentiations, Cost leadership, Concentration, Market expansion
  • Ali Jahangir Mr, Abdolreza Zahiri Mr, Mehdi Akhbari Mr Page 25
    Commercial wool scouring instructions are introduced mainly by technological and chemical manufacturing companies. Most of the instructions are prepared according to the technical specifications of the most famous international wool brands with high level of production. Other types of wools are scoured based on mentioned instructions with minor corrections. Using commercial instructions in scouring of Iranian wools usually leads to decrease the scoured wool quality. In this study, operational methods and machine settings used by Iranian wool scouring companies are investigated. To achieve better appearance characteristics (light and optical) on scoured wool, some changes to conventional methods are introduced, considering the Iranian wool characteristics. These changes are then evaluated to suggest the optimum methods of scouring. Finally, effects of these changes are evaluated to suggest the best method for obtaining the best quality Iranian scoured wools. Results show that the changes have advantageous effects on the quality of scoured wools.
    Keywords: Wool scouring, Detergent, Yellowness, Whiteness, Mechanical characteristics
  • Qobad Kiyanmehr Dr, Hossien Mirjafari Dr, Azadeh Pashootanizadeh Mrs Page 39
    There is a spiritual & intellectual power in Persian carpets which connects to the terrestrial world. Plant patterns that make gardens not only symbolize paradise in the heart of carpets; but also the patterns in the borders which sometimes are decorated by angels represent the spiritual world. Maybe the position of angels indicates the initial stage before paradise gate (in the middle of the carpet) and Judgment Day, which our acts will be evaluated by angels and God will visit us, or it comes from other Persian archetype that has intellectual power, known as Farvahr. This research is tried to find and analyze roots of the angel shape by the form of Farvahr archetype, and we use holy Verses and religious stories as documents for proving the cause of its human shape with two wings. Writers try to prove that the Angel pattern is connected conceptually with the symbol of Farvahr.
    Keywords: Farvahr pattern, Angel pattern, Persian carpets, Supernatural
  • Abolghasem Dadvar Dr, Azam Rasooli Mrs Page 55
    Arab Jinni rugs, illustrate special attitude of their creators who made exceptional and mysterious hand-made weavings. In 1993, Dr. Parham ascertained the name of this tribe as well as their weavings to Persian carpet literature for the first time. Despite unfamiliarity of this tribe in Iran's literature and historical documents, it is mentioned in detail in the lineage books of Arab and Quran commentaries. Apparently in the ethnic and ideological beliefs of this tribe, believe in jinni and tendency to their mysteries is one of the factors that affect their motifs and designs. Recognition of Arab-Jinni tribes and their beliefs, plausible ancestral and ideological relation of this mysterious and unknown tribe with them, totemic tendencies of creators of such rugs, the influence of cultural reconciliation of three important western Asia, Mesopotamia, and Persia-India civilizations on the formation of their motifs are among the most important outcomes of this research.
    Keywords: Rug motifs of Arab-Jinni of Fars, Village, tribal weavings of Fars, Arab-woven carpets, rugs of Fars, Arab tribes of Far, Tribal rugs of Fars
  • Seyed Jalal Eddin Bassam Dr, Mohsen Hamidi Mr, Beheshteh Nasiri Rad Mrs Page 81
    Symmetric and asymmetric knots, as two original knots, possess different physical and mechanical properties that influence the function of a carpet. Jufti and U knots give different properties to the carpet compared to the original ones. If they were used to produce specific properties, they would enhance the carpet's quality. However, nowadays their applications are considered as methods that diminishes the quality of carpets. As these properties have significant influence on the carpets, some attention is paid to them in different papers and textbooks. Carpet samples are woven with each knot type and identical materials by a weaver. Then the effect of various kinds of knots measured on the carpet length, carpet thickness and pile height. Samples are woven in two different methods. The first one is a method in which the number of beating the comb is controlled; i.e., after each row of knots only and exactly two comb beats are applied to the row of knots. In the second method, the dimensions of samples were controlled and it is tried to weave the carpet with the dimensions designed; i.e., the number of times the comb is beating down the row of knots varies according to the weaving progress. In jufti and U knot samples, the number of beating times inevitably reduced to one, while in symmetric and asymmetric samples it increased to five to six times to obtain the designed dimensions. Results show that symmetric and asymmetric knots lead to an increase in the carpet length, whereas the other two knot types end in a decrease in the carpet length. To reach the designed length it is necessary to change the number of beating or to use different materials with suitable yarn counts. The thickness of the foundation of carpet is also influenced by the knot type; i.e., if the number of comb beating increases the foundation thickness increases as well, but if the number of comb beating remains constant there will be identical foundation thickness in carpets woven with different types of knots.
    Keywords: Symmetric knot, Asymmetric knot, Jufti knot, U knot, Carpet dimension, Foundation thickness, Pile height, Knot geometry
  • Zahra Rahbarnia Dr, Bahareh Poryazdanpanah Mrs Page 103
    Much has been written about aesthetics in carpet weaving art, particularly tribal and village carpet weaving, discussing various aspects such as symbolism and naturalism. Yet, the relation between art and sociology is propounded in a different manner by the German sociologist, Georg Simmel. With a different view on society and artwork, he believes that the origin of all principles of aesthetics resides in the principle of "symmetry", and that this tendency towards symmetry correlates to the type of society administration. The present paper investigates that whether types of administrations of the tribal society affect harmony and symmetrical designs of their carpet weaving. Descriptive and analytical methods, documentary and library tools, data gathering and theoretical interpretation are used in this research. Kerman Afshari tribe and the patterns of their rugs are taken as sample to be studied in the light of Georg Simmel's theories, particularly the Forms Theory. Overall, Simmel's aesthetic and sociology approaches may be applied to the art and society of Iran. Tribal carpets in their genuine form have symmetry and order, whereas the basic characteristic of the modern era is liberalism and individualism, which lead art to asymmetry and disharmony. The objective example of this characteristic is seen in modern carpets, which totally modifies the traditional carpet aesthetics. Although, there are examples of rural and tribal societies which are integrated and coordinated, it is the reflection of this form of society that has caused order and symmetry to be the basis of tribal carpet aesthetics, where the frame (i.e., the carpet border) is still the required basis and infrastructure.
    Keywords: Carpet, Society, Simmel, Afshar, Reflection theory
  • Seyed Ali Mojabi Dr, Zahra Fanaee Mrs Page 127
    The manufacturing of costly hand woven rugs and floor coverings during the 15th to 17th centuries represented a splendid golden age for the Iranian textile industry. Without using high-quality yarns, the productions of such woven materials were surely impossible. To analyze and identify the technical specifications of the required yarns in this industry during the aforementioned centuries, the remaining products not only could be analyzed, but they also could be examined in the great works of the paintings of that era. Examining the 15th to 17th centuries main paintings in which spinning were manifested, characteristics and technical specification of spinning handicrafts within this period have been determined. The collected data revealed that spinning, which was done by the middle-aged, elderly, and disabled as one of their daily activities, used to be very common during the 15th to 17th centuries. The painters, carefully portraying the various parts of the spindle and the spinning wheel in their works, were completely aware of the yarn source and their technical differences in spinning different yarns. This could be clearly observed in their works. According to the social situation of the painting context and with emphasis on the specific considerations of the various instruments usage, special use was made of various types of spindles and spinning wheels.
    Keywords: Spinning, Hand-spinning Industry, Iranian paintings, Spindle, wheel spinning, 15th to 17th centuries