فهرست مطالب

نشریه دانش شناسی
پیاپی 16 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/03
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سمیرا اسلامی، عبدالرضا نوروزی چاکلی، هاجر زارعی صفحه 1
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی کیفیت زندگی کاری مدیران کتابخانه های عمومی استان مازندران و نقش آن در عملکرد آن هابه انجام رسیده است.
    روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش های اسنادی و پیمایشی به انجام رسیده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که بر اساس مدل والتون طراحی شده و پس از تائید روایی و پایایی آن، در میان مدیران کتابخانه های عمومی استان مازندران توزیع شده و سپس اطلاعات با استفاده از آزمون هایt تک نمونه ای و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها
    این تحقیق نشان داد که از دیدگاه مدیران کتابخانه های عمومی استان مازندران، سطح میانگین عوامل کیفیت زندگی کاری به ترتیب برای عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری3.0385،یکپارچگی و انسجام اجتماعی 2.5231، فضای کلی زندگی 2.2981، محیط ایمن و بهداشتی2.1923، توسعه ی قابلیت های انسانی 2.1192، قانون گرایی درسازمان1.9295، تامین فرصت رشد وامنیت1.8702 و پرداخت منصفانه وکافی1.4936 است و تنها عاملی که در سطح متوسط قرار دارد عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری است. همچنین مشخص شد که تمامی عوامل شناخته شده کیفیت زندگی کاری بر عملکرد این مدیران موثر هستندکه عامل محیط ایمن و بهداشتی بیشترین تاثیر و عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری کمترین تاثیر را بر عملکرد آن ها دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که همه عوامل کیفیت زندگی کاری در کتابخانه های عمومی استان مازندران به غیر از عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری که تنها عاملی است که در سطح متوسط قرار دارد،در وضعیت مطلوبی نیستند و همگی در سطحی پایین تر از متوسط قرار دارند. همچنین مشخص شد تمامی عوامل کیفیت زندگی کاری تاثیر نسبتا زیادی بر عملکرد مدیران داشته وبعد از محیط کار ایمن و بهداشتی، عامل پرداخت منصفانه و کافی بیشترین تاثیر را بر عملکرد آن ها می گذارد. لذا توجه به ایمن و بهداشتی بودن محیط کاری و میزان حقوق و مزایای کارکنان، می تواند تاثیربه سزایی در برانگیختن آن ها به انجام فعالیت های شغلی باشد و در نهایت به بهبود عملکرد آن ها بیانجامد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی کاری، مدل والتون، کتابخانه های عمومی، مدیران کتابخانه
  • شکوه تفرشی، مینو مولوی صفحه 19
    هدف
    پژوهش حاضربه مقایسه دیدگاه کاربران و کتابداران درباره کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی درجه یک شهر تهران پرداخته است.
    روش پژوهش: ارزیابی عملکرد و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه لایب کوال می باشد. جامعه پژوهش شامل 89 کتابدار و تعداد 40556 نفر از کاربران است که 381 نفر از کاربران به صورت تصادفی بر اساس فرمول جولی انتخاب شدند.
    یافته ها
    در پاسخ به پرسش های اساسی نشان داده شد که در هر سه بعد لایب کوال (تاثیرگذاری خدمات، کنترل اطلاعات، مکان) از دیدگاه کاربران و کتابداران در وضع موجود و مطلوب تفاوت معناداری وجود داشته و هیچ کدام از ابعاد در وضعیت موجود نتوانسته است به حد مورد انتظار آنان دست یابد.همچنین میزان کیفیت ارائه خدمات کتابخانه های عمومی بالاتر از حد مطلوب است.
    نتیجه گیری
    در پاسخ به فرضیات پژوهش، یافته ها حاکی از آن هستند که در زمینه ابعاد سه گانه پرسشنامه لایب کوال مورد استفاده در کتابخانه های مورد مطالعه، از دیدگاه هر دو گروه کاربران و کتابداران، بعد تاثیرگذاری خدمات نسبت به دیگر ابعاد از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.همچنین از دیدگاه کتابداران زن مورد مطالعه کاربران بیش از حد، از کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی انتظار دارند. مقایسه دیدگاه های کتابداران و کاربران مورد مطالعه در زمینه کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی حاکی از آن بود که مابین دیدگاه کتابداران و کاربران مورد مطالعه در زمینه میزان کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی در وضع موجود تفاوت معناداری وجود داشته و کتابداران به صورت معناداری بیشتر از کاربران از کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی دروضعیت موجود رضایت داشته اند.
    کلیدواژگان: مدل لایب کوال، ارزیابی عملکرد، کیفیت خدمات، کاربران، کتابداران، کتابخانه های عمومی
  • اسماعیل جعفری صفحه 31
    هدف
    پژوهش حاضر که به بررسی وضعیت ارائه خدمات در بخش پایان نامه های کتابخانه های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح تهران، متشکل از 36 کتابخانه، شامل: 11 کتابخانه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، 10 کتابخانه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 10 کتابخانه وابسته به علوم پزشکی ایران و 5 کتابخانه وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران می پردازد.
    روش شناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی توصیفی صورت گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است.
    یافته ها
    از 174 نفر پرسنلی که در بخش پایان نامه های کتابخانه های مورد مطالعه در پژوهش مشغول به کار هستند، 100 نفر (4/57 درصد) از آنها نیروی غیر کتابداری هستند. که این مسئله ضعف بسیار عمده را در این بخش نشان می دهد که بیش از نیمی از پرسنل این بخش را نیروی غیر کتابداری تشکیل می دهند. که این مسئله خود باعث عدم سازماندهی درست پایان نامه ها و ناتوان بودن در ارائه خدمات کافی به مراجعان به این بخش می شود. همچنین از نظر وضعیت سازماندهی و نمایه سازی 82 درصد کتابخانه های مورد بررسی اقدام به سازماندهی و نمایه سازی پایان نامه ها نموده اند و در 8/17درصد کتابخانه های مورد بررسی این اقدام هنوز صورت نگرفته است. در خصوص امکانات رایانه ای، یافته های پژوهش ناظر بر این است در اکثر دانشکده های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و دانشگاه آزاد امکانات رایانه ای وجود داشته و تنها در بیشتر دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ایران این امکانات وجود نداشته است. 22 کتابخانه (5/78 درصد) در بخش پایان نامه خود دارای امکانات نرم افزاری بوده و 4/21 درصد بخش پایان نامه ها فاقد امکانات نرم افزاری هستند که با توجه به این می توان گفت اکثر کتابخانه های دانشکده های مورد مطالعه در وضعیت نسبتا مطلوبی به سر می برند. 75 درصد کتابخانه های مورد مطالعه بیان داشتند که پایان نامه های خود را در اختیار تمامی دانشجویان دانشگاه های آزاد، دولتی و پیام نور و... قرار می دهند. 8/17 درصد کتابخانه ها بیان داشته اند که پایان نامه های خود را تنها در اختیار دانشجویان و اعضاء هیات علمی دانشگاه های وابسته به خود قرار می دهند و 14/7 درصد کتابخانه ها بیان کرده اند که پایان نامه های خود را تنها در اختیار دانشجویان دانشگاه های دولتی قرار می دهند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان می دهد که از نظر فضا و مکان اختصاص یافته 50درصد کتابخانه های مورد بررسی، فضای مجزایی را برای نگهداری پایان نامه ها اختصاص داده اند، و 50درصد نیز فاقد فضای کافی و مجزا می باشند. 9 کتابخانه (2/32 درصد) پایان نامه های دانشکده های دیگر را در بخش پایان نامه های خود نگهداری کرده و (8/67 درصد) این عمل را انجام نمی دهند
    کلیدواژگان: خدمات اطلاع رسانی، پایان نامه ها، بررسی وضعیت کتابخانه ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهر تهران
  • نجلا حریری، فرزانه فضلی صفحه 49
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف آگاهی از چگونگی استفاده اعضای هیات علمی از پایگاه های اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی و همچنین خدمات Alert قابل دسترس از طریق وب سایت کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا شده است.
    روش
    روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه ای است که در بین نمونه ای هدفمند متشکل از 92 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که بنا به اظهار خود از خدمات Alert استفاده می کنند، توزیع گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که 2/52 درصد نمونه پژوهش، جستجو و دسترسی به مقالات را از پایگاه اطلاعاتی PubMed آغاز می کنند و مراجعه به موتورهای کاوش، دومین گزینه و پایگاه های اطلاعاتی مورد اشتراک دانشگاه سومین گزینه ان ها برای شروع کاوش است. 7/46 درصد از اعضای هیات علمی 2-3 صفحه از نتایج بازیابی را مرور می کنند. بر اساس سایر یافته ها، عدم وجود پیوند به متن کامل برخی مقالات از جمله مشکلات مهم در استفاده از مقالات آنلاین است و 2/90 درصد کاربران در مشاهده مقالات، فرمت PDF را ترجیح می دهند. مهم ترین دلیل استفاده اعضای هیات علمی از خدمات Alert، اطلاع از مقالات جدید در زمینه علمی مورد نظر، و اولین اقدام آن ها پس از دریافت Alert، مطالعه چکیده مقاله است. دسترسی به اصل مقالات از طریق مجلات مورد اشتراک دانشگاه انجام می شود.
    نتیجه گیری
    از آن جا که PubMed نقطه شروع کاوش های علمی اکثریت نمونه مورد پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و پایگاه های اطلاعاتی مورد اشتراک دانشگاه در وهله سوم یعنی پس از موتورهای کاوش عمومی مورد مراجعه کاربران قرار می گیرند، شناساندن و آموزش پایگاه های مورد اشتراک دانشگاه به عنوان یک اقدام ضروری، می تواند در بهره وری هزینه صرف شده برای این پایگاه ها نقش موثری داشته باشد. خدمات Alert نیز در صورتی که از طرف کتابخانه به اعضای هیات علمی معرفی و سودمندی آن توجیه شود، موجب اطلاع بهنگام کاربران از جدیدترین مقالات مورد نیاز آن ها خواهد بود
    کلیدواژگان: مجلات الکترونیکی، پایگاه های اطلاعاتی، خدمات Alert، اعضای هیات علمی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
  • فریده رفیعی مقدم، الهه جعفری مفرد طاهری صفحه 61
    هدف
    پژوهش حاضربه تعیین اضطراب کتابخانه ای و بررسی راه های کاهش آن در انواع جنسیت و مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال می پردازد.
    روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. برای بررسی اضطراب کتابخانه ای از پرسش نامه باستیک استفاده شده و جهت بررسی متغیرهای پژوهش از آزمون لون برای برابری همگونی واریانس ها، آزمون T برای مقایسه میانگین دو متغیر مستقل، آزمون ANOVA برای برابری میانگین یک متغیر در چند گروه مستقل مورد استفاده قرار گرفته است.پس از نمونه گیری به روش تصادفی ساده،ازبین 4589 نفرورودی سال اول تعداد 354 نفر دانشجوی دختر و پسر مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب شدند.
    یافته های پژوهش: یافته ها درزمینه بررسی تفاوتهای جنسیتی نشان داد که اضطراب کتابخانه ای خانم ها از آقایان بیشترو به ترتیب 996/2 و8416/2درصد است ولی از نظر سنی و سطوح آشنایی با رایانه اضطراب آنها تقریبا یکسان است. مقطع تحصیلی نیز تاثیری بر اضطراب ندارد ولی در سیستم کتابخانه ی قفسه بسته به نسبت قفسه باز که به ترتیب9892/2 و 8580/2درصد است و نظام مخزن کارتی به نسبت رایانه ای که به ترتیب 0049/3 و8814/2درصد است اضطراب بیشتری وجود دارد. بیشترین میانگین اضطراب دردانشکده فنی مهندسی و دانشکده شیمی و کمترین اضطراب دردانشکده علوم انسانی و علوم و فنون دریایی است. عضویت در کتابخانه قبل و بعد از ورود به دانشگاه تاثیری بر اضطراب کتابخانه ای ندارد.
    نتایج پژوهش: بر اساس یافته ها و با در نظر گرفتن نمره اضطراب کتابخانه ای که در این پژوهش تعریف شده است، اضطراب کتابخانه ای دانشجویان ورودی نیم سال اول 8990در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سطح متوسط قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: اضطراب، دانشگاه آزاد، دانشجویان، کتابخانه های دانشگاهی
  • فاطمه شکری، اشرف سادات بزرگی صفحه 73
    هدف
    هدف اصلی این پژوهش بررسی مشکلات حفاظت، نگهداری و مرمت مواد کاغذی در کتابخانه های واسپاری ایران است و این امر با بررسی وضعیت موجود و مقایسه آن با شرایط مطلوب صورت گرفته است.
    روش
    پژوهش حاضر پیمایشی توصیفی است و گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای مبتنی بر پرسشنامه استاندارد ایفلا و توزیع آن میان کارکنان بخش حفاظت و مرمت کتابخانه های مورد پژوهش که 49 نفر بوده اند صورت گرفته است. داده ها با روش های آمار توصیفی و با کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده اند.
    یافته ها
    پژوهش نشان می دهد که بیشترین اولویت مواد آسیب دیده به کتابهای چاپی فارسی تعلق گرفته و بیشترین کوشش در حفظ و نگهداری نسخ خطی می شود. 60درصد کتابخانه ها از تجهیزات مناسب جهت کنترل محیط و همچنین اطفای حریق استفاده نمی کنند و 40 درصد کتابخانه ها طرح پیشگیری از حوادث و مسیر دسترسی به کتابخانه هنگام بروز حریق ندارند.
    نتایج
    نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد وضعیت حفاظت و نگهداری در40% کتابخانه ها نامناسب است و هیچ یک از کتابخانه ها، آموزش حفاظت و نگهداری را برای کارکنان و کتابداران جدی نگرفته اند. و برنامه مکتوب و مدونی در رابطه با حفاظت و نگهداری منابع ندارند.
    کلیدواژگان: حفاظت، نگهداری، مرمت، کاغذ، کتابخانه های و اسپاری ایران
  • سید مهدی طاهری، محمد علایی آرانی صفحه 83
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف تبیین تفاوت گرایش های رشته کتابداری و اطلاع رسانی در کشورهای انگلیس، آمریکا، و کانادا با ایران و تاثیر آن بر میزان تولید علم تخصصی در عرصه بین المللی در این کشورها انجام شد؛روش/رویکرد پژوهش: رویکرد مورد استفاده برای انجام پژوهش، رویکرد تحلیلی مقایسه ای بود، و گردآوری داده ها بر اساس روش اسنادی (کتابخانه ای)صروت گرفت؛
    یافته ها
    یافته های پژوهش در مورد تعداد گرایش های رشته کتابداری در کشورهای مورد مقایسه با ایران نشان داد، آمریکا دارای 46 گرایش، کانادا 24 گرایش، و انگلستان 20 گرایش تخصصی است. این درحالی است که ایران فقط دارای 10 گرایش آن هم به صورت پراکنده و غیر هدفمند در چندین نوع دانشگاه و نظام آموزشی است. از سوی دیگر، میزان تولیدات علمی در این رشته در کشورهای مورد مقایسه با ایران در مجموع بیش از 43 درصد از کل تولیدات علمی دنیا (نمایه شده درپایگاهوب علم (WOS)،موسسه اطلاعات علمی تامسون (آی.اس.آی)) را در بین سال های 2000 تا 2009 در مقابل سهم 0.255 درصدی ایران بود.
    نتیجه گیری
    تفسیر یافته ها حاکی از آن است که تعدد گرایش های تخصصی که بر اساس نیازهای جامعه بومی، همگامی با تحولات همه جانبه و فناوری های نوین اطلاعاتی، و به طور کلی بلوغ رشته کتابداری و اطلاع رسانی است، بر میزان تولید علم کشورها در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی تاثیر مستقیم دارد.
    کلیدواژگان: کتابداری و اطلاع رسانی، گرایش های تخصصی، آموزش، تولید علم، مطالعه تطبیقی، ایران، آمریکا، کانادا، انگلستان
  • زهره میرحسینی، بهرنگ صفری صفحه 97
    هدف
    پژوهش حاضر به شناسایی و تعیین میزان بکارگیری فناوری های اطلاعاتی و موانع بهره گیری از آن در کتابخانه های دانشگاهی شهر گرگان می باشد روش شناسی: پژوهش به روش «توصیفی پیمایشی» انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 14 کتابخانه دانشگاهی وابسته به 6 دانشگاه علوم پزشکی، گلستان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی، آزاداسلامی، پیام نور و تربیت معلم گرگان است. تعداد کتابداران شاغل در این کتابخانه ها73 نفر می باشد. با استفاده از روش سرشماری و از طریق دو نوع پرسشنامه تمام جامعه مورد سوال قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16 صورت پذیرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهد که از نظر سخت افزارها و نرم افزارهای مورد استفاده در کتابخانه های دانشگاهی شهر گرگان، تمامی کتابخانه ها رایانه وسخت افزارهای مرتبط با آن را در اختیار دارند. همچنین در مورد بکارگیری فناوری های اطلاعاتی بطور کلی میزان بکارگیری این فناوری ها زیاد بیان شده است. در مورد پایگاه های اطلاعاتی بیشترین میزان استفاده از پایگاه های اطلاعاتی به لحاظ موضوعی مربوط به پایگاه های علوم پایه، مهندسی و تکنولوژی و علوم پزشکی می باشد. میزان بکارگیری فناوری اطلاعات در بخشهای مختلف کتابخانه ها در حد زیاد تا بسیارزیاد است.
    نتیجه گیری
    100درصد کتابخانه ها، رایانه وسخت افزارهای مرتبط با آن را دراختیار دارندو 100 درصد کتابخانه ها نرم افزار های کتابخانه ای و نرم افزار های کاربردی را دراختیار دارند. ولی به طور کلی بیش از 95 درصد کتابداران اصلی ترین مانع بهره گیری از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی را نداشتن خط مشی مدون اعلام کرده اند.همچنین عمده ترین مشکلات استفاده از انواع فناوری های اطلاعاتی از نظر کتابداران، عدم برخورداری از آموزش کافی، عدم شناسایی و فراهم آوری منابع و عدم تسلط کتابداران به زبان انگلیسی می باشد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، کتابخانه دانشگاهی، کتابداران، گرگان
|
  • Samira Eslami, Ma., Abdolrezanoroozichakoli, Hajarzareee Page 1
    Objectives
    This research studies managers'' views toward QWLof public libraries in Mazandaran province in Iran and its role in their performance.
    Methodology
    This study is an applied research that has been carried out by the documentary and the survey method. The information gathering tool is a questionnaire based on the Walton model that it distributed among the manager of public libraries in Mazandaran after verification of its validity and stability. Then the data has been analyzed by the T-test and Friedman.
    Findings
    The results which are based on the managers’ viewpoints showed the average level of QWL factors were in order of 3. 0385 for the social dependency of working life، 2. 5231 for integrity and social cohesion، 2. 2981 for living overall space، 2. 1923 for health and safety environment، 2. 1192 for the development of human capabilities، 1. 9295 for the law-base organization، 1. 8702 for providing growth opportunities and safety and1. 4936 for fair and adequate pay and the only factor، the social affiliation of working life is in intermediate level. It also became clear that all known factors of the quality of working life، are effective on the performance of the managers and the factor of the health and safety environment has the most impact and the social affiliation of working life has the least impact on their performance.
    Conclusions
    The results showed that none QWL factors in the Mazandaran public libraries locate in suitable situation and they located in less than intermediate level، except the social affiliation of working life that showed the intermediate level. Also، it became clear that all QWL factors have strong on the manager''s performance and the factor of fair and adequate payment and salary has the most impact on their performance after health and safety environment. Then، paying attention to these factors can improve their performance and motivate them to make their duties.
  • Shokouh Tafreshi, Minou Molavi Page 19
    Objectives
    The objective of this study is to do a survey among library users and librarians regarding to the library’s services in first grade public libraries of Tehran.
    Methodology
    The data gathering for this study is based on LIBQUAL’s questionnaire. The study conducted among 89 librarians and 40556 library’s users، which 381 person randomly selected.
    Findings
    findings has been shown that the three important libqual’s criteria (service effect، information control، library as a place) have Meaningful differences among librarians and library’s users and none of them have reached the acceptable criteria. In addition، the study shown that the quality of the service is satisfactory in light of the current situation. The female librarians، whom they participated in this survey in compare with their male fellows، believe that user expect is more than the current library’s situation. Also study indicates that service’s effect is more important، than the other libqual’s criteria.
    Conclusion
    Comparison among the ideas of librarians and users about the current library services has shown that librarians have higher satisfaction than users.
    Keywords: Libqual Criteria, service quality, Tehran public libraries, users, librarians
  • Esmaeil Jafari Page 31
    Objective
    The present study performed in a descriptive method investigates the status of providing services in dissertations and thesis section of libraries affiliated to Ministry of Health and Medical Education in Tehran;
    Methodology
    The population of the research consisted of 36 libraries including: 11 libraries affiliated to Tehran University of Medical Sciences، 10 libraries affiliated Shahid Beheshti University of Medical Sciences، 10 libraries affiliated to Iran University of Medical Sciences and 5 libraries affiliated to Islamic Azad University، Medical Sciences branch. The aim of this study is to find the answer to 7 major questions regarding the study of the status of services provided in dissertations and theses section of the above-mentioned libraries، including the space and allocated location (to keep the dissertations)، organization (indexing،…)، professional staff، computer and software facilities for the retrieval of information، current facilities to make dissertations and theses accessible (databases and published indexes). The instrument for data collection in this research is questionnaire (consisted of 24 open-ended and multiple-choice questions) completed by the heads or the staff of dissertations and theses sections. In order to analyze the data، statistical software، SPSS، has been used.
    Findings
    The study results show that regarding the space and the location، 50 percent of the mentioned libraries have allocated a separate section for the dissertation and theses and the other 50، percent lacked such a separate place. 9 libraries (32، 2 percent) kept other faculty''s dissertations and theses، but not 67، 8 percent. Among174 staff working in the studied libraries’ dissertations and theses section، 100 persons (57/4 percent) are non-librarian، a major shortcoming for this section، which leads to organizing the dissertations and theses inappropriately and not being able to provide proper services to the clients of this section. Also، considering the manner of organizing and indexing، 82 percent of the studied libraries have performed these processes and 17/8 percent has not done that yet. About the computer facilities، this study indicates that in most of Tehran، Shahid Beheshti and Islamic Azad University of Medical Sciences faculties، computer facilities are available and only most of Iran University of Medical Sciences faculties lack these ones. 22 libraries (78/5 percent) have any software facilities in their dissertations and theses section and 21/4 percent of these sections lack any software facilities. So، based on these findings it can be claimed that most of the studied faculty libraries are relatively in an acceptable status. 75 percent of these libraries conveyed that their dissertations and theses available to all Students form state، Azad، Payam-e-Noor and… Universities. In 17. 8 percent of them، the dissertations and theses are only available to the students and faculty members of their affiliated universities. And 7/14 libraries have mentioned they only give dissertation services to the students of state universities.
    Keywords: Information services, theses, Ministry of Health, Medical Education, Tehran
  • Nadjla Hariri, Farzaneh Fazli Page 49
    Objective
    The main purpose of this research is to investigate the process of using databases and electronic journal services including Alert services by faculty members among libraries which delivered these services in Shahid Beheshti medical university (SBMU).
    Methodology
    The research method was survey، and the data were gathered using a self- administered questionnaire. Study participants were 92 faculty members who were selected by a purposive sampling method among SBMU faculty members which declared they used Alert services.
    Findings
    Our findings indicated that 52. 2% of study participants started their searches for journal articles via PubMed. Using search engines and accessible databases in the university were second and third priority، respectively. 46/7% of faculty members review 2 to 3 pages of search results. The lack of article''s full- text links in the search results were reported as a main problem and 92. 2 percent of users preferred PDF format to study the articles. The most important reason for the use of Alert services was to become aware of updated articles published in their field، and their 1st step in following up articles was reading the abstracts. Faculty members had access to full- text articles through SBMU''s subscription.
    Conclusion
    Considering that the majority of faculty members searched for journal articles using PubMed and in the first place، and use subscribed SBMU''s databases as their third priority، it is highly recommended to better introduce these database to faculty members which may lead to better utility of costs. In addition، introducing the advantages of the Alert services to faculty members by the libraries can be useful in becoming aware of updated and needed articles published in their field.
    Keywords: Electronic journals, Databases, Alert services, Faculty members, Shahid Beheshti University of Medical Sciences
  • Faride Rafiei Moghadam, Elahe Jafari Mofrad Taheri Page 61
    Objective
    The current study examines the rate of library anxiety among students of Islamic Azad University، North Tehran Branch، in academic year 2010–2011 and the ways to reduce it.
    Methodology
    The research method was a descriptive survey. In order to examine library anxiety،Bostick’s Library Anxiety Scale was used، and to examine the research variables، inferential statistics was used. Leven test was used for variance equations، while T-test was used to compare the averages of two independent variables، and ANOVA test was used for the equality of average of one variable in several independent groups. After sampling with simple random method from among 4589 freshmen، the researchers selected 345 male and female students in graduate and undergraduate program.
    Findings
    The findings of reviewing gender differences showed that library anxiety was more prevalent among women than among men، which were 2. 996 and 2. 8116 respectively; however، in terms of age and level of familiarity with computer، they had the same level of anxiety. Also، educational level (graduate or undergraduate) had no effect on library anxiety. However، there could be seen more anxiety in closed shelf than in open library systems (2. 9892 and 2. 8580 respectively) and more anxiety in index card than in computerized systems (3. 0049 and 2. 8114 respectively). The highest average of anxiety was found in Technical-Engineering College and Chemistry College، while the lowest level of anxiety was found in Humanities College and Marine Techniques and Sciences College. Students’ membership in a library before entering university did not have any effect on their library anxiety.
    Conclusion
    Based on the research findings and the library anxiety score (defined in this study)، it was found that among the freshmen students of Islamic Azad University، North Tehran Branch، who entered university in the academic year 2010–2011 in both graduate and undergraduate program، the library anxiety was at the intermediate level.
    Keywords: library anxiety, freshmen students Islamic Azad University, North Tehran Branch
  • Fatemeh Shokry, Ashrafosadat Bozorgi Page 73
    Objective
    The main purpose of this research is to review preservation، conversation and restoration problems of depository libraries in Iran and this has done through review of the present situation and the results compared with desired condition.
    Methodology
    The methodology of research is based on measurable mode and data collecting was used by IFLA standard questionnaire and distributed between 49 of preservation and restoration department staff of libraries. The data analysis is done by spss and using descriptive statistics.
    Findings
    in this research indicate that، the most priority of damaged materials is printed sources (Persian & Arabic). And the most efforts have accomplished in preservation of manuscripts. 60% of libraries don’t use suitable mobilization for environment and fire control. 40% of libraries don’t have preservation plan against the events and accessibility route in fire occurrences.
    Conclusion
    indicate that 40% of the libraries have not adequate preservation & conversation situation and none of them consider preservation & conservation education for their staff and librarians seriously. And generally have no written and compiled plan for preservation and conversation of library materials.
    Keywords: preservation, conversation, repairing, paper, depository library, Iran
  • Sayyed Mahdi Taheri, Mohammad Alaee Arani Page 83
    Objective
    The objective of the current study is to determine the difference between library and information science''s branches in USA، UK، Canada، and Iran، and their effectiveness on scientific productions at the international level in these countries،
    Methodology
    It is done by analytical–comparative approach، and with documentary method for data gathering.
    Findings
    the results about the amount of library science''s branches in Iran in comparison with others shows that، USA، Canada and UK have 46، 26، 20 specialized branches respectively. However، Iran sporadically has only 10 branches، in various universities with varied educational system. On the other hand، scientific production in mentioned countries except Iran is more than 43% of total production in this field (on the bases of WOS database indexes) in 2000 – 2009 versus 0. 255% share of Iran.
    Conclusion
    Findings analyses reports that the multiplicity of specialized branches based on the need of indigenous community، consistent with new information technologies، and generally maturity of library and information science، have directly effects on the scientific productions.
    Keywords: Library, Information Science, Specialized branches, Scientific productions, Iran, USA, UK, Canada
  • Zohreh Mirhosseini, Behrang Safari Page 97
    Objective
    the present research aims to determine the amount of usage and problems of using the information technology in university libraries of Gorgan.
    Methodology
    the descriptive survey is used. Statistical society includes 14 university libraries attached to 6 medical science university، Golestan، Agricultural science and natural resources، Islamic Azad، Payame Nour &Teacher’s training of Gorgan The librarians work in these libraries were 73.
    Findings
    The amount of using IT is high and very high. Librarians declared that the most important problem of using different kinds of IT is lack of enough education، lack of recognition and acquiring resources، and not being fluent in English.
    Conclusion
    On the whole the most important barrier of IT usage is declared not having written policy (95. 9%)
    Keywords: Information Technology, University Libraries, Librarian, Gorgan