فهرست مطالب

اقتصاد کشاورزی - سال پنجم شماره 4 (زمستان 1390)

فصلنامه اقتصاد کشاورزی
سال پنجم شماره 4 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فرناز پورزند، منصور زیبایی صفحات 1-24
    مشکل کم آبی در بیش تر استان های ایران از جمله استان فارس، به دلیل پراکندگی و نامنظم بودن بارندگی بسیار محسوس است. از جمله ی عوامل دیگری که مشکل کم آبی را شدیدتر کرده است، بهره برداری بیش از حد مجاز از آب های زیرزمینی است. در این تحقیق برای مدیریت منابع آب زیرزمینی دشت فیروزآباد و تعیین میزان برداشت بهینه از ذخایر آب های زیرزمینی از نظریه ی بازی ها استفاده شد. در این راستا، برای به دست آوردن ماتریس تاوان برای دو هدف متعارض (اقتصادی و زیست محیطی) و استخراج مرز پارتو یا منحنی مبادله از الگوی برنامه ریزی خطی و ضریب برداشت بیش از حد استفاده شد. سپس با بهره گیری از چهار روش نظریه ی بازی ها شامل راه حل نامتقارن نش، راه حل نامتقارن کلی-اسمردینسکای، راه حل نامتقارن مساحت یکنواخت و راه حل زیان مساوی، میزان بهینه برداشت از آب های زیرزمینی تعیین شد. در این مقاله از داده های 128 نمونه تصادفی در شهرستان فیروزآباد در سال زراعی 1386-1387 استفاده شده است. نتایج نشان داد هنگامی که اهداف اقتصادی و زیست محیطی از اهمیت یکسانی برخوردار باشند، میزان برداشت بهینه در سال 1386-1387 برابر با 79/162 میلیون متر مکعب است
    کلیدواژگان: سفره های آب زیرزمینی، اثرهای زیست محیطی، روش حل تعارض، نظریه ی بازی ها
  • زهرا طیبی، بهاءالدین نجفی صفحات 25-49
    این مقاله به تعیین میزان آسیب پذیری خانوار روستایی در دو برنامه ی صندوق اعتبارات خرد زنان و گروه های خودیار مالی در استان فارس می پردازد. داده های مصرف و درآمد ماهانه برای 280 خانوار روستایی در دو برنامه در استان فارس جمع آوری شد. برای محاسبه ی میزان آسیب پذیری از چارچوب تقسیم خطر (ریسک) استفاده و با به کارگیری داده های پانل آسیب پذیری هر خانوار و کل گروه برآورد گردید. نتایج نشان داد که گروه خودیار مالی و صندوق اعتبار زنان در تقسیم و مدیریت خطر های ناشی از مصرف موفق بوده و خانوارها زیان های ناشی از خطرهای مصرف را در میان خانوارهای عضو گروه تقسیم می کنند. در گروه خودیار مالی و صندوق اعتبار زنان به ترتیب 48 و 45% از خانوارهای عضو، آسیب پذیر اند. در صندوق اعتبارات خرد زنان، آسیب پذیری خانوارهای غیرعضو و در گروه خودیار مالی آسیب پذیری خانوارهای عضو بیش تر است. با توجه به نتایج، گسترش برنامه های اعتباری خرد در جهت کاهش و تقسیم خطر ناشی از مصرف خانوارها امری لازم به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: اعتبارات خرد، آسیب پذیری، تقسیم خطر، ریسک، داده های پانل
  • سعید یزدانی، حبیبه شرافتمند صفحات 51-68
    بر پایه ی مدل کلاسیک بیماری هلندی، پیش بینی می شود که در پی افزایش قیمت و درآمد نفت، تولید در بخش سنتی و کشاورزی کاهش یابد. برای بررسی وجود این پدیده در اقتصاد ایران، این مطالعه به بررسی تاثیر ضربه های درآمد نفت بر بخش کشاورزی ایران در سال های 86-1345 می پردازد. برای استخراج ضربه های درآمد نفتی از فیلتر هودریک پرسکات استفاده شده است. هم چونین برای بررسی تاثیر ضربه های درآمد نفت بر سهم بخش کشاورزی در اقتصاد ایران با در نظر گرفتن پدیده ی هم زمانی از روش کم ترین مربعات دو مرحله یی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که تاثیر ضربه های درآمد نفت بر بخش کشاورزی نامتقارن است. بدین معنا که ضربه های منفی درآمد نفت تاثیر معنی داری بر سهم بخش کشاورزی نداشته، اما ضربه های مثبت درآمد نفت تاثیر منفی و معنی داری بر سهم بخش کشاورزی داشته است.
    کلیدواژگان: ضربه های درآمدی نفت، آزمون هم زمانی، فیلتر هودریک پرسکات، بیماری هلندی
  • محمد بخشوده، مریم شکوهی صفحات 69-88
    در این مطالعه ضمن محاسبه ی شاخص بهره وری کل عوامل تولید (TFP) منطقه یی برای استان های خراسان، فارس، خوزستان و سطح کشور، به بررسی میزان و چگونگی کمک هر یک از محصولات زراعی به رشد بهره وری استان های پیش گفته پرداخته شد. نتایج نشان داد که تغییرات بهره وری سه استان خراسان، فارس و خوزستان توانسته است جهت تغییرات بهره وری سطح کشور را تحت تاثیر قرار دهد. بیش ترین کمک به رشد بهره وری مناطق مورد مطالعه از سوی گندم بوده است. تجزیه ی تغییرات TFP منطقه یی به سه جزء بهره وری محصولات، سهم سطح زیرکشت نسبی و ترکیب محصولات نشان داد که بیش ترین رشد TFP منطقه یی به وسیله ی تغییرات بهره وری محصولات توضیح داده می شود. تغییرات سهم سطح زیرکشت نسبی محصولات نیز تنها باعث کاهش بهره وری استان فارس شده است. 48/1% از رشد بهره وری سطح کشور و 85/6% از رشد بهره وری استان خراسان به وسیله ی تغییر ترکیب محصولات توضیح داده می شود. در مقابل، در دو استان فارس و خوزستان این عامل باعث کاهش بهره وری شده است. به عبارت دیگر، در سطح کشور و استان خراسان الگوی کشت از محصولات با رشد بهره وری پایین تر به سمت محصولات با رشد بالاتر تغییر یافته است. اما در استان های فارس و خوزستان نتیجه ی عکس مشاهده شد.
    کلیدواژگان: بهره وری منطقه یی، محصولات زراعی، ایران
  • محسن الوانچی، محمود صبوحی صابونی، فاطمه رستگاری پور صفحات 89-106
    برنامه ریزی برای بهره برداری مطلوب از منابع و عوامل تولید در مدیریت کشاورزی اهمیت ویژه یی دارد. کشاورزی فعالیتی است هم راه با مخاطره و نبود حتمیت، و لازم است که در تعیین و ارزیابی برنامه های زراعی به این موضوع توجه شود. در مطالعه ی حاضر، طرح های زراعی برای استان فارس با استفاده از روش برنامه ریزی مطلوبیت-کارا تعیین شد. نتایج نشان داد که در تمام سطوح خطرگریزی، گندم در الگوی کشت مدل وجود دارد. سطح زیرکشت چغندرقند با افزایش مقدار خطرگریزی کاهش و گوجه فرنگی در نهایت از الگوی کشت مدل حذف می شود. افزون برآن، در هیچ سطحی از خطرگریزی پیاز وارد الگوی کشت مدل نگردید. نتایج دلالت بر آن دارد که دخالت دولت می تواند منجر به کاهش خطر تولید و در نتیجه افزایش سطح زیرکشت محصول خاصی (مانند گندم) شود. بنابراین، هدفمند کردن دخالت های دولت و عمل به نحوی که هزینه ی چونین سیاست هایی کم تر و منافع اجتماعی آن بیش تر شود، ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی زراعی، برنامه ریزی مطلوبیت، کارا، استان فارس
  • بررسی آثار جانبی اضافه برداشت آب های زیرزمینی بر عرضه ی گندم دردشت پریشان
    سمانه غزالی، عبدالکریم اسماعیلی صفحات 107-130
    برداشت بی رویه در دشت پریشان منجر به پایین رفتن سفره ی زیرزمینی و شوری آب شده و بر سطح آب دریاچه ی پریشان و حرکت آب دریاچه به سوی چاه های اطراف موثر بوده است. در مطالعه ی حاضر اثرهای جانبی اضافه ی برداشت از آب های زیرزمینی بر تابع عرضه ی گندم با استفاده از روش یوهانسن در دوره ی 13871365 بررسی شده است. نتایج نشان داده است که مقادیر عرضه بعد از لحاظ شدن تاثیرات جانبی اضافه برداشت بر درآمد گندم کاران، افزایش یافته است، چرا که اضافه برداشت از آب های زیرزمینی منجر به بالا رفتن عمل کرد و در نتیجه درآمد کشاورزان شده است. مقایسه ی مقادیر عرضه ی قبل و بعد از درنظرگرفتن تاثیرات جانبی اضافه برداشت بر هزینه ی آب کشی نشان داد که مقادیر عرضه ی بعد از درنظرگرفتن چونین آثاری کاهش یافته است، چون بهره برداری بیش تر از آب های زیرزمینی منجر به افت سفره و افزایش هزینه ی آب کشی برای کشاورزان شده، و درنهایت برآیند دو تاثیر اضافه برداشت، سود منفی (زیان) برای کشاورزان به دنبال داشته، که منجر به کاهش عرضه ی گندم و مصرف آب شده است.
    کلیدواژگان: عرضه ی گندم، روش یوهانسن، اثرهای جانبی، دشت پریشان
  • محمد بخشوده، ناصر شاهنوشی، علی فیروز زارع، آرش دوراندیش، یدالله آذرین فر صفحات 131-158
    در این مطالعه برای بررسی میزان عرضه ی محصولات زراعی خوراک دام و طیور در طول برنامه ی چهارم توسعه، الگوی تعدیل جزیی مارک نرلاو و سیستم معادلات با به کارگیری روش رگرسیون های به ظاهر نامرتبط و با استفاده از داده های سری زمانی 1383-1368 برآورد شد. نتایج نشان داد که جبران کمبود مواد پروتئینی سرانه ی دامی نیازمند فراهم آوردن نهاده ها و عوامل تولید مورد نیاز این محصولات یعنی تولیدات زیر بخش زراعت است که باید از راه تولید و یا واردات تامین شود. بر اساس یافته های مطالعه ی حاضر روند فعلی واردات و تولید این محصولات، در پایان برنامه ی چهارم توسعه یعنی سال 1388 این میزان کمبود مواد پروتئینی جبران نخواهد شد، و تنها در صورتی که با بهره گیری از روش های اشاره شده – هم چون ارتقای بهره وری، بهره گیری از شیوه های نوین تولید، به کارگیری نیروهای متخصص و تحصیل کرده و غیره- به ارتقای سطح عمل کرد در واحد سطح اقدام شود، مقداری از شکاف موجود کاسته خواهد شد.
    کلیدواژگان: محصولات کشاورزی، خوراک دام و طیور، عرضه ی مواد پروتئین دامی، برنامه ی چهارم توسعه ی ایران
  • سید نعمت الله موسوی، ابوذر روستا*، سلیمان کشاورزی صفحات 159-181

    عموما سطح توسعه یافتگی بخش کشاورزی یک منطقه در مناطق مختلف آن یک سان نیست، و در واقع در این زمینه نبود تجانس و ناهمگنی به چشم می خورد. این امر ضرورت مطالع یه روند توسعه یافتگی را در میان بخش های یک منطقه اجتناب ناپذیر می سازد.شناخت و بررسی امکانات و توانایی ها و در پی آن تعیین سطوح توسعه یافتگی مناطق مختلف نخستین گام در فرآیند برنامه ریزی و توسعه ی چونین مناطقی به شمار می رود. هدف کلی این مقاله تعیین سطوح توسعه یافتگی کشاورزی شهرستان های استان فارس از روش تاکسونومی عددی است. برای دست یابی به این هدف از 10 شاخص اصلی کشاورزی برای رتبه بندی شهرستان های استان استفاده گردید. آمار و اطلاعات این مطالعه از آمارنامه های کشاورزی استان و سال نامه ی آماری سال های 1382- 1386 به دست آمد. نتایج این مطالعه نشان داد که شهرستان های خرم بید، ارسنجان، مهر، و سپیدان نسبت به دیگر شهرستان ها درجه ی توسعه یافتگی بالاتری دارد و شهرستان های کازرون، لامرد، و قیروکارزین رتبه ی پایین تری دارند. شهرستان فراشبند نیز به علت ناهمگن بودن نسبت به شهرستان های دیگر حذف گردید. در نهایت راه کارهایی برای توسعه ی بخش کشاورزی شهرستان های مختلف داده می شود

    کلیدواژگان: توسعه یافتگی، تاکسونومی عددی، استان فارس، کشاورزی، رتبه بندی
  • محمد قهرمان زاده صفحات 183-210
    صنعت مرغ داری گوشتی یکی از مجموعه های عمده ی بخش کشاورزی ایران است. فعالیت در پرورش مرغ گوشتی همراه با مخاطرات زیادی است. مخاطراتی هم چون خطرپذیری تولید و خطرپذیری بازار باعث ایجاد نوسان در درآمد تولیدکنندگان مرغ گوشتی می گردد. در این میان یکی از عوامل اصلی ایجاد خطر بازار، نوسان های قیمت جوجه یک روزه ی گوشتی است. هدف اصلی مطالعه ی حاضر، الگوسازی و پیش بینی قیمت ماهانه ی جوجه ی یک روزه ی گوشتی در استان آذربایجان شرقی است. بدین منظور، رفتار قیمت جوجه ی یک روزه ی گوشتی با توجه به خصوصیات آن، به ویژه خصوصیت تغییر فصلی در قالب الگوهای پایه ی رگرسیونی متکی بر آزمون ریشه ی واحد فصلی و باکس-جنکینز فصلی با استفاده از داده های قیمت ماهانه ی جوجه ی یک روزه طی سال های 88-1377 الگوسازی گردید. نتایج آزمون ریشه ی واحد فصلی بیان گر آن است که قیمت ماهانه ی جوجه ی یک روزه ی گوشتی از فرآیند تصادفی ناایستای فصلی تبعیت می نماید، و بر این اساس به کارگیری مدل پایه ی رگرسیونی برای تدوین الگوی پیش بینی قیمت مناسب است. مقایسه ی میزان درستی پیش بینی مدل های پایه ی رگرسیونی و خودتوضیحی هم انباشته ی میانگین متحرک فصلی بر اساس معیار RMSE، حاکی از برتری مدل پایه ی رگرسیونی به عنوان الگوی برتر برای پیش بینی مقادیر قیمت های جوجه ی یک روزه ی گوشتی است. در نهایت قیمت ماهانه ی جوجه ی یک روزه ی گوشتی در استان آذربایجان شرقی برای سال های 90-1389 پیش بینی گردید.
    کلیدواژگان: تغییر فصلی، آزمون ریشه ی واحد فصلی، SARIMA، پیش بینی قیمت، جوجه ی یک روزه ی گوشتی
  • محمود صبوحی، صغری درویشی صفحات 211-229
    در این مطالعه اثرهای اقتصادی برداشت چوب با توجه به ملاحظات زیست محیطی با سطوح مختلفی از اهداف زیست محیطی بر مدیریت جنگل های زرین آباد بررسی می شود. اهداف زیست محیطی شامل افزایش میزان برداشت خشکه دار، افزایش مساحت جنگل های پهن برگ و مساحت جنگل های کهن سال است. این تحلیل با استفاده از برنامه ریزی خطی فازی انجام شد که ارزش حال خالص تولید چوب را با توجه به محدودیت های تعریف شده بیش ترین می کند و با روش MGA برنامه های مدیریتی متفاوتی برای سال های متمادی در فضای تصمیم گیری ایجاد می کند. این برنامه به طوری است که در پایان افق برنامه ریزی اهداف زیست محیطی که شامل برداشت بیش تر خشکه دار، افزایش مساحت جنگل های پهن برگ، و افزایش سن جنگل است، و اهداف اقتصادی که شامل بیش ترین کردن ارزش خالص حال است، برآورده گردد. داده های مورد نیاز مانند مساحت جنگل های کهن سال، نوع درختان، سن جنگل و دیگر اطلاعت مربوط به 3 طرح ده ساله جنگل داری منطقه ی مورد مطالعه، از اداره ی منابع طبیعی شهرستان و هزینه های ثابت و متغیر برداشت چوب و احیای جنگل از شرکت نکا چوب جمع آوری شد. نتایج نشان دهنده ی اجرای اهداف زیست محیطی و کاهش ارزش حال خالص است.
    کلیدواژگان: جنگل، مدل سازی ایجاد گزینه، برنامه ریزی فازی
|
  • F. Poorzand, M. Zibaei Pages 1-24
    Water scarcity problem due to insufficient rainfall in majority of Iran provinces such as Fars is very important. The other factor that makes the water scarcity problem more intensive is overexploitation of groundwater. In this study, game theory was applied to determine the optimal groundwater exploitation and resources management in Firozabad plain. In order to achieve payoff matrix and extract the Pareto frontier for two conflict objectives (economics and environmental), the linear programming and aquifer overexploitation coefficient were used. Four conflict methods were applied to determinate the optimal groundwater extraction: non-symmetric Nash solution, non-symmetric Kalai-Smorodinsky solution, non-symmetric area monotonic solution and non-symmetric equal loss solution. A random sample of 128 farmers was selected from Firozabad County in 2007-2008. Results show that when environment and economics objectives are assigned equal important, the optimal groundwater withdrawals is 162/79 million m3 in 2007-2008.
    Keywords: groundwater, environmental impacts, conflict solution, game theory
  • Z. Tabibi, B. Najafi Pages 25-49
    This research aims to determine the household vulnerability in two microcredit programs, namely Women Microcredit Fund (WMF) and Self-Financed groups (SF). The panel data of monthly consumption and income for a sample of 280 households were collected in Fars province. Risk-sharing framework was used for determination of vulnerability of each households and groups. Results showed that two groups were accepted risk sharing. Moreover, 48 and 45 percent of member households was vulnerable in WMF and SF groups, respectively. Also, the vulnerability of member households in SF groups and non-member households in WMF was more than others. According to the results, microcredit programs can reduce and share the risk of household consumption, so expansion of them seems necessary.
    Keywords: Microcredit, vulnerability, risk, sharing, panel data
  • S. Yazdani, H. Sherafatmand Pages 51-68
    Based on classic models of Dutch Disease, it has been forecasted that production in traditional and agricultural sector would decrease with an increase in oil price and income. In this paper, the impact of oil income shocks on agriculture sector of Iran was studied applying Hedrick Prescott filter, and also Two Stage least Square (2SLS) and simultaneous equation system was applied for analyzing oil income shocks during 1966-2007. The results indicated that the impact of oil income shocks on agricultural product is asymmetric. it means that negative shocks of oil income do not have a significant effect on agricultural production, but positive shocks of oil income has a negative and significant effect on agriculture sector.
    Keywords: Oil Income Shocks –Simultaneously test, Hedrick Prescott Filter, Dutch Disease
  • M. Bakhshoodeh, M. Shokoohi Pages 69-88
    In this study, regional total factor productivity (TFP) was calculated for Khorasan, Fars, and Khuzestan provinces, and for the country. Level of the contribution crops to regional productivity was investigated. The regional TFP for crops in Khorasan, Fars, and Khuzestan provinces are found to significantly contribute to that of Iran as a whole. Wheat had the highest contribution to the growth of regional productivity. The decomposing regional TFP change into crops productivity, share of land area and crops mix indicates that crops productivity have had vital role in regional TFP growth. Moreover, the second factor (share of land area) was recognized as a determinant of increasing productivity in all regions. Share of land area resulted in a decreasing productivity only in Fars province. An amount of 1.48% of the productivity of Iran's and 6.85% of Khorasan can be explained by changes in crops mix. On contrary, this factor caused the productivity to decrease in Fars and Khuzestan provinces. In other words, crops mix switch from crops with lower TFP growth to those that are growing faster in Iran and Khorasan, but not in Fars and Khuzestan provinces.
    Keywords: regional productivity, crops, Iran
  • M. Alvanchi, M. Sabouhi Sabouni, F. Rastegari Pages 89-106
    Programming for favorable optimization of resources and production factors is very important in agricultural management. Agricultural activity is combined with uncertainty and it is necessary to take this subject into account. In the present study, Farming Projects in Fars province was prepared with utility-efficient programming. The results showed that at all levels of risk aversion, there was wheat in crop pattern. Sugar beet area decreased with increasing amount of risk aversion and tomatoes grown was deleted from the crop pattern. In addition, onion did not enter in the model in any level of aversion risk. The results showed that government intervention could lead to reduced production risk and therefore increase the level of a particular product (wheat). Therefore, targeted government intervention with decrease in cost and increase in social profit is necessary.
    Keywords: agricultural programming, utility, efficient programming, Fars province
  • Investigating External Effects of Excess Extraction from Groundwateron Wheat Supply in Parishan Plain
    S. Ghazali, A. Esmaeli Pages 107-130
    Excess water extraction in Parishan plain would cause a fall in groundwater and become salty, and it would cause to fall Parishan lake level and move lake water to wells. In this study, it is endeavored to investigate external effects of excess extraction from groundwater on wheat supply function by Johanson approach in 1986ـ2008. Result showed that quantities of supply increased after taking external effects of excess extraction on income because excess extraction from groundwater would cause to increase yield and consequently farmer’s income. But compared to quantities of supply, before and after taking external effects of excess extraction on the pumping cost, showed that quantities of supply decreased after taking the effects, because more extraction from groundwater would cause to fall groundwater level and to increase farmer’s pumping cost. At last, consequent of two effects of excess extraction had negative profit (loss) for farmers and would cause to decrease quantities of wheat supply and consumption of water.
    Keywords: Wheat Supply, Johanson Approach, External Effects, Parishan Plain
  • M. Bakhshoudeh, N. Shahnoushi, A. Firoozzarea, A. Doorandish, I. Azarinfar Pages 131-158
    In this study, in order to investigate measures of feed crops supply during Iran fourth program of development, the Nerlove partial adjustment model and system equations estimated by seemingly unrelated regression method were applied to time-series data of 1989- 2004. Results showed that compensation of animal protein shortage require providing inputs and production factors, i.e. agricultural sector products, which should be prepared from internal production or import. Based on the results, current flow of import and production of these crops did not compensate shortage of animal protein at the end of the program, unless by applying mentioned approaches, increasing productivity, making use of modern production methods, employing experts and educated labors, etc. Yield of production would be increased and this gap would be filled.
    Keywords: Livestock, poultry feed crops, animal protein supply, Iran
  • S. N. Mousavi, A. Rosta, S. Keshavarzi Pages 159-181

    There are various levels of agriculture development in different areas. So, there would be a heterogeneous case in order to observe such an event. This case might not lead to study and evaluate all the processes of development completely. The first step in planning and developing agriculture cases is to analyse the facilities and to recognize the potentials. So, this paper aims to determine the level of agricultural development in Fars cities by using numerical taxonomy method. Ten main agriculture indexes have been used. The statistics and data were taken from Fars agriculture database and annual statistics from 2003-2007. It can be derived from the study that some cities like Khorambid, Arsenjan, Mohr and Sepidan have developed remarkably in comparison with other cities. Besides, Kazeron, Lamerd, Ghir-o-karzin are placed in a lower rank of development except Farashband that is omitted from this list for being heterogeneous. Finally, some solutions have been suggested to develop various parts of Fars in order to develop agriculture.

    Keywords: Development, Numerical taxonomy, Fars province, Ranking, Agriculture
  • M. Ghahremanzadeh Pages 183-210
    The broiler industry is one of the main subsectors of agriculture in Iran. This industry is a risky business. Reduction and market risks cause fluctuations in the broiler producer’s income. In this context, price fluctuation of day-old-chick is one of the main sources of the market risk. The objective of present study is modeling and forecasting monthly prices of day-old-chick in East Azarbaijan. To this end, the behavior of day-old-chick prices was specified with considering its characteristics, spatially seasonality by using regression-based model by applying seasonal unit root test (BM test) and seasonal Box-Jenkins models as the primary nominates for forecasting model. Results of seasonal unit root test indicated that the monthly prices of day-old chick follow a non-stationary stochastic seasonal process. Accordingly, the regression-based model is an appropriate modeling framework. While SARIMA is an alternative modeling approach, the RMSE of forecasting error suggested the superiority of the regression-based model over the SARIMA model. Therefore, the estimated parameters of the regression-based model can be used to predict the monthly prices of day-old chick in Iran.
    Keywords: Price forecasting, Seasonal price, Seasonal unit root test, SARIMA, Day, old chick
  • M. Sabuhi, S. Darvishi Pages 211-229
    In this paper, Zarrinabad forest management is examined with attention to economic effects of wood harvested according to the environmental goals with different levels of ecological. Environmental objectives include significant increase in deadwood, increasing the area of broad-leaved forest and old forest area. This analysis is performed using fuzzy linear programming that predicts net present value of wood production with respect to the defined constraints and crates various management programs for successive years through MGA method. This program act such that different environmental goals such as increasing areas of broad leaf forests, age of forests as well as economic goals including net worth maximizing can be achieved at the end of programming horizon. Data such as old forest area, forest type, forest age and other information related to the third ten-year project study of this area forestry was provided from the Department of natural resources of the Sari city, and fixed and variable costs of timber harvesting and reforestation was collected from Neka-Choob Company. Results showed that net present value decreases after implementing environmental objectives.
    Keywords: forest, creating alternative models of program planning phase