فهرست مطالب

Holistic Nursing and Midwifery - Volume:22 Issue: 1, 2012

Journal of Holistic Nursing and Midwifery
Volume:22 Issue: 1, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/07/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • طوبی حسین زاده، عزت پاریاد، شهلا اسیری، احسان کاظم نژاد لیلی صفحه 1
    مقدمه
    بیماری عروق کرونر یکی از شایعترین بیماری های قلبی عروقی محسوب می شود. ارتقا خودکارآمدی عمومی بعد از بروز رویداد قلبی، از فرآیندهایی است که در افزایش مهارتهای توانمند سازی بیمار جهت تعدیل رفتارهای بهداشتی، نقش اساسی ایفا می کند و داشتن درک مطلوب از بیماری ممکن است بتواند به ارتقا این توانمندی کمک نماید.
    هدف
    این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین خودکارآمدی عمومی و درک از بیماری در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر مراجعه کننده به درمانگاه قلب مرکز آموزشی درمانی قلب دکتر حشمت رشت انجام شده است.
    روش کار
    در یک مطالعه توصیفی– مقطعی، 195 بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر مراجعه کننده به درمانگاه قلب مرکز آموزشی درمانی قلب دکتر حشمت رشت، به شیوه نمونه گیری تدریجی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه های درک از بیماری و خودکارآمدی عمومی مورد پرسش قرار گرفتند. جهت تجزیه وتحلیل روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته ازآزمون کای دو استفاده شد و عوامل مرتبط با خودکارآمدی عمومی در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر تعیین شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که (9/74%) واحدها دارای خودکارآمدی عمومی مطلوب بوده اند و سطح درک از بیماری در اکثریت واحدها (8/73%) مطلوب بود. در بررسی ارتباط متغیرها انجام آزمون کای دو نشان داد که درک از بیماری با سن، سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال، سابقه کسب آموزش در مورد مراقبت از خود و خودکارآمدی عمومی با سن، جنس، تاهل، سطح تحصیلات،تشخیص بیماری قلبی، شرایط زندگی، وضعیت اشتغال، سابقه کسب آموزش در مورد نحوه مراقبت از خود دارای ارتباط آماری معنی دار بوده اند (05/0P<). بعلاوه آزمون آماری کای دو نشان داد بین درک از بیماری و خودکارآمدی عمومی در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر ارتباط آماری معنی دار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    طراحی برنامه آموزش بالینی و خدمات پرستاری جهت افزایش درک از بیماری می تواند در ارتقا خودکارآمدی عمومی بیماران قلبی برای مراقبت بهتر از خود موثر باشد.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی، درک، بیماری عروق کرونر
  • حمیده حکیمی، سیده زهرا شفیع پور*، اعظم اکبری، احسان کاظم نژاد لیلی صفحه 9
    مقدمه

    سوختگی یکی از مهمترین حوادث و رایج ترین صدماتی است که سلامت کودکان را تهدید می کند، و سومین علت مرگ و میر در این گروه سنی می باشد.

    هدف

    این مطالعه با هدف تعیین مشخصات کودکان 6-1 سال دچار سوختگی استان گیلان انجام شده است.

    روش کار

    این مطالعه بصورت یک طرح توصیفی مقطعی، بر روی 175 کودک 6-1 سال پذیرش شده در بیمارستان سوانح سوختگی ولایت شهر رشت انجام شد. نمونه ها از طریق نمونه گیری تدریجی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای دو قسمتی شامل: مشخصات فردی و اطلاعات پزشکی بود که بصورت مصاحبه با والدین تکمیل شد.

    نتایج

    یافته های پژوهش نشانگر آن است که اکثریت واحدهای مورد پژوهش، پسر(52%) با میانگین سنی 18/2± 6/30 ماه بود. (4/79%) از این کودکان دچار سوختگی با مایعات داغ و 32 درصد دچار سوختگی در اندام تحتانی شده بودند.(9/78%) از نمونه ها خود درمانی در منزل داشتند. بیشترین موارد سوختگی در روزهای غیر تعطیل(6/60%) و بین ساعات 8-5 عصر(9/26%) رخ داده بود.

    نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش به ما کمک می کند تا با شناسایی کودکان در معرض خطر و آموزش روش های پیشگیری از سوختگی بسیاری از حوادث سوختگی را کاهش دهیم

    کلیدواژگان: سوختگی، کودک، عوامل خطر
  • پروانه رضاسلطانی، عادله حسین جانی، سحابه اعتباری صفحه 16
    مقدمه
    سزارین یکی از شایع ترین اعمال جراحی در زنان می باشد که به علل مختلف مادری و یا جنینی ممکن است انجام شود. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، میزان سزارین در هر منطقه نباید از 15- 10 زایمانها درصد فراتر رود. کاهش میزان سزارین غیر ضروری به 25 درصد تا سال 1394 از جمله اهداف اختصاصی برنامه کشوری سلامت مادران می باشد.
    هدف
    هدف از این مطالعه تعیین علل ثبت شده توسط پزشک برای انجام سزارین در یک مرکز آموزشی درمانی در شهر رشت می باشد.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است و بر اساس اهداف ویژه پژوهش، اطلاعات موجود در پرونده شامل سن مادر، تعداد حاملگی و علل انجام سزارین طبق اظهارات کتبی پزشک معالج از 600 پرونده مربوط به نمونه های مورد پژوهش که در سال های 1383 و 1384 در یک مرکز آموزشی درمانی مرجع زنان و زایمان شهر رشت سزارین شده بودند، به طریق تصادفی ساده جمع آوری شد و داده ها با استفاده از نرم افزار آماری و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید.
    نتایج
    بیشترین فراوانی سزارین در گروه سنی29- 20 سال بود. 83 درصد موارد مربوط به بارداری اول یا دوم مادران بود. در این مرکز آموزشی در طی سال های 1383و 1384،(3/63%) زایمان ها به روش سزارین انجام شده بود. علل شایع ثبت شده توسط پزشک برای انجام سزارین به ترتیب عبارت بودند از دیسترس جنینی(7/42 %)، سزارین تکراری(3/20%)، عدم تناسب سر جنین با لگن مادر(7/10%)، دفع مکونیوم(2/8%)، نمایش بریچ(5/7%)، پلاسنتا پرویا(8/1%) و عدم پیشرفت زایمان(8/1%).
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان داد که فراوانی سزارین در سال های1383و1384 نسبت به استانداردهای جهانی بالا بوده است. لذا با توجه به افزایش روز افزون سزارین و پیامدهای نامطلوب احتمالی ناشی از آن در مادر، نوزاد و هزینه بالای انجام آن به نظر می رسد تعیین فراوانی علل شایع انجام سزارین می تواند منجر به ارایه راهکارها و استراتژی هایی از طرف مسئولان امر به منظور کاهش میزان سزارین های غیر ضروری شود
    کلیدواژگان: سزارین، زن حامله، زنان و زایمان
  • میترا زندیه، سید رضا برزو صفحه 23
    مقدمه
    عفونت های ناشی از مراقبت(HCAIs) از چالش های مراکز درمانی است. برای کاهش وقوع این عفونت ها موثرترین، ساده ترین و کم هزینه ترین راه، رعایت بهداشت دست توسط پرسنل ارائه دهنده مراقبت، شناخته شده است. در اتاق های عمل انجام پروسیجرهای جراحی بیماران را بیشتر در معرض عفونت قرار می دهد و لذا رعایت بهداشت دست در پیشگیری از عفونت بیمارستانی در این بخش حائز اهمیت است.
    هدف
    هدف این مطالعه میزان رعایت بهداشت دست توسط پرسنل اتاق عمل بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان می باشد.
    روش کار
    مطالعه بر روی تمام پرسنل اتاق عمل بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات چک لیستی شامل10 مورد مربوط به تمام جنبه های رعایت بهداشت دست تیم جراحی تنظیم شد و هریک از افراد جامعه پژوهش 4 بار و جمعا 296 مورد، تحت مشاهده قرار گرفتند.
    نتایج
    میانگین امتیازات بهداشت دست(3/61%) امتیاز کامل و میزان رعایت در اکثر واحدهای پژوهش(53%) متوسط بود و امتیاز آن به تفکیک در بیمارستان فوق تخصصی، زنان و قلب به ترتیب(1/60%)، (5/64%) و(3/62%) امتیاز کامل بود. تفاوت مشاهده شده میانگین امتیازات در بیمارستانهای مختلف، نوع عمل جراحی و درجه تحصیلی پرسنل معنی دار نبود. کمترین مواردی که در بهداشت دست رعایت می شد، شستشوی دست ها با آب و صابون قبل(4/4%) و بعد(5/12%) از مراقبت و شستشوی دست ها پس از خروج دستکش از دست(8/10%) بود، بعلاوه اکثریت(9/67%) حین مراقبت از بیمار دستکش می پوشیدند.
    نتیجه گیری
    در این بررسی میزان رعایت بهداشت دست بیش از50%(3/61%) امتیاز کامل بود، ولی آنچه که قابل توجه است عدم شستشوی دست با آب و صابون قبل و پس از مراقبت(با اینکه این مورد از مهمترین و موثرترین روش های پیشگیری از انتقال میکروارگانیسم ها هستند) و استفاده از دستکش برای مراقبت از بیمار است. همچنین به لحاظ اهمیت رعایت همه جانبه بهداشت دست ضروری است تمهیداتی در جهت رعایت کامل این اقدام مهم صورت گیرد و موانع اجرائی آن برطرف شود.
    کلیدواژگان: وضعیت بهداشتی، انتشار عفونت، کنترل عفونت، اقدامات عمل جراحی، پرسنل پرستاری، بیمارستان
  • ژاله زینالی، سیده نوشاز میرحق جو*، مهشید میرزایی، فاطمه الحانی، احسان کاظم نژاد لیلی، مریم دهقانی صفحه 30
    مقدمه

    اطلاع از ماهیت بیماری، موجب کاهش اضطراب و رفتارهای غیرعادی والدین بخصوص مادران شده و در مراحل بعدی و عود بیماری که حداقل تا(30%) موارد است، مشکلات آنها را کاهش می دهد. آنها می خواهند اطلاعات صحیحی در مورد وضعیت کودک بستری خود داشته و در مراقبت از وی سهیم باشند همچنین انتظار دارند که مراقبین سلامت در مورد تغییراتی که ممکن است در وضعیت جسمی کودک به وجود بیاید اطلاعاتی به آنها بدهند.

    هدف

    مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مراقبت خانواده محور بر میزان برآورده شدن نیاز به کسب اطلاعات در والدین کودکان بستری انجام گردید.

    روش کار

    در این مطالعه نیمه تجربی به روش نمونه گیری تدریجی 76 نفر از مادران کودکان بستری در بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی 17 شهریور رشت در دو گروه 38 نفر آزمون و شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اخذ رضایتنامه و بیان اهداف پژوهش برای گروه آزمون با مشارکت مادران، بر اساس پروتکل تدوین شده، مراقبت خانواده محور انجام شد و گروه شاهد مراقبت های روتین بخش را دریافت نمودند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزارSPSS وآزمون های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج

    یافته های پژوهش نشان داد که میزان برآورده شدن نیاز به کسب اطلاعات در گروه آزمون (6/81%) و در گروه شاهد(1/21%) بوده است. آزمون آماری تی(74df = 922/6t = 0001/0 p <) اختلاف آماری معنی داری بین برآورده شدن نیاز به کسب اطلاعات در دو گروه نشان داد.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج تحقیق، مراقبت خانواده محور بر میزان برآورده شدن نیازبه کسب اطلاعات در والدین کودکان بستری موثر بوده و منجر به افزایش میزان برآورده شدن این نیازمی شود.

    کلیدواژگان: والدین، مراقبت از کودک، رفتار اطلاع یابی، کودک بستری
  • حسن قدسی، نسرین مختاری لاکه*، شهلا اسیری، دکتراحسان کاظم نژاد لیلی صفحه 38
    مقدمه

    استعمال سیگار یکی از مهمترین عوامل خطر در بروز بیماری های غیر واگیر می باشد. دوران دانشجویی با توجه به ویژگی های خاص خود از دیدگاه سیاستگزاران سلامتی از جایگاه ویژه ای به منظور پیشگیری از مصرف سیگار برخوردار است.

    هدف

    این مطالعه با هدف تعیین شیوع مصرف سیگار در دانشجویان علوم پزشکی گیلان و عوامل مرتبط با آن انجام شده است.

    روش کار

    این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1389 بر روی دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی گیلان که به روش نمونه گیری منظم سیستماتیک انتخاب شدند انجام شد. داده ها به کمک پرسشنامه ای که مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و خصوصیات مصرف سیگار دانشجویان بود جمع آوری گردید و سپس با کمک نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری کای دو و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    نتایج نشان داد 51 نفر(23%) در زمان انجام پژوهش سیگاری بودند. سن(32/1OR=)، داشتن دوستان صمیمی سیگاری (36/3OR=) و تحصیلات بالاتر مادر(5/7OR=) بیشترین ارتباط را با سیگار کشیدن نشان دادند.

    نتیجه گیری

    با توجه به شیوع بالای مصرف سیگار در دانشجویان و با در نظر گرفتن عوامل مرتبط با مصرف سیگار در دانشجویان ضرورت اجرای برنامه های آموزشی و مداخلات مناسب در سطح دانشگاه ها منطقی به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: استعمال دخانیات، دانشجویان علوم پزشکی، شیوع
  • مریم مومنی، عاطفه قنبری*، فرحناز جوکار، احسان کاظم نژاد لیلی صفحه 44
    مقدمه

    سرطان کولورکتال یکی از شایعترین سرطان های تهاجمی و مسئول ایجاد ناراحتی های جسمی و روانی اجتماعی می باشد؛ بنابراین تاثیر بیماری بر کیفیت زندگی این بیماران، پیامدی مهم است. با وجود تحقیقات زیاد در ارتباط با کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال، فقط تعداد اندکی از آنها، عوامل پیش بینی کننده کیفیت زندگی را در این بیماران بررسی نموده اند.

    هدف

    این مطالعه با هدف تعیین عوامل پیش بینی کننده کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال انجام شده است.

    روش کار

    در این مطالعه مقطعی، 110 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال مراجعه کننده به بیمارستان رازی ازطریق مصاحبه و مرور پرونده پزشکی آنان بررسی شدند. کیفیت زندگی مرتبط با سلامت با استفاده از پرسشنامه های SF-36 ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری نسخه 16 SPSS و آمار توصیفی و آمار استنباطی(مدل های تعمیم یافته خطی) با در نظر گرفتن سطح معنی داری 05/0 p < صورت گرفت.

    نتایج

    از 110 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال،(2/58%) مرد با میانگین سنی39/12±33/58 بودند. میانگین وضعیت عملکردی کارنوفسکی27/9 ± 64/87، بیماری های همراه 89/1 ± 31/1، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بترتیب 56/15 ± 92/70 بودند. در تجزیه و تحلیل رگرسیونی جنس، وضعیت اشتغال، شرایط زندگی، بیمه بهداشتی، دفعات بستری، وضعیت عملکردی کارنوفسکی و بیماری های همراه پیش بینی کننده های کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال بودند.

    بحث و نتیجه گیری

    پیش بینی کننده های کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال عوامل فردی اجتماعی شامل جنس، وضعیت اشتغال، شرایط زندگی، بیمه بهداشتی و عوامل مرتبط با سلامتی/بیماری شامل دفعات بستری، وضعیت عملکردی کارنوفسکی و بیماری های همراه بودند.

    کلیدواژگان: سرطان کولورکتال، کیفیت زندگی، بیماران
  • عبدالحسین امامی سیگارودی*، مهوش صلصالی، هادی بصیری صفحه 54

    همانطور که در قسمت اول مقاله بیان شد، چهار پارادایم فلسفی عمده داریم که مبنای معرفت (معرفت شناسی)، ماهیت و واقعیت (هستی شناسی) و روش دستیابی به معرفت را تشکیل می دهند (روش شناسی). از این رو، بر اساس هر پارادایم، روش رسیدن به معرفت مشخص می شود.
    در یک دسته بندی کلی تر، دو پارادایم کمی و کیفی داریم. روشی که امروزه تحت عنوان روش کمی یا علمی نام گرفته است اقتباسی از نظام فلسفی اثبات گرایی است. بر این اساس، فقط روش علمی تجربی، روش معتبر تحقیق و شناخت دانسته می شود. از طرفی روش کیفی، متمرکز بر موقعیت های طبیعی است؛ لذا این مطالعات را گاهی مطالعه طبیعت گرایانه نیز می نامند.
    از آنجا که تقابل پارادایمی در سوالات اساسی آن پارادایم، بروز می کند، پژوهشگر با استفاده از منابع مختلف، پاسخ این دو پارادایم به سوالات اساسی را در قالب جداولی در کنار هم قرارداده است و به بررسی مقایسه ای انها پرداخته است. در نهایت اهمیت هر یک مورد تاکید قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: تحقیق کیفی، تحقیق، فلسفه، پرستاری
|
  • Hoseinzadeh T., Paryad A., Asiri Sh, Kazemnezhad Leili E Page 1
    Introduction
    Coronary artery disease is one of the most prevalent cardiovascular diseases. Promotion of general self-efficacy after a cardiovascular event is the outcome that plays a pivotal role in increasing rehabilitation skills to modify healthy behaviors. Having desirable illness perception may have promoted this capability.
    Objective
    This study aims to determine the relationship between perception of illness and general self-efficacy in coronary artery disease patients.
    Methods
    In a cross-sectional study, 195 patients with coronary artery disease, chosen by simple sampling method, were asked to complete questionnaires of perception of illness and general self efficacy. Chi-square test was used to assess the relationship between dependent and independent variables and associated factors in coronary artery disease patients’ general self-efficacy.
    Results
    Findings of this study revealed that 74.9% of samples had desirable general self-efficacy. In most cases (73.8%) the level of perception of illness was satisfactory. Survey of variables indicated a significant relationship between perception of illness and age, level of education, occupation status, and previous training regarding self-care. General self-efficacy was significantly related to age, gender, marital status, education level, diagnosis of cardiac disease, living conditions, occupation status, previous training regarding self-care (p<0.05). In addition chi-square test indicated that there was a significant correlation between perception of illness and general self-efficacy in coronary artery disease patients.
    Conclusion
    Designing clinical educational programs and nursing interventions is effective in improving illness perception and also promotion of patients’ general self-efficacy for better self-care.
    Keywords: Self, efficacy, perception, Coronary Artery Disease
  • Hakimi H., Shafipoor Z., Akbari, Kazemnezhad Leili E Page 9
    Introduction

    Burn is one of the most important incidents that threaten children’s health and it is the most common and the third reason of mortalities in children as well.

    Objective

    The purpose of this study was to determine the characteristics of burn children in Guilan province.

    Methods

    This cross-sectional study was conducted on 175 one to six year old children who were admitted to Velayat Burn Center. Sampling method was sequential. The instrument was categorized into two sections including: a) participants'' demographic information and b) clinical information which were collected by interview،

    Results

    The research findings revealed that the majority of participants were boys (52%) and the mean of their age was calculated as 30. 6± 2. 18 month. 79. 4 % of burns happened by hot liquid، and 32. 6% of them had burned lower limbs. 78. 9% had first aid at home. Most of burns happened on workdays (60. 6%) at 5_8 in the evening (26. 9%).

    Conclusions

    In brief، the result of this research can be used in children burn prevention programs in Guilan. Due to the fact that majority of participants received first aid at homes، a training course about the effects of first aid and different kinds of it seems to be useful.

    Keywords: Burns, Children, Risk Factors
  • Reza Soltani P., Hosseinjani A., Etebari S Page 16
    Introduction
    Cesarean section is the most common surgery among women. According to World Health Organization, the rate of cesarean section in each area should not exceed 10 –15 percent. In our country, one of the targets in maternal health program is reducing the rate of unnecessary cesarean delivery to 25 percent by 2015.
    Objective
    This study was designed to determine the causes recorded by the physician to perform a cesarean section in an educational - care center in Rasht/Iran.
    Methods
    In this descriptive study, we used a questionnaire based on the particular research setting to collect the necessary data according to physicians’written statements from 600 cases via a simple random sampling in a referral educational health care center specialist in obstetrics and gynecology in Rasht. Data were analyzed by using statistical software and descriptive statistics.
    Results
    The highest frequency of cesarean section was in the age group 20-29 years. 83 percent of mothers had their first or second pregnancy. In this educational center 63.38 percent of deliveries were performed by Caesarean during 2004 and 2005. The most common causes recorded by the physician to perform a cesarean section were respectively fetal distress (42.7%), repeated cesarean section(20.3%), cephalopelvic disproportion(10.7%), meconium stained (8.2%), breech presentation(7.5%), placenta previa(1.8%) and lack of progress in labor(1.8%).
    Conclusion
    The findings of this study showed that the frequency of cesarean section in this center in 2004 and 2005 was high compared with the standards. It seems that the study of causes of cesarean and its results may help the authorities to plan some strategies on behalf of reducing the number of unnecessary cesarean birth.
    Keywords: cesarean section, Pregnant Women, Gynecology
  • Zeinali Z., Mirhaghjou N., Mirzaei M., Alhani F., Kazemnezhad Leili E., Dehghani M Page 30
    Introduction

    Information about the nature of disease decreases the anxiety and unusual behaviors of parents specially mothers، and reduces their problems in recurrence of disease، which occurs in at least 30% of cases. Parents want correct information about the status of their hospitalized child and also want to be involved in their child’s care and expect health care providers to let them know about the expected changes that may occur in children’s physical condition.

    Objective

    The present study aims to determine the effect of family centered care on meeting parental information needs of hospitalized children.

    Methods

    In this quasi experimental study، 76 mothers of hospitalized children admitted to emergency ward of 17Shahrivar educational hospitals in Rasht were chosen by sequential sampling and divided into two groups of experimental and control group. Informed consent forms were given to selected mothers and after their agreement، family centered care was performed for experimental group based on developed protocol with participation of mothers. The control group received routine cares.

    Results

    Research findings showed that the level of meeting parental needs for information was %21. 1 in control group and % 81. 6 in experimental group. The t-test (p< 0. 0001; t=6. 922 df=74) showed significant difference between the two groups.

    Conclusion

    According to the study results family centered care was effective on the level of meeting parents need for information and also lead to its increase. Key words:

    Keywords: Parents, Child Care, information seeking behavior, Child, Hospitalized
  • Ghodsi H., Mokhtari N., Asiri Sh, Kazemnezhad Leili E Page 38
    Introduction

    Smoking is one of the most important risk factors of noninfectious diseases. The period of studying at the university, with its specific characteristics from the view point of health politicians, is one of a great importance in regard to the prevention of smoking.

    Objective

    The aim of this study was to determine the prevalence of cigarette smoking among male student in Guilan University of Medical sciences and its related factors.

    Methods

    This descriptive analytical study was done on male students enrolled in Guilan University of Medical Sciences who were selected through systematic sampling. Data gathering was done by using a questionnaire including demographic features and cigarette smoking variables. Data was statistically analyzed by SPSS software using chi-square and logistic regression.

    Results

    51 students (23%) were current smokers. There was a positive relation between age (OR=1.32), having close smoking friends (OR=3.36) and mothers with high education (OR=7.5) with cigarette smoking in students (P<0.05).

    Conclusion

    Considering the high prevalence of cigarette smoking among university students, it appears logical to implement educational programs and proper interventions at university level.

    Keywords: Smoking, Students medical, prevalence
  • Momeni M., Ghanbari, Joukar F., Kazemnezhad Leili E Page 44
    Introduction

    Colorectal cancer is one of the most common invasive cancers، and is responsible for physical and psychosocial morbidity. Therefore، Quality of Life (QOL) is an important outcome for these patients. Although extensive research has examined QOL in patients with colorectal cancer، less research has examined factors that predict QOL.

    Objective

    The aim of the present study was to determine the predictive factors of QOL in patients with colorectal cancer.

    Methods

    In this cross-sectional study، we assessed 110 patients with colorectal cancer who referred to Razi hospital. Data were collected by interview with patients and review of medical records. Health related QOL was evaluated by SF-36. The Data were analyzed with descriptive and deductive statistic methods (Generalized Linear Models) at α < 0. 05 using SPSSv. 16 software.

    Results

    Out of 110 patients with colorectal cancer، 58. 2 % of them were men. Mean age of patients was 58. 33 ± 12. 39 years. Mean of Karnofsky performance status was 87. 64 ± 9. 27 and mean of comorbidity was 1. 31±1. 89. Mean of health related QOL was 70. 92 ±15. 56. In regression analysis gender، job status، living condition، insurance، hospitalization number، performance status and comorbidity were predictors of health related QOL in patients with colorectal cancer.

    Conclusion

    Predictors of health related QOL was socio-demographic factors included gender، job status، living condition، insurance and health/disease factors included hospitalization number، comorbidity and performance status in patients with colorectal cancer.

    Keywords: Colorectal Neoplasm, Quality of Life, Patients
  • Emami A., Salsalim, Basiri H Page 54

    As stated in the first part of article، we have stated the four major philosophical paradigms which make up the basis for knowledge (epistemology)، the nature and reality (ontology) and the acquisition methods of knowledge (methodology). Thus، according to each paradigm، approach to knowledge is determined. In a more general category، we have two quantitative and qualitative paradigms. Today that method is called quantitative or scientific method، derived from positivism. On this basis، only the experimental scientific method is valid method of research. On the other hand، qualitative methods focused on natural position; therefore، these studies are sometimes called naturalistic study. Since paradigmatic confrontation occurs in fundamental questions of each paradigm، researchers use different sources to determine two paradigms'' answer to basic questions، and tables are made to comprise them. Finally the importance of each was emphasized.

    Keywords: Qualitative Research, research, Philosophy, Nursing