فهرست مطالب

Advances in Nursing & Midwifery
Volume:21 Issue: 75, 2012

  • ویژه نامه زمستان 1390
  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقاله پژوهشی
  • جلیل کاوه، علی مصطفی روزبه، ثریا احمدی صفحه 1
    زمینه و هدف
    سازمان ها هزینه های زیادی صرف جذب، آموزش و نگاه داری نیروی انسانی متخصص می کنند ولی در صورت فراهم نبودن شرایط مناسب با مشکل ترک سازمانی مواجه خواهند شد. هدف این تحقیق سنجش میزان تمایل پرستاران به ماندن در بخش های تخصصی و رابطه آن با سبک های رهبری سرپرستاران بخش هاست.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی همبستگی بر روی 148 نفر از پرستاران واحدهای تخصصی پرستاری در بیمارستان های امام حسین و مدرس انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای انجام شد.برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مربوط به تعیین سبک رهبری با 24 سوال که مبتنی بر مبانی نظری تهیه شده بود استفاده شد. پرسشنامه تمایل به ماندن نیز در قالب 21 گویه تمایل به ماندن افراد را در جنبه های مختلف اندازه گیری می نمود. هر دو پرسشنامه در طیف لیکرت از گزینه خیلی کم تا خیلی زیاد در قالب 4 گزینه تنظیم شد.داده ها با نرم افزار اس پی اس اس 14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    بالاترین نمره پرسشنامه سبک رهبری63/2 و کمترین آن 84/1 به دست آمد. همچنین از پرسشنامه تمایل به ماندن میانگین نمره 4/2 به دست آمد. ضریب همبستگی 166/0 برای سبک رهبری آمرانه 206/0برای سبک رهبری آمرانه خیرخواهانه، 738/0 سبک مشورتی و 998/0برای سبک مشارکتی به دست آمد.
    نتیجه گیری
    بین سبک های رهبری آمرانه، آمرانه خیرخواهانه، مشورتی سرپرستاران و تمایل به ماندن پرستاران رابطه معنی دار وجود ندارد. ولی بین سبک مدیریتی مشارکتی سرپرستاران و تمایل به ماندن پرستاران رابطه معنی دار مثبت و مستقیم وجود دارد.
    کلیدواژگان: سبک های رهبری امرانه، امرانه خیرخواهانه، مشورتی، مشارکتی، تمایل به ماندن
  • نصرت بهرامی*، سیما علیزاده، سمیه بهرامی صفحه 8
    زمینه و هدف

    عملکرد جنسی تحت تاثیر فاکتورهای روحی-روانی، فرهنگی و فردی می باشد. سازمان بهداشت جهانی معتقد است که بهداشت جنسی، تجربه احساس خوب بودن فیزیکی، روانی و فرهنگی- اجتماعی وابسته به مسائل جنسی است. اختلالات عملکرد جنسی در بین زنان شایع هستند و توجه به مسائل جنسی یک جزء اساسی از استانداردهای مراقبتهای بهداشتی است.
    پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع اختلالات عملکرد جنسی زنان در سنین باروری و عوامل دموگرافیک مرتبط با آن در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان دزفول وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1387 انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی انجام شد. روش نمونه گیری بصورت آسان بود. ابزار گرد آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سوالات شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) بودند که توسط 250 زن تکمیل شدند. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه از اعتبار محتوا و جهت اعتماد از روش آزمون مجدد استفاده شد. داده ها به وسیله نرم افزار آماری اس پی اس اس مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد میانگین نمره کلی عملکرد جنسی 3/7±4/27 بود. نتایج تحقیق نشان داد که 6/64 درصد از واحدهای پژوهش در روابط زناشویی خود دچار اختلال عملکرد جنسی بودند. بین میانگین نمرات رضایت از روابط جنسی و عملکرد جنسی نتایج آماری معنی داری مشاهده شد (001/0. (P<در این مطالعه اکثریت واحدهای مورد پژوهش (6/78 درصد) رضایت جنسی خوبی داشتند. حیطه میل جنسی و عملکرد جنسی با سن فرد، سن ازدواج و تحصیلات همبستگی آماری معنی داری داشت (05/0. P<

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج مطالعات متعدد، ناتوانی در برقراری یک ارتباط سالم و لذت بخش با شریک جنسی، تبعات جسمی و روانی و اجتماعی برای زن و همسر وی به دنبال خواهد داشت. آموزش زوج های جوان در شناخت صحیح از روابط جنسی می تواند از محورهای اصلی در مشاوره قبل از ازدواج باشد. همچنین بعلت به شیوع بالای اختلالات عملکرد جنسی، بررسی همزمان مسائل جنسی در همسران با یکدیکر ضروری است

    کلیدواژگان: عملکرد جنسی، اختلالات عملکرد جنسی، رضایت جنسی
  • زهرا مشتاق مهر، صغری میرزایی * صفحه 14
    زمینه و هدف

    بر رسی و شناسایی نیازهای بیماران اولین قدم مراقبت های پرستاری است. بررسی جامع بیمار و پی گیری مشکلات، از پذیرش های مکرر در بیمارستان پیشگیری کرده و موجب بهبودعملکرد می شود. بررسی بیماران مستلزم وجود ابزار های معتبر و پایامی باشد این پژوهش با هدف طراحی ابزار معتبر و پایای بررسی نیازهای خود مراقبتی برای پیشگیری از زخم پای دیابتی انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه 153 بیمارمبتلا به دیابت نوع دو که به روش نمونه گیری آسان از مراکز مورد پژوهش انتخاب شدند شرکت نمودند. این پژوهش روش شناسی در دو مرحله 1: تعیین عبارات ابزار و 2: تعیین ویژگی های روانسنجی (اعتبار وپایایی) ابزار انجام شد. در مرحله اول عبارات با استفاده از مفهوم نیازهای مراقبت از خود، مرور منابع، استفاده از ابزارهای موجود و مرتبط با پژوهش و مصاحبه با 8 بیماران مبتلا به دیابت نوع دو طراحی شدند. در مرحله دوم اعتبار محتوی، اعتبار صوری، اعتبار ملاکی(ملاکی همزمان)، اعتبار سازه (تحلیل عاملی)، همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و ثبات (پایایی آزمون مجدد) ابزار بررسی گردید. داده ها به وسیله نرم افزار آماری اس پی اس اس ویرایش 17تحلیل شد.

    یافته ها

    در مرحله اول 103 عبارت در 4 حیطه اصلی و ابعاد فرعی هرکدام بدست آمد. در مرحله بعدپس از تعیین اعتبار محتوی وصوری100 عبارت بدست آمد. در مرحله تعیین اعتبار سازه حیطه های نیازهای هنگام انحراف از سلامتی به کمک تحلیل عاملی مشخص شدند. در این مرحله 43 عبارت در 5 بعد بدست آمد. جهت تعیین اعتبار ملاکی از پرسشنامه های ارزیابی توان مراقبت از خود و کیفیت زندگی مددجویان دیابتی استفاده شد که نتایج، وجود رابطه خطی، مثبت و معنی دار را بین ابزارهای ملاک و ابزار پژوهش نشان داد. نتایج حاصل از بررسی پایایی ابزار، ضریب آلفای کرونباخ بین 701/0و891/0 برای عوامل حیطه نیازهای زمان انحراف ازسلامت و ضریب پایایی آزمون مجدد851/0 تا 982/0 برای عوامل و 978/0 برای کل ابزار را نشان داد.

    نتیجه گیری

    در این پژوهش، ابزار بررسی نیازهای مراقبت از خود برای پیشگیری از زخم پای دیابتی با 97 عبارت، در مقیاس سه درجه ای طراحی شد و دارای اعتبار و پایایی می باشد.

    کلیدواژگان: الگوی اورم، طراحی ابزار، دیابت، زخم پای دیابتی، پایایی و اعتبار
  • فریدون شکرالهی، حسین محمودی، عباس عبادی، مهوش جعفری صفحه 22
    زمینه و هدف
    اثر بهبود دهنده گلوکز بر عملکردهای شناختی مغز به خصوص دقت در مطالعات مختلفی مطرح گردیده، که برخی نتایج آن متناقض می باشد. بی دقتی و خطا در پرستاری خسارات سنگینی را برجان افراد و اقتصاد خانواده ها و کشور وارد می سازد. در این پژوهش اثر مصرف گلوکز بر میزان دقت پرستاران نوبت کاری شب مورد بررسی قرارگرفت.
    مواد و روش ها
    تعداد60 نفر از پرستاران نوبت کار شب شامل 30 نفر گروه آزمون و30 نفر گروه شاهد درمطالعه حاضر شرکت کردند. این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی(آزمون-شاهد) قبل و بعد است که در نیمه دوم سال 1388انجام گردید. نمونه ها ابتدا با استفاده از روش مبتنی بر هدف انتخاب شده و در مرحله بعد به روش تخصیص تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. میزان دقت و گلوکز خون هردو گروه در ساعات 5-4 بامداد اندازه گیری شد. سپس گروه آزمون، میزان 75 گرم گلوکز خوراکی محلول در250 میلی لیترآب به صورت شربت دریافت کردند. گروه شاهد نیز تحت شرایط یکسان و با حجم یکسان آب دریافت نمودند. میزان دقت و گلوکز خون یک ساعت پس ازمصرف محلول به ترتیب به وسیله آزمون های استاندارد تولوز-پیرون و بوناردل و گلوکومتر مجدد اندازه گیری شد. یافته ها با استفاده از نرم افزارآماری اس پی اس اس نسخه 15 پردازش شدند.
    یافته ها
    دو گروه از نظر متغیر های جمعیت شناختی تفاوت آماری معنی دار نداشتند.نتایج به دست آمده نشان می دهد که مصرف گلوکز موجب افزایش دقت در پرستاران نوبت کاری شب (001/0P<) در مقایسه با گروه شاهد (530/0P=) می گردد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که پرستارانی که محلول گلوکز را مصرف کردند از نمره دقت بالاتری برخوردار بودند. نتایج این تحقیق می تواند پایه ای جهت مطالعه و تحقیقات بعدی باشد، و علاوه بر این به منظورتهیه برنامه های منظم و ایجاد امکانات، جهت تغذیه پرستاران درطول شیفت شب و ارتقای سلامت آنان و کاهش عوارض و پیشامدهای ناگوار ناشی از کاهش دقت وتمرکزدرطول شیفت شب مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: گلوکز، دقت، پرستار، نوبت کاری شب
  • عباس آقایی، ستار رضایی، مشیانه حدادی، الهه عینی صفحه 30
    زمینه و هدف
    مراسم چهارشنبه سوری در ساعات پایانی آخرین سه شنبه سال برگزار می شود و افراد زیادی در این مراسم دچار آسیب می گردند. هدف این مطالعه بررسی همه گیری شناسی آسیب های ناشی این مراسم در سال 1387 می باشد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی اپیدمیولوژیک اطلاعات و مشخصات مصدومان ناشی از مراسم چهارشنبه سوری که توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور با پرسشنامه ای مشخص و استاندارد ثبت شده، پس از جمع آوری به اداره پیشگیری از حوادث و فوریت های پزشکی ارسال می شود مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه اطلاعات دموگرافیکی و اپیدمیولوژیکی(مانند نواحی اپیدمیولوژیکی، نوع ماده محترقه، شغل افراد آسیب دیده، استان مورد بررسی) و مصدومان ناشی از این مراسم در کل کشور مورد بررسی قرار گرفته و، با اطلاعات مربوط به چند سال قبل نیز مقایسه شده است.
    یافته ها
    به طورکلی 1817 نفر در ارتباط با این مراسم آسیب دیده اند (2/83% مرد و 8/16% زن). که میانگین سنی آنها 12/11 ± 9/20 سال بوده است. زیر گروه سنی 24-15 سال بیشترین تعداد را داشته و از نظر نوع ماده محترقه، ترقه با 7/60 درصد بیشترین آسیب دیدگی را ایجاد کرده است. بیش از یک-سوم (4/34درصد) آسیب دیدگی های اعضا مربوط به دستها بود. از نظر نتیجه حادثه 4/81 درصد مصدومین به صورت سرپایی مداوا شده و مابقی بستری شده اند.
    نتیجه گیری
    از آنجا که دانش آموزان و دانشجویان بیشترین گروه آسیب پذیر بوده و اکثر آسیب ها در کوچه و خیابان و در حین بازی با مواد محترقه روی داده است، پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی و هشدار دهنده به والدین و جوانان، از طریق رسانه ها و مدارس ارائه گردد.
    کلیدواژگان: صدمه، آسیب، مراسم، سوختگی، چهارشنبه سوری، آتش بازی، مواد محترقه
  • شقایق تبرکی، زهرا کارگر نوین *، زهره امیری، ابراهیم تبرکی، گیتی ازگلی صفحه 37
    زمینه و هدف

    سندرم پیش از قاعدگی از مشکلات شایع زنان در سنین باروری است که می تواند در افراد باعث تغییر در دریافت انرژی و درشت مغذی ها در نزدیکی زمان قاعدگی شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش سندرم پیش از قاعدگی در دریافت انرژی و درشت مغذی ها در دانشجویان دختر دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی بود.

    مواد وروش ها

    مطالعه به صورت توصیقی مقطعی بر روی 92 دانشجوی دختر رشته تغذیه انجام گرفت. افراد از طریق 5پرسشنامه (پرسشنامه وضعیت دموگرافیک، فرم تشخیص موقت سندرم پیش از قاعدگی، فرم ثبت وقایع روزانه، فرم افسردگی بک و فرم یادآمد غذایی) که به روش خود گزارش دهی تکمیل می شد، مورد ارزیابی قرار گرفته و داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

    یافته ها

    7/58 درصدافرادمورد پژوهش، مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بودند. در گروه مبتلا، میانگین در یافت انرژی، کربوهیدرات، پروتئین و چربی در فاز لوتئال در مقایسه با فاز فولیکولار به طرز معنی داری بالاتر بود (05/0p<). همچنین میانگین دریافت انرژی و کربوهیدرات تنها در فاز فولیکولار دوگروه تفاوت معنی داری داشت (05/0p<) و در فاز لوتئال این تفاوت تنها برای متغیر چربی معنی دار بود (05/0p<). تفاوت دریافت مواد غذایی در دو فاز در افراد غیر مبتلا از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    در افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی، دریافت انرژی و درشت مغذی ها در فاز لوتئال بالاتر از فاز فولیکولار است.

    کلیدواژگان: سندرم پیش از قاعدگی، فازلوتئال، فاز فولیکولار، انرژی، درشت مغذی
  • فاطمه رجبی، جمال شمس، صدیقه امیرعلی اکبری صفحه 45
    زمینه و هدف
    زایمان واقعه پر استرسی است و به نظر می رسد در صورت اضطراب و هیجان دهانه رحم به سهولت باز نمی گردد. به علت وجود نتایج ضدونقیض درمورد اثر اضطراب بر پیامد زایمان،این پژوهش به منظور مطالعه همبستگی اضطراب هنگام بستری در اتاق زایمان و طول مدت و سرانجام زایمان انجام شد.
    مواد وروش ها
    این پژوهش توصیفی- همبستگی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان شهید اکبرابادی شهر تهران انجام شد. نمونه گیری به روش چند مرحله ای و بر اساس سهمیه هر بیمارستان به صورت مبتنی بر هدف انجام گردید. تعداد نمونه ها 200 نفر زن باردار بستری در اتاق زایمان بودند. ابزارگرداوری داده ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک - اطلاعات مامائی، پرسشنامه اسپیل برگرو چک لیست مشاهدات مربوط به وضیعت زائوهنگام بستری وروند طول مدت لیبرو زایمان و آپگار نوزاد بود.اطلاعات مورد نظربا نرم افزار اس پی اس اس 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    اکثر نمونه ها (5/53 درصد) دارای سطح اضطراب متوسط بودندکه در نخست زا ها بیشتر بود (50 درصد). میانگین طول مدت زایمان34/150±87/250دقیقه بود.5/94درصد زایمانها طبیعی بود. میانگین نمره آپگار دقیقه اول 9 و دقیقه پنجم 10 بود. یافته ها نشان داد بین اضطراب هنگام بستری در اتاق زایمان با طول مدت (طول مدت مرحله اول، دوم، و سوم) و سرانجام زایمان (نوع زایمان و نمره آپگار)همبستگی معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    توجه به ابعاد روان شناختی مادردراتاق زایمان و تلاش برای هرچه خوشایند ساختن زایمان با حمایتهای روحی وایجاد محیط مناسبتر برای زائو ولزوم آموزش های آمادگی زایمان در دوران بارداری یک ضرورت مهم بهداشتی می باشد.
    کلیدواژگان: اضطراب، مراحل زایمان، سرانجام زایمان
  • حسن درویش، فاطمه شعبانی * صفحه 53
    زمینه و هدف

    مهم ترین هدف هر سازمان دستیابی به بالاترین سطح بهره وری ممکن یا بهره وری بهینه است و نیروی انسانی ماهر و کارآمد یکی از مهم ترین ابزارها برای رسیدن به هدف های سازمان است زیرا نیروی انسانی نقش مهمی در افزایش و کاهش بهره وری سازمان دارد. هدف از مطالعه حاضر سنجش رابطه بین هوش هیجانی با خود کار آمدی ورضایت شغلی در پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهرستان تبریز می باشد.

    مواد وروش ها

    این مطالعه یک پژوهش همبستگی می باشد. نمونه پژوهش که شامل100 نفر از پرستاران مراکز آموزش و درمانی تبریز است از ده مرکز آموزش و درمانی تبریز با جامعه آماری بیش از 3500 نفر را تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. جمع آوری داده ها با پرسشنامه هوش هیجانی(Austin، 2004) و پرسشنامه توصیف شغل (Smith, و همکاران، 1969) و خودکارآمدی،Sherer & Madox)، 1982 (انجام شده است. روایی این پرشسنامه از طریق اعتبار محتوایی وپایایی آن از طریق آلفای کرونباخ اندازه گیری شدکه برای تنظیم هوش هیجانی 80/0، تنظیم عواطف 55/0، بهره وری 59/0و ارزیابی 54/0 بدست آمده است.داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 16 تجزیه وتحلیل شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. برای بررسی فرضیه ها ازضریب همبستگی ساده استفاده گردیده است.

    یافته ها

    تعداد افراد مورد مطالعه100 نفر از پرستاران و سرپرستاران مراکز آموزشی و درمانی تبریز بابازه ی سنی پرستاران30-22وسرپرستاران40-28 می باشد. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، وجود همبستگی میان هوش هیجانی با رضایت شغلی با ضریب همبستگی 36/0 و در در سطح 01/0 معنادار می باشد. علاوه براین همبستگی میان هوش هیجانی و خود کارآمدی با ضریب همبستگی 30/0 در سطح 01/0 معنادار بوده است ودر خصوص همبستگی رضایت شغلی وخود کارآمدی نیز ضریب همبستگی 62/0 بدست آمده است.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از پژوهش وجود رابطه میان هوش هیجانی و خودکارآمدی و هوش هیجانی و رضایت شغلی و خودکارآمدی در پرستاران مراکز آموزشی و درمانی شهرستان تبریز را تایید نموده و همچنین مولفه های هوش هیجانی می تواند رضایت شغلی و خودکارآمدی را پیش بینی کند.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، رضایت شغلی خودکارآمدی، مراکز آموزشی و درمانی شهرستان تبریز
  • رکسانا کرباسچی، ژاکلین وارطانویسان صفحه 59
    مقدمه وهدف
    شیوه های نوین تدریس در دانشجویان پرستاری به ویژه در کلاس های عملی و آزمایشگاهی کمتر مورد توجه واقع شده است. با توجه به اهمیت ارتقای آموزش پرستاری، لزوم تجدید نظر در روش های سنتی و بکارگیری روش های نوین احساس می شود. این پژوهش به منظور مقایسه میزان یادگیری دانشجویان پرستاری در دو روش آموزشی معلم مدار سخنرانی نمایشی و فرد مدار جزوه آموزشی در آزمایشگاه انجام گرفت.
    مواد وروش ها
    این پژوهش نیمه تجربی برروی 50 دانشجوی ترم اول پرستاری اجراشد. دانشجویان بطور تصادفی دردوگروه مساوی قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسشنامه دموگرافیک، قسمت هایی ازواحد درسی آزمایشگاه فیزیولوژی که شامل کار با میکروسکوپ می باشد تدریس گردید. محتوای آموزش در دو گروه یکسان بود. به گونه ای که در گروه خودآموز به دانشجویان همان آموزشی که به گروه سخنرانی نمایشی تدریس می شد داده شد فقط این آموزش از طریق خودآموزی مصور در اختیار دانشجویان قرار گرفت. قبل و بعد از هر جلسه پرسشنامه های مربوطه تکمیل و میزان یادگیری اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 16 و آزمون های آماری آنالیز شد.
    یافته ها
    طبق نتایج بدست آمده یادگیری عملی دانشجویان در هردو گروه سخنرانی نمایشی (41/25) و خودآموزی (16/19) بطور معنی دار افزایش یافته است که بیانگر تاثیر هر دو روش آموزشی بر میزان یادگیری دانشجویان است. بعلاوه مقایسه میانگین یادگیری در دو گروه نشان دهنده عدم اختلاف معنی دار بین دو روش آموزشی است. بیشترین درصد واحدها در گروه سخنرانی نمایشی در سطح یادگیری خوب و عالی قرار داشته (5/62درصد)،در حالی که درگروه خودآموزی بیشترین درصد واحدها در سطح یادگیری کم و متوسط قرار دارند (68 درصد).
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده نشان می دهد که آموزش بر افزایش میزان یادگیری عملی دانشجویان در هر دو روش آموزشی نقش داشته است و بین دو روش از نظر میزان یادگیری اختلاف معنی داری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: یادگیری، روش آموزش، سخنرانی نمایشی، خودآموزی، دانشجویان پرستاری
|