فهرست مطالب

نشریه مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
پیاپی 6 (بهار و تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/04
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سخن سردبیر
    صفحه 5
  • طاهر محبوبی*، بهمن زندی، حسن ملکی، سیدبهاءالدین کریمی صفحات 8-31
    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی، و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی می پردازد. روش پژوهش علی– مقایسه ای می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی، که در سال تحصیلی 89-88 در مقطع کارشناسی به تحصیل مشغول بودند، می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای (543 زن و 365 مرد) انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه آزمون کار آفرینی، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران می باشد و در متغیر عملکرد تحصیلی از معدل دانشجویان استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از دو سطح توصیفی (میانگین، میانه، انحراف استاندارد و...) و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحلیل واریانس تاثیرICT به طورکلی (به طور هم زمان) بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی، و کارآفرینی در سطح 01/ . و به تفکیک در مردان و زنان نیز در سطح 01/0 معنی دار می باشد.
    نتیجه
    با توجه به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها، تاثیرICT بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی و کارآفرینی در دانشجویان تایید گردید.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، خودکارآمدی، عملکردتحصیلی، کارآفرینی
  • فریبرز محمد هادی، کورش فتحی واجارگاه، محمدحسن پرداختچی، محمود ابوالقاسمی صفحات 32-53
    در عصر حاضر، آموزش از طریق بهبود دانش و مهارت های منابع انسانی، از نقشی تحول آفرین برخوردار شده است. این امر، مستلزم کیفیت گرایی و توجه به رضایتمندی فراگیران از دوره های آموزشی است. هدف کلی پژوهش حاضر، توسعه روش شناسی تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی است؛ برای تحقق هدف فوق، تلاش شده برمبنای رویکرد نظری کیفیت خدمات، مولفه های کیفیت در آموزش منابع انسانی شناسایی شوند و با تمرکز بر مفهوم رضایتمندی مشتری؛ در چارچوب مولفه های مذکور و سیستم تحلیلی مدل تحلیل اهمیت-عملکرد، روش نوینی برای تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی ارائه گردد. پژوهش حاضر از نوع تحقیق آمیخته اکتشافی است که در آن، داده های کیفی و کمی مورد نیاز، از طریق مصاحبه و پرسشنامه، جمع آوری می گردد. در این راستا، تعداد 94 نفر از شرکت کنندگان دوره های آموزشی مرکز آموزش شرکت مخابرات ایران، به عنوان نمونه، در این تحقیق شرکت نمودند. در تحقیق حاضر برای تحلیل داده ها، از روش های کیفی و همچنین روش های آماری شامل ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب تعیین، آزمون t همبسته و فرمول نمره افتراقی، استفاده به عمل آمد. در نتیجه این پژوهش، 40 مولفه کیفیت در آموزش منابع انسانی، شناسایی شد و بر اساس این مولفه ها و ماتریس IP، الگویی عملیاتی برای آسیب شناسی رضایتمندی فراگیران از دوره های آموزش ضمن خدمت، ارائه گردید.
    کلیدواژگان: آموزش منابع انسانی، رضایتمندی، رویکرد کیفیت خدمات، مدل تحلیل، اهمیت عملکرد
  • مرتضی دوستی، علی محمد صفانیا، وحید شجاعی، احمد عبدی صفحات 54-62
    عدالت و اجرای آن یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ وجود آن بستری مناسب را در جهت توسعه جوامع انسانی فراهم کرده است. هدف این تحقیق، بررسی ارتباط میان مولفه های عدالت سازمانی در بین کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد آمل بود. در این راستا از پرسشنامه عدالت سازمانی رگو وکانها (2006 استفاده شد. پس از تایید روایی و پایایی (82/0 (α= این پرسشنامه در بین نمونه آماری که طبق جدول مورگان شامل 127 نفر بودند توزیع شد. به منظور تجزیه تحلیل داده ها از روش های آماری همچون اسپیرمن، پیرسون و تی تست استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین برخی از مولفه های عدالت سازمانی کارکنان و اساتید ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. با توجه یافته های پژوهش می توان گفت که سازمان ها نمی توانند بدون عدالت به حیات خود ادامه دهند و رعایت عدالت در سازمان بخشی از مسئولیت های اخلاقی مدیران است.
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت تعاملی و عدالت اطلاعاتی
  • علی تقی پور ظهیر، رویا توکلی صفحات 63-80
    هدف پژوهش حاضر توسعه و تکمیل دانش و یافته های قبلی در زمینه بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه است. به عبارت دیگر این پژوهش درپی یافتن پاسخ به این سوال است که آیا بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه در منطقه 4 شهر تهران رابطه ای وجود دارد یا نه؟ سوالات تحقیق با در نظر گرفتن ابعاد سه گانه ذهنیت فلسفی (جامعیت، انعطاف پذیری، تعمق) مدیران و همچنین شاخص های عملکرد دبیران (انضباط، رفتار مناسب، جدیت، اعتماد، انعطاف، خودجوشی) مورد بررسی قرارگرفت. با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 97 مدیر و 316 دبیر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری به ترتیب شامل دو پرسش نامه ذهنیت فلسفی با 60 گویه و ضریب پایایی 79/0 و پرسش نامه ارزیابی عملکرد (خودارزیابی) کارکنان سازمان امور اداری و استخدامی با 23 گویه و ضریب پایایی 89/0 براساس طیف 5 لیکرت است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش و تصمیم گیری در مورد رد یا تایید فرضیه های تحقیق از روش ضریب همبستگی پیرسون و جهت پیش بینی تاثیر هریک از ابعاد ذهنیت فلسفی مدیران بر شاخص های عملکرد دبیران از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که 8/73 درصد مدیران دارای ذهنیت فلسفی متوسط می باشند. بین ذهنیت فلسفی مدیران و عملکرد دبیران با سطح اطمینان 95 درصد و ضریب همبستگی 381/0 رابطه معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل مدل رگرسیونی نشان داد که ذهنیت فلسفی مدیران توانسته 14.5% واریانس متغیر عملکرد دبیران را پیش بینی کند و در مجموع 16 درصد از تغییرات عملکرد دبیران توسط ابعاد ذهنیت فلسفی پیش بینی می شود که بعد انعطاف پذیری و جامعیت ذهنیت فلسفی بیشترین تاثیر را بر شاخص های عملکرد دبیران دارد.
    کلیدواژگان: ذهنیت فلسفی، جامعیت، تعمق، انعطاف پذیری، عملکرد
  • مریم سبزوار، جواد لیاقتدار، احمد عابدی صفحات 94-81
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه ابعاد یادگیری اجتماعی- هیجانی دانش آموزان مدارس بدون کیف و دولتی با روش علی- مقایسه ای انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان پایه سوم و چهارم دبستآن های بدون کیف و دولتی شهر اصفهان بودند. بدین منظور 71 نفر از دانش آموزان مدارس بدون کیف و 86 نفر از دانش آموزان مدارس دولتی پایه سوم و چهارم دبستآن های شهر اصفهان به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی کرین و همکاران (2009) و یک پرسشنامه دموگرافیک استفاده شده است. داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین یادگیری اجتماعی- هیجانی دانش آموزان مدارس بدون کیف و دولتی در بعد خودتنظیمی تفاوت معناداری وجود دارد. در ابعاد سازماندهی تکلیف و روابط همسالان تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد بین یادگیری اجتماعی- هیجانی دانش آموزان مدارس بدون کیف و دولتی بر حسب جنسیت در بعد روابط همسالان تفاوت معناداری وجود دارد. در دیگر ابعاد تفاوت معناداری وجو د نداشت.
    کلیدواژگان: یادگیری اجتماعی، هیجانی، مدرسه بدون کیف، خود تنظیمی، روابط همسالان، تنظیم تکلیف
  • حسین خنیفر، علی نقی امیری، اکبر فرجی ارمکی*، غلامرضا جندقی، لیلا مردانی کتکی، سید احمد بیان معمار، نفیسه زروندی صفحات 95-114

    در این پژوهش، ضمن بررسی رابطه بین آموزش های ضمن خدمت سازمان و اثربخشی کارکنان آن، میزان اثربخشی کارکنان نیز سنجیده می شود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. این تحقیق در شرکت نفت اهواز صورت گرفته و قلمرو زمانی نیز شهریور و مهر سال 1388 می باشد. حجم نمونه مورد نیاز پژوهش نیز از همین جامعه آماری و بر اساس فرمول استفاده شده، تقریبا برابر با 119 نفر می باشد که در نهایت 153 پرسشنامه توزیع و 120 پرسشنامه جمع آوری و تحلیل گردید. شیوه نمونه گیری این تحقیق، تصادفی طبقه ای می باشد. یعنی از میان کارکنان سازمان به تعداد حجم نمونه، افرادی به تصادف انتخاب گردیدند. داده های مربوط به ساعات آموزشی کارکنان از طریق شناسنامه های آموزشی آنان و داده های مربوط به اثربخشی کارکنان از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جهت بررسی فرضیات تحقیق، از آزمون «ضریب همبستگی اسپیرمن» استفاده شد. به علاوه برای تعیین میانگین هر یک از ابعاد اثربخشی کارکنان، از آزمون t یک نمونه ای استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار Spss صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که از نظر کارکنان، وضعیت کلیه عوامل مورد آزمون در جامعه مطلوب است. همچنین در این تحقیق بین ساعات آموزش ضمن خدمت گذرانده شده با اثربخشی کارکنان و ابعاد آن رابطه معناداری مشاهده نگردید.

    کلیدواژگان: اثربخشی، انگیزش، رضایت شغلی، تعهد سازمانی، آموزش ضمن خدمت
  • مریم عیسایی چشمه ماهی، فاطمه باقریان، محمدرضا حسن زاده توکلی صفحات 115-130
    پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد شخصیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده های فنی مهندسی و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی می باشد که در سال تحصیلی 88-89 مشغول به تحصیل می باشند. تعداد نمونه شامل 206 نفر (106دختر و 100 پسر) می باشد. برای جمع آوری داده ها پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (NEO)، فرم کوتاه، پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج استفاده شد. داده ها با نرم افزار (SPSS) و آزمون های تحلیل رگرسیون چندمتغیره، همبستگی بنیادی و تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن است ویژگی های شخصیتی برونگرایی و با وجدان بودن دارای رابطه مثبت و مستقیم و روان آزردگی دارای رابطه منفی و معکوس با عملکرد تحصیلی می باشند. ویژگی شخصیتی وظیفه شناسی با خودکارآمدی و برنامه ریزی رابطه مثبت و مستقیم دارد. ویژگی شخصیتی برونگرایی با انگیزش رابطه مستقیم و با تاثیرات هیجانی رابطه معکوس دارد. روان آزردگی با تاثیرات هیجانی رابطه مستقیم دارد. همچنین یافته ها نشان داد که ویژگی انعطاف پذیری در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است.
    کلیدواژگان: شخصیت، عملکرد تحصیلی، دانشجویان
|
  • T., Mahboobi*, B. Zandi, H. Maleki, S. B. Karimi Pages 8-31
    The present study examined the effect of Information and Communication Technology (ICT) on self-efficacy¡ academic performance¡ and entrepreneurship of Payam-e Noor University students in Western Azarbaijan. A stratified random sample of 908 undergraduate students in academic year 1388-89 took part in this causal-comparative study. The sample included 543 women and 365 men. Research instruments included the entrepreneurship questionnaire¡ general self-efficacy questionnaire of Sherer et al.¡ . Grade point average of students was used as the indicator of academic performance. Results showed significant effect of ICT in general on efficacy¡ academic performance¡ and entrepreneurship abilities.
    Keywords: Information, Communication Technology (ICT), efficacy, academic performance, entrepreneurship
  • F. Mohammad Hadi Student., K. Fathi Vojargah, ., M. H. Pardakhtchi M. Abolghasemi Pages 32-53
    Currently training plays a transformational role in improving knowledge and skills of human resources. This requires quality oriented training and learner satisfaction. The goal of this study was to develop quality assurance method in training with particular emphasis on trainees satisfaction. To achieve this goal، service quality approach، has been used to reveal quality components of training. Using components and analytical system of Importance-Performance analysis model، a new method for quality assurance in training was developed. The study was an exploratory mixed research in which، qualitative and quantitative data have been collected through interview and questionnaire. A sample of 94 apprentices in Telecommunication Training Center has been selected. Both qualitative and quantitative methods have been used for data analysis. The study revealed 40 components of quality in training. Based on the components and the IP matrix، a practical model for evaluation and quality assurance in training has been developed.
    Keywords: Human Resources Training, Satisfaction, Service Quality Approach, Importance, Performance Analysis (IPA)
  • M. Dosti*, A. M. Safania, V.Shojaee, A. Abdi Pages 54-62
    Justice and its implementation is a basic and natural need of human being that consistently throughout the history provided a proper context for the development of human society. The purpose of this research was to study the relationship between factors of organizational justice based on viewpoint of employees and academics of Islamic Azad University - Ayatollah Amoli Branch. Data were collected using the Rego & Kanha (2006) questionnaire. After determination of validity and reliability (α=0.82)¡ this questionnaire was administered to a random sample of 127 respondents. For data analysis¡ some statistical techniques such as Spearmanand Pearson correlation coefficients as well as T-test were used. Findings showed positive relationships between some factors of organizational justice in general. Finally¡ it was concluded that organizations cannot survive without justice which has to be observed in organizations as part of ethical responsibility managers.
    Keywords: organizational justice, university staff
  • A. Taghipour Zahir, R. Tavakoli Pages 63-80
    The purpose of this study was to examine relationship between philosophical mentality of principals and performance of high school teachers. Using stratified sampling، a sample of 97 principals and 316 teachers were selected at random. Research instruments included the philosophical mentality questionnaire (60 items) and performance appraisal questionnaire (23 items). Multiple regression was used for data analysis. Results showed that the philosophical mentality of 73. 8% principals was rated about average. Relationship of philosophical mentality and performance of teachers was found to be significant. Multiple regression indicated that philosophical mentality could explain 14. 5% of variance of teachers'' performance. Among dimensions of philosophical mentality، flexibility and comprehensiveness had most effect on teachers'' performance.
    Keywords: philosophical mentality, flexibility, comprehensiveness
  • M. Sabzevar, M. Javad Liaghatdar, A. Abedi Pages 94-81
    This study aimed to compare dimensions of socialemotional learning of students in ordinary and no bag schools. Using multi-stage cluster sampling a sample of 71 students of no bag schools and 86 students of ordinary schools was selected from among Y3 and Y4 students in Isfahan. The Karin et al. questionnaire of socialemotional learning along with some demographic questions was administered to the sample. MANOVA was used for data analysis. Results showed a significant difference between students of ordinary and no bag schools on self regulation. Also، findings showed significant difference between the two types of schools on peer group relations.
    Keywords: social, emotional learning, no bag schools, self regulation, peer group relations
  • H., Khanifar, A., N, Amiri, . A., Faraji Armaki, ., Gh, Jandaghi L., Mardani Kotaki, .S., A, Bayan Memar .N., Zarvandi Pages 95-114

    The purpose of this study was to examine relationship between in-service training of Ahvaz Oil Company and effectiveness of its employees (including: motivation، organizational commitment، job satisfaction). Firstly، the conceptual framework of research was developed on the basis of related literature. A questionnaire was developed by the researchers for data collection. A stratified random sample of 120 employees participated in the study. The survey instrument was administered to the sample. Then، data were analyzed using Spearman correlation coefficient and T-tests. Results showed no significant relationship between in-service training of employees and effectiveness dimensions.

    Keywords: effectiveness, in, service training
  • M. Eesaee Cheshme Mahi., ., F. Bagherian. , M. R. Hasanzadeh Tavakkoli Pages 115-130
    The present study is an attempt to personality dimensions in academic performance of university students. The sample includes 206 individuals (106 females، 100 males) from Shahid Beheshti University. Data was collected through short version of Neo Inventory and Dortaj Academic Performance Inventory. Data was analyzed by multivariate regression test canonical correlation and multivariate analysis of variance. Results show that extroversion and conscientiousness have positive relationship with academic performance and neuroticism has negative relationship with academic performanc Also there was no significant difference between male and female participants in term of thinking styles. There was significant difference between students in technical and human sciences groups in term of thinking styles. Students in technical group showed higher score in legislative thinking styles than students in human sciences. Also results show that female students have higher score in Openness to experience than male students.
    Keywords: personality, academic performance, students