فهرست مطالب

مجله نامه مفید
پیاپی 72 (1388)

  • نامه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اسدالله فرزین وش، سیدجمال الدین محسنی زنوزی صفحه 3
    در اواخر دهه1990 و اوایل قرن بیستم با تغییرات زیاد قیمت برخی از دارایی ها مانند قیمت مسکن و سهام در بیشتر کشورها، توجه زیادی به نقش قیمت دارایی ها در مکانیسم انتقال پولی (انتقال سیاست ها و شوک های پولی) معطوف شده است. با نگاهی به سال های بعد از انقلاب و به ویژه دوران بعد از جنگ در ایران می توان مشاهده کرد که قیمت بعضی از دارایی ها مانند قیمت مسکن، نرخ ارز، قیمت سهام و قیمت سکه طلا، تغییرات زیادی داشته است. در این مقاله با استفاده از مدل SVAR 10 و 9 متغیره، نقش قیمت سهام، قیمت مسکن، قیمت سکه طلا و نرخ ارز در مکانیسم انتقال پولی ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
    نتایج بدست آمده از مدل SVAR انتخاب شده نشان می دهد که شوک سیاست پولی انبساطی از طریق شوک نقدینگی اثر معنی دار و پایداری بر قیمت سهام و قیمت مسکن و نرخ ارز دارد. اما تغییرات قیمت سکه طلا بیشتر از تغییرات ارزش دلار (قیمت جهانی طلا به دلار) تاثیرمی پذیرد. قیمت سهام کمترین نقش را در توضیح نوسانات تولید به خود اختصاص می دهد. قیمت سایر دارایی ها (قیمت مسکن، قیمت سکه طلا و نرخ ارز) حدود 20 درصد تغییرات تولید ناخالص داخلی را توضیح می دهد. لذا قیمت این دارایی ها، واسطه مهم انتقال شوک های پولی به نوسانات تولید ناخالص داخلی می باشد و از لحاظ اهمیت در انتقال سیاست های پولی به تولید ناخالص داخلی، نرخ ارز دارای بیشترین نقش و قیمت مسکن، قیمت سکه طلا به ترتیب دارای نقش کمتری می باشد. همچنین مشخص شد که سال های پولی منبع مهم تغییرات تولید ناخالص داخلی می باشد. لذا با تثبیت این متغیرها می توان نوسانات تولید ناخالص داخلی را نیز تا اندازه زیادی تثبیت کرد.
    با افزودن قیمت دارایی ها به مدل، اثر سال های سیاست پولی از طریق شوک نقدینگی بر نوسانات تولید به طور معنی داری تشدید نمی شود. لذا این امر هیچ تاییدی در جهت وجود کانال شتاب دهنده مالی دیدگاه اعتبار در ایران ارائه نمی دهد. همچنین بدون وجود قیمت دارایی ها در مدل، آثار شوک نقدینگی حقیقی بر میزان تورم کمتر برآورد می شود. بنابراین در سیاست های کنترل تورم، برای برآورد صحیح تورم باید قیمت دارایی ها نیز در مدل لحاظ شود.
    کلیدواژگان: مکانیسم انتقال پولی، قیمت دارایی ها، رهیافت VAR ساختاری، قیمت سهام، قیمت مسکن، قیمت سکه طلا، نرخ ارز
  • شاپور محمدی، محمدعلی خجسته صفحه 33
    عدم تطابق رفتار واقعی بازارهای مالی با آنچه تئوری های اقتصادی تحت عنوان بازارهای کارا ارائه نموده اند، سبب ظهور حوزه های مطالعاتی جدیدی مانند اقتصاد و مالی رفتاری (ترکیب اقتصاد و علوم رفتاری) و یا فیزیک اقتصاد شده است تا شاید بتوان از این طریق پاسخ های مناسب تری به جهت تبیین رفتار بازارهای مالی ارائه داد. هدف مقاله، بررسی امکان کاهش ریسک سبد دارایی ها از طریق بکارگیری تئوری ماتریس های تصادفی برای شناسایی اطلاعات نوفه ای ماتریس کواریانس سهام و تشکیل سبد بهینه دارایی ها با استفاده از اطلاعات نوفه زدایی شده می باشد.
    ماتریس کواریانس نوفه زدایی شده، تبیین کننده اطلاعات پایدارتر و با قابلیت اتکاء بیشتری از ارتباط موجود بین رفتار سهام می باشد. در پژوهش حاضراطلاعات 70 شرکت پر معامله در بورس اوراق بهادار تهران طی فروردین83 تا خرداد87 (شامل 1020 روز معاملاتی) مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد، پرتفولیوهای بهینه ای که با استفاده از اطلاعات نوفه زدایی شده بدست آمده اند نسبت به پرتفولیوهای بهینه مبتنی بر اطلاعات تجربی (اطلاعات نوفه دار)، به طور معنی داری ریسک کمتری دارند و استفاده از تئوری ماتریس های رندومی در مدیریت ریسک در بورس اوراق بهادار تهران مفید و موثر می باشد. توجه به این مسئله به فعالان بازار و مدیران پرتفولیو پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: بهینه سازی سبد دارایی ها، نوفه، نوفه زدایی، ماتریس کواریانس سهام، مدیریت ریسک، تئوری ماتریس های تصادفی
  • محمود یحیی زاده فر، وحید تقی نژاد عمران، سیاوش علیپور صفحه 49
    حباب، به افزایش بی رویه، انحراف زیاد و پایدار قیمت ها از قیمت تعادلی در اثر عوامل غیر بنیادی اطلاق می شود. در واقع حباب قیمتی نوعی افزایش غیر واقعی و فزاینده در قیمت هاست که ناشی از خوش بینی و واکنش بیش از اندازه بازار می باشد و سرانجام به سقوط قیمت بازار منجر می شود.
    در این پژوهش وجود حباب های قیمتی عقلایی سهام در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 3 / 1379 تا 3 / 1386 به طور هفتگی، ماهانه و فصلی با استفاده از سه آزمون ریشه واحد، هم انباشتگی و آزمون انباشتگی کسری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج هر سه آزمون ریشه واحد، هم انباشتگی و آزمون انباشتگی کسری حاکی از وجود حباب در بورس اوراق بهادار تهران در دوره مذکوراست.
    کلیدواژگان: مدل خود رگرسیو میانگین متحرک با مرتبه تفاضل کسری، حباب عقلایی، خاصیت برگشت به میانگین
  • حسین صادقی، سیدهادی مخزن موسوی صفحه 69
    عدالت فصل مشترک کلیه مکاتب با رویکردهای اخلاقی است و همه آنان به نحوی برابری چیزی را خواسته و کلیه تصمیماتشان را در آن زمینه سامان داده اند. طرح سوال «عدالت در چه چیزی؟» اولین گام در جهت عملیاتی کردن و مدل سازی عینی این مفهوم بوده است. در این تحقیق کوشش می شود با روشی تحلیلی - توصیفی، شاخصی پیشنهاد شود که بر اساس آن بتوان دیدگاه های گوناگون راجع به عدالت را سامان داده و معیاری یکسان برای سنجش میزان عدالت ارائه نمود. در این میان زندگی انسان به دو بخش عمده قبل از فرایند تولید، که مرحله قابلیت ها نام می گیرد و مرحله بعد از فرایند تولید یا مرحله توزیع، تقسیم می گردد. در این نوشتار از شاخص توسعه انسانی به عنوان بیان کننده وضعیت عدالت در مرحله قابلیت ها، شاخص فقر، به عنوان نشان دهنده عدالت در مصرف و از شاخص های نابرابری درآمدی به عنوان تبیین کنندگان توزیع عادلانه درآمد، بهره گرفته می شود. برای تلفیق شاخص های مذکور و ایجاد شاخص عدالت از روش منطق فازی استفاده شده است. در قالب سه سناریو و با استفاده از نرم افزار MATLAB این نتیجه بدست آمده است که در سال های1367تا1384 حرکت کلی اقتصاد کشور، با مقداری تسامح به سمت بهبود عدالت بوده است.
    کلیدواژگان: شاخص عدالت، شاخص توسعه انسانی، شاخص فقر سن، ضریب جینی، شاخص تایل، نسبت دهک های درآمدی، منطق فازی
  • سیدکمیل طیبی، زهرا زمانی صفحه 95
    یکی از پدیده های گسترده جهانی شدن در دهه اخیر برون سپاری بین المللی منابع است، به طوری که برای صنایع دارای تولید انبوه کاربرد زیادی می یابد، و بهره وری آن را ارتقاء می بخشد. از سوی دیگر، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و سرریزهای آن از عوامل تعیین کننده منابع سرمایه گذاری و انتقال دهنده فناوری و تکنولوژی پیشرفته هستند که البته بهره وری را در کشور میزبان نیز بهبود می دهند. در مجموع، باز کردن اقتصاد به روی تجارت، رقابت پذیری بنگاه ها را افزایش داده که از طریق آن آثار مثبتی را بر سطح بهره وری عوامل تولید در کشورها از جمله کشورهای در حال توسعه نیز ایجاد می کند.
    در این مقاله، هدف این است که نقش تعیین کننده هایی مثل برون سپاری، سرریزهای سرمایه گذاری مستقیم خارجی و مخارج تحقیق و توسعه بر بهره وری کل عوامل تولید کشورهای در حال توسعه بررسی شوند. بدین منظور با تکیه بر یک چارچوب نظری، داده های اقتصادی کشورهای منتخب شرق و غرب آسیا در دوره زمانی (2005 - 1996) در تخمین یک مدل اقتصاد سنجی به روش داده های تابلویی بکار گرفته می شوند، نتایج حاصله تاکید بر تعمیق روابط تجاری بین این دو بلوک آسیا دارند.
    کلیدواژگان: بهره وری کل عوامل تولید، برون سپاری بین المللی منابع، مخارج سرمایه گذاری مستقیم خارجی، کشورهای شرق و غرب آسیا
  • سعید راسخی، امید رنجبر صفحه 109
    یکی از سوالات اساسی پیش روی تئوری های اقتصادی این است که آیا امکان دارد شکاف درآمدی میان کشورهای غنی و فقیر کاهش یابد؟ این سوال در ارتباط با یکی از قدیمی ترین و جنجال برانگیزترین موضوعات در اقتصادیعنی فرضیه همگرایی درآمدی می باشد. این موضوع توسط مدل های رشد اقتصادی و همچنین قضیه برابر شدن قیمت عامل (FPE) پیش بینی شده است. مدل رشد نئوکلاسیک در چارچوب فروض استاندارد خود به ویژه بازده نزولی سرمایه، پیش بینی می کند که کشورهای کمتر توسعه یافته با نرخ سریع تری رشد کرده و قادرند شکاف درآمدی میان خود و کشورهای توسعه یافته را کاهش دهند. همچنین بر اساس قضیه برابر شدن قیمت عامل، تجارت آزاد موجب برابر شدن قیمت عامل و در نتیجه، موجب برابری درآمد سرانه می گردد. به علاوه در چارچوب مدل های رشد درونزا، تجارت می تواند با افزایش انتقال و نشر تکنولوژی و ارتقای نوآوری موجب تسریع رشد گردد.
    مطالعات معدودی درباره نقش تجارت بین الملل در همگرایی درآمدی صورت گرفته است. بر اساس برخی از مطالعات، کشورهای با درآمد پایین تر بیش از کشورهای دارای درآمد بالاتر از تجارت سود می برند، بنابراین تجارت آزاد موجب همگرایی درآمدی می شود و بر اساس مطالعات دیگر، تجارت آزاد شکاف درآمدی میان کشورهای ثروتمند و فقیر را افزایش می دهد. در مجموع، نتیجه قطعی درباره اثر تئوریک و تجربی درجه باز بودن تجاری بر همگرایی درآمدی بدست نیامده است.
    مقاله حاضر با بکارگیری مدل همگرایی - رشد و با استفاده از تکنیک قدرتمند پانل، اثر درجه باز بودن تجارت روی سرعت همگرایی درآمدی کشورهای عضو دی هشت را طی دوره زمانی (2004 - 1975) بررسی می کند. نتایج تحقیق نشانگر اثر مثبت و معنی دار درجه باز بودن تجارت روی سرعت همگرایی میان کشورهای گروه دی هشت می باشد. بر اساس نتایج مقاله حاضر به نظر می رسد کشورهای دی هشت می توانند با توسعه تجارت متقابل، شکاف درآمدی میان خودشان را کاهش دهند. همچنین بر اساس نتایج مقاله حاضر، سرمایه انسانی و فیزیکی اثر مثبت و معنادار بر رشد اقتصادی کشورهای مورد بررسی دارد.
    کلیدواژگان: درجه باز بودن تجاری، همگرایی خرد و کلان، مدل رشد نئوکلاسیک، مدل همگرایی، رشد، برابر شدن قیمت عامل، دی هشت، مدل پانل
  • لطفعلی عاقلی، مهدیه رضا قلی زاده، مجید آقایی خوندابی صفحه 135
    تشخیص اثرات شوک های مالی مثبت و منفی بر متغیرهای اقتصاد کلان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطالعه اثرات شوک های مالی ناشی از افزایش کل مخارج واقعی و درآمدهای مالیاتی دولت بر مصرف واقعی بخش خصوصی در ایران، با استفاده از تکنیک خود توضیح برداری با وقفه های گسترده (ARDL) مورد بررسی قرار گرفته است و از داده های سری زمانی سال های 1350 تا 1385 برای تخمین مدل استفاده شده است. بعد از برآورد مدل های تحقیق مشخص شد که بین شوک های مالی ناشی از افزایش مخارج و درآمدهای مالیاتی دولت در دوران رکود و رونق اقتصادی، با مصرف واقعی بخش خصوصی روابط کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد. نتایج حاصل از این تخمین ها نشان می دهند که، شوک های مالی مثبت (از مسیرافزایش مخارج دولت) در دوران رکود و رونق اقتصادی بر مصرف واقعی بخش خصوصی تاثیر مثبت دارند، در حالی که شوک های مالی منفی (از مسیر افزایش درآمدهای مالیاتی دولت) اثرات متضادی بر مصرف واقعی بخش خصوصی در دوره های مختلف اقتصادی دارند.
    کلیدواژگان: مصرف واقعی بخش خصوصی، شوک های مالی مثبت و منفی، رکود و رونق اقتصادی، مدل خود توضیح برداری با وقفه های گسترده (ARDL)
  • حسین اصغرپور، داود بهبودی، محمدحسن قزوینیان صفحه 161
    تولید، اعم از تولید صنعتی و کشاورزی، بدون وجود شبکه های زیربنایی اقتصادی امکان پذیر نیست. نیروی برق با توجه به تغییرات پدید آمده در صنایع و تبدیل نیروی محرکه مکانیکی به الکتریکی، پیدایش موتورهای برقی و گسترش ابزارهای ماشینی، نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی کشورها ایفا می کند. گسترش مصرف سرانه برق در سطح کشور نیز نشان دهنده این است که رشد و توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی در کشور از رشد خوبی برخوردار بوده است.
    رابطه بین مصرف برق و رشد اقتصادی در صورت وجود یا عدم وجود شکست های ساختاری و تغییرات رژیمی تغییر کند، لذا توجه به وجود شکست ساختاری و تغییرات رژیمی در بررسی های تجربی امری مهم و ضروری بوده و عدم توجه به آن ممکن است به نتایج غیر قابل اتکاء و گمراه کننده ای منتهی گردد.
    در این مقاله تلاش شده است با استفاده از داده های سری زمانی سالانه اقتصاد ایران طی دوره (1384 - 1346) رابطه بین مصرف برق و رشد اقتصادی با تاکید بر شکست ساختاری مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا، از آزمون های ریشه واحد زیوت - اندریوز برای تعیین تغییرات ساختاری به شکل درونزا و همچنین از آزمون همجمعی گریگوری - هانسن جهت بررسی رابطه بلند مدت بین مصرف برق و رشد اقتصادی با تاکید بر شکست ساختاری استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان می دهد که با در نظر گرفتن شکست ساختاری، رابطه بلند مدت مثبت بین مصرف برق و رشد اقتصادی ایران وجود دارد.
    کلیدواژگان: آزمون ریشه واحد زیوت، اندریوز، آزمون همجمعی گریگوری، هانسن، رشد اقتصادی، شکست ساختاری و مصرف برق
|
  • Asadollah Farzinvash, S. Jamaledin M. Zonouzi Page 3
    The purpose of this paper is to analyze the importance of assets prices in monetary transmission mechanism of Iran. This analysis is based on the Structural VAR class of models, which allow assessing the importance of assets prices by comparing the SVAR models (with asset prices and without asset prices). In fact the difference of these two SVAR models (7 & 10 Variables), shows the importance of assets prices in monetary transmission mechanism of Iran. Assets prices include housing prices, stock prices, exchange rates (1$=? Rials) and gold (coin) prices in period of 1989/Q2-2007/Q1.According the results, by adding assets prices (housing prices, stock prices, and gold prices) to the SVAR model, the effect of monetary policy shocks (liquidity shock) on output (GNP) fluctuations does not change significantly. Therefore, this work does not find any evidence on importance of the balance sheet channel (of credit view) in monetary transmission mechanism of Iran. The results show that the expansionary monetary policy (real liquidity) shocks has a significant effect on stock prices, housing prices and exchange rates. The gold prices are more affected by dollar prices fluctuations. Housing prices, gold prices, and exchange rates explain 20 percent of output fluctuations, but stock prices do not explain output fluctuations significantly. Therefore, exchange rate, housing prices, and gold prices have important role in transferring monetary shocks to output fluctuations respectively.
    Keywords: Monetary Transmission, Asset Prices, Structural VAR Approach, Stock Prices, Housing Prices, Gold Prices, Exchange Rate
  • Shapour Mohammadi, Mohammad Ali Khojasteh Page 33
    Deviation of financial markets behavior in reality from which the Efficient Market Hypothesis suggests is a serious challenge. This fact is led to emerging of new fields in economics, like behavioral economics/finance and recently Econophysics/finance. These new fields aim to provide new ways of thinking about financial time series as the result of human factors and idealized rationality. They may shed some light on the inner workings of the market. In this study, we want to improve optimizing portfolio selection through denoising the empirical covariance matrix by using Random Matrix Theory. We extract stable relations of stocks from empirical covariance matrix and compare the results of optimized portfolios in noisy and denoised states. We use daily returns of 70 stocks of Tehran Stock Exchange from March-2004 to May-2008. We show that denoised data significantly reduces the real risk of optimized portfolios and is beneficial for risk management and we recommend it to portfolio managers and financial analysts in real market.
    Keywords: Portfolio Optimization, Noise, Denoising, Stocks Covariance Matrix, Risk Management, Random Matrix Theory
  • Mahmood Yahyazadehfar, Vahid Taghinezhad Omran, Siavash Alipour Page 49
    Price bubbles are one of the factors that affect stock price and its volatilities. The term bubble in the stock market suggests a possible deviation of the stock price from the fundamental price, proxied The Role of Assets Prices in Monetary Transmission Mechanism of Iran from the present value of all its future cash flows or dividends that is based on reflections and reactions. These reactions to price rising cause to increase investors intentions, demands and finally leads to stock price increase. In this article the existence of rational bubbles will be examined in Tehran Stock Exchange weekly, monthly and seasonal data over the period 2000-2007 using three tests including Unit Root, Co-integration and Fractional Integration. By using these three tests, the existence of rational bubbles in Tehran Stock Exchange will not be rejected.
    Keywords: ARFIMA, Rational Bubble, Mean Reversion
  • Hosain Sadeghi, Seyed Hadi Makhzan Mousavi Page 69
    Schools that have moral approach have a common point of view about Justice and all demand equality, systematizing their programs on this basis. The first step in operating and objective modelizing of this sense is this question “Justice in what?” In this research, an indicator is proposed that it puts various views of Justice in order and make a unit criterion to measure the scale of Justice, on the basis of descriptive analytic method. However, human life is divided into two main parts; before the act of producing called “capabilities” and after the act of producing called “distribution”. In this research, human development as a feature of the state of Justice, poverty as an indicator of Justice in consumption and inequality of income as a determinant of equitable distribution of income have been used. Fuzzy Logic has been applied to use indicators mentioned above and in order to make an index for Justice. In three scenarios, with MATLAB software, this result has been obtained: From 1988 to 2005, the general course of the Iranian economy has negligently improved Justice.
    Keywords: Justice Index, Human Development Index, Inequality Measurements, Poverty Index, Fuzzy Logic
  • Seyed Komail Tayebi, Zahra Zamani Page 95
    Outsourcing has become a widespread phenomenon of globalization in recent decades, while it is quite applicable to promote productivity of large industries. On the other hand, foreign direct investment (FDI) and its spillovers have been also recognized widely as a growth factor in investment. FDI not only provides capital but also introduces advanced technology that can improve the factor productivity of the host countries. In addition, trade openness can improve competitive characteristics so that they have positive effect on total factor productivity (TFP), particularly in developing countries.The objective of this research is to explore the main determinants of TFP, and particularly to know how FDI spillovers, R&D expenditures and international outsourcing affect TFP in the selected East and West Asian countries. Accordingly, a panel TFP regression model is estimated using data of the considered countries over the period 1996-2005.The implication of the study is in fact a plan for integration between two Asian blocks (East and West) through enhancing trade relations.
    Keywords: Total Factor Productivity, International Outsourcing, FDI Spillovers, R, D Expenditures, East West Asia
  • Saeed Rasekhi, Omid Ranjbar Page 109
    One of the main questions faced by economic theories is that whether it is possible to decrease income gap between rich and poor countries. This question relates to the oldest and most noisy subjects in economics, which is income convergence hypothesis. This is predicted by economic growth models and Factor Price Equalization (FPE) proposition. In the context of its standard assumptions specially decreasing return to capital, neoclassical growth model predicts that less developed countries grow faster than developed ones and are able to decrease the gap between developed countries and themselves. Also, based on FPE proposition, free trade equalizes factor price and thus per capita income. In addition, in the framework of endogenous growth model, trade may result in growth acceleration through increasing the rate of technology transfer and diffusion and innovation. Few studies have been done with regard to the role of international trade in income convergence. Based on some of these studies, lower-income economies benefit more from international trade than higher-income economies, which conclude that international trade causes income convergence. Based on some other studies, international trade increases income gap between rich and poor countries. In sum, there is no strong result in line with theoretical and empirical effect of trade openness on income convergence.Present paper examines trade openness impact on the speed of convergence for D8 members by using powerful panel data technique during time 1975-2004. Results indicate that trade openness has significant and positive effect on speed of convergence among D8 members. Based on the results of this paper, it seems that D8 members decrease income gap between themselves by developing mutual trade. Furthermore, based on the results obtained, physical and human capitals have positive and significant effect on economic growth of considered countries.
  • Lotf Ali Agheli, Mahdieh Rezagholizadeh, Mohammad Rezaeipuor Page 135
    The identification of the effects of fiscal policies chocks on macroeconomic variables is of special importance. In this paper, the effects of fiscal policies arising from increased real expenditure and government tax incomes, on real consumption of private sector in Iran has been studied using auto-regressive distributed lags (ARDL) and applying 1971-2006 time series data for estimating the model. The estimated results show short-run and long-run relationships among fiscal policies and real consumption of private sector in economic recession & boom periods. On the other hand, positive fiscal shocks of government expenditure affect positively real consumption of private sector in both recession and boom period.However negative fiscal shocks resulting from increased government tax incomes have opposite impact on real consumption of private sector in different economic positions.
    Keywords: Real Consumption of Private Sector, Negative, Positive Fiscal Shocks, Economic Recession, Boom, Auto, Regressive Distributed Lags Model (ARDL)
  • Hosien Asgharpour, Davood Behbudi, Mohammad Hasan Qazvinian Page 161
    The electricity power plays an important role in economic activities, industrialization. The improvement in electricity consumption per capita indicates that economic growth, development and social welfare utilized stable growth in economy.According to new econometrics topics, existence of structural breaks and regime shifts can affect the results of macroeconomics variables relationships and neglect of such factor may lead to an unreliable and misleading findings. Therefore, considering structural breaks and regime shifts in examination of the empirical relationship between electricity consumption and economic growth is a necessity.In this paper an attempt has been made to study the relationship between electricity consumption and economic growth with an emphasis on structural breaks over the period of 1967 to 2005. To achieve this, Zivot & Andrews unit root test is performed to determine the structural shifts endogenously. Also, Gregory-Hansen co-integration test is carried out to study the long-run relationship between electricity consumption and economic growth with an emphasis on structural breaks. The findings suggest that given the structural break, there is a positive long-run relationship between electricity consumption and economic growth.
    Keywords: Economic Growth_Electricity Consumption_Gregory_Hansen Cointegration Test_Structural Breaks_Zivot – Andrews Unit Root Tests