فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 47 (امرداد و شهریور 1391)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 47 (امرداد و شهریور 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/19
  • تعداد عناوین: 29
|
  • محمد هادی عسگری، مازیار قانع صفحه 4
    کارآفرینی از نگاه دانشمندان علوم اجتماعی فرآیندی است که در شبکه متغیری از روابط اجتماعی واقع شده و این روابط می تواند رابطه کارآفرین با منابع و فرصتها را محدود یا تسهیل نماید. تاکنون اکثر تحقیقات صورت گرفته در مورد کارآفرینی سازمانی از نوع تعیین ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بوده که به دلیل عدم توجه به شبکه روابط اجتماعی یا سرمایه اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته است. علاوه بر این امروزه در ایران سازمان های صنعتی و کارخانجات به خصوص فولاد سازی به عنوان عامل اصلی در صنعتی شدن کشور، نگاه جدی به مقوله کارآفرینی ندارند که این امر می تواند ناشی از دلایل مختلف از جمله نادیده گرفتن روابط و پیوندهای اجتماعی باشد.روش تحقیق به کار رفته شده از نوع همبستگی بوده و تعداد 162 نفر از مدیران صنعت فولاد ایران به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جمع آوری داده ها و اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفته و نتایج با استفاده از آزمون تحلیلی رگرسیون(Stepwise) گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت و از نرم افزار SPSS برای آزمون فرضیات استفاده شده که نتایج حاکی از آن است که ادعای فرضیه اصلی با دو فرضیه فرعی تایید گردید، یعنی بین سرمایه اجتماعی (بعد ساختاری و کیفیت سرمایه اجتماعی) و کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.
  • مژینه سادات میر ارض گر صفحه 9
  • فرهاد نصیری فقیر سمیعی صفحه 15
  • دکترگیلانی نیا صفحه 16
    این مقاله در پی معرفی یک روش تدریس برای بهبود فهم تصمیم گیری اخلاقی است. این رویکرد آموزشی یک مجموعه از هشت وضعیت دشوار اخلاقی با احتمالات موقعیتی متفاوت را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد، و از بین گزینه های متفاوت یکی را برای اداره وضع دشوار انتخاب می کند. بحث گروهی بر روی مقایسه انتخاب های نسبی شرکت کنندگان با گرایش های اخلاقی اشخاص که به وسیله ابزارهای خودسنجی استاندارد شده اندمتمرکز می شود. تجربه های این روش نشان می دهد که شرکت کنندگان قادر به بدست آوردن یک فهم بهتر از عوامل، هر دو عامل شخصی و موقعیتی هستند. این روش سرانجام می تواند نشان دهد که چطور اشخاص می توانند تحت تاثیر انتخاب های غیراخلاقی براساس حضور عامل های ضمنی قطعی قرارگیرند: این مقاله یک رویکرد آموزشی نو را برای فهم چهارچوب و تصمیم گیری موثر اخلاقی را توضیح می دهد. و ابتکاری است که از تصاویر معماهای اخلاقی زندگی واقعی، در ارتباط با ضرورت تفاوتهای اشخاص در گرایشهای اخلاقی استفاده می کند
  • مهندس مهدی دوستی صفحه 24
  • محمد طالقانی، محمدرضا تقی زاده، یاسمن رجب زاده صفحه 25
    برندها، از جمله با ارزش ترین دارایی های یک شرکت محسوب می شوند که باعث افزوده شدن ارزش نهایی محصول می گردند و در حال نفوذ به زندگی شخصی افراد هستند و ممکن است ارزش ها، اعتقادات، سیاست ها و حتی خود آنان را تحت تاثیر قرار دهند. سطح بالای وفاداری مشتریان به برند، باعث ایجاد یک سری مزیت های رقابتی برای شرکت ها می گردد و تاثیر مثبتی بر افزایش درآمد و کاهش هزینه های بازاریابی آن ها دارد. در این مقاله ضمن تشریح مفهوم وفاداری برند، ابعاد و نحوه اندازه گیری آن نیز مورد بحث قرار می گیرد.
  • فرهاد روشنفکر صفحه 29
    سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ای که در بسیاری از مواقع افراد را مجبور می کند تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. برخی سردردها اختصاصی تر بوده و با علامت دیگری همراه نیستند. در این سردردها بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مغز عامل ایجاد سردرد نیست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می شود؛ برای مثال گشاد شدن شریان ها ویا انقباض بیش از حد عضلات می تواند عصب های خاص و حساسی در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود آورد.هورمون هایی مانند استروژن می توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جایی که خانم ها طی عادات ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می شوند، احتمال بروز سردرد متوسط تا شدید در خانم ها دو برابر آقایان است. همچنین خانم ها بیشتر از آقایان به انواع خاص سردرد مانند میگرن دچار می شوند.
  • ساجده حسن نژاد نیسی، زهرا موسوی صفحه 31
    اصطلاح اقتصاد دانش محور برگرفته از شناخت کامل نقش دانش در رشد اقتصادی می باشد. سازمان همکاری و توسعه ی اقتصادی اقتصاد دانش محور را به عنوان اقتصادی تعریف کرده است که به طور مستقیم مبتنی بر تولید، توزیع و استفاده از دانش و اطلاعات می باشد. در این اقتصاد، افراد، استراتژی های بازاریابی و توسعه ی ساختارهای شرکت می شود که این منجر به توانمند ساختن کارکنان برای کارایی بیشتر و قدرتمند کردن آنان در شغل خود خواهد گردید.هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه ی انسانی در اقتصاد دانش محور می باشد. برای دستیابی به این هدف، مقاله در پنج بخش به صورت زیر ساماندهی گردیده است. در بخش اول تعاریف اقتصاد دانش محور، فرآیندها و ویژگی های آن بیان گردیده است. بخش دوم...را تشریح نموده است. در بخش بعدی به سنجش عملکرد اقتصاد دانش محور پرداخته شده است. در قسمت چهارم نقش سرمایه ی انسانی در این اقتصاد بررسی شده و در خاتمه جمع بندی و نتیجه گیری مطالب، ارایه گردیده است
  • سید مهدی میر حسینی زواره، حسین پهلوانیان صفحه 40
    استراتژی و بکارگیری موفقیت آمیز استعداد، به داشتن درک مشترک سازمانی از مفهوم استعداد و زبانی مشترک استعدا بستگی دارد. نه یک روش درست، بلکه روش های بسار متنوعی برای مدیریت استعداد وجود دارد، با این وجود، این چند موضوع مشترک نیز مطرح می باشند، در میان این ها، سلسله مفاهیمی هستند که مناسبت ویژه ای دارند. این مفاهیم عبارتند از:منبع استعداد، کار راهه (مسیر)استعداد،هیات های مشاهده استعداد، سرمایه انسانی و برنامه ریزی جانشینی (جانشین پروری) اغلب اندیشمندان، سرمایه های انسانی را سازه اصولی سازمان ها می دانند و رمز موفقیت آنها به شمار می اورند.صاحب نظران، سرمایه انسانی را پله اول نردبان، سرچشمه نوآوری ها و مبدا نگرش های جدید می شناسند، پول سخن می گوید اما فکر نمی کند، ماشین عمل می کند (گاه بهتر از انسان)ولی اختراع نمی کند و منشا خلاقیت و نوآوری نیست. بنابراین هر مدیر هوشیار و عاقل می داند که مدیریت این سرمایه ارزشمند، باید اولین دغدغه فکری اوباشد.
  • احمد انصاری گیلانی صفحه 43
  • اکبر احمدی صفحه 45
    رابطه بین تحقیق و توسعه و صادرات رابطه ای بسیار قوی است، هر دو عامل نقش مهمی در اقتصاد کشور را ایفا می کند. یکی در بهبود کیفیت کالا یا خدمات ارائه شده و دیگری در زمینه بازار و بازاریابی زمینه نخست به طرز نسبتا پیچیده ای با سایر عوامل موثر در صادرات رابطه دارد. چون در مراحل و مقاطع متعدد در ارتباط مستقیم با فرآیندهای تولید کالا یا ارائه خدمات و تکنولوژی های مربوط به آن قرار می گیرد.به این ترتیب تاثیرگذاری تحقیق و توسعه در امر صادرات در کنار یک رشته عوامل دیگر و نه به صورت مجزا شکل می گیرد. تحقیق و توسعه (R&D) شرط لازم برای اقتصاد و صادرات یک کشور است اما شرط کافی نیست.
  • اسدالله سقطی جلالی صفحه 58
  • سحر حقیقی جدید صفحه 60
  • اسدالله اسدی هریس صفحه 66
  • کامبیز شاهرودی، آرش عباس زاده نخست صفحه 68
    بانکداری یکی ازفعالیت های بسیارپیچیده درمقایسه بافعالیت های دیگراست ودارای تغییرات بسیارسریعی نیزمی باشد،یکی ازمسایلی که بانک هابیشترمواقع باآن مواجه هستندتصمیم گیری درموردمکان یابی دستگاه های خودپردازجدیدوارزیابی مکانی دستگاه های خودپردازموجوداست. مطالعه حاضربه عنوان یک پژوهش کاربردی با استفاده ازتکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتب وتحلیل فضایی به ارائه مدل نوینی درمکان یابی دستگاه های خودپردازدرشهرستان اردبیل پرداخته است. باتوجه به هزینه های زیاداستقراردستگاه های خودپردازهدف این تحقیق ارائه ی روشی برای انتخاب مناسب ترین محدوده به منظورافزایش کارایی وخدمت رسانی این دستگاه هااست. معیارهای تصمیم گیری براساس مطالعات مشابه استخراج واین معیارهاتوسط متخصصان صنعت بانک داری،بانک تجارت شهرستان اردبیل وتکنیکAHP رتبه بندی گردید،ودرادامه با استفاده ازمدل سازی فضایی توسط سیستم های اطلاعات جغرافیایی،محدوده هابه ترتیب اولویت طبقه بندی گردیدند.
    کلیدواژگان: مکان یابی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، دستگاه خودپرداز
  • مهندس حسین پایندانی صفحه 83