فهرست مطالب

فصلنامه فلسفه دین
سال هشتم شماره 10 (پیاپی 14، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/06
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رضا اکبری، سیدعلی مومنی صفحه 5
    ملاصدرا در کتاب های مختلف خود درباره معاد به عنوان اعتقادی محوری و اثرگذار سخن گفته است. از نظر او معاد به صورت روحانی و جسمانی محقق است. او معاد جسمانی را به یاری اصولی برآمده از نظام فلسفی خود به اثبات رسانده است. فارغ از هم سانی فراوانی که در تصویر معاد جسمانی در آثار گوناگون او دیده می شود، شمار اصول مورد استفاده او در این آثار متفاوت بوده و از شش تا دوازده اصل را در بر می گیرد. تجمیع این اصول با حذف موارد تکراری، شانزده اصل را در اختیار پژوهش گر قرار می دهد که مجموعه ای از اصول خداشناختی، انسان شناختی و وجود شناختی را دربرمی گیرد. طراحی چگونگی پیوند این اصول با یکدیگر برای رسیدن به مقصود ملاصدرا در اثبات معاد جسمانی، با همان تصویری که خود در اختیار ما می گذارد، روشن می کند که ملاصدرا در تصویر معاد جسمانی، از دو زبان وجودمحور و ماهیت محور بهره می گیرد.
    کلیدواژگان: اصول فلسفی حکمت متعالیه، ملاصدرا، معاد جسمانی، زبان وجودمحور، زبان ماهیت محور
  • علی افضلی صفحه 31
    از موضوعات بسیار مهم و پردامنه در قلمرو فلسفه دین، معضل شرور است که الهیون در طول تاریخ پاسخ های گوناگونی به آن داده اند. نظریه «عدمی بودن شرور»، یکی از پاسخ هایی است که بعضی فیلسوفان الهی غربی و تمام فیلسوفان مسلمان مطرح کرده اند.
    مقاله پیش رو دو هدف کلی را پی می گیرد:1.نقد و بررسی نظریه پیش گفته و اثبات این که: اولا، این نظریه، تاثیر چندانی در حل معضل شرور ندارد؛ ثانیا، برخی شرور که فیلسوفان مسلمان، آنها را شر بالذات نامیده اند، وجودی اند، نه عدمی (مانند ظلمت، مرگ و الم).
    2.شناساندن نظریه نگارنده که معتقد است امور عدمی شر بالذات نیستند، بلکه شر بالعرض اند و تنها یک شر بالذات وجود دارد که آن هم امری وجودی است، نه عدمی.
    کلیدواژگان: فلسفه ملاصدرا، فلسفه اسلامی، الم (درد)، فلسفه دین، شرور
  • حسن یوسفیان، محمد صادق علی پور * صفحه 65

    تبیین عقلانی نظریه امامت، از مهمترین و کارآمدترین ابزارهایی است که میتواند زمینه گسترش و صدور این اندیشه را به سراسر جهان فراهم آورد. از این رو، در این نوشته برآنیمیکی از نخستین تبیینهای عقلانی این دیدگاه را بررسی کنیم؛ تبیینی که به وسیله ابونصر فارابی ارائه شده است. او از نخستین فیلسوفان جهان اسلام است که به ضرورت وجود رئیس اول و جانشین او (امام) در مدینه فاضله توجه کرده و در اثبات آن استدلال عقلی ارائه کرده است. دیدگاه او به گونهای است که گویا بر مبنای تفکر شیعی بنا شده و تبیین عقلانی آن به شمار میرود.

    کلیدواژگان: رئیس اول، مدینه فاضله، نبی، جانشین رئیس اول، امام
  • نادیا مفتونی، مهدی رضایی نیا صفحه 93
    عموم متکلمان و بسیاری از فیلسوفان مسلمان، اعتقاد به معاد جسمانی را دست کم بر اساس گفته و خبر گوینده صادق ضروری می دانند اما جسم رستاخیز نزد آنان، مفهوم سازی های متفاوتی همچون جسم عنصری، جسم فلکی، جسم مثالی و جسم خیالی را در بر می گیرد. تدوین این مفهوم سازی ها، رهگشای ارزیابی دقیق تر دیدگاه های مربوط به معاد جسمانی، به ویژه نسبت انکار عقلی معاد جسمانی به ابن سینا و همچنین دیدگاه متکلمان در زمینه سنخیت جسم معاد وجسم دنیایی است.
    کلیدواژگان: ابن سینا، جسم خیالی، جسم مثالی، معاد جسمانی، جسم فلکی
  • غلامحسین توکلی صفحه 111
    علم پیشین خداوند و چگونگی پیوند آن با اختیار، از جمله مسائلی است که از دیر باز در کلام و فلسفه اسلامی و نیز در کلام و فلسفه مسیحی و یهودی مطرح بوده است. برای حل مشکل چه در جهان غرب و چه در جهان اسلام، راه های گوناگونی پیموده شده است. در این مقاله مهم تریناین راه ها مورد بحث قرار خواهد گرفت و خواهیم دید در زمانه ما کدامیک از اندیشمندان از چه راه حلی دفاع می کنند و نقاط قوت و ضعف هر یک از این رویکردها چیست؟ در پایان هم از دیدگاهی که در سنجش با دیگر دیدگاه ها قابل قبول تر است، دفاع خواهیم کرد.
    کلیدواژگان: امکان استقبالی، ازلیت، واقعیات نرم، واقعیات سخت، علم
  • محمد علی مهدوی راد، نرگس زرگر صفحه 139
    در زمینه امکان کاربرد عقل در عرصه فهم وحی هر کدام از دو اندیشمند چه دیدگاهی دارند؟ چه تفاوتی میان رویکرد ملاصدرا و احسایی نسبت به حدود شناختی عقل در فهم قرآن وجود دارد؟ در میان اندیشمندان مسلمان، صدرالمتالهین و احسایی از جمله کسانی هستند که رویکرد ویژه ای به حدود شناختی عقل در فهم قرآن به عنوان متنی وحیانی دارند. از شرایط اختصاصی صدرا در زمینه تاویل، این است که استنباط و استقلال در فهم آیات مجاز است اما احسایی، عدم تعارض تاویل با فهم عرفی از ظاهر آیات و روایات را شرط درستی تاویل می داند. صدرالمتالهین وجود حجت درونی را سبب رشد تعقل و مانع تقلید، وقوف بر ظاهر الفاظ قرآن و جمود بر نظر مفسران پیشین می داند، و بدون اصول عقلی درون شریعت را نمی بیند اما احسایی هیچ استقلالی را برای عقل نپذیرفته و...
    کلیدواژگان: فهم عرفی، تاویل، قرآن، ادراک عقلی
  • حامد شیواپور، سید محمدرضا حسینی بهشتی صفحه 171
    تصورات و رویکردهای گوناگون به مسئله «خدا» در الهیات و فلسفه غرب از یونان تا دوره جدید از چشم انداز الهیات سلبی قابل بررسی است. این مفاهیم و رویکردها با وجود اشتراک در اینکه از دیدگاه الهیات سلبی امکان بازخوانی دارند، در دوره جدید از چشم اندازی تازه قابل بررسی اند. بنابراین اندیشه جدید غرب از دیدگاه الهیات سلبی نیازمند بررسی است تا نشان دهد در دوره جدید، نوعی الهیات سلبی به معنای نفی شباهت خداوند با انسان و در نتیجه، برتری و فاصله خدا از جهان و انسان وجود دارد. طبق این دیدگاه خداوند دخالتی در تاریخ و طبیعت نمی کند. از نتایج این نگرش جدید، سستی در اعتقاد به وحی و معجزه و نوعی برداشت خداگونه از انسان بوده است
    کلیدواژگان: مفهوم خدا، تشبیه، دوره جدید (تجدد)، الهیات سلبی
|
  • Reza Akbari, Seyyed Ali Momeni Page 5
    Mulla-Sadra in his different philosophical and theological works has discussed the issue of resurrection (Ma-add), both in spiritual and bodily way. In this works he attempted to demonstrate the issue of bodily resurrection according to the principles that formerly have been proved in his philosophical system. The subject is that, the quantity of these principles differs from one work to another. In some works there are six principle and in others twelve; this 12 or 16 principles, if is viewed altogether with omission of the two, encompasses of theological-anthropological and ontological principles. In explanation of the issue of bodily resurrection, Sadra uses a language that at the same time bases on existence and nature (quiddity). Although we all know that most of his principles conclude from an existential language.
    Keywords: Philosophical principles., Language of quiddity, Bodily resurrection, Existential language
  • Ali Afzali Page 31
    One of the most important and disputable problems in philosophy of religion is “the problem of evil”. At the course of the history, theologians have put forward different solutions to this problem. One of them which have been propounded by some western philosophers and almost all Islamic philosophers, is called the doctrine of “inexistency of evils” So the main purpose of this article is as follow: 1. Criticizing of this doctrine and showing that: firstly, it cannot effectively solve the problem of evils; Secondly, some of those evils that Islamic philosophers called them evils per se, are concrete beings, not mere privations; such as darkness, death and pain. 2. Here I want to say that: even this inexistent (privation) are not evils per se, but evils by accident and there is only one evil per se that is concrete being, not mere.
    Keywords: Islamic philosophy, Evils, Pain., MullaSadra's philosophy, Philosophy of religion
  • Hassan Yosefian, Muhammad Sadegh Alipoor Page 65

    Rational explanation of the doctrine of IMAMAT (spiritual leadership of the Shi`ites) is one of the most important and efficient instruments that can prepare the ground for extension and propagation of this view in all over the world. So, in this article I want to study one of the first rational explanation of this view in Islamic world which proposed by AL- FARABI. In the world of Islam, FARABI is one of the first philosophers who toke into consideration the necessity of existence of first ruler and his successor (IMAM) in his Utopia (Madina al-fazila), and proposed a rational argument for it. His view is here to some extent in accordance with Shiites attitude. But for understanding whether his ideas is in complete agreement with Shiites works or not, I study this view point in two stages: First of all, I will explain his view point and...

    Keywords: Prophet, Ideal ruler, Successor of ideal ruler, Imam, Madina al fazila
  • Nadia Maftooni, Rezaininnia Rezaininnia Page 93
    Most of the theologians and Muslim philosophers, at least In accordance with tradition and narrative, believe in bodily resurrection as a necessary faith; but they have different conceptualizations of the “body of resurrection” such as: elemental body, heavenly body, intermediary body and imaginary body. The presentation of these conceptualizations will help us to find guidelines for more accurate judgments of bodily resurrection; especially in ascribing the issue of rational repudiation of bodily resurrection to Ibn-Sina, and understanding theologians view about homogenization of body of resurrection with worldly body.
    Keywords: Heavenly body, Elemental body, Imaginary body, Intermediary body, Bodily resurrection
  • Gholamhussein Tavakoli Page 111
    The issue of God’s foreknowledge and its relation with Human being’s freewill is one of the main subjects that from the beginning have been controversial among Christian and Judaic theologians and philosophers. So in Islamic and western world have proponed many solutions for solving this problem. In this article our purpose is taking into consideration some of these solutions that each of which has strong and weak points. At the end, we will defend of the solution that, in comparison with others, is more reliable and sufficient.
    Keywords: Inflexible reality, eternity, Potentiality of future, Science
  • Mohammad Ali Mahdavi Rad, Narges Zargar Page 139
    Among Muslim thinkers, MullaSadra and Ahsai are two important figures who have specific approach to the cognitive extents of the wisdom in understanding of the Qur’an as a revealed text. One of the consecrate conditions of MullaSadra view about Ta’vil; is that from his point of view independent comprehension of Qur’anic Verses is permissible; but Ahsai believes that Ta’vil should not be contradictory with common apprehension of Qur’anic Verses as well as Traditions. Moreover, Sadra believe that internal authority can help to reason’s intergrowth and prevent it from imitation and solidity. So, he never considers religion without rational principles. But Ahsai in no way believe in independency of the wisdom, and maintain that understanding of the religion by intellectual reasons, independently, is not allowed. So, MullaSadra takes reason as a necessary means for understanding of Qur’an and Traditions. Whiles Ahsai, is more conservative in this respect and oppose with any...
    Keywords: Common Apprehension, Tavil, Quran, Intellectual Perception
  • Hamed Shivapoor, Seyed Muhammad Reza Husseinibeheshti Page 171
    Different concepts and approaches toward God in western theology and philosophy, from Greek period to modern age, has regarded from negative theology view point. But this concepts and approaches at the same time can be regarded from new perspective in modern age. In other word, it can be shown that in the modern age we can see a negative theology, i.e. refutation of resemblance between God and Man, and transcendence and distance of God from world and Man. According to this view, God doesnt intervene in history and nature. This new negative theology has some results such as mistrust in believe on revelation and miracle, and heavenly understanding of man.
    Keywords: Anthropomorphism, Negative theology, Concept of God, Modern period (modernity)