فهرست مطالب

پوست و زیبایی - سال سوم شماره 2 (پیاپی 10، تابستان 1391)

فصلنامه پوست و زیبایی
سال سوم شماره 2 (پیاپی 10، تابستان 1391)

  • 74 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/07/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهربان فلاحتی، زینب قاسمی، شیرین فره یار، ابراهیم اسکندری، مهتاب اشرفی، فرزانه احمدی، غلام حسین غفارپور صفحه 67
    زمینه و هدف
    اونیکومایکوزیس به عفونت قارچی ناخن اطلاق می شود. سیستم ایمنی بیمار نقش مهمی در ایجاد اونیکومایکوزیس دارد. یکی از علل شیوع اونیکومایکوزیس، افزایش جمعیت افراد مستعد دارای اختلال سیستم ایمنی موضعی یا عمومی است. در اختلالات هورمونی (دیابت قندی، سندرم کوشینگ و کم کاری تیروئید)، نارسایی عروق سطحی و هم چنین در افراد با کاهش سطح ایمنی، اونیکومایکوزیس شیوع بالایی دارد. هدف از این مطالعه، بررسی اونیکومایکوزیس در افراد دارای بیماری زمینه ای مراجعه کننده به بیمارستان رازی تهران بود.
    روش اجرا: در یک مطالعه ی مقطعی، نمونه های ناخن 250 بیمار مراجعه کننده به آزمایشگاه قارچ شناسی بیمارستان رازی در سال های 90-1389 که دارای بیماری زمینه ای همراه با دیستروفی ناخن بودند، مورد مطالعه قرار گرفت. نمونه ها با آزمایش مستقیم میکروسکوپی و کشت روی محیط های سابورودکستروزآگار (S) و سابورودکستروزآگار حاوی کلرامفنیکل و سیکلوهگزامید (SCC) مورد بررسی قرار گرفتند. برای تشخیص افتراقی قارچ ها، از تست های تکمیلی استفاده شد.
    یافته ها
    89 نفر از 250 نفر (6/35%) که بیماری زمینه ای همراه با دیستروفی ناخن داشتند، به اونیکومایکوزیس مبتلا بودند. از این تعداد 19 نفر به اونیکومایکوزیس درماتوفیتی، 52 نفر به اونیکومایکوزیس مخمری و 18 نفر به اونیکومایکوزیس ساپروفیتی مبتلا بودند. بیماری های زمینه ای شایع مشاهده شده در افراد مبتلا به اونیکومایکوزیس به ترتیب بیماری دیابت با 1/37%، بیماری های قلبی عروقی با 7/15%، پمفیگوس با 9%، پسوریازیس با 9/7%، کم کاری تیروئید با 7/6% و اگزمای مزمن با 6/5% بودند.
    نتیجه گیری
    در اشخاص با اختلالات هورمونی (دیابت قندی، سندرم کوشینگ و کم کاری تیروئید)، نارسایی قلبی عروقی و نقص سیستم ایمنی، اونیکومایکوزیس شیوع بالایی دارد.
    کلیدواژگان: اونیکومایکوزیس، بیماری های زمینه ای، ناخن دیستروفیک
  • عذرا محمدپناه اردکان، حسن یعقوبی، رحیم یوسفی صفحه 72
    زمینه و هدف
    جراحی زیبایی وسیله ای است برای ایجاد یک احساس خود ایده آل و آرمانی که از طریق آن درد مطلوب نبودن خود یا دوست نداشتن خود رفع می گردد. این مفهوم چندبعدی به عوامل متعددی به ویژه صفات شخصیت و سبک های دفاعی افراد وابسته است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین صفات شخصیتی و سبک های دفاعی در افراد داوطلب جراحی زیبایی بود.
    روش اجرا: روش انجام تحقیق از نوع همبستگی و روش تکمیل پرسش نامه ها به صورت انفرادی بوده است. با نمونه گیری در دسترس از تعداد 80 نفر از افرادی که برای انجام جراحی زیبایی به درمانگاه های پوست و زیبایی شهرستان یزد مراجعه کردند، درخواست شد تا به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کنند و مقیاس های صفات شخصیتی نئو و سبک های دفاعی را پر نمایند. تعداد 80 نفر از مراجعه کنندگان به بیمارستان های فوق که تا حد امکان با افراد گروه نمونه همتا بوده و متقاضی جراحی زیبایی نبودند، به عنوان گروه شاهد، پرسش نامه ها را تکمیل کردند.
    یافته ها
    افراد داوطلب جراحی زیبایی نسبت به افراد غیرداوطلب نمرات پایین تری در صفت شخصیتی دلپذیربودن به دست آوردند و در هنگام حل تعارض، مقابله های غیرمنطقی تر و سبک های دفاعی رشدنایافته تری را به کار می بردند. بین صفات شخصیت و سبک های دفاعی افراد داوطلب جراحی زیبایی ارتباط وجود داشت، به این صورت که هر چه نمرات فرد در صفات شخصیتی مثبت بیشتر بود، از مکانیسم های دفاعی رشدیافته تری استفاده می کرد و بالعکس.
    نتیجه گیری
    انگیزه ی جست وجوی جراحی زیبایی بر اساس ترکیبی از عوامل روان-شناختی، هیجانی و شخصیتی است و صفات و ویژگی های شخصیتی افراد داوطلب جراحی زیبایی با روش های دفاعی و مقابله ای که این افراد اتخاذ می کنند، ارتباط مستقیم دارد. از این رو توصیه می شود که مشاوره های روان شناختی جهت تعدیل راهبردهای مقابله ای موثرتر قبل از جراحی زیبایی انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: صفات شخصیتی، سبک های دفاعی، جراحی زیبایی
  • محمود فرشچیان، الهه سلطانیه، لیلا موسوی، حسین محجوب، عباس زمانیان، هاله ناظریان صفحه 83
    زمینه و هدف
    پسوریازیس یک بیماری مزمن و التهابی با شیوع 8/4-6/0 در جامعه است. هدف ما در این مطالعه، مقایسه ی تاثیر NB-UVB (به عنوان یکی از روش های درمانی شایع) بر روی فلور نرمال موجود بر پلاک های پسوریاتیک و پوست سالم بود.
    روش اجرا: 20 بیمار مبتلا به پسوریازیس که فاقد کنترااندیکاسیون های فتوتراپی بودند، وارد مطالعه شدند. از پلاک های پسوریاتیک و پوست سالم ناحیه ی مجاور پلاک، قبل و بعد از فتوتراپی با NB-UVB، نمونه برداری شد. بیماران، سه جلسه در هفته تا پاک شدن کامل ضایعات، تحت فتوتراپی قرار گرفتند. در نهایت، میزان کمی فلور نرمال پوست در نواحی سالم و درگیر، قبل و بعد از درمان، با هم مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین تعداد جلسات فتوتراپی، 95/4±35/26 جلسه و میانگین دوز اشعه NB-UVB و (دو ممیز پنج صدم±پنجاه و هفت صدم) J/cm2 بود. میزان کمی استافیلوکوک اپیدرمیدیس، استافیلوکوک اورئوس و دیفتروئید بر روی پلاک های پوستی پسوریاتیک، بعد از فتوتراپی، کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    میزان کمی فلور نرمال پوست در نواحی سالم، کمتر از پلاک های پسوریاتیک است و این میزان بعد از فتوتراپی، چه در نواحی سالم و چه در نواحی درگیر، کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: پسوریازیس، NB، UVB، فلور نرمال پوست، استافیلوکوک اورئوس، استافیلوکوک اپیدرمیدیس
  • نیلوفر تاری، حمیدرضا محمودی، سیدحامد حسینی، کامران بلیغی، مریم دانش پژوه * صفحه 92
    زمینه و هدف

    خارش، علامت اصلی بسیاری از بیماری های پوستی و نیز علامت شایعی در بیماری های سیستمیک می باشد. خارش محرکی است که به طور مستقیم قابل اندازه گیری نیست و معمولا تعیین شدت خارش توسط بیمار با معیارهای آنالوگ ویژوال اندازه گیری می شود. اما هیچ کدام از این ها اثر خارش بر کیفیت زندگی بیماران را اندازه گیری نمی کنند، لذا در این مطالعه بر آن شدیم که پرسش نامه ی «کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به خارش (ItchyQoL)» را به فارسی ترجمه کرده و پایایی و روایی آن را بسنجیم.
    روش اجرا: پرسش نامه ی (ItchyQoL) توسط دو فرد دو زبانه به فارسی ترجمه شد و سپس مجددا توسط دو فرد دو زبانه ی دیگر به انگلیسی برگردانده شد. در نهایت با تطابق نمونه ی اولیه و ثانویه و بازنگری سوالات نسخه ی فارسی پرسش نامه حاضر گردید. پرسش نامه توسط 44 بیمار که دارای بیماری پوستی خارش دار بودند، در دو نوبت به فاصله ی 72 ساعت پر شد. سپس پاسخ ها جهت بررسی پایایی و روایی ساختاری پرسش نامه از نظر آماری تحلیل شد.

    یافته ها

    نسخه ی فارسی ItchyQoL دارای همبستگی درونی و تکرارپذیری است. هم چنین پایایی پرسش نامه از طریق متد آزمون بازآزمون بررسی شد که معنی دار بود. پایایی ساختاری توسط بررسی رابطه ی بین شدت و تناوب خارش با مجموع امتیازها در سه محور اصلی علایم، اختلال عملکرد و احساسات بررسی شد که در تمامی موارد به استثنای محور اختلال عملکرد معنی دار بود.

    نتیجه گیری

    نسخه ی ترجمه به فارسی پرسش نامه ی خارش روایی و پایایی قابل قبولی دارد.

    کلیدواژگان: خارش، بیماری های پوستی، پرسش نامه
  • حسین کاووسی، منصور رضایی، دانیال عیسی پور، سید رضاسید محمد دولابی صفحه 100
    زمینه و هدف
    کارسینوم سلول بازال شایع ترین نوع سرطان است که به ندرت باعث مرگ می شود، ولی با مشکلات زیبایی و هزینه های بالای درمانی همراه است. ویژگی های بالینی این سرطان وابسته به عوامل میزبان و محیط است که در هر منطقه مختص به خود بوده و ممکن است با گذشت زمان تغییر نمایند. این مطالعه برای یافتن خصوصیات بالینی سرطان سلول قاعده ای در شهر کرمانشاه انجام گردید.
    روش اجرا: این مطالعه ی توصیفی تحلیلی روی 119 بیمار که کارسینوم سلول بازال با بررسی آسیب شناختی در آن ها تایید شد، در درمانگاه حاج دایی کرمانشاه در سال 1388 انجام گردید. اطلاعات دموگرافیک بیماران و مشخصات ضایعات مانند تعداد، محل، اندازه و نوع بالینی و آسیب شناختی آن ها ثبت گردید. برای تحلیل داده ها از آنالیز واریانس و آزمون مربع کای استفاده گردید.
    یافته ها
    از مجموع 171 ضایعه در 119 بیمار، نوع ندولر شایع ترین شکل بالینی در 158 (4/92%) و آسیب شناختی در 131 (6/76%) موارد بود. ساب واریانت رنگدانه دار یک سوم موارد را شامل و در مردان، پوست های قهوه ای متوسط و افراد باسابقه ی رادیوتراپی شایع تر بود (05/0>P). شایع ترین محل درگیری، بینی و شایع ترین ضایعه ی همراه، کراتوز آکتینیک بود.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه شایع ترین نوع بالینی و آسیب شناختی کارسینوم سلول بازال در شهر کرمانشاه نوع ندولر بود، که در افراد مسن، مشاغل در معرض آفتاب و همراهی با کراتوز آکتینیک مشاهده گردید. برنامه های آموزشی و غربالگری جهت پیشگیری، مراجعه و تشخیص زودرس و درمان مقتضی افراد پرخطر توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سرطان پوست، کارسینوم سلول بازال، ویژگی بالینی
  • امیرهوشنگ احسانی، محبوبه سادات حسینی، کامبیز کامیاب، معصومه روحانی نسب، امیررضا حنیف نیا*، پژمان مباشر صفحه 110
    زمینه و هدف

    آلوپسی سیکاترسیل با تخریب پایدار واحد پیلوسباسه مشخص می شود که به ریزش موی برگشت ناپذیر منجر می شود و دو نوع اولیه و ثانویه دارد. نوع اولیه بر اساس اینفیلترای التهابی غالب در بافت شناسی به سه دسته نوتروفیلیک، لنفوسیتیک و مختلط تقسیم می شود. دکالونس فولیکولیت، دایسکتینگ سلولیت و آکنه کلوئیدالیس سه زیرگروه آلوپسی سیکاتریسیل اولیه ی نوتروفیلیک هستند. در این مطالعه فراوانی هر یک از این سه زیرگروه و تفکیک سنی و جنسی آن ها بررسی شده است.
    روش اجرا: این مطالعه ی مقطعی گذشته نگر روی بیماران با تشخیص بالینی و تایید بافت شناسی آلوپسی سیکاتریسیل اولیه ی نوتروفیلیک مراجعه کننده به درمانگاه پوست بیمارستان رازی طی سال های 88-1384 صورت گرفت.

    یافته ها

    از 135 بیمار با میانگین سنی 6/10±32 سال، 9/71% مرد و 1/28% زن بودند. انواع بیماری شامل دکالونس فولیکولیت (6/72%) با میانگین سنی 89/31 سال، دایسکتینگ سلولیت (0/25%) با میانگین سنی 4/32 سال و تنها 2 مورد (5/1%) آکنه کلوئیدالیس با میانگین سنی 52 سال بودند. میانگین دوره ی بیماری در کل بیماران 9/3±2/4 (میانگین 03/4 سال در بیماران مرد و 7/4 سال در بیماران زن) بود. میانگین دوره ی بیماری در دکالونس فولیکولیت 7/4 سال، در دایسکتینگ سلولیت 9/1 سال و در آکنه کلوئیدالیس 5/17 سال بود.

    نتیجه گیری

    آلوپسی سیکاتریسیل نوع نوتروفیلیک در مردان و در دهه ی سوم عمر شایع تر است و دکالونس فولیکولیت شایع ترین آن ها می باشد.

    کلیدواژگان: آلوپسی، آلوپسی سیکاتریسیل، شیوع، دکالونس فولیکولیت، دایسکتینگ سلولیت، آکنه کلوئیدالیس
  • سید امین آیت اللهی موسوی، حسین صافی زاده، ساناز هادی زاده صفحه 114
    زمینه و هدف
    درماتوفیت ها قارچ هایی کراتین دوست می باشند که سبب ایجاد ضایعه در پوست، مو و ناخن می شوند. عفونت های درماتوفیتی از مشکلات مهم بهداشتی در جهان هستند که با نحوه ی زندگی اجتماعی و اقتصادی جوامع مختلف، در ارتباط می باشند.
    روش اجرا: مطالعه ی حاضر از نوع مقطعی بوده که طی آن تمامی بیماران مشکوک به درماتوفیتوز مراجعه کننده به آزمایشگاه قارچ شناسی دانشکده ی پزشکی افضلی پور از فروردین 1386 تا فروردین 1390 مورد بررسی قرار گرفتند. برای هر بیمار پس از اخذ شرح حال و ثبت اطلاعات ضروری، از تمامی ضایعات نمونه برداری شده و سپس عوامل قارچی به روش آزمایش مستقیم، رنگ آمیزی و کشت بر روی محیط های اختصاصی، بررسی شدند.
    یافته ها
    از 1800 بیمار مراجعه کننده، 166 مورد (2/9%) از نظر عفونت درماتوفیتی مثبت شدند. بیشترین فراوانی عفونت در گروه سنی زیر 10 سال (31/28%) بوده و فراوانی در هر دو جنس مشابه بود. شایع ترین عوامل درماتوفیتی مسبب عفونت های جلدی، ترایکوفیتون منتاگروفایتیس (%78/45) و ترایکوفیتون وروکوزم (%1/18) بودند. بیشترین عفونت درماتوفیتی، ازنوع کچلی دست (%54/35) و پس از آن کچلی سر (%87/16) و کمترین عفونت قارچی نیز از نوع کچلی صورت (%82/4) بود.
    نتیجه گیری
    ضرورت دارد که به منظور پیشگیری از ابتلا به درماتوفیتوز، اقدام به افزایش سطح بهداشت جامعه نمود.
    کلیدواژگان: همه گیرشناسی، درماتوفیتوز، کرمان، قارچ شناسی پزشکی
|
  • Mehraban Falahati, Zeinab Ghasemi, Shirin Farehyar, Ebrahim Eskandari, Mahtab Ashrafi, Farzaneh Ahmadi, Gholamhossein Ghaffarpour Page 67
    Background And Aim
    Onychomycosis is the fungal infection of nails. Patient’s immune system has an important role in initiation of onychomycosis. One of the causes of the increased prevalence of onychomycosis is the increasing number of patients with local or general immune system disorders. In hormonal disorders such as diabetes mellitus, Cushing's syndrome and hypothyroidism; superficial vascular disorders and individuals with immune deficiency, onychomycosis prevalent. The aim of this study was to investigate onychomycosis in individuals with underlying diseases who referred to Razi hospital in Tehran.
    Methods
    In this cross-sectional study, nail specimens of 250 patients who have nail dystrophy with an underlying disease whom were referred to mycological laboratory of Razi hospital in 2010-11 were evaluated with direct microscopy and culture on Sabouraud dextrose agar and Sabouraud dextrose agar containing chloramphenicol and cyclohexamide. For differential diagnosis of fungi, complementary tests were used.
    Results
    Eighty-nine (35.6%) of 250 individuals with underlying diseases and nail dystrophy, were affected with onychomycosis. Among these pateints, 52 (58.4%) cases had yeast infection, 19 (21.3%) had dermatophyte infection, and 18 (20.2%) had saprophyte infection. Diabetes mellitus (37.1%), cardiovascular diseases (14.7%), pemphigus (9%), psoriasis (7.9%), hypothyroidism (6.7%) and chronic eczema (5.6%) were the most common underlying diseases observed in patients with onychomycosis.
    Conclusion
    Onychomycosis is common in hormonal disorders like diabetes mellitus and hypo-thyroidism; superficial vascular disorders and individual who suffer immunodeficiency.
    Keywords: onychomycosis, underlying diseases, dystrophic nail
  • Azra Mohammadpanah, Hassan Yaghoobi, Rahim Yusefi Page 72
    Background And Aim
    The cosmetic surgery is a method to create a feeling of ideal self through which one’s pain of being undesirable or lack of self-love is removed. This multidimensional concept depends on many factors such as personality traits and defensive styles of people. The purpose of this study was to investigate the relationship between personality traits and defensive styles in the candidates of the cosmetic surgery.
    Methods
    In this cross-sectional research, which was designed to assess correlations between personality traits and defensive stydles the questionnaires wwere implemented to each individual. With available sampling, 80 patients referred to the cosmetic and skin clinics of the city of Yazd for cosmetic surgery were asked to voluntarily participate in this research and complete questionairres. 80 patients, who were not seeking for cosmetic surgery, were chosen from the same clinics as the control group.
    Results
    Patients seeking for cosmetic surgery achieved lower scores in agreeableness trait and used more irrational and immature styles to overcome conflicts. There was a relationship between personality traits and defensive styles of volunteers of the cosmetic surgery, in the sense that the higher the scores in positive personality traits, the higher was the use of mature defensive styles and vice versa.
    Conclusion
    Motivation for the cosmetic surgery has its roots in a combination of psychological, emotional, and personal factors. Traits and characteristics of volunteers of cosmetic surgery had a direct relation to defensive styles of these people. Therefore, psychological counseling is advised before cosmetic surgery for adjustment of more effective mechanisms.
    Keywords: personality traits, defensive styles, cosmetic surgery
  • Mahmood Farshchian, Elaheh Soltanie, Leila Moosavee, Hossein Mahjoob, Abbas Zamanian, Haleh Nazerian Page 83
    Background And Aim
    Psoriasis is a chronic inflammatory dermatosis that affects 0.6% to 4.8% of the general population. Our aim was to compare the effect of narrow band UVB (NB-UVB) on normal flora of cutaneous plaques and normal skin in psoriatic patients.
    Methods
    Twenty psoriatic patients without any contraindication of phototherapy were enrolled in this study. Samples from psoriatic lesions and adjacent normal skin, before and after phototherapy with NB-UVB were taken. Patients were treated with NB-UVB three times weekly until complete remission. Finally, quantity of normal cutaneous flora on normal and involved skin, before and after treatment was compared.
    Results
    The mean±SD of the NB-UVB sessions and the mean cumulative dose were 26.35±4.95 and 2.05±0.57 J/cm2, respectively. The number of Staphylococcus epidermidis, S. aureus and diphtheroids on psoriatic plaques reduced after phototherapy.Conclusuion: The quantity of normal cutaneous flora on normal skin is less than psoriatic plaques, and it reduced on normal and involved skin after phototherapy.
    Keywords: psoriasis, NB, UVB, normal cutaneous flora, Staphylococcus aureus, S. epidermidis
  • Niloofar Tari, Hamidreza Mahmoodi, Seyyed Hamed Hosseini, Kamran Balighi, Maryam Daneshpazhooh Page 92
    Background And Aim

    Pruritus is a major symptom of dermatologic diseases and a common symptom of systemic diseases. Severity of itch cannot be measured objectively. It’s usually determined to using a Visual Analogue Scale (VAS). But none of them can determine the effect of pruritus on patient's quality of life. So in the present study we sought to translate and develop a validated reliable Farsi version of pruritus specific quality of life instrument, ItchyQoL.

    Methods

    ItchyQoL questionnaire was translated to Farsi by two bilingual people, and then it was back-translated to English by two other bilinguals. These two questionnaires were matched and revised and the final Farsi questionnaire was established. Forty four patients with dermatologic pruritus filled the questionnaire at the baseline and 72 hours later, and the structural reliability and validity of it was analyzed.

    Results

    The questionnaire had internal consistency and reproducibility. The questionnaire reliability was also analyzed by test-retest which was significant. Construct validity was analyzed by examining the relationship between intensity and frequency of itching with the total score in the three main axis symptoms, which was significant in all except the dysfunction axis.

    Conclusion

    The Farsi version of ItchyQoL questionnaire has favorable reliability and validity.

    Keywords: pruritus, dermatologic disease, questionnaire
  • Hossein Kavoussi, Mansour Rezaei, Danyal Isapour, Seyyed Reza Seyyed Mohammad Doulabi Page 100
    Background And Aim
    Basal cell carcinoma (BCC) is the most common type of malignancy that rarely causes death but results in cosmetic problems and is associated with high treatment cost. Clinical characteristics of this cancer are related to the host and environmental factors. Theses factors are specific for each area and may change over the time. The aim of this study was to find clinical characteristics of BCC in Kermanshah city.
    Methods
    This cross-sectional study was done on 119 histopathologically documented BCC cases in Haj Dayi skin clinic in Kermanshah in 2009. Demographic data of patients and characteristics of the lesions including their number, location, size and clinical type were recorded. Data were analyzed using ANOVA and chi squared tests.
    Results
    The patients had a total number of 171 BCC lesions. Nodular type encompassed 158 (92.4%) lesions and was the most common clinical form. Pigmented subtype included one third of lesions and was significantly more common in male patients with moderate brown skin and following radiotherapy (P<0.05). The nose was the most common area of involvement and actinic keratosis was the most common associated skin lesion.
    Conclusion
    In this study, the most common clinical and pathological type of BCC was nodular type. It was observed in old patients, those with outdoor jobs and was associated with actinic keratosis. Educational and screening programs for prevention, early detection and diagnosis, and appropriate treatment for high-risk individuals are suggested.
    Keywords: skin cancer, basal cell carcinoma, clinical characteristics
  • Amir Hooshang Ehsani, Mahboobeh Sadat Hosseyni, Kambiz Kamyab, Masoomeh Rohani Nasab, Amir Reza Hanifnia, Pejman Mobasher Page 110
    Background And Aim

    Cicatricial alopecia is characterized by permanent destruction of the pilosebaceous unit, leading to irreversible hair loss, and has primary and secondary types. Primary type, based on predominant inflammatory infiltration in histology, is divided to neutrophilic, lymphocytic and mix types. Decalvans folliculitis, dissecting cellulitis and acne keloidalis are 3 subtypes of neutrophilic group. In this study frequency of each subtype and the distribution of age, gender and duration of disease have been reviewed.

    Methods

    This retrospective study was performed on patients with clinical diagnosis of cicatricial alopecia and histologic confirmation referred to Razi hospital in Tehran in 2005-2009.

    Results

    Of 135 patients with mean (mean±SD) age of 32±10.6 years, 71.9% were male and 28.1% were female. The diagnoses included decalvans folliulitis (72.6%) with mean age of 31.89 years, dissecting cellulitis (25.0%) with mean age of 32.4 years and acne keloidalis (1.5%) with mean age of 52 years. The mean duration of disease was 4.2±3.9 years (4.08 years in male and 4.7 years in female). The mean duration of disease in decalvans folliulitis was 4.7, in dissecting cellulitis was 1.9 and in acne keloidalis was 17.5 years.

    Conclusion

    Neutrophilic scarring alopecia is more common in men and in the third decade of age and the most common type is decalvans folliulitis.

    Keywords: alopecia, cicatricial alopecia, prevalence, decalvans folliculitis, dissecting cellulitis, acne keloidalis
  • Seyed Amin Ayetollahi Mosavi, Hossein Safizadeh, Sanaz Hadizadeh Page 114
    Background And Aim
    Dermatophytes are keratinophilic fungi that cause infection in the skin, hair and nails. Dermatophytic infections are one of the important health problems in the world that related to social and economic life of communities.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted on all suspected patients in the medical mycology laboratory of Afzalipoor Faculty in Kerman from March 2007 to March 2011. For each patient after obtaining the detailed history, direct smear, staining and culture on specific media were performed.
    Results
    Out of 1800 referred cases, 166 patients were positive for dermatophytosis. The highest prevalence of infection was in the under 10 years old (28.31%), men and women were also involved equally. The most common agents of the cutaneous infection were Trichophyton mentagrophytes (45.78%) and T. verrucosum (18.1%). The most common infections were tinea manuum (35.54%), tinea capitis (16.87), and the least common one was tinea faciei (4.82%).
    Conclusion
    It is necessary to increase the level of community health in order to prevent this dermatophytosis.
    Keywords: epidemiology, dermatophytosis, Kerman, medical mycology