فهرست مطالب

انوار معرفت - پیاپی 2 (زمستان 1390)

مجله انوار معرفت
پیاپی 2 (زمستان 1390)

  • 212 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/05/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نخستین سخن
  • داود حسن زاده کریم آباد صفحه 9
    در عرفان اسلامی، مراحل حرکت باطنی انسان به سوی کمالش با طرح های گوناگونی ترسیم شده که یکی از این طرح ها «اسفار اربعه» است. محتوای اصلی اسفار اربعه مشهور سفرهای «من الخلق الی الحق»، «فی الحق بالحق»، «من الحق الی الخلق بالحق» و «فی الخلق بالحق» است. بحث از سفر «الی الله » و «فی الله » از همان آغاز شکل گیری عرفان اسلامی مطرح بوده است. اما مقام «بقای بعد از فنا»، که ناظر به دو سفر بعدی است، تا پیش از ابن عربی زیاد مورد توجه قرار نگرفته و به عنوان سفر به آن اشاره ای نشده است. ازاین رو، تقسیمات چهارگانه ای که از اسفار مزبور تا پیش از ابن عربی صورت گرفته، تنها ناظر به سفر «الی الله » و یا علاوه بر آن، ناظر به سفر «فی الله » بوده است و در آن، دلالتی بر سفرهای بعدی وجود ندارد. پس از ابن عربی، تقریرهای متفاوتی از اسفار اربعه صورت گرفته که اولین و شبیه ترین تقریر به اسفار اربعه مشهور، تقریر عفیف الدین تلمسانی است. پس از وی کاشانی با کمی تصرف محتوایی در تبیین سفرها، تقریری در شرح «منازل السائرین» خود به دست داد. پس از کاشانی، شاگرد او قیصری نیز با کمی تصرف در تبیین سفر چهارم، صورت نهایی و مشهور اسفار اربعه را ترسیم نمود که از طریق ملاصدرا و کتاب اسفار اربعه او شهرت یافت. برای این اسفار، احکام و آثار فراوانی در کتب اهل معرفت ذکر شده که مهم ترین آنها ظهور مسئله «ولایت» و «خلافت» درباره انسان های کامل مکمل است.
    کلیدواژگان: سفر، اسفار اربعه، قنا، بقا
  • حسین مظفری صفحه 41
    یکی از مسائلی که عارفان مسلمان درباره قرآن کریم، بر آن تاکید می کنند، وجود مراتب متعدد معنایی برای قرآن کریم، به صورت طولی و مترتب بر یکدیگر است، به گونه ای که برخی از آنها ظاهر آیات و بسیاری دیگر، باطن آیات محسوب می شوند. در این مقاله، ضمن بیان نمونه هایی از سخنان عارفان مسلمان در این زمینه، ایده مزبور با استفاده از آیات و روایات به اثبات رسیده و از جمله به سه دسته از آیات به صورت مختصر اشاره شده و نه دسته از روایات نیز به صورت نسبتا مفصل مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: تاویل، مراتب معنایی، قرآن کریم، عارفان مسلمان
  • مسعود اسماعیلی صفحه 69
    بیان ناپذیری که به معنای «به قالب لفظ و به زبان در نیامدن» تجربه عرفانی است یکی از اوصافی است که به عنوان مشخصه شهود یا تجربه عرفانی مطرح شده است. مهم ترین دلایلی که برای این ویژگی مشهور شهود عرفانی مطرح شده، عبارت است از: انتقال ناپذیری وجودی احساس، نابینایی معنوی، عمق عاطفه و احساس در تجربه عرفانی، نمادین بودن زبان عرفان، نظریه استعاری بودن زبان عرفان، مفهوم ناپذیری تجربه عرفانی، منطق ناپذیری شهود عرفانی و وضع الفاظ زبان عرفی برای امور محدود. در بررسی و ارزیابی این دلایل، درمی یابیم که یا این ادله از اساس، درستی برخوردار نیستند، یا نقدها و اشکالاتی جدی به آنها وارد است، و یا اساسا مفهوم بیان ناپذیری در آنها درست درک نشده و بدین روی، بیان ناپذیری ادعایی آنها امری غیر از «به قالب لفظ و به زبان درآمدن» تجربه عرفانی است. بدین سان، می توان چنین داوری نمود که امکان بیان برای شهودها و تجارب عرفانی، منتفی نیست.
    کلیدواژگان: بیان ناپذیری، شهود، تجربه عرفانی
  • محمد میری صفحه 95
    مسئله آفرینش انسان بر صورت الهی، به راحتی از آموزه های دینی قابل اثبات بوده و مضمون آن همسو با مبانی هستی شناسانه و انسان شناسانه عرفان نظری است. این مسئله بسان قاعده ای کلی است که آثار و فروعات آن در جای جای انسان شناسی و مباحث علم النفس ابن عربی به چشم می خورد. این مقاله تلاش کرده است معنای «صورت الهی» و مراد از «آفرینش انسان بر صورت الهی» را بررسی و تحقیق کند، ضمن آنکه به برخی از فروعات این قاعده، همچون جامعیت انسان و خلقت او با دو دست حق تعالی و مسئله خلافت الهی نیز اشاراتی دارد.
    کلیدواژگان: ابن عربی، انسان شناسی، خلقت انسان، صورت، کون جامع
  • رسول باقریان صفحه 119
    مسئله تجدد امثال یکی از مسائل مهم عرفان نظری است که درک دقیق آن جز از طریق شهود امکان پذیر نیست. این موضوع بیانگر خلقت عرفانی است. بر اساس تجدد امثال، مظاهر خارجی انعدام ذاتی دارند و بیش از لحظه ای در متن وجود خارجی دوام نخواهند داشت و دایم جای خود را به مظهری کاملا مشابه می دهند. به تعبیر دیگر، در تجدد امثال، موجودات دایم در حال آفرینشند و هر موجودی در هر لحظه، جایگزین موجودی مشابه اما غیریکسان در لحظه قبل می شود. طبق این دیدگاه، آنچه را دوران بقای یک موجود می پنداریم در واقع، مجموعه ای است بی شمار از آفرینش های متوالی و البته متکامل. از نتایج این نظریه، می توان به وجود تکامل در نشآت گوناگون عالم و نیز نفی هرگونه تجلی اعدامی(در مقابل تجلی ایجادی) اشاره کرد.
    کلیدواژگان: تجدد، امثال، آفرینش، آن، نفس، جوهر، انعدام، استکمال
  • اصغر نوروزی صفحه 141
    تبیین و تحلیل مسئله اختیار انسان و نحوه فاعلیت حق تعالی در حوزه افعال اختیاری انسان در حوزه کلام، فلسفه و عرفان را می توان سه برداشت طولی و متکامل دانست؛ به این معنا که در کلام و به اقتضای این علم، برداشتی کاملا واقعی از اختیار و البته متعارف و مقبول برای عامه مردم با تمسک به مثال های متعارف و به شیوه خطابی و جدال احسن ارائه می گردد. در فلسفه، تحلیلی عقلانی از مسئله به همراه تبیین لوازم آن همچون بحث علیت و نحوه استناد فعل به فواعل طولی گوناگون ارائه می شود. در عرفان نیز تحلیلی مبتنی بر شهود از نحوه ارتباط حق و عالم و تبیین رابطه اراده و مشیت حق تعالی با اراده و اختیار انسان مطرح می گردد. این نوشتار پس از بیان اجمالی دیدگاه کلامی و فلسفی از مسئله، به تبیین تحلیل عرفا از مسئله اختیار انسان و اثبات توافق و هماهنگی این دیدگاه با دیدگاه شیعه، یعنی «امر بین الامرین» و نفی هر نوع اتهام عرفا به جبرگرایی و اثبات برتری تحلیل عرفا بر سایر تحلیل ها از مسئله اختیار انسان می پردازد.
    کلیدواژگان: اختیار، امر بین الامرین، سرالقدر، مشیت حق تعالی
  • حامد حسینیان صفحه 171
    مکتب پائولو کوئلیو یکی از عرفان های نوظهور است. پائولو ترویج کننده شیوه ای نوین در تحصیل معنویت است. از میان رمان های پائولو، می توان دستور العمل هایی را برای سلوک معنوی استخراج نمود. پائولو کوئلیو معتقد است یگانه وظیفه انسان دنبال کردن رویاهای شخصی است. در این راه، انسان اگر به نشانه های پیرامون و ندای درونش توجه کند، راه زندگی اش را خواهد یافت. در این راه، سالک معنویت می تواند از نیروی سحر، عشق و سکس نیز کمک بگیرد. پائولو علاوه بر این دستورالعمل ها، تمرین های منظم و مرحله ای سنت رام را نیز به نگارش در آورده و رهپویان راه به انجام دقیق آن توصیه کرده است. در این مقاله، سعی شده است این راه ها نقد و بررسی شوند.
    کلیدواژگان: پائولو کوئلیو، معنویت، رویا، ندای درون، عشق، سکس
  • صفحه 197
|
  • Davood Hasanzadeh Karimabad Page 9
    In Islamic mysticism, different proposals have been put forward for the stages of man's inner movement towards his perfection, one of which is "the four-Volume Asfar ". The main content of the famous four-volume Asfar are the journeys from creatures towards the Truth" “in the Truth by the Truth "from Truth towards creatures by the Truth", and "in creatures by the Truth". The issue of the journey "towards God" and "in God" has been discussed since the early development of Islamic mysticism. As far, the station of "existence after annihilation" which refers to the two latter journeys, it had not been discussed nor referred to as a journey until Ibn 'Arabi's time. Therefore, the four-fold division of the aforementioned journeys which took from before Ibn 'Arabi only refers to the journey "towards God" and the journey "in God", and did not have any reference to the latter journeys. After Ibn 'Arabi, different accounts of the four-volume Asfar were written and the first one which is most similar to the famous four-volume Afar is 'Afif Al-Din Telemsani's account. After that, Kashani wrote an account of the journeys in his" Manazil al- Saerin machining some modification in its content. After Kashani, his pupil, Qaysari, proposed the final and famous form of the four journeys with minor changes in it, an which became famous through Mullāh Ṣadrā and his four-volume Asfar. Many rules and effects are mentioned in the works of the knowledgeable for these journeys, the most important of which is the manifestation of the questions of "guardianship" and "caliphate" for perfected perfect people.
    Keywords: journey, the fourth, volume Asfar, annihilation, existence
  • Hussein Mozaffari Page 41
    Muslim gnostics emphasize on the idea that the Qur’an has several semantic levels which are arranged in longitudinal order in which each follows the one before in a particular order so that some of them are considered as outward aspects of the Qur’anic verses and some as inward aspects of the verses. Citing some examples of Muslim gnostics’ statements on this issue, the present paper confirms the aforementioned idea with evidence from Quranic verses and traditions. In his discussion of this point, the author refers to three groups of verses and elaborates on nine groups of traditions.
    Keywords: exoteric commentary, semantic levels, the Glorious Quran, Muslim gnostics
  • Masud Ismaili Page 69
    One of the signs of the salient feature of gnostic experience or intuition is that it cannot be explained; which indicates the "impossibility of putting the gnostic experience in words". The main reasons for this salient feature of gnostic intuition are: lack of existential communicability of sensation, spiritual blindness, depth of emotions and sensation in the gnostic experience, symbolism of gnostic language, metaphorical view of gnostic language, unintelligibility of the gnostic experience, arbitrariness of gnostic intuition,, and choosing gnostic terms for certain facts. A review and assessment of these reasons show that either they are not soundly grounded, they come under serious criticisms and challenges, the idea of their being unexplainable is not understood properly. Therefore, the assumption of their being unexplainable is something and "putting the gnostic experience in words is something else. Consequently, we can conclude that it is possible to put gnostic experiences and intuitions in words.
    Keywords: unexplainability, intuition, gnostic experience
  • Mohammad Miri Page 95
    The question of creating man according to the divine form whose content corresponds with the ontological and anthropological foundations of theoretical mysticism can be easily proved by religious doctrines. This question seems like a general rule whose effects and details are detected in Ibn 'Arabi's anthropology and his discussions of psychology. The present paper tries to investigate the meaning of "divine form" and" creating man according to the divine form". It also touches on some of its details like the comprehensiveness of man, creation of man by the Most High God's two hands and divine vicegerency.
    Keywords: Ibn Arabi, anthropology, creation of man, form, the inclusive universe
  • Rasul Baqiriyan Page 119
    One of the important issues in theoretical mysticism is renewal of essences, a notion which cannot be perceived except through intuition. This issue is an exposition of mystical creation. According to renewal of essences, appearances are essentially non-existent, do not last in the context of external existence for more than a moment and lend their always place an entirely to similar appearance. In other words, in renewal of essences, the creation of things is permanent and in every moment every creatures is replaced by a similar existing thing though not identical in the previous moment. Given this point, what we consider creature during the period of existence is in fact a series of continuous and, in fact, accurate and successive creations. Among the findings of this research is that it is possible to the existence of perfection in the different configurations of the world and to the negation of any eliminating manifestation (versus creating manifestation).
    Keywords: renewal, essences, creation, moment, soul, substance annihilation, seeking perfection
  • Asqar Nouroozi Page 141
    The exposition and analysis of man's free will and the kind of the Most High God's activity in as far as man's volitional actions concerned in the fields of theology, philosophy and mysticism can be considered three longitudinal and sound interpretations. This means that theology, and as this discipline requires provides an entirely realistic interpretation of free will and of course, known and accepted by common people through ordinary examples, rhetoric method, and best sorts of debates. Philosophy provides a rational analysis of the issue and points out of its requirements including the question of causality and the way of attributing an act to different longitudinal actors. Mysticism also provides an analysis based on intuition for explaining the relationship between Divinity and universe and the relationship between the Most High God's will and man' free will. Having briefly explained the theological and philosophical view on this issue, the present paper expounds gnotics’ analysis of the question of man's free will, proves the conformity of this view with that of the Shiite -a way between free will and determinism- rejects any charge of determinism against gnostics and proves the priority of gnostics analysis of man's free will over the others’ analysis.
    Keywords: free will, a way between free will, determinism, mystery of destiny, the Most High God's providence
  • Hamed Husseiniyan Page 171
    One of the new trends of mysticism is Paulo Coelho's school. Paulo disseminates a new way of achieving spirituality. Some directions about how to achieve a spiritual journey can be extracted from Paulo's novels. He believes that man's only duty is to follow personal visions. If man directs his attention to peripheral signs and inner summons, the way to life will be accessible. Here wayfarer of spirituality can use magic power, love, and sex, as well. In addition to these directions, Paulo proposes systematic practices of Ram tradition by stages and invites the followers of this path to handle them with care. The present paper tries to analyze and criticize these ways.
    Keywords: Paulo Coelho, spirituality, vision, inner summons, love, sex