فهرست مطالب

Sociological Studies of Youth Journal
Volume:2 Issue: 3, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/08/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • تقی آزاد ارمکی، فاطمه مدیری صفحات 7-24
    برخی محققین با استناد به تئوری تمایز معتقدند امروزه تاثیر دین بر دیگر حوزه های زندگی اجتماعی کاهش یافته و برخلاف سنت هر یک ازعرصه های زندگی توسط مجموعه ای از ارزش های خود - نه توسط یک مجموعه واحد منسجم- هدایت می شوند و برخی دیگر بر اساس تئوری قطعه قطعه شدن ارزش ها مدعی هستند تاثیر دین برحوزه های زندگی اجتماعی یکسان نبوده و بر حوزه های خصوصی مانند خانواده بیش از حوزه های عمومی مانند کار و سیاست اثرگذار است. هدف این مقاله بررسی ارتباط میان ارزش های دینی و ارزش های حوزه های اجتماعی و پاسخگویی به این سوال اساسی است که آیا میان دینداری و حوزه های عمومی و خصوصی زندگی اجتماعی رابطه برقرار است و اگر رابطه-ای برقراراست آیا در هر دو حوزه یکسان است یا تفاوت هایی وجود دارد؟ نتایج این تحقیق که با استفاده از داده های دو طرح ملی پیمایشی ارزش های ایرانیان در سال های 1379 و 1383 که با ابزار پرسش نامه به اجرا درآمده نشان می دهد نکات مهم در زندگی افراد به ترتیب ارزش های مربوط به خانواده، کار و سیاست است و در فاصله دو تحقیق ارزش های خانواده و کار تقریبا تغییری نداشته و بر اهمیت ارزش های سیاسی افزوده شده-است. همچنین نتایج تحلیلی برگرفته از رگرسیون چندمتغیره نشان می دهد ارتباط میان ارزش های دینی با ارزش های خانوادگی بیش از ارزش های حوزه سیاست و کار است و این یافته تئوری قطعه قطعه شدن ارزش ها را تایید می کند. همچنین مدل تبیین ارزش های خانوادگی با ارزش های دینی قابل قبول و این مدل در تبیین ارزش های سیاسی و کار پذیرفته شدنی نیست.
    کلیدواژگان: دین، تئوری قطعه قطعه شدن ارزش ها، تئوری تمایز، حوزه عمومی، حوزه خصوصی، مدرنیزاسیون، دینداری، سکولار
  • مصطفی باغبانیان، برزو مروت صفحات 25-52
    سوال اصلی پژوهش حاضر اینست که دانشجویان منطقه 11 دانشگاه آزاد اسلامی چه نگرشی نسبت به اتحاد ملی و انسجام اسلامی دارند، چه عواملی بر این نگرش بیشترین تاثیر را دارند و مکانیسم و دینامیسم این عوامل به چه شکلی است؟ جمعیت نمونه تحقیق براساس فرمول کوکران 325 نفر انتخاب گردیده و به روش نمونه گیری مطبق نسبی داده ها جمع آوری گردیده است. از مجموع فرضیات تحقیق، 5 فرضیه تائید گردیده و همبستگی بین متغیرهای«میزان اعتماد به دولت»، میزان عضویت در تشکل های مدنی»، «میزان مشارکت سیاسی»، «میزان گرایشات اعتقادی و عبادی» و «احساس تعلق اجتماعی عام» با متغیر وابسته «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» در سطح معناداری بالایی، اثبات گردیده است. در معادله خطی که توسط رگرسیون حاصل گردید، مشاهده شد که دو متغیر «میزان اعتماد به دولت» و «احساس تعلق اجتماعی عام»حدود 226/0 از تغییرات واریانس متغیر وابسته را تبیین و پیش بینی می-کنند. نتایج حاصله بیانگر اینست که دانشجویان در عین حالی که به ارزش های ملی وفادار هستند، خود را نیز پایبند به هنجارهای فرهنگ اسلامی دانسته پس اتحاد ملی می تواند در راستای انسجام اسلامی حرکت کند. این گرایش بیانگر فهم و بصیرت دانشجویان به اصل«وحدت کلمه» می باشد.
    کلیدواژگان: انسجام اسلامی، فرهنگ اسلامی، احساس تعلق اجتماعی، اتحاد ملی، هویت
  • منوچهر پهلوان، سیده فاطمه برزیگر صفحات 53-66
    هدف این تحقیق بررسی میزان تمایل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر آمل به فعالیت های اوقات فراغت می باشد و پژوهش حاضر در پی توصیف، تحلیل و تبیین میزان تمایل به شرکت در فعالیت های اوقات فراغت و نحوه گذران آن در بین دانش آموزان دختر(15-18 سال) مقطع متوسطه در یک نمونه آماری 380 نفر شهر آمل می باشد. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام گرفته است و داده های موردنیاز از طریق پرسش نامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و تحت ضریب همبستگی اسپیرمن مربوط گردآوری، استخراج و تحلیل شده است. مطالعه حاضر در قالب چارچوب نظری تحقیق با استفاده از رهیافت کارکردگرائی و ساختارگرائی انجام شده است. داده ها حاکی از آن است که تحصیلات والدین، مشارکت اجتماعی دختران، وضعیت اقتصادی خانواده، رشد تکنولوژی(نوع دسترسی به امکانات)، همسالان همگی نقش ورابطه معناداری با تمایل دانش آموزان به شرکت در فعالیت-های اوقات فراغت دارد. نتایج تحقیق همچنان نشان می دهد که دختران به انواع فراغت ها از جمله ورزش، سینما، پارک، کافی شاپ، مسافرت و رفتن به مراکز خرید و قدم زدن در خیابان ها تمایل دارند.
    کلیدواژگان: اوقات فراغت، مشارکت اجتماعی دختران، گروه مرجع، تحصیلات والدین، وضعیت پایگاه اقتصادی، اجتماعی خانواده، میزان دسترسی به امکانات
  • علی حسین حسین زاده، ایمان ممبنی صفحات 67-84
    بخش مهمی از شناخت های مربوط به نگرش ها و رفتارهای زنان و مردان، ناشی از عقاید و افکار قالبی یا کلیشه هاست. بر اساس کلیشه های جنسیتی، زنان و مردان در جامعه دارای ویژگی های خاص، رفتار خاص و حالات روانی خاص هستند و در نهایت قابلیت انجام وظایف و کارهایی را دارند که به صورت معمول با یکدیگر متفاوتند. کلیشه سازی از طرفی خصوصیات و توانایی هایی را به زنان اختصاص می دهد که در مردان از آن ها نشانه ای نیست و از طرف دیگر، توانایی ها و خصوصیاتی را به مردان نسبت می دهد که زنان از آن بی بهره اند. تحقیق حاضر که بر مبنای یک پیمایش 600 نفره در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد اسلامی شوشتر و شهید چمران اهواز انجام گرفته، نشان می دهد که در خانواده های با ساختار قدرت پدرسالار، نسبت به خانواده های با ساختار قدرت مادرسالار و خانواده های مشارکتی، میزان پذیرش کلیشه های جنسیتی بیشتر است. از دیگر یافته های تحقیق، این است که مردان کلیشه ای تر از زنان فکر و رفتار می کنند.
    کلید واژه: نقش های جنسیتی، کلیشه های جنسیتی، سپهر عمومی، سپهر خصوصی، خانواده پدر سالار، خانواده مادرسالار، خانواده مشارکتیمدیریت بدن و مقبولیت اجتماعی(مطالعه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور شهر زنجان) دکتر عالیه شکربیگی امیر امیری چکیده:اهمیت یافتن بدن انسان و متعاقب آن، مقبولیت اجتماعی افراد، از پیامدهای اساسی ظهور جامعه ی مصرفی می باشد که در آن افراد با تغییر ویژگی های ظاهری بدن مبادرت به ساخت بدن اجتماعی، مورد پذیرش جامعه می کنند. تغییرات اعمال شده روی بدن از نظر آرایش و پوشش ظاهری، جراحی های زیبایی، رویه های لاغری، ورزش و نگهداری بدن تحت عنوان کلی«مدیریت بدن» مورد بررسی قرار گرفته و هدف پژوهش بررسی عوامل موثر بر مدیریت بدن با بهره گیری از آراء اندیشمندان برجسته ی جامعه شناسی و دیدگاه های فمینیستی است. تحقیق به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در میان دانشجویان علوم انسانی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد و پیام نور شهر زنجان انجام شده و روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 370 نفر انتخاب شد. نتایج نشان می دهد که میانگین مدیریت بدن، برای دانشجویان دختر 46/83 و پسر 66/72 درصد بوده که حاکی از میزان مدیریت بیشتر دختران نسبت به پسران بر بدن هایشان می باشد. براساس نتایج همه فرضیه ها معنی دار بوده و در مجموع 7/89 درصد از واریانس یا پراکندگی متغیر مدیریت بدن به وسیله ی متغیرهای مستقل تبیین گردیده است.
    کلید واژه: جامعه شناسی بدن، مدیریت بدن، مقبولیت اجتماعی، تدین، مصرف رسانه ای، مصرف فرهنگی، اوقات فراغت، پایگاه اقتصادی-اجتماعی.
    بررسی عوامل موثر بر مشارکت زنان و دختران در توسعه مناطق روستایی استان چهارمحال و بختیاری(مطالعه موردی: روستاهای بخش فارسان) دکتر سید رامین غفاری معصومه ترکی هرچگانی چکیده:شناخت عوامل موثر در ارتقاء مشارکت زنان روستایی در فرآیند توسعه و به حداقل-رساندن بازخوردهای منفی حاصل از دخالت ایشان در محیط و منابع محیطی پیرامون از جمله مباحثی است که امروزه در حوزه جغرافیای جنسیت مطرح می شود، موضوعی که تاکنون نه تنها در قلمرو تحقیق این رساله (استان چهارمحال و بختیاری)، بلکه در سطح کشور به طور جدی به آن پرداخته نشده است. مقاله ی حاضر با عنوان بررسی عوامل موثر بر مشارکت زنان روستایی در توسعه مناطق روستایی استان چهارمحال و بختیاری(مطالعه موردی: روستاهای بخش فارسان) با استعانت از مطالعات میدانی و تکمیل پرسشنامه در بین 370 نفر نمونه آماری منتخب به روش کوکران، در4 روستای بالای 1000 خانوار بخش فارسان(روستاهای پردنجان، چلیچه، فیل آباد و گوجان)نشان می دهد که عامل افزایش سطح سواد بر مشارکت زنان روستایی در امر توسعه موثر بوده است. همچنین بین سطح درون گرا بودن روستاییان و کاهش مشارکت رابطه معناداری وجود دارد. بین وضعیت یا موقعیت شغلی، افزایش درآمد، آگاهی زنان از مشارکت و تمایل زنان و دختران روستایی با میزان مشارکت زنان روستایی رابطه معناداری وجود دارد. اما بین وضعیت تاهل و مشارکت زنان در امر توسعه رابطه معناداری مشاهده نشده است و در یک بیان کلی می توان گفت: بین عوامل اجتماعی – فرهنگی و اقتصادی و میزان مشارکت زنان و دختران روستایی رابطه معناداری دیده می شود.
    کلید واژه ها: عوامل، مشارکت، زنان روستایی، توسعه، مناطق روستایی.
    بررسی رابطه بین میزان سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین زنان مناطق شمال (1 و 2) و جنوب شهر (19 و 20) تهران محسن نیازی الهام شفائی مقدم یاسمن شادفر چکیده:امروزه مفاهیم سرمایه اجتماعی و امنیت اجتماعی از مفاهیم کلیدی علوم اجتماعی به شمار می آیند. صاحب-نظران و دانشمندان علوم اجتماعی بر اهمیت مقوله امنیت اجتماعی به عنوان نیاز اساسی انسان و نیز پدیده سرمایه اجتماعی به عنوان بستر مناسب بهره وری و نیل به موفقیت و نیز تعامل بین دو مفهوم تاکید نموده اند. در این میان، بررسی رابطه ی بین دو پدیده سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و می توانند نقش بسزایی در توسعه اجتماعی ایفا نمایند از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. با توجه به مباحث فوق، هدف اساسی این مقاله تبیین دو مفهوم سرمایه اجتماعی و احساس امنیت و نیز چگونگی پیوند و تعامل دو متغیر فوق در بین زنان مناطق جنوب و شمال تهران در سال 1389 می باشد. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و داده های تحقیق با استفاده از تکینک پرسشنامه توام با مصاحبه جمع آوری شده است. برای سنجش متغیر سرمایه اجتماعی از مولفه های اساسی سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی و آگاهی اجتماعی و همچنین برای سنجش احساس امنیت اجتماعی زنان از 20 گویه در قالب طیف لیکرات استفاده شده است. اعتبار و روایی مقیاس های سرمایه-اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی پژوهش شامل کلیه زنان واقع در سنین فعالیت (64-15) ساکن منطقه شمال(مناطق 1 و 2) و جنوب (مناطق 19 و 20) شهر تهران در سال 1389 می باشد. بر اساس فرمول نمونه-گیری کوکران، از هر منطقه 265 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایو تصادفی ساده افراد نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق وجود همبستگی معنی دار بین دو متغیر سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین زنان مناطق شمال و جنوب شهر تهران را نشان می-دهد. نتایج فعالیت آماری مربوطه با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در بین زنان منطقه شمال تهران(296/0 r=) و در بین زنان منطقه جنوب تهران(640/0 r=)رابطه معنی دار دو متغیر در سطح اطمینان 99 درصد را نشان می دهد. نوع رابطه مثبت بوده و بیانگر این امر است که با افزایش میزان سرمایه اجتماعی زنان، شاهد افزایش احساس امنیت اجتماعی در بین آنان خواهیم بود.
    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، انسجام اسلامی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، آگاهی اجتماعی
  • عالیه شکربیگی، امیر امیری صفحات 85-108
    اهمیت یافتن بدن انسان و متعاقب آن، مقبولیت اجتماعی افراد، از پیامدهای اساسی ظهور جامعه ی مصرفی می باشد که در آن افراد با تغییر ویژگی های ظاهری بدن مبادرت به ساخت بدن اجتماعی، مورد پذیرش جامعه می کنند. تغییرات اعمال شده روی بدن از نظر آرایش و پوشش ظاهری، جراحی های زیبایی، رویه های لاغری، ورزش و نگهداری بدن تحت عنوان کلی«مدیریت بدن» مورد بررسی قرار گرفته و هدف پژوهش بررسی عوامل موثر بر مدیریت بدن با بهره گیری از آراء اندیشمندان برجسته ی جامعه شناسی و دیدگاه های فمینیستی است. تحقیق به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در میان دانشجویان علوم انسانی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد و پیام نور شهر زنجان انجام شده و روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 370 نفر انتخاب شد. نتایج نشان می دهد که میانگین مدیریت بدن، برای دانشجویان دختر 46/83 و پسر 66/72 درصد بوده که حاکی از میزان مدیریت بیشتر دختران نسبت به پسران بر بدن هایشان می باشد. براساس نتایج همه فرضیه ها معنی دار بوده و در مجموع 7/89 درصد از واریانس یا پراکندگی متغیر مدیریت بدن به وسیله ی متغیرهای مستقل تبیین گردیده است.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی بدن، مدیریت بدن، مقبولیت اجتماعی، تدین، مصرف رسانه ای، مصرف فرهنگی، اوقات فراغت، پایگاه اقتصادی، اجتماعی
  • سید رامین غفاری، معصومه ترکی هرچگانی صفحات 109-130
    شناخت عوامل موثر در ارتقاء مشارکت زنان روستایی در فرآیند توسعه و به حداقل-رساندن بازخوردهای منفی حاصل از دخالت ایشان در محیط و منابع محیطی پیرامون از جمله مباحثی است که امروزه در حوزه جغرافیای جنسیت مطرح می شود، موضوعی که تاکنون نه تنها در قلمرو تحقیق این رساله (استان چهارمحال و بختیاری)، بلکه در سطح کشور به طور جدی به آن پرداخته نشده است. مقاله ی حاضر با عنوان بررسی عوامل موثر بر مشارکت زنان روستایی در توسعه مناطق روستایی استان چهارمحال و بختیاری(مطالعه موردی: روستاهای بخش فارسان) با استعانت از مطالعات میدانی و تکمیل پرسشنامه در بین 370 نفر نمونه آماری منتخب به روش کوکران، در4 روستای بالای 1000 خانوار بخش فارسان(روستاهای پردنجان، چلیچه، فیل آباد و گوجان)نشان می دهد که عامل افزایش سطح سواد بر مشارکت زنان روستایی در امر توسعه موثر بوده است. همچنین بین سطح درون گرا بودن روستاییان و کاهش مشارکت رابطه معناداری وجود دارد. بین وضعیت یا موقعیت شغلی، افزایش درآمد، آگاهی زنان از مشارکت و تمایل زنان و دختران روستایی با میزان مشارکت زنان روستایی رابطه معناداری وجود دارد. اما بین وضعیت تاهل و مشارکت زنان در امر توسعه رابطه معناداری مشاهده نشده است و در یک بیان کلی می توان گفت: بین عوامل اجتماعی – فرهنگی و اقتصادی و میزان مشارکت زنان و دختران روستایی رابطه معناداری دیده می شود.
    کلیدواژگان: عوامل، مشارکت، زنان روستایی، توسعه، مناطق روستایی
  • محسن نیازی، الهام شفایی مقدم، یاسمن شادفر صفحات 131-160
    امروزه مفاهیم سرمایه اجتماعی و امنیت اجتماعی از مفاهیم کلیدی علوم اجتماعی به شمار می آیند. صاحب-نظران و دانشمندان علوم اجتماعی بر اهمیت مقوله امنیت اجتماعی به عنوان نیاز اساسی انسان و نیز پدیده سرمایه اجتماعی به عنوان بستر مناسب بهره وری و نیل به موفقیت و نیز تعامل بین دو مفهوم تاکید نموده اند. در این میان، بررسی رابطه ی بین دو پدیده سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و می توانند نقش بسزایی در توسعه اجتماعی ایفا نمایند از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. با توجه به مباحث فوق، هدف اساسی این مقاله تبیین دو مفهوم سرمایه اجتماعی و احساس امنیت و نیز چگونگی پیوند و تعامل دو متغیر فوق در بین زنان مناطق جنوب و شمال تهران در سال 1389 می باشد. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و داده های تحقیق با استفاده از تکینک پرسشنامه توام با مصاحبه جمع آوری شده است. برای سنجش متغیر سرمایه اجتماعی از مولفه های اساسی سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی و آگاهی اجتماعی و همچنین برای سنجش احساس امنیت اجتماعی زنان از 20 گویه در قالب طیف لیکرات استفاده شده است. اعتبار و روایی مقیاس های سرمایه-اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی پژوهش شامل کلیه زنان واقع در سنین فعالیت (64-15) ساکن منطقه شمال(مناطق 1 و 2) و جنوب (مناطق 19 و 20) شهر تهران در سال 1389 می باشد. بر اساس فرمول نمونه-گیری کوکران، از هر منطقه 265 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایو تصادفی ساده افراد نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق وجود همبستگی معنی دار بین دو متغیر سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین زنان مناطق شمال و جنوب شهر تهران را نشان می-دهد. نتایج فعالیت آماری مربوطه با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در بین زنان منطقه شمال تهران(296/0 r=) و در بین زنان منطقه جنوب تهران(640/0 r=)رابطه معنی دار دو متغیر در سطح اطمینان 99 درصد را نشان می دهد. نوع رابطه مثبت بوده و بیانگر این امر است که با افزایش میزان سرمایه اجتماعی زنان، شاهد افزایش احساس امنیت اجتماعی در بین آنان خواهیم بود.
    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، انسجام اسلامی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، آگاهی اجتماعی
  • منصور وثوقی، سعیده حیدری صفحات 161-180
    مطالعه ی حاضر، موضوع اعتماد اجتماعی را در بین دانشجویان دختر دانشگاه های ایلام مورد بررسی قرار می دهد و بر این اساس، سوال اصلی و آغازین تحقیق، این است که وضعیت اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دختر دانشگاه های ایلام چگونه است و چه عواملی بر آن اثر می گذارند؟ روش اصلی تحقیق، پیمایشی است. جامعه ی آماری دانشجویان دختر دانشگاه های -ایلام و آزاد اسلامی شهر ایلام است که در مهرماه 1389 تعداد 4609 نفر دانشجوی دختر بوده و تعداد 2639 نفر از آنان در دانشگاه دولتی ایلام و تعداد 1970نفر از آنان در دانشگاه آزاداسلامی شهر ایلام تحصیل می نمودند. تعداد نمونه آماری 377 نفر است که به روش -نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی محقق ساخته می باشد که روایی و پایایی آن محاسبه و سپس اجراشده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که اعتماد بین شخصی پاسخگویان کمتر از سطح متوسط، اعتماد خاص گرایانه ی آنان درحد متوسط به بالا، متغیر اعتماد عام گرایانه در حد کم و اعتماد نهادی نیز درحد متوسط است. دربین متغیرهای مستقل، متغیرهای میزان احساس امنیت اجتماعی (158/. )، دگرخواهی (155/.) و تعاملات اظهاری(143/.) مجموعا 6/45 درصد از واریانس متغیر وابسته ی اعتماد را تبیین می-کند. از دستاوردهای تئوریک این تحقیق این است که به تایید مجدد نظریاتی که پشتوانه ی تئوریک تحقیق بوده اند درجمعیت مورد بررسی رسیده است.
    کلیدواژگان: اعتماد اجتماعی، انواع اعتماد، ابعاداعتماد، دانشجویان دختر، ایلام
|
  • Azad Armaki, Taghi, Moradi, Fatemeh Pages 7-24
    Some researchers based on the distinction theory, believe that religious influence on other spheres of social life reduce and in spite of traditional life spheres lead by a set of its values, not by a coherent unit and driven by fragmentation theory of values. The effect of religion on public life and private areas such as work and family over the area of public policy is effective.The relationship between religious values and social values. The question is whether the public and private spheres of religion and public life and the relationship between these both areas is the same or whether there is difference?The study used data from the National Network. The questionnaire indicates important points in their lives to the value of family, work and politics and the two studies is almost unchanged and the importance of family values and political values have been added.The results from multiple regression analysis also show the relationship between religious values, family values and politics, and this finding supports the theory of fragmentation. The explanation of family values modeled with values. This model explained an acceptable religious and political values.
    Keywords: Religion, Fragmentation Theory, Distinction Theory, Public Sphere, Private Sphere, Modernization, Religion, Secular
  • Baghbanian, Mostafa, Morovat, Borzo Pages 25-52
    Because of its structure and cultural, social and historical conditions, the country of Iran has various ethnic, religious, and racial types. On the other hand, as an element of large Islamic nation, Iran encounters various complex cultural conditions. The nature and the origin of unity and unification are the common points between these organs at both national and Islamic nation's level. In fact, the basic fund of unity is assets and common elements of that society. One should seek the departure of this issue by common understanding and comprehension of the numbers of that society (including individuals, populations, groups and so on). In this survey, students are our social activists whose attitude is formed because of different conditions and factors effects national unity and Islamic unification.Thus, the question exists here is how the students of Islamic Azad University of region 11 think about the national unity and Islamic unification, which factors affect their attitude and what are the mechanism and dynamism of these factors? Population sample of survey selected according to Cochran formula is 325. Among the hypothesis of the survey, five are approved and correlation among the variables of "the rate of government reliability", the rate of participation in civilized meetings", the rate of political participation", the rate of moral and theological gravities", and "public social sense of being" and variables of "national unity and Islamic unification" has been approved meaningfully. In a linear equation that was obtained through regression, it was seen that two variables of "rate of government reliability" and " public social sense of being" clarify about 226% of variance changes of dependent variables. The results indicate that by the way students are faithful to national values; they also obey the Islamic cultural values.
    Keywords: Islamic Unification, Islamic Culture, Social Sense of Being, National Unity, Identification
  • Pahlavan, Manouchehr, Barzigar, Sayyedeh Fatemeh Pages 53-66
    This research is on the effective social factors influencing on the attitude of leisure time among female students in Amol(Northern Iran) over 380 students aged from 15-18 were randomly chosen. And the survey method through questionnaire were used to collect required data.Statistical indexes and SPSS Software were applied for research analysis.This research was done through functionalist and structuralist framework theory. The results show that parent's education, student's participation, family economic status, technological accessibility and peer groups have significant influence on the attitude of leisure time in the study.
    Keywords: Leisure Time, Social Participation, Reference Group, Parent's Education, Socio, Economic Status, Technology Accessibility
  • Hosseinzadeh, Ali Hossein, Mombini, Iman Pages 67-84
    An important part of understanding women's and men's attitudes and behaviors is considering their ideas and opinions. Based on gender stereotyping of view women and men have different types of behavior, manner and characteristics. Both genders do their jobs differently.Stereotyping process focuses on ability and characteristics of women, and men are lack of them. On the other hand, it also focuses on the capability and speciality of men, and women are lack of them. This research was done by 600 students (boy and girls) at I.A.U of Shoshtar and Chamran of Ahvaz. The results show those family with patriarchy structure of gender stereotyping is easily acceptable in contrast to mother-centered or participatory family structures. Men are behaving more according to their stereotypes and opinion than women.
    Keywords: Gender Roles, Gender Stereotyping, Public Sphere, Private Sphere, Participatory
  • Shekarbaygi, Aliyeh, Amiri, Amir Pages 85-108
    The appearance of a consume society in the result of giving a Hint to body and physical features and consequently very important. Body is also very important for social acceptability and people try to arrange their bodies and physical features according to their social codes. Body modification like, make up, surgery, losing weight, slimming, sporting and body care is called body management.The paper tries to study the effect of body management and its influence on social attitudes among the students in the sampling groups.(Islamic Azad University and Payam Noor of Zanjan). The results show that 83.46 percent of girls and 72.66 percent of boys announcing that body care and boy attention are involved more among girls. Based on the results all the theories have been meaningful in the paper and totally 89.7 percent of variance variable has been determined by 7 irrelevant variables.
    Keywords: Sociology of Body, Body Management, Social Acceptance, Media Consumption, Cultural Consumption, Entertainment, Socio, Economic Status
  • Ghaffari, Sayyed Ramin, Torki Harchegani, Masoumeh Pages 109-130
    This research is on the effective factors influencing on the participation of women and girls in development of rural areas in Farsan Villages. The sample size is chosen through 370 ones in four villages populated more than 1000 households families.The results show that the increased level of education influences on women's and girl's participation in development. There is a significant relationship between occupation, income, conciseness with tendency toward participation.And generally there is a signifiacnt relationship between sociocultural factors and participation in rural areas.
    Keywords: Effective Factors, Participation, Women, Development, Rural Areas
  • Niazi, Mohsen, Shafaei Moghaddam, Elham, Shadfar, Yasaman Pages 131-160
    This research is on social –capital and the sense of social security among the women in northern and southern Tehran. It tries to explain the social capital and the sense of social security in the given society.This research is done on a survey method with interview and questionnaire. The reliability and the validity of the research method was applied through Alpha Coronbach coefficient. The research sample was 265 women (aged 15-64) and the simple random cluster method. The results show that there is a significant relationship between social capital and sense of social security. Pearson coefficient correlation in Northern Tehran is 296% and in Southern Tehran 640% and the relationship is positive.
    Keywords: Social Security, Social Capital, Social Solidarity, Social Trust, Social Participation, Social Consciences
  • Vosoghi, Mansour, Heidari, Saideh Pages 161-180
    The present study intends to investigate social trust among the female students of Ilam universities. The first and the main question of the research were to examine the extent of social trust among female students at Ilam universities, and to figure out the factors which can influence their social trust. The survey was adopted as a main method of research. Based on statistical sampling, from the total number of 4609 female students at Ilam university and Islamic Azad university in the city of Ilam, 377 students were randomly selected. A researcher-made questionnaire with approved validity and reliability was administered as an instrument for data collection.The results are as follow: among the independent variables, social security variables (/158), altruism (/155) and declared interaction (/143) totally played 45/6 percent of important role in the trust variable. A major achievement of the research is that it reconfirms its theoretical hypothesises in the given society.
    Keywords: Social Trust, Kinds of Trust, Trust Dimension, Female Students, Ilam