فهرست مطالب

پژوهش های مدیریت منابع سازمانی - پیاپی 4 (زمستان 1390)

فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
پیاپی 4 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/05/03
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی اصغری انواری رستمی، وحید بقایی، سعید قربانی، جواد معصومی صفحه 1
    «انسان ها بر مبنای قواعدی که استنتاج می کنند ممکن است آن چه را که بر زبان می آورند همان استنتاجشان نباشد اما ربات ها و ماشین های هوشمند بر مبنای قواعد استنتاج، همانی را بازگو می کنند که استنتاج کرده اند. آن ها انسان نیستند که دروغ هم بگویند! ».rnدر دنیای ابهام آمیز و بدون اطمینانی به سر می بریم، عوامل بیرونی که بر تصمیم های ما اثرگذارند هر یک با احتمالات مختلفی مورد انتظارند و ترکیب تصمیم اتخاذی ما با عواملی که رخ می دهند، پیامدها یا نتایج تصمیم ما را می سازند. پس در چنین دنیای مبهمی، به کارگیری ابزارهای توانمند که به زبان طبیعی نزدیک بوده و توانایی استنتاج به سبک و شیوه ذهن انسان، اما با داده هایی بیش تر و روابطی پیچیده تر را داشته باشند،می توانند ما را به سوی اخذ تصمیم های مناسب رهنمون سازند.rnهدف این مقاله نشان دادن چگونگی به کارگیری مفهوم مجموعه های فازی در تجزیه و تحلیل و مدیریت جریان های نقد می باشد و سپسبه اتخاذ رویکرد منطق فازی برای تجزیه و تحلیل آسان روابط میان متغیرهای عدم اطمینانبر روی تصمیم گیری با به کارگیری مجموعه ای از تکنیک های ریاضی می پردازد. rnاهمیت بسیار بالای وجوه نقد و جریان های آن برای واحدهای تجاری به عنوان یکی از مهم ترین منابع سازمانی، بر هیچ کس پوشیده نیست ودر این مقاله تلاش بر آن است تا با به کارگیری ابزاری به نام سیستم خبره فازی، تصمیم گیرندگان واحدهای تجاری را در جهت رساندن به اهداف خود در زمینه مطلوبیت های نقدی و مدیریت هر چه بهتراین منبع، رهنمون سازند. مبنای اطلاعاتی ما در این مقاله برای نشان دادن شکل عملی هدف مزبور در یک دنیای واقعی تجاری، اطلاعات صورت جریان وجوه نقد تهیه شده بر مبنای استانداردهای حسابداری ایران به وسیله شرکت های بورسی می باشد.rn
    کلیدواژگان: تصمیم گیری، سیستم خبره فازی، آماری، صورت جریان وجوه نقد، استانداردهای حسابداری ایران
  • الناز توفیقی، نادیا کلانتری صفحه 31
    امروزه، مسائلی چون رقابت،پیچیدگی های فناورانه، تخصصی شدن کارها و افزایش هزینه ها سبب شده تا سازمان ها در الگوهای مدیریتی خود تجدید نظر کرده و برای دستیابی به مزیت های رقابتی به استراتژی های جدید روی آورند. یکی از این استراتژی ها، تمرکز بر شایستگی های محوری و واگذاری بسیاری از فعالیت ها به سازمان های خارجی (برون سپاری) است. بانک ها نیز برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان، کاهش هزینه ها، ارتقای کیفیت خدمات وبهبود عملکرد، افزایش انعطاف پذیری، دستیابی به مهارت ها و فناوری های جدید و تمرکز بر قابلیت های کلیدی،برخی از فعالیت های خود را برون سپاری می کنند. علی رغم این که برون سپاری می تواند منافع متعددی را برای سازمان به ارمغان آورد، ریسک های متعددی دارد که نیازمند مدیریت جدی وموثر است.
    هدف این مقاله شناسایی این ریسک ها و بررسی تاثیر آن ها بر برون سپاری فرایندهایکسب و کار بانک ها است. در این پژوهش، بانک تجارت برایمطالعه موردی انتخاب شده است.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است که میان متخصصان این حوزه و مدیران و دست اندرکاران بانک تجارت توزیع شده است.نتایج نشان می دهد که از میان ریسک های شناسایی شده، ریسک استراتژیک به وسیله پاسخ دهندگان رد و سه ریسک شکست مالی، عملکرد و ریسک روانی-اجتماعی تایید شده اند. هم چنین، ریسک عملکرد بالاترین اهمیت را در میان دیگر ریسک ها در برون سپاری فرایندهای کسب و کار بانک دارد.
    کلیدواژگان: ریسک، برون سپاری، فرایند کسب و کار، بانک
  • محمدرضا حمیدی زاده، سمیه بیرانوند صفحه 63
    این مقاله با هدف طراحی و تبیین مدل توانمندسازی و شایستگی حرفه ای انجام شده است. مولفه توانمندسازی براساس مدل باون و لاولر و مولفه شایستگی حرفه ای براساس رویکرد دیکوم مورد سنجش قرار گرفت. از این رو متناسب با هدف مقاله، مدل مفهومی تحقیق به شکل ارتباط میان ابعاد توانمندسازی و شایستگی حرفه ای تبیین شده است.
    جامعه آماری تحقیق 355 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول است که تعداد 152 نفر از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار استفاده شده برایجمع آوری داده ها پرسشنامه است. پایایی آن از راه ضریب آلفای کرونباختایید و ارتباط معنادار و میزان همبستگی سازه های توانمندسازی و شایستگی حرفه ای با یکدیگر بررسی شد. سپس مدل معادله ساختاری برای آزمون مدل فرضی به کار رفت و آثار مستقیم و غیرمستقیم مولفه توانمندسازی و ابعاد آن بر شایستگی حرفه ای کارکنان کشف شد.
    نتایج آزمون ها نشان داد که مولفهتوانمندسازی با شایستگی حرفه ای ارتباط معناداری دارد، هم چنین مدل مفهومی تحقیق پس از آزمون معادله ساختاری با داده هابرازش مطلوب داشت.
    کلیدواژگان: اطلاعات، اعتماد، شایستگی اجتماعی، شایستگی فردی
  • حبیب الله دعایی، سعید مرتضوی صفحه 81
    منابع انسانی موسسات درمانی و بهداشتی، مهم ترین سرمایهآن ها می باشد، زیرا عملکرد آن ها به طور مستقیم بر جان بیماران و سلامتی جامعه تاثیرگذار است. مطالعهحاضر به بررسی تاثیروظایف مدیریت منابع انسانی بر منابع انسانی شاغل در حوزهدرمان پرداخته است.
    در این راستا قراردادهای روان شناختی نیز به عنوان متغیر واسط و تعهد سازمانی کارکنان به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده اند.از استراتژی تحقیق پیمایشی- تحلیلی برای اجرای تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری، کارکنان درمانی بیمارستان قائم (عج) شهرستان مشهد تعیین شده است.روش جمع آوری داده ها نیز از راه پرسشنامهاستاندارد بوده است.
    در این پژوهش از معادلات ساختاری و روش حداقل مربع های جزئی به کمک نرم افزار اسمارت. پی. ال. اس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها استفاده شده است.نتایج حاصل از پژوهش، حکایت از این مطالب دارد که نخست مدل به کار گرفته شده، مدل نظری قوی برای پیش بینی تعهد سازمانی کارکنان بوده است، دوم این که همهروابط مستقیم بین متغیرهای مدل، معنادار بوده اند.سوم، یافتهتحقیق بر این نکته تاکید می کند که اعمال مدیریت منابع انسانی وتوجه به اجرای قراردادهای روان شناختی، تاثیر تعیین کننده ای بر تعهد سازمانی کارکنان دارد. بنابراین توفیق در اجرای صحیح آن ها قرین با ارتقای تعهد سازمانی خواهد بود.
    کلیدواژگان: وظایف مدیریت منابع انسانی، قراردادهای روان شناختی، تئوری تبادلات اجتماعی، تعهد سازمانی
  • عشرت شفاعت، مهدی شامی زنجانی صفحه 101
    هدف این پژوهش ارائه مدلی مبتنی بر سیستم های استنتاج فازی برای ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش بودهاست. نخست مدل اولیه تحقیق بر اساس مطالعه و بررسی ادبیات تحقیق تدوین شد. در مرحله بعدی، این پیش مدل در اختیار خبرگان قرار گرفت و پس از اعمال اصلاحات مبتنی بر اجماع نظر خبرگان و تکنیک دلفی فازی، مولفه ها و شاخص های مدل پژوهش نهایی شد. فرهنگ، ساختار، فناوری اطلاعات و رهبری به عنوان ابعاد توانمندسازها در نظر گرفته شدند.
    سپس برای گردآوری اطلاعات و استخراج قوانین سیستم استنتاج فازی- که مبتنی بر دانش و تجربیات خبرگان است- با آن ها مصاحبه شد. با مقادیر به دست آمده از سیستم های استنتاج فازی طراحی شده، بررسی و ارزیابی وضعیت توانمندسازهای مدیریت دانش سازمان مورد نظر امکان پذیر خواهد بود. پس از طراحی و اعتبارسنجی سیستم برای اندازه گیری شاخص ها و توانمندسازهای مدیریت دانش (ورودی های سیستم استنتاج فازی) در بانک پاسارگاد، از پرسشنامه استفاده شد. در مورد این بانک، خروجی سیستم نشان دهنده آن است که وضعیت توانمندسازهای فرهنگ، ساختار سازمانی و رهبری در سطح متوسط و توانمندساز فناوری اطلاعات در سطح به نسبت بالایی قرار دارند.
    بر اساس این نتایج، وضعیت توانمندسازهای مدیریت دانش در بانک پاسارگاد، متوسط ارزیابی شد. در نهایت پیشنهادهاییبرای بهبود وضعیت کنونی بانک ارائه شد. با توجه به مطالعات صورت گرفته در مورد پیشینه تحقیق، استفاده از ابزار قدرتمند سیستم های استنتاج فازی برای ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش و هم چنین ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش در حوزه بانکی، از نوآوری های این پژوهش هستند.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، توانمندسازهای مدیریت دانش، سیستم استنتاج فازی
  • محمد نقی زاده، حبیب الله طباطباییان، پیام حنفی زاده صفحه 125
    با توجه به اهمیت استراتژیک بخش اویونیک در صنایع هوایی و هم چنین حضور در لبه های فناوری، سرریزهای فراوان به دیگر بخش ها و اشتغال زایی فراوان این بخش در سال های اخیر، تمرکز سیاست گذاران توسعه فناوری در حوزه هوافضای کشور به این بخش معطوف شده و بر لزوم ارتقای توانمندی فناورانه بنگاه های فعال در آن تاکید شده است.
    از این رو مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این سوال مهم است که الگوی مناسب برای ارتقای توانمندی فناوری در شرکت های فناوری محور بخش اویونیک چه می باشد؟ در این صورت پس از تشکیل مدل مفهومی به انجام پیمایش و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از 111 شرکت دانش بنیان بخش اویونیک پرداخته شد و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری، جهت و شدت روابط میان سازه های منتج به ارتقای توانمندی فناوری در این بنگاه ها مورد بررسی قرار گرفت.
    در پایان نیز به ارائه مدل ارتقای توانمندی فناوری در بنگاه های بخش اویونیک ایران به همراه دستاوردها و پیشنهادهای مرتبط با آن پرداخته شد.
    کلیدواژگان: اویونیک، توانمندی فناوری، توانمندی پویای فناوری، جهت گیری استراتژیک سازمان
  • محمد نهاوندیان، محمد لطفی، فرهاد رهبر صفحه 159
    جابه جایی شرکای تجاری ایران با توجه به پیشینه بازرگانی هریک و رفتار متفاوت آنان در شرایط تحریم های اقتصادی، ساز و کار تجاری مناسبی است که می تواند قدرت ابتکار عمل را به منظور کمرنگ کردن تحریم هادر اختیار ایران قرار دهد و با توجه به انتقال تعاملات تجاری و تقلیل مزایای به دست آمده از بهره مندی بازار ایران، هریک از کشورها را در نادیده گرفتن تحریم ها ترغیب کند. رویکردی که به یک توازن مثبت و پایدار و افزایش نقش آفرینی کشور درعرصه روابط تجاری منجر خواهد شد.
    در این میان، افزایش شعاع نقش آفرینی تجاری کشور در منطقه و رویکرد منطقه گرایی و پس از آن، گزینش شرکای تجاری-همان طور که در متن به آن اشاره شد، راهکار مناسبی به شمار می رود. از سوی دیگردر بعد فرا منطقه ای نیز، با توجه به افزایش بحران های اقتصادی در جهان و به خصوص منطقه اروپا، می توان ضمن ملاحظه آسیب پذیری کشورهای اروپایی، پس از صدمات ناشی از بحران های موجود، به انتخاب شرکای تجاری همت کرد.
    در ادامه می توان با توجه به رقابت های فشرده اقتصادی قدرت های تجاری مطرح جهان، هریک از آنان را نسبت به از دست دادن بازار پرجمعیت و پرظرفیت ایران ترغیب و تهییج نمود. این رویکرد می تواند قدرت چانه زنی ایران را در مذاکرات اقتصادی افزایش داده و سایر کشورها را به نادیده گرفتن تحریم ها تشویق کند. در این عرصه، شناخت بازیگران و ظرفیت های آنان، میزان تعامل و ارزش آفرینیبین آنان و چگونگی هدایت انگیزشی آنان از ظرافت و اهمیت بسیاری برخوردار است که در این حالت کشورهاییگزینشمی شوند تا از بیش ترین تاثیرگذاری در مسیر کمرنگ تر کردن تحریم ها برخوردار باشند.
    کلیدواژگان: تحریم اقتصادی، جابه جایی شرکای تجاری، کشور ثالث، اثربخشی تحریم اقتصادی
|
  • Page 1
    Human beings may infer logical issues, yet choose not to express their thoughts based on their inference, but robots and intelligent machines turn out exactly what they have arrived at based on the intelligent and inference rules programmed into them. Unlike people they do not tell lies!rnIn a world of uncertainty external factors that affect our decisions each with its own varied possibilities await us; the combination of our chosen decision with the dynamic issues at play, create the consequences and results of our decisions. In such a vague world using powerful intelligent tools that are close to the natural human language style and with the ability to use logical inference similar to that of the human mind, while simultaneously utilizing more quantities of data and more complicated relationships, can lead us to make more quality decisions.rnThe purpose of this article is to demonstrate how to incorporate the concept of fuzzy sets in the analysis and management of cash flows and afterwards to choose the fuzzy logic approach in order to analyze the relationship between the uncertain variables on decision making applying a set of mathematical techniques. The information in this article aims to illustrate a practical issue within the real world of business. Cash flow data prepared by firms presented on the stock exchange of Iran is based on Accounting Standards.
  • Page 31
    In recent times issues such as competition, technological complexities, specialization of tasks and cost increases causes organizations to reconsider their managerial models and to turn to new strategies for reaching competitive advantage. Two such strategies are concentration on core capabilities and the transfer of some activities to external organizations (outsourcing). In line with these trends banks in order to give appropriate services to customers, decrease costs, upgrade service quality, improve performance, increase flexibility, gain access to new skills and technologies and focus on key capabilities, outsource some of their activities. Although outsourcing can have advantages for organizations, it has risks which must be effectively managed. The purpose of this research is to identify these risks and investigate their impact on business process outsourcing of banks. Tejarat bank of Iran was selected as a case study. The data gathering tool of this paper was a questionnaire that was distributed among the experts in the field and managers of Tejarat bank. The results show that among identified risks, strategic risks were rejected and the three risks of financial failure, performance and social-psychological kind were accepted as being valid by experts. It was further identified that performance risks have the highest importance among other risks of business process outsourcing.
    Keywords: risk, outsourcing, business process, bank
  • Page 81
    Human resources are the most important assets in health care institutions. They directly affect the lives of patients and the health of the society. The present study assessed the effects of human resource management tasks on the employees in the health care field. Here psychological contracts are considered as the mediating variable and employees’ organizational commitment as the dependent variable. A survey-analytical research strategy has been used to conduct this research. The Ghaem Hospital Medical Personnel of Mashhad was the statistical population and a sample size of 268 was chosen using random sampling. Method of data collection used a standard questionnaire. In this study, structural equation and partial least squares method were used for analyzing data and testing hypotheses using smart PLS.The research results indicate that the model used in this research, is a strong theoretical model for predicting employees’ organizational commitment, furthermore all the direct relationships between the variables were significant. Additionally the study emphasizes that the human resources management tasks, paying particular attention to psychological contracts implementation, have significant effects on organizational commitment. Thus, its successful implementation will coincide with the promotion of organizational commitment
    Keywords: human resource managementtasks, psychological contracts, social exchangetheory, organizational commitment
  • Page 101
    Human resources are the most important assets in health care institutions. They directly affect the lives of patients and the health of the society. The present study assessed the effects of human resource management tasks on the employees in the health care field. Here psychological contracts are considered as the mediating variable and employees’ organizational commitment as the dependent variable. A survey-analytical research strategy has been used to conduct this research. The Ghaem Hospital Medical Personnel of Mashhad was the statistical population and a sample size of 268 was chosen using random sampling. Method of data collection used a standard questionnaire. In this study, structural equation and partial least squares method were used for analyzing data and testing hypotheses using smart PLS.The research results indicate that the model used in this research, is a strong theoretical model for predicting employees’ organizational commitment, furthermore all the direct relationships between the variables were significant. Additionally the study emphasizes that the human resources management tasks, paying particular attention to psychological contracts implementation, have significant effects on organizational commitment. Thus, its successful implementation will coincide with the promotion of organizational commitment
    Keywords: human resource managementtasks, psychological contracts, social exchangetheory, organizational commitment
  • Page 125
    Because of the strategic importance of avionic sector, being on technology edges, high spillovers to other sectors and high employment rate of this sector, aerospace policymakers have been focused on that during recent years and they have emphasized on the necessity of technological capability improvement in the avionic firms. Therefore, this article tries to answer this important question how to present an appropriate model for technological capability improvement in avionic firms. Hence, after establishment of a conceptual model, the survey and analysis of data extracted from 111 knowledge based firms of avionic sector were done. As well, direction and intensity of relations among latent variables were investigated using structural equation models. Finally, the model of technological capability improvement for avionic firms along with related consequences and suggestions were presented.
    Keywords: Avionic, Technological capability, Dynamic technological capability, Strategic direction of the organization
  • Page 159
    Rotation of trading partners by Iran, considering the trading background of each partner and its different attitudes towards economic sanctions is an effective initiation for decreasing the negative effects of the sanctions and persuading other countries to ignore them. This initiative will create a positive and sustainable balance for the trading condition of Iran. To further this effort, a more proactive trading approach is regionalism and consequently selection of the right trading partners can be a useful solution. On the other hand, in cross-regional dimension, with regards to the current economical crisis, specifically in Europe, Iran is able to find suitable trading partners. Additionally, Iran can promote the idea that the global economic super powers are losing numerous lucrative opportunities in the attractive market of Iran. This approach can increase the bargaining power of Iran in economical negotiations and persuade other countries to overlook the current sanctions. In this atmosphere, studying the actors of the sanction games and their capacities, the amount of value-creation and interaction and the mechanism of their motivational leadership are important issues in the process of minimization of the negative impacts of the sanctions and the selection of trade partners must be based on the mentioned criteria.
    Keywords: Economicsanctions, Rotation of trading partners, Third, party country, Effectiveness ofeconomic sanctions