فهرست مطالب

مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی
سال هفتم شماره 2 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • معصومه قادری، عبدالامیر علامه، مسعود سلیمانی، مهدی فروزنده مقدم صفحه 1
    مقدمه
    باسازی بافت در محیط آزمایشگاه با استفاده از یاخته های بنیادی یکی از جنبه های مورد علاقه محققان می باشد بافت کبد نیز از این امر مستثنی نیست. هدف از این مطالعه تولید یاخته های شبه هپاتوسیتی از بن یاخته های مزانشیمی خون بند ناف بودمی باشد.
    مواد و روش ها
    بن یاخته های مزانشیمی از خون بندناف (با کسب رضایت از مادران) جدا شدند و سپس ایمنوفنوتیپ بن یاخته های جدا شده با فلوسایتومتری و توانایی تمایز آنها با آزمون های تمایز در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت بیان مارکرهای اختصاصی کبد بواسطه واکنش های زنجیره ای پلیمراز- معکوس (RT-PCR) آنالیز شدند.
    یافته ها
    بن یاخته های مزانشیمی (Mesenchymal Stem Cells) جدا شده از خون بندناف توانایی تمایز به سویه مزودرمی را داشتند. چنانچه این بن یاخته ها در شرایط مناسب کشت داده شوند قادر به القا ژن های کبدی؛ مانند آلبومین (Alb)، آلفافیتوپروتئین (AFP)، سیتوکراتین 18CK، 19CK و آلفا-1-آنتی تریپسین (AA) هستند. همچنین در پی القای تمایز به سمت هپاتوسیت ها بن یاخته های مزانشیمی خون بندناف پروتئین های آلبومین و آلفافیتوپروتئین را تولید می کنند.
    نتیجه گیری
    بن یاخته های مزانشیمی خون بندناف، توانایی تمایز به سویه هپاتوسیتی را داشته و لذا ابزار مناسبی در درمان های یاخته ای با هدف بازسازی بافت کبد به شمار می روند.
    کلیدواژگان: خون بندناف، بن یاخته های مزانشیمی، تمایز، هپاتوسیت
  • حسین خواستار، مهری کدخدایی، بهجت سیفی، سید شاهرخ آقایان صفحه 7
    مقدمه
    ایسکمی- پرفیوژن مجدد (Ischemia- Reperfusion) کلیوی موجب آسیب در ارگان های دور مانند کبد، مغز و ریه می گردد. هدف از این مطالعه بررسی نقش لکوسیت ها در القا آسیب کبدی به دنبال ایسکمی- پرفیوژن مجدد کلیوی می باشد.
    مواد و روش ها
    موش های سوری به 2 گروه شامل گروه شاهد دهنده لکوسیت و گروه ایسکمی- پرفیوژن مجدد دهنده لکوسیت (60 دقیقه بستن شریان های کلیوی دو طرف و سپس 3 ساعت پرفیوژن مجدد) تقسیم شدند. سپس لکوسیت ها از نمونه خون به دست آمده از قلب این دو گروه جداسازی گردیدند و به گروه های دست نخورده زیر منتقل شدند: موش های پذیرنده ای که لکوسیت ها را از گروه مداخله دریافت نمودند (IR recipient) و موش های پذیرنده ای که لکوسیت ها را از گروه شاهد دریافت کردند (Sham recipient). بعد از 24 ساعت حیوانات پذیرنده بیهوش گردیدند و نمونه های خون و کبد جمع آوری گردید.
    نتایج
    غلظت آلانین آمینو ترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینو ترانسفراز (AST) خون و همچنین مالون دی آلدهید (MDA) کبدی گروه IR recipient افزایش معنادار و غلظت گلوتاتیون توتال (GSH) کبدی کاهش معنادار نسبت به گروه Sham recipient نشان دادند. در بافت شناسی نیز تغییر در فرم طبیعی سلول ها، واکوئولیزاسیون سیتوپلاسمی و انفیلتراسیون موضعی لکوسیت ها مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهند که لکوسیت ها می توانند یکی از عوامل آسیب کبدی به دنبال ایسکمی- پرفیوژن مجدد کلیوی باشند و این آسیب تا حدی ناشی از القای استرس اکسیداتیو می باشد.
    کلیدواژگان: ایسکمی پرفیوژن مجدد کلیوی، آسیب کبدی، لکوسیت ها، استرس اکسیداتیو
  • لیلا مسلمی، آذر آقا محمدی، رضا بخردی، ماندانا زعفری صفحه 12
    مقدمه
    دیسمنوره اولیه به عنوان درد لگنی در غیاب یک ضایعه پاتولوژیک مشخص در دوران قاعدگی تعریف می شود و یکی از مشکلات شایع زنان سنین باروری می باشد. هدف این مطالعه مقایسه اثر ویتامین E و عصاره رازیانه بر دیسمنوره اولیه می باشد.
    مواد و روش ها
    در این کارآزمایی بالینی یک سو کور تعداد 65 دانشجوی دختر مبتلا به دیسمنوره اولیه متوسط تا شدید انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه عصاره رازیانه، ویتامین E و دارونما تقسیم شدند. گروه ها برای 2 ماه متوالی درمان را از روز اول خونریزی به مدت 3 روز به مقدار 4 بار در روز به کار بردند. در گروه ویتامین E، کپسول 100 واحدی و برای گروه رازیانه از کپسول 46 میلی گرمی عصاره رازیانه با نام تجاری فنالژین استفاده شد.
    نتایج
    میانگین مدت درد در گروه عصاره رازیانه هم در ماه اول و هم ماه دوم مصرف نسبت به قبل کاهش معناداری را نشان می دهد (001/0P<) اما در گروه ویتامین E میانگین مدت درد در دوره دوم بعد از شروع درمان کاهش یافته است (02/0P<). بین میانگین مدت درد در سه گروه در دوره اول تفاوت معناداری وجود دارد (033/0=P).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان می دهد که عصاره رازیانه نسبت به ویتامین E در طول مدت درد دیسمینوره اولیه موثرتر می باشد.
    کلیدواژگان: دیسمنوره، ویتامین E، عصاره رازیانه
  • آزاده صفایی، بیژن مقیمی دهکردی، سید رضافاطمی، الهام مسرت، فاطمه غفارنژاد، محمدرضا زالی صفحه 16
    مقدمه
    سرطان های دستگاه گوارش فوقانی یکی از مهم ترین علل مرگ از سرطان در دنیا به شمار می روند. داشتن سابقه فامیلی سرطان عامل خطر جدی برای این نوع سرطان ها محسوب می شود، ولی با این وجود، اطلاعات کمی در این زمینه در ایران وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر سابقه فامیلی سرطان بر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش فوقانی است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مورد- شاهدی، 1010 مورد مبتلا به سرطان های دستگاه گوارش فوقانی و 1010 شاهد سالم وارد مطالعه شدند. سابقه فامیلی سرطان در این افراد از فرم های استانداردی که توسط پرسنل بهداشتی تکمیل گردیده بود، استخراج شد. به منظور تعیین ارتباط سابقه فامیلی سرطان و خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش فوقانی نسبت شانس تطبیق شده و حدود اطمینان 95% برآورد گردید.
    نتایج
    سابقه فامیلی مثبت سرطان در 22% از موارد و 5/23% از شاهدها گزارش گردید (05/0
    نتیجه گیری
    داشتن سابقه فامیلی سرطان خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش فوقانی را افزایش می دهد. به همین دلیل، توصیه می شود بستگان افراد مبتلا به سرطان های دستگاه گوارش فوقانی به عنوان گروه ارجح در برنامه های غربالگری مدنظر قرار گیرند.
    کلیدواژگان: سرطان های دستگاه گوارش فوقانی، سابقه فامیلی، سرطان معده، سرطان مری، مطالعه مورد شاهدی
  • فریده صادقیان، سمانه حسین زاده، میترا لشکری صفحه 21
    مقدمه
    کمردرد یکی از شایع ترین ناراحتی ها در شغل پرستاری می باشدکه می تواند سبب ناتوانی، محدودیت کاری، غیبت از کار و اثرات اقتصادی زیادی شود. این مطالعه با هدف تعیین نقش اعتقادات بهداشتی، شکایات جسمانی و سلامت روانی بر کمردرد در پرستاران اجرا شده است.
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر یک مطالعه مقطعی است که برروی 246 نفر از کلیه پرسنل پرستاری (پرستار و بهیار) شاغل در بیمارستان های شاهرود در سال 87 انجام شد. از پرسش نامه CUPID برای جمع آوری داده ها استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کای- دو، من- ویتنی و رگرسیون لجستیک استفاده شد.
    نتایج
    در این مطالعه میانگین سن پرسنل پرستاری 7 ± 2/33 سال و ساعات کار در هفته 8 ± 5/47 ساعت بود. 69% از پرستاران بیش از 5 سال سابقه کار داشتند. در جامعه مورد مطالعه 59% (145 نفر) کمردرد را در 12 ماه گذشته گزارش کردند. نتایج نشان می دهد که بین کمردرد با سابقه کار پرستاری، کار کردن با دست های بالاتر از ارتفاع شانه، آشنایی با افراد مبتلا به کمردرد در خارج از محیط کار، شکایات جسمانی و اعتقاد به اینکه کمردرد به دلیل کار افراد ایجاد می شود، ارتباط معناداری وجود دارد (05/0>P).
    نتیجه گیری
    در کنار عوامل جسمانی مرتبط با کار، اعتقادات بهداشتی و شکایات جسمانی نیز می توانند از عوامل خطر مرتبط با کمردرد به حساب آیند، که با مطالعات مشابه در این زمینه در کشورهای دیگر مطابقت دارد.
    کلیدواژگان: کمردرد، پرستاری، اعتقادات بهداشتی، سلامت روانی، شکایات جسمانی
  • آسیه منصوری، الهام محمدی فرحران، منصور شمسی پور، جلیل مکارم صفحه 27
    مقدمه
    یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی- عضلانی مرتبط با کار در کارمندان اداری درد ناحیه گردن می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین شیوع درد ناحیه گردن و شناسایی برخی از عوامل موثر بر آن در بین کارمندان اداره های مختلف استان قم می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه نوعی بررسی مقطعی است که بر روی 1500 نفر از کارمندان ادارات دولتی مختلف در استان قم انجام شده است. روش نمونه گیری در این مطالعه خوشه ایچند مرحله ای است. در این مطالعه از پرسش نامه ی نوردیک برای تعیین درد ناحیه ی گردن استفاده شده است.
    نتایج
    شیوع درد گردن در این مطالعه 1/20% با فاصله اطمینان (2/22- 1/18) برآورد شده است. عواملی که رابطه ی معناداری با دردگردن داشتند شامل جنس (011/0P=)، مدت زمان قرارگرفتن در وضعیت فیزیکی نامناسب (001/0P=)، نوع استخدام (001/0P<)، انجام کار با کامپیوتر (010/0P=)، سابقه تصادف با وسیله ی نقلیه (004/0P=)، بلندشدن از پشت میز برای استراحت (005/0P=)، شرایط محیط کار از نظر کارمند (016/0P=) و انجام فعالیت بدنی (009/0P=) بودند.
    نتیجه گیری
    بسیاری از عوامل مرتبط با درد ناحیه ی گردن قابل پیشگیری و کنترل می باشند. لذا انجام برنامه ریزی های صحیح در راستای بهبود شرایط محیط کار می تواند نقش موثری در پیشگیری و کاهش این اختلال داشته باشد.
    کلیدواژگان: درد گردن، عوامل خطر، کارمند
  • مرضیه اکبرزاده، منیره طوسی، نجف زارع، فرخنده شریف صفحه 34
    مقدمه
    تغییرات جسمی و روحی ایجاد شده در دوران پس از زایمان، بر روان و کیفیت زندگی مادر تاثیر می گذارند. اندوه پس از زایمان ازجمله عوارضی است که می تواند بر سلامت جسمی و روانی او تاثیر گذارد. بنابراین پیشگیری از آن می تواند در سلامت روانی خانواده موثر باشد. لذا هدف این مطالعه، بررسی تاثیر تن آرامی به مادران باردار بر کیفیت زندگی و شدت اندوه پس از زایمان می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش کارآزمایی بالینی است که در آن 84 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان های حافظ و شوشتری شهر شیراز طی سال 1389 به صورت تصادفی به دوگروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. در گروه شاهد فقط مراقبت روتین و درگروه آزمایش علاوه بر آن، آموزش تن آرامی ارائه گردید. در نهایت در روزهای اول و دهم بعد از زایمان، شدت اندوه با استفاده از ابزار خودسنجی افسردگی زونگ و کیفیت زندگی توسط مقیاس اختصاصی کیفیت زندگی سنجیده شد.
    نتایج
    در این تحقیق دو گروه آزمایش و شاهد، ازنظر متغیرهای دموگرافیک و مامایی تفاوت آماری معناداری نداشتند (05/0P>). نتایج پژوهش اختلاف آماری معناداری را درشدت اندوه در گروه آزمایش و شاهد در روز اول و دهم نشان می دهد (05/0P<). همچنین دربازه زمانی ذکر شده، اختلاف معناداری در ابعاد احساس مادر نسبت به خود و نسبت به فرزند در مقیاس کیفیت زندگی درگروه آزمایش نسبت به گروه شاهد وجود دارد (05/0P<).
    نتیجه گیری
    براساس پژوهش حاضر، به نظر می رسد مداخله تن آرامی روشی فاقد خطر، مفید و بدون هزینه در کاهش شدت اندوه و ارتقاء کیفیت زندگی پس از زایمان در مادران می باشد، به این منظور جهت بهبود سلامت روانی مادر و همچنین باتوجه به سایر فواید آن انجام آن بعد از زایمان به کلیه مادران توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: مادران باردار، تن آرامی، کیفیت زندگی، اندوه پس از زایمان
  • میترا مهدوی مزده، غلامرضا جاهدخانیکی، مسعود یونسیان، حمید رجلانی، شاهرخ نظم آرا، سیداحمد سیدعلی نقی، نوشین راستکاری، مصطفی حسینی صفحه 40
    مقدمه
    فتالئات ها در وسائل مورد استفاده در پزشکی از قبیل فیلترها و لوله های رابط دیالیزی یافت می‎شوند. شواهد علمی بیانگر خطرات بهداشتی ناشی از مواجهه انسان با فتالئات‎ها هستند. در این مطالعه میزان دی اتیل هگزیل فتالئات (DEHP) موجود در وسائل مورد استفاده در همودیالیز (ساخت ایران) اندازه گیری شده است.
    مواد و روش ها
    10 نمونه لوله رابط مخصوص همودیالیز ساخت ایران (5 نمونه مربوط به شرکت ساخت وسائل پزشکی (سوپا) و 5 نمونه مربوط به سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر) به طور تصادفی انتخاب شدند. میزان DEHPموجود در هر نمونه لوله رابط به روش Gas chromatography - Mass spectrometry (GC-MS) محاسبه و ثبت شد. نتایج به دست آمده از هر پنج نمونه در مورد هر شرکت به صورت جداگانه با هم جمع و میانگین غلظت DEHP موجود در هر نوع لوله رابط بر حسب میلی گرم در میلی لیتر گزارش گردید.
    نتایج
    میانگین غلظت DEHP در مورد لوله های ساخت شرکت سوپا و هلال احمر به ترتیب 11/0 ± 36/1 و 11/0 ± 97/0 میلی گرم در میلی لیتر بودند. حداکثر و حداقل غلظت DEHP در مورد لوله های ساخت شرکت سوپا به ترتیب 47/1 و 21/1 میلی گرم در میلی لیتر و در مورد سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر به ترتیب 13/1 و 83/0 میلی گرم در میلی لیتر بودند.
    نتیجه گیری
    می توان با جایگزین‎ کردن محصولات پزشکی با مواد فاقد فتالئات مواجهه بیماران با فتالئات ها را کاهش داد.
    کلیدواژگان: دی اتیل هگزیل فتالئات، وسایل، همودیالیز
|
  • Masoumeh Ghaderi, Abdolamir Allameh, Masoud Soleimani, Mahdi Forozande Moghadam Page 1
    Introduction
    Using stem cells for in vitro tissue regeneration is one of the most interesting fields of research. Liver regeneration is not an exceptional area. The main objective of this study was the production of hepatocyte- like cells from the umbilical cord blood mesenchymal stem cells (MSCs).
    Methods
    Cells were isolated from UCB, upon a written informed consent obtained from donor mothers. The stem cells immunophenotype was analyzed using flow cytometry and multi-lineage differentiation potential was evaluated by means of in vitro differentiation assays. Finally, the expression of hepatocyte-specific markers was verified using reverse transcription-polymerase chain reaction (RT-PCR).
    Results
    The isolated UCB-MSCs had mesodermal differentiation capacity. If UCB-MSCs are cultured in appropriate conditions, they are able to induce hepatic-associated genes, such as albumin (Alb), -fetoprotein (AFP), cytokeratin (CK)-18, CK19 and a-1 antitrypsin (AA). Moreover, UCB-MSCs produced albumin and a-fetoprotein upon in vitro induction of hepatocyte differentiation.
    Conclusion
    Mesenchymal stem cells from human umbilical cord blood are capable of tissue-specific commitment along hepatogenic lineage, proposing these cells as suitable tool for cell-based applications aimed at liver regeneration.
    Keywords: Umbilical cord blood, Mesenchymal stem cells, Differentiation, Hepatocyte
  • Hossein Khastar, Mehri Kadkhodaee, Behjat Seifi, Seyed Shahrokh Aghayan Page 7
    Introduction
    Renal ischemia-reperfusion (IR) induces organ damage in remote organs such as liver, brain and lung. The aim of this study was to assess the role of leukocytes in the induction of liver damage after renal IR injury.
    Methods
    Inbred mice were subjected to either sham operation or bilateral renal IR injury (60 min ischemia followed by 3h reperfusion). Mice were then anesthetized for collection of leukocytes by heart puncture. Isolated leukocytes were transferred to two other groups: intact recipient mice that received leukocytes from IR mice and intact recipient mice that received leukocytes from sham-operated control mice. After 24h, recipient mice were anesthetized and blood and hepatic samples were collected.
    Results
    Alanine aminotransferase (ALT), aspartate aminotransferase (AST) and hepatic malondialdehyde (MDA) increased significantly in intact recipient mice that received leukocytes from IR mice in comparison to intact recipient mice receiving leukocytes from sham-operated control mice. In addition, loss of normal liver architecture, cytoplasmic vacuolization and focal infiltration of leukocytes were observed.
    Conclusion
    These results suggest that leukocytes are one of the possible factors that contribute to liver damage after renal IR injury and this damage is partly due to the induction of oxidative stress.
    Keywords: Renal ischemia, reperfusion, Liver damage, Leukocytes, Oxidative stress
  • Layla Moslemi, Azar Aghamohammadi, Reza Bekhradi, Mandana Zafari Page 12
    Introduction
    Primary dysmenorrheal is described as pelvic pain during menstrual bleeding in the absence of an identifiable pathologic lesion. It is a common gynecologic problem among women in reproductive age groups. Our objective was to compare the effect of vitamin E and Fennel extract on primary dysmenorrheal.
    Methods
    In this randomized single blind, placebo-controlled trial, 65 single female students who suffered from primary dysmenorrheal were randomly assigned into 3 groups of Fennel extract, vitamin E and placebo. Groups used treatment four times a day from the onset of bleeding and continued through three days for two consecutive menstrual periods. The vitamin E group took 100 unit capsules and Fennel extract group took 46 mg capsules with commercial name of Finagling.
    Results
    In the Fennel extract group, one month and two months after treatment, mean of pain duration significantly reduced compared to before treatment (P<0.001) but in the vitamin E group, the pain duration mean decreased only two months after treatment (P<0.02). The comparison of the first cycle means of pain duration, shows a significant difference between the three groups (P=0.033).
    Conclusion
    The results show that fennel extract is more effective than vitamin E in reducing the duration of pain in primary dysmenorrhea.
    Keywords: Primary dysmenorrheal_Vitamin E Fennel extract
  • Farideh Sadeghian, Samaneh Hossainzadeh, Mitra Lashkari Page 21
    Introduction
    Low back pain is one of the widespread problems among nurses which can cause disability, absenteeism, work restriction, and negative economic impacts. This study aimed at determining the role of health beliefs, somatization tendency and mental health on back pain among nurses.
    Methods
    The present research was a cross sectional study among 246 nursing personnel (all nurses and nurse aids) working in Shahrood hospitals in 2008. CPUID, questionnaire was used to collect data. Chi-square test, multiple logistic regressions and Mann Whitney test for analysis were performed
    Results
    The mean age of participants was 33.7 ± 0.2 yrs, and the mean work hours per day were 47.5 ± 8 hours. 69% of them had more than 5 years work experience. 59% (n=145) of the study population reported back pain in previous 12 months. Significant relationships were found between work experience, working with hands above shoulder height, Familiarity with people suffering from back pain outside of work environment, somatisation tendency, health beliefs)P>0.05).
    Conclusion
    Results indicated that in addition to physical work related risk factors, health beliefs and somatisation tendency can be risk factors for back pain which confirms results of similar studies in other countries.
    Keywords: Nursing, Back pain, Somatisation tendency, Health beliefs, Mental health
  • Asieh Mansouri, Elham Mohammadi Farahran, Mansour Shamsipour, Jalil Makarem Page 27
    Introduction
    Neck pain, Risk factor, office worker. One of the most widespread musculoskeletal disorders among office workers is neck-pain. Our purpose was determination of neck pain prevalence and some of its determinants among office-workers in Qom Province.
    Methods
    This cross-sectional study was performed on 1500 office workers in Qum Province. Samples were taken using multi-stage cluster sampling. Persian version of NORDIC questionnaire was used for the data collection.
    Results
    prevalence of neck pain was 20.1%, 95%CI (18.1-22.2). In our study variables that significantly were related to neck-pain were: gender (P=0.011), time spent in inconvenient status (P=0.001), employment type (P<0.001), using computer at work (P=0.010), car accident history (P=0.004), frequency of breaks during the work day (P=0.005), office workers’ attitudes towards work status (P=0.016) and physical activity (P=0.009).
    Conclusion
    Many of neck pain risk factors are preventable and controllable. So, planning for improvement of work conditions can play an important role in preventing from and decreasing this disorder among office workers.
    Keywords: Neck pain, Risk factor, office worker
  • Marzieh Akbarzadeh, Monireh Toosi, Najaf Zare, Farkhondeh Sharif Page 34
    Introduction
    In the postpartum period, mothers are exposed to some potential complications and their health many decrease. The aim of this study was to investigate the effect of relaxation on postpartum blues and quality of life.
    Methods
    In this clinical trial study, 84 pregnant women who referred to health centers of Shiraz (2010) were selected through a simple sampling method and were randomly assigned to case and control groups. The relaxation was taught to the case group whereas nothing was taught to control groups. Severity of postpartum blues was evaluated by Zung self rating depression scale on the 1st and 10th days after birth in case and control groups and quality of life was evaluated as well.
    Results
    There was not statistically significant difference between two groups with regard to demographic and obstetric variables (P>0.05). Mean of postpartum blues on the 1st day and 10th day after delivery showed a significant difference between case and control group (P<0.05). The mean score of quality of life subscales (Feelings of mothers to herself and mother towards her child) were significantly higher in case group and there was a significant difference between the two groups in this regard (P<0.05).
    Conclusion
    The results of this study showed that relaxation training to pregnant mothers was effective in decreasing postpartum blues severity and it was beneficial to mothers’ health and quality of life. Therefore, it is a simple, useful and cost free method to improve postpartum blues and its application is recommended for improving maternal psychological health.
    Keywords: Pregnant mothers, Relaxation, Quality of life, Postpartum blues
  • Mitra Mahdavi Mazdeh, Gholamreza Jahedkhaniki, Masoud Yonesian, Hamid Rajolani, Shahrokh Nazmara, Seyed Ahmad Seyed Alinaghe, Noushin Rastkari, Mostafa Hosseini, Simin Naseri, Hossein Jabbari Page 40
    Introduction
    Phthalates are founded in medical devices such as filters and dialysis tubes. Scientific evidence shows health disadvantages due to exposure to phthalates. In this study, level of Di (2-ethylhexyl) phthalate (DEHP) in Iranian hemodialysis-related materials was measured.
    Methods
    Ten samples of Iranian dialysis tubes (five samples made by Supa Company and five samples made by Helal Ahmar Medical Devices Company) were randomly selected. The level of DEHP for each sample was calculated and registered by Gas chromatography- Mass spectrometry (GC-MS). The results of five samples for each company were added together separately and mean of concentrations for DEHP (ml per ml) was reported.
    Results
    Means of DEHP concentration for Supa and Helal Ahmar were 1.36±0.11 and 0.97±0.11 mg/ml, respectively. The maximum and minimum of concentration for Supa were 1.47 and 1.21 mg/ml, respectively. As for Helal Ahmar samples, the minimum and maximum of concentration were 1.13 and 0.83 mg/ml, respectively.
    Conclusion
    The use of alternative medical products without phthalate can reduce exposure of patients to phthalates.
    Keywords: Di (2, ethylhexyl) phthalate, Materials, Hemodialysis