فهرست مطالب

نشریه جغرافیا و توسعه ناحیه ای
سال نهم شماره 2 (پیاپی 17، پاییز و زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/16
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عبدالرضا رکن الدین افتخاری، سیدعلی بدری، مهدی پورطاهری، حمدالله سجاسی قیداری صفحه 1
    طی دهه های اخیر، شواهد بسیار زیادی از تغییرات فزاینده ی اجتماعی، اقتصادی و محیطی در سطح کشور مشاهده شده است که عمدتا به تغییرات فضایی منتهی شده اند. با توسعه ی فن آوری، انسان عناصر و شرایط طبیعی را به میزان قابل توجهی شناسایی کرده و چگونگی بهره برداری و شیوه ی مدیریت منابع طبیعی را تحول بخشیده و نیاز به برنامه-ریزی کالبدی را افزایش داده است. در این زمینه ساکنان نواحی روستایی نیز استثنا نبوده اند. بنابراین نیاز به فضا جهت انجام یک برنامه ریزی مدیریت کالبدی مبتنی بر اصول علمی و دیدگاه های نظریه ای توسعه ی پایدار، که متناسب با روش شناسی مناسب باشد، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است. بر این اساس در مطالعه ی حاضر برای اولین بار از یک روش شناسی ترکیبی (کمی- کیفی) برای برنامه ریزی و توسعه ی کالبدی مناطق روستایی کشور بهره گرفته شد، که از ویژگی های اساسی آن، استفاده ی همزمان از روش های کمی و کیفی مشارکتی در چارچوب برنامه ریزی راهبردی است، که از نگاه چندسطحی در برنامه ریزی و روش شناسی پیروی می کند. سوال کلیدی مقاله این است که روش های ممکن برای برنامه ریزی کالبدی مناطق روستایی کدام اند و تلفیق این روش ها چگونه امکان پذیر است؟ و آیا روش شناسی ترکیبی مشارکتی به کار رفته، امکان دسترسی به اهداف برنامه ریزی کالبدی در مناطق روستایی را فراهم می سازد؟ نتایج به دست آمده نشان می دهد که تدوین یک نظام مدیریت و برنامه ریزی راهبردی کالبدی پایدار و اصولی با مشارکت سطوح مختلف برنامه ریزی (از سطح ملی تا محلی) و عاملان توسعه (مردم، سیاست گذاران و برنامه ریزان) با روش شناسی ترکیبی مشارکتی امکان پذیر است.
  • فریبا کرمی، مریم بیاتی خطیبی صفحه 27
    ویژگی های کیفی آب های زیرزمینی از لیتولوژی و ساختمان زمین شناسی سازندهای آبخوان ها تاثیر می پذیرد. این پژوهش کیفیت شیمیایی آب زیرزمینی بالادست حوضه ی آبریز آجی چای را در ارتباط با سازندهای مختلف زمین شناسی موجود در آبخوان های منطقه بررسی می کند. بنابراین متغیرهای هیدروشیمی (کاتیون ها و آنیون های اصلی موجود در آب) چهل و هفت نمونه آب زیرزمینی منطقه در مهرماه 1386 با استفاده از دیاگرام های دایره ای و پایپر تجزیه و تحلیل شدند. پس از تعیین تیپ آبی نمونه ها، نقش سازندهای مختلف زمین شناسی در کیفیت شیمیایی آب های زیرزمینی منطقه مورد بررسی قرار گفت. نتایج مطالعه نشان می دهند که املاح آب های زیرزمینی در مسیر حرکت از پایکوه های اطراف به سمت غرب منطقه افزایش یافته و ترکیبات شیمیایی آنها تغییر می یابد. یعنی تیپ آبی از بی کربنات کلسیم در پایکوه های سبلان و بزقوش، که از سنگ های آذرین هستند، در غرب منطقه به کلرور کلسیم و منیزیم تبدیل می شوند. دلیل این تغییر، وجود سنگ های رسوبی و نهشته های تبخیری میوسن در غرب منطقه است.
  • محمدرحیم رهنما، فرزانه رزاقیان صفحه 49
    چهره ی کالبدی بسیاری از شهرهای ایران، از جمله مشهد، از طریق تضاد شدید بین بافت قدیمی و جدید شهر، سیمای آشفته ی بخش نوین و سرعت ناموزون تغییرات، تیره و تار شده است.این تغییر و تحولات، حاشیه ی محورهای ارتباطی را نیز در مقایسه با بافت درونی شهر، به دلیل موقعیت ویژه ی آنها، متاثر می نماید. محور بلوار پیروزی علی رغم برخورداری از طرح تفصیلی (70-1345) در محدوده ی رضاشهر با کاربری مسکونی و تراکم کم، با مساحت قطعات پانصد متر به بالا، هم اکنون در وضعیت بسیار متفاوتی قرارد دارد.آنچه که از برداشت های میدانی انجام شده برای تعداد سیصد وچهل وشش قطعه در محدوده ی رضاشهر (حد فاصل میدان کاوه و میدان سلمان فارسی) به دست آمده 56.06% از کاربری ها به کاربری مسکونی تجاری و فقط 29 % دارای کاربری پیشنهادی طرح تفصیلی (مسکونی) بوده است. علاوه بر این اکثر قطعات حاصل تفکیک پلاک های پانصد متری به قطعات دویست وپنجاه متری و کوچکتر است که فقط 3.75% از قطعات به شکل پیشنهادی طرح تفصیلی باقی مانده است.این اعداد و ارقام نمایانگر عدم رعایت ضوابط طرح تفصیلی بوده و تبدیل محور ارتباطی با نقش منطقه ای را به خیابانی با نقش محلی با سیمایی آشفته به دنبال داشته است. در پایان برای ساماندهی فضایی-کالبدی این محور، سه الگوی جدید پیشنهاد شده است تا هماهنگی لازم با زندگی مردم و هویتی که شایسته ی آن است، داشته باشد. این الگوها بر اساس ضوابط طرح های پیشنهادی برای محور بلوار پیروزی بوده اند و علاوه بر پیشنهادهایی در سطح کلان منطقه، به جزئیات نیز پرداخته اند و هدف همه ی آنها بازگرداندن هویت اصلی بلوار که در طرح تفصیلی برای آن دیده شده است، می باشد، بنابراین در این پژوهش پس از بیان مساله، فرضیات، اهداف و روش تحقیق، به توضیحاتی در ارتباط با حوزه ی فعالیت طراحی شهری در ساماندهی محورها و هویت شهری پرداخته شده است. همچنین پس از بیان عملکردها و فعالیت های حوزه ی مطالعاتی، به بررسی وضع موجود محدوده در سه سطح متفاوت نوع کاربری، تعداد طبقات و وسعت قطعات پرداخته شده و در پایان سه سناریوی متفاوت همراه با اولویت بندی و پیشنهادها برای این محدوده ارائه شده است
  • جعفر میرکتولی، امید عبدی صفحه 81
    پژوهشگران جرم و مکان، اصطلاح «نقطه داغ» را برای بیان موقعیت مکانی نقاط دارای فراوانی وقوع جرم تعریف کرده اند. یک نقطه ی داغ ممکن است به تنهایی در یک موقعیت معین قرار داشته باشد و یا به صورت مجموعه ای وابسته به یکدیگر باشند. در شهرها نیز یک قسمت از یک بلوک و یا یک بلوک به طور کامل و یا دو بلوک و یا یک چهارراه می توانند نقاط داغ جرم باشند. در این تحقیق با هدف شناسایی نقاط داغ جرم شهر گرگان در محیط GIS، ابتدا اقدام به جمع آوری اطلاعات و نمونه گیری به روش تصادفی گردید، سپس نقشه ی پراکنش جرایم به تفکیک نوع جرم در سطح شهر تهیه شد و با استفاده از روش های مختلف شامل روش توصیفی، روش درون یابی عکس فاصله ی وزنی، روش تراکم کرنل، روش درون یابی کریجینگ و روش خوشه ایبا استفاده از آنالیز آماری در محیط GIS اقدام به تهیه ی نقشه نقاط داغ جرم در سطح شهر گردید. نتایج به دست آمده از روش های مختلف آنالیز مکانی نقاط داغ در سطح شهر گرگان نشان داد که براساس روش درون یابی عکس فاصله ی وزنی و کریجینگ چهار منطقه، روش تراکم کرنل سه منطقه و روش خوشه ایبا استفاده از آنالیز آماری دو منطقه به عنوان نقاط داغ جرم در سطح شهر تشخیص داده شد. براساس نتایج، مناطق شلوغ و فقیر نشین شهر به عنوان نقاط داغ جرم در تمامی روش ها مشهود است. همچنین به کارگیری هر کدام از روش ها می توانند به شکل مطلوبتری در آنالیز بهتر نقاط داغ جرم کمک کنند.
  • محمد قاسمی خوزانی صفحه 95
    نگرش سیستمی، رویکرد نسبتا جامعی برای درک، تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی و پویایی گردشگری است؛ در این رویکرد به خوبی می توان بخش ها و عوامل تاثیر گذار بر گردشگری را هم چون گردشگران، جامعه ی میزبان، سازمان ها و شرکت های ذی ربط، محیط و... را به صورت به هم پیوسته مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد و آنها را سازماندهی کرد. به عبارت دیگر، نگرش سیستمی واقعیت، بنیان و اساس گردشگری را در کلیتی منسجم به تصویر می کشد و پیوند بین اجزاء وعناصر بخش عرضه ی گردشگری، اعم از جاذبه ها، حمل ونقل، واحد های اقامتی، خدمات، سازمان ها و... با تقاضا (گردشگران) در سطوح مختلف محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی نمایان می سازد تا برنامه ریزان برای پویایی آن در عرصه ی رقابت جهانی تلاش نمایند. هدف اصلی این پژوهش، آن است تا دریچه ای نو، برای پژوهشگران و مدیران و دست اندرکاران گردشگری کشور ایجاد کند و ضمن پرهیز از بخشی نگری گردشگری، بتواند با ایجاد مدیریت یکپارچه در راستای پویایی گردشگری شهر و منطقه، انطباقی بین عرضه و تقاضا ایجاد نماید. همچنین پژوهش حاضر از مبانی نظری بر پایه ی نظریه ی سیستمی است و روش تحقیق به کار گرفته شده توصیفی- تحلیلی از کل به جزء است؛ همچنین روش جمع آوری اطلاعات برمبنای کتابخانه ای- اسنادی و نیز میدانی است. در این مقاله، ابتدا ضمن بیان مساله و دیدگاه های ارائه شده توسط سازمان جهانی گردشگری و سایر نظریه پردازان مشهور جهان راجع به نظام گردشگری به بررسی و تحلیل گردشگری کلان شهر مشهد پرداخته شده و در نهایت راه حلی جهت پویایی آن ارائه شده است. نتایج مطالعات میدانی به دست آمده، بیانگر این واقعیت است که ساختار و نظام مدیریت گردشگری مشهد در بخش عرضه با چندپارچگی و عدم ارتباط سازمند بین سازمان ها، اداره ها، شرکت ها، اتحادیه ها و... مرتبط با گردشگری روبرو است؛ به گونه ای که تعدد و چند پارچگی با کمترین تعامل در مدیریت جاذبه های گردشگری، واحدهای اقامتی، پذیرایی، دفاتر خدمات مسافرتی، حمل و نقل و... مشهود است. بنابراین شایسته است برای برقراری ارتباط سازمند بین اجزاء و عناصرنظام گردشگری شهر و منطقه، نهادی فرادست، متشکل از کنشگران فوق تشکیل شود تا برای برقراری نظامی یکپارچه جهت پویایی و توسعه ی آن تلاش و برنامه ریزی کنند.
  • مجتبی یمانی، محمود علایی طالقانی، صبریه شهبازی صفحه 125
    رودخانه ها محیط های ناپایداری هستند، که تحت تاثیر عوامل طبیعی یا انسانی، دچار تغییر مسیر و تغییر الگو می شوند. در این پژوهش، اثرات تکتونیکی بر الگوی رودخانه ی قره سو در محدوده ی شهرکرمانشاه مورد بررسی قرار می گیرد. ابزارهای اصلی تحقیق را عکس های هوایی سال های 1335 و 1380 و نیز تصاویر ماهواره ایETM، الگوی ارتفاعی رقومی (DEM) سال 2000 و همچنین نقشه های توپوگرافی و زمین شناسی منطقه تشکیل داده اند. تکنیک کار تحقیق، بررسی ارتباط تاثیر گسل قرسو از یک سو و تغییرات بستر و الگوی رودخانه ی قره سو از سوی دیگر طی یک دوره چهل وپنج ساله بوده است. بدین منظور با انجام کار های میدانی، ضمن نمونه برداری رسوب، برای بررسی تغییرات، پروفیل های عرضی از آبراهه برداشت شده و موقعیت آنها باGPS ثبت و روی نقشه ها انتقال داده شده است. سپس داده ها با استفاده از شاخص های ضریب خمیدگی و زاویه ی مرکزی در قالب نرم افزارهای ArcGIS وGlobal Mapper تجزیه و تحلیل شده اند.گسل قره سو منطبق با بستر اصلی رودخانه بوده و نتایج نشان می دهد که الگوی رود قره سو از فعالیت این گسل تاثیر پذیرفته است، زیرا تغییرات عرضی و الگوی بستر این رودخانه در دو ساحل یکسان نبوده و با راستای جهش گسل مذکور انطباق دارد. به گونه ای که پیچان رودها در ساحل شرقی آبراهه که در بخش فرو دیواره گسل قرار گرفته است، توسعه ی بیشتری یافته اند.
  • حسن افراخته، رسول فرجام صفحه 145
    ارایه ی خدمات اجتماعی و اقتصادی به سکونتگاه های روستایی از جمله نقش های اساسی مراکز کانونی، نظیر شهرهای کوچک، روستا – شهرها و دیگر مکان های مرکزی است. یکی از این مراکز، شهرهای کوچک خدماتی هستند که نقش مهمی در پیوستگی روابط تجاری و خدماتی شهر و روستا دارند. روستای سردشت، واقع در ناحیه ی بشاگرد استان هرمزگان، بر اساس تصمیم دفتر تقسیمات سیاسی وزارت کشور در سال 1388 به عنوان شهر و مرکز شهرستان بشاگرد معرفی شده است. با توجه به این که ناحیه ی بشاگرد از انزوای جغرافیایی شدیدی برخوردار است و نیز به دلیل ضعف خدمات اقتصادی – اجتماعی و زیربنایی موجود در ناحیه، این سوال مطرح می شود که توان و نقش شهر کوچک سردشت در ارایه ی خدمات به پسکرانه های روستایی چگونه است؟ هدف تحقیق ارزشیابی توان فعلی و آتی شهرهای کوچک خدماتی در ارایه ی خدمات به پسکرانه های روستایی و ایجاد و پیوستگی روابط شهر و روستا است. داده های تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای و تکمیل پرسشنامه در یکصد وهفتاد وچهار خانوار روستایی که از طریق فرمول کوچران انتخاب شده اند، جمع آوری شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی، شاخص مرکزیت، آزمون مربع کای و رگرسیون لوجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش مشخص کرد که شهر سردشت مهمترین مقصد ساکنان روستایی برای بهره مندی از خدمات است و خدمات موجود در شهر به استثنای پزشک، دامپزشک و تعمیر ادوات کشاورزی، تاثیر فراوانی در ایفای نقش خدماتی فعلی شهر دارند. در مورد نقش آتی شهر در رساندن خدمات رسانی به روستاها و نیز ایجاد پیوستگی در روابط شهر و روستا، نتیجه این شده که برخی از خدمات نظیر آموزش عمومی بیشترین تاثیر و خدمات پزشکی، دندانپزشکی و مراجعه به فروشگاه لوازم تحریر کمترین نقش را دارند.
  • حسن کامران، حمیدرضا وارثی، طاهر پریزادی، حسن حسینی امینی صفحه 179
    پراکنده‎رویی امروزه به عنوان یکی از مشکلات شهری در بسیاری از کشورها مطرح است. با توجه به ساختارهای متفاوت و ویژگی های گوناگون جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره، دلایل پراکنده‎رویی از شهری به شهر دیگر متفاوت است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگرچه بسیاری از شهرهای آن طی قرون گذشته گسترش کندی داشته‎اند، ولی با افزایش تمایل مردم به شهرنشینی با پدیده ی پراکنده‎رویی روبرو بوده‎اند. بر این اساس، مقاله ی حاضر به دنبال پاسخ گویی به این سوالات اساسی است که چه عوامل و فرایندهایی باعث پراکنده‎رویی در شهر سنندج شده‎اند؟ و نقش طرح‎های توسعه ی شهری در پراکنده‎رویی شهر سنندج چگونه بوده است؟ برای پاسخ به این سوالات از روش توصیفی- تحلیلی و در چارچوب آن از الگو‎های هلدرن و آنتروپی شانون استفاده شده است. نتایج نشان می‎دهند که عوامل متعددی چون ارزان بودن زمین در نواحی پیرامونی شهرها، اعمال کنترل ضعیف بر توسعه در خارج از محدوده ی شهر، انتخاب و برتری یافتن شیوه ی زندگی حومه‎ای به ویژه در اثر تنزل کیفی مراکز شهری و افزایش مالکیت اتومبیل و پیشرفت تسهیلات حمل و نقل، قصور بازار در برآورد ارزش کامل فضاهای باز و هزینه ی اجتماعی ازدحام در نواحی پیرامونی و به طور خاص جهت گسترش شهر و تمایل به توسعه در افق طرح های توسعه ی شهری، تاثیر بزرگی بر شکل گیری و تشدید پراکنده رویی در شهر سنندج داشته اند.
  • داریوش رحیمی، مرضیه مجد صفحه 211
    تغییر اقلیم از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران، یک پدیده ی طبیعی است که در توالی های زمانی بلند مدت به وقوع پیوسته و دوباره تکرار می شود. در این مطالعه ی روند عوامل اقلیمی و هیدرولوژی دما، بارش و تبخیر در مقیاس های زمانی فصلی و سالانه دامنه های شمالی رشته کوه های کرکس با استفاده از آزمون ناپارامتری من کندال طی دو دوره ی زمانی سی ساله طی سال های 2009-1980 و بیست ساله 2007-1987 مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده داده های مورد بررسی در سطح اطمینان 95% پارامترهای دما به ویژه میانگین کمینه ی سالانه به ویژه فصل زمستان،روزهای با بارش بیش از ده میلی متر سیر افزایشی و بارش سالانه بدون روند است. در دوره آماری بیست ساله ی (2007-1987) داده های دما و تبخیر از سیر صعودی با شتاب بیشتری نسبت به دوره ی 2009-1980 همراه بوده، به گونه ای که میانگین های سالانه، بیشینه و کمینه ی دما معنی دار و دارای روند افزایشی، بارش فاقد روند، تبخیر بدون روند، ولی معادله ی خط رگرسیون نشان دهنده ی افزایش دو تا شانزده میلی متر به ازای هر سال است.این شرایط باعث افزایش نیاز آبی، کاهش رطوبت خاک،افت ظرفیت مراتع و محصولات کشاورزی فشار بیشتر بر منابع آب زیر زمینی از تبعات آن است.
  • سعید جهانبخش اصل، معصومه تدینی، حبیبه نوری اوغورآباد صفحه 229
    هدف از انجام این تحقیق، بررسی روند تغییرات بارندگی های سالانه ی چند ایستگاه منتخب در حوضه ی سفید رود با استفاده از روش ناپارامتری من – کندال می باشد. این آزمون جزو متداول ترین روش های ناپارامتری به شمار می رود که جهت تحلیل روند داده های بارندگی در مقیاس سالانه به کار گرفته شده است. شش ایستگاه سینوپتیک واقع در حوضه ی سفید رود، که در بازه ی زمانی 1978 الی 2007 دارای آمار بودند، انتخاب و آزمون بر روی داده های آنها اعمال گردید. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان دهنده ی وجود روند معنی دار در بارندگی ایستگاه های خلخال و بیجار بوده، ولی در ایستگاه های رشت و زنجان هیچ روند معنی داری در سطوح اطمینان 95٪ و 99٪ مشاهده نشد. در سطح اطمینان 95٪ مقادیر بارندگی ایستگاه لاهیجان دارای روند صعودی و معنی دار بوده و این مقادیر در ایستگاه میانه دارای روند نزولی و معنی دار است. دستاوردهای این مطالعه می تواند مسوولان را در تخصیص اعتبارات با توجه به میزان بارش های ایستگاه ها در خصوص جلوگیری از میزان آسیب های بخش کشاورزی، صنعتی و... یاری رساند.
|
  • Page 1
    During recent decades, a lot of growing evidences of social, economic and environmental changes mainly observed in the country have led to spatial changes. Through technological developments, human beings have significantly detected the natural elements and conditions, have modified the ways of exploiting natural resources and management practices. The need for physical planning has also massively increased during the past years. Meantime, rural areas have not been an exception. In this study, for the first time, a synthetic methodology (quantitative - qualitative) has been employed for physical planning and development of rural areas of the country. One of the basic features of this method is the simultaneous use of quantitative and qualitative methods within a strategic planning framework. The key questions of the article are: What methods are appropriate for physical planning in rural areas and how is it possible to combine these methods? Does the synthetic participatory methodology help us achieve the goals of physical planning in rural areas? The results show that it is possible to develop a system of strategic management, physical planning and sustainable principles with partnership of various elements of planning (from local to national) and development agents (people, policy makers and planners) via a synthetic methodology.
  • Page 27
    Groundwater quality characteristics are affected by lithology and geological structure of aquifer formations. This research has studied the groundwater chemical quality of the upper Aji-chai basin with regard to different geological formations. Using Pie and Piper diagrams, the researchers analyzed hydro-chemical elements of 47 sample groundwater resources. After determining water type of samples, we studied the role of different geological formations in the chemical quality of samples. The results showed that minerals in the water samples increase as one moves toward west. That is, water type changes from calcium bicarbonate in the slopes of Sabaln and Bozghoosh aquifers to calcium chloride and magnesium chloride west-wise
  • Page 49
    The image of most Iranian cities like Mashhad as a metropolis indicates not only the contrast between old and new urban textures but also illustrates a new texture of not more than 50 years old whose design is disorganized and disordered. Despite enjoying a detailed plan (1956-91), Piroozi Boulevard in Rezashahr area with residential land use, low density and plots of over 500 m2 is really in a very undesirable situation. The survey of 346 pieces of lands in field work (between Kaveh square and Salman Farsi square) indicates that 56.6% of land uses are residential-commercial and just 29% of them enjoy a recommended land use of detailed plan (residential land use). In addition, most of the plots are the result of dividing500 m2 lands into 250 m2 or smaller ones and just 3.75% of them have remained in accordance with the recommended detailed plan. These facts and figures show nonconformity with the principles of the recommended detailed plan, distorting the expected image of the boulevard. The researchers have recommended three different paradigms for spatial organization of the boulevard in question to conform to its own desirable identity. Thus, the purpose of the suggested paradigm is to restore the expected identity of the boulevard as recommended in the detailed urban plan
  • Page 81
    Spatial and crime researchers have used the term “hot spot” to explain the spatial conditions of spots with crime outbreak frequency. A “hot spot” might be located in a specific area singly or collectively. In cities, for instance, part of a certain block, a single block, two blocks or a certain intersection can be a crime hot spot. This study aims at finding crime hot spots of Gorgan city in GIS environment. First, the data were collected through a random sampling procedure. Then, a crime scatter plot was provided for each kind of crime in the city. After that, a map of crime hot spots was prepared using different methods such as description, Inverse Distance Weighting, Kernel density, and clustering through statistical analysis in GIS environment. The results of various methods for hot spot spatial analysis in Gorgan city were as follows: According to kriging method, four areas, Kernel density and Inverse Distance Weighting methods, three areas and in terms of clustering method with statistical analysis, two areas could be identified. In this study, all the above methods showed that crowded and poor inhabited areas of the city are the crime hot spots. Moreover, applying each of the methods can be helpful in better analysis of crime hot spots.
  • Page 95
    A systemic approach to tourism may be regarded as a comprehensive measure to appreciate, analyze, plan and mobilize tourism as an industry. Through such an approach, one may investigate and bring into alignment factors influencing tourism (such as tourists, the host society, institutes associated with tourism, and the environment) as an interrelated system of elements. To put it another way, a systemic approach to tourism looks at the facts and foundations associated with tourism as a coherent totality, including transportation, accommodation, attractions etc as an element in supplier side and in the other side we have demand, in which the planning agents try to compete with other rivals at an international level in the world. The purpose of the present study is to pave the way for those in charge of tourism in this country to view the industry as an organic system requiring an integrative management trying to keep a balance between supply and demand. The study has adopted a descriptive-analytical deductive approach, based on systems thinking methodology using a field study method and also literature review – documentation to collect the data. In this paper firstly the problem is uncovered and the data is gathered from WTO and also other theorists in this field. Moreover The paper deals with the macro -tourism in Mashhad and finally suggests a solution to mobilize tourism in the city. The field study results indicate that the city’s management of tourism is afflicted by an incoherent decision-making agency, with the associated institutes having little connection or alignment with each other. The situation requires an overarching institute to organize the activities of all those involved in managing tourism in the city.
  • Page 125
    Rivers are unstable environments affected by natural or human factors in changing their directions and patterns. In this study, the tectonic effects on the pattern of the Gharasou River in the north of Kermanshah city have been studied. Aerial photos (years 1955 & 1990), satellite images (ETM, year 2000) and topographic as well as geologic maps were used as research tools. The procedure of the research was on the basis of reviewing changes in the pattern of the bed of the Gharasou River over a period of 45 years and the probable relationship between such variations and the Gharasou fault. The Data were analyzed by means of the Arc GIS and Global Mapper software. As the Gharasou fault is consistent with the river bed, the results show that the pattern of the river has been influenced by the fault.
  • Hasan Afrakhteh, Rasoul Farjam Page 145
    Proving socio-economic services to rural settlements is the main role of focal points, such as small towns, agropolises and other central locations. Market towns are one of the above mentioned centers which have an important role on rural- urban relation and linkages. Sardasht village in the Bashagerd area of Homozgan province was upgraded as town through political decision in 2010. Evaluation the service providing potential of Sardasht has been the main aim of this research. 174 household have selected as research sample society using Cochran's formula among 51 sample villages randomly. Required data has collected through document study and filling questionnaire. Collected data are analyzes using descriptive statistic, centrality index, Chi- Square test and logistic regression. Findings have indicated that "Sardasht" is most important destination of rural dwellers to obtain different services, and existing services have important impact on current service providing role of city. However, the area is still facing serious problems in providing basic services such as medical, veterinary, agricultural tools and other repair services.
  • Page 179
    Today, sprawl is regarded as one of the serious urban problems in most countries. The problem differs from country to country depending on various geographical, economic, social, and political structures. Iran is not an exception in this regard. Although urbanization in many cities has been rather gradual, the very inclination of most people to prefer living in towns and cities to living in rural areas has brought about the problem of sprawling in urban areas. The present study has attempted to find an answer to the following questions: What factors and processes have been responsible for the phenomenon of sprawling in Sanandaj? What is the role of physical development plans in this respect? To answer these questions, within a descriptive-analytical framework, the hierarchical models of Holdren and Shannon entropy have been employed. Research findings indicate that factors such as the low price of land, the spatial concentration of population, increase in the number of cars owned by people, and poor urban administration on the part of the officials have been most responsible for urban sprawl in the city.
  • Dariush Rahimi, Marzieh Majd Page 211
    From the viewpoint of many experts in climatology, climate fluctuation is considered a natural phenomenon repeated in the course of a long-term cycle. This study will analyze the elements of temperature, precipitation and evaporation in the northern mountains of the Karkas range in terms of seasonal and annual cycles, using a non-parametric test of Man-Kendall during two time periods from 1980 to 2009 and from 2007 to 1987. Based on the results, the data with a confidence level of 95% indicate that the days with a precipitation of over 10 mm especially during the winter suggest no certain trend. The years 1987-2007 indicate an increasing trend towards higher temperatures and evaporation compared to the period of 1980-2009, so that the annual averages and the maximum and minimum temperatures show a significant increasing trend, but no trend of precipitation or evaporation is seen. The regression line of evaporation, however, showed an increase of 2 to 16 millimeters per year, a process suggesting increased water demands, reduced soil moisture, decrease in pastures and agricultural products, and exerting more pressure on underground water resources.
  • Saeed Jahanbakhsh Asl, Masoumeh Tadayoni, Habibeh Nouri Oghourabad Page 229
    The aim of this research is the study of trends in annual precipitation changes in some selected stations located in the Sefid Rood basin, applying the Man-Kendall non-parametric technique. The method is one of the most frequently used non-parametric techniques for trend analysis of precipitation on an annual scale. Six synoptic stations located in the Sefid Rood basin were selected for the analysis containing data records for a 30-year period (1978-2007). The results of the analysis indicated a significant trend in the precipitation of Khalkhal and Birjand stations, while there was no significant trend in Rasht and Zanjan stations with 95% and 99% confidence levels. At a 95% significance level, there was an ascending and significant trend in Lahijan station, whereas this trend was descending and significant in Mianeh station.