فهرست مطالب

تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی - پیاپی 26 (پاییز 1391)

فصلنامه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی
پیاپی 26 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/08/24
  • تعداد عناوین: 10
|
  • آیت الله ممیز، مهدی عباسی، سیده عاطفه قاسمی صفحه 7
    زمین گردی(ژئوتوریسم)، یکی از گونه های تخصصی طبیعت گردی است که به معرفی پدیده های زمین شناسی به گردشگران با حفظ «هویت مکانی» آن ها می پردازد. در این راستا، منطقه جلفا در شمال غرب استان آذربایجان شرقی می تواند به عنوان یکی از مکان های زمین گردشگری مطرح در سطح ملی و بین المللی گردد. این پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که عمده ترین فرصت های کسب و کارهای گردشگری برای رونق منطقه جلفا و ایجاد اشتغال برای کارآفرینان چیست؟ این پژوهش یک بررسی پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری تحقیق 100 نفر می باشد، در جمع آوری داده ها از روش مصاحبه، مشاهده و پرسش نامه استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS انجام گرفته است. پس از گردآوری داده ها، فرصتهای کسب و کار زمین گردشگری شناسایی و آینده فرصت های کارآفرینی در حوزه زمین گردشگری در منطقه جلفا اولویت بندی گردید. نتیجه نشان می دهد توجه به ایجاد فرصتهای جدید در کنار فرصتهای طبیعی و موجود در منطقه منجر به افزایش و تقویت فرصتهای شغلی در منطقه می گردد. در پایان برای آینده فرصتهای کارآفرینی در منطقه جلفا راهکارها و پیشنهادهایی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: فرصت، کسب و کار، زمین گردشگری، کارآفرینی، جلفا
  • صمد فتوحی، زهرا تقی زاده، دانا رحیمی صفحه 23
    گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی دنیا، نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق جغرافیایی دارد. هنگامی که ابعاد و زمینه های مرتبط با گردشگری به خوبی شناخته شود، این وضعیت نمود بیشتر و عینی تری پیدا خواهد کرد. امروزه، تجربیات نظری و اجرایی متعددی در سطح دنیا برای مطالعه، بررسی، برنامه ریزی و مدیریت مناطق گردشگری وجود دارد، که همگام با پیشرفت های فناوری روند صعودی دارند. در این پژوهش لندفرمهای ژئومورفولوژیکی منطقه نمونه گردشگری بیستون شناسایی شده و وضعیت توانمندی های ژئومورفورتوریسمی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای ارزیابی لندفرمهای منطقه از نقشه های زمین شناسی، توپوگرافی و داده های میدانی استفاده شده و میزان قابلیت های ژئومورفوتوریسمی لندفرمها بر اساس روش Pralong مورد ارزیابی قرار گرفته و رتبه بندی شده اند. بر این اساس لندفرم کوه بیستون به علت وجود آثار تاریخی و باستان شناسی، پدیده های ژئومورفولوژیکی، و وجود چشم اندازهای زیبای طبیعی با میانگین ارزش گردشگری 79/0و میانگین ارزش بهره وری 81/0 دارای بالاترین ارزش ژئومورفوتوریسمی می باشد.
  • امیرحسین حلبیان، محمد دارند صفحه 47
    بارش مهمترین سنجه ی هواشناسی و اقلیمی است. در این پژوهش به منظور پیش بینی بارش اصفهان از داده های بارش ماهانه ی ایستگاه همدید اصفهان در بازه ی آماری (1951-2009) به مدت 59 سال و به دلیل رفتار غیرخطی بارش از شبکه های عصبی مصنوعی جهت پیش بینی آن بهره گرفته شد. در این ارتباط، 70 درصد داده ها جهت آموزش شبکه و 30 درصد داده ها برای تست و اعتبار سنجی اختصاص داده شد. نتایج پژوهش بعد از آزمون شبکه با لایه های پنهان و با ضرایب یادگیری مختلف آشکار ساخت که استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی با یک پرسپترون با 2 لایه پنهان و ضریب یادگیری 4/0 نسبت به سایر حالت ها و معماری شبکه، مدل نسبتا بهتری را ارائه می کند. به بیانی دیگر، داده های پیش بینی شده بارش ماهانه توسط شبکه با چنین ساختار و معماری، بیشتر با واقعیت انطباق دارد. آموزش مجدد شبکه و آزمون شبکه با لایه های پنهان و ضرایب مختلف یادگیری در ترکیب با الگوریتم ژنتیک نیز نشان داد که ترکیب شبکه با ویژگی های مذکور با الگوریتم ژنتیک باعث کاهش خطا و افزایش سرعت محاسبات شده و مدل بهتری را ارائه می کند. بطور کلی می توان گفت که شبکه عصبی به خوبی رابطه غیر خطی بین مقادیر ماهانه بارش را با توجه به آموزش شبکه با خصوصیات ذکر شده، پیش بینی می کند. در عین حال، نتایج حاصل از تصادفی کردن داده ها تفاوتی چندانی با مرتب بودن داده ها برای آموزش شبکه ندارد.
    کلیدواژگان: بارش، پیش بینی، شبکه های عصبی مصنوعی، الگوریتم ژنتیک، اصفهان
  • محمدرضا حافظ نیا، زهرا احمدی پور، احسان لشگری صفحه 65
    اندیشمندان ژئوپلیتیک در طول سده گذشته همواره درصدد بوده اند که به فراخور شرایط طبیعی و انسانی مناطق مختلف و با ارائه استدلالهای لازم اهمیت سیاسی برخی مناطق را پررنگ تر نموده و سیاستمداران را جهت نفوذ، تسلط و مدیریت اینگونه فضاها ترغیب نمایند. بدیهی است اهمیت سیاسی مناطق مختلف در طول زمان ثابت نبوده و بویژه ممکن است تحت تاثیر عوامل انسانساخت دچار ارتقاء و دگرگونی گردد. در این راستا فضا یکی از حوزه هایی است که در دهه های اخیر عرصه های جدیدی را برای مطالعات ژئوپلیتیک گشوده است. در این راستا یکی از موضوعات بسیار مهم در مطالعه بعد سیاسی فضای ماوراءجو، مصداق یابی و استخراج شاخص ها و کارکردهای مناطق راهبردی این حوزه می باشد. بنابراین در این مقاله این پرسش مطرح است که آیا در فضای ماواری جو مناطقی وجود دارد که دارای کارکردهای استراتژیک باشد؟ در سیر انجام این تحقیق کوشش گردیده با رویکردی توصیفی - تحلیلی، شاخص های مناطق راهبردی فضا استخراج گردیده و به مصادیق مهم اینگونه مکانها و فضاها نیز در این فضا اشاره گردد. یافته های تحقیق نشان می دهد که امروزه در فضا نیز می توان مناطق و نقاطی را شناسایی نمود که با توجه به کارکردها و ویژگی هایشان از اهمیتی راهبردی برخودارند و کارکردهای این حوزه توان بازساخت تئوری های نوینی را در عرصه منطقه استراتژیک دارد.
    کلیدواژگان: فضای ماوراء جو، منطقه استراتژیک، قدرت، رقابت
  • نفیسه مرصوصی، حسین حاتمی نژاد، مصطفی طالشی، حامد عباسی * صفحه 85

    بیش ترین و مهمترین کاربری هر شهر، محل زندگی و مسکن شهروندان می باشد. در استان تهران، ویژگی های کلانشهر تهران به عنوان پایتخت سیاسی، اداری و تمرکز منابع اقتصادی، اجتماعی، سرمایه و صنعت باعث شده است که از دهه های گذشته نقش قطبی را در فضای سرزمینی کشور ایفاء نماید و با این عمل سیل مهاجران از سایر نقاط کشور به این منطقه سرازیر شده است. در این میان مهاجران تازه وارد که توانایی اسکان در شهر تهران را ندارند، به ناچار در مجتمع های زیستی اطراف این کلانشهر استقرار یافته اند. این هجوم که متناسب با ظرفیت ها، امکانات و مدیریت شهری نبوده است در مسکن شهری باعث ایجاد اخلال های گوناگونی شده است. در این مطالعه، شاخص های کمی و کیفی نقاط شهری استان تهران مورد ارزیابی قرار گرفته و با استفاده از مدل تحلیل خوشه ایبه گروه بندی شهرهای استان تهران بر اساس شاخص های کمی و کیفی و نمره استاندارد (Z) این شاخص ها، پرداخته شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که شهرهای طبقات چهارگانه از نظر شاخص های کمی و کیفی با هم اختلاف داشته و بیشترین تعداد شهرها از نظر شاخص های کمی و کیفی در وضعیت نامناسبی قرار دارند. مجموع شرایط حاکی از روند غیر اصولی و بدون برنامه مشخص و مرتبط با فعالیت های اجرایی در حوزه مسکن است. این وضعیت نامطلوب شاخص های کمی و کیفی و دسترسی به خدمات اساسی مسکن، بازتاب خود را در زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تربیتی شهروندان منعکس می نماید.

    کلیدواژگان: مسکن، شاخص های کمی و کیفی، اسکان غیر رسمی، مجموعه شهری تهران
  • محمد رحیم رهنما، مرتضی غلامزاده خادر، وحید جعفری سید آباد صفحه 107
    در این مقاله سعی شده وضعیت شاخصهای مدل CDS (حکمروایی خوب، رقابتی بودن، بانکی بودن، قابل زندگی بودن) که نوعی برنامه ریزی استراتژیک می باشد و توسط بانک جهانی و سازمان ائتلاف شهرها پیشنهاد شده در شهر چناران مورد بررسی قرار گیرد. برای دستیابی به این هدف پرسشنامه ای به حجم نمونه ای برابر با 380 نفر از شهروندان و تعداد 50 نفر از کارشناسان و متخصصان سازمان های اداره کننده شهر چناران تکمیل شد؛ و با روش توصیفی و تحلیلی اطلاعات تحلیل شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که میانگین شاخصهای اصلی مدل CDS در شهر چناران از نگاه کارشناسان برابر با 2.4 و از دید شهروندان برابر با 2.21 می باشد، که هر دو میانگین از میانگین نظری کمتر بوده است، از نگاه کارشناسان تنها شاخص قابل زندگی بودن با رویکرد ذهنی با میانگین 2.7 و از نگاه شهروندان دو شاخص قابل زندگی بودن با رویکرد ذهنی با میانگین 2.76 و بانکی بودن از بعد فناوری با میانگین 2.69 از میانگین نظری 2.5 اندکی بیشتر بوده است. بانکی بودن از بعد مالیه شهری پایینترین شاخص از نگاه شهروندان با میانگین 1.92 و قابل زندگی بودن با رویکرد عینی با میانگین 2.17 پایینترین شاخص از نگاه کارشناسان شهری می باشد؛ لذا پیشنهاداتی در راستای تقویت شاخصهای مذکور ارائه شده است
    کلیدواژگان: راهبرد توسعه شهری (CDS)، مدیریت شهری، رقابتی بودن، بانکی بودن، چناران
  • حسین فراهانی، مهدی چراغی، نگار عسگری صفحه 127
    مراکز فن‎آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از طریق ایجاد دسترسی به خدمات مورد نیاز، افزایش بهره وری، کاهش هزینه های زندگی را برای روستاییان خصوصا فقرای روستایی فراهم می‎کند. مسئله ای که امروزه جهت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در نواحی روستایی وجود دارد، این است که آیا این نواحی در ابعاد مختلف فردی، اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی زمینه های مناسب برای توسعه این فناوری ها دارا می باشند؟ پاسخگویی به سوال حاضر هدف تحقیق حاضر می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی – تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی (مصاحبه و پرسشنامه) است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارهای توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون فریدمن، آماره t تک نمونه ای، رگرسیون خطی، آزمون توکی، آزمون کای دو و ضریب همبستگی) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد، روستاهای مورد مطالعه در هیچ کدام از ابعاد چهار گانه مورد بررسی، دارای زمینه های لازم جهت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیستند.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه روستایی، دهستان بدر
  • امیر صفاری، عزت الله قنواتی، خدیجه صمیمی پور صفحه 147
    اکوتوریسم و ژئوتوریسم یکی از گرایش های نسبتا جدید در ارائه جاذبه های گردشگری است که به معرفی چشم اندازهای طبیعی به گردشگران با حفظ هویت مکانی آنها می پردازد، شهرستان کازرون به علت داشتن میراث های طبیعی از مناطق مستعد، دارا بودن پدید ه های جالب ژئومورفولوژیکی، ویژگی های متنوع اقلیمی و چشم اندازهای جالب اکولوژیک، آثار وابنیه تاریخی و همچنین ویژگی های محیطی منحصربه فرد، از منظر توسعه اکوتوریسم و ژئوتوریسم دارای پتانسیل های مناسبی است. هدف از این پژوهش شناسایی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در شهرستان کازرون می باشد. با توجه به عوامل موثر در مکان یابی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم، فاکتورهای اطلاعاتی مختلف شامل لایه پوشش گیاهی، لایه هم دما، لایه مسیرهای ارتباطی، لایه مکان های اقامتی وپذیرایی،لایه شبکه آبراهه ها، چشمه ها و دریاچه ها تهیه و پس از رقومی سازی در محیط نرم افزاری Arc GIS مورد پردازش قرار گرفت. وزن دهی و اهمیت نسبی هریک از لایه های اطلاعاتی نسبت به یکدیگر از طریق مدل تحلیل سلسله مراتبی(AHP) انجام شد. بدین صورت که معیار و زیرمعیارهایی انتخاب و سپس از طریق نرم افزار Expert Choice به صورت دوبه دو مقایسه گردیدند. درنهایت براساس وزن های بدست آمده از مدل مذکور و پردازش آنها، نقشه نهایی پهنه بندی اکوتوریسم شهرستان تهیه شد. درمحدوده مورد مطالعه مکانهایی مانند دشت شاپور، تالاب پریشان، دشت میان کوهی کازرون، دشت برم، دشت کمارج به دلیل داشتن اشکال زئومورفولوژیکی، مهمترین ژئومورفوسایت های منطقه می باشند که در نقشه پهنه بندی در پهنه هایی با جذابیت بالا و متوسط قرار می گیرند. نتایج نشان داد که این منطقه از نظر جاذبه های اکوتوریسم و ژئوتوریسم دارای پتانسیل های بسیار مطلوبی بوده و بایستی برای استفاده از این جاذبه ها برنامه ریزی های مناسب صورت گیرد.
    کلیدواژگان: اکوتوریسم، ژئوتوریسم، پهنه بندی، کازرون، مدل AHP
  • عباس حجازی، محمدرضا مباشری، ابولفضل احمدیان مرج صفحه 161
    ذرات با قطر کمتر از 5/2 میکرومتر به شدت سلامتی ساکنین شهرهای بزرگ را تهدید می کند. تا کنون روش های مختلفی برای آشکارسازی این ذرات با استفاده از تصاویر ماهواره ای پیشنهاد شده است. اغلب این روش ها نیاز به واسنجی برای اقلیم های متفاوت دارند. در این پژوهش با استفاده از رگرسیون خطی، بین سهم بازتابندگی ناشی از پراکنش توسط هواویزها، مستخرج از داده های سنجنده مودیس و غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از دو نیم میکرومتر اندازه گیری شده توسط دوازده ایستگاه آلودگی سنج شهر تهران یک ارتباط برقرار شد. محاسبه هواویزه مستلزم محاسبه بازتابندگی سطحی می باشد. برای محاسبه بازتابندگی سطحی در باندهایی که از ذرات معلق شهری متاثر می شوند، از روابط تجربی موجود بین بازتابندگی در طول موج های مرئی و 12/2 میکرومتر استفاده شد. با استفاده از نقشه توزیع آلودگی ذرات معلق که از این روش ترسیم شد، ملاحظه می شود که آلودگی مناطق مرکزی بیش از سایر قسمت های شهر می باشد. برای کاهش عدم قطعیت، در مراحل آماده سازی و پردازش در این تحقیق تست ابر با استفاده از روش آستانه گذاری دمای درخشندگی انجام گردید.
    کلیدواژگان: ذرات معلق، هواویزه، مودیس، بازتابندگی سطحی، توزیع آلودگی
  • حسین ربیعی صفحه 179
    اختلاف سرزمینی شایع ترین موضوعات خشونت برانگیز میان کشورها هستند که در بسیاری از مواقع جنگ های طولانی مدت را دامن زده و خسارت های مالی و جانی فراوانی به دنبال داشته اند. از زمان امضای پیمان وستفالیا که حکومت های سرزمینی ایجاد شدند، کشمکش های سرزمینی به تکرار ایجاد شده و از میان رفته اند. یکی از مناطقی که اختلافات سرزمینی فراوانی در آن وجود داشته و دارد منطقه خلیج فارس است. با وجود پیشینه اندک تاسیس کشورهای مستقل، اختلافات سرزمینی ویژگی اصلی جغرافیای سیاسی این منطقه است. اختلافاتی که عموما ریشه در ایجاد حکومت سرزمین پایه در قلمروهای قبیله ای دارد. این اختلافات از جنبه های بسیاری مورد بررسی و تحلیل پژوهشگران قرار گرفته است، اما از جنبه نقش آفرینی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در پیدایش و حل و فصل اختلافات سرزمینی تحقیقی صورت نگرفته است. این مقاله با پیشنهاد یک مدل کارکردی برای تحلیل اختلافات سرزمینی، به ارزیابی این فرضیه پرداخته است: در اختلافات سرزمینی ایران در منطقه خلیج فارس، قدرت خارجی (بریتانیا) ایجاد کننده و قدرت منطقه ای (ایران) رفع کننده اختلافات بوده است. این بررسی نشان داد که قدرت خارجی از زمان ورود به این منطقه عامل ایجاد اختلافات سرزمینی بوده و در زمان حضور نیز مانع از دستیابی کشورها به رفع اختلافات بوده است. در مقابل، ضرورت های ژئوپلیتیک ایجاب کرده است که قدرت منطقه ای نه تنها اختلافی ایجاد نکند بلکه عامل اصلی رفع اختلافات منطقه ای باشد.
    کلیدواژگان: خلیج فارس، کشورهای مستقل، اختلاف سرزمینی، قدرت منطقه ای، ایران
|
  • Ayatollah Momayez, Mehdi Abbassi, Seyedeh Atefeh Qasemi Page 7
    Geotourism is a type of nature based tourism that introduces and describes the geological phenomena to tourists as a sustainable business. Jolfa district is located in the East Azerbaijan Province, Iran as one of the best Geo-Ecotourism attractions in the region. The main aim of this research is to find a good answer to this question: what are the major entrepreneurial opportunities in making sustainable businesses based on natural attractions in the Jolfa Region. Results of the study are given from a descriptive survey. Statistical population of this study was contaiting 100 experts and the data collection was based on interviews, observation and questionnaires. Data analysis was done using the SPSS software. After analyzing collected data, different types of opportunities in the field of Geotourism business were identified and prioritized. The research result shows that the geotourism industry can create many job opportunities under a sustainable developement strategy in the region and makes a better economical environment for entrepreneurial activities in both near and far future.
    Keywords: opportunities, Business, Geotourism, Entrepreneurship, Jolfa
  • Samad Fotohi, Zahra Taghizade, Dana Rahimi Page 23
    Tourism as the largest industry service in the world has a special role in the development of geographic areas. When the dimensions and aspects related to tourism are known well, this situation will be more and more objective. Today, there are many theoretical and executive experiences in the world for the study, program planning and management of tourism areas, which along with the progress in technology are increasing trends. In this research, Geomorphologic landforms of Bisotun tourism regional sample have been identified and assessed their status of Geomorphotourism capabilities have been assessed. For assessing the regional landforms, geological and topographic maps as well as fieldwork data and have been used the degree of the capabilities of Geomorphotourismy landforms have been assessed and ranked based on prolong method. Accordingly, Bisotun mountain landform because of historical and archaeological, geomorphologic phenomenon and beautiful natural landscapes with a mean tourism value of 0.79 and average efficiency value of 0.81 and is of the highest value of Geomorphotourismy.
    Keywords: Geomorphotourismy, landforms, prolong, Bisotun tourism regional sample
  • Amir Hossien Halabian, Mohammad Darand Page 47
    Precipitation is the most important climate and meteorology factor. In this study monthly precipitation data of Isfahan synoptic station during 1951-2009 has been used. Because of none linearly of precipitation during time, The Artificial neural networks have been used. 495 (70%) of data has been used as training and 231 data about (30%) as testing and validation. The Results of this study after network testing with different hidden layer and training coefficient indicated that using of Artificial neural network with 2 hidden layer Perceptron, 0/4 training coefficient has presentation comparatively a better model. So after testing again network and training with different hidden layer and training coefficient in combination with genetic algorithm indicated that combination of network with mentioned characters with genetic algorithm decrease the error and increase speed of calculation and present a better model. The random and arranged precipitation data didn’t have any effect on the results. It is necessary to be mentioned that data combination neural networks with algorithm genetic result in increase accuracy and better fitting the model.
    Keywords: Precipitation, forecasting, artificial neural network, genetic algorithm, Isfahan
  • Mohammad Reza Hafeznia, Zahra Ahmadypour, Ehsan Lashgari Page 65
    Geopolitics thinkers always have been struggled with focus on physical and human conditions of different regions; have been made distinction between political importances of regions. They struggled with encouraging the politicians for influence, dominance or management of these important regions; secure the interest of their state. Obviously, the political significant of different regions is not constant in all of the time and especially with upgrade of human making factors, may be changes the political importance of regions. At present, increasing dependence of governments to space has been caused important part of geopolitical studies were concentrated to these places and points. In this regard, one of the important issues of Aerospace geopolitical studies is finding Function and indicators strategic of this area. So, in this paper is posed this question that where are strategic points and regions in AEROSPACE? In this paper with descriptive and analysis approach have were struggled that characteristic the strategic points and regions in the aerospace. Finding research reveals that with increasing dependence of states and individuals to human making phenomena in Aerospace, controlling points, place and spatial of Aerospace should have taken consider as strategic region.
    Keywords: Aerospace, strategic regions, Power, Rival, Geopolitics
  • Nafisseh Marsousi, Hossein Hatami Nejad, Mostafa Taleshi, Hameh Abbasi Page 85

    The most important application of each city, in the place if living and their dwellings, of citizens. Dwellings beside as place for rest and enjoyment, has the solid cultural and family applications. In Tehran province, features of great city of Tehran as a political, administrative, capital and also the concentration of economical, social resources of capital(asset) and industry. Has caused that from the last decades, it plays the pilot role in space of country, and by this act, flow of immigrants from other parts of country will flow to this region. Meanwhile, new entry immigrants which are not able to settle live down in Tehran, inevitably settle down in residential communities around the city. For this reason we have noticed an irregular growth of these communities around Tehran. This crowding which is not proportional to capacities, utilities and urban management has caused that urban housing to confront with different troubles (issues).In this research qualities and quantities indexes (indices) of urban points (place), in Tehran province have been reviewed, and by using the model of cluster analysis, is resulted to grouping of cities in Tehran province, based on qualities and quantities indexes and standard score(z) of this indexes. The results of this study showed that the cities in four groups are different from the qualities and quantities indexes point of view, and most of cities do not have suitable condition in qualities and quantities indexes. Total condition is showing a trend that is not on principle and is without specific and relevant plan with executive activities in housing domain. This unset is factory and undesirable situation of qualities and quantities indexes and access to utility services housing, have will effected its effects on this singular, individual, cultural, political and educational life of each citizens.

    Keywords: Housing, dwelling, qualities, quantities indexes, informal dwelling, Tehran urban
  • Rahnama Mohammad Rahim, Gholamzadeh Khdar Morteza, Jafari Seyed Abad Vahid Page 107
    In this paper the status criteria in city development strategies (Good Governance, Livability, Competitiveness, Bank ability (has been considered. City Development Strategies are a major and recent initiative within the World Bank, and reflect the increasing importance of urban regions as centers of population and motors of economic development. Furthermore, the processes of democratization and social welfare development often find most intense expressions in urban regions.to achieve this goal A questionnaire with a sample size of 380 citizens and 50 organizations of experts administering the city of chenaran was completed. The methodology is practical at the purpose of research and descriptive analytic at the course of research... A nonrandom selection process was used to obtain focus groups and city authorities and random selection for citizen. Research findings indicate that the main criteria of the average CDS model from the view point of the city authorities and citizens were lower than the theoretical average. Some recommendations to reinforce this indicator have been expressed.
    Keywords: city development strategy (CDS), urban management, Good Governance, Bankability, chenaran
  • Hossein Farahani, Mehdi Cheraghi, Negar Askari Page 127
    At the advent of the twenty-first century, the role and Position of new technologies such as ICT in the process of achieving development has become more apparent. Nowadays ICT plays a basic role in economic, social and cultural development of communities especially in disadvantaged rural areas. And issue rises here as regards the development of ICT in rural areas which is wheather these areas have the individual, economic, social and infrastructural potentials for this development. The present study is aimed at answering this question. The methodology is descriptive - analytical and field data collection and library (interviews and questionnaires) is. For data analysis descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (Friedman test, one-sample t-statistics, linear regression, Tukey test, chi-square test and correlation coefficient) is used. The results show that the rural areas under study do not hare the potential in all the four aspects, for ICT development.
    Keywords: ICT, rural development, descriptive statistics, Friedman test, county badr