فهرست مطالب

ادبیات پایداری - پیاپی 5-6 (پاییز 1390- بهار 1391)

نشریه ادبیات پایداری
پیاپی 5-6 (پاییز 1390- بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/01
  • تعداد عناوین: 21
|
  • احمد امیری خراسانی، قاسم صدقیان زاده صفحه 1
    در میان عناصر فکری دفاع مقدس، آنچه بیش از همه اهمیت دارد، عناصر برگرفته از مکتب شیعی است که قدرت خارق العاده آن و تاثیرات گسترده اش در مسیر حرکت اجتماعی و سیاسی جامعه ما در ادوار مختلف، انکار ناپذیر است.
    در این مقاله تلاش می شود، ماهیت پایداری مسئله انتظار در جریان شعری دفاع مقدس، با تکیه بر آثار دو شاعر معاصر، قیصرامین پور و سلمان هراتی، مورد بررسی قرارگیرد. همچنین تحلیل کارکردهای این مضمون در زمینه مقاومت و پایداری و تاثیرات آن بر حرکت ادبی دفاع مقدس، از اهداف این پژوهش است.
    کلیدواژگان: انتظار، پایداری، قیصر امین پور، سلمان هراتی
  • بهادر امینیان، سارا مشهدی صفحه 27
    مقاله حاضر بر آن است تا با بازنمایی نقش اسطوره های سیاسی در هویت ملی و ذکر مصادیقی از کاربست آن در راستای ملت سازی، به این پرسش پاسخ دهد که چگونه اسطوره ها می توانند هویت جمعی، ملی و سیاسی یک ملت را صورت بخشند و به انسجام و یکپارچه سازی یک ملت کمک کنند و پروسه/ پروژه ملت سازی را در مسیری مشخص و موافق با مبانی اندیشه ورزی سیاسی آن جامعه هدایت نمایند و همچنین این مقاله می کوشد تا نقش اسطوره ها را در جامعه ایران مشخص نماید. در ادامه، نمونه هایی موفق از به کارگیری این اساطیر در بنیان های هویت ملی نیز بازتوضیح داده می شود و تاثیرات اسطوره در جامعه ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: اسطوره سیاسی، ملت سازی، هویت، هویت ملی
  • مجید بهره ور، مریم نیکخواه صفحه 47
    در جنگ تحمیلی عراق و حامیانش علیه مردم ایران (1359-1367 . ش.)، علاوه بر آسیب به تاسیسات و امکانات کشور و نیز شهادت بسیاری از هموطنان رزمنده، به جسم و جان غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکان بی دفاع هم، آسیب های جبران ناپذیری رسید. تحلیل بازتاب هنری رویداد و گزارش مقاومت مردم، به ویژه از زبان نویسندگان و شاعرانی که مسائل جنگ را تجربه کرده اند، بسیار آموزنده است.
    قیصر امین پور (1338-1386 . ش.) از نخستین و توانمندترین گروه نویسندگان و شاعرانی بود که جنگ تحمیلی را در آثارشان به تصویر کشیده اند و از چهره های برجسته ادبی معاصر، هم در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و هم در حوزه شعر مقاومت به شمار می آید. هدف از تحلیل گزاره های ادبی او، پاسخ به این پرسش ها است که جنگ با کودکان چه می کند و کودکان چه واکنشی در برابر جنگ از خود نشان می دهند؟ مسئله مورد پژوهش نیز نسبت میان دو مفهوم جنگ و کودکی، آن هم نه در میدان رزم، بلکه از میان آثار امین پور است که با رویکرد میان رشته ای بررسی می شود. مجموع نظر و هنر امین پور، اجمالا نشان می دهد که او در کنار روایت پایداری ها و دلاوری ها، از بیان نیازها و آزردگی های کودکان غافل نیست.
    کلیدواژگان: ادبیات، مطالعات میان رشته ای، قیصر امین پور، جنگ، کودکی
  • حمید تابلی، سمانه کریمی افشار، الهام اشرف زاده صفحه 77
    بحران، واقعیتی اجتناب ناپذیر در زندگی اجتماعی است. موضوع مدیریت بحران در حوزه های مختلف مطرح است. مقاله حاضر با ورود به مطالعات بین رشته ای «ژس»، از بررسی و معرفی انواع بحران و تکنیک های مدیریت و یا مقابله با آن، به ارائه تطبیق مدل های مدیریت بحران با بحران های موجود در رمان دا می پردازد. مطالعه مدل های مختلف مدیریت بحران و تطبیق آنها با بحران هایی که در رمان دا اتفاق افتاده و با تدبیر مدیریت شده است، نکات زیبایی را نمایان و افق های جدیدی را از پایداری مردم ایران در طول دفاع مقدس هویدا می سازد.
    این نوشتار، تلاشی در پاسخ به این سوال است که آیا بحران های موجود در رمان دا، از لحاظ علمی با مدل ها و الگوهای مدیریت بحران مطابقت دارند؟ نتایج نشان می دهد که نویسنده و قهرمان داستان، بدون داشتن هیچ گونه تحصیلات دانشگاهی، بحران های موجود در رمان را مطابق با مدل های مدیریت بحران، مدیریت می کند که این یکی از نکات برجسته رمان مذکور است.
    کلیدواژگان: بحران، مدیریت بحران، ادبیات مقاومت، دفاع مقدس، رمان دا
  • محمود رنجبر، علی تسلیمی، عباس خائفی، علی صفایی سنگری صفحه 105
    در این پژوهش، عنصرروایی زمان با بهره گیری از آرای ژرارد ژنت در نمونه ای از داستان های کوتاه دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش آغازین مقاله با طرح مسئله و اشاره ای موجز به پیشینه نگرش اندیشمندان به مقوله زمان، موضوع زمانمندی روایت و نگرش ژنت به آن، با سه مبحث نظم، تداوم و بسامد نشان داده شد. در بخش دوم نیز کاربرد عنصر روایی زمان در داستان کوتاه «انتظار در ایستگاه راه آهن»، نوشته جواد افهمی از مجموعه سوم داستان های کوتاه یوسف، نقد و بررسی شده است. تحلیل این داستان بر پایه نظریه ژرارد ژنت با کاربرد چهار شیوه روابط زمانمند روایت شامل روایت گذشته نگر، آینده نگر، لحظه به لحظه و روایت همزمان نشان می دهد که نویسنده با به کار گیری هدفمند عناصر داستان و ایجاد جریان سیال زمان، مرز میان گذشته و حال را با تداعی های راوی می شکند.
    با کاربرد الگوی زمانمندی روایت ژنت، به عنوان شیوه ای از خوانش داستان برای دستیابی به دستور زبان مشترک، می توان کاربرد تکنیک های جدید داستان نویسی را به منظور شناسایی جایگاه داستان نویسی معاصر ایران مورد ارزیابی قرار داد.
    کلیدواژگان: دفاع مقدس، افهمی، ژنت، زمان پریشی، داستان کوتاه
  • مهین حاجی زاده، نسرین چالاک صفحه 133
    علی رغم مطرح بودن تهدید صهیونیسم علیه فلسطین، در نشریات عرب غیر فلسطینی تا زمان صدور اعلامیه بالفور در 1917، شاعران کمترین توجهی به مسئله فلسطین نداشتند و نظرشان بیشتر به رابطه ترک ها و اعراب معطوف بود. برخورد یهودیان و فلسطینی ها در 1929 بر سر «دیوار ندبه» را می توان نقطه عطفی در تاریخ شعر عرب دانست زیرا از این زمان، توصیف رویدادهای سیاسی فلسطین، به عنوان موضوعی مهم، به آثار شاعران عرب راه یافت. با شکست فلسطین در سال 1948 و تشکیل دولت یهود در آنجا، کشمکش اعراب و اسرائیل، موضوع مهم شعری شاعران عرب گشت و شکست ژوئن، علاوه بر شعر بر صورت های دیگر ادبیات، نظیر داستان نیز تاثیر فراوان نهاد تا جایی که این واقعه، مبدا تحولی بزرگ در برخی از شعرای عرب و از جمله نزار قبانی گشت. او که تا آن زمان به دلیل سرودن غزل، به «شاعر زن» لقب یافته بود، پس از شکست 1967، به شاعر حماسی بدل می شود و با همان شور عاشقانه به معشوق همیشگی اش، به جنگ اسرائیل می رود و در اشعارش، فلسطین را با خود همگام می کند. او با خشم شعر حماسی، به سرزنش تمام مسولان شکست فلسطین می پردازد و چنان صادقانه آنها را در دادگاه شعری خود محاکمه می کند که با بیان صریح و بی پروایش، عده زیادی را به خشم وامی دارد تا جایی که جمع عظیمی، خواهان منع انتشار اشعارش شده اند. او در این رابطه، حتی از اعتراض نسبت به مسوولان غفلت زده و بی خیال عرب که به اندیشه صهیونیست راضی شده و باعث جدایی و پارگی خطوط مرزی فلسطین گشتند، غافل نمانده و در اشعار خود، از آنان به عنوان مسولان اصلی شکست فلسطین یاد می کند و همچنین به سرزنش هنرمندان و شاعران و نویسندگان عرب که رسالت خطیر بیداری اذهان و جهت دهی به خوانندگان آثارشان را بر عهده دارند، می پردازد و نسل های آینده را شراره های امید و آرزو برای برافروختن شعله های خشم و تداوم مبازره تا سر حد جانبازی به منظور بازپس گیری وطن معرفی می کند. این مقاله در صدد است تا موضعگیری-ها، واکنش ها و راهکار های نزار قبانی را در مقابل وجدان های خفته بشری نشان دهد و به معرفی نمونه ای از اشعار او، در محاکمه این وجدان های خفته بپردازد.
    کلیدواژگان: نزار قبانی، شعر معاصر عربی، فلسطین، شعر مقاومت، وجدان های خفته
  • غلامعلی زارع، سید ربیع رضوی صفحه 163
    شعر حماسی از گذشته تاکنون یکی از انواع مهم ادبی بوده است اما شعر حماسی با جنگ و قهرمانی-های مبتنی بر آن درآمیخته است و از طرف دیگر امروزه، آدمی ادوار مهمی از پیشرفت و ترقی را پشت سرگذاشته است و حتی سازمان های وسیعی چون سازمان ملل ما تاسیس کرده است تا به یاری آنها روابط صحیح مبتنی بر گفت وگو و صلح را میان انسان ها نهادینه کند، پس ضرورت سرودن حماسه در دوران معاصر چیست؟ در این مقاله بر آنیم تا این مسئله را تبیین کنیم.
    جنگ و نبرد و قهرمان محوری، اگرچه با ادبیات حماسی درآمیخته است، واقعیت این است که این نوع ادبی، علاوه بر کارکردهای رزمی، کارکردهای غیر رزمی هم دارد که در مجموع، این کارکردهای رزمی و غیر رزمی، این نوع ادبی را همچنان خواندنی می نمایند. مهم ترین کارکردهایی که در این مقاله برای ادبیات حماسی در دوران معاصر، برشمرده ایم عبارتند از:الف) تشجیع و تشویق به قهرمانی، ب) وطن دوستی، ج) دشمن ستیزی، د) گرامی داشت نام دلاوران و قهرمانان، ه) تعلیم بزرگی و بزرگواری، و) دشمن شناسی ز) هویت سازی.
    این مقاله نشان می دهد که ادبیات حماسی جز آنچه در گذشته بدان می پرداخته است، کارکردهای دیگری هم دارد؛ از این روی ضروری است که انسان در دوران معاصر نیز حماسه بیافریند و حماسه بخواند تا از آن برای حفاظت از اصالت انسانی خویش، در ابعاد گوناگون مدد جوید.
    کلیدواژگان: حماسه، شعر حماسی، ادبیات حماسی، شعر مقاومت، جنگ
  • سید حسین سیدی، شیرین سالم صفحه 185
    ادبیات پایداری، نوعی ادبیات متعهد است که از طرف مردم و پیشروان فکری جامعه، در برابر آنچه که آنها را تهدید می کند، به وجود می آید. ناقدان معاصر معتقدند که مهم ترین بازده ادبی جنگ اعراب و اسرائیل، پیدایش ادبیات پایداری فلسطین است و شعر مقاومت در فلسطین، بسان قهرمانی در نبرد، با صهیونیست و استعمار رو به رو می گردد. فدوی طوقان از شاعران مشهور مقاومت وپایداری فلسطین است؛ شاعری که مرارت فاجعه در فلسطین را چشیده، گویی که در بند بند وجود او، این سختی ها نفوذ کرده و سپس با زیباترین ابیات حماسی و انقلابی، شیرمردان و دلاوران سرزمین خود را به جوش و خروش واداشته و به صف شعرای مقاومت پیوسته و آمادگی خود را برای مبارزه با دشمن اعلام کرده است. فدوی در غالب اشعار خود، به مظاهر ادب پایداری همچون وطن پرستی، آزادی، امید، ایثار،... اشاره کرده است. هدف اصلی در این مقاله، تبیین پایداری و مقاومت در جهان و ترویج فرهنگ مقاومت، یعنی همان روحیه ضد استکباری و ظلم ستیزی و تجاوز، در خلال بررسی اشعار فدوی طوقان و نقش او در بیداری مردم و مبارزه با استعمار و صهیونیسم است. روش پژوهش، جمع آوری مطالب از منابع فارسی و عربی، طبقه بندی بر اساس اهمیت موضوع و برداشت های نویسندگان از شاعر و نظر شخصی است.
    کلیدواژگان: ادبیات، مقاومت، فلسطین، فدوی طوقان، زن
  • عنایت الله شریف پور، عبدالرضا قیصری صفحه 209
    خاطرات مکتوب، حجم قابل توجهی از ادبیات دفاع مقدس را به خود اختصاص داده اند. در این خاطره نوشته ها، طنز و شوخ طبعی به عنوان یک بیان موثر ادبی، حضوری قابل توجه دارد. طنز، در این خاطره نوشته ها معمولا به هدف ایجاد و افزایش روحیه و طرح انتقادات عمدتا شیرین از مضامین مختلف به کار رفته است. این مضامین، عموما برآمده از نیازهای اولیه زندگی در جبهه و رابطه رزمندگان با خانواده، همرزمان و دشمن است. در این پژوهش، خاطرات طنز آمیز دفاع مقدس بر همین اساس دسته بندی و بر اساس شگردهای طنزآفرینی به کار رفته در آنها بررسی شده اند.
    کلیدواژگان: ادبیات دفاع مقدس، خاطره نوشته ها، خاطرات طنزآمیز، مضامین طنز جبهه
  • مهدی شریفیان، نجمه نظری، صغری جعفری نیا صفحه 237
    انقلاب اسلامی ایران، پدیده ای شگرف و آرمانگرا در آستانه قرن بیستم بود. این انقلاب در تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و به ویژه ادبی، تاثیر بسیار عمیقی برجای گذاشته است. ادبیات انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگر، تحت تاثیر آموزه های اسلامی و به ویژه الگوهای مذهبی تشیع قرار گرفت و در این میان، نقش کربلا و حادثه ماندگار عاشورا از برجستگی بیشتری برخوردارست. از جلوه های حماسی عاشورا که در ادبیات انقلاب اسلامی نمود بسیاری یافته است، می توان به سازش ناپذیری در برابر ظالمان، ترجیح مرگ با عزت بر زندگی ذلت بار و استقبال از مرگ سرخ اشاره کرد. از جلوه های عرفانی این حادثه بزرگ می توان به مفاهیمی مانند عشق به خدا، یاد خدا، ایثار و نثار، شکوه نماز، صبر، رضا و تسلیم و نهایتا نگاه عارفانه به مرگ را نام برد. این مقاله به شیوه توصیفی و با مراجعه به دیوان شاعران جوان انقلاب اسلامی نوشته شده است و هدف آن، آشنایی بیشتر نسل امروز با مضامین دینی ادبیات انقلاب اسلامی ایران است.
    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی ایران، امام حسین(ع)، عاشورا، جلوه های حماسی، جلوه های عرفانی
  • صلاح الدین عبدی، مریم مرادی صفحه 259
    شیوه روایت یک داستان، از نخستین عواملی است که در تحلیل یک اثر، همواره از اهمیت برخوردار است زیرا کیفیت حضور روایتگر و عمل روایتگری، در کنار دریافتن شاخصه های مد نظر برای انتخاب راوی از جانب نویسنده، به گونه ای که بتواند نیاز روایی داستان را مرتفع سازد و در عین حال، توجه به موجودیت مستقل راوی و روش های متنوع و منتخب وی برای قصه گویی، میزان حضور و یا نبود روایتگر در متن رویداد ها و چگونگی تعامل راوی و روایت با یکدیگر، موجب می-شود تا شیوه روایتگری هر داستان، متفاوت از دیگر همتایان خود گردد. بهره گیری از راوی دانای کل و استفاده از تمام کارایی های آن در پیشبرد روند روایت «رجال فی الشمس»، امری است که توجه ویژه به آن موجب توفیق نویسنده در پرورش خمیر مایه داستان گشته است؛ به گونه ای که دور ایستادن روایتگر از متن برخی رویداد ها و سپس ورود مداخله گرانه وی در رویدادی دیگر، توجه به چگونگی نقل قول گفتار اشخاص داستان در برهه های مختلف، از جمله شگرد هایی است که روایتگر «رجال فی الشمس» در امر داستان نویسی رعایت نموده است. این پژوهش درصدد است به بیان شیوه های روایی رمان «رجال فی الشمس» به شیوه توصیفی – تحلیلی بپردازد.
    کلیدواژگان: راوی دانای کل، شیوه روایتگری، مداخله، نقل قول، رجال فی الشمس
  • مهیار علوی مقدم، زهره نیک اندیش، فاطمه جاقوری، آرمان کوهستانیان صفحه 297
    نبودآزادی بیان در روزگار شریعتی، وی را به سوی کاربرد زبان رمز کشاند. او با داشتن آگاهی فراگیر از ارزش درون مایه های نمادین و نگرش جامعه شناختی و زیباشناختی، توانست در آفرینش ژرف ترین و زیباترین نمادها، ماهرانه عمل کند. هنر بزرگ شریعتی، ارائه دو جنبه اساسی اندیشه هایش با رویکرد «فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی» و «بازگشت به خویشتن» در چارچوب مفاهیم نو به خوانندگان است. وی دراین زمینه، از نمادسازی و رمز پردازی به خوبی بهره گرفت؛ به گونه ای که سبک او به الگویی برای بسیاری از نویسندگان تبدیل شد. این نمادها را می توان در هفت دسته جای داد: انسان های متعالی و آرمانی، انسان های منفی و ضد قهرمان، درون-مایه های دینی، عناصر طبیعت، رنگ ها، جانوران و دیگر عناصر.
    این جستار، به بررسی رمز در سه اثر برجسته وی،کویر، هبوط و انسان، می پردازد.گفتنی است درهمه آثار شریعتی، مفاهیم رمزی ونمادین به گستردگی آشکار است ولی به نظر می رسد که در این سه اثر، نمود بیشتری دارد. «بازگشت به خویشتن خویش»، «جویای حقیقت بودن»و «جویای معرفت و کمال انسانی بودن»، از کارکردهای بنیادین این رمزها ونمادهاست و بسامد بالای این شگرد بیانی، رمز را به یکی از بارزترین عوامل سبک سازدر نثر شریعتی تبدیل کرده است.
    کلیدواژگان: شریعتی، رمز، کارکردهای رمزی، آزادی بیان
  • محمود فضیلت، شیدا اسکندری صفحه 317
    حادثه عاشورا در طول تاریخ، الهام بخش شاعران بوده است. در دوره معاصر نیز شاعران از عاشورا سخن گفته اند و تصویرهای ادبی شاعران معاصر از زمان، مکان و حوادث عاشورا اثر پذیرفته است. در این مقاله، شعر عاشورایی معاصر از نظر شکل و محتوای تصویر بررسی می شود و چون در زمینه صور خیال شعر عاشورایی معاصر، اثر مستقلی دیده نشده، می توان این گفتار را در راستای نقد و بررسی تصویرهای ادبی در شعر فارسی دانست. در این مقاله، نخست به معرفی و تحلیل تصویر و انواع آن و اثر گذاری عاشورا از آغاز شعر دری تاکنون اشاره می شود و سپس به تصویرهای ادبی در شعر عاشورایی معاصر و نتیجه مقاله می پردازیم.
    کلیدواژگان: عاشورا، امام حسین (ع)، شعر معاصر و تصویر ادبی
  • بهجت قاسم زاده، فرزاد حسام عارفی صفحه 343
    یادگار زریران کهن ترین حماسه دینی ایرانی است که موضوع اصلی آن، بیان دلاوری ها و جان فشانی های ایرانیان و معتقدان به دین نو زردشتی در برابر سپاه ارجاسپ، شاه خیونان، است. قهرمان اصلی این اثر، زریر، برادر گشتاسپ شاه کیانی، است که در راه دفاع از آیین زردشتی به شهادت می رسد. علاوه بر این، شاهد رشادت های اسفندیار، فرزند گشتاسب، و بستور، پسر زریر، هستیم که به کین زریر و برای دفاع از دین به پا می خیزند و افتخارات زیادی را از خود به جای می گذارند. این کتاب در زمان ساسانیان و به زبان پهلوی ساسانی نگاشته شده است اما به اعتقاد برخی از صاحب نظران، این کتاب با توجه به در برداشتن کلمات پارتی، متعلق به دوره اشکانی و به نظم بوده است. یادگار زریران بعد از اسلام، دست مایه نگارش آثاری شده است که از آن میان، گشتاسب نامه دقیقی حائز اهمیت است. این اثر منظوم را دقیقی در قرن پنجم هجری نگاشته و فردوسی، آن را در شاهنامه قرار داده است. در هر دوی این آثار (یادگار زریران و گشتاسب نامه دقیقی)، جلوه هایی از پایداری قابل تشخیص و بررسی است؛ جلوه هایی که در بسیاری از حماسه های دینی دیده می شود. در مقاله حاضر، ابتدا جلوه های اصلی پایداری در حماسه دینی یادگار زریران معرفی می شوند وسپس، برای هر کدام، شاهد مثال هایی از متن یادگار زریران و گشتاسب نامه دقیقی آورده می شود تا بحث را روشن تر نماید.
    کلیدواژگان: ادبیات پایداری، حماسه دینی، یادگار زریران، گشتاسب نامه دقیقی، شاهنامه
  • غلامرضا کافی صفحه 363
    جریان های ادبی در طول تاریخ، تحت تاثیر پدیده های اجتماعی شکل گرفته اند. ادبیات دفاع مقدس نیز در پی بروز جنگ عراق علیه ایران پدید آمده است و امروز فراوانی آثار پدید آمده با این مضمون، دریافت شناسه های سبکی این ادبیات را آسان تر کرده است. در ادبیات دفاع مقدس، احیاء برخی قالب ها، یک ویژگی شایسته و برجسته به حساب می آید و جریان منظومه سرایی نیز در ادامه احیاء قالب مثنوی صورت گرفته است.
    این مقاله ضمن واکاوی قالب مثنوی در شعر دفاع مقدس و تبیین وضعیت آن در سه دوره متمایز، حضور نهضت منظومه پردازی را با معرفی چهارده منظومه نسبتا طولانی که در موضوع دفاع مقدس پرداخته شده اند، به اثبات رسانده و با بررسی این منظومه ها و دریافت همسانی و هم تباری آنها، ویژگی ها و شناسه های سبکی شان را برشمرده و تثبیت نموده است. همچنین در این مقاله تاکید شده است که ویژگی های سبکی این منظومه ها، در رهیافتی کلی تر و با تعمیم بیشتر، می تواند شاخص ها و شناسه های سبک ادبیات انقلاب اسلامی به شمار آید
    کلیدواژگان: ادبیات اسلامی، شعر دفاع مقدس، سبک شناسی منظومه ها، منظومه سرایی، سبک شناسی
  • مصطفی گرجی، فاطمه محمدی صفحه 385
    بررسی اجمالی تاریخ ادبیات ایران نشان می دهد که تقریبا هیچ دوره ای نبوده است که عناصر، مولفه-ها و یا گفتمان های اسطوره ای در ادبیات فارسی نمود و بروز نیافته باشد. از آنجا که شعر یک فرایند ذهنی و تخیلی است که بیش از نثر، امکان پیوستگی و آمیزش با اسطوره را دارد، ادبیات در قالب شعر، بیش از نثر، این امکان را یافته است که با اسطوره و مولفه های اسطوره ای درآمیزد. شعر معاصر فارسی در دهه-های اخیر، به ویژه پس از انقلاب اسلامی، به دلیل جریاناتی همچون انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و پایداری مردم ایران، این امکان را یافته است که تحت تاثیر گفتمان های دینی و اسلامی با عناصر و مولفه-های اسطوره ای همراه شود و با نگاه بازآفریینانه، اسباب تجدید حیات و باروری اسطوره را فراهم کند. با این رویکرد، یکی از شاعران متعهد پس از انقلاب اسلامی که بیان و کلام او در حوزه های مختلف معرفت-شناسی در نوسان است و از سویی دیگر، از اسطوره و کهن الگوهای اسطوره ای به عنوان یکی از عوامل ماندگاری هنر به خوبی بهره گرفته است، بی تردید قیصر امین پور است. با توجه به اهمیت جایگاه اسطوره در هنر و ادبیات، نویسنده در این مقاله سعی می کند با عنایت به اهمیت نظریه «لارنس کوپ» در طبقه بندی الگوهای اسطوره ای در محورهای اسطوره آفرینش، شخصیت/ قهرمان، فرجام، نجات و... و نقش قیصر به عنوان یکی از شاعران انقلاب اسلامی و ادبیات متعهد که از اسطوره و مولفه های اسطوره ای در روساخت و ژرف ساخت بهره برده است، مجموعه اشعار او را با توجه به پارادایم و الگوهای اسطوره ای بررسی و تحلیل کند.
    کلیدواژگان: اسطوره، شعرمعاصر، قیصر امین پور، لارنس کوپ
  • حسن مجیدی صفحه 411
    علت بروز جنگ در فلسطین و لبنان، ریشه ای تاریخی و سابقه ای طولانی دارد. منطقه خاورمیانه عموما و به ویژه فلسطین، نه تنها از اهمیت سوق الجیشی و استراتژیک برخوردار است بلکه این کشور، موطن تمام ادیان بزرگ است و در منطقه تماس کشورهای اسلامی با آسیا و آفریقا واقع است؛ پس شگفت نیست که جایگاه کارزار و میدان رقابت گردد.
    ویژگی های فوق العاده قدس و مسائل ویژه این خطه، آن را همچون گره وسط طناب مسابقه نموده که هر طرف سعی دارد تا آن را به طرف خود بکشد؛ از این رو، منطقه شامات وسرزمین فلسطین و لبنان، میدان تاخت و تاز وکشتار یا برد و باخت شده و روزی به دست مسیحیان و صلیبیان، روزی در دست یهودیان و دیگر روز در دست مسلمانان قرار گرفته است.
    اما با کوچ خود خواسته یهودیان و اشغال سرزمین فلسطین، زمینه اخراج ساکنان اصلی این سرزمین مهیا شد؛ مهمانی که میزبان را اخراج نمود. آنگاه نخستین نشانه های مقاومت مردمی بروز یافت.
    اکنون مردم فلسطین با دشمنی رو به رو هستند که اگر بتواند، مسلمانان را از صفحه روزگار محو می سازد و در این کار آن تردید نمی کند؛ دشمنی که کمترین جرم او نسل کشی ونابود ساختن ریشه فلسطینیان و بلکه هر مبارزی است.
    هدف رژیم صهیونیستی، رسیدن به این مقصد است و تنها راه مقابله با آن، حفظ روحیه مقاومت و بیداری در مردم است و فلسفه مقاومت نیز بر همین پایه استوار است.
    براین اساس، فرضیه مسالمت آمیز بودن مهاجرت یهودیان به فلسطین، به سبب هدفدار بودن آن رد می گردد.
    این مقاله در صدد بیان علت وچگونگی بروز جنگ در فلسطین و عراق وتفسیر هدف مردم این کشورها از مقاومت ومبارزه وتوضیح آرمان های آنان است.
    کلیدواژگان: ادبیات مقاومت، فلسطین، عراق، پیدایش، آرمان ها
  • علی اکبر محسنی صفحه 429
    شناخت زمینه های فکری وتاریخی خیزش های مردمی منطقه خاورمیانه، از منظر شعر و ادب و به ویژه در شرایط کنونی، می تواند برای علاقه مندان ادب سیاسی بسیارسودمند باشد. یکی ازشاعران پرآوازه ای که تامل درآثارادبی و به خصوص اشعار سیاسی او، مخاطب را با چنین بستری آشنا می سازد، نزار قبانی(1998م)، شاعر بزرگ سوری، است. راقم این سطور، با مطالعه وبررسی مجموعه آثار8جلدی و بویژه سروده های سیاسی او از یک سو و بررسی دیدگاه های پاره ای از منتقدان احساساتی وی ازدیگرسو، به این مهم دست یافت که نزار، برخلاف دیدگاه های گروهی ازناقدان افراطی شعرش، تنها یک شاعر تغزلی، رمانتیک ویا لاابالی محسوب نمی شود بلکه او، ضمن تسلط کافی بر مبانی اندیشه سیاسی مدرن و خود آگاهی اجتماعی بالا، و نیز به دلیل احساس مسئولیت سیاسی اش، عمر پربار ادبی خود را درمبارزه برای آزادی وآگاهی مردمش ازشراستبداد داخلی واشغالگری خارجی صرف نمود. وی توانست دراین زمینه، بیش ازهرشاعردیگرعرب، نقش ایفا کند و مخاطبان خود را نیز نسبت به ساختار استبدادی و اوضاع نابسامان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه خویش، بیش از پیش آگاه نماید وآنان را برای برانداختن آن اوضاع برانگیزاند. نزار، با بیان صریح ویژگی های حکومت های استبدادی منطقه در اشعار خود، از جمله: ارعاب مردم، گسترش جو امنیتی، تکثر زندان ها، إعمال سانسور، شکنجه وسرکوب مخالفان، عوام فریبی، منفعل و منزوی نمودن روشنفکران و ذره ای کردن مردم و...، ساختارآنها را مصداق بارز حکومت های عقب مانده وضد توسعه تلقی نموده است. این همان نکته ای است که تاکنون بحث مشبع و منسجمی درباره آن تحریر نیافته است.
    کلیدواژگان: نزارقبانی، ادب عربی معاصر، حکومت، ویژگی های استبداد
  • سید مهدی مسبوق، طیبه نوروزی سلطان، محمد جواد عندلیبی صفحه 453
    یکی از عوامل زیبایی شعر، موسیقی است که در صورتی که با موضوع تناسب داشته باشد نقش بسزایی در تاثیر گذاری شعر و انتقال معنا و عاطفه نهفته در آن به مخاطب دارد. «ابن ابار قضاعی» (595-658ھ). ادیب، نویسنده و شاعر نامدار دوره موحدین در اندلس است که اشعار فراوانی در موضوعات گوناگون سروده است. او با سرودن اشعاری با موضوع مقاومت، به یاری مسلمانان اندلس شتافته و حمیت و غیرت آنان را در پاسداری از شهرهای اسلامی برانگیخته است؛ از جمله قصاید مشهور وی، سینیه اوست که در آن، به مدح پادشاه تونس می پردازد و در ضمن آن، مصایب وارده بر مردمان بلنسیه، یکی از شهرهای اندلس که مورد تاراج صلیبیان قرار گرفت، را به تصویر می کشد و او را به یاری آنان فرا می خواند. ابن ابار با انتخاب بحر بسیط که بهترین بحر برای بیان حزن و اندوه و درخواست کمک و یاری است و همچنین با قافیه ای زیبا و ملایم و به کار گیری محسنات لفظی و معنوی همچون جناس، سجع، طباق، ارصاد و سایر افزاینده های موسیقایی توانسته احساسات شاعرانه خود و فریاد کمک خواهی ساکنان بلنسیه را به پادشاه منتقل کند و او را تحت تاثیر قرار دهد و به یاری مسلمانان تشویق نماید.
    کلیدواژگان: فضای موسیقایی، ابن ابار، قصیده سینیه، مقاومت
  • یحیی معروف، بهنام باقری صفحه 477
    وجود انواع رنگ ها در طبیعت، امری بی اهمیت یا تصادفی نیست بلکه بیانگر دخالت عالی ترین درجات حکمت در امر آفرینش است. رنگ ها همچون نشانه های روشن از گذشته های دور، برای بیان باورهای مردم در ابزار، وسایل و لباس و مانند آنها نمود یافته است. شاعران معاصر عرب با تاثیر از نمادگرایان غربی، رمز و نماد را وارد شعر معاصر کردند و به هر چیزی، خاصیت نمادین بخشیدند. عنصر رنگ نیز که یکی ازاجزای مهم صورخیال است، یکی از عناصر مهم زبان نمادین شاعران مقاومت و بیان نمادین آنها گردید. این مقاله بر آن است تا به سوال های زیر پاسخ دهد:1- شاعر از این عنصر برای بیان مفاهیم نمادین خود، چه بهره ای برده است؟
    2- آیا می توان از طریق شناخت ویژگی ها، خواص و معانی نمادین رنگ ها و تاثیرات آنها، پرده از روی بسیاری از رمزهای شعر او برداشت؟
    کلیدواژگان: ادبیات مقاومت، رنگ، نماد، سمیح قاسم
  • مریم نافلی صفحه 501
    انقلاب اسلامی ایران، نه تنها در سیاست بلکه در عرصه فرهنگ نیز تحولات عظیمی را به نمایش گذاشت. شعر شاعران انقلاب و دفاع مقدس، با خصایص و ویژگی های متفاوت با دوران گذشته، دریچه ای جدید بر عرصه ادبیات ایران گشود. از جمله ویژگی های مهم و برجسته شعر انقلاب و دفاع مقدس، دگرگونی در عرصه محتواست. بسیاری از درونمایه هایی که امروز در اشعار شاعران انقلاب مشاهده می-کنیم، در نتیجه همین دگرگونی در عرصه محتوا متجلی شده است. غفلت ستیزی، دعوت به بیداری، بازگشت به خویشتن، انتظار موعود، بازگشت به عشق آسمانی، بیان رنج طبقات محروم، نکوهش ریاکاران و صاحبان زر و زور، پیوند حماسه و عرفان، یاد شهیدان، اندوه و حسرت بازماندن از شهدا، بازتاب شهادت و وفات یاران انقلاب، انعکاس فرهنگ جهاد و شهادت، حضور مذهب و نمادهای آن، شهادت طلبی و... از جمله درونمایه هایی است که محتوای اشعار انقلاب و دفاع مقدس را تشکیل می دهد. قادر طهماسبی، متخلص به «فرید»، از جمله شاعران برجسته انقلاب و دفاع مقدس است که بسیاری از مضامین فوق را در اشعار خویش متجلی کرده است. تحقیق و پژوهش در محتوای اشعار او، در سه دفتر پری ستاره ها، پری-بهانه ها و پری شدگان، به عنوان بررسی مضامین اشعار یکی از شاعران انقلاب و دفاع مقدس، علاوه بر اینکه به شناخت هرچه بهتر و دقیق تر اشعار انقلاب می انجامد، به رشد و شکوفایی آن نیز کمک شایانی می کند.
    کلیدواژگان: شعر انقلاب و دفاع مقدس، مضمون و محتوا، فرید
|
  • Ahmad Amiri Khorasani, Ghasem Sedghianzadeh Page 1
    Among the intellectual elements of the holy defense, the most significant are those taken from the Shiite ideology and their enormous influence in the political and social aspects of our society, at different times, is irrefutable.Based on the works of contemporary poets Qeisar Aminpoor and Salman Harati, this article intends to examine waiting as a persisting component in poetry of holy defense and also analyze its influence on the holy defense literature.
    Keywords: Waiting, Resistance, Qeisar Aminpoor, Salman Harati
  • Bahador Aminian, Sara Mashhadi Akbar Page 27
    The political myths have direct impact on the national identity. Nation-making is a very crucial process in the international political arena. This article tries to deal with the question “How myths can form the collective, political and national identify of a nation?” and focuses on the Iranian national identity with regard to the Quranic concept of “osveh”. The Iranian nation enjoys a long history of resistance originating in the concept of "osveh" and in myths.
    Keywords: Political myths, Nation, making, Identity, National Identity
  • Majid Bahrevar, Maryam Nikkhah Page 47
    In addition to the destructed infrastructures and martyred warrior countrymen during the Iraqi's and their supporter's imposed war against Iranians (1980_1988), there have been irremediably body and soul harmed civilians like non-combatant woman and children. It would be instructive to analyze the artistic reflections of war and the Iranian's resistance specifically reported by those authors and poets who have experienced war at first hand. Qaysar Aminpour (1959-2007) is one of the earliest and most authoritative writers and poets who illustrated the imposed war in their works. He is regarded as a prominent literary figure among contemporaries, both in children's literature and resistance poetry. This study aims at analyzing his literary statements in order to figure out how war affects children and how they react to war. The relation between the concepts of childhood and warfare in Aminpour's works will also be examined through an interdisciplinary approach. Altogether, the author's attitude and art indicate that he never neglected children's needs and irritation.
    Keywords: Literature, Interdisciplinary Studies, Qaysar Aminpour, War, Childhood
  • Hamid Taboli, Samaneh Karimi Afshar, Elham Ashrafzadeh Page 77
    Crisis is inevitable in the social life and crisis management could be discussed in various fields. Based on Jes's interdisciplinary studies of crisis management, this study examines crisis and its management in the novel "Daa" and tries to reveal new aspects of Iranian resistance and crisis management during the holy defense period.
    Keywords: Crisis, Crisis management, Resistance literature, Holy defense, Daa
  • Mahmood Ranjbar, Ali Taslimi, Abbas Khefee, Ali Safaee Page 105
    Based on Genette's theory, this study examines the narrative element of time in one of the short stories of holy defense. First, the problem is presented and there is a brief reference to the history of ideas on "time" whereby the subject of chronological narration of stories and Genette's theory of order, duration and frequency are indicated. In part two the usage of the narrative element of time, in the short story “Waiting at Railway Station” by Javad Afhamee from the third series of YOSEF short stories (1387) is discussed. It is indicated that, based on Genette's four narrative time relations, i.e. analepsis narration, prolepsis narration, homodiegetic narration and heterodiegetic narration, and taking advantage of stream of consciousness technique, the writer has surpassed the boundary of time. The results of this research can be used for surveying other contemporary Iranian short stories.
    Keywords: Holy defense, Yosef short stories, Anachronism, Gerard Genette
  • Mahin Hajizadeh, Nasrin Chalak Page 133
    Although the threat of Zionism against Palestine was already acknowledged in non-Palestinian Arab journals, Arab poets were virtually inattentive to this concern till the issuance of the Balfour declaration in 1917. These poets were then mainly concerned with Arab-Turk relationships. The 1929 clash between Palestinians and Jews over “Nodbe Wall” served as a turning point in the history of Arab poetry. From this point on, Palestine’s political issues found its way to the works of Arab poets. Palestine's defeat in 1948 and the establishment of the Jew government made Arab-Israel strife the chief subject of the works of these Poets. The defeat of June also exercised considerable influences on the different branches of literature such as fiction. It additionally occasioned dramatic effects upon several Arab poets, including Nazar Ghabbani. Celebrated, due to his sonnets, as "the feminine poet" till then, Ghabbani colored his poems with heroic aura after 1967 defeat. Employing the frenzy of his sonnets, he fought against Israel in his poems, having Palestine as his companion. Dwelling on the inherent wrath of the heroic poetry, he condemned those in charge of Palestine’s defeat. His frank and forthright diction irritated so many people, including the indifferent authorities who surrendered to the Zionism doctrine, to the extent of near-banishment of his poems. He also targeted Arab artists, poets, and writers who carry the noble responsibility of awakening their readers. To him, the future generations are the source of hope who would fuel the movement by sacrificing themselves to reclaim their homeland. Drawing on a number of Ghabbani’s poems, this study aims to demonstrate his position and reactions to the human dormant conscience and also his approach to awaken it.
    Keywords: Nizar Ghabbani, Contemporary Arab Poetry, Palestine, Resistance poetry, Dormant conscience
  • Gholamali Zare, Seyyed Rabi Razavy Page 163
    Epic is an outstanding literary genre concerned with war and heroism which encourages warriors to battle. Today, however, man has made great progressions and developed organizations like The United Nations to establish conversation and peace among peoples. This study, therefore, attempts to justify composing epics in contemporary time. It is understood that epic poetry does not concern war only; in other words it includes other concepts such as: nationalism, heroism, teaching generosity, opposing enmity and identity making.
    Keywords: Epic, Contemporary poetry, War, battle
  • Seyed Hossein Seyyedi, Shirin Salem Page 185
    Resistant literature is a committed literature that comes into being by the people and the intellectual pioneers of a society against what may threaten them. Modern critics believe that the most significant literary consequent of the Arab-Israeli clash is the emergence of Palestinian resistance literature, created against colonization and Zionism. Fadva Toghan is the famous poet of Palestinian resistance literature who has suffered from the disaster in Palestine and has most beautifully motivated the revolutionary men through his heroic verses. In his poetry, Fadva mentions different aspects of resistance literature such as patriotism, freedom, hope and sacrifice. The main objective of this study is to examine the manifestation of resistance against Zionism in Fadva's poetry ant to determine his role in the awareness of his people.
    Keywords: Literature, Resistance, Palestine, Fadva Toghan, Women
  • Enayatolah Sharifpour, Abdoreza Gheisari Page 209
    Diaries comprise a great part of resistance literature. Humor and satire are outstanding features of these diaries employed either to encourage or to mildly criticize different themes. Generally, these themes come from essentials of life and the warriors relations with their peers, family, and the enemy. Based on these themes the present study categorizes satirical diaries and examines their techniques.
    Keywords: Resistance literature, Diaries satirical Diaries, Satirical themes of the battlefield
  • Mahdi Sharifian, Najme Nazari, Soghra Jafarinia Page 237
    The term “Poetry of Holy Defense” or “Poetry of War” refers to the collection of poems composed on the occasion of the eight-year imposed war and the virtues of the period. One of the major features of “Poetry of War” is its multi-dimensional reference to Ashura culture. The present research has tried to deal with two out of the four main principles of Ashura upheaval, i.e. grieving, conveyance of message, gnosis and heroic deeds.Imam Hosein’s irreconcilable stand against oppressors, rejection of contemptibility, preference of dignified death to disdainful life and embracing martyrdom in the way of God can be named as the main manifestations of heroism of Ashura in the “Poetry of Holy Defense”.There had been explicit and implicit allusions to other valorous figures of Ashura upheaval such as Abolfazl Alabas, Ghasem-Ibn-e Al-Hasan, Moslem-Ibn-e Hosaje, Habib-Ibn-e Mazaher, Horr-Ibn-e Yazid and the Great Lady of Ashura, Zeynab, and their famous sayings in the works of the poets of Holy Defense.
    Keywords: Islamic Revolution of Iran, Ashura, Imam Hossein, Poetry of holy defense
  • Salahedin Abdi Page 259
    The study of point of view of a story is an important element for the story analysis, since it is the narrator and his/her narration and the author's intended qualifications and limitations for the narrative voice which differentiates any story from others. Using an omniscient point of view in Ghasan Kanfani's “Men in the Sun” has been a great success for the author, so standing around of some events by narrator and then, intervention of narrator in the other events, considering the style of talking a dialog by characters in the different times, among the skills that the Narrator of men in the sun has been observed in the storytelling. This study intends to examine the narrative technique of "Men in the Sun" through a descriptive-analytic method.
    Keywords: Omniscient narrator, Narration, Interference, Quoting, Men in the Sun
  • Mahyar Alavi Moghadam, Zohreh Nikandish, Fatemeh Jaghouri, Arman Kouhestanian Page 297
    Lack of freedom of speech in Shariati's time made him to use the language of codes. His comprehensive knowledge of the value of symbolic themes and his sociological and aesthetic views enabled him to create the most profound and beautiful literary symbols. His artistry lies in presenting his two intellectual cornerstones − "the Iranian-Islamic culture and civilization" and "the return to one's self" – through new concepts. His style set a good model for many writers. These symbols could be placed in seven categories including "the idealistic man", "anti-heroes or bad guys", "religious themes", "natural elements", "colors", "animals" and other elements.The present study examines these symbols most recurrent in his three works Kavir, Hobout and Ensan. "The return to one's self", "the quest for the truth", and "endeavor for perfection and knowledge" are of the most significant of these symbols.
    Keywords: Shariati, Codes, Symbolic functions, Freedom of expression
  • Mahmoud Fazilat, Sheida Eskandari Page 317
    The Ashora incident has historically inspired great number of poets. Even in the present time, poets write about Ashora and their poetic images are highly influenced by the setting, time and the incidents of this religious event. Taking into consideration its form and contextual images, the present article examines the contemporary Ashora poetry, and since there has not been any substantial research done on this literary type, this study can be considered as a critical analysis of literary images in Persian poetry. The article begins with an analytical introduction to the different kinds of image and the influence of Ashora on it from the beginning of Dari poetry till today, and then it traces the literary images in Ashora poetry.
    Keywords: Ashura, Imam Hossein, Contemporary poetry, Image
  • Behjat Ghasemzadeh, Farzad Hesam Arefi Page 343
    Yadegar-e Zariran is the oldest Iranian religious epic depicting the bravery and sacrifice the Iranian new-believers of Zoroastrianism showed against Arjasb Shah's Army. The hero of the epic, Zarir, Goshtasb's brother, dies for Zoroastrianism. Esfandiar and Bastour – Zarir's son – shine gloriously as well. The book was written in Pahlavi language during the Sassanid period; however, some scholars believe that, since there are some Parthian words in the book, it could probably belong to Parthian period. After Islam, Yadegar-e Zariran has inspired many works the most significant of which is Daghighi's Goshtasbnameh written in 5th century AH. Features of resistance could be traced in both of these books and the present study compares them by bringing examples from both works.
    Keywords: Resistance literature, Religious epic, Yadegar, e Zariran, Daghighi's Goshtasbnameh, Shahnameh
  • Ghlamreza Kafi Page 363
    Throughout history, literary movements have been affected by social phenomena. Holy defense literature too, has been formed through the outbreak of Iran's holy defense against Iraq and today the abundance of works created with this subject has provided the recognition of style earmarks of this literary type. Renovation of some patterns in holy defense literature is considered as a proper and preeminent characteristic, and versification has been considered as a subsequent to the renovation of mathnavi.In addition to the analysis of mathnavi pattern in holy defense poetry and the examination of its situation in three distinct periods, this article indicates the presence of versification movement, introducing fourteen comparatively long poems with the subject of holy defense. Through the evaluation of their similarities the style characteristics of holy defense literature have been enumerated and approved. It is also emphasized that these characteristics could be considered as the general style indexes for the literature of the Islamic revolution.
    Keywords: Islamic Revolution Literature, Holy defense poetry, Poetry stylistics, Versification, Stylistics
  • Mostafa Gorji, Fatemeh Mohammadi, Ma Page 385
    A glance at the history of Persian literature reveals that it abounds in mythological elements and discourse. A mental and imaginative process, poetry could mingle with myth more coherently than prose. After the Islamic revolution, due to some events as the imposed war and the holy resistance, and influenced by the Islamic discourse, contemporary Persian poetry incorporated mythological factors. Qisar Aminpoor, one of the committed poets after the Islamic revolution, takes advantage of myth and mythological archetypes as features for the persistence of art. Based on Laurence Coupe's categorization of mythological patterns, this article analyzes Aminpoor's poetry regarding the mythical paradigms.
    Keywords: Myth, Contemporary poetry, Qisar Aminpoor, Laurence Coupe
  • Hassan Majidi Page 411
    Resistance, or opposing aggressiveness, has always existed throughout history. We feel the resistance with all our soul, because we are dealing with it every day.The essence of occupation is that the colonizers let themselves enter where there is not any resistance. Therefore, naturally, where there is more resistance less motivation of aggression would be felt. This study examines the reasons for resistance and the way the occupied countries such as Palestine, Iraq and Lebanon deal with the problem.
    Keywords: Arabic literature, Resistance literature, Means, concept of resistance
  • Ali Akabar Mohseni Page 429
    A literary examination of the intellectual and historical ground of the democratic movements in the Middle East, especially in the present situation, could be a matter of political interest.Through examining the 8-volume works of Nizar Qabbani –the Syrian poet (1998)− and also studying some of his critic's views, the present study attempts to indicate that, contrary to common belief, he is not simply an indifferent lyrical poet but that he has spent his valuable life fighting for the freedom and awareness of his people. His modern political views and his social self-awareness have played a significant role in the awakening of his audience to the dictatorial structure of their society.In his poems, Nizar has explicitly enumerated the features of despotic regimes and considered them as symbols of backward anti-development states.
    Keywords: Nizar Qabbani, Contemporary Arab literature, Regimes, Dictatorship
  • Seyyed Mehdi Masboogh, Tayyebe Norozi Soltsn, Mohammad Javad Andalibi Page 453
    One part of the beauty of a poem comes from its music, and where there is a relation between music and the subject matter the meaning and feeling of a poem would be more effectively communicated to the audience. Ibn-e Abbar Ghozaei, The scholar- poet living in Andalusia during Movahedin period, has composed many poems with the subject matter of resistance trying to stimulate Andalusia Muslims to defend their lands. In one of his famous poems called the Siniyeh Ode, a eulogy for the king of Tunisia, he depicts the tragedy of Balencia's people and asks the king for support. He chooses extended meter for the ode to communicate sorrow and he employs a beautiful rime pattern, pun, riming prose, oxymoron and other musical devices to convey emotions and to influence the king to help Muslims.
    Keywords: Music, Ebn, e Abbar, Siniyeh Ode, Resistance
  • Yahya Marouf, Behnam Bagheri Page 477
    Variety in colors existing in nature is nothing trivial or random; colors are an indication of the highest degree of wisdom in creation of the world. Colors have been present in people’s tools and clothing as clear symbols from distant history to represent people’s beliefs. Under the influence of western symbolists, contemporary Arab poets have imported codes and symbols into their contemporary poetry and have turned everything to a symbol. The element of color, which is one of the most significant features in figures of speech, is among the elements of symbolic language for resistance poets. The following study tries to find an answer to the following questions:1- How have poets used this element for expressing their symbolic concepts?2- Is it possible to decode symbols in poets works by identifying the characteristics, specifications and symbolic meanings of colors?
    Keywords: Resistance literature, Color, Symbol, Samih al Qasimm, Palestine
  • Maryam Nafeli Page 501
    The Islamic revolution in Iran established significant political as well as cultural transformation. The poetry of revolution and holy defense opened up new horizons and introduced new themes into the literature of Iran. Some of these new themes recurrent in the poetry of revolution and the holy defense include: call for awareness, returning to one's self, waiting for the promised, returning to heavenly love, stating the suffering of the deprived, criticizing tyrants, uniting heroism and mysticism, the memory of the martyrs, the grief over and envy for the martyrs, depiction of the martyrdom of revolution comrades, reflecting the culture of war and martyrdom, the presence of religion and its symbols, desire for martyrdom …. Ghader Tahmasbi, pen-named Farid, has included many of these themes in his three volumes of poems i.e. Pari-Setareha, Pari-Bahaneha, Pari-shodegan. Studying his works would be of great advantage to understanding poetry of the revolution.
    Keywords: Farid, Revolution, holly defense poetry, Theme