فهرست مطالب

جنگل و فرآورده های چوب - سال شصت و چهارم شماره 1 (بهار 1390)

فصلنامه جنگل و فرآورده های چوب
سال شصت و چهارم شماره 1 (بهار 1390)

  • 110 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/02/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • پریسا پناهی، مهدی پورهاشمی صفحات 1-13
    از بدو تاسیس قطعه خزر باغ گیاه شناسی ملی ایران (1351) گونه های مختلف موجود در جنگل های طبیعی شمال کشور به این قطعه منتقل و کاشته شده اند که امروزه حدود 30 تا 40 سال سن دارند. با توجه به اینکه تاکنون مطالعه ای در مورد وضعیت رویش و سازگاری گونه های کاشته شده در باغ انجام نشده است، در این پژوهش با هدف بررسی این موضوع، تغییرات رویش گونه توسکای ییلاقی بعنوان یکی از گونه های اصلی این قطعه در شرایط باغ گیاه شناسی ملی ایران مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور از بین درختان توسکای قطع شده، 30 پایه بطور کاملا تصادفی انتخاب و از محل کنده آنها دیسکی به ضخامت 3 سانتیمتر تهیه شد. پس از خشک کردن و آماده سازی دیسک ها، با استفاده از بینو کولار و کولیس پهنای دوایر سالیانه در چهار جهت اصلی جغرافیایی و با دقت 01/0 میلیمتر اندازه گیری شد. بر اساس نتایج بدست آمده میانگین رویش قطری جاری سالانه و میانگین رویش جاری سطح مقطع سالانه درختان مورد بررسی که بین 30 الی 47 سانتیمتر قطر برابر سینه و 22 الی 30 سال سن داشتند، به ترتیب 99/11 میلیمتر و 34/0 سانتیمتر مربع بدست آمد. حداکثر رویش قطری جاری و رویش جاری سطح مقطع نیز بترتیب در سنین 5 و 11 سالگی صورت گرفته بود. همچنین مشخص شد که دوره های خشکسالی باعث افت رویش قطری در درختان توسکا شده اند. بررسی میانگین رویش قطری درختان مورد بررسی با استفاده از روش مقایسه های چندگانه دانکن نیز نشان داد که روند رویش قطری این گونه کاملا با مراحل رویشی از نظر جنگل شناسی تطبیق دارد
    کلیدواژگان: باغ گیاه شناسی ملی ایران، توسکای ییلاقی، رویش، قطعه خزر
  • مهدی رحمانی نیا، سیداحمد میرشکرایی، قنبر ابراهیمی، موسی محمدنژاد صفحات 15-22
    امروزه استفاده از فناوری های جدید در صنایع مختلف اهمیت بسیاری یافته است. در این راستا پیشرفت های صورت گرفته در فناوری نانو، افق های جدیدی پیش روی ما گشوده اند. در این مطالعه از ذرات نانو سیلیکای آنیونی همراه با نشاسته کاتیونی به عنوان یک سیستم دوتایی، در بازیافت خمیرکاغذ حاصل از کارتن باطله کنگره ای (OCC) استفاده گردید. با وجودی که سیستم نشاسته کاتیونی نانو سیلیکا به عنوان سیستمی جدید تا حدود زیادی جایگاه خوبی در مبحث استفاده از الیاف بکر پیدا کرده، تاکنون در بازیافت مورد توجه نبوده است. در این تحقیق تلاش شد تا اثر این سیستم بر فاکتورهای مهمی نظیر آبگیری و ماندگاری نرمه در خمیرکاغذ شسته شده OCC، جهت ساخت تست لاینر بررسی شود. نتایج نشان داد که استفاده از این سیستم به میزان قابل توجهی سبب بهبود آبگیری از خمیرکاغذ شسته شده OCC می گردد، به طوری که آبگیری از 342 میلی لیتر (در خمیرکاغذ پایه) بر اساس استاندارد درجه روانی کانادا (CSF) به حدود 550 میلی لیتر، در تیمار 5/1 درصد نشاسته کاتیونی و 9/0 درصد نانو سیلیکا رسید. همچنین ماندگاری نرمه که در خمیرکاغذهای بازیافتی درصد بالایی از کل خمیرکاغذ را تشکیل می دهد نیز افزایش یافت. در این مطالعه، پتانسیل زتا نیز به عنوان یک شاخص در شیمی پایانه تر مورد ارزیابی قرار گرفت.
    کلیدواژگان: فناوری نانو، نانو سیلیکا، نشاسته کاتیونی، آبگیری، ماندگاری نرمه، پتانسیل زتا، پایانه تر
  • سهراب رحیمی، اصغر طارمیان *، مهدی فائزی پور صفحات 23-27

    چوب صنوبر (تبریزی) (Popoulus nigra) با برش تجاری به ضخامت اسمی 5 سانتی متر از منطقه طالقان واقع در غرب کرج، تحت سه برنامه مختلف شامل T8-F4 (برنامه پیشنهادی FPL برای تبریزی) T9-F4، T8-F5 در کوره خشک گردید. برنامه اول به عنوان شاهد درنظر گرفته شد. در برنامه دوم کلاسه بالاتر رطوبت و در برنامه سوم کلاسه بالاتر دمای خشک انتخاب شد. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر الگوی برش تخته ها (شعاعی، مماسی و بینابینی) بر کیفیت تخته های خشک شده در کوره انجام گردید. دمای خشک اولیه در سه برنامه به ترتیب 54، 54 و 60 درجه سانتی گراد و دمای خشک نهایی به ترتیب 82، 82 و 71 درجه سانتی گراد منظور شد. شدت تغییر شکل، ترک داخلی و ترک سطحی در تخته های خشک شده اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نتایج انجام شد. نتایج نشان داد که تخته های مماسی سریع تر از تخته های شعاعی خشک می شوند. شدت انواع تغییر شکل بر حسب الگوی برش تفاوت معنی داری نشان نداد ولی ترک های سطحی بیشتر در تخته های مماسی به چشم خورد.

    کلیدواژگان: خشک کردن، چوب تبریزی، معایب چوب خشک کنی، الگوی برش، کیفیت چوب خشک کنی
  • هرمز سهرابی، محمود زبیری، سیدمحسن حسینی صفحات 39-53
    مهیا نمودن اطلاعات برای تصمیم گیری و یا پژوهش در بسیاری از علوم محیطی عموما با استفاده از آماربرداری صورت می گیرد که سهم عمده ای از بودجه را به خود اختصاص می دهد. محدود بودن منابع مالی و زمان مورد نیاز برای آماربرداری، لزوم داشتن اطلاعات از مقدار و عوامل موثر بر این امر را تشدید می کنند. همچنین جایگزین شدن ابزارهای نوین مانند سامانه تعیین موقعیت جهانی یا متر لیزری به جای ابزارهای سنتی در آماربرداری نیاز به پژوهش های جدید را گوشزد می کند. در این پژوهش با استفاده از مطالعه زمانی، زمان مورد نیاز برای عملیات آماربرداری زمینی به تفکیک زیر عملیات ها و تاثیر شرایط جوی و شرایط فیزیکی زمین بر مدت زمان پیمایش مسیر و اندازه گیری نمونه مورد بررسی قرار گرفت. روش مورد استفاده جهت مطالعه زمانی، روش پیوسته ی رابطه ای بود. به این منظور زمان های مورد نیاز فعالیت های مختلف برای 150 نمونه 10 آری با ابعاد شبکه 400*300 متر اندازه گیری گردید. زمان خالص کل برداشت یک نمونه 57 دقیقه و مقدار ناخالص آن 86 دقیقه به دست آمد. برای بررسی تاثیر شرایط جوی و فیزیکی زمین بر مدت زمان اندازه گیری و پیمایش مسیر از تحلیل کوواریانس دو طرفه استفاده گردید. تاثیر شرایط جوی و شرایط فیزیکی زمین بر مدت زمان اندازه گیری نمونه و پیمایش مسیر معنی دارگردید. شرایط نامساعد جوی و فیزیکی زمین، مدت زمان اندازه گیری نمونه را به ترتیب 33 و 43 درصد نسبت به شرایط مساعد افزایش می دهند. همچنین شرایط نامساعد جوی و فیزیکی زمین مدت زمان پیمایش مسیر بین دو نمونه را به ترتیب 20 و 47 درصد افزایش می دهند. در مجموع تاثیر شرایط فیزیکی زمین بر مدت زمان آماربرداری بیشتر از شرایط جوی بود. با استفاده از متغیرهای فاصله (D) و شیب مسیر (s) مدل رگرسیونی برای پیش بینی مدت زمان مورد نیاز برای پیمایش مسیر بین دو نمونه به دست آمد. متغیر تعداد درخت در نمونه تاثیر بسزایی در مدت زمان اندازه گیری نمونه داشت، ولی شیب قطعه نمونه در تحلیل کوواریانس نقش معنی دار نداشت.
    کلیدواژگان: مطالعه زمانی، تحلیل کوواریانس، آماربرداری جنگل، شرایط جوی، شرایط فیزیکی زمین
  • ابوالفضل کارگرفرد صفحات 55-64
    هدف این بررسی، استفاده از پلی پروپیلن بازیافتی در تولید چند سازه های چوب/پلاستیک به روش ریزش کیک بوده است. از پلی-پروپیلن بازیافتی و آرد چوب و الیاف چوب اکالیپتوس و همچنین استفاده از 3 سطح میزان ماده جفت کننده MAPP (صفر، 5/2 و 5 درصد) چند سازه های چوب – پلاستیک ساخته شده است. نتایج اندازه گیری خواص مکانیکی و فیزیکی با استفاده از طرح آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی تجزیه و تحلیل شده و میانگین ها با استفاده از آزمون دانکن گروه بندی گردیدند. نتایج نشان دادند که مقاومت خمشی چند سازه های ساخته شده از الیاف بیشتر از چند سازه های ساخته شده از آرد چوب است. اثر متقابل نوع ذرات و مقدار سازگارکننده بر مدول الاستیسیته چندسازه ها معنی دار بوده و چندسازه های ساخته شده از الیاف و 5 درصد MAPP دارای بالاترین MOE بوده اند. افزایش مصرف سازگارکننده به طور معنی داری مقاومت کششی و مدول کششی چندسازه ها را زیاد کرده است. ولی اثر متقابل نوع ذرات چوب و میزان سازگارکننده فقط بر مدول کششی معنی دار بود و حداقل مدول کششی در شرایط استفاده از آرد چوب و بدون سازگارکننده و حداکثر آن در حالت استفاده از الیاف و 5 درصد سازگارکننده حاصل شده است. اندازه گیری واکشیدگی و جذب آب بعد از 2 ساعت غوطه وری در آب جوش چندسازه ها نشان داد که این ویژگی ها در چندسازه های ساخته شده از آرد چوب به طور معنی داری کمتر از چندسازه های ساخته شده از الیاف می باشد. همچنین افزایش مصرف سازگارکننده موجب کاهش این ویژگی ها شده و حداقل آنها در مصرف 5 درصد سازگارکننده مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: چند سازه چوب، پلاستیک، پلی پروپیلن بازیافتی، سازگارکننده، اکالیپتوس کاملدولنسیس، مقاومت خمشی، مقاومت کششی، واکشیدگی ضخامت
  • باریس مجنونیان، شهلا صفیاری، هوشنگ سبحانی، احسان عبدی صفحات 65-76
    بررسی ویژگی های مکانیکی خاک از مهم ترین مشخصه ها در گزینش نوع ماشین های بهره برداری و روش های بهره گیری از آنها می باشد، از سوی دیگر تناسب ماشین ها با قابلیت های مکانیک خاک می تواند نقش مهمی در تولید مستمر جنگل داشته باشد. به منظور دستیابی به هدف های بالا، در جنگل خیرود (بخش پاتم) اقدام به بررسی ویژگی های مکانیک خاک شد که نتیجه این بررسی، تعیین حدود آتربرگ، تعیین ایندکس روانی، ایندکس خمیری و ایندکس سفتی، دانه بندی عناصر درشت دانه و ریزدانه، و در نهایت طبقه بندی خاک به روش یونیفاید است. نتایج نشان داد که خاک منطقه مورد بررسی به طور کلی ریزدانه بوده و درصد رس نمونه های برداشت شده در بیشتر نمونه ها بیش از 5% می باشد، بنابراین از این نظر حساس به یخبندان هستند. میزان ایندکس روانی برای بیشتر نمونه ها تا 5/0 می باشد. بنابراین برای قسمت اعظم منطقه می توان از اسکیدرهای چرخ لاستیکی و برای نمونه هایی که ایندکس روانی بیش از 5/0 دارند از اسکیدرهای چرخ زنجیری بهره گیری کرد. همه نمونه ها دارای حد روانی بیش از 30 می باشند. بنابراین خاک دارای چسبندگی زیاد است که در هنگام کاربرد ماشین ها باید به آن توجه شود. با توجه به ایندکس خمیری، خاک منطقه دارای قابلیت جذب آب زیاد بوده و به کندی خشک می شود. بنابراین در برنامه ریزی سالیانه باید درحد امکان ماشین ها در شرایط آب و هوایی و زمان مناسب به کار گرفته شوند. خاک منطقه برای کارهای جاده سازی بدون اصلاح ویژگی های فیزیکی و مکانیکی حتی به عنوان بستر جاده و خاکریز قابل استفاده نیست و برای ساختن جاده در روی این نوع خاک ها باید اقدام هایی برای بهبود ویژگی های مکانیکی خاک انجام داد. با توجه به اینکه منطقه مورد بررسی در ارتفاعات پائین و بیشینه ارتفاع تا 900 متر قرار دارد، احتمال یخبندان در آن خیلی کم بوده و به همین دلیل حساسیت خاک های CH و CL به یخبندان در این منطقه اهمیت زیادی ندارد.
    کلیدواژگان: حدود آتربرگ، ایندکس روانی، ایندکس خمیری، ایندکس سفتی، طبقه بندی یونیفاید
  • سپیده مسعودی فر، سعید کاظمی نجفی، محمد غفرانی حسن ذکی دیزجی صفحات 77-89
    در این تحقیق ارزیابی غیرمخرب دو نوع اتصال انگشتی و مورب ساخته شده از چوب راش با روش فراصوت مورد بررسی قرار گرفت و با چوب (بدون اتصال) مقایسه شد. بدین منظور ابتدا اتصالات سالم انگشتی و مورب ساخته شدند. سپس از روش عبوری فراصوت برای ارزیابی اتصالات استفاده شد که طی آن متغیرهای فراصوتی شامل سرعت، ضریب تضعیف، دامنه بیشینه و ولتاژ RMS در جهات طولی و عرضی اتصال اندازه گیری شدند. کلیه اندازه گیری ها در فرکانس kHz 40 انجام شدند. نتایج نشان دادند که در جهت عرضی اتصالات اختلاف معنی داری بین متغیرهای فراصوتی در منطقه اتصال و بدون اتصال وجود ندارد؛ اما در جهت طولی سرعت موج فراصوت در نمونه های بدون اتصال بیشتر از نمونه های دارای اتصال مورب و انگشتی است. در جهت طولی اتصال انگشتی، ضریب تضعیف به طور معنی داری بیشتر و دامنه بیشینه و ولتاژ RMS به طور معنی داری کمتر از اتصال مورب و چوب (بدون اتصال) می باشد.
    کلیدواژگان: متغیرهای فراصوت، اتصال انگشتی، اتصال مورب، چوب
  • علی اصغر میرک زاده، مجید بهرامی، فرشته غیاثوندغیاثی صفحات 91-106
    پایداری منابع طبیعی یکی از چالش های برنامه ریزان و سیاست گزاران توسعه به خصوص در مناطق روستایی کمتر توسعه یافته است چرا که ارتباط بهره برداران با محیط در این مناطق، پیچیده تر از مناطق توسعه یافته است. هدف کلی این بررسی مطالعه عوامل موثر بر بهره برداری پایدار از چوب جنگلی در روستای دژن در شهرستان کامیاران بود. پارادایم حاکم بر تحقیق کمی و روش به کار رفته روش توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق 535 نفر از بهره برداران روستای دژن شهرستان کامیاران بود که با استفاده از جدول مورگان نمونه ای 222 نفری به طور تصادفی انتخاب شد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن توسط گروهی از متخصصان به روش روایی محتوایی بررسی گردید و برای تعین پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید(81/0). داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS پردازش و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر بهره برداران از چوب های جنگلی مردان میانسال بودند (2/57 درصد) که بیشتر افراد این گروه (5/46 درصد) در حد زیاد از چوب جنگلی استفاده کرده اند. نتایج نشان داد که به طور کلی 6/30 درصد بهره برداران در حد زیاد از چوب های جنگلی استفاده کرده اند. بیشترین کاربرد چوب های جنگلی استفاده در صنعت و صنایع دستی بود(9/33 درصد). نتایج نشان داد که قطع بی رویه درختان برای مصارف مختلف، چرای دام و قطع درختان به منظور گسترش زمین های زراعی مهمترین عوامل تخریب جنگل از دیدگاه پاسخگویان بوده است. همچنین نتایج نشان داد که بین نگرش نسبت به استفاده از چوب جنگلی و جنسیت رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت و تعداد مردان با نگرش مثبت به استفاده از چوب های جنگلی برای مصارف مختلف بیشتر از زنان بوده است. بین نگرش و سن بهره برداران رابطه مثبت و معنی داری وجود داشته و هرچه سن بالاتر رفته تعداد افراد با نگرش مثبت به بهره برداری از چوب های جنگلی بیشتر شده است. برای تحلیل عوامل موثر بر بهره برداری پایدار از منابع جنگلی از تحلیل عاملی (نوع R) استفاده شد. پنج عامل شامل: مدیریتی- نظارتی، اقتصادی، تشویقی انگیزشی، آموزشی- اطلاع رسانی و نگرشی- فرهنگی شناسایی شدند که در مجموع 15/54 درصد واریانس کل عوامل موثر بر بهره برداری پایدار از چوب های جنگلی را تبیین کرده اند.
    کلیدواژگان: بهره برداری، توسعه پایدار، جنگل، روستای دژن
|
  • P. Panahi, M. Pourhashemi Pages 1-13
    Since the establishment of Hyrcanian section of National Botanical Garden in 1972, most of natural Hyrcanian trees have been transferred and planted in this section and they are 30-40 years old now. Due to lack of researches on growth procedure and adaptation of planted species in garden, the increment changes of Caucasian alder (Alnus subcordata) as an important Hyrcanian species was studied. Thirty felled trees were randomly selected and disks from their stumps were prepared. The disks were dried and prepared then annual rings widths were measured in the four geographical aspects using Vernier Caliper. The results showed that the age and diameter of sample disks were 22-30 years and 30-47 cm, respectively. Mean current annual increment was 11.9 mm. Maximum current annual increments and basal area increments were occurred in 5th and 11th years, respectively. Furthermore, drought periods had decreased diameter growth. The growth trends of these samples were matched with silvicultural growth stages.
    Keywords: Alnus subcordata, Growth, Hyrcanian section, National Botanical Garden of Iran
  • M. Rahmaninia, S. A. Mirshokraei, Gh. Ebrahimi, M. Mohammad Nazhad Pages 15-22
    Benefitting from emerging technologies in industry is of great importance. New developments in nanotechnology have opened new horizons in pulp processing and development of new products. Cationic Starch-Nanosilica is a new system which has found its way in virgin pulps to some extent، but no attempt has been made on its utilization in recycled pulp systems. In this study، application of Cationic Starch-Nanosilica for improving drainage and retention of Old Corrugated Container (OCC) pulp in making test-liner was investigated. Results indicated that this system increased drainage of OCC pulp. The maximum increase was observed for treatment with 1. 5% cationic starch and 0. 9% Nanosilica. In this treatment، the drainage was increased from 342 ml CSF (control pulp) to about 550 ml CSF. Fines retention was also increased using the Cationic Starch-Nanosilica system. The role of Zeta Potential as an indicator of system interactions was also monitored.
    Keywords: Nanotechnology, Nanosilica, Cationic Starch, Drainage, Fine Retention, Zeta Potential, Wet End
  • S. Rahim, A. Tarmian, M. Faezipour Pages 23-27

    Poplar lumbers with nominal thickness of 5 cm from Taleghan region، located in west of Karaj were dried under three different schedules، including T8-F4 (recommended schedule by F. P. L for poplar)، T8-F5 and T9-F4. Dry bulb temperatures for the schedules were adjusted at 54، 54 and 60 °C، while the final temperatures were 82، 82 and 71 °C، respectively. The severity of warping، honeycombing and surface checking in kiln dried lumbers were measured and analyzed. Results showed that flat-sawn boards dried faster than quarter-sawn boards. The grain orientation had no effect on the occurrence of warp، whereas cracking largely occurred in flat-sawn lumbers.

    Keywords: Drying – Poplar – Drying defects –Grain orientation, Wood drying quality
  • H. Sohrabi, M. Zobeiri, S.M. Hosseini Pages 39-53
    Required data for research or decision making for lots of environmental sciences have been provided by field inventory which consume a great deal of the budget. As time and financial resources for inventory are limited، having more information about the effective factors that influences inventory is necessary. Also، new instruments in forest inventory such as GPS or laser meter needs to be studied. In this research، required time for field inventory with respect to weather and field conditions were assessed using continues correlation time study method. Required time for each part of field operation was recorded based on 150 10R plots with 300×400 sampling design. Total pure and gross time for recording plots data was 57 and 86 minutes، respectively. The results of two way ANCOVA showed a significant effect of weather and field condition on required time for measuring plots data and crossing distances between plots. Required time for measuring plot data was increased 33 and 43 percent while weather and field condition getting worse، respectively. On the other hand، undesirable weather and field condition increased time for crossing distances between plots 20% and 47% respectively. A regression model for estimating required time of inventory based on distance (d) and slope (s) between plots were developed. The results of ANCOVA also revealed that the effect of number of trees on required time for measuring data was significant but the effect of slope of plots was not significant.
    Keywords: Time study, Analysis of covariance, Forest inventory, Weather condition, field condition
  • A. Kargarfard Pages 55-64
    The aim of this study was to utilize recycled polypropylene in wood/plastic composites production. Recycled polypropylene and two types of eucalyptus wood (wood flour & fibers) and three levels of coupling agent (MAPP) 0، 2. 5 and 5% were used in wood/plastic composites production. The mechanical and physical properties of composites were measured and analyzed. The results of this study indicated that MOR of composites produced using fibers were higher than those made from wood flour. Also، the interactive effect of particle type and coupling agent was significant on MOE and composites produced with fibers and 5% MAPP indicated the highest MOE. The results also indicated that with increasing MAPP content، tensile strength and modulus of elasticity increased. However، particle type and coupling agent had significant effects on the modulus of elasticity and the minimum value of this property was observed at 0% MAPP content while using wood flour. The results of thickness sweling and water absorbtion of composites after 2 hours immersion in boiling water showed that these properties were at their lowest levels in composites made from wood flour. Also، increasing MAPP content، decreased these properties and the minimum values were observed while applying 5% MAPP.
    Keywords: wood, plastic composites, recycled polypropylene, eucalyptus wood, coupling agent, MOR, tensile strength, thickness swelling
  • B. Majnounian, Sh. Safiyari, H. Sobhani, E. Abdi Pages 65-76
    One of the most important principles that forest managers should consider is the kind and methods of logging and transportation of forest products. Assessment of mechanical properties of forest soils is an important criterion in selecting and using suitable machines، because the forest floor bears the pressures of machines. On the other hand proportion of machines with soil properties plays important role in sustainable yield of forests. In order to obtain these objectives، mechanical properties of forest soil such as Atterberg limits، liquidity index، plasticity index، consistency index، grain size distribution and soil classification base on Unified Soil Classification System were assessed in Kheyroud Forest. The results showed that soils are fine grained and the percentage of clay in all samples is more than 5% so the soil is sensitive to freezing. The liquidity index for most of samples is less than to 0. 5 and so wheeled skidders can be used in most of the region except samples with liquidity index more than 0. 5 which crawler skidders should be used. All samples had a liquid limit greater than 30; therefore soil is sticky and should be considered when using machines. With regard to plasticity index، the soil showed high tendency in water absorption and will be dried slowly، so the machines should be scheduled and used in dry weather. Soil can not be used for road construction without physical and mechanical improvement. The elevation range of study area is up to 900 meters above sea level so risk of freezing is rareness; therefore sensitiveness of CL and CH soils to freezing is not very important in this region.
    Keywords: Atterberg limits, Liquidity index, Plasticity index, Consistency index, Unified soil classification
  • S. Masoudifar, S. Kazemi Najafi, M. Ghofrani, H. Zaki Dizaji Pages 77-89
    In this research، nondestructive evaluation of finger and scarf joints manufactured with beech wood were performed using through transmission ultrasonic technique. For this purpose، sound joints were manufactured. Then ultrasonic parameters including ultrasonic wave velocity، coefficient of attenuation، maximum amplitude and root mean squares (RMS) voltage were measured in longitudinal and perpendicular direction of joints. Through- Transmission technique with transducers of 40 kHz was used for all measurements. Results showed that there was no significant different between ultrasonic parameters in perpendicular direction of the specimens with and without joints، however in longitudinal direction، the wood specimens (without joint) exhibited significantly higher ultrasonic velocity. Higher coefficient of attenuation and the lower maximum amplitude and RMS voltage were obtained in longitudinal direction of the specimens with finger joints in comparison with specimens without joint as well as with scarf joints.
    Keywords: ultrasonic parameters, finger joint, scarf joint, wood
  • A. A. Mirakzadeh, M. Baharmi, F. Ghiasvand Ghiasy Pages 91-106
    Sustainability of natural resources have been one of the challenges for planners and policy makers of development، especially in less developed rural areas. Why that، in this areas the relation between exploiters and environment is more complex than developed areas. The main purpose of this study was to study the effective factors on sustainable exploitation of forest''s woods in Dejhen village in Kamyaran County. Dominant paradigm on this research was quantitative and the research method was descriptive. The statistical population consisted of 535 exploiters of village of Dejhen. A sample of 222 members was selected by randomized sampling method and based on Morgan & Krejcie sampling table. The research tool was questionnaire that its reliability was confirmed by a panel of experts and content reliability method. For determining of validity of the questionnaire the Cronbach Alpha coefficient calculated (α=0. 81). The data were processed and analyzed by SPSS software. The result showed that the most exploiters of woods were middle-age mans (57. 2%) that most individual in this group (46. 5%) have used much of forest''s woods. Result showed that in general 30. 6 % of exploiters have used much from forest''s woods. Most application of forest''s woods was in industry and handcrafts (33. 9%). Results showed that in the view of respondents، irregular cutting of trees for various expenses، grazing and cutting trees for expending tilling lands have been the most important factors of demolition of forests. Also the results showed that there was a positive and meaningful relation between the attitude to use of forest''s woods and sexuality and the number of mans with positive attitude to use of woods were more than women. Results showed that there was positive and meaningful relation between the attitude to use of forest''s woods and the age of exploiters and whatever the age have grew up the number of individual with positive attitude to exploit of forest''s woods have grew up too. For analysis of effective factors on sustainable exploitation of Forest''s woods، Factor analysis (R kind) was used. The results showed that 5 factors consist of managerial-control، economic، encouragement-motivational، educational-informational and attitude-cultural have distinguished. These 5 factors totally determined 54. 15% of total variance of the effective factors on sustainable exploit of forest''s woods.
    Keywords: Dejhen Village, Exploitation, Forest, Sustainable Development