فهرست مطالب

مرتع و آبخیزداری - سال شصت و چهارم شماره 1 (بهار 1390)

نشریه مرتع و آبخیزداری
سال شصت و چهارم شماره 1 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/04
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین پیری صحراگرد، حسین آذرنیوند، محمدعلی زارع چاهوکی، حسین ارزانی، ساره قمی صفحه 1
    هدف از این تحقیق جداسازی جامعه های گیاهی موجود در منطقه طالقان میانی و تعیین مهم ترین عامل های موثر در پراکنش آنها در این منطقه است. برای این منظور پس از بازدید مقدماتی، منطقه مورد بررسی انتخاب و در ناحیه معرف هر تیپ نمونه برداری به روش تصادفی-نظام یافته (سیستماتیک)در امتداد نوار(ترانسکت) انجام شد. اندازه قطعه نمونه برداری به روش کمینه سطح و شمار آنها با توجه به تغییرات پوشش گیاهی منطقه تعیین شد. در هر منطقه نمونه برداری اطلاعات ارتفاع از سطح دریا، جهت و شیب ثبت شد. همچنین در آغازا و پایان هر نوار یک نیمرخ(پروفیل) حفر و با توجه به عمق ریشه دوانی گونه های گیاهی موجود در منطقه مورد بررسی از عمق 0-30 سانتی متری نمونه خاک برداشت شد و ویژگی های بافت، درصد آهک، اسیدیته، هدایت الکتریکی، نیتروژن، فسفر و پتاسیم آنها اندازه گیری شدپس از برداشت اطلاعات پوشش گیاهی (فهرست گیاهان موجود و درصد تاج پوشش)، طبقه بندی پوشش گیاهی با استفاده از روشTWINSPAN1 انجام شد. سپس به منظور بررسی رابطه بین عوامل محیطی و پراکنش جامعه های گیاهی از تجزیه مولفه های اصلی(PCA)6 استفاده شد. نتایج نشان می دهد بین پراکنش پوشش گیاهی و عوامل محیطی رابطه وجود دارد و مهم ترین عوامل محیطی موثر در جداسازی جامعه های گیاهی منطقه مورد بررسی ارتفاع از سطح دریا، جهت شیب، بافت، درصد آهک، عمق و میزان پتاسیم خاک هستند.
    کلیدواژگان: مراتع طالقان، جامعه های گیاهی، TWINSPAN، تجزیه مولفه های اصلی
  • زینب جعفریان، منصوره کارگر، جمشید قربانی صفحه 13
    طتغییر پذیری ویژگی های خاک یکی از مهمترین عوامل تغییرات مکانی پوشش گیاهی به شمار می رود، بنابراین آگاهی از نحوه پراکندگی تغییر پذیری ویژگی های خاک و گیاهان برای دستیابی به مدیریت بهتر ضروری است. برای انجام تحقیق حاضر دو سایت مطالعاتی در مراتع واوسر کیاسر شامل بوته زار و علفزار انتخاب شدند. در هر سایت مطالعاتی یک شبکه 500×400 متر مربعی با ابعاد سلول های 100 متر مربعی پیاده شد و در محل نقاط تقاطع این شبکه نمونه برداری خاک انجام شد. در سایت بوته زار 30 نمونه خاک در محل های تقاطع از عمق 0 تا 30 سانتی متری برداشت شد. هم چنین در سایت علفزار نیز 30 نمونه خاک از عمق مذکور برداشت شد. مقایسه میانگین ویژگی های خاک در دو جامعه با استفاده از آزمون t نشان داد که بین پارامترهای درصد آهک، هدایت الکتریکی، کربن آلی، درصد سیلت و درصد شن اختلاف معنی داری در سطح 5 درصد وجود دارد. آنالیز مکانی ویژگی های مورد مطالعه نشان داد که مدل مناسب برای همه ویژگی های خاک از نوع همسانگرد یا مستقل از جهت بوده است. در جامعه علفزار وابستگی مکانی اکثر ویژگی های خاک متوسط تا قوی بوده، در واقع نقاط نمونه نزدیک به هم ویژگی های شبیه تری داشتند و دو ویژگی اسیدیته و هدایت الکتریکی وابستگی مکانی ضعیف داشتند که نشان می دهد این دو ویژگی در نقاط نمونه نزدیک به هم الزاما مقادیری مشابه نداشتند. در سایت بوته زار همه متغیرهای خاک به جز درصد رس با وابستگی متوسط، دارای ساختار مکانی بالا بودند.
    کلیدواژگان: علفزار، بوته زار، زمین آمار، ویژگی های خاک، مرتع واوسر کیاسر
  • محمدتقی دستورانی، جمیله سلیمی کوچی، علی طالبی، هیراد عبقری صفحه 25
    در این تحقیق از روابط تجربی فولر، سنگال، و فیل-استینر و همچنین روش شبکه عصبی مصنوعی برای بررسی امکان برآورد دبی حداکثر لحظه ای با استفاده از آمار دبی حداکثر روزانه استفاده شده است. تعداد دوازده ایستگاه (در نیمه شمالی و غربی کشور) انتخاب و سپس روابط تجربی مورد استفاده در این بررسی، برای هر یک از ایستگاه های مورد مطالعه، واسنجی و دبی حداکثر در تعدادی از سال ها با روابط جدید بدست آمده برای هر ایستگاه، محاسبه شد. به منظور مقایسه بهتر، سال های مربوط به اعتبارسنجی روش های تجربی و نیز مرحله آزمایشی (تست) روش شبکه عصبی مصنوعی در ایستگاه ها، مشابه در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که هر چند نتایج روش های تجربی پس از واسنجی به مقدار قابل توجه ای بهتر شدند، ولی روش شبکه عصبی مصنوعی نسبت به روش های تجربی در برآورد دبی حداکثر لحظه ای با استفاده از آمار دبی حداکثر روزانه، برتری دارد. بر اساس این نتایج می توان مشکل کوتاه بودن دوره آماری مربوط به داده های دبی حداکثر لحظه ای در ایستگاه ها را برطرف کرد، که این مسئله تاثیر قابل توجهی در بهینه سازی طراحی ها و برآوردهای مرتبط خواهد داشت.
    کلیدواژگان: دبی اوج لحظه ای، شبکه عصبی مصنوعی، دبی روزانه، روش های تجربی، دبی اوج لحظه ای
  • اصغر زارع چاهوک، محمدعلی زارع چاهوکی صفحه 39
    در این تحقیق از روش زمین آماری چندمتغیره کوکریجینگ برای تحلیل منطقه ای و برآورد بارندگی فصلی و سالانه در حوزه آبخیز کد 21 در دامنه جنوبی البرز واقع در استان سمنان استفاده شد. در این روش متغیر ارتفاع از سطح دریا 38 ایستگاه باران سنجی با دوره آماری 30 ساله به عنوان عامل کمکی (یا ثانویه) و تاثیرگذار در میزان بارندگی استفاده شد. تجزیه و تحلیل، ترسیم تغییرنما (واریوگرام) داده ها و تهیه نقشه های بارش فصلی و سالانه با روش کوکریجینگ از طریق نرم افزارهای +GS و Arc GIS 9.3 انجام شد. دو روش خطای متوسط و متوسط مربعات کاهش یافته برای ارزیابی پیش بینی بارش استفاده شد. نتایج نشان داد که برای برآورد بارش فصلی و سالانه، روش کوکریجینگ با درنظر گرفتن عامل کمکی ارتفاع و کاهش واریانس برآورد اطلاعاتی دقیق در مورد مقادیر بارش را ارائه می دهد. این برآورد دقیق به دلیل همبستگی قوی بین ارتفاع و بارش است. گرچه در بعضی فصول ضرایب همبستگی کمتر از بقیه فصل ها است، اما در هیچ کدام کمتر از 6/0 نیست و بنابراین هر چه ضریب همبستگی بین ارتفاع و بارش فصلی و سالانه قویتر باشد، صحت پیش بینی بالاتر خواهد بود.
    کلیدواژگان: کوکریجینگ، باران، ارتفاع از سطح دریا، البرز جنوبی
  • فریدون سرمدیان، بهزاد قنبریان علویجه، روح الله تقی زاده مهرجردی، علی کشاورزی صفحه 53
    بررسی ویژگی های هیدرولیک خاک همچون منحنی مشخصه رطوبتی و هدایت هیدرولیک غیراشباع در بررسی های علوم منابع طبیعی نقش مهمی را ایفا کرده است. به طوریکه به دلیل تغییرات زمانی و مکانی این ویژگی ها بررسی های اخیر محققین منجر به توسعه روش های غیرمستقیم در برآورد این قبیل خصوصیات خاک گردیده است. در همین راستا در این مطالعه به روش های غیرمستقیم در برآورد بعد فرکتال سطح داخلی خلل و فرج خاک به منظور پیش بینی منحنی مشخصه رطوبتی خاک پرداخته شده است. با اندازه گیری مشخصه های زودیافتی چون درصد ذرات رس، درصد رطوبت در نقطه پژمردگی دائم، ظرفیت تبادل کاتیون و مقدار تخلخل روابط رگرسیون تک متغیره، خطی و غیرخطی به منظور برآورد بعد فرکتالی سطح داخلی خلل و فرج خاک ارائه شده و با شبکه عصبی مصنوعی مقایسه گردیدند. در مرحله آزمون شبکه عصبی مصنوعی و روابط همبستگی از 97 داده اندازه گیری شده و در مرحله آزمون مدل ها از 24 داده باقیمانده و داده های پترسن و همکاران (1996) استفاده شد. مقدار RSE و RMSE محاسبه شده نشان دادند که شبکه عصبی مصنوعی با هفت نرون در لایه مخفی قادر است،با دقت بالاتری نسبت به سایر مدل های ارائه شده، بعد فرکتال سطح داخلی خلل و فرج خاک را از پارامترهای زودیافت برآوردکند.
    کلیدواژگان: بعد فرکتال، توابع انتقالی، شبکه عصبی مصنوعی
  • معصومه عیوضی، ابوالفضل مساعدی صفحه 65
    پایش خشکسالی در هر منطقه یکی از بخش های مهم در مدیریت خطر خشکسالی است. درون یابی یکی از روش های مناسب برای پیش بینی مکانی خشکسالی است. به این منظور، پس از انجام آزمون های آماری، تعدادی از ایستگاه های باران سنجی استان گلستان با پراکنش مکانی مناسب که تا پایان سال آبی 86-1385 (دوره آماری 25 ساله) داده های بارش آنها برداشت شده بود، انتخاب شدند. وضعیت رطوبتی (خشکسالی) هر یک از ایستگاه ها در طول دوره آماری در نه دوره مختلف (شامل 8 دوره ماهانه و یک دوره سالانه) با استفاده از شاخص بارش استاندارد شده (SPI) مورد بررسی قرار گرفت. سپس برای پایش و سنجش خشکسالی در هر منطقه، روش های درون یابی قطعی (IDW، GPI، RBF) و زمین آماری (Kriging) مورد استفاده قرارگرفتند. پس از تعیین بهترین روش درون یابی براساس فاکتور خطا و تبدیل اطلاعات نقطه ای به منطقه ای، نقشه های شدت خشکسالی طی 25 سال برای تمامی دوره ها تهیه شد. در مرحله بعد گسترش مکانی هر یک از وضعیت های رطوبتی در طی دوره آماری 25 سال (62-1361 الی 86-1385) در استان گلستان در محیط نرم افزار ArcGIS Ver9.2 رسم شد و مناطق تحت خطر خشکسالی شناسایی شدند. براساس نتایج بدست آمده در بررسی روش های درون یابی، روش کریجینگ و RBF در دوره های زمانی مختلف در پهنه بندی شدت خشکسالی نتایج بهتری را نشان دادند. علاوه بر این نتایج نشان می دهند که به طور متوسط در هر سال 13 درصد استان دچار خشکسالی است. وسیع ترین خشکسالی در مقیاس سالانه در سال 64-1363 رخ داده است که 54 درصد از سطح استان دچار خشکسالی بوده است. در مقیاس ماهانه نیز وسیع ترین خشکسالی در دوره SPI9 ماهه منتهی به ماه آبان سال 65- 1364 رخ داده است که در آن 87 درصد از سطح استان دچار خشکسالی بوده است. بر اساس شاخص SPI انتظار می رود که به طور متوسط در 68 در صد زمان ها در هر دوره زمانی وضعیت رطوبتی در محدوده عادی باشد، ولی در این تحقیق مشاهده شد که از نظر مکانی در هر دوره زمانی، به طور متوسط بیش از 68 درصد (به طور معمول بیش از 70 درصد) وسعت منطقه از نظر توزیع مکانی در محدوده عادی قرار می گیرد. بنابراین بر اساس شاخص SPI وسعت منطقه ای محدوده تحت پوشش وضعیت عادی سالانه بیش از مقدار مورد انتظار است.
    کلیدواژگان: خشکسالی، شاخص بارش استاندارد، زمین آمار، درون یابی، گلستان
  • کاظم نصرتی، یونس کاظمی صفحه 79
    خشکسالی از نظر فراوانی وقوع، شدت، مدت، وسعت، تلفات جانی، خسارت های اقتصادی- اجتماعی و اثرات شدید بلندمدت نسبت به سایر بلایای طبیعی اولویت دارد و مخاطره آمیزتر است و نیازمند توجه بیشتری در تصمیم گیری ها می باشد. یکی از جنبه های فنی و مهم خشکسالی، ارزیابی و پایش خشکسالی است. هدف از این پژوهش، بررسی شاخص خشکسالی موثر، و شاخص منابع آب قابل دسترس در مقیاس روزانه و مقایسه نتایج، با رواناب ایستگاه های هیدرومتری در اقلیم های مختلف است تا با شناخت کارایی این شاخص ها در مقیاس روزانه در اقلیم های مختلف، روابط این شاخص ها با سیستم هیدرولوژیک تعیین گردد. به این منظور در آغاز ده ایستگاه هواشناسی سینوپتیک در اقلیم های مختلف کشور انتخاب و شاخص های خشکسالی موثر و منابع آب قابل دسترس محاسبه شد. سپس ایستگاه های هیدرومتری در محدوده ایستگاه های هواشناسی انتخاب و دبی روزانه آن ها با نتایج شاخص های مورد مطالعه، بررسی و ارزیابی شد. نتایج نشان داد شاخص خشکسالی موثر، مستقل از ویژگی های اقلیمی منطقه، شاخص مناسبی در شناخت وضعیت خشکسالی در مقیاس روزانه است. همچنین شاخص منابع آب قابل دسترس، اثرات خشکسالی را به عنوان تابعی از افت روزانه حاصل از تاثیر بارندگی در منابع آب منطقه به وضوح نشان می دهد.
    کلیدواژگان: پایش روزانه خشکسالی، شاخص خشکسالی موثر، شاخص منابع آب قابل دسترس، ایران
  • مسعود نصری، سادات فیض نیا، محمد جعفری، حسن احمدی، سعید سلطانی صفحه 95
    بار معلق بخش عمده رسوب حمل شده توسط رودخانه ها را تشکیل می دهد. نتایج اندازه گیری بار معلق معمولا در بررسی ها و پژوهش های در ارتباط با فرسایش و رسوبدهی، مهندسی منابع آب، آبخیزداری مورد استفاده قرار می گیرد. رسوب ناشی از فرسایش حوزه های آبخیز از مهم ترین مشکلات مدیریت حوزه های آبخیز است. استفاده از روش های آماری برای تحلیل آمار رسوبدهی حوزه های آبخیز یکی از رهیافت های مهم بررسی روند رسوب زایی در حوزه های آبخیز است. در این مطالعه آمار رسوب دهی ایستگاه مندرجان در دوره زمانی 1358-1383 مورد بررسی قرار گرفت. آمار توصیفی و روند تغییرات آن نشان داد سری مشاهداتی (با میانگین و انحراف معیار به ترتیب 66/59 و 47/348 میلیگرم بر لیتر) دارای روند کاهشی است و در سطح 5 درصد معنی دار است. با این وجود، رسم نمودار تجمعی سری استاندارد شده وجود سه دوره متفاوت را نشان داد، به طوری که مقادیر آماره من-کندال برای سه سری مشاهداتی به ترتیب 265/0، 119/0-، و 166/0- است و به ترتیب در سطح 1، 5 و 10 درصد معنی دار هستند. سه آزمون مقایسه میانگین ها، واریانس ها و تابع توزیع احتمال با استفاده از آزمون های ناپارامتری نشان داد بین سه سری مشاهداتی اختلاف معنی داری از لحاظ میانگین، انحراف معیار و تابع توزیع فراوانی وجود دارد. این موضوع، به ویژه تفاوت واریانس گروه دوم و سوم نشان دهنده تغییرات رسوب دهی و کاهش آن در دوره سوم به دلیل عملیات آبخیزداری انجام شده در سطح 7135 هکتار به همراه احداث 174 مورد سازه های کنترل فرسایش و سیل با حجم اجرایی 3815 مترمکعب در حوزه آبخیز مندرجان بوده بوده است. باتوجه به انباشت و ذخیره 3/275232 مترمکعب رسوب در نتیجه وجود سازه ها و عملیات آبخیزداری، اهمیت اجرای این طرح ها در سطح حوزه های آبخیز در اولویت می باشد.
    کلیدواژگان: رسوب، ایستگاه مندرجان، آزمون ناپارامتری، عملیات آبخیزداری
|
  • H. Piry Sahragard, H. Azarnivand, M.A. Zare Chahouki, H. Arzani, S. Qumi Page 1
    The main objective of this study was to classify the plant communities and the most effective environmental factors on distribution of plant communities in Taleghan region. To achieve these objectives، plant sampling was done by randomized–systematic method in index region of each vegetation type. Plot and sample sizes were determined by minimum area and vegetation cover changes، respectively. Then، vegetation cover classification was performed by TWINSPAN analysis. In order to study the effects of soil properties on distribution of plant communities، at the first and end of every transect، soil sampling was done and soil factors in depth of 0-30 centimeter including soil texture، phosphorous، potassium، nitrogen، lime، pH and EC were measured. Principal component analysis (PCA) indicated that there is significant relation between distribution of plant communities and environment factors. Also، the result showed that aspect of slope، elevation، soil texture، lime and potassium percentages، and soil depth have meaningful impacts on distribution of plant communities.
    Keywords: Plant community, Soil factors, TWINSPAN, Principal component analysis (PCA), Taleghan rangelands
  • Z. Jafarian, M. Kargar, J. Ghorbani Page 13
    Most important reason of spatial changes in vegetation is spatial variability of soil properties، so knowledge about pattern distribution of variability soil properties for better management is necessary. Two study site including grassland and scrubland were selected in this study. One 500 × 400 m2 network was established in each study site and soil samples were taken from intersection points. 30 soil sample from 0-30 cm depth in scrubland. Also in grassland were taken 30 soil samples from 0-30 cm depth. Compares of means of soil properties using T-student test was shown carbonate calcium، EC، organic carbon، percent of silt and sand have significant different in two community (p< 0. 05). Spatial analysis was represented; appropriate models for entire soil properties were isotropic models. Most of soil properties had moderate to high spatial relationship that shows points close to each other had similar values whereas pH & EC had low spatial relationship in scrub land that shows points close to each other had not similar values necessarily. Soil properties except percent of clay with moderate relationship، in grass land had strong spatial structure.
    Keywords: Grassland, Scrubland, Geostatistics, Soil properties, Vavsar kiasar rangeland
  • M. Dastorani, J. Salimi Koochi, A.Talebi, H. Abghari Page 25
    This research was designed to evaluate applicability of some empirical methods including Fuller (1914)، Sangal (1983) and Fill and Steiner (2003) approaches as well as the ANN (Artificial Neural Networks) technique to prolong instantaneous peak flow data series using daily measured flow data. To do this، after initial consideration، a number of 12 gauging stations located in arid and semi-arid regions of the north half of Iran were selected and the related data was collected. Then، the applied empirical methods were calibrated for the related stations، and the instantaneous peak flow was estimated for some specific years. To be able to have a reliable comparison، the same years were also used in testing phase of the ANN modeling. Comparing the results shows higher ability of ANN over the empirical methods for this specific application، although there was a considerable improvement of the results for empirical methods after calibration. Reliable results produced by ANN method، compared to the traditional methods، in this research showed superior abilities of new machine learning techniques to solve the problem of inadequate measured peak flow data periods and to optimize water related designs.
    Keywords: Peak flow, Artificial neural networks, Daily flow data, Empirical methods, Instantaneous peak flow
  • A. Zare Chahouki, M.A. Zare Chahouki Page 39
    To perform regional analysis and rainfall estimation of the rain gauges of the river basin code of 21 located in Semnan province, multivariate geostatistical approaches were used. Elevation was introduced as a covariant and effective factor in rainfall. Thirty eight rain gauges were selected for a 30 year period. The geostatistical analysis extension module of ArcGIS 9.3 was used for analysis and development of seasonal and annual prediction map. GS+ was used for understanding the details of variogram models and statistical fitting parameters. Average and reduced mean square errors of cross validation indices were considered for prediction of rainfall. The results showed that Cokriging methods with the assumption of elevation as a covariant factor and variance reduction gives accurate rainfall estimation which is mainly due to the high correlation between elevation and rainfall. Although the seasonal correlation is not stable, the value of correlation is not less than 0.6. Therefore, as the coefficient of correlation increases the accuracy of estimation will be enhanced.
    Keywords: Alborz Mountain range, Cokriging, Elevation, Precipitation
  • F. Sarmadian, B. Ghanbarian Alavijeh, R. Taghizadeh Mehrjardi, A. Keshavarzi Page 53
    Investigation of soil hydraulic properties like soil moisture retention curve and unsaturated hydraulic conductivity plays an important role in study of environmental researches in which their spatial and temporal variability led to development of indirect methods in prediction of these soil characteristics. Therefore، in this study indirect methods have been used in order to estimate surface fractal dimension to predict soil moisture curve. One parameter linear and nonlinear regressions were developed and compared to artificial neural networks by using readily available parameters like soil clay content، water content at permanent wilting point، cation exchange capacity and soil porosity. In the training step of regression analysis and neural networks، 97 measured soil samples and in the testing step 24 rest of soil samples with Petersen et al. (1996) database were used. The calculated values of RSE and RMSE showed that neural networks with seven neurons in the hidden layer are able to estimate surface fractal dimension from the easily available parameters more accurate than the other models.
    Keywords: Fractal dimension, Pedotransfer function, Artificial neural networks
  • M. Eivazi, A. Mosaedi Page 65
    Region drought monitoring is one of the important subjects in drought risk management. For this reason, relevant rain gauge stations in Golestan province in which data had been recorded until the end of water year 2006-2007, after sufficient statistical test, were selected. Drought conditions for each station was investigated in nine different periods (including eight monthly and one annual periods) using Standardized Prediction Index (SPI) in order to determine the best interpolation method for drought monitoring in the region. Some deterministic interpolation methods such as RBF, GPI, IDW and a geostatistical method were considered. After determining the best interpolation method, according to the error factors and extending point drought information to regional one, the severity maps of this phenomena over 25 years, was plotted. Then, spatial distribution of drought conditions over the statistical period in Golestan province was plotted using ArcGIS ver9.2. According to the results, kriging and RBF methods have shown the best response as interpolation methods in monitoring of drought severity at different time periods.
    Keywords: Drought, Standardized Precipitation Index, Geostatistics, Interpolation, Golestan
  • K. Nosrati, Y. Kazemi Page 79
    Drought based on frequency of occurrence، severity، affected area، economic damages، social affects and severe long term impacts is very important and dangerous phenomenon compared to other disasters. Therefore، it needs more consideration in decision making. Drought assessment and monitoring is the most important of technical aspects in drought studies. The objectives of current study is investigating of daily Effective Drought Index (EDI) and Available Water Resources Index (AWRI) in different climates of Iran in order to compare the results with runoff data of hydrometric gauging stations to understand the validation of these indices as well as to know the relationships between the indices and runoff data. Five synoptic meteorological stations in different climatic conditions of Iran were selected for this purpose and the indices were calculated. Then، five hydrometric gauging stations in the vicinity of the meteorological stations or in the area affected by the same climatic condition were selected and the runoff data and the calculated indices were compared. The result showed that the EDI as an independent of climatic characteristics is a suitable index in determining of drought، risk assessment and drought warning system. Meanwhile the AWRI showed the drought effects in water resources as function of daily decline of rainfall.
    Keywords: Daily monitoring of drought, Effective Drought Index (EDI), Water Resources Index (AWRI), Iran
  • M. Nasri, S. Feiznia, M. Jafari, H. Ahmadi, S. Soltani Page 95
    Suspended sediment is the major part of total sediments transported by rivers. Suspended sediment measurement is an important issue for erosion and sedimentation، water resources engineering and watershed management studies. The sediment yield of the watersheds is also a major problem of watershed management activities. Statistical analysis of sediment yield is an important method for trend assessment. In this study، sediment yield of Menderjan Watershed for the period of 1979-2004 is considered. Descriptive statistics and trend of observed series (with mean and standard deviation of 59. 66 and 348. 47 mg/lit، respectively) showed a decreasing trend which is significant at 5% level. However، the cumulative standardized plot shows three different periods with Kendall test values of 0. 265، -0. 119 and -0. 166 which are significant at 1، 5 and 10% levels، respectively. Comparison of three nonparametric tests of mean، variance and distribution functions showed significant difference of mean، standard deviation and frequency distribution for the studied periods. This significant difference، especially for standard deviation، shows the reduction of sediment yield in the third period due to watershed management practices in 7135 hectares area، 174 mechanical structures with 3815 cubic meter volume، and 275232. 3 cubic meter sediment storage volume in the basin and its importance.
    Keywords: Sediment, Menderjan station, Nonparametric test, Watershed management practices