فهرست مطالب

تازه های رواندرمانی - پیاپی 27-28 (بهار و تابستان 1382)

نشریه تازه های رواندرمانی
پیاپی 27-28 (بهار و تابستان 1382)

  • هیپنوتیزم
  • 188 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1382/06/20
  • تعداد عناوین: 13
|
  • محمد مهدی خدیوی زند صفحه 67
    نخست به برپایی کارگاه رواندرمانی گروهی دردانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی درتهران مرکز بهداشت روانی وتوانبخشی صبا می پردازیم آنگاه به تلاشهایی که درسالهای پیش ازانقلاب داشته این اشاره می کنیم: طرز کارودیدگاه هایی راکه درآنهابکارمی رفته می شناسانیم: رواندرمانی گروهی رادرهمکاری های گروهی، مصاحبه های گروهی، شیوه های پیسکودرام، دیدگاه روانکاوی، آنگونه که مدت 15 سال دردانشگاه علاوم پزشکی وفردوسی مشهد بکار می بردیم، نشان می دهیم، ازتلاشهایی که دررواندرمانی گروهی درنهادهای انقلاب (بنیاد شهید وبنیاد جانبازان) داشته ایم یاد می کنیم واز دیدگاهی که در10 سال اخیر درفضاهای بالینی بطور عام ودرهنگامه های آزادی درمانی گروهی بطور خاص داشته ایم، سخن می گوییم وکاربردآن رادرآموزشها، پژوهشها، تشخیص ها ودرمانهای گروهی، آنگونه که هم اکنون درکارگاه آزادی درمانی گروهی دانشگاه بهزیستی وتوانبخشی بکارمی بریم، نشان می دهیم.
  • سیدجلال یونسی صفحه 129
    منابع تکوین خود، نقشی بارزی در توجیه آسیب های روانی در افراد دارند. شونمن (1984، 1981) سه را منبع برای تکوین خود ذکر نموده است که همگرایی بالایی با دو قطب شخصیتی یونگ (1933) در مورد شخصیت اشخاص دارد. با استفاده از دو اصل تعادل وانتروپی که در مورد توزیع انرژی روانی از طرف یونگ ارائه شده است، موضوع سلامت و ناهنجاری های روانی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مقاله سعی در بررسی انواع اختلالات و آسیب های روانی در سطح جامعه و فرد با توجه به میزان بکارگیری هر یک از منابع تکوین خود، می گردد.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی روانی، یونگ، شونمن، منابع تکوین خود، خودپنداره
  • علی صاحبی، حمید جمعه پور صفحه 164
    روانشناسان در ابتدا به عنوان راه چاره ای برای پاسخدهی به نیاز مراجعینی که درانتظار دریافت درمان بودند اقدام به درمان افراد بصورت گروهی نمودند، اما با کمال تعجب دریافتند که گروه درمانی بخودی خود واجد یک سری مزایای درمانی می باشد که درمان فردی فاقد آن است، در نتیجه درمانگران رفته رفته علاقه مند شدند که رویکرد درمانی خاص خویش را بصورت گروهی در مورد مراجعین بکار گیرند. امروزه متخصصین این حوزه گروه درمانی رابا رویکردهای مختلف از جمله انسانگرایی، گشتالت، روان تحلیلی، شناختی و تحلیل تبادلی مورد استفاده قرار می دهند. با توجه به گسترش اخیر رویکرد شناختی علی الخصوص در کشور ما هدف این مقاله آشنا نمودن خوانندگان با اصول و روش های مطرح در شناخت درمانی گروهی است. علاوه براین با هدف کاربردی ترنمودن این نوشتار در ادامه اهداف هر یک از جلسات گروه درمانی و تکالیف مربوط به هر جلسه آورده شده است.
    کلیدواژگان: شناخت درمانی گروهی، رویکرد روانی تربیتی، افسردگی، اضطراب، خشم
  • اخبار
  • سید حسین فیروزآبادی صفحه 184