فهرست مطالب

کتابداری و اطلاع رسانی - سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 58، تابستان 1391)

فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 58، تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/22
  • تعداد عناوین: 13
|
  • سرسخن
  • محمدحسین دیانی صفحه 5
    معلولیت پدیده ای است که همواره در بین مردمان کشورهای مختلف وجود داشته و در هر زمان متناسب با برداشتهای خاص اجتماعی، با افراد معلول رفتار می شده است. سه دوره تاریخی از رفتارهای متفاوت با معلولان شناسایی شده است:الف. دوره اول که افکار داروینیسم و فاشیسم رایج بود و مدعی بودند معلول فاقد هرگونه قدرت و توانایی برای اداره امور است، لذا باید او را از صحنه اجتماعی دور نگهداشت. در این دوره، معلولان از جامعه طرد می شدند، برخورد با آنها نامناسب بود و گاه آنها را از بین می بردند.
    ب. دوره دوم، دوران پس از جنگ جهانی اول و دوم بود. معلولان جنگی بسیار زیادی که همگی به نحوی داری نقص عضو بودند، به دیگر معلولان افزوده شدند. در این دوران اندیشه قدردانی و حمایت از کسانی که برای وطنشان معلول شده اند رواج یافت و حمایتهای درمانی یا مالی از معلولان در برنامه های دولتها گنجانده شد. دوره سوم، دورانی است که اندیشه سرمایه انسانی فراتر از سرمایه های مادی رواج یافت. در این نوع دیدگاه، معلولان بخشی انکارناپذیر از جامعه تلقی می شوند و باید برای سلامت بیشتر جامعه به آنها نیز فرصتهای برابر با افراد سالم داده شود تا به عنوان افرادی تاثیرگذار در تحولات جامعه مشارکت داشته باشند، به جامعه بهره دهند و از جامعه بهره گیرند. با رواج این دیدگاه، نگرش سنتی جامعه، شامل توجه به معلولان ناشی از ترحم و دلسوزی، کنار گذاشته شد و رسیدگی به معلولان در برنامه های دولتها جای گرفت.
    با اعلام سالهای 1982 تا 1993 توسط سازمان ملل متحد به عنوان دهه مشارکت معلولان در زندگی اجتماعی و اعلام روز سوم دسامبر هر سال به عنوان روز جهانی معلولان، توجه به پیشگیری از معلولیت و تلاش برای افزایش توانبخشی افراد معلول در قالب مناسب سازی شرایط اجتماعی و شرایط فیزیکی برای معلولان در همه کشورها شدت یافت. در این راستا، امضای کنوانسیون حقوق معلولان از سوی جمهوری اسلامی ایران، زمینه های مناسب را برای ارائه شرایط اجتماعی و فیزیکی مناسب معلولان فراهم آورده است. آثار این موارد در معابر و مکانهای عمومی ایران از جمله برخی کتابخانه های عمومی، دیده می شود.
    یادآور می شود، حدود 12 تا 13 میلیون ایرانی به علت صدمات ناشی از جنگ، نارسایی های ذهنی، جسمی و حسی، معلول به شمار می روند. این نارسایی ها و برخی موانع فیزیکی و اجتماعی، آنان را همواره از اجتماعاتی مانند کتابخانه ها دور نگه داشته است، حال آنکه این قشر از جامعه برای همخوان شدن با تحولات اجتماع از طریق دسترسی به اطلاعات، گذراندن اوقات فراغت خود و تعامل با سایر شهروندان، نیازمند امکانات کتابخانه ای در سطح استاندارد می باشند. این موردی است که به طور رسمی و بر روی کاغذ توسط هدف گذاران و برنامه ریزان کتابخانه های عمومی درج شده است.
    در تحقیقی که به منظور سنجش کم و کیف برنامه های کتابخانه های عمومی برای معلولان در مشهد انجام شد، پرسشنامه ای با تعداد قابل توجهی پرسش که همگی جزئی از خدمات کتابخانه برای معلولان بودند تهیه و در اختیار مسئولان 21 کتابخانه عمومی مشهد قرار داده شد. اولین پرسش در این پرسشنامه این بود که «آیا کتابخانه برای معلولان برنامه های مشخصی را دنبال می کند؟» هر 21 کتابخانه به این پرسش پاسخ منفی دادند و بر این اساس، ضرورتی نداشت که به دیگر پرسشهای آمده در پرسشنامه پاسخ داده شود. آشکار نیست که این نوع پاسخ نشان دهنده بی اطلاعی مسئولان از هدفها و برنامه ها و اقدامهای انجام شده برای معلولان در کتابخانه های عمومی است یا نشانگر واقعیتی است که فاصله بین هدفهای آمده در اسناد رسمی و آنچه در عمل انجام می گیرد را می نماید. امید است کتابداران تحصیل کرده که در یکی دو سال گذشته در کتابخانه های عمومی کار حرفه ای خود را شروع کرده اند، حرکت عملی در راستای هدفهای کتابخانه های عمومی را سرلوحه کارشان قرار دهند.
  • عبدالرسول خسروی، رحمه الله فتاحی، مهری پریرخ، محمدحسین دیانی صفحه 9
    هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل میزان و نوع بارشناختی ایجاد شده در کاربران به هنگام روبه روشدن و استفاده ازکلیدواژه ها و عبارتهای پیشنهادی موتور کاوش گوگل به منظور بسط جستجوست. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه و مشاهده و پروتکل بلنداندیشی، به دست آمد. نمونه های پژوهش بر پایه نمونه گیری غیر احتمالی از نوع نمونه هدفمند برگزیده شد. بر این اساس، نمونه ای 60 نفری از دو گروه دانشجویان تحصیلات تکمیلی حوزه های علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/ فنی- مهندسی در نظر گرفته و نشستهایی جداگانه با هر یک از آنها ترتیب داده شد. نتایج نشان داد کلیدواژه ها و عبارتهای پیشنهادی و نتایج بازیابی شده، بارشناختی منفی زیادی برای کاربران ایجاد نکرده بود. همچنین، تفاوت معناداری بین میزان بارشناختی دانشجویان در دو حوزه علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/ فنی- مهندسی در بسط جستجو در موتور کاوش گوگل وجود ندارد. بیشتر کلیدواژه ها/ عبارتهای پیشنهادی و بازیافتها با نیازهای کاربران همخوانی و به نوعی با کلیدواژه اولیه آنها ارتباط داشت. به طورکلی، چنین می توان برداشت نمود که رویکرد ارائه کلیدواژه ها/ عبارتهای پیشنهادی در موتورهای کاوش از رویکرد مناسبی از نظر نوع و میزان بارشناختی که در کاربران ایجاد می کند، برخوردار است.
    کلیدواژگان: بسط جستجو، بارشناختی، بارشناختی خارجی، بارشناختی مرتبط، بارشناختی ذاتی، موتور کاوش گوگل
  • اعظم مهدی پور، محمد جواد هاشم زاده صفحه 35
    پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا و با هدف بررسی کاربرد معماری اطلاعات در مجله های الکترونیکی علمی- پژوهشی تمام متن حوزه علوم انسانی زیر پوشش پایگاه سید، انجام شد. جامعه پژوهش، 88 مجله علمی- پژوهشی تمام متن فارسی و روش گردآوری اطلاعات از طریق سیاهه وارسی بود. این بررسی، تحت دو مقوله «معماری سازماندهی اطلاعات» و «معماری مدرک»، انجام شد. نتایج نشان داد در اغلب مجله ها، محتوای وب سایت به روش موضوعی و ساختار وب سایت به روش شبکه ای، سازماندهی شده و در نظام مسیریابی، از نوارهای مسیریابی متنی بیش از سایر نوارهای مسیریابی استفاده شده بود. کاربرد عناصر مسیریابی جانبی و بویژه نمایه ها، در وضعیت مطلوبی مشاهده نشد. فرمول بندی درخواست و روش های جستجو، اغلب به روش ساده بوده و برچسب گذاری محتوای وب سایتها، از وضوح نسبتا قابل قبولی برخوردار بود. مولفه های وابسته به محیط فرامتن، به طور محدودی در مقاله ها کاربرد داشته اند. وضعیت چکیده ها، کلیدواژه ها و میزان استفاده از شکلها در مقاله ها، در سطح مطلوبی بود. در صفحه فهرست مندرجات 77 مجله (87/5 %) و در صفحات مقاله 49 مجله (55/7%) ثبات در صفحه آرایی وجود داشت. استفاده نکردن از فراداده دابلین کور و ضعف محتوای اطلاعاتی در عناصر فراداده ای متا، بیانگر کم توجهی مجله ها به قابلیتهای این عناصر بود. در صفحه آغازینوب سایت همه مجله ها و صفحه فهرست مندرجات 82 مجله، از اچ تی ام ال به عنوان قالب ذخیره سازی استفاده شده بود. نتایج پژوهش بیانگر این بود که مجله های الکترونیکی علمی- پژوهشی فارسی از نظر به کارگیری مولفه های معماری سازماندهی اطلاعات در وضعیت نسبتا مطلوب و از نظر به کارگیری ساختارهای معماری مدرک در وضعیت نامناسبی قرار داشتند.
    کلیدواژگان: معماری اطلاعات، معماری سازماندهی اطلاعات، معماری مدرک، مجله های علمی، پژوهشی الکترونیکی، مجله های فارسی دسترسی آزاد
  • نجلا حریری، زهرا نظری صفحه 61
    پژوهش حاضر با هدف شناخت وضعیت امنیت اطلاعات در کتابخانه های دیجیتالی ایران انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای است که بر مبنای استاندارد ISO/IEC 27002 تهیه شده و با یازده شاخص و 79 زیرشاخص، امنیت اطلاعات را مورد سنجش قرار می دهد. شاخصهای ارزیابی شامل خط مشی امنیت، سازماندهی امنیت اطلاعات، مدیریت دارایی ها، امنیت منابع انسانی، امنیت فیزیکی و محیطی، مدیریت ارتباطات و عملیات، کنترل دسترسی، تهیه، توسعه و نگهداری سیستم های اطلاعاتی، مدیریت حوادث، امنیت اطلاعات، مدیریت تداوم کسب و کار، و انطباق است. 58 کتابخانه دیجیتالی فعال ایران جامعه پژوهش را تشکیل می دهند که از آن تعداد 45 کتابخانه به پرسشنامه ها پاسخ داده اند.
    بر اساس یافته ها، میانگین امنیت اطلاعات کتابخانه های دیجیتالی ایران0/79 (از میانگین کل 1) است و کتابخانه ها از لحاظ امنیت اطلاعات در سطح قوی قرار دارند. آسیب پذیرترین نقاط امنیتی، «خط مشی امنیت» و «امنیت نیروی انسانی»، هر دو با میانگین 0/63 است. کتابخانه های دیجیتال موسسه نشر امام خمینی (ره)، پژوهشگاه نیرو، فرهنگستان هنر، کتابخانه دیجیتال علوم انسانی شهرداری تهران، کتابخانه دیجیتال شرکت برق منطقه ای خراسان، کتابخانه دیجیتال دانشگاه تبریز با میانگین 1، بالاترین میانگین امنیت اطلاعات را دارند. در مجموع 75/55% کتابخانه های دیجیتالی ایران از لحاظ امنیت اطلاعات در سطح قوی و 24/46 % در سطح متوسط هستند. شاخصهای امنیت اطلاعات از نظر رعایت در کتابخانه های دیجیتالی دارای تفاوت معناداری است، اما تفاوت معناداری بین کتابخانه های دیجیتالی دانشگاهی و غیردانشگاهی از نظر امنیت اطلاعات وجود ندارد.
    کلیدواژگان: استاندارد ISO، IEC 27002، امنیت اطلاعات، حفاظت داده ها، کتابخانه های دیجیتالی ایران
  • محمدحسین دیانی، مهری پریرخ، حسن محمودی صفحه 91
    سرمایه اجتماعی از طریق تسهیل ترکیب و مبادله منابع دانشی سازمان و همچنین با فراهم آوری شرایط لازم از جمله ایجاد اعتماد و تعامل بین اعضای سازمان، باعث توسعه مدیریت دانش در سازمان می شود. از این رو، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و میزان اجرای مدیریت دانش، مورد توجه این پژوهش قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کتابخانه های دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد تشکیل می دهد. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با روش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه بود. پرسشنامه اول برای سنجش میزان سرمایه اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. این پرسشنامه بر اساس مدل «ناهاپیت و گوشال» (1998) طراحی شده است که سرمایه اجتماعی را به سه بعد شناختی، رابطه ای و ساختاری تقسیم می کند. پرسشنامه دوم، توسط پژوهشگر طراحی و برای بررسی میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانه ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد بین میزان سرمایه اجتماعی و میزان اجرای مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. از میان ابعاد مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی بیشترین ارتباط را با بعد تولید دانش دارد و کمترین ارتباط نیز میان سرمایه اجتماعی و بعد ارائه دانش است. همچنین، بین ابعاد شناختی، رابطه ای، و ساختاری سرمایه اجتماعی با میزان اجرای مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار برقرار است و در میان ابعاد سرمایه اجتماعی، بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی بیشترین ارتباط را با میزان اجرای مدیریت دانش دارد.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی شناختی، سرمایه اجتماعی رابطه ای، سرمایه اجتماعی ساختاری، کتابخانه های دانشگاهی
  • مسلم رستمی صفحه 119
    هدف از این پژوهش، بررسی نقش عوامل موثر بر پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین جوانان روستایی منطقه اورامانات بر اساس نظریه نشر نوآوری راجرز می باشد. چارچوب نظری مورد استفاده مبتنی بر پژوهشهای پیشین داخلی و خارجی و ترکیبی از نظریه های جامعه شناختی و جامعه اطلاعاتی است.مدل تجربی برگرفته از آن، شامل عوامل فردی،عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی، منابع اطلاعاتی و عوامل یا ویژگی های مربوط به نوآوری، به عنوان متغیر مستقل و پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه متغیر وابسته است. پژوهش به شیوه توصیفی-پیمایشی انجام گردید و جامعه مورد مطالعه، جوانان روستایی 35-15 سال چهار شهرستان اورامانات(پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی) به تعداد 45635 نفر می باشد که از بین آنها یک نمونه 170 نفری از میان کسانی که از آی سی تی استفاده کرده و به عنوان کاربر شناخته می شوند، انتخاب گردید. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای و از نوع متناسب می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه «مصطفی ازکیا و همکاران» استفاده شده که روایی آن با نظر استادان راهنما و مشاور و دو تن از کارشناسان مربوط و پس از انجام اصلاحات لازم، تائید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ 85% محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و با استفاده از روش های آمار استنباطی، همبستگی بین متغیرها، تحلیل واریانس، آزمون تی مستقل و آزمون خی دو، اندازه گرفته شده اند. پس از آزمون فرضیه ها، نتایج به دست آمده بیانگر آن است که متغیرهای مفید بودن، سهولت استفاده و نوع شغل، در میزان پذیرش آی سی تی تاثیر داشته و سازگاری آی سی تی و میزان تحصیلات، در پذیرش آن تاثیر ندارند. همچنین، بین متغیرهای میزان آموزش، بهره مندی از کانالهای ارتباطی و به کارگیری آی سی تی، رابطه معناداری وجود داشته و بین متغیر پایگاه اقتصادی افراد و به کارگیری آی سی تی، ارتباط معناداری حاصل نشد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات وارتباطات، جوانان روستایی، نشرنوآوری، اورامانات، کانالهای ارتباطی
  • عبد الحمید معرف زاده، عبدالله مغدایی صفحه 167
    هدف از این پژوهش، تعیین نقش و جایگاه آرشیو دیداری- شنیداری صدا و سیمای مرکز بوشهر در پشتیبانی از فرایند تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی این مرکز است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جامعه پژوهش 100 نفر از برنامه سازان (تهیه کنندگان و کارگردانان) تولید رادیو و تلویزیون مرکز بوشهر است. بر اساس یافته های پژوهش، 92/8 % از برنامه سازان معتقدند می توان از آرشیو دیداری- شنیداری صدا و سیمای مرکز بوشهر به عنوان یکی از عوامل اصلی در فرایند تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی این مرکز و تکیه گاه برنامه سازان نام برد. 96/6 % از برنامه سازان آرشیو این مرکز را یک پایگاه اطلاعاتی و پشتوانه برنامه سازی قلمداد می کنند. 95/9 % از برنامه سازان معتقدند بر خلاف دیدگاه سنتی و غیر تخصصی، آرشیو دیداری- شنیداری این مرکز تنها محلی برای حفظ و نگهداری منابع نیست، بلکه یکی از مهم ترین بخشهای حفظ محتوا و پیام در رسانه است. از نگاه برنامه سازان، غنی بودن منابع آرشیوی این مرکز در تامین و پشتیبانی، ارتقای کمی و کیفی برنامه سازی، کاهش زمان و هزینه تولید برنامه ها نقش چشم گیری دارد. اکثر برنامه سازان، ارائه خدمات توسط آرشیویست های این مرکز را در رفع نیازهای اطلاعاتی برنامه سازان مطلوب دانسته و مهم ترین انتظارهای خود را از آرشیو این مرکز، دیجیتال سازی و غنی کردن منابع آرشیوی، ایجاد پایگاه اطلاعاتی آرشیو، ایجاد بخش افکتهای تصویری و با کیفیت، استخراج کلیدواژه های موضوعی منابع، ایجاد بخش تبدیل و تکثیر منابع و مشکلات خود را، دسترسی نداشتن به منابع آرشیوهای سایر مراکز صدا و سیما، کمبود امکانات فنی در آرشیو، کمبود نیروی انسانی و فعال نبودن آرشیو مرکز در ایام تعطیلات رسمی، بیان کرده اند.
    کلیدواژگان: آرشیو دیداری، شنیداری، برنامه سازان، صدا و سیما، بوشهر، برنامه های رادیویی و تلویزیونی، آرشیویست
  • فاطمه صفری راد صفحه 189
    هدف این مقاله، بررسی ضرورت ایجاد یک طرح اضطراری در کتابخانه ها و آرشیوهاست. وضعیت اضطراری، وضعیتی غیرقابل پیش بینی و برنامه ریزی نشده است که می تواند باعث واردآمدن خسارتها و صدمات جبران ناپذیری به کارکنان، ساختمان و مجموعه کتابخانه ها و آرشیوها شود. واکنش نسبت به وضعیت اضطراری، فعالیتهایی است که به منظور به حداقل رساندن خسارتها و پیشگیری از آسیبهای آتی انجام می شود. طرح اضطراری مجموعه اعمالی است که ایمنی کارکنان، مجموعه کتابخانه و ساختمان را در شرایط اضطراری تضمین می کند.
    مهم ترین مسئله، حفظ امنیت و پیشگیری از بروز فاجعه در کتابخانه یا آرشیو است. اگرچه حفظ سلامت و امنیت افراد در اولویت است، مراقبتهای ویژه ای باید برای حفاظت از مجموعه انجام شود. با داشتن طرح اضطراری می توان در صورت بروز بلایای شدید، تاثیر عوامل بیرونی را تا حد قابل ملاحظه ای کنترل و میزان آسیب و خسارت را به حداقل رساند.
    کلیدواژگان: حفاظت از مجموعه، طرح اضطراری، خطرهای اقلیمی حفاظت از ساختمان، پیشگیری از صدمات به ساختمان و مجموعه
  • زهرا جعفرزاده کرمانی صفحه 203
    در این پژوهش، زیرساختهای اشتراک دانش (بسترها و شیوه های به اشتراک گذاری دانش) در گروه های آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی بررسی شده است. بسترهای اشتراک دانش در این پژوهش از دو رویکرد بررسی شده اند؛ ابتدا بسترهایی که از نظر اعضای هیئت علمی برای اشتراک دانش مناسب دانسته شد و سپس بسترهایی که توسط دانشگاه محل خدمت اعضای هیئت علمی برای اشتراک دانش فراهم شده، شناسایی گردید (در این پژوهش، بسترهای پست الکترونیک، کارگاه های آموزشی، سمینارها و نشریه های تخصصی به عنوان مناسب ترین بسترها از دیدگاه اعضای هیئت علمی، تعیین گردید). با مقایسه و تطبیق یافته های این دو قسمت، خلا بین بسترهای مناسب و موجود مشخص شد و نتایج نشان داد فراهم آوری بسترهای اشتراک دانش توسط دانشگاه های محل خدمت اعضای هیئت علمی، زیر سطح متوسط بوده است. همچنین، در پژوهش حاضر متداول ترین شیوه های اشتراک دانش مورد استفاده اعضای هیئت علمی(شامل: اشتراک دانش از طریق جلسات و نشستهای رسمی، شرکت در سمینارها، استفاده از پست الکترونیک و گروه های بحث و انتشار مقاله در نشریه ها) شناسایی گردید. پژوهشگر در این پژوهش به وجود رابطه ای متقابل بین بسترها و شیوه های اشتراک دانش پی برد.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، اشتراک دانش، زیرساختها، بسترهای اشتراک دانش، شیوه های به اشتراک گذاری دانش
  • محمدرضا کیانی صفحه 243
    این نوشتار با نگاهی گذرا به سیر تکاملی نظامهای بازیابی اطلاعات و ارزیابی آنها، انواع ارزیابی در این نظامها را از هم تفکیک و به طور مفصل تر درباره رویکردهای موجود در ارزیابی عملکرد نظامهای بازیابی، بحث کرده است. با نقد هرکدام، مدلی ترکیبی با رویکردی نظری - تصمیمی از «وانگ و فورگیونه» را معرفی می کند و در پایان نتایج و پیشنهادهای خود را ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: ارزیابی نظامها، بازیابی اطلاعات، رویکردهای ارزیابی
  • خدیجه مرادی صفحه 259
    امروزه بیشتر منابع اطلاعاتی به صورت الکترونیکی و دیجیتالی منتشر شده و در وب قابل دسترس هستند. تولید، ورود، انتشار و ذخیره اطلاعات در وب به آسانی امکان پذیر بوده ولی بازیابی آن کاربر را با چالشهایی روبرو می سازد. در نتیجه، پژوهشگران حوزه های مختلف از جمله جوامع کتابداری و طراحان وب به فکر راه حل هایی برای حل این مشکلات هستند.
    طراحی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع(آر.دی.ای.) توسط کمیته همکاری مشترک به عنوان جانشین قواعد فهرست نویسی انگلوامریکن(ویرایش دوم) بر اساس الگوهای مفهومی و قوانین فهرست نویسی بین المللی تدوین شده توسط ایفلا و پیدایش وب معنایی و استانداردهای آن از جمله چارچوب توصیف منبع(آر.دی.اف.) توسط کنسرسیوم وب جهانی، از اقدامهای صورت گرفته برای توصیف کارآمدتر منابع اطلاعاتی و ارائه روابط مفهومی بین آنهادر محیط وب است.
    در این پژوهش، کتابداران و فهرست نویسان با استاندارد آر.دی.ای.، وب معنایی و آر.دی.اف. که یکی از استاندارد های وب معنایی است، آشنا شده و در ادامه انطباق اصطلاحات و موجودیتهای آر.دی.ای. در چارچوب توصیف منبع که بر اساس همکاری صورت گرفته بین کمیته همکاری مشترک و بنیاد ابرداده ای دابلین کور انجام گرفته، معرفی و در پایان نیز فهرست گسترش پذیر که بر اساس آر.دی.ای.، اف.آر.بی.آر. و چارچوب توصیف منبع طراحی شده، معرفی گردیده است.
    همچنین، لزوم توجه به ساختار و الگوهای زیربنایی آر.دی.ای. و شباهتهایی که این استاندارد با چارچوب توصیف منبع در زمینه ذخیره و بازیابی موثرتر اطلاعات داشته و در نتیجه باعث افزایش کارایی نظامهای بازیابی اطلاعات در محیطهای وب خواهد داشت، تحلیل گردیده است.
    کلیدواژگان: آر، دی، ای، _ آر، دی، اف، _ وب معنایی
|
  • Abdolrasole Khosravi, Dr. Rahmatollah Fattahi, Dr. Mehri Parirokh, Dr. Mohammad Hosein Dayani Page 9
    The aim off this research was to investigate user's query expansion in Google search Engine based on the “Cognitive Load Theory” and the extent and types of cognitive loads resulted from suggested keywords/queries presented in Google search engine. In this article, data were collected from 60 postgraduate students in Humanities/Social Sciences and Basic and Applied Sciences - at Ferdowsi University of Mashhad, Iran. Nonprobability sampling – especially purposive sampling- was used as the sampling method. Also, individual sessions were administered with each of the students. Findings show that suggested keywords/queries and the retrieved pages do not make any significant problem (or negative cognitive load) for users. Also, there is no significant difference between students of the two fields of study regarding cognitive load in the query expansion process in Google. Approximately most of the suggested keywords/queries and the retrieved pages matched with users’ needs and had direct relationship with their initial keywords. On the whole, the suggested keywords and queries have taken an appropriate approach regading more relevant results in this search engine.
    Keywords: Cognitive load, Extraneous cognitive load, Germane cognitive load, Google Intrinsic cognitive load, Query expansion, search engine
  • Azammehdipour, Jhas Hashzadeh Page 35
    The Survey, based on content analysis method, was done to analyze the application of information architecture of open access full text journals covered by SID1.The number of journals covered was 88 and data were gathered through a checklist. This Survey was done in two categories: architecture of organization of information and document architecture. Results showed that in most journals, Website content to Topical method and structure of Website to network method was organized and in navigation system, use of textual bars were more than interactive ones. The use of supplemental navigation elements, specially in indexes was not in a good state. Search Formulation was mostly flat and basic and labeling of the contents of the websites were approximately acceptable. Elements related to the hypertext environment were rarely applicable in the article level. The status of the use of abstracts, keywords and figures was fairly acceptable. At the Table of contents level, page of 77 journals (87.5 %) and at article level, page of 49 journals (55.7 %) consistency in layout was applied. Failure to use the Dublin Core metadata and weaknesses in the information content of meta-metadata elements shows little attention by journals to the capabilities of these elements. At the start page level, websites of all journals and at the table of content page level of 82 journals, the HTML was used as storage format. Results indicate that the states of the application of information organization architecture elements were acceptable in contrast to the elements of document structure which were not hopeful.
    Keywords: information architecture, architecture of organization of information, Document architecture, on, line scholarly journals, Persian open access journals
  • Dr. Nadjla Hariri, Ahra Nazari Page 61
    This research aims to study the information security in Iranian digital libraries. The research method was survey, and the data were collected using a questionnaire based on ISO / IEC 27002 information security standard, which includes 11 indicators and 79 sub-indicators. Evaluation indicators were Security policy; Organization of information security; Assetmanagement; Human resources security; Physical and environmental security; Communication and operations management; Access control; Information systems acquisition, development and maintenance; Information security incident management; Business continuity management; and Compliance. 45 libraries out of 58 active Iranian digital libraries answered the questionnaires. The results showed that the mean value of information security of Iranian digital libraries is 79% (from total mean of 1) and libraries are at strong level in terms of information security. Security Policy and human resources security were the most vulnerable areas of security both with the mean value of 63%. The highest security with the mean value of 1 belongs to Imam Khomeini's Portal, Niroo Research Institute Digital Library, Digital Library of Academy of Arts, Human Science Digital Library of Tehran, Digital Library of Khorasan Regional Electric Co, and Tabriz University Digital Library. In terms of information security 75/55% of the total Iranian digital libraries were at strong level, and 24/46% were at moderate level. There was significant difference between Iranian digital libraries in terms of information security, but the difference between information security in academic digital libraries and non academic ones was not significant.
    Keywords: ISO, IEC 27002 standard, Information security, Data protection, Iranian digital libraries
  • Dr. Mohammad Hosein Dayani, Dr. Mehri Parirokh, Hasan Mahmoudi Page 91
    The aim of this study was to find the relation between social capital and the practice of knowledge management (KM) in university libraries of Mashhad. Two questionnaires were used in this survey for collecting data. The first questionnaire was adopted from Nahapiet and Goshal’s organizational social capital assessment instrument. Its aim was to assess the status of social capital in university libraries. The second one was designed by the researchers in order to investigate the opinions of librarians of university libraries with regard to the extent to which they implement KM activities in their libraries. The results showed that there is a significance relationship between social capital, cognitive social capital, structural social capital, relational social capital and the implementation of knowledge management. Among the dimensions of social capital, the relational dimension is most associated with the implementation of knowledge management.
    Keywords: Knowledge Management, Social Capital, Cognitive Social Capital, Relational Social Capital, Structural Social Capital, Academic Libraries
  • Moslem Rostami Page 119
    The aim of this study is to find out the role of effective factors in accepting and applying information communication technology (ICT) according to Roger,s theory of the Publication of innovation among the rural youth of Oramanat region. The theoretical framework applied here is based on previous internal and foreign researches and a combination of sociological theories and information society. The experimental model inferred includes individual, cultural, economical, social and population factors, information sources, factors or characteristics related to innovation were studied as independent variable and accepting and applying ICT is as dependent variable. The research is carried out in a descriptive-measurement method and the population studied here,is formed of 45635 rural young people of 15 to 35 from the four towns of Oramanat (Paveh, Jawanrood, Rawansar, and Salas-e–Babajani) among those who have used ICT and are known as users. A sample of 170 youth were seleted through accidental, categorical and proportional sampling method. Questionnaire developed by. Mostafa Azkia and colleagues was used for data collection. After taking hypothesis test, the results indicate that:variables of usefulness, the ease of use and type of occupation have had influence on the rate of accepting ICT, and compatibility of "ICT" and education rate have no influence on accepting it. Also, there is a meaningful relationship between the variables training rate, enjoyment from communicational channels, and applying "ICT", and no meaningful relationship was found between individuals economical basis and applying "ICT".
    Keywords: Information, communication technology, rural youth, innovation publication, Oramanat, communication channels
  • M. Mojarab, Dr. A. Jowkar Page 139
    Purpose
    Back of the book index are known as a way to find information easier and faster way than referring to the table of contents and even browse the text under study; So in this study we have paid attention to evaluate back of the Persian book index in the field of library and information science in the years 1385-1389 with regard to the criteria of ISO 999-1996 standard.
    Methodology
    This is a Quantitative survey study, and type of research is descriptive- applied project. We have made use of case study because of the nature of the subject as well as the aim of the study. In order to analyze data we used descriptive- inferential statistics. Also statistical test including Chisquare (÷²), Pearson correlation and analysis of variance (ANOVA) were applied to test the research questions.
    Findings
    Result of present study showed that, regarding 169 books investigated in LIS field only 37.27% have back of the book index. Although the performance of back of the book index with regard to ISO standard criteria in LIS field is better than other subject areas but the potential user's expectations are more much more.Originality/ Value: In this study, researcher explored the different or significant index with regard to ISO standard criteria assessment. This study can attract the attention of authors and publishers in this field to provide more efficient back of the book index
  • Dr. Hamid Moarrefzadeh, Abdollah Moghdani Page 167
    The aim of this study was to review the role and place of the audio-visual archives of Boushehr IRIB Center in supporting production process of radio and television programs. Research method is metrical and collection tool is a questionnaire. The study population includes 100 employees of radio and television program makers (Producers and Directors) of Boushehr center. Based on research findings, 92.8 percent of program makers believe that they can name the audio-visual archive of Boushehr IRIB as one of the main factors in the production process of radio and television programs and considered it as the anchor of program makers. 96.9 percent of the archive developers consider the center as of a database and programming supporter. 95.9 percent of program makers believe that the audio-visual archive of the center is not only a place for maintaining the resources, but also it is one of the most important parts to preserve the content and message in the media. From the viewpoint of planners, the richness of archival resources of the center has a significant role in providing and supporting, in the quantitative and qualitative promotion of production, and in time and cost reduction of programs. Most program makers consider the provision of services by the center's archivists as desired in fulfilling the information needs of program makers. The most important expectations by the center's archivists include the digitizing and richening of archival resources, developing an archive database, producing visual effects with high quality, keyword extraction of thematic resources, creating alteration and multiplying resources. Their problems include lack of access to archival resources of others broadcasting centers, lack of technical facilities in the archive, staffing shortages and closing of the archive center on official holidays.
    Keywords: Audio, Visual archive, Program Makers, Archive, Boushehr, IRIB, Radio, television programs, Archivists
  • Fatemeh Safarirad Page 189
    The aim of this paper is to investigate the necessity of developiong an emergency plan in libraries/archives. Emergency situation is an unpredictable situation that can cause damages to the staff, buildings, collections and archives. It can be natural or man-made. Emergency response is the action to minimize The future damages. Emergency plan is the action that guarantee the security of staff, collections and buildings in emergency situations. The most important problem is security and prevention of disaster in the library/archive. Alhough the safety and security of people are the first priority, but particular care must he taken to The protection of collections. Facing severe disasters the impact of external factors can be within control with an emergency plan.
    Keywords: emergency plan in libraries, archives, archives protection, Library protection
  • Zeinab Safavi, Siamak Mahboub Page 225
  • Khadije Morady Page 259
    Today more information resources are published in electronic and digital formats and they are available on the web. The production, distribution and storage of information are easily possible on the Web but theie retrieval is a challenge to the user. Researchers in various fields, including library and Web designer’s communities, are thinking about the solutions to solve these problems. Developing the Resource Description and Access (RDA) by the Joint Steering Committee as a successor of the Anglo-American Cataloguing Rules, Second Edition, base on conceptual models and International cataloging rules developed by the IFLA and the emergence of the Semantic Web and its models, including Resource Description Framework (RDF) by The World Wide Web Consortium are examples of solutions to provide efficient description of information resources and present the conceptual relationship between them on the web environment. This study attempts to make librarians and catalogers familiar with RDA, Semantic web and RDF, one of the standards of semantic web. It also attempts to adapt entities and vocabularies of RDA in RDF that was based on cooperation between the Joint Steering Committee and the Dublin Core Metadata Initiative. In the end the eXtensible Catalog which has been designed based on RDA, FRBR and RDF is introduced. Also, the basic attention to the underlying structure and models of RDA and similarities that this standard has with RDF in information storage and retrieval for increasing functionality of information retrieval systems have been analyzed.
    Keywords: RDA, RDF, Semantic web