فهرست مطالب

پژوهش نامه اخلاق - پیاپی 12 (تابستان 1390)

پژوهش نامه اخلاق
پیاپی 12 (تابستان 1390)

  • 190 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/05/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • هادی صادقی، محمدتقی سبحانی نیا صفحه 9
    در این مقاله، ضمن بررسی رابطه اخلاق با رفتار، مفهوم رفتار، رفتار اخلاقی و رفتار اخلاقی با خود، هدف از رفتار اخلاقی و ابعاد آن بررسی شده است. مولف عقیده خود در جهت گستره تاثیر گذاری اصلاح رفتار اخلاقی انسان با خود را بیان کرده و بر این باور است که پایه رفتارهای اخلاقی انسان در تمام حوزه های رفتاری، رفتار با خود و اصلاح رفتارهای اخلاقی انسان در همه حوزه ها در گرو اصلاح رفتار اخلاقی با خود خواهد بود. اثبات این ادعا از طریق احادیث فراوانی که این معنا را به صورت ضمنی بیان کرده اند، میسر است.
    کلیدواژگان: اخلاق، رفتار، رفتار اخلاقی، شناخت خود
  • غلامعلی معصومی نیا صفحه 33
    علم اقتصاد در بستر فلسفه اخلاق متولد شد و رشد نمود و به صورت یکی از شاخصه های اخلاق مطرح گردید.م اسلام به عنوان یک دین جامع از ابتدای ظهورش تمامی فعالیت های اقتصادی را با ارزش های اخلاقی توام نموده است. دنیا یعنی وابسته بودن انسان به امکانات دنیوی را نکوهش فرموده اما انجام کار اقتصادی را عبادت و وظیفه فرد مسلمان شمرده است. توزیع نامناسب را معلول سرکشی و ناسپاسی انسان ها دانسته و برای رفع آن تعالیم زیادی وضع فرموده است. برخی از این آموزه ها عبارت است از: تحریم کنز، نکوهش تکاثر، نکوهش غش و احتکار، توصیه به مواسات و احسان.
    در حوزه مصرف نیز ضوابط اخلاقی مانند: تحریم اسراف و تبذیر و اتراف، نکوهش نیازهای کاذب، توصیه به تقدیر معیشت و اعتدال و قناعت و انفاق از جمله مصادیق اخلاق اقتصاد در اسلام است.
    کلیدواژگان: فلسفه اخلاق، علم اقتصاد، توزیع، تولید، مصرف، ضوابط اخلاقی
  • نرجس ملک محمدی، فتح الله نجارزادگان، حسین معصوم بیگی صفحه 63
    در نگاه قرآن کریم، تمام اجزای هستی دارای صفاتی همچون هدفمند، تسلیم، سنجیده، زیبا و قدسی، نشانه، تسبیح گو و سجده کننده در برابر پروردگار هستند. درک هر کدام از این اوصاف می تواند آثار قابل توجهی در ایجاد و ارتقای اخلاق زیست محیطی انسان که خود نیز مشمول همین اوصاف است فراهم آورد؛ چراکه این اوصاف گویای آن هستند که همه هستی دارای شعور و در پی کمال خویش بوده، دارای حقوق ویژه خود هستند. بین انسان که مانند سایر اجزای هستی هدفمند آفریده شده است و طبیعت که در مسیری هماهنگ با سیر کمال انسانی در حرکت است ارتباط معنا داری حاکم است. بنابراین مراعات اخلاق زیست محیطی، هماهنگ شدن با جریان هستی در مسیر تکوینی آن است.
    کلیدواژگان: هستی شناختی قرآن، محیط زیست، اخلاق زیست محیطی، انسان
  • مهدی براتعلی پور صفحه 89
    ساخت گرایی اجتماعی به روایت راولز، عینیت اخلاقی را فرآورده دیدگاهی اجتماعی می داند که منسجم ساخته شده باشد و همگان نیز آن را بپذیرند. بر این اساس، شناخت الزاما بازتابی از واقعیت عینی نیست؛ بلکه ساختاری پویاست که فرد به طور ذهنی آن را تجربه می کند. راولز با اتکای بر این رهیافت معرفت شناختی، تمایز میان حق و خیر و نیز تقدم اخلاقی حق بر خیر را مطرح می کند.
    این نوشتار با تبیین سه مفهوم خیر اجتماعی، خیر طبیعی و حق فطری نشان می دهد تقدم اخلاقی حق در ساخت گرایی اجتماعی به دلیل نااستواری «باور به اراده محض و عمل سازندگی»، «نقش انحصاری اراده آزاد و عقل در فرآیند اعتبارسازی» و «تقدم بخشیدن ایدئالیستی به ذهن، نفی مطابقت خارجی مفاهیم اخلاقی و فروکاستن گزاره های اخلاقی به معقولیت» دچار کاستی است.
    کلیدواژگان: ساخت گرایی اجتماعی، حق قراردادی، خیر اجتماعی، خیر طبیعی، حق فطری
  • غلامحسین گرامی صفحه 113
    با توجه به گستردگی نقش رسانه های جمعی در جهان معاصر و کارکرد ویژه آنها در شکل دهی افکار عمومی و نیز با توجه به وجود زمینه های مناسب برای انحرافات اخلاقی فعالان این عرصه، اهتمام به رعایت ارزش های اخلاقی در این حوزه ضرورت بیشتری یافته است. در غرب، منشورات اخلاقی متعددی در قرن بیستم درباره حرفه خبررسانی از سوی موسسات و مراکز بزرگ مرتبط تنظیم و ارائه شده است. در اسلام نیز توجه ویژه ای به مسئله خبررسانی شده است. در این مقاله ضمن ارائه گزارشی از منشورات جهانی اخلاق رسانه و مقایسه آن با دستورات اخلاقی اسلام برتری های اخلاق اسلامی در این زمینه تبیین شده است.
    کلیدواژگان: رسانه، اخلاق رسانه، اخلاق حرفه ای، منشورات جهانی، اخلاق اسلامی خبررسانی
  • حمیدرضا خسروانیان، میثم شفیعی رودپشتی صفحه 145
    اخلاقیات مجموعه ای از ارزش ها و باید ها و نباید هاست که نقش مهمی در مدیریت اثربخش سازمان ها ایفا می کند. اخلاق در فرهنگ های غرب رویکردهای مختلفی دارد و غالبا اصول اخلاق سازمانی براساس دنیا گرایی و منافع مادی تعریف می شود. از طرفی در مکاتب اسلامی و به طور خاص مکتب علوی، اخلاق حقیقی، نشانه رشد وجودی و کمال انسان و متمایز از دیدگاه های مکاتب غربی است. این مقاله در صدد است ضمن ارائه تصویری از الگوی اخلاق سازمانی در غرب و مکتب علوی، به مقایسه تطبیقی آنها پرداخته و به تحلیل محتوای هریک و اختلافات موجود در بین آنها بپردازد.
    کلیدواژگان: اخلاقیات، مدیریت اخلاق، اخلاق سازمانی، اخلاق حرفه ای، اخلاق شخصیتی و رفتاری
|
  • Hadi Sadeqi, Mohammadtaqi Sobhaninia Page 9
    Considering the relationship between ethics and behavior, the definition of behavior and ethical behavior and also the meaning of ethical behavior toward the self human agent, this paper has studied the purpose of ethical behavior and its aspects. The author has explained his own opinion on the extension to which any reform in ethical behavior affects the very agent of the behavior. He believes that human ethical actions in all fields are founded on the behavior toward the self agent and, therefore, would be reformed only through reforming it. The claim has been proved on the basis of numerous traditions.
    Keywords: Ethics, behavior, ethical behavior, connection
  • Gholamali Masoominia Page 33
    Economics, having arisen and developed originally in the ground of ethics, was put forth as a branch of philosophy. Islam as a complete divine religion, however, from its beginning has considered all economical activities to be in full harmony with ethical norms. It, therefore, has opposed one’s dependence on earthly world and at the same time, has considered economical activities as a Muslim’s duty and worship. In this way, arguing against unfair distribution of wealth, Islam has known it as an effect of one’s rebellion and ingratitude and has given many teachings to oppose it. Among the teachings, the followings can be referred to: declaring treasures to be unlawful, chiding the mutual rivalry for piling up the good things of this world, chiding any trick in interactions and any case of hoarding and insisting on equality and charity. Furthermore Islam has also laid down some effective teachings in the area of consumption. Among them can be counted: forbidding wastefulness, profligacy and sinful luxury, chiding redundant needs, insisting on subsistence’s Divinely being destined, moderation, contentment and spending in charity what is in excess of income.
    Keywords: Moral philosophy, economics, Distribution, production, consumption, ethical norms
  • Narjes Malekmohammadi, Fathollah Najjarzadegan, Hossein Masoumbeigi Page 63
    On the teachings of the holy Quran, all parts of the world are purposeful, naturally committed, measured, beautiful, a Divine sign, praising and worshiping God. Deep attitude toward these descriptions would affect and upgrade bioenvironmental ethics. On such teachings, all beings of the world are aware and seek their own perfection. They, therefore, have their own rights. Human beings are necessarily directed to use nature and ascend it to arrive at their goal of life, closeness to God. And such is nature with regard to human existential movement. In this way, considering and supporting bioenvironmental ethics is an action in harmony with the world of creation in its way of transcendence.
    Keywords: Quranic ontology, living organism's environment, bioenvironmental ethics, human being
  • Mahdi Baratalipoor Page 89
    Social structuralism on Rawls` concept knows ethical objectivity as the product of a social view established harmoniously and with widespread consent. On this basis, cognition cannot be known as a reflection of objective reality, but it is a dynamic structure mentally experienced. Rawls, relying on this epistemological approach, explains the distinction between right and good, and priority of the ethical right over the ideas of the good. In this paper, explaining the concepts of social good, natural good and natural right shows that Rawls claim is opposed to critique from various aspects including belief in pure will and construction, restricted role of pure will and reason in the process of authorization, and giving idealistic priority to mind, negating objective correspondence of ethical concepts and reducing ethical statements to reasonability.
    Keywords: Social constructivism, conventional right, social good, natural good, natural right
  • Gholamhosein Garami Page 113
    Considering magnitude of media parts, their particular effectiveness in contemporary world in forming public believes and thoughts and ready grounds for their human agents to become distorted, it is necessary for ethical values to be focused. Some manifestoes have been put forward in support of the human agents of media in West in twentieth century. And Islamic teachings have paid particular attention to the field also. This paper, introducing international manifestoes and comparing them with Islamic teachings, has explained the superiority of the latter.
    Keywords: Media, medium ethics, professional ethics, international manifestoes, Islamic ethics of media
  • Hamid Khosrawanian, Meisam Shafiee Roodposhti Page 145
    Moralities as a set of values play a considerable part in effective management of organizations. Ethical climate and its effect on using IT in organizations in western cultures morality has been considered based only on worldly interest. Yet in Islamic teachings, particularly in Alavi school, true morality has been taken as a sign for human perfection, and Imam Ali`s short government is considered as an eternal symbol for managers in Muslim community. In this paper, the models of the two types of management have been studied comparatively.
    Keywords: Moralities, ethical management, organizational ethics, professional ethics, behavior, personality morality