فهرست مطالب

کتابداری و اطلاع رسانی - سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 59، پاییز 1391)

فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی
سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 59، پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/23
  • تعداد عناوین: 13
|
  • محمدحسین دیانی صفحه 5
    در یکی دو سال اخیر، چهار رشته دانشگاهی به نامهای «علم سنجی»، «نسخه های خطی»، «مدیریت نشر» و «صنعت نشر» در مقطع کارشناسی ارشد در برخی از دانشگاه های ایران با حضور دانشجویانی از حوزه های کتابداری و غیر کتابداری فعال شده است. دانشگاه شاهد در مرحله کسب مجوز برای رشته کارشناسی ارشد علم سنجی قرار داد و دانشگاه امام رضا(ع) در مشهد سه رشته دیگر را به تصویب رسانده و در حال اجرای آن است.
    دو رشته «مدیریت نشر» و «صنعت نشر» را گروه مدیریت و رشته «نسخه های خطی» را گروه هنر دانشگاه امام رضا(ع)، به تصویب رسانده و در حال اجرای آن است. دانشجویانی که برای این رشته ها پذیرش شده اند، بیشتر از رشته هایی غیر از کتابداری و اطلاع رسانی هستند، حال آنکه بسیاری از درسهای این رشته ها در رشته کتابداری و اطلاع رسانی - البته در سطحی کمتر تخصصی - تدریس می شود.
    واقعیت این است که زمینه جذب و به کارگیری اعضای هیئت علمی واجد شرایط برای این گروه های آموزشی بسیار محدود است. بر این اساس، حداقل دوره های اولیه آن به یاری افرادی که در این رشته ها از تجربه مطلوبی برخوردارند، اداره می شود. چنانچه این رشته ها در سطح کارشناسی بودند، کمتر احساس نگرانی می شد، اما چون هر چهار رشته در سطح کارشناسی ارشد فعالند، دستیابی به پایان نامه هایی با کیفیت مطلوب دشوار می نماید. بدیهی است، برای بهتر شدن محتوای پایان نامه ها از افراد صاحب صلاحیت در سایر رشته ها استفاده خواهد شد، اما آشکار است که این مورد نمی تواند تضمین کننده اعتبار محتوا باشد. تجربه همه سالهای آموزش عالی در ایران این گونه بوده است که هر رشته ای ابتدا در دوره کارشناسی راه اندازی و سپس با تجربه اندوزی اعضای هیئت علمی و کسب مدارج بالاتر علمی توسط آنان، دوره کارشناسی ارشد آن ایجاد شده است.
    گفتنی است، رشته کتابداری در سال 1345 از این الگو استفاده نکرد و از همان ابتدا با مقطع کارشناسی ارشد شروع به کار نمود. ناگفته نماند، مدرسان آن زمان یا افرادی دارای مدرک دکتری از کشورهای دیگر بودند و یا ایرانیانی که در همان رشته در کشورهای دیگر به درجه کارشناسی ارشد نایل شده بودند و با هدایت اعضای هیئت علمی دارای مدرک دکتری، وظیفه آموزش را برعهده گرفتند. ناخرسندانه این مورد درباره سه دوره ای که گروه های دیگر عهده دار اجرای آن هستند، صادق نیست. البته این سه دوره، بیشتر از آنکه جنبه نظری داشته باشند، کاربردی بوده و ممکن است برای راه اندازی آنها درسطح کارشناسی ارشد توجی هاتی ارائه شود و کسانی قانع شوند. مشکل دیگر این است که با فعال شدن یک رشته دانشگاهی، به سرعت دانشگاه های دیگر به اجرای آن روی می آورند و در مدت اندکی تعداد زیادی دانش آموخته وارد بازار کار می کنند. ممکن است تصور شود محیط کار برای سه رشته از این رشته ها فراهم آید، بویژه در دو رشته «مدیریت نشر» و «صنعت نشر» که در حال گذار از وضعیت چاپی به وضعیت الکترونیکی است. اما فراهم آوردن محیط کار برای دانشجویانی که اکنون در تهران و مشهد به تحصیل در دوره «نسخه های خطی» مشغولند، دشوار می نماید. از یاد نبریم، برخی فنون را نمی شود در کلاسهای درسی فرا گرفت، بلکه برای کسب مهارت در آنها باید در محیطی که ماده اولیه وجود دارد، شاگردی کرد. «نسخه های خطی» یکی از این موارد است. پرسش این است که چند کتابخانه در ایران دارای نسخه های خطی هستند و به چه تعداد کارشناس ارشد برای کار نیاز دارند. مهم تر اینکه، چند مورد از آنها اجازه می دهند دانشجویان در ارتباط مستقیم با نسخه های خطی آنها که آسیب پذیر نیز هستند، تجربه بیاموزند. دکتر ایرج افشار، استاد یگانه نسخه شناسی برجسته ایران، مدعی بود بخش اعظم نسخه های خطی ایران شناسایی شده و هرکار لازمی که می باید، بر روی آنها انجام شده است و قرار نیست همانند کتابهای چاپی یا الکترونیکی، نسخه های خطی جدیدی تولید شود که برای پرداختن به مسائل آنها به نیروی انسانی متناسب نیاز باشد. درست است که برخی مدعی هستند سالهای دهه نود، سالهای پایانی نسخه شناسان باقیمانده ایران است، اما به نظر می رسد شیوه برگزیده شده، برای جایگزینی افراد جدید به جای نسخه شناسان بنام ایران، مطلوب و مناسب نیست. چنانچه این چهار رشته به عنوان گرایش در زیرمجموعه رشته کتابداری و اطلاع رسانی ایجاد می شدند، سودمندتر بود، زیرا این امکان وجود داشت که متناسب با توانایی ها ونیازها گسترش یابند و یا در ارائه آنها محدودیت اعمال شود
  • سمیه سادات اخشیک، رحمه الله فتاحی صفحه 9
    مقدمه
    ویژگی های خاص دستوری و نگارشی زبان و خط فارسی، دشواری هایی را در ذخیره و بازیابی اطلاعات در محیط رایانه‎ای پدید آورده است. رسم الخط فارسی نیز از یک سو به علت اختلاف نظر پدیدآورندگان متون و از سوی دیگر پیچیدگی های ذاتی خود، به‎هنگام ذخیره، جستجو و بازیابی چالش های متعددی را برای طراحان و نمایه‎سازان پایگاه ها، کاربران و پدیدآورندگان منابع به وجود آورده است.
    روش بررسی
    این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شد.100 عنوان از پایان‎نامه های موجود رشته کتابداری و اطلاع رسانی به منزله نمونه ای از متون فارسی در پایگاه های اطلاعاتی پژوهشگاه های علوم و فناوری اطلاعات ایران و مرکز منطقه‎ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و از هر پایگاه 50 عنوان به‎صورت تصادفی انتخاب شد. با استفاده از دستور خط فارسی مصوب فرهنگستان زبان، کلماتی که درست یا نادرست نوشته شده بود، از یکدیگر تفکیک و در مرحله بعد، عنوانهای مورد نظر در هر دو پایگاه و با حالتهای متفاوت کلمات مرکب، جستجو گردید و در نهایت، نتایج بازیابی در پایگاه ها، ارزیابی و مقایسه شد.
    یافته ها: نتایج این بررسی نشان داد 2/71% از کلمات عنوانها به صورت درست و 8/28% نادرست نگارش شده‎اند. همچنین، مشخص شد 6/51% این کلمات، دو جزئی و 5/47% سه جزئی هستند و اغلب نویسندگان پایان‎نامه ها، در مورد نحوه نگارش کلماتی که 2 جزئی و مشتق می‎باشند، دچار خطا شده‎اند. در پایگاه اطلاعاتی مرکز منطقه‎ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، تنها حالت ثبت شده عنوانها به بازیابی عنوان مورد نظر ‎انجامید و در پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تنها 58% عنوانها با تغییر رسم الخط همچنان بازیابی شدند.
    نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نسبت به پایگاه اطلاعاتی مرکز منطقه‎ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در بازیابی عنوان پایان نامه ها در حالتهای مختلف پیوسته و جدا نوشته شده، بهتر عمل می‎کند. همچنین، باید به نویسندگان پایان نامه ها، استفاده از قواعد یکدست ملی بویژه در نگارش کلمات 2 جزئی و مشتق تاکید شود.
    کلیدواژگان: خط فارسی، ذخیره و بازیابی، پایگاه های اطلاعاتی، رسم الخط، پیوسته نویسی، جدانویسی
  • نجلا حریری، الناز بختیاری، فهیمه باب الحوائجی، سید مهدی طاهری صفحه 31
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف تبیین امکان پیاده سازی الگوی مفهومی «ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی» در نرم افزارهای کتابخانه ای ایران، انجام شده است.
    روش
    روش پژوهش، رویکرد تحلیلی - سیستمی، و جامعه پژوهش شامل نرم افزارهای سیمرغ، آذرخش، پیام مشرق و پاپیروس است. روش گردآوری اطلاعات، مشاهده مستقیم و ابزار آن، سیاهه وارسی محقق ساخته است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش حاکی از آن است که نرم افزار سیمرغ، کارکردهای «یافتن»، «شناسایی»، «انتخاب»، و «دسترسی» در سطح موجودیتهای کتابشناختی (اثر، بیان، نمود، و مورد) را به ترتیب و در مجموع 35/61%، 28/41%، 18/26% و 95/32% پشتیبانی می کند. امتیازهای نرم افزار آذرخش، برای کارکردهای «یافتن» 15/99%، «شناسایی» 25/99%، «انتخاب» 15/99%، و «دسترسی» 85/99% بود. نرم افزار پیام مشرق کارکردهای چهارگانه مد نظر الگو «یافتن»، «شناسایی»، «انتخاب»، و «دسترسی» را در سطوح چهارگانه سلسله مراتب شیء به ترتیب 18/59%، 95/37%، 58/20% و 8/31% حمایت می کند. نرم افزار پاپیروس توانست برای کارکرد «یافتن» 78/67%، «شناسایی» 18/50% و کارکردهای «انتخاب» و «دسترسی» 45/54% و 3/68% از کل ارزشهای در نظر گفته شده از سوی الگوی مفهومی اف.آر.بی.آر را کسب کند.
    نتیجه گیری
    بر اساس امتیازهای کسب شده، نرم افزارهای آذرخش، پاپیروس، سیمرغ، و پیام مشرق به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را به دست آوردند.
    کلیدواژگان: الگوی مفهومی ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی (اف، آر، بی، آر)، امکان سنجی، پیاده سازی، نرم افزارهای کتابخانه ای ایران
  • شعله ارسطو پور صفحه 58
    هدف
    این پژوهش، امکان سنجی استفاده از شاخصهای خوانایی مفهوم پایه و سنتی در بازآرایی و رتبه بندی مجدد نتایج جستجو در حوزه علوم رایانه و فناوری اطلاعات است. پیشتر از شاخصهای سنجش خوانایی با هدف درجه بندی متون برای آموزش استفاده می شد، حال آنکه گرایش به استفاده از این شاخصها در بازیابی اطلاعات، رویکرد جدیدی است که به عنوان یک راهکار جایگزین برای تعیین خودکار سطح مخاطبان یک سند بازیابی شده، مورد استفاده قرار می گیرد.
    روش شناسی: بدین منظور، ابتدا با استفاده از ابزار google trends عبارتهای جستجو با بیشترین فراوانی در سطح اینترنت در حوزه علوم رایانه شناسایی شده و بر این اساس 28 جستجو صورت گرفت. در این مرحله، مدارک بازیابی شده از نظر شاخصهای فلش - دیانی، دامنه مدرک و همگرایی مدرک بررسی و در مرحله بعد نتایج حاصل از این بررسی با نظرهای خوانندگان غیرمتخصص مقایسه شد. بدین منظور، نمونه هایی از هریک از این متون برای رتبه بندی در اختیار 30 نفر (فاقد تحصیلات آکادمیک در حوزه علوم رایانه) قرار گرفت.
    یافته ها
    در مرحله اول، نتایج بررسی ها نشان می دهد امکان استفاده از شاخص ترکیبی دامنه - همگرایی مدرک برای متون وجود دارد. یافته های مرحله دوم بررسی، از عملکرد بهتر رتبه بندی برمبنای شاخص ترکیبی تشکیل شده حکایت داشت
    کلیدواژگان: شاخص خوانایی فلش، دیانی، شاخص خوانایی دامنه مدرک، شاخص خوانایی همگرایی مدرک، رتبه بندی خوانایی در بازیابی
  • میترا پشوتنی زاده، دکترعبدالحسین فرج پهلو صفحه 80
    با توجه به اهمیت داشتن برنامه راهبردی برای هر سازمانی در دنیای متغیر امروز، آگاهی از محیط درونی و بیرونی آن سازمان و برنامه ریزی بر اساس آن ضروری است. یکی از ابزارهای تحلیل، SWOT است که به معنای بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها برای هر سازمان است. دانشگاه‎ شهید چمران اهواز را می‎توان از جمله دانشگاه های مهم و بزرگ ایران برشمرد و قلب تپنده آن را کتابخانه های آن به شمار آورد که مسلما نحوه کارکرد آنها می‎تواند بر بهره‎دهی آموزشی و پژوهشی این دانشگاه تاثیر بگذارد. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی و مقایسه کتابخانه های مرکزی و دانشکده‎ای دانشگاه های شهید چمران بر اساس تحلیل SWOT است تا بدین وسیله مدیران این کتابخانه ها بتوانند با آگاهی از وضعیت خویش، اقدام به تدوین برنامه های راهبردی و همکاری برای رفع نقاط ضعف و تهدیدهای خود کنند. این پژوهش نتایج جالبی را در زمینه نقاط قوت و ضعف کتابخانه ها در 8 گروه کلی «نیروی انسانی»، «مشارکت و همکاری»، «سابقه»، «مجموعه»، «زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «وضعیت مالی»، «فضا و تسهیلات» و «رویکردها و نگرشها» و فرصتها و تهدیدها در 4 گروه «نیروی انسانی»، «بازاریابی و رقبای اطلاعاتی»، «رویکردها و نگرشها» و «وضعیت مالی» نشان داد.
    کلیدواژگان: دانشگاه شهید چمران، کتابخانه‎های دانشکده‎ای، کتابخانه‎های مرکزی، تحلیل SWOT، مدیریت استراتژیک
  • علی عطافر، حسین منصوری صفحه 109
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش و تاثیر عدالت سازمانی در تعهد کارکنان کتابخانه های دانشگاهی بندرعباس انجام شده است.
    روش تحقیق: این مطالعه از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها، از نوع توصیفی و از شاخه میدانی به شمار می‎رود. روش انجام تحقیق نیز به صورت پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان کتابخانه های دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی شهر بندرعباس (از جمله دانشگاه های هرمزگان، علوم پزشکی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی) تشکیل می‎دهند. با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، حجم نمونه آماری در سطح خطای 05/0 با دقت برآورد 05%، 36 نفر به‎دست آمد.
    رویکرد: برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های استاندارد تعهد سازمانی «آلن و می‎یر» (1990) و عدالت سازمانی «نیهوف و مورمن» (1993) استفاده شده و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمونهای آماری مناسب از جمله ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون T-Test و تحلیل واریانس (ANOVA) به کمک نرم افزار SPSS 15.0 استفاده شده است.
    نتایج
    نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در سطح اطمینان 99% رابطه مثبت و معناداری (0.792= r و 0.01> P) وجود دارد و عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی تاثیر قوی و چشمگیری دارد. به‎طوری‎که عدالت سازمانی پیش‎بینی‎کننده مناسبی برای تعهد سازمانی کارکنان کتابخانه های دانشگاهی شهر بندرعباس است. همچنین، یافته ها حکایت از آن دارد که با وجود ارتباط بین عدالت سازمانی و ابعاد سه‎گانه تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد تکلیفی)، رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد عاطفی معنادار نیست. یافته دیگر نیز بیانگر تاثیرگذاری ابعاد سه‎گانه عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان کتابخانه های دانشگاهی شهر بندرعباس است.
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، تعهد تکلیفی، تعهد مستمر
  • پریسا ملک احمدی، شاداب بهراد صفحه 129
    مقدمه
    با توجه به دو جریان خاص و عام و یا تفکیکی و انسجامی جهانی شدن، انتظار می‎رود هر یک از جوامع امروزی، بویژه قشر تحصیلکرده، روابط منسجم در ابعاد مختلف را با جامعه جهانی حفظ و تقویت کنند. یکی از مصداقهای تاثیرگذار در ایجاد و حفظ این نوع روابط، استفاده از رسانه های گروهی و شبکه های ارتباط جمعی است. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر استفاده از رسانه های گروهی و شبکه های ارتباط جمعی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
    روش
    این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه در سال تحصیلی 90-1389 و در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. نمونه‎گیری با استفاده از روش طبقه‎بندی شده و به صورت سهمی های انجام گرفته و حجم نمونه 390 نفر است. برای بررسی فرضیه ها، از تحلیل رگرسیون استفاده شده است.آزمون فرضیه ها نشان می‎دهد بین استفاده از رسانه های جمعی و مهارتهای ارتباطی، رابطه وجود دارد.
    یافته ها: آزمون فرضیه ها مبین رابطه‎ای میان میزان استفاده از رسانه های جمعی با مهارتهای ارتباطی است. افراد استفاده کننده از اینترنت و تلویزیون در سازه مهارتهای ارتباطی، نمره بالایی را دریافت کردند.
    نتیجه گیری: از میان متغیرهای اثرگذار بر مهارتهای ارتباطی، به ترتیب، سن، میزان استفاده از رسانه ها، پایگاه اقتصادی - اجتماعی، مقطع تحصیلی، جنس و وضعیت تاهل سهم بیشتری داشتند.
    کلیدواژگان: رسانه‎های جمعی، مهارتهای ارتباطی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • علی اکبر خاصه صفحه 145
    هدف
    هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل محتوای تولیدات کتابداری ایران در پایگاه Web of Science و مشخص نمودن گرایشهای موضوعی تولیدات علمی کتابداری ایران و زیرشاخه های فعال آن است.
    روش/رویکرد پژوهش: این تحقیق یک مطالعه کاربردی و از نوع پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی مقاله های علمی جهان در حوزه کتابداری که بین سالهای 2000 تا پایان 2011 در نمایه نامه های استنادی آی.اس.آی نمایه شده اند، تشکیل داده است.
    یافته ها
    نتایج مربوط به تحلیل محتوای مقاله ها نشان داد در قسمت موضوعات اخص، موضوعات مرتبط با «اینترنت (موتورهای جستجو...)» و «کتابسنجی (علم سنجی، وب سنجی، تحلیل استنادی،...)» به طور مشترک در رتبه نخست قرار دارند. از نظر رده های کلان نیز نتایج نشان داد رده موضوعی «فناوری» دارای بیشترین تعداد مقاله است. یافته های مربوط به نقشه علمی مقاله های کتابداری ایران نیز از وجود سه خوشه خبر داد که جز بزرگترین خوشه، عامل «خود استنادی» تاثیر شگرفی در شکل‎گیری خوشه های دیگر داشته است.
    نتیجه گیری
    تمرکز پژوهشگران کتابداری ایران بر این موضوعات سبب شده به برخی از موضوعات دیگر نظیر «خدمات مرجع»، «مجموعه سازی»، «محیط کتابخانه»، «خودکارسازی کتابخانه ها»، «خدمات رسانی به معلولان»، «آرشیو و حفاظت» کمتر توجه کنند.
    کلیدواژگان: : کتابداری و اطلاع رسانی، تحلیل محتوا، تولید علم، علم سنجی
  • مجتبی کفاشان علیرضا حدادیان، یاسر آسمان دره صفحه 171
    هدف پژوهش: تاکید بر درک صحیح چگونگی اثر تبلیغات بر سازمان های خدماتی، منجر به شکل گیری پژوهشهای بسیاری درباره توصیه و تبلیغ کلامی شده است. هدف این مقاله، زمینه‎یابی توسعه تبلیغ و توصیه کلامی مراجعان در کتابخانه ها و ارائه الگوی مفهومی تبلیغ کلامی مراجعان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است.
    روش پژوهش: پژوهش انجام شده، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را، مراجعان به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در شهر مشهد تشکیل داده و نمونه انتخاب شده، 384 نفر از مراجعان این کتابخانه بوده اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه است و برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از الگویابی معادلات ساختاری استفاده شده است.
    یافته ها و
    نتایج
    یافته های پژوهش نشان داد در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، محیط و فضای کتابخانه، کیفیت و انصاف درک شده از خدمات کتابخانه، بر رضایت مراجعان اثر می گذارد. همچنین، رضایت مراجعه کننده بر وفاداری وی اثرگذار است. در نهایت، وفاداری مراجعه کننده، به توصیه به دیگران و تبلیغ کلامی منجر می گردد.
    کلیدواژگان: توصیه و تبلیغ کلامی، محیط و فضای کتابخانه، کیفیت درک شده، انصاف درک شده، رضایت مراجعان، وفاداری
  • علیرضا اسفندیاری مقدم، سارا زهدی صفحه 191
    زمینه و هدف
    گسترش بهکارگیری فناوری در کتابخانه ها و مراکز اطلاع‎رسانی در جوامع کنونی، ایجاد کتابخانه های دیجیتال را در پی داشته است. و از آنجا که منابع انسانی تاثیرگذارترین مولفه در کتابخانه ها می‎باشند، می‎توان از تبدیل کتابداران سنتی به کتابداران دیجیتال حایز مهارتهایی خاص در این زمینه به عنوان پیش‎نیاز تبدیل کتابخانه ها به کتابخانه های دیجیتال اشاره کرد. از این رو، پژوهش حاضر، با هدف بررسی مهارتها و قابلیتهای کتابداران دیجیتال در کتابخانه های دانشگاه های تبریز، علوم پزشکی تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، انجام گرفته است.
    روش‎شناسی: برای گردآوری داده ها پرسشنامه‎ای تدوین شد که در برگیرنده هفت مهارت اصلی مورد نیاز کتابداران دیجیتال یعنی «مهارت آموزشی»، «مهارت پژوهشی»، «مهارت مدیریتی»، «مهارت اطلاعاتی»، «مهارت اینترنتی»، «مهارت شخصیتی» و «مهارت رایانه‎ای» است. هر مهارت اصلی نیز شامل چند زیرمهارت است که مهارتهای ذکر شده با مرور متون مرتبط با موضوع به دست آمده‎اند. در این پژوهش، 100 کتابدار از سه دانشگاه یادشده به سوالهای مطرح در پرسشنامه پاسخ دادند.
    نتایج
    یافته ها نشان داد میانگین مقیاس مهارتهای دیجیتال 180، میانگین درجه اهمیت مهارتهای دیجیتال 54/251 و میانگین میزان توانمندی در مهارتهای دیجیتال 39/180 است. این بدین معناست که میانگین میزان توانمندی به میانگین مقیاس نزدیکتر است. همچنین، تنها 52% از کتابداران مورد پژوهش از توانمندی بالایی در انجام امور با مهارتهای دیجیتال برخوردارند، در صورتی که از نظر 90% کتابداران، داشتن مهارتهای دیجیتال دارای اهمیت است.
    نتیجه گیری: به‎‎طورکلی، میزان توانمندی در مهارتهای دیجیتال در بین کتابداران مورد بررسی پایین بوده است، اما در صد بالایی از کتابداران از اهمیت مهارتهای دیجیتال آگاهند.
    کلیدواژگان: کتابخانه‎های دیجیتال، کتابداران دیجیتال، مهارتهای کتابداران دیجیتال، کتابخانه‎های دانشگاهی، دانشگاه تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
  • رحمه الله فتاحی، زهرا ناصری صفحه 217
    هدف
    هدف این پژوهش، آگاهی از دیدگاه کاربران درباره چگونگی سازماندهی (دسته‎بندی) اطلاعات در وب‎سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران (IALW) از نظر میزان همخوان بودن دسته‎بندی اطلاعات با منطق کاربران به منظور شناسایی دسته‎بندی مناسب و همخوان با منطق آنهاست.
    جامعه و
    روش بررسی
    جامعه پژوهش حاضر را دو گروه وب‎سایت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های برتر ایران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل می‎دهد. رویکرد پژوهش حاضر، ترکیبی (کمی و کیفی) است و برای گردآوری داده ها از سه شیوه مکاشفه‎ای، مرتب‎سازی کارتها و مصاحبه نیمه‎ساختار یافته، استفاده شده است.
    یافته ها: یافته های به دست آمده نشان می‎دهد سازماندهی اطلاعات موجود در وب‎سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران در نیمی از موارد از منطق کاربران پیروی نمی‎کند؛ به این معنا که محل قرارگیری اقلام با منطق کاربران همخوان نیست، به طوری که آنها در پیدا کردن اقلام از وب‎سایت با مشکل مواجه می‎شوند. مصاحبه با 8 نفر از آزمودنی ها نیز این یافته ها را تایید کرد. در پایان، با استفاده از روش مرتب‎سازی کارتها، چگونگی سازماندهی منطقی اقلام توسط کاربران شناسایی و براساس آن الگوی پیشنهادی برای سازماندهی اقلام اطلاعاتی وب‎سایتها ارائه شد.
    نتایج
    ارائه الگوی پیشنهادی برای سازماندهی اطلاعات در IALW مطابق با درک کاربران
    کلیدواژگان: سازماندهی مقوله‎های اطلاعاتی، نظم منطقی، وب‎سایت کتابخانه‎های دانشگاهی
  • رضا کریمی، راضیه سلیمانی صفحه 243
    پویایی و ماندگاری وب‎سایتهای کتابخانه‎ای، به میزان استفاده کاربر از آنها وابسته است. این امر نیز منوط به روزآمدسازی وب‎سایتها بر اساس نیاز مخاطبان است. بدین منظور، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت خدمات وب‎سایتهای کتابخانه های دانشگاهی دانشگاه های ایران به اعضای هیئت علمی، نگارش یافته است. وب‎سایتها بر اساس معیارهای مربوط به امکانات کتابخانه‎ای، آگاهی‎رسانی جاری، مجموعه‎سازی و خدمات کتابخانه، مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته‎اند. همچنین، صفحه وب اختصاصی اعضای هیئت علمی در وب‎سایت دانشگاه ها با توجه به سطح قرار گرفتن آن در صفحه وب مادر، نوع زبان به کار گرفته شده و فناوری های موجود در آن، بررسی شده است. جامعه پژوهش32 وب سایت کتابخانه دانشگاهی است که از میان وب‎سایتهای دانشگاهی دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان انتخاب شدند. پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‎دهد از میان 9 شاخص امکانات کتابخانه‎ای، بیش از 50% کتابخانه ها تنها به 2 شاخص آن یعنی «ساعات کار» و «آدرس سایت» پرداخته‎اند. از میان 8 شاخص خدمات آگهی‎رسانی، بیشترین مورد به شاخص «اطلاع رسانی در مورد کنفرانسها» با 8/93% اختصاص داشته و از میان 9 شاخص مجموعه‎سازی کتابخانه ها، 80% وب‎سایتهای کتابخانه ها، شاخصهای «مقدمه‎ای بر مجموعه»، «وجود منابع الکترونیکی» و «فهرست پایگاه ها» را رعایت کرده‎اند. معیار خدمات کتابخانه‎ای نیز در چهار دسته کلی امانت، فراهم‎آوری، حمایت از تحقیقات و حمایتهای آموزشی بررسی شد. بهطور کلی، دانشگاه تهران با 26 شاخص، دانشگاه فردوسی با 24 شاخص و دانشگاه امیرکبیر با 22 شاخص جزء بهترین دانشگاه ها در ارائه خدمات از طریق وب‎سایت کتابخانه بودند.
    کلیدواژگان: خدمات وب‎سایت کتابخانه‎های دانشگاهی، ارزیابی وب‎سایت، تحلیل محتوای وب‎سایتهای دانشگاهی، صفحه وب اعضای هیئت علمی
  • علی علیزاده زوآرم، حسین آقا جانی صفحه 271
    مقدمه
    مدیریت منابع، یکی از موضوعات مهم در حوزه کتابخانه هاست. ارزیابی عملکرد کتابخانه ها با استفاده از تحلیل شاخصهای عملکرد نظیر کارایی، نقش بسزایی در این زمینه خواهد داشت. هدف تحقیق حاضر، ارزیابی عملکرد کتابخانه ها در قالب مفهوم کارایی با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده ها (DEA) می باشد که زمینه را برای مدیریت بهتر منابع فراهم می آورد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق، کارایی 53 کتابخانه عمومی در شهر مشهد (سال 1390) با استفاده از تحلیل پوششی داده ها (DEA) در قالب مدل بازگشت به مقیاس متغیر (VRS) با رویکرد داده محور با دو نهاده (تعداد کتاب و مساحت فضا) و سه ستاده (نسبت تعداد کاربران به جمعیت، نسبت تعداد اعضا به جمعیت و نسبت تعداد اعضا به تعداد کاربران) در قالب 4 گروه (مقیاس شهری، منطقه‎ای، ناحی های و محلهای) بررسی شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج نیز از تلفیقی از نرم افزارهای DEAP2.1 وArcGIS10 بهره گرفته شده است.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان می دهد در بین کتابخانه های با موقعیت شهری، منطقه ای، ناحیه ای و محله ای، به ترتیب 56، 39، 45 و 75% کتابخانه ها در مقایسه با سایر کتابخانه ها در گروه خود، ناکارا می باشند و ظرفیت ارتقای کارایی فنی به میزان 16، 3، 14 و 42% در این کتابخانه ها وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به ظرفیت بالای ارتقای کارایی در برخی کتابخانه ها (بویژه در موقعیت محله ای) و همچنین ظرفیت قابل توجه مازاد کتاب در برخی کتابخانه های ناکارا، مسئولان و مدیران مربوط باید با برنامهریزی جامع و در نظر گرفتن تمامی جوانب، در راستای استفاده از حداکثر ظرفیت کتابخانه ها و همچنین انتقال ظرفیت مازاد مربوط به برخی نهاده ها به کتابخانه های با کارایی بالاتر، زمینه را برای مدیریت بهتر منابع کتابخانه ها فراهم کنند.
    کلیدواژگان: عملکرد کتابخانه، ارزیابی کارایی، تحلیل پوششی داده ها (DEA)، بازگشت به مقیاس متغیر (VRS)
|
  • Somaye Sadat Akhshik, Dr. Rahmatollah Fattahi Page 9
    Introduction
    Persian language and script, due to the special features of grammar and writing, create difficulties in information storage and retrieval. Because of the different approaches to writing and because of its inherent complexity. Persain script has created enormous challenges for database designers, indexers, and end-users.
    Methods
    This study was conducted using content analysis technique. 100 dissertations were randomly selected as the samples of scholarly Persian texts in the field of LIS in the Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IRANDOC) and the Regional Information Center for Science & Technology (RICeST). Using the Style manual adopted by the Academy of Persian Language, words that had been separated were analyzed to identify if the separations were true or false. Next, the items in both databases with different formats were searched and finally, the results were evaluated and compared.
    Results
    The results showed that 70.20 percent of items are correctly written. Also, it was found that 51.6o percent of these words were two-part and 47.50 percent were three-part words and most writers were confused about writing words that are two-part and derivative. In the RICeST database, titles were retrieved only with the exact format entered and in the IRANDOC database, only 58 percent of items were retrieved by changing the format of writing.
    Conclusions
    This study revealed that the IRANDOC database did better in retrieving titles with different variations of writing than RICeST. Paper recommends that thesis writers also need to use a unified national rules with particular emphasis on writing two-part and derivative words.
    Keywords: Persian script, Information storage, retrieval, Farsi databases, Writing Style, Connected words, Disconnected words
  • Dr. Nadjla Hariri, Elnaz Bakhtiari, Dr. Fahime Babalhavaeji, Sayyed Mahdi Taheri Page 31
    Purpose
    The purpose of this research was to investigate the feasibility of implementing Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR) in Iranian Library Softwares.
    Methodology
    The research used analytical-systematic approach, and the research population consisted of four softwares: Simorgh, Azarakhsh, Payam Mashregh and Papyros. The method used for gathering information was direct observation, and data gathering tool was a researcher-made checklist.
    Findings
    Findings showed that the Simorgh software supports the “find” user task 61.35%, the “identify” user task 41.28%, the “select” user task 26.18% and the“obtain” user task 32.95%. In the Azarakh software, the user task of “find” got 99.15% and the user task of “obtain” got 99.85% of the total score. In the Payame mashregh software, the "find” user task got 59.18%, the “identify” user task got 37.95%, and the “select” user task and the“obtain” user task got 20.58% and 31.8% respectively. Finally the Papyros software performed the “find” user task with 67.78%, the “identify” user task with 50.18%, the “select” user task with54.45%, and the obtain” user task with 68.3%.
    Conclusion
    Based on the research results, “Azarakhsh”, “Papyros”, “Simorgh”, and “Payame Mashregh” achieved the ranks 1 to 4 respectively
    Keywords: Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR), Implementation, Feasibility, Iranian library softwares.
  • Dr. Sholeh Arastoopoor Page 58
    This research aims at studying the feasibility of applying readability indicators for re-ranking the search results. The computer science and information technology is the case and the test-bed is the retrieved documents from the RICeST Database of Persian Articles. Using readability indicators has had a long tradition in the field of education. Yet applying these indicators for detecting the ease of the text for potential reader in information retrieval is a rather new approach towards the matter. Google Trends was used to develop a set of frequently searched keywords for performing searches. The retrieved documents were analyzed based on Flesch-Dayani, Document Scope, and Document Cohesion readability indicators. The results convey that the combination of the Document Scope and Document Cohesion is possible and based on the results of the second phase of the study, ranking the retrieved results based on this combined indicator is closer to potential non-expert users’ rankings.
    Keywords: Flesch, Dayani Readability Indicator, Document Scope Indicator, Document Cohesion Indicator, Readability ranking in retrieval
  • Mitrapashootanizad, AbdolhosseinfarajpahlouÖÖÖdr. Page 80
    SWOT is one of the analysis tools by which strengths, weaknesses, opportunities, and threats are identified in regards with a target organization. The aim of the present research is to apply SWOT analysis technique in the evaluation and comparison of Shahid Chamran libraries including the central and college libraries, so that the results can be applied in planning for these libraries. In the meantime, this research can help related library managers to be aware of the conditions of their libraries and to be able to craft strategic plans for dealing with weaknesses and threats.The results of this research showed that the strengths and weaknesses are laid in 8 groups: staff, collaboration, background, collection, information and communication technology infrastructure, financial status, space and facilities and viewpoints; whereas, opportunities and threats were identified in 4 groups: staff, marketing and information competitors, viewpoints and financial status
    Keywords: ShahidChamran University, College libraries, Central library, SWOT analysis, Strategic planning
  • Ali Attafar, Hossein Mansoori Page 109
    Objective
    This study attempts to examine the role and impact of organizational justice on employee's commitment to academic libraries pay the city of Bandar Abbas.
    Method
    This study is an applied research. Regarding data collection, it is descriptive which used a survey method. The population consisted of library staff in public universities and Bandar Abbas Islamic Azad univedrsities (including Hormozgan University, Bandar Abbas medical Sciences, Bandar Abbas Islamic Azad University and Bandar Abbas Payam N oor University).Standardized questionnaires were used to collect data Allen and Meyer (1990) organizational commitment and Niehoff and Moorman (1993) organizational justice.
    Results
    The results suggest that there is a remarkably strong relationship between organizational justice and organizational commitment at the 99% confidence level The findings indicate that despite the relationship between organizational justice and three dimensions of organizational commitment (affective commitment, emotional commitment, continuous commitment), but there was no significant relationship between organizational justice and affective commitment. Other findings reflect the influence of the three dimensions of organizational justice on organizational commitment of library staff in the city of Bandar Abbas
    Keywords: Organizational justice, Organizational commitment, Emotional commitment, Affective commitment, Continuous commitment, Academic libraries
  • Parisamalekahmadi, Shadab Behrad Page 129
    Introduction
    Due to the potential impact of globalization, it is expected that individuals, specially educated groups, maintainand strengthen their communication skills in various aspects One of the items influencing communication skills is the usage of mass media. The goal of this research is to evaluate the impact of mass media and mass communication skills on the communication skills among students of Isfahan University of Medical Sciences.
    Methods
    This is a survey research using questionnaire distributes among the students of Isfahan University of Medical Sciences. A smaples of 390 students were selected using the classification method. For analysis the hypotheses we use the regression analysis.
    Results
    Testing the hypothese showes a relationship between the usage of mass media and communication skills. Students using the Internet and television achieved the high score for communication skills.
    Conclusion
    Among variables influencing the communication skills, age, the rate of using media, socio economic conditions, educational section, sex and marriage conditions have the largest share.
    Keywords: Mass media, Communication skills, Isfahan University of Medical Sciences
  • Ali Akbar Khasseh Page 145
    Purpose
    This survey aims to review and analyze the Iran LIS articles indexed in WOS during 2000-2011.
    Method
    Using a quantitative and qualitative content analysis, this survey tries to give a proper view of scientific productions in the field of LIS. The time period considered in this study is 2000-2011.
    Findings
    Results of the content analysis of articles showed that out of 200 articles, "Internet (search engines…)'' and ''Bibliometrics (Scientometrics, Webometrics, citation analysis…)'' are the most frequently ones among special topics. On the other hand, ''Technology'' is the most visible category among broad subjects.
    Conclusions
    Base on findings, it seems that several issues are not addressed by Iranian LIS researchers; issues such as ''Reference Services", "Conllection Development", "Library Invironments", "Library Automation", "Disability Services", "Archives/Preservation", and so on.
    Keywords: Library, Information Science, Iranian Library, Information Science Association (ILISA), content analysis
  • Mojtaba Kafashan, Alireza Hadadian, Yaser Aseman Page 171
    Purpose
    Focusing on right perception from advertising effects on organizations leads to many researches in verbal advertising studies. The aim of this paper is to carry out a survey to develop client verbal advertising in libraries and to present a conceptual model for client verbal advertising in the Central Library of Astan Qods.
    Methodology
    This is a descriptive survey study. The statistical population of the research is composed of Central Library of Astan Qods’ clients. The sample size estimated to be 384. Data gathering tool was questionnaire and structural equation modeling (SEM) was used for data analysis.
    Findings
    Findings show that the library atmosphere, perceived equity and perceived quality affects satisfaction. Also client satisfaction affects client loyalty. Finally, client loyalty leads into verbal advertising.
    Keywords: Verbal advertising, Perceived quality, Perceived equity, Client satisfaction, Libraries
  • Dr. Alireza Isfandyari, Moghaddam, Sarah Zohdi Page 191
    Purpose
    This research, which is a case study of the librarians of academic libraries in Tabriz universities, has aimed at surveying the skills and capabilities of digital librarians.
    Methodology
    The sample society of this experimental research consisted of the librarians of Tabriz University, Tabriz Medical Sciences University, and the Islamic Azad University of Tabriz. In this research 100 librarians from the above-mentioned universities answerd a questionnaire. The questionnaire included seven main skills needed for digital librarians: educational skills, research skills, management skills, information skills, Internet skills, personality skills, and computer skills. Each main skill consisted of some sub-skills which were identified theough reviewing the related texts.
    Results
    The findings show that the average digital skill importance scale is 180, the average digital skill importance is 251.54, and the average digital skill capability is 180.39. This means that the average capability is the closest to the standard average. Also, only 52% of the surveyed librarians are highly capable of digital skills. Whereas 90% of librarians think having digital capabilities is important.
    Conclusion
    It can be said that the digital skills among the surveyed librarians were low, though a high percentage of them are aware of the importance of the digital skills.
    Keywords: Digital libraries, Digital librarians, Skills, Academic libraries, Tabriz University, Tabriz Medical Sciences University, Islamic Azad University of Tabriz
  • Dr. Rahmatollah Fattahi, Zahra Naseri Page 217
    Purpose
    The aim of this research was to investigate users’ perception about information organization (or arrangment) in Iranian univedrsity Library Websites. We evluated information organization' compatibility with users’ logic.
    Method
    Our population, in one hand, were Iran’s top academic library websites and, on the other hand, higher education students at Ferdowsi Mashhad University. Mixed method was used in this research including heuristic, cards sorting, and semi-structured interviews.
    Findings
    Findings showed that information organization in Iran’s academic library websites did not follow users’ logic in half of the cases; it means that users had faced difficulties when they wanted to locate their required information items. It was approved by interview with 8 students. Finally, logical organization of information items was defined by users through cards sorting and then suggested pattern was presented for organizing information items on these websites.
    Results
    We suggest a model for information organizing in university libraries according to user's logic
    Keywords: Information organization, Logical order, Universitylibrary websites User's perception
  • Reza Karimi, Razieh Soleimani Page 243
    Websites are dynamic and would be sustainable if they are used by the users. This depends to their up-to-dateness based on user's needs. This research aimed to study the status of services by university library Websites to academic staff at Iranian universities. Such Websites were evaluated according to criteria regarding library facilities, current contents services, collection development and library services. Also we studies the pages representing academic staff information in the university Website. Research population consisted of 32 Websites affiliated to the Ministry of Science, Research, and Technology (MSRT) and Ministry of Health and Treatment (MHT). Results of this survey showed that more than 50% of library Websites foused on only two (out of 9) indicators (i.e., working hours and the library address). From 8 indicators for alerting services, the most frequent one was the "alerting about conferences"with 93.80%, anf from 9 indicators for collection development, 80% of the Websites had information such as "Introduction to collection development", "Electronic sources", and "list of databases". The best criterion applied was related to library services including four categories of borrowing, acquisitions, supporting research and supporting teaching activities. As a whole, the University of Tehran, Ferdowsi University of Mashhad and Amirkabir University were the best universities providing library services
    Keywords: Library Website services, University libraries, content analysis, Acamic staff websites
  • Ali Alizadeh Zovarom, Hosein Aqajan Page 271
    Introduction
    Resource management is one of the most important issues in libraries. Performance evaluation of libraries using performance indexes like efficiency is influential in this field. The aim of this paper is to evaluate the performance of the public libraries using Data Envelopment Analysis (DEA) to improve the resource management.
    Materials And Methods
    In this paper were evaluated 53 public libraries efficiency in the city of Mashhad (1390 census data) using DEA in variable returns to scale model (VRS) with input-oriented approach and with two inputs (the number of books and area of space) and three outputs (proportion of the population of users, number of members to population ratio and the number of members users) in four groups (city, region, district and neighborhood scales). We used DEAP2.1 and ArcGIAS10 software to analyze the results.
    Result
    The results showed that respectively, 56, 39, 45 and 75 percent of libraries in city, region, district and neighborhood positions are inefficient in comparison with other libraries in the same group and there is a capacity for improving the efficiency in these libraries about 16, 3, 14 and 42 percent.
    Conclusion
    Based on high capacity for efficiency improvement in some libraries (especially in neighborhood position) and remarkable capacity for surplus books in some libraries, it is necessary that in charge librarians and managers prepare the field for improving the resource management in libraries with comprehensive planning and with attention to all aspects for maximum utilization of librarie's capacity and also for transferring the surplus capacity of some inputs to libraries with above efficiency,
    Keywords: Library performance, Efficiency evaluation, Data envelopment analysis (DEA), Variable return to scale (VRS)