فهرست مطالب

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال نوزدهم شماره 3 (پیاپی 65، پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/07/04
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمود مقدم درافشانی، محمدرضا نیکروش، مهدی جلالی، علیرضا ابراهیم زاده صفحه 5
    مقدمه و هدف
    عملکرد تناسلی طبیعی درزنان، نیازمند پیام های هورمونی هیپوتالاموسی، هیپوفیزی وتخمدانی است. کاهش تولید وترشح هورمون های تیروئیدی مشخصه هیپوتیروئیدی اولیه می باشد.طی مراحل رشد فولیکولار، کمپلکس PCNA (Proliferation Cell Nuclear Antigen) و سیکلین D نقش مهمی درتنظیم فرآیند تکثیر سلولی درفولیکولهای تخمدان ایفامی کند. هدف ازاین مطالعه تعیین شاخص تکثیر سلولی ناشی ازکاهش هورمونهای تیروئیدی وچگونگی تغییرات این فرآیند درفولیکولهای تخمدان رت می باشد.
    روش کار
    دراین مطالعه تجربی تعداد 20 سرموش صحرائی ماده نژاد ویستاربه دوگروه تجربی وکنترل تقسیم شدند.گروه تجربی با استفاده ازداروی پروپیل تیواوراسیل (PTU) به میزان 500 میلی گرم درلیترآب آشامیدنی تیروئیدکتومی شیمیایی شدند.گروه کنترل فقط آب آشامیدنی معمولی دریافت کردند.پس ازگذشت سه هفته رت ها قربانی شدندوتخمدانهای آنهاپس ازتشریح برای آماده سازی بافتی فیکس گردید. جهت تعیین شاخص تکثیرسلولی از تکنیک ایمونوهیستوشیمی PCNA وبرای شمارش سلول ها ازروش استرئولوژیک استفاده شد.
    نتایج
    ایندکس تکثیر سلولی به تناوب رشد فولیکولارازفولیکول Preantral تا فولیکول Graafian کاهش معنی داری رادرگروه هیپوتیروئید نشان داد (P<0.05)، ولیکن درفولیکولهای با آنتروم گسترده افزایش مختصری مشاهده گردید که البته معنی دارنبود (0.05 P>). مشخص شد که شروع بیان PCNA ازاوایل رشد فولیکول Primary آغاز می شود. درگروه های مورد مطالعه سلول PCNA مثبت درفولیکولهای Primordial مشاهده نگردید. نتیجه نهایی: برطبق نتایج این مطالعه این فرضیه مطرح می شود که ممکن است افزایش ابتدایی درسلولهای گرانولوزا در فولیکولهای درحال رشد بواسطه سلولهای مجاورفولیکول وموجود دراسترومای تخمدان صورت پذیرد. تغییرات هورمونی متعاقب کاهش هورمون های تیروئیدی ممکن است به شدت برشاخص تکثیر سلولی اثربگذارد و منجربه دژنراسیون سریعتر فولیکولها شود.
    کلیدواژگان: استرئولوژی، تکثیر سلولی، فولیکولوژنز، کم کاری تیروئید، موش
  • علیرضا منصف، اکرم انصار، سحر بهنود، حمیدرضا قدیمی پور، سیدمصطفی قاسم زاده صفحه 16
    مقدمه و هدف
    کارسینوم سلول بازال(BCC) شایعترین تومور بدخیم مبتلاکننده انسان است. در پاتوژنز این تومور بیش از همه نقش اشعه ماوراء بنفش شناخته شده است. علاوه بر این اخیرا برخی مارکرهای ایمونوهیستوشیمیایی مانند پروتئین p53 و یا آنتی ژن Ki-67 در پاتوژنز BCC مطرح شده اند. همچنین برخی مطالعات از آنها به عنوان عوامل پیش آگهی دهنده در موارد عود یا متاستاز نام برده اند. این مطالعه جهت تعیین فراوانی و شدت بیان این مارکرها در نمونه های BCC انجام شده است.
    روش کار
    مطالعه حاضر نوعی مطالعه توصیفی- تحلیلی است که بر روی 100 نمونه بدست آمده از بیماران مبتلا به BCC انجام شده است. ابتدا نمونه ها با فرمالین فیکس شده و با استفاده از رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین با میکروسکوپ نوری مشاهده شدند و تایپ هیستوپاتولوژیک BCC تعیین شد. سپس با استفاده از کیت های آزمایشگاهی مخصوص از نظر p53 و Ki-67 مورد ارزیابی قرار گرفتند. لام های آماده شده از نظر بیان یا عدم بیان و نیز شدت بیان این مارکرها بررسی شدند. اطلاعات دیگری مانند سن، جنس، ناحیه آناتومیک درگیر و تایپ هیستوپاتولوژیک به همراه نتایج بدست آمده از بررسی این بیومارکرها استخراج شده و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 15.0 آنالیز شدند.
    نتایج
    از 100 بیمار شرکت کننده در مطالعه 62% مرد و 38% زن بودند. میانگین سنی مبتلایان 36/14± 97/63 سال بدست آمد. درصد فراوانی بیان Ki-67 و p53 به ترتیب 60% و 76% بود. از نظر شدت بیان Ki-67، 30% نمونه ها بیان قوی و 70% بیان ضعیف داشتند. این مقدار برای p53، 30% بیان ضعیف و 70% شدت بیان قوی از خود نشان دادند. از نظر ارتباط بین فراوانی و یا شدت بیان این مارکرها با متغیرهایی مانند سن، جنس، محل آناتومیک ضایعه، و تایپ پاتولوژیک ضایعات بررسی انجام شد که در اغلب موارد ارزشP بالاتر از رقم معناداری تعریف شده (05/0) بدست آمد، بجز در مورد ارتباط بین سن بیماران و شدت بیان Ki-67 در سنین پایین تر که میزان بیان این مارکر قویتر بود(P=0.036).
    نتیجه نهایی: با توجه به نتیجه بدست آمده در مورد بیان p53 و Ki-67 در بیماران BCC می توان گفت از نظر فراوانی بیان این مارکرها مطالعه حاضر با سایر مطالعات همخوانی دارد اما از نظر ارتباط بین شدت بیان این مارکرها با واریان های پاتولوژیک خاص، جنس و با ناحیه آناتومیک مبتلا، مطالعه حاضر تاییدکننده این ارتباط نبود و تفاوت های بدست آمده از نظر آماری معنادار نبودند.
    کلیدواژگان: ژن p53، کارسینوم سلول بازال، آنتی ژن Ki، 67
  • یدالله فتحی، سعید بشیریان، سیدمحمدمهدی هزاوه ای، مجید براتی* صفحه 23
    مقدمه و هدف

    در حال حاضر سوء مصرف داروهای تجویزی در کشور رو به افزایش بوده و ترامادول نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. سوء مصرف ترامادول می تواند شامل طیف گسترده ای از رفتارهای غیر قانونی و مخاطره آمیز باشد؛ بنابراین، نیاز به درک وضعیت سوء مصرف ترامادول در بین دانشجویان ضروری به نظر می رسد. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سوء مصرف ترامادول و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان سه مرکز آموزش عالی شهر همدان انجام شده است.

    روش کار

    این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 400 نفر از دانشجویان شهر همدان در سال 1389 انجام گرفت. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه خود ساخته انجام شد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون مجذور کای و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    50 نفر) 5/12درصد) از دانشجویان سوء مصرف ترامادول را حداقل یکبار در طول عمر گزارش نمودند. مصرف ترامادول در سال جاری و یک ماه گذشته به ترتیب 11 و 5/9 درصد گزارش شد. رابطه معنی داری بین سوء مصرف ترامادول و متغیرهایی همچون جنس، وضعیت تحصیلی و محل سکونت دانشجویان مشاهده شد(05/0P<). سابقه مصرف سیگار و تجربه مصرف مواد مخدر از عوامل مرتبط با سوء مصرف ترامادول در بین دانشجویان بودند(05/0P<). در نتایج حاصل از مدل نهایی آنالیز رگرسیون لجستیک، سابقه مصرف سیگار و مواد اعتیاد آور از قویترین فاکتورهای پیش بینی کننده سوء مصرف ترامادول بودند(05/0P<).
    نتیجه نهایی: بطور کلی نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان دهنده مصرف ترامادول در بین بخشی از دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر همدان بود. نتایج این مطالعه بعنوان مقدمه ای جهت طراحی راهکارهای موثر در پیشگیری از سوء مصرف مواد بخصوص در موسسات آموزش عالی نقش بسیار موثری را ایفا خواهد نمود.

    کلیدواژگان: ترامادول، سوء مصرف مواد، دانشجویان
  • امیرفرهنگ میراسماعیلی، نسرین فرهادیان، وحید ملاباشی*، عباس مقیم بیگی، فائزه یوسفی صفحه 30
    مقدمه و هدف

    دندان های کانین ماگزیلا نقش مهمی در زیبایی و فانکشن دارند. درمان بیماران با کانین نهفته ماگزیلا نسبت به سایر بیماران ارتودنسی دشوارتر بوده و نیاز به صرف زمان بیشتری دارد. هدف از این مطالعه تعیین شاخص دشواری درمان ارتودنسی دندان کانین نهفته ماگزیلا در توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی((CBCT بر اساس نظر متخصصین ارتودنسی می باشد.

    روش کار

    در این مطالعه مقطعی، نه فاکتور موثر بر سختی درمان در CBCT 36 بیمار با 50 کانین نهفته با استفاده از برنامه Dolphin 3D اندازه گیری شد. نه تصویر به دست آمده از بیماران به همراه اندازه گیری های انجام شده بر روی وب سایت طراحی شده به این منظور قرار داده شد. از 10 ارتودنتیست خواسته شد که سختی رویش کانین نهفته را از 1 تا 10 درجه بندی کنند. همچنین از آنها خواسته شد که میزان تاثیر هر یک از متغیر ها در درمان را نیز از 1 تا 5 ارزیابی کنند. رگرسیون خطی با اثرات تصادفی در مرحله اکتشافی و رگرسیون خطی ساده در مرحله ایجاد مدل مورد استفاده قرار گرفت.

    نتایج

    میانگین سن بیماران 8/5±08/19 سال و میانگین تجربه کلینیکی متخصصین 02/12±7/22 سال بود. سه متغیر در مرحله اکتشافی و 2 متغیر در مرحله ایجاد مدل حذف شدند. فاصله عمودی تا پلن اکلوزال(P=0.000)، همپوشانی در نمای فرونتال (P=0.000)، زاویه با پلن اکلوزال (P=0.029)، Dilaceration (P=0.000) و چرخش(P=0.029) رابطه معنی داری با شاخص دشواری درمان داشتند.
    نتیجه نهایی: سختی درمان کانین نهفته ماگزیلا می تواند به صورت کمی با اندازه گیری متغیر ها از روی تصاویر CBCT اندازه گیری شود.

    کلیدواژگان: ارتودنسی، توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی، دندان نهفته، دندان های نیش
  • سید حمیدهاشمی، محمدعلی سیف ربیعی، سمیه احمدی، محمدیوسف علیخانی * صفحه 36
    مقدمه و هدف

    استافیلوکوک طلایی از شایع ترین پاتوژن های بیمارستانی شناخته شده در سطح جهان است. استافیلوکوک طلایی مقاوم به متی سیلین یکی از مهمترین پاتوژن های بیمارستانی با شیوع فزاینده در سه دهه اخیر در اکثر کشور هاست. با توجه به اینکه دانشجویان پزشکی میتوانند منبع عفونت با این ارگانیسم باشند، لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان ناقلین بینی استافیلوکوک طلایی در این افراد بوده است.

    روش کار

    در یک مطالعه توصیفی و مقطعی از سوراخ قدامی بینی 258 دانشجو (103 مرد و 155 زن) شامل 116 دانشجو در مقطع علوم پایه، 92نفر در مقطع بالینی و 50 دستیار پزشکی سواب تهیه شده و در محیط بلاد آگار کشت داده شد. سپس نمونه های دارای کشت مثبت استافیلوکوک طلایی از نظر مقاومت آنتی بیوتیکی با روش دیسک دیفیوژن آگار بررسی شدند. هنگام نمونه گیری پرسشنامه ای حاوی اطلاعاتی شامل: جنس، مقطع تحصیلی، سابقه بیماری اخیر،سابقه مصرف دارو و اشتغال اعضای خانواده فرد در بیمارستان،توسط هر فرد تکمیل گردید.

    نتایج

    از 258 دانشجو 65 نفر (2/25%) حامل استافیلوکوک طلایی در بینی بودند. فراوانی ناقلین این باکتری بین مقاطع مختلف ونیز مرد و زن تفاوت معناداری نداشت. بیشتر ایزوله ها به پنی سیلین مقاوم بودند (3/92%) و 7/47% گونه ها مقاوم به متی سیلین بودند. بیشترین فراوانی مقاومت به متی سیلین در دانشجویان دوره بالینی (87%) و بیشترین فراوانی مقاومت به وانکومایسین در دستیاران (8/30%) مشاهده شد.
    نتیجه نهایی: فراوانی حاملین استافیلوکوک طلایی در بینی در دانشجویان پزشکی در مقاطع مختلف تحصیلی مشابه جمعیت نرمال می باشد ولی فراوانی ناقلین گونه مقاوم به متی سیلین استافیلوکوک (MRSA) و استافیلوکوک طلایی مقاوم به ونکومایسین شیوع بالاتری نسبت به کارکنان بیمارستانی دارد.

    کلیدواژگان: استافیلوکوک طلایی، دانشجویان پزشکی، متی سیلین، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • فاطمه بیدی، مهدی نامداری پژمان، احمد امانی، سیروس قنبری، حسین کارشکی صفحه 41
    مقدمه و هدف
    اینترنت به سرعت در جهان فراگیر شده، مرزها را درنوردیده و فرصت های خوبی برای هم گرایی جهانیان فراهم کرده است. با وجود این نباید از پیامدهای مخرب آن به ویژه در زمینه های روانی و اجتماعی غافل ماند. یکی از موارد زیان آور این فناوری، اعتیاد به اینترنت است. هدف مطالعه حاضر، بررسی و تحلیل ارتباط اعتیاد به اینترنت با افسردگی، سازگاری اجتماعی و عزت نفس است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی-همبستگی با روش نمونه گیری تصادفی، نمونه ای شامل 120 نفر از کاربران کافی نت های دوبی، از ملیت های مختلف، شامل مرد و زن، حداقل 18 سال سن و مسلط به زبان انگلیسی، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (IAT) کیمبرلی یانگ با پایایی 88/0=α، افسردگی بک (BDI) با پایایی 84/0=α، سازگاری اجتماعی سینها با پایایی 92/0=α و عزت نفس آیزنک با پایایی 87/0=α بودند که با روش تحلیل مسیر داده ها تحلیل شدند.
    نتایج
    نتایج حاصل از اجرای تحلیل نشان داد که داده ها برازش خوبی با مدل ارائه شده دارند (17/3=2χ، 3=df، 36/0=P، 99/0=GFI، 096/0=AGFI، 00/1=CFI، 97/0=NFI و 02/0=RMSEA). میانگین مقیاس ها به ترتیب در اعتیاد به اینترنت 75/17± 69/47، افسردگی 12/11±29/21، سازگاری اجتماعی 91/7± 75/19 و عزت نفس 53/4 ±16/15 به دست آمد. ضرایب مسیر نشان دادند افسردگی (57/0=β و 61/7=t)، سازگاری اجتماعی (55/0-=β و1/13=t) و عزت نفس (32/-0=β و 8/14=t) به طور معناداری، اعتیاد به اینترنت را پیش بینی می کنند.
    نتیجه نهایی: اگر چه در حال حاضر اینترنت ابزاری مهم به شمار می آید اما باید از مخاطرات آن آگاه بود و در این زمینه فرهنگ سازی گسترده به صورت ملی و فراملی انجام داد. مطالعه حاضر با رویکردی بین فرهنگی این نتایج را تایید نموده است.
    کلیدواژگان: اعتیاد به اینترنت، افسردگی، سازگاری اجتماعی، عزت نفس
  • فرزاد ناظم، مجید جلیلی صفحه 49
    مقدمه و هدف
    فعالیت بدنی با ترکیب بدن ارتباط معکوس دارد اما مفهوم این ارتباط با استفاده از پرسشنامه به سختی قابل کمی شدن است. گام شمار یک فرصت مناسب برای مشخص کردن این ارتباط ایجاد کرده است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط فعالیت بدنی اندازه گیری شده بوسیله گام شمار (بر حسب گام روزانه) با عوامل آنتروپومتریکی خطرزای قلبی عروقی مردان میانسال همدانی بود.
    روش کار
    شاخص های ترکیب بدن، هزینه انرژی روزانه و مصرف اکسیژن استراحت در101 مرد سالم (40 تا 65 سال) اندازه گیری شدند. حجم فعالیت بدنی افراد بوسیله گام شمار الکترونیک (Hj-113 Omron) در طول روز به مدت2 هفته متوالی اندازه گیری شد. نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمونهای آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    همبستگی معکوس و معناداری بین میانگین گام روزانه با متغیرهای وزن (574/0-r=)، درصدچربی بدن (484/0-r=)، BMI (721/0-r=)، WC(584/0-r=)، HC(369/0-r=)، چربی احشایی(559/0-r=) و WHR(568/0-r=) مشاهد شد(000/0=P). تفاوت معنی داری در اجزای ترکیب بدن، هزینه انرژی روزانه و مصرف اکسیژن استراحت افراد بر حسب شاخص حجم فعالیت (≥10،000 و <10،000 گام روزانه) مشاهده شد(005/0>P). به بیان دیگر اندازه های بزرگتر ریسک فاکتورهای آنتروپومتریکی با حجم فعالیت بدنی کمتر آنان همراه بود.
    نتیجه نهائی: سطوح ریسک فاکتورهای آنتروپومتریک بیماری های قلبی عروقی مردان فعال با گام های روزانه بیشتر به مراتب پایین تر از همتایان غیر فعال می باشد. این نکته از جنبه بالینی بویژه در نیمرخ پارامتر های ترکیب بدن مانند WHR، چربی احشایی، و شاخص جرم بدن قابل توجه است.
    کلیدواژگان: ترکیب بدن، فعالیت بدنی، گام های روزانه
  • فرناز فیروز، علیرضا ایزدی، میثم خالصی، فریبرز وفایی، شعبانعلی بیک محمدی، بیژن حیدری صفحه 57
    مقدمه و هدف
    ضد عفونی کننده های شیمیایی باید حداقل اثرات جانبی را بر روی سطح بیس دنچر داشته باشند تا تجمع پلاک را کاهش دهند.این مطالعه اثر ضد عفونی کننده ها گلوتار آلدهید 2% و هیپو کلریت سدیم 1%، 5/2% و 25/5% بر خشونت سطحی دنچر آکریلی گرما پخت را بررسی می کند.
    روش کار
    50 نمونه با ابعاد 1/3 2/70 2/10 میلی متر از رزین بیس دنچر گرما پخت ساخته شد. نمونه ها به صورت تصادفی به 5 گروه (n=10) اختصاص یافتند. یک گروه به عنوان گروه کنترل و دیگر گروها در ضدعفونی کننده ها به مدت 10 دقیقه غوطه ور شدند و سپس خشونت سطحی نمونه ها با profilometer اندازه گیری شد. اطلاعات جمع آوری و از نظر آماری با تست ANOVA یک طرفه تحلیل شدند.
    نتایج
    خشونت سطحی نمونه های غوطه ور شده در گلوتار آلدهید حداقل بود (μ14/0±53/0) و تفاوت معنی داری با گروه کنترل نداشت (P> 0.05). میانگین خشونت سطحی نمونه های غوطه ور شده در هیپوکلریت سدیم25/5%حداکثر بود (μ16/0 ±06/1) و تفاوت معنی داری با دیگر گروه ها داشت (P=0.000). نتیجه نهایی: خشونت سطحی بیس رزینی دنچر گرما پخت که در معرض هیپوکلریت سدیم 25/5% قرار گرفته اند به طور چشم گیری افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: دست دندان، رزین آکریل گرماپخت، ضدعفونی کننده ها
  • فاطمه احمدی متمایل، حمیدرضا عبدالصمدی، قدرت الله روشنایی، صادق جلیلیان صفحه 61
    مقدمه و هدف
    اختلالات اسکلتی عضلانی و دردهای مزمن ناشی از آن یکی از عوامل شایع آسیب های شغلی در بیشتر کشور ها می باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در بین دندان پزشکان شهر همدان بود.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی 71 نفر از دندان پزشکان شاغل در شهر همدان شرکت نمودند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد نوردیک استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS-16 و آزمون های آماری t- test و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    46 نفر (8/64 درصد) از دندان پزشکان یکی از انواع اختلالات اسکلتی عضلانی را داشتند. به ترتیب بیشترین اختلالات در طی 12 ماه گذشته در بین دندان پزشکان گردن (7/49 درصد)، مچ و دست (8/47 درصد)، شانه (6/29 درصد)، فوقانی پشت (9/23 درصد)، تحتانی پشت (9/16 درصد)، یک یا هر دو زانو (1/14 درصد) و آرنج (4/1 درصد) بود.
    نتیجه نهائی: از بین اختلالات اسکلتی عضلانی در حین کار گردن درد و اختلالات مرتبط با مچ و دست بیشترین شیوع را داشت. به نظر می رسد که اجرای مداخلات آموزشی در این خصوص برای دندان پزشکان ضروری باشد.
    کلیدواژگان: اختلالات اسکلتی عضلانی، بهداشت شغلی، دندانپزشکان
  • حیدر حیدری، جمال قره خانی صفحه 67
    مقدمه و هدف
    کریپتوسپوریدیوم از انگل های روده ای پستانداران به ویژه حیوانات اهلی و انسان می باشد که به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده اسهال و مرگ و میر در نوزادان، کودکان و دام های جوان مطرح است. باتوجه به ماهیت زئونوتیک این انگل حیوانات آلوده می توانند یک خطر بالقوه برای بهداشت جوامع انسانی باشند. هدف اصلی از این مطالعه تعیین فراوانی آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در ساکنین شهر همدان و دام های بومی(گاو، گوسفند، اسب، سگ، مرغ بومی و بوقلمون بومی) موجود در حومه شهر بود.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی از 477 راس گاو، 220 راس گوسفند، 210 قلاده سگ خانگی، 158 راس اسب، 200 قطعه مرغ بومی، 200 قطعه بوقلمون بومی موجود در حومه شهر وهمچنین از 300 بیمار انسانی ارجاعی به آزمایشگاه های تشخیصی طبی شهر همدان نمونه مدفوع اخذ گردید. نمونه ها ابتدا با روش فرمالین اتر رسوب دهی شدند و از رسوب به دست آمده گسترش میکروسکوپی تهیه گردید، سپس با روش زیل- نلسون اصلاح شده رنگ آمیزی و با میکروسکوپ نوری مورد مطالعه قرار گرفتند.
    نتایج
    میزان فراوانی آلودگی در گاو، گوسفند، اسب، سگ، مرغ بومی، بوقلمون و افراد انسانی به ترتیب 93/15%، 6/8%، 6/12%، 8/3%، 5/2%، 4% و 33/5% تعیین گردید. میزان آلودگی در افراد مبتلا به اسهال (5/7 %) بیشتر از افراد بدون نشانه بالینی (5/1%) بود (05/0P<). بیشترین میزان آلودگی در جمعیت انسانی در گروه سنی زیر 5 سال (1/7 %) و کمترین در گروه بالای 5 سال (1/1 %) مشاهده شد (05/0P<). در هیچکدام از حیوانات مورد مطالعه نشانه بالینی مشاهده نگردید. فقط در سگ ها ارتباط آماری معنی داری بین سن و میزان آلودگی دیده شد؛ سگ های بالاتر از 1 سال بیشترین میزان آلودگی را داشتند(05/0P<). ارتباط آماری معنی دار بین جنس ومیزان فراوانی آلودگی فقط در اسب ها مشاهده شد؛ اسب های نر بیشترین میزان آلودگی را داشتند(05/0P<).
    نتیجه نهایی: کریپتوسپوریدیوم می تواند به تنهایی و همراه با سایر عوامل میکروبی در ایجاد اسهال در افراد انسانی شهر همدان دارای نقش باشد. باتوجه به بالا بودن میزان و شدت آلودگی در گاوهای حومه همدان و با توجه به نتایج دیگر مطالعات انجام شده در ایران و جهان، گاو می تواند به عنوان یکی از مخازن مهم آلودگی برای جوامع انسانی در شهرستان همدان مطرح باشد.
    کلیدواژگان: حیوانات اهلی، کریپتورسپوریدوز، همه گیری شناسی، کریپتوسپوریدیوم
  • شیوا برزویی، سعید محمودی، امیرحسین مؤدب، احمدرضا سلیم بهرامی صفحه 75
    مقدمه
    کارسینوم پاپیلاری تیروئید شایعترین کانسر تمایز یافته بافت تیروئید است که در برخی موارد همراه با انواع دیگر بدخیمی ها مشاهده می شود. موارد اندکی از بروز هم زمان نئوپلاسم های پاپیلاری تیروئید و کارسینوم سلول کلیه مشاهده شده است و تنها در یک مورد هم زمانی بروز کارسینوم پاپیلاری کلیه و تیروئید در موردی از ابتلای خانوادگی به کارسینوم پاپیلاری تیروئید گزارش شده است.
    معرفی بیمار: در این مطالعه یک مورد از بروز هم زمان کارسینوم پاپیلاری تیروئید تک گیر و کارسینوم سلول کلیه در یک زن63 ساله گزارش می شود.
    نتیجه نهایی: بیمار پس از جراحی به مدت یکماه در بخشICU بستری بود. 3 ماه پس از ترخیص حال عمومی وی مناسب می باشد و همچنان تحت پیگیری های درمانی قرار دارد.
    کلیدواژگان: کارسینوم پاپیلاری تیروئید، کارسینوم سلول کلیه
  • احسان ملکیان زاده، صدیقه خزاعی، مظاهر رمضانی، حشمت الله سلیمانی صفحه 78
    مقدمه
    عفونت با فاسیولاهپاتیکا، انگلی از گروه ترماتودها، تظاهرات بالینی گوناگونی ایجاد می کند و عفونت با این انگل در کشور ایران، مخصوصا در استانهای شمالی شیوع قابل ملاحظه ای دارد.
    معرفی بیمار: در این مطالعه، یک مورد عفونت با فاسیولاهپاتیکا با تظاهرات تب، لرز، شکم درد و زردی (کلانژیت) گزارش می گردد که تایید تشخیصی آن توسط تست سرولوژی مثبت، یافته های سی تی اسکن ومشاهده مستقیم انگل در جراحی ونتیجه پاتولوژی صورت گرفت. بعد از درمان جراحی (رفع انسداد) و مدیکال بیمار بهبودی کامل بالینی و رادیولوژیک یافت.
    نتیجه نهائی: با توجه به شیوع بالای عفونت در ایران و تظاهرات بالینی فوق، به نظر می رسد فاسیولازیس را می بایست از علل انسدادی مجرای کلدوک و ایجاد کلانژیت در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: التهاب مجاری صفرا، تب، فاسیولازیس
|
  • M. Moghaddam Dorafshani, M.R. Nikravesh, M. Jalali, A.R. Ebrahimzadeh Page 5
    Introduction &
    Objective
    The normal females reproductive function، needs hypothalamus-hypophysis-ovarian extensive hormonal messages. Primary hypothyroidism is characterized by reduced production and secretion of thyroid hormones. During follicular growth PCNA (Proliferating Cell Nuclear Antigen) and cycklin D complex play an important role in regulating cell proliferation. This study aimed to determine the cell proliferation index and how this process changes induced by thyroid hormone decreased in rat ovarian follicles.
    Materials and Methods
    In this experimental study، 20 Wistar female rats were divided into experimental and control groups. Experimental group was chemically thyroidectomized by administering propylthiouracil (PTU) (500 mg per liter of drinking water). The control group received normal drinking water. After three weeks rats were killed and their ovaries dissected and fixed for the histological preparation. Cell proliferation was determined by PCNA and stereological methods were used for counting cells.
    Results
    Cell proliferation index showed a significant decrease in the frequency of follicular growth from prenatal to graafian follicles in hypothyroidism groups (P<0. 05). However، a slight increase was observed in follicles with extensive antrum but it was not significant (P>0. 05). PCNA expression determined that Primary follicle growth begins earlier. Positive PCNA cells were not observed in primordial follicles of the groups.
    Conclusion
    According to the results of our study، this hypothesis is raised that granulosa cells in growing follicles may be increased by follicle adjacent cells in ovarian stroma. Hormonal changes following the reduction of thyroid hormones may greatly affect the cell proliferation index and lead to faster follicle degeneration.
    Keywords: Folliculogenesis, Cell Proliferation, Hypothyroidism, Rats, Stereology
  • A.R. Monsef, A. Ansar, S. Behnoud, H.R. Ghadimipour, S.M.Ghasemzadeh Page 16
    Introduction &
    Objective
    Basal cell carcinoma is the most common malignant tumor in humans. The role of ultraviolet radiation is well known in pathogenesis of BCC. More recently some immunohistochemical markers such as p53 gene and Ki-67 antigen are suggested in the pathogenesis. Some of the recent studies correlate these markers to recurrence or metastasis of the tumor. This study is done to investigate the prevalence and severity of expression of these two markers in various sub-types of BCC.
    Materials and Methods
    This is a cross-sectional study done on 100 cases of BCC. At first the specimens were fixed by formalin، and stained by hematoxylene-eosin. Histological type of the tumor was determined. Expression and intensity of p53 and Ki-67 was investigated immunohistochemically. Other data such as age، sex، anatomical site of the tumor were detected. Data were analyzed by SPSS 15. 0.
    Results
    There were 62% male and 38% female in 100 cases of our study. Mean age of the cases was 63. 97±14. 36. Prevalence of expression of Ki-67 and p53 was 60% and 76%. The intensity of the Ki-67 was strong in 30% and weak in 70% of cases and for p53 that was 70% strong and 30% weak. P-value for correlation between these two markers and other variables such as anatomical site، pathological type، sex was greater than 0. 05، except for the correlation between age and intensity of Ki-67 (P=0. 036).
    Conclusion
    The results of our study showed that the rates of expression of the markers were compatible with some other studies. However، our results didn''t support the correlation between intensity of these markers in BCC specimens and the pathological type of the tumor or other variables.
    Keywords: Antigenes, Ki, 67, Carcinoma, Basal Cell, Genes, p53
  • Y. Fathi, S. Bashrian, M. Barati, S.M.M. Hazavei Page 23

    Introduction &

    Objective

    Abuse of prescription drugs is on the rise in Iran and tramadol is not an exception. Tramadol abuse can lead to a wide range of illegal and risky behaviors; therefore, the need to understand the tramadol abuse status among students is necessary. The purpose of this study was to determine the prevalence and related factors of tramadol abuse among college students in Hamadan.

    Materials and Methods

    This cross sectional descriptive study was carried out on 400 college students of Hamadan recruited with a stratified sampling method. The participants completed a self-administered questionnaire. Data analysis was done with the SPSS software (version 16), using χ2 test and logistic regression methods.

    Results

    The result showed that lifetime, past-year and past-month prevalence of tramadol use were 12.5, 11 and 9.5%, respectively. Also, significant relationship between tramadol abuse and demographic variables such as gender, educational status and dwelling of students were showed (P<0.05). Cigarette smoking and illicit drug abuse were other factors associated with tramadol abuse among students (P<0.05). In logistic regression, factors influencing tramadol use were smoking and use of other drugs (P< 0.05).

    Conclusion

    The study concluded that there is a worrying increase in tramadol abuse among students. The results of this study as an introduction to designing effective strategies to prevention of drug abuse, particularly in the colleges play a very effective role.

    Keywords: Students, Substance Abuse, Tramadol
  • A.F. Miresmaeili, N. Farhadian, V. Mollabashi, A. Moghimbeigi, F. Yousefi Page 30

    Introduction &

    Objective

    Maxillary canines are esthetically and functionally important، but patients with impacted maxillary canines are perceived to be more difficult and time-consuming to treat than the average orthodontic patient. The aim of this study was to define orthodontic Treatment Difficulty Index (TDI) of impacted maxillary canine with CBCT according to experts'' opinions.

    Materials and Methods

    In this cross sectional study، nine variables in CBCT of thirty six consecutive patients with 50 impacted maxillary canines were measured using Dolphin 3D. The related 3D and 2D pictures and the measured data were uploaded on a website. Ten orthodontists were asked to judge the difficulty of bringing the impacted canine to occlusal plane from 1 to 10 (1 = easy، 10 = extremely difficult). Then، they were also asked to evaluate the effect of each variable on treatment from 1 to 5 (1= very low، 5= very high). Random effect linear regression was used in exploration stage and then simple linear regression was used for the application of the model.

    Results

    The patients mean age was 19. 08 ± 5. 8 years. Mean clinical experience of examiners was 22. 7 ±12. 02 years. Three variables were deleted at exploration stage and two other in model application stage. Vertical distance to the occlusal plane (P=0. 000)، overlap in frontal view (P=0. 000)، angulations of the canine to the occlusal plan (P=0. 029)، dilacerations (P=0. 000)، and rotation (P=0. 029) had a significant relationship with TDI.

    Conclusion

    Treatment difficulty of impacted maxillary canines could be predicted quantitatively by measuring variables in CBCT.

    Keywords: Cuspid, Orthodontics, Tomography, Cone Beam Computed, Tooth Unerupted
  • S.H. Hashemi, M.A. Seifrabiei, S. Ahmadi, M.Y. Alikhani Page 36

    Introduction &

    Objective

    Staphylococcus aureus has been known as one of the most common nosocomial pathogens worldwide. Methicillin-resistant S. aureus is one of the most important nosocomial pathogens with increasing global prevalence in the recent 3 decades. The aim of this study was to assess the prevalence of nasal carriage of this organism in medical students because they، being potential carriers، can be considered as one of the infection sources.

    Materials and Methods

    In a cross-sectional study nasal swabs were collected from 258 medical students (103 males and 155 females) including: 116 preclinical، 92 clinical students and 50 residents. Samples were cultured on blood agar. S. aureus isolates were further analyzed for antibiotic resistance with agar disk diffusion method. Each person was questioned for sex، grade، recent disease and drug history and family members’ employment in hospital.

    Results

    25. 2% of 258 students were positive for nasal carriage of S. aureus. There was no significant difference among sexes or grades in carrier prevalence. Most isolates were resistant to penicillin (92. 3%)، and 47. 7% were methicillin-resistant. Most methicillin-resistant strains were isolated from clinical students (87%)، and most vancomycine-resistant isolates were found in residents (30. 8%).

    Conclusion

    The rate of nasal carriage of S. aureus in medical students was similar to general population and hospital personnel but the rate of MRSA and vancomycin-resistant S. aureus carriers in the students is more than hospital personnel.

    Keywords: Drug Resistance, Microbial, Methicillin, Students, Medical, Staphylococcus aureus
  • F. Bidi, M. Namdari Pezhman, A. Amani, S. Ghanbari, H. Kareshki Page 41
    Introduction &
    Objective
    Internet has become more widespread، removed borders، and provided the people all over the world with great opportunities. Notwithstanding this، the consequences especially in social and cultural context must not be neglected. One of the harmful aspects of internet is internet addiction disorder. The present study aimed to survey and analyzes internet addiction relationship with depression، social adjustment، and self esteem.
    Materials and Methods
    Our research method is descriptive-correlational. By random sampling and offline method، we have selected a sample consisting of 120 persons from Dubai coffee net users with different native languages، 74males and 46 females، aged at least 18 years old and proficient in the English language. Research tools were young internet addiction test (IAT) with reliability α=0. 88، Beck depression inventory with reliability α=0. 84، Sinha social adjustment with reliability α=0. 92 and Eysenck self esteem inventory with reliability α= 0. 87. The data was analyzed with path analysis method.
    Results
    The results from analysis showed that the data has goodness of fit with the presented model (χ2=3. 17; df=3; P=0. 36; GFI= 0. 99; AGFI= 0. 96; CFI= 1. 00; NFI= 0. 97; RMSEA=0. 02). Scales means in internet addiction was 47. 69±17. 75; depression 21. 29 ± 11. 12; social adjustment 19. 75±7. 91 and self esteem was 15. 16±4. 16. Path coefficient showed that depression (β= 0. 57; t=7. 61)، social adjustment (β= -0. 55; t=13. 1) and self esteem (β= -0. 32; t=14. 8) have significantly predicted internet addiction
    Conclusion
    Internet is an important means in the today’s world، but we have to be fully aware of its dangers. In order to avoid the risks of internet use، vast national and international culture-building activities should be done. The results of our research proved the above-mentioned hypothesis.
    Keywords: Depression, Internet Addiction, Self Esteem, Social Adjustment
  • F. Nazem, M. Jalili Page 49
    Introduction &
    Objective
    Physical activity (PA) is inversely associated with obesity but the effect has been difficult to quantify using questionnaires. Pedometers provide an opportunity to better characterize the association. The aim of present study was to examine the relationship between pedometer-determined PA (steps/day) and anthropometric risk factors of the cardiovascular system (CVS) in Hamadanian middle aged men.
    Materials and Methods
    Anthropometric variables، total daily energy expenditure and Vo2rest were measured in 101 apparently healthy men (40-65yr). Subjects wore a pedometer (Hj-113 Omron، Japan) throughout the day for 2 consecutive weeks.
    Results
    A significant negative correlation was found between average steps per day and weight (-0. 574)، %BF (-0. 484)، BMI (-0. 721) WC (-0. 584)، HC (-0. 369)، AC (-0. 559) and WHR (-0. 568) P=0. 0000. There was a significant difference in body composition variables، Daily Energy Expenditure and Vo2rest among activity groups (G1: ≥10،000step/day and G2: < 10،000step/day)، with higher values found in the less active groups (P>0. 005).
    Conclusion
    Anthropometric risk factors of the CVS in the active men with more daily steps are lower than the inactive counterparts. This point from clinical strategy، especially in the body composition parameters (BMI، WHR and central obesity) is important.
    Keywords: Body Composition, Physical Activity, Steps per Day
  • F. Firouz, A.R. Izadi, M. Khalesi, F. Vafaei, Sh. Beikmohammadi, B. Heidari Page 57
    Introduction &
    Objective
    Chemical disinfectants should have minimum side effects on the denture base surface so they can reduce the amount of plaque accumulation. This study evaluates the effect of chemical disinfectants (glutaraldehyde 2% and sodium hypochlorite 1%، 2. 5% and 5. 25%) on surface roughness of heat cure acrylic denture.
    Materials and Methods
    Fifty specimens were fabricated with the dimensions of 3. 1 × 70. 2× 10. 2× mm from heat polymerized denture base resin. Specimens were randomly assigned to 5 groups (n=10). A group was considered as control group and the other groups were immersed in one of the disinfectants for 10 minutes and then surface roughness of the specimens was measured by profilometer. Data were collected and statistically analyzed by one-way ANOVA test.
    Results
    The surface roughness of specimens immersed in glutaraldehyde was minimum (0. 53± 0. 14 µ) and had no significant difference with the control groups (P> 0. 05). The mean surface roughness of the specimens immersed in sodium hypochlorite 5. 25% was maximum (1. 06 ± 0. 16 µ) and had a significant difference with the other groups (P= 0. 000).
    Conclusion
    The surface roughness of heat polymerized denture base resin subjected to sodium hypochlorite 5. 25% increased significantly.
    Keywords: Denture, Disinfectants, Heat, Polymerized Acrylic Resin
  • F. Ahmadi Motemayel, H.R. Abdolsamadi, Gh. Roshanaei, S. Jalilian Page 61
    Introduction &
    Objective
    Musculoskeletal disorders are one of the most common causes of occupational injuries in most countries. The aim of this study was evaluation of musculoskeletal disorders prevalence among Hamadan general dental practitioners.
    Materials and Methods
    71 dentists of Hamadan city were participated in this cross sectional descriptive study. Data were collected with standard Nordic questionnaire and were analyzed with t-test and chi square by using SPSS 16 software.
    Results
    64. 8 % of the dentists had one type of musculoskeletal disorders. The most common disorders in the past 12 months among the dentists were neck (49. 7 %)، wrist and hand (47. 8 %)، shoulder (29. 6%)، upper back (23. 9 %)، lower back (49. 7 %)، knees (14. 1 %) and elbow، (1. 41%) respectively.
    Conclusion
    The most prevalent disorders among dentists were neck، wrist and hand. Implementation of educational programs in this regard for dentists seems to be necessary.
    Keywords: Dentists, Hamadan, Musculoskeletal Disorders
  • H. Heidari, J. Gharakhani Page 67
    Introduction &
    Objective
    Cryptosporidium is one of the important pathogenic agents of gastero intestinal tract of mammals، especially human and domestic animals. This parasite is one of the principal causative agents of mortality in young animals. Considering the zoonotic importance of the parasite، infected animals can be very dangerous to the public health. This study was performed to determine the prevalence of cryptosporidial infection in humans، cattle، sheep، horses، dogs، domestic fowls and turkeys in Hamadan and its suburbs and also to evaluate the role of the animals of this area in transmission of the infection to human inhabitants of Hamadan.
    Materials and Methods
    In this cross sectional descriptive study fecal samples were collected from 477 cattle، 220 sheep، 158 horses، 210 dogs، 200 domestic fowls، 200 domestic turkeys and 300 humans in Hamadan city. Cryptosporidium oocysts were concentrated by using the formalin-ether sedimentation method followed by the modified Ziehl-Neelsen staining technique and examined by light microcopy.
    Results
    The prevalence rate of the infection in cattle، sheep، horses، dogs، domestic fowls، domestic turkeys and humans was 15. 93%، 8. 6%، 12. 6%، 3. 8%، 2. 5%، 4% and 5. 33%، respectively.
    Conclusion
    Cryptosporidium can cause diarrhea by itself or with other microbial agents in inhabitants of Hamadan. Considering the high prevalence and intensity of the infection in the cattle of the suburbs of Hamadan and with regard to the results of the other researches in the world and Iran، cattle are one of the most important sources of the infection for the inhabitants of Hamadan.
    Keywords: Animals, Domestics, Cryptosporidium, Crypotosporidiosis, epidemiology
  • Sh. Borzouei, S. Mahmoodi, A.H. Moaddab, A.R. Salim Bahrami Page 75
    Introduction
    Papillary thyroid cancer (PTC) is the most common well-differentiated cancer of the thyroid. Only in few cases of PTC entity of renal cell carcinoma has been observed in patients affected with PTC. Case Report: In this study we report a case of sporadic PTC and renal cell carcinoma in a 63 year-old woman.
    Conclusion
    After surgery the patient was hospitalized for 1 month in ICU section. 3 months after being discharged from the hospital, she was still in a good condition and is under the follow-up treatment.
    Keywords: Carcinoma, Papillary Thyroid, Carcinoma, Renal Cell
  • E. Malekianzadeh, S. Khazaei, M. Ramezani, H. Soleimani Page 78
    Introduction
    Infection of fasciola hepatica (Termatoda: fasciolidae) has different clinical presentations. This parasitic infestation is prevalent in domestic livestock and human in Northern provinces of Iran. Case Report: A case of fasciola hepatica infestation with fever، chills، abdominal pain and jaundice (cholangitis) is presented whose diagnosis was confirmed by positive serology test، CT scan، surgical and histological observation of the parasite. After surgery (obstruction) and medical treatment، complete clinical and radiological remission was obtained.
    Conclusion
    According to the high prevalence of this parasitic infestation in Iran and considering the above mentioned clinical presentations، it seems that fascioliasis must be considened as one of the causes of choleductal obstruction and cholangitis.
    Keywords: Cholangitis, Fascioliasis, Fever