فهرست مطالب

تحقیقات نظام سلامت حکیم - سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 57، تابستان 1391)

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 57، تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی درویشی بلورانی، آرش رشیدیان، جمال جوکارارسنجانی، مهران شایگان صفحات 87-100
    این مقاله مروری بر کاربردهای تکنیک های تحلیل مکانی ناشی از علوم ژئوانفورماتیک (سنجش از دور و GIS) برای آنالیز داده ها، متغیرها و پارامترهای مرتبط با سلامت انسان و محیط می باشد. با توجه به حوزه وسیع مطالعاتی با کاربردهای فراوان، این مطالعه دربرگیرنده مباحث مرتبط با مطالعات سنجش از دور و GIS در نظام سلامت و پزشکی، جغرافیای پزشکی و سلامت محیط در منابع خارجی می باشد. ابزارهای به کار رفته برای انجام مطالعات و بررسی های فوق بسیار متنوع بوده که می توان از سیستم های اطلاعات جغرافیایی به عنوان هسته مرکزی انجام تحلیل های مکانی و مجموعه تکنیک های متفاوت برای انجام محاسبات آماری مکانی، پردازش های کامپیوتری و بهره گیری از تصاویر سنجش از دور نام برد. امروزه کارایی و سهولت بکارگیری تحلیل های مکانی در GIS و سنجش از دور فرآیندی رو به رشد و گسترش می باشد. درحال حاضر گروه های زیادی در زمینه های مرتبط با تکنولوژی تحلیل های مکانی اطلاعات زمین مشغول به فعالیت می باشند که فعالیت های مرتبط با سلامت نیز قابل توجه است. پژوهشگران قابلیت و توانایی روزافزون ابزارهای تحلیل مکانی و نیز افزایش دسترسی به منابع داده ای را فرصتی مناسب جهت یافتن راه حل های مناسب برای بسیاری از مسایل و مشکلات مرتبط با نظام سلامت خواهند یافت. ابزارها و دانش های لازم برای انجام کارهای مرتبط در دسترس بوده و همچنین مهارت های جدید قابل ایجاد می باشند. بر این اساس، انتخاب شیوه و روشی که متخصصان برای انجام فرآیندهای کاربردی فن آوری های اطلاعات زمین در موضوعات سلامت به کار خواهند گرفت و نیز نوع تکنولوژی به کار گرفته شده بستگی به دیدگاه و شناخت متخصصان و کاربران از علوم و فن آوری های فوق خواهد داشت.
    کلیدواژگان: نظام سلامت، علوم ژئوانفورماتیک، سنجش از دور، GIS، تحلیل مکانی
  • بهروز پورآقا، ابوالقاسم پورآقا، حسن حیدری، علی حسن زاده خاک مردانی، علی اکبری ساری، عباس رحیمی فروشانی صفحات 101-111
    مقدمه
    بررسی حداقل یک دهه از تجربیات سازمان تامین اجتماعی در خصوص میزان مشارکت بیماران و میزان دسترسی به خدمات ویزیت پزشک عمومی که در خود عناصر اصلی یک نظام سلامت اعم از بخش خصوصی، دولتی و رایگان را در بر دارد، می تواند تجربیات مفیدی در اختیار سیاست گذاران عرصه سلامت قرار دهد.
    روش کار
    در پژوهش حاضر، تخمین تابع تقاضای ویزیت پزشک عمومی با استفاده از داده های پنل (88 -1377) انجام شده است. جامعه پژوهش، حدود 30 میلیون نفر افراد تحت پوشش درمان سازمان تامین اجتماعی می باشند که طی سال های مذکور برای دریافت خدمت ویزیت پزشک عمومی به مراکز درمانی طرف قرارداد و متعلق به سازمان مذکور مراجعه نموده اند.
    یافته ها
    یافته های تخمینی حاصل از مدل نشان می دهدکه متغیرهای «نسبت پرداخت از جیب بیمار بابت ویزیت پزشک متخصص به پرداخت از جیب بیمار بابت ویزیت پزشک عمومی» و «پرداخت از جیب بیمار بابت دارو»، در بهره مندی از ویزیت پزشکان عمومی تاثیر معکوس داشته است و تاثیر متغیر «میزان دسترسی»، برای شاخص مذکور مستقیم بوده است. همچنین «سرانه تعدیل شده هزینه خانوار بر اساس بعد خانوار»، بر شاخص مذکور تاثیر معنادار نداشته است.
    نتیجه گیری
    افزایش یا کاهش پرداخت از جیب، در تغییر رفتار بیمه شدگان تامین اجتماعی که از حمایت های درمانی نسبتا مناسبی در مقایسه با سایر اقشار جامعه برخوردار هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سازمان مذکور با توجه به وضعیت استان های مختلف، میزان دسترسی و قیمت برای هر خدمت را می بایست با توجه به حساسیت و کشش پذیری آن خدمت و همچنین قابلیت جانشینی آن با خدمات و ارایه کنندگان موجود دیگر در بازار در نظر داشته باشد تا با حفظ تعادل در میزان مشارکت بیماران، میزان بهره مندی آنان از خدمات درمانی براساس نیازهای واقعی دچار بی عدالتی و اختلال نگردد.
    کلیدواژگان: سازمان تامین اجتماعی، پنل دیتا، ویزیت، پزشک عمومی، پرداخت از جیب، دسترسی، دارو، بهره مندی
  • مصیب مظفری، ژیلا عابدسعیدی، مهرنوش پازارگادی، حمید علوی مجد صفحات 112-123
    مقدمه
    بهبود کیفیت خدمات در هر سازمانی نیازمند الگوی عملیاتی به منظور هدایت فعالیت های بهبود کیفیت است. هدف این مطالعه، طراحی الگوی استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در مراکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ایران بود.
    روش کار
    الگو، با استفاده از اطلاعات سامانه های کیفیت اورژانس 11 کشور، تجارب استقرار سیستم های مدیریت کیفیت و با در نظر گرفتن نیم رخ فعلی مراکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ایران تدوین گردید و با استفاده از نظرات 16نفر از خبرگان که به وسیله یک پرسش نامه 20 گویه ای جمع آوری شده بود تعیین اعتبار گردید.
    یافته ها
    الگو با میانگین 15/0±38/4 از مجموع پنج امتیاز، تعیین اعتبار گردید. طبق الگو، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی با ساختار نیمه متمرکز، در سطوح ملی، منطقه ای و استانی دیده خواهد شد. انتزاع وظایف حاکمیتی و اعتباربخشی از وظایف تصدی گری محور الگو می باشد. ایجاد رکن هماهنگی اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی، ایجاد مرکز پیام مشترک با پلیس، آتش نشانی و جمعیت هلال احمر، دوشاخه کردن خدمات اورژانس، ایجاد گروه های کیفیت، شورای منطقه ای و شورای عالی کیفیت، واحد هماهنگ کننده کیفیت، واحد نظارت، مراکز ثبت داده، واحد آمار و اطلاع رسانی، واحد ارتباط با بیمار و معاونت آموزشی و پژوهشی رهنمودهای اساسی این الگو هستند.
    نتیجه گیری
    استقرار الگو می تواند به افزایش موفقیت استقرار مدیریت کیفیت فراگیر، ایجاد زمینه خودارزیابی، رضایت مندی بیماران، افزایش رضایت و توانمندی کارکنان، استقرار نظام اعتباربخشی، استقرار رویکرد مبتنی بر شواهد و مشارکت بیشتر بخش خصوصی بیانجامد.
    کلیدواژگان: استقرار مدیریت کیفیت جامع، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی، ایران، الگوی عملیاتی
  • الهه عینی، محمد موحدی، عباس آقایی، حمید سوری صفحات 124-129
    مقدمه
    با توجه به بروز بالای مصدومیت های غیرعمدی کودکان و نوجوانان و چندگانه بودن علل رخداد آن ها، مطالعه ای با هدف تعیین رفتارهای پر خطر مرتبط با بروز مصدومیت های غیرعمدی در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران در سال 1388 انجام شد.
    روش کار
    از تعداد 237300 دانش آموزان دبیرستانی و هنرستانی مدارس دولتی و غیردولتی شهر تهران، تعداد 727 دانش آموز که دارای شرایط ورود به مطالعه بودند (محدوده سنی 19 -12 سال، سالم، حذف افراد بیمار) به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب و بررسی شدند. مناطق 19گانه آموزش و پرورش به روش طبقه بندی به سه منطقه شمال، مرکز و جنوب تقسیم شدند. از پرسشنامه مرکز مدیریت بیماری های آمریکا در زمینه رفتارهای پرخطر که در ایران بومی سازی و اعتباربخشی شده است استفاده شد. با انجام مصاحبه اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شد. مصدومیت های غیرعمدی مطالعه شده شامل سقوط، سوختگی، سوانح ترافیکی، مسمومیت در خانه و یا مدرسه بود.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار سنی جامعه مورد بررسی 2/1 ±8/16 بود. 44% از پسران و 38% از دختران در معرض رفتارهای خطرزای منجر به مصدومیت های غیرعمدی قرار داشتند. میزان رانندگی بدون گواهینامه در پسران بیشتر از دختران و عدم استفاده از کمربند ایمنی در مدارس دولتی نسبت به مدارس غیردولتی و در جنوب تهران نسبت به سایر مناطق شایع تر بود (05/0 p<). 6/41% از دانش آموزان مصرف خودسرانه دارو و 1/18% رفتارهای پرخطر منجر به سقوط داشتند. نسبت قابل توجهی از افراد مطالعه، رفتارهای پرخطری مانند عدم استفاده از محل مجاز عبور عابر پیاده، موتورسواری بدون استفاده از کلاه ایمنی، رانندگی بدون داشتن گواهینامه رانندگی، مواجهه با مواد خطرناک منجر به مسمومیت و فعالیت های منجر به سقوط داشتند. به طور کلی رفتارهای پرخطر پسران افزایش معناداری نسبت به دختران داشت (001/0 p ˂).
    نتیجه گیری
    با توجه به بالا بودن میزان رفتارهای پرخطر مرتبط با مصدومیت های غیرعمدی در جامعه مورد مطالعه به خصوص در میان پسرها و در مناطق محروم تر شهری، لازم است برنامه ریزی برای کاهش این گونه رفتارها برای پیشگیری از مصدومیت های غیرعمدی توسط مراجع ذی ربط مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آسیب های غیرعمدی، سقوط، سوختگی، مسمومیت، سوانح ترافیکی، رفتارهای خطرزا
  • شکوفه باقری، احمد کوشا، علی جنتی صفحات 130-139
    مقدمه
    تقریبا در تمام کشورها عمده ترین بخش نیروی انسانی نظام بهداشتی را پرستاران تشکیل می دهند. یکی از مسایل مطرح در مدیریت خدمات پرستاری، پایین بودن یا عدم رضایت شغلی پرستاران می باشد، این امر می تواند منجر به کاهش کیفیت مراقبت، ترک خدمت پرستاران و غیبت از کار شود. کمبود پرستار و خروج بالای پرستاران از این حرفه یک معضل جهانی است. این پژوهش با هدف مرور نظام مند متون تحقیقی که عوامل موثر بر رضایت شغلی پرستاران را تعیین کرده اند اجرا شده است.
    روش کار
    مطالعه حاضر با جستجوی مقالات در دسترس در پایگاه های داده (ScienceDirect، InterScience، SID، OVID) انجام گرفته است. کلید واژه های مورد استفاده در این پژوهش «nurses»، «job satisfaction» و «رضایت شغلی پرستاران» بود. در نهایت 61 مقاله، 2 رفرنس مقاله و 1 پایان نامه که در بردارنده معیارهای ورود به مطالعه (مقالات مشتمل بر عوامل موثر بر رضایت شغلی پرستاران) بودند مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها به صورت نمودار و متن توصیف شدند.
    یافته ها
    در ارتباط با رضایت شغلی پرستاران و ابقای آن ها، عواملی که به طور متناوب در متون پرستاری ذکر شده اند شامل: آزادی عمل، استرس شغلی، وجود همکاری مناسب بین پزشک و پرستار، ارتباطات میان فردی پرستاران، کیفیت مراقبت از بیمار، توانمندسازی کارکنان، سازمان دهی کار پرستاری و حقوق و مزایا می باشد.
    نتیجه گیری
    می توان با تمرکز روی عوامل موثر بر رضایت شغلی پرستاران و رفع کمبودها از طریق تقویت آزادی عمل در میان پرستاران، از میان بردن عوامل تنش زای حرفه ای در پرستاری، همکاری بین پزشک و پرستار، بهبود ارتباطات در میان خود پرستاران، فراهمی مراقبت بیمار با کیفیت بالا، سازمان دهی حرفه پرستاری و بهبود سیستم پرداخت و عادلانه کردن آن، رضایت شغلی پرستاران را بهبود بخشید.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، پرستار، بررسی نظام مند
  • بنفشه باهری، مرجان ضیایی، شراره ضیغمی محمدی صفحات 140-146
    مقدمه
    خشونت خانگی علیه زنان باردار یک مشکل مهم بهداشتی است. زنان بارداری که خشونت خانگی را تجربه می کنند، در معرض مشکلات بارداری قرار می گیرند. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر خشونت های خانگی در مادران باردار بر پیامد حاملگی در مراجعین به مراکز درمانی شهر کرج بود.
    روش کار
    این یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که بر روی 335 زن باردار مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر کرج طی شش ماه (1387 -1386) انجام شد. نمونه گیری به روش آسان انجام گرفت. زنان باردار با پیامد نامطلوب بارداری (168)، به عنوان گروه مورد و زنان باردار با پیامد بارداری مطلوب به عنوان گروه شاهد (167) در نظر گرفته شدند. اطلاعات به روش مصاحبه جمع آوری شد. ابزار مورد استفاده شامل: فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه خشونت خانگی علیه زنان باردار و پرسشنامه پیامدهای بارداری نامطلوب بود. داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون های آماری تی تست، کای دو و رگرسیون لجستیک تحلیل آماری شدند.
    یافته ها
    شیوع خشونت خانگی در گروه مورد 1/30% بود که شامل (1/25%) خشونت کلامی و روانی، (7/22%) خشونت جنسی و (4/8%) خشونت فیزیکی می شد. در گروه شاهد، شیوع خشونت خانگی 8/21% بود که شامل (9/14%) خشونت کلامی و روانی، (6/14%) خشونت جنسی و (3/3%) خشونت فیزیکی بود. اختلاف آماری معناداری بین مجموع خشونت خانگی (002/0= p)، خشونت کلامی و روانی (001/0 > p)، خشونت جنسی (002/0= p) و خشونت فیزیکی (003/0= p) در دو گروه وجود داشت. خشونت کلامی و روانی با کاهش وزن زمان تولد (59/8-32/1 CI: 95%; 3/3= OR)، خشونت جنسی با پارگی زودرس پرده ها (09/7-1 CI: 95%; 67/2= OR) و خشونت فیزیکی با سقط بعد از 12 هفته (03/11-15/1 CI: 95%; 56/3 OR=) ارتباط معناداری داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد که خشونت خانگی علیه زنان باردار، پیامدهای نامطلوب بارداری را افزایش می دهد. بنابراین غربالگری و برنامه های پیشگیری به منظور کاهش خشونت خانگی در زنان باردار ممکن است به ارتقای پیامدهای مطلوب بارداری کمک کند.
    کلیدواژگان: بارداری، خشونت خانگی، پیامد بارداری
  • رضوان قربانی سالخورد، محمدرضا مباشری، مجید رحیم زادگان صفحات 166-177
    مقدمه
    یکی از مهم ترین آلاینده هایی که پایش آن در جو توسط سنجش از دور میسر می باشد، غلظت ذرات معلق با استفاده از تصاویر سنجنده مودیس است. هدف این پژوهش، بررسی توانایی داده های سنجنده مودیس، در سنجش آلودگی ذرات معلق در مناطق شهری و تولید نقشه های روزانه آلودگی هوا با استفاده از این داده ها می باشد.
    روش کار
    از تصاویر سطح اول یک کیلومتری و 250 متری سنجنده مودیس، در بازه زمانی فروردین تا آبان ماه سال 88، برای مدل سازی استخراج اطلاعات از تصاویر ماهواره ای، به همراه داده های 13 ایستگاه زمینی سنجش آلودگی هوا در سطح شهر تهران استفاده شد. مدل مبتنی بر استفاده از تجزیه طیفی خطی برای تفکیک سهم دو عضو خالص می باشد که یکی بازتابندگی سطح و دیگری بازتابندگی ناشی از ذرات معلق است. در این رابطه بازتابندگی سطح از تصاویر در یک روز پاک و بازتابندگی ذرات معلق از یک روز کاملا آلوده که در آن روز سطح زمین دیده نمی شود استخراج شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که ضریب همبستگی بالای 70% با انحراف معیار استاندارد برابر با 22/132 میکروگرم بر مترمکعب میان محاسبات سنجش از دوری و اندازه گیری های زمینی وجود دارد. مقایسه انحراف معیار استاندارد و مقادیر زمینی غلظت آلودگی نشان داد که برای مقادیر غلظت اندک (حدود 100 میکروگرم بر متر مکعب)، درصد خطای مدل سازی بالا بوده و مدل در پیش بینی مقادیر مبالغه می کند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی، وجود وابستگی میان محاسبات سنجش از دوری و اندازه گیری های زمینی، حاکی از قابل استفاده بودن تصاویر ماهواره ای در نظارت بر وضعیت آلودگی هایی از نوع ذرات معلق در مناطق شهری می باشد.
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، هواویزها، ذرات معلق، سنجنده مودیس
|
  • Darvishi Boloorani A., Rashidian A., Jokar Arsanjani J., Shaygan M. Pages 87-100
    This article reviews how geospatial analysis capabilities، remote sensing techniques، as well as geographical information system approaches could be applicable in individuals'' and environment’s health observation. The investigation of spatial factors related to individuals'' health has been the most important aspect of efforts to identify and control environmental factors. Spatial analysis and geographical information could benefit researches in a variety of ways in this field. This article considers the carried out studies worldwide on integration of remote sensing، GIS with health and diseases related notions، i. e. medical geography. GIS، as a central core of location-based disasters، can play a significant role in discovering the influence of location on inception، existence، and distribution of diseases and infections. This article aims to introduce geospatial techniques and space-based information to researchers who study and monitor health systems، e. g.، epidemiologists، demographers and geographers. Thanks to the information technology advancements، GI Systems ease and facilitate temporal، geospatial analysis through data mining، data visualization، and crowd sourcing. More importantly، geospatial techniques provide more precise and valuable information at lower prices and time. Involving location and time into some studies on health system will certainly inspire new visions and creativities to explore influential variables on diseases inception and dissemination، which is very beneficial in controlling and isolating diseases، patients، and environmental impacts.
    Keywords: he alth system, geoinformatic sciences, remote sensing, GIS, spatial analysis
  • Pouragha B., Pourreza A., Heydari H., Hasanzadehkhak Mardani A., Akbari Sari A., Rahimi Froushani A. Pages 101-111
    Introduction
    Assessment of a decade experience about patients cost sharing in the Social Security Organization and availability of general practitioners visits can provide useful insight for health policymakers.
    Methods
    In the present study، demands for general practitioners’ visits were estimated using panel data (1998-2009). The study population included 30 million individuals covered by the Social Security Organization who have visits with the general practitioners during 1998-2009.
    Results
    The estimated results of the model indicated that the effect of «proportion of out of pocket specialist''s visit to out of pocket general practitioner''s visit» and the out of pocket paid for drug was reverse and the effects of access was straight in the use of general practitioners’ services. The per capita household expenditures adjusted on family size had no significant effect on the index.
    Conclusion
    The out of pocket changes are important. Regarding different provinces، the organization should consider the availability and price for each service based on the sensitivity of the service and the ability to substitute it with other services and other providers available in the setting. By balancing patients cost sharing، the utilization of health services would be based on real needs of patients.
    Keywords: Social Security Organization, panel data, visit, general practitioner, out of pocket, access, drug, utilization
  • Mozafari M., Abedsaeedi Z., Pazargadi M., Alavi Majd H Pages 112-123
    Introduction
    Operational models should be used to improve quality in organizations. The purpose of this study was to develop a model to use the total quality management (TQM) in the Center for Management Medical Emergencies and Accidents of Iran.
    Methods
    This operational model was developed using Iran''s EMS profile، lessons learned from studying the quality system of EMS in 11 countries، and experiences of implementing the TQM in other organizations. The developed model was validated through expert surveys using a 20-items questionnaire.
    Results
    The validation of the model was approved (mean=4. 38 (0. 15) out of 5 scores). According to the model، the EMS in Iran should have a semi-centralized structure in the three national، regional، and organizational levels. Separation of supervision and accreditation body from executive management is the pillar of the model. The important parts of the model are as follows: constituting a unit to coordinate EMS and emergency departments services، creating single dispatch unit between police، EMS، fire station، and red crescent population، establishing two-tiered service، and developing new units including quality groups and quality council in three levels، allocating a quality coordinator unit، developing supervision body، data bank of trauma and heart disease، statistics and public relation units، customer relationship management unit and deputy for education and research.
    Conclusion
    Implementing the model and its requisites can increase success in total quality management، create a basis for self-evaluation، enhance patients'' satisfaction، improve job satisfaction، promote empowerment of people، create a basis for accreditation and evidence-based approaches، and enhance the role of private sector in service delivery.
    Keywords: Total Quality Management, operational model, Iran, Center for Management Medical Emergencies, Accidents
  • Ainy E., Movahedi M., Aghaei A., Soori H. Pages 124-129
    Introduction
    Unintentional injuries are multi-causal and highly reported among children and adolescents. This study aimed to determine risky behaviors leading to unintentional injuries among high school students in Tehran in 2009.
    Methods
    From 237300 high school students (185151 in public and 52149 in private schools)، 727 students were selected using multistage randomized sampling. From 20 educational districts، eight districts were selected and were divided to three north، centre، and south areas. Data were gathered using the standard questionnaire of the CDC which had been validated in Iran. Participants were healthy students aged 12-18 years. Risky behaviors related to falling، burning، poisoning، and road traffic injuries were studied.
    Results
    The students aged 16. 8±1. 2 years. Overall، 44% of male students and 38% of female students were exposed to risky behaviors. Driving without having driving-license was more common among male students studying in public schools (p<0. 001). Motorcycling was more common among students studying in the high schools located in the south of Tehran (p<0. 001). Male students had more substance abuse، driving without driving-license، and motorcycling without using helmets (p<0. 001).
    Conclusion
    Because of high prevalence of risky behaviors related to unintentional injuries، mainly among boys and those who live in more deprived areas، decision-makers should have population-based programs to decline risky behaviors.
    Keywords: unintentional injuries, fall, burn, poisoning, road traffic injuries, risky behaviors
  • Bagheri Sh, Kousha A., Janati A. Pages 130-139
    Introduction
    Nurses are of the most important staff in health systems. Nurses'' job satisfaction is an important issue in the nursing management. Low job satisfaction can result in decreasing quality of care، early job leaving، and increasing absenteeism. Nursing staff shortage is a global problem. The aim of the present systematic review was to investigate factors affecting nurses'' job satisfaction.
    Methods
    In this study، we conducted searches to find available articles through related databases (OVID، ScienceDirect، Interscience، and SID). The keywords for search were «nurses»، and «job satisfaction» in English and Persian languages. The articles containing factors affecting nurses'' job satisfaction were selected. At last، 61 articles، two article references، and one thesis were selected. Data were described using diagram and text.
    Results
    Several factors affect nurses'' job satisfaction including autonomy، job stress، collaboration between physicians and nurses، interpersonal communications among nurses، quality of patient care processes، organizational factors، and income and salary.
    Conclusion
    Focusing on factors that affect nurses'' job satisfaction can help to minimize nurses'' job dissatisfaction.
    Keywords: job satisfaction, nurses, systematic review
  • Baheri B., Ziaie M., Zeighami Mohammadi Sh Pages 140-146
    Introduction
    Domestic violence against pregnant women is an important health problem. Pregnant women who experience domestic violence are at risk of pregnancy complications. The aim of this study was to determine the effect of domestic violence on pregnancy outcomes in pregnant women referring to Karaj medical centers.
    Methods
    This descriptive analytical study was conducted on 335 pregnant women during six months (2007-2008). Participants were recruited using convenience sampling method. Pregnant women with adverse pregnancy outcomes (n=168) were considered as cases and pregnant women with desirable pregnancy outcomes (n=167) were considered as controls. Data were collected through interviews with the participants using demographic data form، the domestic violence against pregnant women questionnaire، and adverse outcomes in pregnancy questionnaire. Data were analyzed in the SPSS using t-test، Chi-square and logistic regression.
    Results
    The prevalence of domestic violence in the case group was 30. 1%، including verbal-psychological (25. 1%)، sexual (22. 7%)، and physical (8. 4%) violences. The prevalence was 21. 8% in the control group، including verbal-psychological (14. 9%)، sexual (14. 6%)، and physical (3. 3%) violences. There were statistically significant differences between the total domestic violence rate (p=0. 002)، verbal-psychological (p > 0. 001)، sexual (p=0. 002)، and physical (p=0. 003) violences in the two groups. There was a significant relationship between verbal-psychological violence with low birth weight (OR= 3. 3; 95% CI: 1. 328-8. 593)، sexual violence with premature rupture of membranes (OR= 2. 67; 95% CI: 1-7. 09)، and physical violence with abortion after 12 week gestation (OR= 3. 56; 95% CI: 1. 15-11. 03).
    Conclusion
    Regarding the results of this study، it seems that domestic violence against pregnant women increases adverse pregnancy outcomes. Therefore، screening and prevention programs focusing domestic violence in pregnancy may help to improve desirable pregnancy outcomes.
    Keywords: p regnancy, domestic violence, pregnancy outcomes
  • Qorbani Salkhord R., Mobasheri Mr, Rahimzadehgan M. Pages 166-177
    Introduction
    One of the most important pollutants that can be monitored in the atmosphere through remote sensing technology is particulate matter’s concentration (PM10). This study aimed to assess the MODIS sensor’s ability in monitoring of the PM10 in urban areas and producing daily maps of this pollutant.
    Methods
    The MODIS Level 1B-1KM، MODIS Level 1B-250M images، as well as pollutants data collected from pollution surveying stations at different parts of Tehran were used in this study. The model was based on the concept of linear spectral unmixing of only two endmembers; surface reflectance without pollution and PM10 reflectance in the air. These two reflectances are extracted from MODIS images itself. In this respect، the surface reflectance was extracted from an image of a clear day and reflectance of aerosols was calculated from an image of highly polluted day when the surface was completely masked by the pollutants.
    Results
    Findings showed that there was an acceptable correlation between model prediction and insitu measurements. This correlation was found to be about 70% with a RMSE of about 132. 22 μg/m3 between model predicted and insitu measured for Tehran. Comparing RMSE with those of ground measurement of PM10، the relative error was high for low PM10 concentrations (about 200 μgr/m3); consequently model was exaggerated. This relative error was low for the higher values of the PM10.
    Conclusion
    Existance of acceptable correlation between model prediction and insitu measurements were indicative of the ability of satellite images in monitoring of the air pollution due to particulate matter particularly over urban areas.
    Keywords: a ir pollution, aerosol, PM10, MODIS