فهرست مطالب

پژوهش های بالینی دام های بزرگ - پیاپی 16 (پاییز 1390)

نشریه پژوهش های بالینی دام های بزرگ
پیاپی 16 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/06
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فواد سعدی، رسول رحیم زاده، علی اکبر امیری، عباس وشکینی، داود شریفی صفحه 1

    دراین مطالعه تعداد 16 سر خرگوش نر بالغ نژاد نیوزیلندی با وزن 5/3تا3 کیلوگرم مورد استفاده قرار گرفت، بطوری که حیوانات قبل از شروع کار، تحت شرایط مشابه با رژیم غذایی یکسان نگهداری شدند. سپس تحت بیهوشی عمومی و با ایجاد برش از ناحیه قدامی میانی استخوان زند زبرین راست قطعه‌ای به طول و قطر 1 سانتیمتر از وسط استخوان با استفاده از استخوان بر برقی برداشته شد و سپس خرگوش ها به دو دسته 8 تایی گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. در گروه کنترل از هیچ ماده ای استفاده نشد، اما در گروه آزمایش نقیصه ایجاد شده با غضروف لاله گوش همان خرگوش ها پر می شدند. سپس در روزهای 0و 15 و30 و60 حیوانات هم در گروه آزمایش وهم در گروه کنترل تحت بررسی‌های رادیوگرافی قرار گرفتند. در رادیوگراف های گرفته شده از گروه کنترل در روز 30 کالوسی مشاهده نشد ولی در گروه آزمایش کالوس داخلی از روز 30 مشاهده شد و فضای نقیصه به صورت نسبی پر شد. در روز60 در گروه شاهد کالوس داخلی مشاهده شد ولی کالوس بین کورتکسی تشکیل نشده بود و فضای نقیصه به صورت نسبی پر شد اما در گروه آزمایش کالوس داخلی و کالوس بین کورتکسی مشاهده شد و فضای نقیصه به صورت کامل پر شد. این تحقیق نشان داد که، گرافت غضروفی به عنوان یک پر کننده نقیصه استخوانی مناسب می باشد و رادیوگرافی تکنیک موفق و مناسبی برای نشان دادن واکنش کالوسی در محل نقیصه می‌باشد.

    کلیدواژگان: غضروف، استخوان زند زبرین، رادیوگرافی، پیوند استخوانی
  • جمال قره خانی، احمد کریمی مخصوص، بدرالزمان صادقی صفحه 9

    سقط جنین که از عوامل مهم زیان های اقتصادی در گله‌های گوسفند و بز به شمار می‌آید، توسط عوامل مختلف عفونی ایجاد می شود. باکتری‌ها، مهمترین علت سقط جنین های عفونی در دام های اهلی هستند. در این مطالعه مقطعی (Cross sectional)، که با هدف تعیین میزان شیوع عوامل باکتریایی در جنین‌های سقط شده گوسفند در استان همدان صورت پذیرفت،226 نمونه سقط جنین ارجاعی توسط دامداران به شبکه های دامپزشکی استان طی سال های 1388 و 1389 مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. نمونه جنین های سقط شده از کل استان جهت کشت میکروبی به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی منتقل شدند و مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند عوامل باکتریایی از 61 نمونه (99/26%) [12 نمونه بروسلا (3/5%)، 1 نمونه کمپیلوباکتر (44/0%)، 37 نمونه اشریشیا کولی(37/16%) و 11 نمونه سایر باکتری ها (87/4%)] جداسازی گردید. نتایج حاصله حاکی از نقش کم رنگ عوامل باکتریایی بخصوص بروسلا در نمونه های بررسی شده می باشد. بررسی عوامل ویروسی و انگلی مسبب سقط (همانند بلوتانگ و توکسوپلاسما) جهت کسب اطلاعات در این زمینه و تعیین میزان سهم آنها در بروز سقط در منطقه ضروری به نظر می رسد. همچنین برنامه ریزی و اجرای موازین علمی در راستای اهمیت به عوامل مدیریتی سقط جنین می تواند نقش بسیار موثری در کاهش آن و جلوگیری از زیان های حاصله داشته باشد.

    کلیدواژگان: سقط جنین باکتریایی، گوسفند، بروسلا، همدان
  • مجید غلامی آهنگران، عبدالحمید شوشتری، محمدعلی بهمنی نژاد، محمد نیکخواه قمصری صفحه 15

    عفونت ناشی از نوموویروس پرندگان (متانوموویروس) با ایجاد علایم تنفسی و رینوتراکییت در بوقلمون (TRT) و سندرم تورم سر در ماکیان (SHS) مشخص می‌شود و ممکن است در فارم‌های تخمگذار و مرغ مادر باعث کاهش تولید گردد. لذا در بررسی اخیر ضمن ارزیابی آلودگی گله‌های جوجه گوشتی با نوموویروس به آلودگی توام آنفلوانزای پرندگان و نوموویروس در گله‌های جوجه گوشتی واجد علایم تنفسی پرداخته شده است. در این بررسی 360 نمونه سرمی از 30 فارم جوجه گوشتی واجد علایم تنفسی با بیش از یک درصد تلفات در روز از نقاط مختلف استان اصفهان جمع آوری شد. فارم‌های نمونه‌گیری شده به دو گروه واکسینه و غیر واکسینه علیه آنفلوانزا تقسیم شدند. نمونه‌های سرمی با کیت الایزای نوموویروس ماکیان تست شدند و تیتر HI آنفلوانزا در تمام گله‌ها تعیین شد. نتایج نشان داد از 360 نمونه سرمی، 320 نمونه سرمی (9/88%) از لحاظ وجود تیتر آنتی‌بادی علیه نوموویروس مثبت می‌باشند.در این بررسی شیوع سرمی نوموویروس در گله‌های واکسینه علیه آنفلوانزا کمتر از گله‌های غیر واکسینه بود و 5/82% نمونه‌های سرمی در فارم‌های غیر واکسینه از لحاظ نوموویروس و آنفلوانزا مثبت بودند. لذا به نظر می‌رسد کنترل بیماری‌های معمول تنفسی از جمله آنفلوانزا می‌تواند در کنترل نوموویروس نقش داشته باشد. با توجه به شیوع بالای نوموویروس در جوجه‌های گوشتی واجد علایم تنفسی، بررسی بیماری‌زایی این ویروس در فارم‌های جوجه گوشتی در جهت طراحی یک رهیافت مناسب برای کنترل این آلودگی اهمیت دارد.

    کلیدواژگان: جوجه گوشتی، متانوموویروس، آنفوانزای پرندگان، ویروس رینوتراکئیت بوقلمون
  • مجید محمدنژاد شموشکی، مهدی سلطانی، عیسی شریف پور، محمدرضا ایمانپور صفحه 23

    در این تحقیق ابتدا اثرات سمیت حاد سم کشاورزی دیازینون (امولوسیون 60%) بر روی مولد نر ماهی سفید تعیین گردید که به همین منظور آزمایشات تشخیص سمیت در 4 تیمار و 3 تکرار با 3 عدد ماهی در هر تکرار و در داخل 12 ونیرو که با ظرفیت 180 لیتر آب قرار داشتند انجام گرفت. بعد از کسب نتایج نهایی اطلاعات حاصله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مقادیر LC10 ، LC50 و LC90 طی 24 ، 48 ، 72 و 96 ساعت و میزان حداکثر غلظت مجاز و درجه سمیت مشخص شدند. سپس 4 تیمار تشکیل گردید و ماهیان مولد سفید نر مدت 45 روز تحت تاثیر غلظتهای فوق قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل کلیه داده ها از نرم افزارSPSS 13 استفاده گردید. در نهایت LC50، 96 ساعت این سم بر روی مولدین نر ماهی سفید 4/0 میلی گرم در لیتر و حداکثر غلظت مجاز این سم نیز 04/0 میلی گرم در لیتر محاسبه گردید. نتایج هماتولوژی نشان داد که دیازینون باعث کاهش میزان گلبولهای سفید، میزان گلبولهای قرمز، هموگلوبین، هماتوکریت، حجم متوسط گلبول قرمز، غلظت متوسط هموگلوبین گلبولی، غلظت متوسط هموگلوبین گلبولهای قرمز، لنفوسیت و افزایش پرولنفوسیت میگردد و از این لحاظ تفاوت معنی دار آماری بین تیمارهای مورد نظر مشاهده گردید (P<0.05) اما هیچ تفاوت معنی دار آماری در میزان مونوسیت و ایوزینوفیل در بین تیمارهای مورد بررسی مشاهده نگردید (P>0.05).

    کلیدواژگان: دیازینون، فاکتورهای خونی، مولد نر ماهی سفید، LC50
  • میرهادی خیاط نوری، علی کارگری رضاپور صفحه 33

    مشخص شده است که مصرف آنتی اکسیدانها هیپرکلسترولمی را کاهش می دهد. فواید میوه‌جات و سبزیجات به طور گسترده‌ای شناخته شده است. سیر باعث اصلاح متابولیسم لیپید و همچنین لیپوپروتیین با دانسیته پایین و تری گلیسیرید و کلسترول سرم می‌شود. همچنین سیر سبب کاهش استرس اکسیداتیو از طریق افزایش آنتی اکسیدان تام سرمی می‌گردد. این مطالعه به بررسی اثر مکمل یاری با سیر بر میزان لیپیدهای خون در موشهای صحرایی نر تغذیه شده با کلسترول بالا می‌پردازد. در مطالعه حاضر، 3 گروه موش صحرایی نر مورد استفاده قرار گرفت. گروه کنترل، جیره پایه و دو گروه مورد آزمایش، جیره حاوی کلسترول 2 درصد دریافت کردند، بطوریکه یک گروه فقط کلسترول 2 درصد (Chol) و گروه بعدی سیر (20 درصد وزن خشک جیره) به مدت یک ماه دریافت کردند. سپس غلظت سرمی TC، LDL ، HDL و TG تعیین شد. نتایج نشان داد که در موشهای گروه Chol در مقایسه با گروه کنترل به غیر از HDL بقیه لیپیدها افزایش معنی‌دار داشتند. مکمل یاری با سیر غلظت TC، LDL و TG را به طور معنی‌داری نسبت به گروه Chol کاهش داد. البته صحت این موضوع در انسان نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

    کلیدواژگان: هیپرکلسترولمی، مکمل یاری سیر، LDL، HDL، TG، موش صحرایی
  • محمدمهدی معینی، سهیلا کاکی، جواد چراغی صفحه 41

    در این مطالعه اثر آفلاتوکسینB1 وتوانایی جاذب آلی مایکوزرب در کاهش اثرات سوء آفلاتوکسین در جیره جوجه های گوشتی بررسی شد. این آزمایش در قالب طرح آزمایشی کامل تصادفی به مدت 42 روز بر روی 105 قطعه جوجه ماده هیبرید 308 تجاری انجام شد. تیمار های آزمایشی شامل: 1- کنترل (جیره پایه) ، 2- جیره پایه + آفلاتوکسین (قسمت در میلیون1) 3- جیره پایه + آفلاتوکسین (قسمت در میلیون. 5/.) 4- جیره پایه + مایکوزرب g/kg)1) +آفلاتوکسین (قسمت در میلیون1) 5- جیره پایه + مایکوزرب g/kg)1) +آفلاتوکسین (قسمت در میلیون5/.) بودند. نتایج این آزمایش نشان داد تغذیه با جیره غذایی آلوده به آفلاتوکسین موجب کاهش معنی داری در غلظت هماتوکریت،تعدادگلبول های قرمز خون و درصد لنفوسیت ها در مقایسه با گروه کنترل (عاری از آفلاتوکسین) شد و گلبول های سفید خون بخصوص مقدار هتروفیل ها افزایش معنی داری نشان داد (05/0>P). در بین شاخص های بیوشیمیایی سرم خون، غلظت آنزیم های آسپارتات آمینوترانسفراز، لاکتات د هیدروژناز، گاما گلو تامیل ترانسفراز و بیلی روبین در جیره های آلوده به آفلاتوکسین افزایش معنی داری نشان داد (05/0>P) . شاخص های بیوشیمیایی و جوجه های گوشتی که با جیره های حاوی جاذب مایکوزرب تغذیه شدند؛ بهبود معنی داری یافت .همچنین در وزن نهایی جوجه های تیمارشده با جاذب بهبود معنی‌داری مشاهده شد (05/0>P). نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که ماده جاذب مایکو زرب باعث کاهش اثرات سمی جیره های آلوده به آفلاتوکسین میشود.

    کلیدواژگان: مایکو زرب، هماتولوژی، آفلاتوکسین، جوجه گوشتی
  • افشین بهمن شبستری، رضا اسدی، کمال جعفری، اسماعیل ولیزاده صفحه 51

    بررسی حاضر به منظور شناسایی فون انگلهای کرمی دستگاه گوارش و وضعیت آلودگی به آنها در گوسفندان شهرستان ابهر به مرحله اجرا گذاشته شد و نمونه‌های مدفوع از نظر آلودگی‌های کرمی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی ارتباط بین سن، جنس و فصل نمونه گیری با آلودگی از آزمون آماری مربع کای استفاده گردید. از تعداد 1600 راس گوسفند مناطق مختلف شهرستان ابهر، بعد از اخذ نمونه مدفوع، نمونه ها به روش های رسوبی و شناورسازی آزمایش گردید. نتایج حاکی از ابتلاء 542 راس (87/33%) گوسفند مورد مطالعه به انگلهای کرمی دستگاه گوارش می‌باشد. در بعضی از دامها آلودگی توام به کرمهای انگلی دیده شد که در مجموع 614 مورد مثبت آلودگی به تخم انگل شناسایی گردید. از این تعداد، 216 مورد (5/13%) به استرونگل های گوارشی، 99 مورد (18/6%) به مارشالاجیا، 88 مورد (5/5%) به نماتودیروس 63 مورد (93/3%) به تریشوریس آلوده بودند. هم چنین آلودگی به مونیزیا در41 مورد (56/2%) و آلودگی به فاسیولا در58 مورد (62/3%) و آلودگی به دیکروسلیوم در 49 مورد (06/3%) دیده شد. با توجه به یافته های به دست آمده بیشترین شیوع آلودگی مربوط به استرونگل های گوارشی و کمترین شیوع نیز مربوط به گونه های مونیزیا بوده است. در خصوص تمام انگلهای گزارش شده آلودگی در اواسط و اواخر بهار به اوج خود رسیده و در اواسط پاییز نیز اوج مختصری را نشان می‌دهد. در واکاوی آماری ارتباط معنی داری بین شدت آلودگی به هر کدام از انگلها با جنس، سن و فصل نمونه‌گیری مشاهده نشد (P>0/05) اما در خصوص شدت آلودگی کل رابطه معنی‌داری بین میزان آلودگی و فصول مختلف وجود داشت. (P<0/05)

    کلیدواژگان: آلودگی کرمی، دستگاه گوارش، آزمایش مدفوع، گوسفند، ابهر
  • علی نوبخت، علی مدیری، یوسف مهمان نواز صفحه 59

    این آزمایش به منظور ارزیابی اثرات مخلوط های مختلف گیاهان دارویی گزنه، پونه و کاکوتی بر عملکرد، کیفیت لاشه و فراسنجه‌های بیوشیمیایی و ایمنی خون جوجه‌های گوشتی انجام گردید. در این آزمایش تعداد 240 قطعه جوجه‌ی گوشتی سویه‌ی راس- 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 3 تکرار (هر تکرار دارای 20 قطعه جوجه) از سن 1 تا 42 روزگی مورد آزمایش قرار گرفتند. گروه‌های آزمایشی شامل 1) شاهد (بدون استفاده از گیاهان دارویی 2) حاوی 1 درصد گیاه گزنه و 5/0 درصد از هر کدام از گیاهان دارویی پونه و کاکوتی 3) حاوی 1 درصد گیاه پونه و 5/0 درصد از هر یک از گیاهان دارویی گزنه و کاکوتی و 4) حاوی 1 در صد گیاه کاکوتی و 5/0 درصد از هر یک از گیاهان دارویی گزنه و پونه بودند. نتایج حاصله نشان داد که استفاده از مخلوط‌های مختلف گیاهان دارویی گزنه، پونه و کاکوتی دارای اثرات معنی‌داری بر عملکرد و صفات لاشه‌ی جوجه‌های گوشتی می‌باشد (05/0>P). بالاترین مقدار افزایش وزن روزانه (32/46 گرم)، بالاترین درصد لاشه و سینه به ترتیب (72/72) و (67/33) و کمترین درصد چربی محوطه‌ی بطنی (4/3) در گروه آزمایشی3 حاصل گردید. نتیجه‌گیری می‌شود که استفاده از مخلوط گیاهان دارویی فوق الذکرمطابق گروه آزمایشی 3 موجب بهبود عملکرد و صفات لاشه جوجه‌های گوشتی می‌گردد.

    کلیدواژگان: جوجه ی گوشتی، کیفیت لاشه، گیاهان دارویی، پارامترهای خونی
  • سیما ساور سفلی، اردشیر نجاتی جوارمی، مختار علی عباسی، رسول واعظ ترشیزی، محمد چمنی صفحه 67

    در این تحقیق از داده‌های جمع‌آوری شده طی سالهای 1374 تا 1388 توسط ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند مغانی به منظور بررسی روند ژنتیکی و فنوتیپی صفات رشد استفاده شد. مولفه‌های (کو)واریانس حیوانات با استفاده از روش حداکثر درستنمایی محدود شده عاری از مشتق‌گیری (DFREML) و ارزش اصلاحی حیوانات با استفاده از بهترین پیش‌بینی نااریب خطی برآورد شد و در نهایت بر اساس بهترین مدل، روند ژنتیکی صفات محاسبه شد. روند ژنتیکی و فنوتیپی به ترتیب از تابعیت میانگین ارزش اصلاحی و میانگین فنوتیپی بر سال تولد به دست آمد. روند ژنتیکی و فنوتیپی صفات وزن تولد، وزن شیرگیری، وزن شش ماهگی، افزایش وزن روزانه قبل از شیرگیری، افزایش وزن روزانه بعد از شیرگیری، ضریب کلیبر قبل از شیرگیری و ضریب کلیبر بعد از شیرگیری به ترتیب 2 و 31 ، 36 و 528 ، 43 و 36 ، 617/0 و 258/4، 223/0 و 144/0، 016/0 و 165/0 و 007/0 و 235/0- گرم برآورد شد. میزان پیشرفت ژنتیکی کل طی 14 سال در صفات وزن تولد، وزن شیرگیری و وزن شش ماهگی به ترتیب 38، 402 و 578 گرم و برای صفات افزایش وزن روزانه قبل از شیرگیری، افزایش وزن روزانه پس از شیرگیری، ضریب کلیبر قبل از شیرگیری و ضریب کلیبر پس از شیرگیری به ترتیب 541/65، 697/2، 497/2 و 090/0 گرم برآورد شد. که نشان‌دهنده روند صفات رشد در این گوسفند می‌باشد.

    کلیدواژگان: روند ژنتیکی و فنوتیپی، ارزش اصلاحی، ضریب کلیبر، گوسفند مغانی
  • نوید بصیری، شهاب الدین صافی، ایرج نوروزیان، محمدرضا خوانساری صفحه 75

    جابجایی شیردان به سمت چپ (LDA) ، یک بیماری متابولیک مهم در گاوهای شیری است که خسارات اقتصادی هنگفتی به صنعت گاوداری تحمیل می نماید. از این رو ، پیشگویی ابتلا به LDA به خصوص در هفته های ابتدایی پس از زایمان ، بسیار حایز اهمیت می باشد. در مطالعه حاضر ، 14 پارامتر بیوشیمیایی سرم گاوهای مبتلا به LDA قبل و پس از زایمان با گاوهای سالم (گروه کنترل) از طریق مدلهای آماری مختلف و به خصوص رگرسیون لوجستیک مقایسه گردید. در مدل آماری رگرسیون لوجستیک تغییرات 6 پارامتر شامل بتاهیدروکسی بوتیرات (BHB) ، اسیدهای چرب غیر استریفیه (NEFA) ، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) ، کلسیم ، سدیم و پتاسیم بین گاوهای بیمار و سالم معنی دار بود(05/0 P<). با قرار دادن مقادیر این 6 پارامتر در اولین هفته پس از زایمان در رابطه آماری رگرسیون لوجستیک و محاسبه شانس ابتلا به LDA می توان از وقوع این بیماری در آینده از طرق مختلف نظیر تغییر در جیره، اصلاح مدیریت گله و جلوگیری از رخداد بیماریهای همزمان در گاو پیشگیری به عمل آورد.

    کلیدواژگان: جابجایی شیردان، پارامترهای بیوشیمیایی، گاوهای شیری، رگرسیون لوجستیک
|
  • F.Sadif., R.Rahimzadehr., A.A.Amiri, AVeshkinia., D .Sharifi Page 1

    Sixteen adult male New Zealand white rabbits having body weight ranged from 3.0-3.5 Kg. Under general anesthesia, a segmental full thickness bone defect of 1 cm in length was created in the middle of the right radial shaft in all rabbits. They were divided into two groups of 8 rabbits each. Group I was considered as control and the fractured site was fixed using finger bone plate with 4 screws, whereas the ear cartilage of 1.1 cm graft was used to fill the gap after fracture fixation in Group II. Radiography was done before and after creating defects and on 15, 30 and 60 days to evaluate local reaction as callus formation are concerned. On the radiographs during the whole process, bone repair in Group I was not as perfect as those in Group II samples and trace of internal callus filled the gap incompletely in 60 days in Group I, whereas in Group II internal callus almost was formed on 30 days and in addition intercortical callus was seen supporting to cover and filled the gap completely in this group. Cartilage graft is suitable alternative bone filler and radiography is reliable techniques to trace local reaction at proper time.

    Keywords: Cartilage, Radius bone, Radiography, Bone Graft
  • J. Gharekhanij., A.Karimi Makhsoosa., B.Sadeghi Page 9

    Abortion is considered as an important factor for economic losses in flocks of sheep and goats, cause by many different infectious agents. The most common cause of infectious abortion in domestic animals are bacteria. In this cross sectional study, the prevalence of bacterial agents in 226 cases of abortion in sheep and goats in the Hamedan province were studied. Bacterial agent were isolated as from 61 sample(26.99%), including 12 sample brucella(5.3%), 1 sample campylobacter(0.44%), 37 sample E.coli(16.93%) and 11 sample other bacteria(4.87%). According to the results, bacterial agents with focus an brucella, have low role of abortion in the examinated cases. So, evaluation of viral and parasitic agents of abortionin sheep and goat (for example blue tongue disease &Toxoplasmosis) is necessary for determining their role in this issue. On the other hand, managment control of abortion is an important step in reducing the cases.

    Keywords: Bacterial abortion, Ewe, Brucella, Hamedan
  • M. Gholami Ahangaranm., A.Shoushtari, M.A.Bahmani, M.A.Nejad, M .Nikkhah Ghamsari Page 15

    The infection of avian pneumovirus (Avian Metapneumovirus) is characterized with respiratory signs and rhinotracheitis in turkey (TRT) and swollen head syndrome (SHS) in chickens and may cause drop in egg production in layer and breeders. Therefore, in present study the infectivity of avian pneumovirus was evaluated and the co-infection of avian pneumovirus with avian influenza was investigated in broiler chickens flocks with respiratory signs. In this study, 360 serum samples were collected from 30 broiler chicken flocks, with respiratory signs and daily mortality rate over 1%, from different areas in Isfahan province. All flocks divided into 2 groups: vaccinated and nonvaccinated against avian influenza (AI). Serum samples were tested with avian pneumovirus enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) kit. Also, AI haemagglutination inhibition (HI) titre was determined in all aforementioned flocks. The results showed that out of 360 broiler chickens, 320 (88.9%) were positive for avian pneumovirus antibody. The seroprevalence of pneumovirus in vaccinated flocks against AI was lower than nonvaccinated flocks and 82.5% of broiler chickens in nonvaccinated flocks were positive for AP and AI antibodies. Therefore, it seems that controlling usual respiratory diseases (eg. AI) may result in controlling avian pneumovirus. Regarding high prevalence of avian pneumovirus in broiler chickens flocks with respiratory signs, it is important to investigate pathogenesis of avian pneumovirus to design a suitable strategy for controlling this infection.

    Keywords: Broiler, Metapneumovirus, Turkey rhinotracheitis virus, Influenza
  • M.Mohammad Nejad Shamoushakim, M. Soltanim., E.Sharifpouri., M. R .Imanpoor _ Page 23

    In this study, first was primarily to determine the effects of acute toxicity of the agricultural toxicant diazinon (emulsion 60%) on kutum male broodstocks. For this purpose, 4 treatments were used to toxicity test. Each treatment was repeated in 3 tanks with 9 fish per treatment and with 180 litres water capacity. After obtaining the final results, the information was analysed statistically and determined the LC10, LC50 and LC90 values at 24, 48, 72 and 96 hours. Were determined maximum allowable concentration value and the degree of toxicity. The second stage of testing consists of 4 treatments and male brood stocks of kutum were treated for 45 days. For analysis of all data SPSS version 13 was used. The results showed that the 96h LC50 value of diazinon was 0.4 mgl-1 and that the maximum allowable concentration (MAC) value of this toxin was 0.04 mgl-1. Our results show that diazinon causes a decrease in the erythrocyte count (RBC), haemoglobin (Hb), haematocrit (Hct), Mean Corpuscular Volume (MCV), Mean Corpuscular Haemoglobin (MCH), Mean Corpuscular Haemoglobin Concentration (MCHC), leucocyte count (WBC) and lymphocyte. In addition, diazinon also causes an increase in prolymphocyte (P<0.05). There are no significant effects on monocyte and eosinophil levels in kutum male broodstocks (P>0.05).

    Keywords: Diazinon, haematological factors, Rutilus kutum, LC50
  • M.H. Khayatnouri, A . Kargarirezapour Page 33

    Several evidences suggest that antioxidants consumption decreased hypercholesterolemia. The health benefits of fruits and legumes are now widely recognized. Garlic improved plasma lipid metabolism and low density lipoprotein, cholesterol and glyceride and total cholesterol, thus use of diet with garlic was effective in reducing the oxidative stress, and witch was indicated by on increase of antioxidant activity. In this study, we considered effect of garlic supplementation on blood lipid level in cholesterol-fed male rat. In this study, three male rat groups were used. Control group consumed chow (basic) diet and two groups were fed two percent cholesterol in diet. One group consumed two present cholesterol-fed (Chol) only, and next group consumed garlic (20%) for one month. After one month, TC, LDL, TG and HDL serum concentrations were measured. In Chol group TC, LDL and TG (but not HDL) concentrations significantly increased compared with control group. Supplementation of garlic decreased TC, LDL and TG concentrations compared with Chol group. However, these properties are needed to be more investigated in human.

    Keywords: Hypercholestrolemia, Garlic Supplementation, LDL, HDL, TG, Rat
  • M.M. Moeini, S. Kakis, J .Cheraghi Page 41

    In this study the effect of AflatoxinB (AF) and potential of organic absorbent (Mycosorb) performed on broiler chicken. A total 105 broiler chicks were divided into 5 equal treatment groups in a completely random design. The adsorbents mycosorb was added into the basal diets at 3 and 1 gr/Kg which contaminated with 0 and 1 ppmaflatoxin/ kg-1 from 2 to 42 days of experimental treatments: 1.Control, 2.AF(1ppm), 3.AF(0.05ppm) 4.Mycosorb (1gr/kg) + 1ppm (AF), 5. Mycosorb (1gr/kg) + 0.05ppm (AF). The results indicated that red blood cell, haematocrit and lymphocyte counts of chicks were significantly reduced in AF groups compared with the control group, while the heterophil counts increased significantly. Among serum biochemical parameters, the Aspartat trasaminas (AST), Gamma glutamil transferase(GGT), Lactate dehydrogenase (LDH) activity and billirubin values increased in AF groups (P<0.05). The addition of Mycosorb to the AF containing diet (groups4&5) significantly improved the biochemical and hematological parameters. The mycosorb had a significant effect on broiler final weight(P<0.05). These results of this study clearly indicated that addition of adsorbent (Mycosorb) to the AF containing diet can reduce the toxic effects of AF.

    Keywords: Aflatoxin, Mycosorb, Biochemical parameters, Hematological, Broiler
  • A. Bahman Shabestaria., R. Asadir., K. Jafaryk., E. Valizadeh Page 51

    The main of aim present study was identifying of high intensity of gastrointestinal parasitic worm infestation in sheep in the Abhar city. Planning was done with taking samples from sheep Abhar city livestock during early winter 2009 to late autumn 2010. Fecal samples were tested using Flotation and Sedimentation diagnostic method. In order to investigate the relationship between age, sex and season of sampling square test was used. In this study, 1600 sheep were studied and fecal samples were obtained of these animals. All of examined animals were treated at least one time by antiparasitic drugs. Results indicate contamination 542 (33.87%) of studied sheep were infestation to gastrointestinal parasitic worms. In some of these cases, combined different parasitic infestation was observed and at all 614 cases were found positive. Of these, 216 cases (13.5%) were infested to the digestive Ostrongylus, 99 cases (6.18%) to Marshallagia, 88 cases (5.5%) to Nematodirus, 63 (3.93%) were infested to the Trishuris. Infestation to Monezia. Spp were observed in 41 (2.56%) and Fasciola infestation in 58 cases (3.62%) and Dicrocelium in 49 cases (3.06%) of studied animals. According to the results obtained digestive Ostrongylus highest incidence of infestation related to the digestive and the lowest incidence of associated species was Monezia.Spp.. Regarding the reported contamination of all parasites in the mid and late spring and reached its peak in the mid-autumn peak shows slight. On statistical analysis significant correlation between the severity of infection with parasites with sex, age, month and season of sampling was not observed (P>0/05). But significant difference between contamination and the different seasons of year and different month was found (P 0/05).

    Keywords: worm infestations, gastrointestinal tract, fecal, exam, sheep, Abhar
  • A. Nobakhta., A. Modirya., Y.Mehmannavaz Page 59

    This experiment was conducted to evaluate the effects using different mixtures of Nettle, Pennyroyal and Zizaphora medicinal plants on performance, carcass quality, biochemical and immunity parameters of broilers. This experiment was conducted in a completely randomized design with 240 of Ross-308 strain broiler in 4 treatments and 3 replicates (with 20 bird in each replicate) from 1 to 42 days and included: 1) control group no medicinal plants, 2) 1% Nettle and 0.5% of each others medicinal plants, 3) 1% of Pennyoyal and 0.5% of each others medicinal plants and 4) 1% of Zizaphora and 0.5% of each others medicinal plants. The results showed that using different mixtures of Nettle, Pennyroyal and Zizaphora medicinal plants have significantly effects on performance and carcass traits of broilers (P<0.05). The highest amount of daily weight gain (46.32g), the highest percents of carcass and breast (72.72%) and (33.67%) and the lowest percent of abdominal fat (3.4%) were observed in 3 experimental group. The overall results showed that the using of medicinal plants mixtures like 3 experimental group, has positive effects on performance and carcasses traits of broilers.

    Keywords: Broilers, Carcass traits, Medicinal plants, Performance
  • S.Savar Soflas., A. Nejati, M.A.Javaremia., R.Abbasi Vaez Torshizir., M. Chamani Page 67

    To estimate genetic and phenotypic trends of growth traits a data set collected from 1995 to 2008 by the Moghani breeding station were used. (Co) variance components for traits were estimated by derivative free restricted maximum likelihood (DFREML) and breeding values of animals were predicted with Best Linear Unbiased Prediction (BLUP) methodology under multi-trait animal models and then genetic trend estimated on based the most appropriate model. Genetic and phenotypic trends of studied traits were estimated regression mean of breeding value and phenotypic on birth year. Direct genetic and phenotypic trends for birth weight(BW), weaning weight(WW), 6- month weight(6MW), average daily gain birth to weaning(ADG0-3), average daily gain weaning to 6- month (ADG3-6), kleiber ratio from birth to weaning (KR0-3) and kleiber ratio from weaning to 6 month (KR3-6) were estimated 2 and 31; 36 and 528; 43 and; 0.617 and 4.258; 0.223 and 0.144; 0.016 and 0.165 and 0.007 and -0.235 gr per year, respectively. Total genetic progress of 14 years for BW, WW and 6MW were 38, 401 and 578 gr and 65.541, 2.697, 2.497 and 0.090 for ADGa, ADGb, KRa and KRb, respectively.

    Keywords: Genetic, phenotypic trend, Breeding value, Kleiber ratio, Moghani sheep
  • N. Basirin., SH.Safi, E.Norouziani., M.R. Khansari Page 75

    Left displacement of abomasum (LDA) is an important metabolic disease in dairy cows which cause a large economic loss in dairy industry. So determination of these changes will be important to predict the disease after parturition. In the present study, 14 serum biochemical parameters of cows with LDA before and after parturition were compared to those of healthy cows (control group) using several statistical models especially Logistic regression. In the statistical model changes in 6 parameters beta-hydroxy butyrate(BHB), Non esterified fatty acids(NEFA), Aspartate amino transferase(AST), Calcium, Sodium and Potassium between control and LDA groups was significant (P<0.05). Using the values of these 6 parameters in the Logistic regression formula one week after parturition, the odds of LDA would be calculated. So the owner would be able to predict the occurrence of LDA and protect the herd against it with correction of diet and treatment of LDA concurrent metabolic diseases.

    Keywords: Abomasal displacement, Biochemical parameters, Dairy cows, Logistic regression