فهرست مطالب

مجله طب سنتی اسلام و ایران
سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/07/26
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سید مهدی موحد ابطحی، محمود باباییان، مهدی برهانی، محمدرضا حاجی حیدری، احمد رضا شریفی علون آبادی، محمد مظاهری، مریم یاوری، مهین الصاق، پیمان ادیبی* صفحات 285-296

    طب سنتی ایرانی نظام جامع طبی است که به نوعی از پزشکی کنونی متمایز می باشد. پاسخ به این پرسش که چرا و چگونه طب سنتی ایرانی نظام پزشکی جامعی محسوب می شود، نیازمند تبیین بنیان های فلسفی طب سنتی در حوزه هایی است که با دانش پزشکی و با حرفه ی طبابت یا عمل بالینی مرتبط باشند. این مقاله با رویکردی منطقی و فلسفی (و نه رویکردی تاریخی) به تحلیل «استدلال علمی» در طب سنتی ایرانی می پردازد که نتایج آن در حوزه ی فلسفه ی پزشکی (به عنوان یکی از فلسفه های مضاف) جای دارد. تفاوت نظام فکری حاکم بر طب سنتی و پزشکی نوین، نحوه ی رویکرد به انسان، حیات و سلامت، شناخت مفاهیم بنیادین مانند سلامت و بیماری و درمان، نظریه پردازی دانش طبی و به کار گیری استدلال قیاسی یا استقرایی از جمله مباحثی هستند که این مقاله به آن ها می پردازد. در این مقاله سعی گردیده است تا نشان داده شود که چگونه نظام فکری طب سنتی ایران بر اصول تشخیص، منطق تصمیم گیری بالینی، سطوح مختلف تدبیر بیماری، فرضیه سازی و آزمون فرضیه در تجارب بالینی تاثیر گذاشته است.

    کلیدواژگان: طب سنتی، فلسفه ی پزشکی، معرفت شناسی، استدلال علمی
  • علیرضا منجمی، محمد مظاهری، مریم یاوری، مهین الصاق، محمدرضا حاجی حیدری، محمود باباییان، احمد رضا شریفی علون آبادی، مهدی برهانی، علیرضا قنادی، پیمان ادیبی صفحات 297-302
    ساختار کلی استدلال در طب امروز (سه بخش جمع آوری اطلاعات، ساختن و ارزیابی فرضیه ها) با استدلال در طب سنتی مشابه است، اما طبیب سنتی بر خلاف پزشک امروز، فقط در پی تشخیص بیماری بر اساس شکایت اصلی بیمار نیست، بلکه در پی فهم مزاج کلی بیمار هم هست. استدلال در طب سنتی از جنس قیاسی است، به همین سبب در طب سنتی، بیماری ایدیوپاتیک و بدون علت مشخص وجود ندارد. در هر دو مکتب طبی، استدلال تدبیری و تشخیصی وجود دارد، با این تفاوت که در طب سنتی با مشخص شدن تشخیص، تدبیر مشخص است، در حالی که در طب امروز استدلال تدبیری حتی با مشخص بودن تشخیص، نیازمند پردازش بیشتر اطلاعات بیمار است. این مقاله در پی فهم استدلال در طب سنتی است. به این منظور، شیوه استدلال بالینی در طب امروز با طب سنتی مقایسه می شود.
    کلیدواژگان: استدلال بالینی، طب سنتی، طب امروز، استدلال قیاسی، استدلال تدبیری، استدلال تشخیصی
  • محمود باباییان، مهدی برهانی، محمدرضا حاجی حیدری، احمد رضا شریفی علون آبادی، مهدی الصاق، مریم یاوری، محمد مظاهری، محمد علی کمالی، مجید آویژگان، پیمان ادیبی صفحات 303-314
    مکتب طب سنتی ایران دارای مبانی قوی استدلالی می باشد که با کمک گرفتن از تجربه و قیاس و بر اساس عملکرد طبیعت بدن در جهت درک و توضیح بسیاری از علایم و نشانه ها تلاش نموده است. دستگاه گوارش بخصوص معده در مکتب پزشکی ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و دقت در پیشگیری و درمان بیماری های معده در درمان بسیاری از بیماری های بدن همواره مورد توجه بوده است. در معاینه و بررسی بیماری های دستگاه گوارش، پزشک باید درک صحیحی از علم تشریح و ارتباط بین اندام ها داشته باشد. همچنین بر اساس مکتب پزشکی ایرانی، طبیب علاوه بر اطلاع صحیح از علم تشریح، برای درک صحیح بیماری ها و علایم آن می بایستی بر مبانی نظری طب بخصوص امور هفت گانه ی طبیعیه تسلط کامل داشته باشد تا بتواند با استفاده از آن توضیح منطقی برای ارتباط بین علایم بیماری برقرار نماید. بر اساس نظریه ی مکتب پزشکی ایرانی، امور منسوب به طبیعت بدن یا امور طبیعیه شامل ارکان، مزاج، اخلاط، اعضاء، ارواح، قوا و افعال می باشند. مقایسه هایی مابین این مباحث در مکتب طب ایرانی و طب سنتی چین نیز در مقاله ذکرشده است.
    کلیدواژگان: دستگاه گوارش، طب سنتی ایران، پزشکی رایج، طب سنتی چین
  • مهدی برهانی، میثم شیرزاد، مهین الصاق، محمد مظاهری، احمد رضا شریفی علون آبادی، مریم یاوری، محمود باباییان، محمد علی کمالی، محمدرضا حاجی حیدری، مجید آویژگان صفحات 315-328
    علایم متعددی در طب سنتی ایران در مبحث بیماری های معده آورده شده است که نشان از دقت خاص پزشکان این دانش به نشانه شناسی بیماری ها دارد. استدلال از برخی علایم من جمله نوع رنگ، بو و میزان یکنواختی مدفوع، نوع صدای گاز دفعی و شدت بوی آن، بررسی میزان و شدت عطش و نوع برطرف شدن آن با آب گرم و غیر گرم، رنگ و خصوصیات زبان، آروغ و انواع آن، تمایل به نوع مواد غذایی و میزان و نوع آب دهان، همه علایمی هستند که امروزه در دانش سمیولوژی و اخذ شرح حال یا اساسا بررسی نمی شوند یا اطلاعات کمی در مورد آن ها از بیمار اخذ می گردد. به نظر می رسد دقت در نحوه ی شرح حال گیری و معاینه ی فیزیکی بیماری های معده توسط طبیبان طب سنتی ایران از جمله ابن سینا می تواند در بهبود شیوه ی شرح حال گیری در طب رایج کمک کننده باشد. نکاتی که در طب سنتی ایران مورد توجه بوده است، به نظر می رسد در یک دوره ی تاریک تاریخی از مسیر دانش پزشکی خارج شده باشد و این دانش سیر طبیعی دگرگونی خود را که مشتمل بر ارتقاء و اصلاح دانش هر نسلی توسط نسل بعد از خود است، طی نکرده باشد. با این تئوری لازم است مطالعات تجربی بیشتری برای بررسی متون اصیل طب سنتی ایران انجام گیرد تا تغییرات ذکر شده در علایم و نشانه های معدی در این متون نسبت به دانش روز سمیولوژی و اخذ شرح حال، در بالین بیمار مورد بررسی قرار گرفته و فراوانی آن ها تعیین گردد. در گام بعدی بررسی پایه ی پاتوفیزیولوژیک تفاوت های موجود در سیر مطالعات بالینی بسیار سودمند است. برخی مقایسه ها مابین این مباحث در مکتب طب ایرانی و طب سنتی چین نیز در مقاله ذکرشده است.
    کلیدواژگان: طب سنتی ایران، نشانه شناسی، بیماری های معده، طب سنتی چین
  • محمد مظاهری، مریم یاوری، محمود باباییان، محمدرضا حاجی حیدری، مهدی برهانی، احمد رضا شریفی علون آبادی، مهین الصاق، مجید آویژگان، احمد اسماعیل زاده، علیرضا قنادی صفحات 329-336
    غذا از اهمیت خاصی در حفظ سلامتی انسان برخوردار است. نیاز به غذا یک نیاز دایمی است تا آنچه را که بوسیله ی عوامل داخلی و خارجی به تحلیل می رود، جایگزین نماید. بدیهی است برخورداری از تندرستی، بدون داشتن تغذیه ی صحیح میسر نمی باشد. در مکتب طب ایرانی بر تغذیه ی صحیح و درمان از طریق غذا تاکید فراوانی شده است، تا آنجا که حکیم بزرگ ایرانی محمد بن زکریای رازی در قرن سوم، اولین و مهم ترین تدبیر درمان را اصلاح یا تجویز رژیم غذایی می داند. در این متون کیفیات و عملکردهای مشخصی برای مواد غذایی و خوراکی مشخص شده است که بعضی با علوم جدید قابل تایید بوده و برای بعضی معادلی در علوم جدید یافت نمی شود. در این مقاله گروه بندی مواد غذایی در منابع طب سنتی ایران به طور دقیق تشریح گردیده و تلاش شده است تا تعاریف طب سنتی ایران، کما بیش با اصطلاحات علم نوین تغذیه همانند سازی گردد. تشابهات مابین این مبحث در مکتب طب ایرانی با طب سنتی چین نیز ذکر شده است.
    کلیدواژگان: مکتب طب ایرانی، طب سنتی چین، غذا، کثیر الغذا، قلیل الغذا، غذای دوایی
  • محمدرضا حاجی حیدری، محمود باباییان، محمد مظاهری، مهین الصاق، مریم یاوری، محمد علی کمالی، مهدی برهانی، مجید آویژگان، علیرضا قنادی، پیمان ادیبی صفحات 337-344
    از دیدگاه مکتب طب سنتی ایران بسیاری از بیماری هایی که در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شوند می تواند به نوعی ناشی از خوردنی ها، آشامیدنی ها و اختلالات و بیماری های سیستم گوارش باشد. بنابراین بیماری های معده به عنوان یکی از مهمترین و موثرترین اعضای دستگاه گوارش، از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. درد معده یکی از این بیماری ها است که فیزیوپاتولوژی انواع آن در طب سنتی ایران با توجه به کیفیت درد و ارتباط آن با غذا خوردن و سایر علایم به خوبی تبیین شده است. سه علت عمده ی درد معده در منابع طب سنتی عبارتند از سوء مزاج، تفرق اتصال و یا هر دوی این موارد با هم، که جهت درمان هر کدام از سبب ها و تسکین درد، درمان ها و راهکارهایی ارایه شده است. در منابع طب سنتی ایران، علل درد معده که به نظر می رسد بسیاری از آن ها دردهای عملکردی باشد تبیین و روش درمان آن نیز مشخص شده است. در پزشکی نوین هم فرضیاتی در مورد علل درد عملکردی معده بیان شده است. در این مقاله علل درد معده در طب سنتی از منابع طب سنتی ایرانی بررسی و با سوء هاضمه با غلبه ی درد در طب نوین و نیز با طب سنتی چین مقایسه شده است.
    کلیدواژگان: طب سنتی ایران، سوء مزاج، درد معده، سوءهاضمه دردناک، تفرق اتصال، طب سنتی چین
  • مریم یاوری، محمد مظاهری، مهدی برهانی، محمدرضا حاجی حیدری، محمود باباییان، محمد علی کمالی، مهین الصاق، مجید آویژگان، علیرضا قنادی، پیمان ادیبی صفحات 345-352
    بیماری ریفلاکس معده به مری با علامت سوزش سردل و به واسطه ی عوامل آناتومیک و عملکردی نارسایی اسفنکتر تحتانی مری رخ می دهد. در پزشکی سنتی ایران سوزش سردل بیشتر با عبارت حرقت معده ذکر شده است و سه دسته علت در ایجاد آن موثر دانسته شده است. عامل اول مصرف غذاهای غلیظ و دیرهضم می باشد که با اصلاح شیوه ی زندگی و رعایت قوانین تغذیه این مورد اصلاح می شود. دسته ی دوم به علت وجود رطوبت خام در قسمت های ابتدایی معده ایجاد می گردد که داروهای منضج و مسهل بلغم برای این بیماران موثر است و دسته ی سوم حالتی است که خلط سوداوی از طحال بیش از حد لازم به قسمت های بالایی معده ریزش نماید که در این حالت مرطبات برای بیمار تجویز می گردد. با توجه به شیوع بالای سوزش سردل، انجام مطالعات کارآزمایی بالینی جهت بررسی مطالب ذکر شده در پزشکی سنتی ایران و معرفی آن به پزشکان در راستای ارتقای روش های درمانی این بیماری توصیه می گردد. در این مقاله سوزش سر دل و ریفلاکس با مباحث مربوطه در طب نوین و نیز طب سنتی چین مقایسه شده است.
    کلیدواژگان: سوزش سردل، ریفلاکس، طب سنتی ایران، پزشکی رایج، حرقت معده، طب سنتی چین
  • احمد رضا شریفی علون آبادی، مهین الصاق، محمدرضا حاجی حیدری، مهدی برهانی، مریم یاوری، محمود باباییان، محمد مظاهری، مجید آویژگان، حمید افشار، پیمان ادیبی صفحات 353-360
    نفخ یکی از مشکلات شایع گوارشی در سطح جامعه است. در بسیاری از موارد علت ارگانیک شناخته شده ای برای این عارضه یافت نمی شود که این نوع نفخ را نفخ عملکردی یا فانکشنال می نامند. اگرچه تا حدود سه دهه ی قبل بیماری گوارشی عملکردی را صرفا سایکولوژیک در نظر می-گرفتند، ولی امروزه ارتباط بین عوامل فیزیولوژیک و روان شناختی در مورد این بیماری مد نظر قرار گرفته است. طب سنتی ایران علاوه بر توجه به علل غیر ارگانیک (موجبات اعراض نفسانی)، اسباب ارگانیک دیگری (اخلاط،...) را با توجه به مبانی خود مطرح می نماید که می تواند در درمان این عارضه کمک شایانی داشته باشد. در این مقاله سعی شده است تا علل نفخ عملکردی در پزشکی جدید با علل کلی نفخ در طب سنتی ایران مقایسه گردیده و به این پرسش پاسخ داده شود که آیا می توان گفت برخی از بیمارانی که از نظر طب جدید نفخ عملکردی دارند از نظر طب سنتی دارای اختلالی ارگانیک می باشند و از سوی دیگر نحوه ی عملکرد جنبه های روان شناختی در هر کدام از این دو حوزه چگونه است؟ مقایسه هایی بین مبانی طب سنتی ایران و چین نیز در خصوص این بیماری انجام شده است.
    کلیدواژگان: نفخ، طب سنتی ایران، اعراض نفسانی، بیمارهای گوارشی، طب
  • مهین الصاق، فاطمه هادی زاده، محمد مظاهری، مریم یاوری، محمود باباییان، احمد رضا شریفی علون آبادی، مهدی برهانی، محمدرضا حاجی حیدری، علیرضا قنادی، مجید آویژگان صفحات 361-370
    یبوست از شایع ترین شکایات گوارشی است. بیش از یک هفتم جمعیت بالغین جهان از یبوست مزمن شاکی هستند. عوامل متعددی زمینه ی ایجاد یا تشدید یبوست را فراهم می نمایند. در طب نوین معیارهای مشخص و نسبتا دقیقی برای تعریف یبوست ذکر گردیده و بعضا درمان هایی ارایه شده است. در طب سنتی از یبوست با عناوینی مانند حصر hasr))، قبض شکم و اعتقال بطن نام برده شده است و نوع خاصی از یبوست که همراه با درد می باشد نیز قولنج نامیده شده است. به نظر می رسد بررسی تطبیقی فیزیوپاتولوژی و درمان های یبوست در طب نوین و طب سنتی ایران و بهره مندی از آثار روش های مختلف درمانی در کنار یکدیگر بتواند به ارایه راهکار هایی با هزینه اثر بخشی بیشتر در درمان این بیماری بیانجامد. هدف از این مطالعه، بازخوانی دانش ذکر شده در طب سنتی ایرانی درباره ی اختلال یبوست و بررسی امکان تطبیق تعاریف، علت شناسی و تدبیر این بیماری در مکتب طب سنتی با موارد متناظر خود در پزشکی امروزی است. برخی نظرات برگرفته از مبانی طب سنتی چین نیز در مورد یبوست ذکر شده است.
    کلیدواژگان: یبوست، طب سنتی ایران، پزشکی رایج، طب سنتی چین
  • نفیسه حسینی یکتا صفحات 371-374
    این نوشتار شامل نگاهی گذرا بر زندگی حکیم فرزانه عیسی بن علی بن جزله از دانشمندان نامدار قرن پنجم میباشد که مطالب آن با تفحص در چند منبع معتبر گردآوری و تدوین گردیده است. این حکیم نامدار علاوه بر پزشکی در علوم ادبی و فلسفه نیز صاحب نظر بوده، لکن آثار وی بیشتر در زمینه ی طب بوده است. از مهم ترین آثار وی کتاب ارزشمند تقویم الابدان با شیوه ی نگارشی ابتکاری مشابه جداول نجومی می باشد. او پس از گرویدن به دین مبین اسلام کتابی را در حقانیت نور خاتمی با استناد به آیات موجود در تورات و انجیل نوشت. وفات وی را 493 هجری قمری ذکر نموده اند.
    کلیدواژگان: ابن جزله، تقویم الابدان، زندگی نامه
  • سید صادق حسینی اشکوری، یوسف بیگ باباپور صفحات 375-384
    یکی از آثار مهم ابن نفیس و به عبارتی تنها اثر او در چشم پزشکی، کتاب المهذب فی الکحل المجرب است. این کتاب در یک مقدمه و دو بخش شامل قواعد نظری و عملی چشم پزشکی، فروع این فن و داروهای مفرده و مرکبه امراض چشم و طریقه ی ساختن آن ها است. ابن نفیس در این کتاب به مباحث علمی بینایی (ابصار) وارد شده و ضمن طرح و رد نظریه ی دانشمندان پیش از خود، نظریه های جدیدی مطرح نموده که در زمان خود بدیع و از هر حیث علمی بوده است. نظریه ی بینایی وی در تکامل نظریه ی ابن هیثم است، ضمن آن که نظریه ی دانشمندان دیگر را نیز عینا طرح و ایرادات وارده بر هر یک را مورد بحث قرار داده و آن را در ده فصل بسط داده است. علاوه بر آن وی به نوبه ی خود نظریه های تازه ای درباره ی بیماری های چشم و پلک و نیز دوبینی (احولی) دارد. در این مقاله، که نسخه ی خطی کتاب مزبور، با تکیه بر مباحث نشات الحمارنه و شریفه رجب نگارش یافته، سعی بر آن شده است تا ضمن بررسی فصول و بخش های مختلف این کتاب بر اساس نسخه ی عکسی موجود آن در مرکز احیاء میراث اسلامی (قم)، به نظریه ی بینایی ابن نفیس به همراه مقایسه ی آن با نظریه ی پیشینیان پرداخته شود و نویافته های وی مشخص گردد.
    کلیدواژگان: چشم پزشکی، المهذب فی الکحل المجرب، ابن نفیس، نسخ خطی
|
  • M. Movahed Abtahi, M. Babaeian, M. Borhani, M.R. Hajiheidari, A.R. Sharifi Olounabadi, M. Mazaheri, M. Yavari, M. Elsagh, P. Adibi Pages 285-296

    Traditional Iranian Medicine (TIM) is a comprehensive medical system، which is different from the modern medicine in various aspects. To find out why the TIM is considered a comprehensive medical system، the philosophical foundations of the TIM in the fields related to medical sciences، medical profession، and clinical practice should be defined. In this paper، with a rational and philosophical (rather than historical) approach، we have addressed scientific reasoning in the TIM، with the results related to the field of medical philosophy (as one of the second-order philosophies). The thinking system of TIM and modern medicine are different in their approach to man، life، and health; definition of basic concepts such as health، disease، and treatment; theorizing the medical sciences; and employment of comparative and deductive logics. The current paper addresses these topics. In the paper، we have attempted to demonstrate how the thinking system of the TIM has influenced principles of diagnosis، rational of clinical decision making، different levels of disease treatment، and evaluation of a hypothesis in clinical experiences

    Keywords: Traditional medicine, Medical philosophy, Epistemology, Scientific reasoning
  • A.R. Monajjemi, M. Mazaheri, M. Yavari, M. Elsagh, M.R. Hajiheidari, M. Babaeian, A.R. Sharifi Olounabadi, B. Borhani, A.R. Ghannadi, P. Adibi Pages 297-302
    The general structure of reasoning (collection of information، development، and evaluation of the hypotheses) in modern medicine is similar to that in the Traditional Iranian Medicine (TIM). However، contrary to a physician in modern medicine، traditional physicians did not only try to diagnose the disease on the basis of patients’ chief complaints. Rather، traditional physicians attempted to determine the general temperament of the patient. Reasoning in the TIM is of the deductive type. Therefore، in the TIM، there is not any disease considered as idiopathic and without any specific etiology. In both modern and traditional medicine schools، there are therapeutic and diagnostic reasoning. However، in the TIM، treatment is defined as the diagnosis is determined. This is while in modern medicine، even when the physician achieves the diagnosis، treatment requires further processing of the patients’ information. This paper addresses reasoning in the TIM. To this end، modern medicine is compared with the TIM in methods of clinical reasoning.
    Keywords: Clinical reasoning, Traditional Iranian Medicine, Modern medicine, deductive reasoning, Therapeutic reasoning, Diagnostic reasoning
  • M. Babaeian, M. Borhani, M.R. Hajiheidari, A.R. Sharifi Olounabadi, M. Elsagh, M. Yavari, M. Mazaheri, M.A. Kamali, M. Avijgan, P. Adibi Pages 303-314
    The Traditional Iranian Medicine has robust logical foundations، in which it is tried to understand and explain many symptoms and signs with the aid of experience and comparison and with regard to the normal function of the body. The gastrointestinal (GI) system، particularly stomach، is of great importance in the TIM، and prevention and treatment of gastric diseases have been noted in treatment of many disorders of other body organs. In evaluation of the patient for diseases of the GI system، a physician should have a good understanding of anatomy and the relationship among the different organs. Furthermore، based on the TIM، besides having a good knowledge of anatomy، a physician should be expert in the theoretical basis of medicine، especially the seven natural components، to have an appropriate understanding of the diseases and their symptoms. In this way، making use of this knowledge، the physician could provide feasible explanations for the relationships among the disease symptoms. In the TIM، the natural components include elements، temperaments، humors، organs، spirits، faculties، and actions. Furthermore، the common items between TIM and Chinese traditional medicine were addressed. Furthermore، the common items between TIM and Chinese traditional medicine were addressed.
    Keywords: Gastrointestinal system, Traditional Iranian Medicine, Modern medicine, Traditional Chinese Medicine
  • M. Borhani, M. Shirzad, M. Elsagh, M. Mazaheri, A.R. Sharifi Olounabadi, M. Yavari, M. Babaeian, M.A. Kamali, M.R. Hajiheidari, M. Avijgan Pages 315-328
    In the Traditional Iranian Medicine (TIM)، several symptoms have been mentioned under the topic of gastric diseases، which shows the special attention of the TIM physicians to semiology of the diseases. Symptoms such as color، smell، and uniformity of the stool; the sound of gas passing and severity of its smell; evaluation of the severity of thirst and its satisfaction with warm or non-warm water; color and characteristics of the tongue، belching and its types، inclination for particular types of food، and amount and type of saliva are all symptoms that are not evaluated in modern semiology and history taking or little information is obtained on them. The preciseness of physicians such as Avicenna in history taking and physical examination of patients could be used to improve the method of history taking in modern medicine. It seems that some items that received attention in the TIM were eliminated from the medical knowledge in an unknown era of history. As a result، the natural trend of science evolution، which includes upgrade and modification of the knowledge of a generation by the next generation، was not passed. In this respect، further experimental studies are required to review the major TIM textbooks to determine the changes occurred in the gastric signs and symptoms in these textbooks، compared with those mentioned in the modern semiology and history taking at the clinical setting. In the next step، analysis of pathophysiological basis of the existing differences in clinical studies would be helpful. Furthermore، some comparisons between these topics in the TIM and traditional Chinese medicine were addressed in this paper.
    Keywords: Traditional Iranian Medicine, Semiology, Gastric diseases, Traditional Chinese medicine
  • M. Mazaheri, M. Yavari, M. Babaeian, M.R. Hajiheidari, M. Borhani, A.R. Sharifi Olounabadi, M. Elsagh, M. Avijgan, A. Esmaeilzadeh, A.R. Ghannadi Pages 329-336
    Foods play an important role in the maintenance of human health. Food is a permanent need; so that what is consumed by internal and external factors would be replaced. It is evident that without having an appropriate nutrition، it is not possible to be healthy. Proper nutrition and cure through food have been emphasized in the Traditional Iranian Medicine (TIM); such that the great Iranian physician of the 10th century، Razi، considered modification or prescription of diet as the first therapeutic modality. In some of the TIM manuscripts، some qualities and functions have been specified for foods، some of which are consistent with modern sciences، and there are no equivalents for some of them in modern sciences. In this paper، we have accurately described the classification of foods in the TIM textbooks، and tried to compare the TIM definitions with terminology of modern nutrition science. Furthermore، the common items between TIM and traditional Chinese medicine were addressed.
    Keywords: Traditional Iranian Medicine, Chinese traditional medicine, Food, Kasirolghaza, Ghalilolghaza, Medicinal foods
  • M.R. Hajiheidari, M. Babaeian, M. Mazaheri, M. Elsagh, M. Yavari, M.A. Kamali, M. Borhani, M. Avijgan, A.R. Ghannadi, P. Adibi Pages 337-344
    In the view point of Traditional Iranian Medicine (TIM)، many diseases in different organs of the body result from the foods and drinks، and also the gastrointestinal (GI) system disorders. Therefore، diseases of stomach as one of the most important parts of the GI system are of great importance. Gastric pain is one of these conditions، for which the physiopathology with regard to the quality of pain and its relationship with eating and other symptoms have been well defined in the TIM. The three major causes of gastric pain mentioned in the textbooks of the TIM are dystemperament، tafarroghe ettesal، or both; and some treatments and strategies have been provided for treatment of each of these causes and pain relief. In the TIM references، the causes of gastric pain، which seems to be functional in many cases، have been defined and methods of treatment have been specified. Also، some hypotheses have been proposed for the underlying causes of functional gastric pain in modern medicine. In the current study، the causes of gastric pain in the TIM references were investigated، and were compared versus dyspepsia with the dominant symptom of pain in modern medicine and Traditional Chinese Medicine.
    Keywords: Traditional Iranian Medicine, Dystemperament, Gastric pain, Painful dyspepsia, Traditional Chinese Medicine
  • M. Yavari, M. Mazaheri, M. Borhani, M.R. Hajiheidari, M. Babaeian, M.A. Kamali, M. Elsagh, M. Avijgan, A.R. Ghannadi, P. Adibi Pages 345-352
    Gastroesophageal reflux accompanied with heartburn is caused by anatomical factors and dysfunction of the lower esophageal sphincter. In the Traditional Iranian Medicine (TIM)، heartburn is mostly called herqat-al me’deh (gastric burn)، and three types of underlying causes have been mentioned for it. The first cause is taking hard-to-digest foods، which could be eliminated by life style modification and following nutritional rules. The second cause is presence of raw moisture in the first part of stomach. Maturative and laxative drugs can help these patients. The third cause is a condition in which the yellow bile humor is excessively secreted from the spleen in the upper part of the stomach. Soft drinks are prescribed in such cases. Considering the high frequency of heartburn، it is suggested to carry out clinical trials to evaluate these items in the TIM and to introduce the TIM approaches to physicians in order to improve the treatments for this condition. Finally، some comparisons between these topics in the TIM and traditional Chinese medicine were provided
    Keywords: Heartburn, Reflux, Traditional Iranian Medicine, Conventional medicine, Gastric burn, Traditional Chinese Medicine
  • A.R. Sharifi Olounabadi, M. Elsagh, M.R. Hajiheidari, M. Borhani, M. Yavari, M. Babaeian, M. Mazaheri, M. Avijgan, H. Afshar, P. Adibi Pages 353-360
    Bloating is a common gastrointestinal (GI) problem in the general population. In many cases، no known organic cause could be found for the problem، and such cases of bloating are considered as functional bloating. Although until three decades ago، the functional GI diseases were only mentioned to be psychological، today the relationship between physiological and psychological factors in this problem have been considered. In the TIM، in addition to non-organic causes، other organic causes (such as temperaments) according to the basis of TIM are proposed، which can considerably helpful in treatment of these problems. In this paper، the causes of functional bloating in the TIM and modern medicine were compared. Furthermore، it was tried to determine whether some patients with functional bloating in the viewpoint of modern medicine could be diagnosed as bloating with organic causes in the TIM. Also، the role of psychological aspects in these two fields was evaluated. Finally، some comparisons between these topics in the TIM and traditional Chinese medicine were provided.
    Keywords: Bloating, Traditional Iranian Medicine, Aaraze nafsani, Gastrointestinal diseases, Traditional Chinese medicine
  • M. Elsagh, F. Hadizadeh, M. Mazaheri, M. Yavari, M. Babaeian, A.R. Sharifi Olounabadi, M. Borhani, M.R. Hajiheidari, A.R. Ghannadi, M. Avijgan Pages 361-370
    Constipation is a common gastrointestinal complaint. More than one seventh of the adult population throughout the world experience chronic constipation. Different factors cause establishment or aggravation of constipation. In conventional modern medicine، specific and reasonably accurate criteria have been proposed for definition of constipation، and also some treatments are used for the condition. In the Traditional Iranian Medicine (TIM)، some terms such as hasr، ghabz-e shekam، and eteghal-e batn are used for constipation. Moreover، the type of constipation accompanied with pain is called qolanj. Comparative study of physiopathology and treatments of constipation in conventional medicine and TIM، and making use of different treatment approaches along with each other would lead to achievement of some approaches with higher cost-effectiveness. The aim of this study is to review the knowledge in the TIM about constipation and investigating the possibility of comparison of definitions، etiology، and treatments of the condition in the TIM with the corresponding items in modern medicine. Finally، some comparisons between these topics in the TIM and traditional Chinese medicine were provided.
    Keywords: Constipation, Traditional Iranian Medicine, Conventional medicine, Gastric burn, Traditional Chinese Medicine
  • N. Hosseini Yekta Pages 371-374
    This manuscript is a glance at the life of the sage hakim، Isa-Ibn Ali-Ibn Jazla، who was one of the famous scientists of the fifth Hijra century. The data presented are gathered and arranged by investigation of some reliable references. Besides medicine، he was an expert in literature and philosophy. However، most of his works dealt with medicine. One of his main books is the valuable text of Taqwim al-Abdan، which was creatively arranged like the stars in astronomical tables. After he converted to Islam، he wrote works in praise of Islam on the basis of verses of the old and new testaments. He died in 934 A. H.
    Keywords: Ibn Jazla, Taqwim al Abdan, Biography
  • S.S. Hosseini Ashkevari, Y.B. Babapour Pages 375-384
    One of the major works of Ibn Nafis، or in other words، his only book on ophthalmology is “Al-Mahzab fi al-Kohl al-Mojarrab.” In an introduction and two sections، the book addresses the theoretical and practical aspects of ophthalmology and simple and compound ophthalmic drugs and their formulations. In this book، Ibn Nafis deals with the scientific aspects of vision، and by rejecting the hypotheses of his predecessors، he proposed new hypotheses، which were scientific and novel for his time. His vision theory complements the theory proposed by Ibn Al-Haytham. Furthermore، he discussed the hypotheses provided by other scientists، and extended them in ten chapters. He also proposed some new ideas about ocular diseases and diplopia. In this paper، which is based on the manuscript of the book، we have attempted to evaluate the book chapters. Furthermore، the vision theory of Al Nafis was compared with those of his predecessors and his novel contributions were introduced
    Keywords: Ophthalmology, Al, Mohazzab Fi, Alkohl El, Mojarrab, Ibn Nafis