فهرست مطالب

فنآوری زیستی در کشاورزی - سال هشتم شماره 3 (پاییز 1387)

مجله فنآوری زیستی در کشاورزی
سال هشتم شماره 3 (پاییز 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • روح الله رجبی کنف گورابی، رحیم عبادی، سید ضیاالدین میرحسینی، علیرضا صیداوی صفحه 1
    اثرات تغذیه لاروهای کرم ابریشم از دو رقم برگ توت بر پارامترهای زیستی و شاخص های اقتصادی کرم ابریشم توت مورد مطالعه قرار گرفت. لاروهای کرم ابریشم واریته هیبرید 32×31 در سنین اول تا سوم از برگ های توت رقم کوکوسا و طی سن چهارم و پنجم با دو رقم توت کوکوسا و بومی اصفهان تحت شرایط استاندارد پرورش داده شدند. داده های مربوط به خصوصیات مورد بررسی شامل میانگین وزن لاروی سن پنجم (روزهای 1، 3، 5 و 7)، میانگین وزن غدد ابریشم ساز در سن پنجم (روز های 2، 4 و 6)، درصد نرخ موثر پرورش، وزن پیله نر، وزن قشر پیله نر، درصد قشر پیله نر، وزن شفیره نر، وزن پیله ماده، وزن قشر پیله ماده، درصد قشر پیله ماده، وزن شفیره ماده و تعداد تخم گذاشته شده اندازه گیری و تجزیه و تحلیل آماری گردید. نتایج نشان داد که خصوصیات مورد بررسی پیله و شفیره در دو گروه نر و ماده بین تیمارهای تغذیه شده با ارقام متفاوت توت تفاوت معنی داری ندارند (05/0P>)؛ اما صفات وزن لارو سن پنجم و تعداد تخم های گذاشته شده در تیمارهای تغذیه شده با برگ رقم کوکوسا اختلاف آماری نسبت به تیمارهای تغذیه شده با رقم بومی اصفهان دارا بودند (05/0P <) و بالعکس درصد نرخ موثر پرورش در تیمارهای مورد تغذیه با رقم بومی برتری معنی داری را نشان دادند.
    کلیدواژگان: واریته، توت، پارامترهای بیولوژیکی، شاخص های اقتصادی، کرم ابریشم
  • هوشنگ قمرنیا، عیسی ارجی، مریم جوادی بایگی، سالومه سپهری صفحه 9
    جهت بررسی عملکرد محصول و خصوصیات کیفی چغندر قند، در دو روش آبیاری جویچه ای و قطره-ای تیپ در سال 1385 در مزرعه تحقیقاتی گروه مهندسی آب واقع در دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، تحقیقی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 4 تیمار و3 تکرار انجام شد. تیمارهای اعمال شده در این تحقیق 50، 75 و100 درصد نیاز آبی گیاه چغندر قند به روش آبیاری قطره ای تیپ و نیز تیمار 100 درصد نیاز آبی گیاه به روش آبیاری سطحی (جوی و پشته) بوده اند. چغندر قند مورد استفاده رقم رسول بوده و اعمال تیمارهای آبیاری با استفاده از داده های روزانه تبخیر از تشتک کلاس A صورت گرفته است. تاثیر سطوح مختلف آبیاری در عملکرد ریشه و شکر بسیار معنی دار بود. بیشترین عملکرد ریشه و شکر به-ترتیب 73/120 و 65/20 تن در هکتار از تیمار آبیاری سطحی به دست آمد. با اعمال رژیم آبیاری کامل در سیستم قطره ای تیپ، عملکرد ریشه و شکر به ترتیب با مقادیر 18/119 و 44/18 تن در هکتار حاصل شد. 25 و 50 درصد کم آبیاری در آبیاری تیپ به ترتیب موجب کاهش 05/24 و 28/37 درصد در عملکرد ریشه و 13/15 و 84/26 درصد کاهش در عملکرد شکر شد، در مقابل کارآیی مصرف آب در تولید شکر به ترتیب 67/6 و 32/26 درصد افزایش یافت. در سیستم آبیاری شیاری با حدود 55/1 برابر بودن آب مصرفی نسبت به آبیاری تیپ، کارآیی مصرف آب در تولید ریشه و شکر به ترتیب 61/34 و 40 درصد کاهش نشان داد. نتایج تحقیق نشان داد در مناطقی که با محددیت منابع آبی مواجه هستند کشت چغندرقند با تامین 75 در صد نیاز آبی در سیستم آبیاری قطره ای تیپ مقرون به صرفه خواهد بود، هر چند که نسبت به آبیاری کامل عملکرد کمتری داشته ولی از لحاظ تولید شکر هم تراز با آن است.
    کلیدواژگان: آبیاری جویچه ای، آبیاری قطره ای تیپ، چغندرقند، کارایی مصرف آب
  • محسن قاسمی، سید سعید اسلامیان، سمیه سلطانی صفحه 23
    خشکسالی یکی از مخرب ترین بلایای طبیعی است که در مناطق مختلف کشور ایران اغلب اتفاق می-افتد. در این تحقیق به منظور پایش خشکسالی هواشناسی در حوضه آبخیز کرخه از دو شاخص بارش استاندارد و دهک های بارندگی استفاده شد و آمار بارندگی 12 ایستگاه هواشناسی مورد استفاده قرار گرفت. همگنی داده های بارندگی از طریق آزمون توالی مورد بررسی قرار گرفت. بعد از آماده سازی داده ها شاخص بارش استاندارد در مقیاس های 9، 12 و 24 ماهه و همچنین دهک های سالانه بارش محاسبه گردید. با استفاده از روش کریجینگ ناحیه بندی شدت خشکسالی و درصد فراوانی خشکسالی بر اساس شاخص SPI و دهک ده درصد صورت گرفت. نتایج نشان داد که خشکسالی هواشناسی ابتدا در مقیاس های زمانی کوتاه تر شاخص بارش استاندارد اتفاق می افتد و در صورت تداوم شرایط نا مطلوب بارندگی، در مقیاس های زمانی بلند مدت این شاخص، خشکسالی هواشناسی نیز اتفاق می افتد. شدت و درصد فراوانی خشکسالی هواشناسی از غرب به شرق حوضه کاهش می یابد. همچنین هر جا درصد فراوانی خشکسالی (نسبت دوره های خشکسالی به کل دوره آماری) افزایش یافت، شدت خشکسالی نیز افزایش خواهد یافت.
    کلیدواژگان: خشکسالی، شاخص بارش استاندارد، ناحیه بندی، دهک ها، بارندگی، کرخه، هیدرومتئورولوژی
  • علیرضا عسکریان زاده صفحه 37
    جوندگان (Rodentia) و از جمله موش ها از آفات مهم محصولات کشاورزی در تمام دنیا محسوب می شوند. در مزارع نیشکر با جویدن ساقه نیشکر خصوصا در قسمت طوقه گیاه باعث قطع گیاه شده و کاهش مستقیم محصول را به همراه دارد. در این مطالعه تغییرات جمعیت آفت در مزارع نیشکر و ارزیابی کنترل شیمیایی آن در دو کشت و صنعت سلمان فارسی و حکیم فارابی در استان خوزستان در سال 86-1385 بررسی گردید. برای بررسی جمعیت آفت، بعد از برداشت محصول (نیمه آذر ماه) و قبل از عملیات بازروئی، بررسی براساس تعداد لانه های فعال در سطح سه هکتار به طور هفتگی تا زمان عملیات بازروئی انجام شد. ادامه بررسی با شروع آبیاری مزارع در اوایل فروردین و سبز شدن نی ها براساس میزان خوردگی پنجه ها و خشکیدگی ناشی از آن در مزرعه و مشاهده لانه تا تیرماه ادامه یافت و بررسی نهائی در زمان برداشت نی بر اساس درصد ساقه های خورده شده انجام شد. ارزیابی کنترل شیمیایی در قالب دو طرح آزمایشی به صورت کرت های کاملا تصادفی در دو تیمار طعمه پاشی و بدون طعمه در سه تکرار انجام شد. در کشت و صنعت سلمان فارسی از طعمه آماده کلرت نوع روغنی (برودیفاکوم، 005/0%) استفاده شد و در کشت و صنعت حکیم فارابی طعمه فسفر دوزنگ 5% با دانه های گندم تهیه گردید. اجرای طرح بعد از برداشت محصول و به محض نمایان شدن لانه ها آغاز شد و طعمه پاشی در دو تا سه نوبت با فاصله یک هفته انجام گردید. تعداد لانه های فعال به عنوان شاخص بررسی در همه کرت های آزمایشی (تیمار و شاهد) شمارش گردید و درصد کاهش تعداد لانه ها در هر نوبت محاسبه شد. موش های جمع آوری شده از مزارع همگی متعلق به گونه Gray Nesokia indica یا همان موش ورامین بود. نتایج نشان داد که جمعیت آفت بعد از برداشت به اوج خود می رسد به طوری که در هر هکتار بیش از 100 لانه فعال موش دیده می شود و با گذشت زمان از تاریخ برداشت، تعداد لانه های فعال به ویژه با عملیات بازروئی و بعد از آن با آغاز آبیاری مزارع به تدریج کم می شود. در اواخر فصل رشد با قطع آبیاری جهت آماده شدن مزرعه برای برداشت، موش ها به مزرعه بازگشته و فعالیت و خسارت عمده آن ها در مزارع نیشکر آغاز می شود به طوری که دراین زمان میزان خوردگی نی ها به وسیله موش بالغ بر20 درصد بود. در بررسی کنترل شیمیایی طعمه پاشی با سم کلرت در سه نوبت بیش از 90 درصد جمعیت آفت را کاهش داد. طعمه فسفردو زنگ که در دو نوبت مورد استفاده قرار گرفت کاهش معنی داری در جمعیت آفت نشان نداد. بنابراین براساس نتایج این پژوهش عملیات طعمه پاشی بهتر است بعد از برداشت محصول و قبل از عملیات بازروئی در مزارع انجام شود. هم چنین توصیه می گردد که از طعمه کلرت برای کنترل آفت استفاده شود.
    کلیدواژگان: نیشکر، Nesokia indica، خوزستان، برودیفاکوم، فسفر دوزنگ
  • مجید حیدری، کیوان ملک، مازیار ملایی کندلوس، سید اسدالله محسنی موحد، تینا کریمی صفحه 45
    برای این که در سیستم های آبیاری قطره ای بتوانیم به راندمان مصرف آب مناسبی دست یابیم، فاصله و دبی قطره چکان ها باید با خصوصیات هیدرولیکی خاک، زمان و مقدار آب لازم برای آبیاری گیاه هماهنگ باشد. در نتیجه داشتن اطلاعات مناسب از عرض و عمق خاک خیس شده برای طراحی و مدیریت دقیق سیستم-های قطره ای ضروری است. عرض و عمق خاک خیس شده در آبیاری قطره ای تحت تاثیر عواملی چون خصوصیات فیزیکی خاک، دبی قطره چکان، کل مقدار آب در خاک و رطوبت اولیه خاک می باشند. در این پژوهش سعی بر آن است که مدل تجربی مناسبی برای شبیه سازی ابعاد پیاز رطوبتی تحت منبع قطره ای انتخاب گردد. برای این کار از نتایج آزمایش های صحرایی که در مزرعه آموزشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج (دانشگاه تهران) انجام شده بود برای ارزیابی مدل نیمه تجربی زور و شوارتزمن (1986) و مدل تجربی امین و اخماج (2006) استفاده شد. هم چنین ضرایب این معادلات با دو روش بهینه سازی با حداقل مربعات خطا و رگرسیون غیرخطی بازیابی شد. برای مقایسه دقت مدل ها، مقادیر پیش بینی شده معادلات حاصل از بهینه سازی و رگرسیون غیرخطی همراه با دو مدل زور و شوارتزمن (1986) و امین و اخماج (2006) برای داده های صحرایی آزمایش های این پژوهش مورد ارزیابی قرارگرفت. مدل ها با مقایسه سه شاخص آماری میانگین خطا نسبی (ME) و مجذور میانگین مربعات خطا (RMSE) و راندمان مدل (EF) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پیش بینی مدل ها در مقایسه با داده های مشاهده شده از آزمایش های صحرایی از دقت مناسبی برخوردار بودند. هم چنین برای اعتبارسنجی معادلات به دست آمده از دو سری از داده های منتشر شده آزمایش های ریسه و چسنس (1989) و لی و همکاران (2004) استفاده شد. نتایج نشان می دهد که مدل های ارائه شده از دقت مناسبی برای دبی های مختلف و خاک های گوناگون برخوردار می باشند.
    کلیدواژگان: آبیاری قطره ای، مدل های تجربی و مدل های نیمه تجربی
  • اکبر یعقوب فر، منصوره رضایی، معصومه غلامی صفحه 57
    برای تعیین قابلیت هضم آسیدهای امینه کنجاله هحای سویا تعداد 100 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه راس 308 در سن 21 و 42 روزه گی استفاده گردید. ابتدا جوجه ها را به مدت چهار روز به جیره های آزمایشی (حاوی نشان گر اکسیدتیتانیوم) عادت داده شدند. سپس 6 ساعت گرسنگی اعمال گردید و در ابتدای آزمایش جیره های آزمایشی به مدت چهار روز در اختیار جوجه های گوشتی قرار گرفت، و در پایان دوره آزمایش مجددا 6 ساعت گرسنگی برای تخلیه کامل دستگاه گوارش جوجه ها داده شد. برای تعیین قابلیت هضم اسیدهای آمینه با استفاده از محتویات ایلئوم در سن 42 روزه گی از هر تکرار دو قطعه جوجه جمعا تعداد 8 قطعه برای هر تیمار آزمایشی انتخاب شد. نتایج آزمایش نشان داد که فرآوری کنجاله سویا در کارخانجات داخل کشور در قابلیت هضم اسیدهای آمینه در دو سن (21 و 42 روزگی) و با دو روش بیولوژی (فضولات و ایلئوم) موثر است. میانگین قابلیت هضم ظاهری و حقیقی اسیدهای آمینه کنجاله سویا در سن 21 روزگی بیشتر از سن 42 روزگی جوجه های گوشتی می باشد. میانگین قابلیت هضم ظاهری و حقیقی کنجاله های سویا حاصل از کارخانجات روغن کشی با استفاده از روش بیولوژی فضولات 57/78 و 57/79 درصد، و در روش ایلئوم 39/71 و 28/72 درصد است، که قابلیت هضم در روش فضولات حدود 08/10 درصد بیشتر خواهد بود. نتایج آزمایش نشان داد که بیشترین قابلیت هضم در کنجاله سویا برای اسیدهای آمینه سیستئین، اسید اسپارتیک و گلوتامیک و کمترین آن برای اسیدهای آمینه ایزولوسین و والین در روش آزمایش فضولات و ایلئوم در سن 21 و 42 روزگی برای جوجه های گوشتی می باشد.
    کلیدواژگان: اسید آمینه، ایلئوم، کنجاله سویا، فضولات، جوجه های گوشتی
  • حسین محمد ولی سامانی، مهدی وهابیان، جوانشیر عزیزی مبصر صفحه 69
    تحلیل شوری در نزدیکی های مصب به دریا عموما پیچیده تر از تحلیل رودخانه یا دریاچه می باشد. دلیل این موضوع پدیده جزر و مد است که باعث می شود گاهی جریان به سمت بالادست رودخانه و گاهی به سمت دریا باشد. جبهه شوری در زمان مد به سمت بالادست رودخانه و در زمان جزر به سمت دریا حرکت می-نماید. این موضوع باعث اختلاط آب شور با آب شیرین در طول رودخانه می گردد. در این مقاله، معادلات دیفرانسیلی انتقال جرم برای تعیین تغییرات غلظت شوری در نقاط مختلف یک رودخانه شاخه ای متصل به دریا با در نظر گرفتن شرایط جزر و مدی حل گردیده است. امکان کاربرد مدل عددی تهیه شده در محاسبه و پیش بینی وضعیت شوری در سیستم کارون، بهمنشیر و حفار ارایه گردیده است. در این مدل شرایط جزر و مدی دریا در نظر گرفته شده است. مدل تهیه شده برای شرایط بحرانی موجود و بدترین شرایط محتمل در آینده اجرا گردیده است. هم چنین غلظت شوری در شاخه بهمنشیر با اعمال شرایط مرزی مختلف دبی آب شیرین در بالادست پیش بینی شده است. برای تعیین شرایط هیدرولیکی در سیستم کارون، بهمنشیر و حفار از مدل HEC-RAS استفاده گردیده است. نتایج به دست آمده توسط این مدل نشان می دهد که جریان آب شیرین ورودی مهم ترین عاملی است که شرایط شوری در رودخانه بهمنشیر و کارون را تعیین می کند. به طوری که با افزایش جریان آب شیرین ورودی، میزان شوری کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: مدل عددی، تهاجم شوری، سیستم کارون، بهمنشیر و حفار
  • حسین شیرانی، مجید افیونی، محمدعلی حاج عباسی، عباس همت صفحه 81
    انتقال مواد شیمیایی از خاک به آب های زیرزمینی، تحت تاثیر ویژگی های خاک، مدیریت خاک ورزی، مقدار آبشویی و سرعت فرایندهای انتقال است. مدل ها اصولا برای پژوهش ها و اعمال مدیریت ها مفید بوده و ممکن است در طرح ریزی آزمایش های ویژه ای در مورد حرکت آب و املاح استفاده شوند. این تحقیق در دو سال متوالی در یک زمین مشخص انجام شد. در بررسی های صحرایی، تیمار های خاک ورزی شامل شخم با دیسک سطحی + دو دیسک سطحی به عنوان کم خاک ورزی (عمق خاک ورزی 15 سانتی متر) (T1) و شخم با گاوآهن برگردان دار + دو دیسک سطحی به عنوان خاک ورزی مرسوم (T2) (عمق خاک ورزی 30 سانتی متر) بودند. تیمار های ذکر شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار و تحت کشت ذرت در دو سال اعمال شدند.. برای بررسی حرکت برمید در خاک، برمید پتاسیم به صورت کاملا یک نواخت توسط آب پاش با غلظت 67/16 گرم در لیتر حدود یک ماه پس از کشت به سطح خاک اضافه شد. سپس مقدار برمید در خاک در عمق های صفر تا 15، 15 تا 30، 30 تا 60 و 60 تا 90 سانتی متر پس از 2، 5 و 10 آبیاری (مقدار آب آبیاری به ترتیب معادل 126، 315 و 630 میلی متر) اندازه گیری شد. حرکت یون برمید در خاک توسط مدل-های حرکت املاح، معادله پخشیدگی- توده ای معین و نامعین (به ترتیب DCDE، SCDE)، مدل دوناحیه ای رطوبت متحرک و غیر متحرک (MIM) و مدل انتقال منطقه ای نامعین (SRM) پیش بینی گردید. نتایج نشان داد، با افزایش آبشوئی مرکز جرم برمید به عمق پائین تری انتقال یافت. این حرکت رو به پائین در سیستم خاک ورزی مرسوم با شدت بیشتری مشاهده شد. مقایسه برآورد توزیع غلظت برمید در خاک توسط مدل CDE با مقادیر اندازه گیری شده، نشان داد که CDE معین DCDE)) نسبت به CDE نامعین (SCDE) پیش بینی دقیق تری از حرکت برمید نشان می دهد. در سیستم کم خاک ورزی با افزایش آبشویی برمید، مدل CDE برازش ضعیف تری بر داده های اندازه گیری شده نشان داد. در مقابل در خاک ورزی مرسوم مدل CDE پس از 10 آبیاری (630 میلی متر آب) برازش خوبی بر داده های مشاهده ای ارائه نمود. پس از 2 و 5 آبیاری (126 و 315 میلی متر آب) برازش مدل CDE بر حرکت برمید در خاک در تیمار کم خاک ورزی بهتر از تیمار خاک ورزی مرسوم بود. مدل های MIM و SRM برازش مطلوبی بر روند حرکت برمید در خاک نشان ندادند. به طور کلی مدل CDE معین نسبت به مدل های دیگر برازش بهتری بر حرکت برمید داشت.
    کلیدواژگان: شبیه سازی، خاک ورزی، برمید، مرکز جرم، مدل
  • حمید بلالی، صادق خلیلیان، مجید احمدیان، صدیقه ترابی پلت کله صفحه 95
    برخی از اقتصاددانان طرفدار سیاست آزاد سازی اقتصادی معتقدند که یکی از دلایل بهره وری اندک و استفاده بی رویه از نهاده های کشاورزی در اغلب کشورهای در حال توسعه پرداخت یارانه از سوی دولت ها و پایین بودن قیمت نهادهای کشاورزی است. هرچند که پرداخت یارانه برای نهاده های کشاورزی با هدف حمایت از تولید کنندگان در جهت گسترش تولید محصولات کشاورزی به عنوان نیازهای حیاتی مصرف کنندگان و افزایش رفاه جامعه صورت می پذیرد، اما تبعاتی نظیر تاثیر گذاری بر محیط زیست به ویژه منابع آب، افزایش بار مالی دولت و بهره وری اندک را نیز به همراه دارد. در این مطالعه سعی گردیده تا با استفاده از رهیافت برنامه ریزی پویا بر اساس روش شبیه سازی و بهینه سازی (O/S) اثرات اقتصادی ناشی از سیاست کاهش و تعدیل یارانه انرژی در بخش کشاورزی بر تعادل و بهره برداری از منابع آب زیر زمینی در دشت همدان- بهار مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از اجرای مدل برنامه ریزی دینامیک نشان داد که سیاست کاهش و تعدیل یارانه انرژی از طریق تاثیر بر الگوی کشت محصولات کشاورزی در جهت توسعه محصولات با نیاز آبی کمتر و تغییر رفتار بهره برداران، تاثیر مثبتی در حفظ منابع آب زیرزمینی منطقه مورد مطالعه و کاهش تخریب آن در بلندمدت به همراه دارد.
    کلیدواژگان: یارانه انرژی، آب زیر زمینی، بخش کشاورزی، برنامه ریزی پویا
  • میترا معزی پور، مریم کفیل، سارا نوعی، حسین اللهیاری صفحه 107
    کنه های خانواده Phytoseiidae از دشمنان طبیعی مهم کنه های گیاهی هستند. کنه شکارگر Phytoseius plumifer، یکی از اعضای این خانواده است که پژوهش اندکی روی آن انجام شده است. در این پژوهش اثر گونه شکار بر واکنش تابعی این کنه شکارگر بررسی شد. آزمایش ها با ماده های شکارگر روی دیسک برگی و در شرایط آزمایشگاه (دمای 1±27 درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی 10±50 درصد و دوره نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی) انجام شد. برای انجام آزمایش از لارو Tetranychus urticae در تراکم های 2، 4، 6، 8، 16، 20، 25 و 35 و Amphitetranychus viennensis در تراکم های 2، 4، 6، 8، 16، 20، 25، 35، 45 و 50 هر کدام در 10 تکرار استفاده شد و پس از 24 ساعت تعداد لارو های خورده شده توسط ماده شکارگر شمارش شد. واکنش تابعی کنه شکارگر روی T. urticae وA. viennensis به ترتیب از نوع III و II تعیین گردید. مقدار b و Th (زمان دستیابی) کنه شکارگر با تغذیه از کنه تارتن دو نقطه ای به ترتیب 0003/0 ± 0021/0 وh 1185/0 ±9696/0 برآورد گردید. مقدار a (نرخ لحظه ای جستجو) و Thکنه شکارگر با تغذیه از کنه ارغوانی درختان میوه به ترتیب 0164/0 ±0638/0 و 1494/0 ±9841/0 برآورد شد. نتایج به دست آمده نشان داد که حداکثر شکارگری روی کنه تارتن دونقطه ای و کنه ارغوانی به ترتیب 75/24 و 39/24 لارو در روز می باشد.
    کلیدواژگان: Phytoseius plumifer، Tetranychus urticae، Amphitetranychus viennensis، واکنش تابعی
|
  • Radjabi Kanafgourabir., Ebadir., Mirhosseini, S. Z., Seidavi, A. R Page 1
    The effects of silkworm larval feeding by leaves of two different mulberry varieties on some biological parameters and economical characters of silkworm were studied. Silkworm larvae hybrid 31×32 fed on Kokosa variety during first until 3th instars and Kokosa and Isfahan local varieties during 4 and 5 instars. The data of studied characters such as average weight of 5th instar larva (in 1, 3, 5 and 7 days), silk gland average weight of 5th instar larva (in during 2, 4 and 6 days), effective rearing rate percentage, male cocoon weight, male shell cocoon weight, male shell cocoon percentage, male pupae weight, female cocoon weight, female shell cocoon weight, female shell cocoon percentage, female pupa weight and no. egg laid by each moth were measured and analyzed. The results showed that silkworm larvae feeding on different mulberry varieties had not significant effect on cocoon and pupa parameters in two male and female groups (P>0.05). Average weight of 5th instar larva and no. egg laid by each moth in treatment that larvae fed by Kokosa mulberry was higher in comparison to Isfahan local mulberry (P<0.05). Effective rearing rate percentage in treatment fed by Isfahan local mulberry was higher in comparison to Kokosa mulberry (P<0.05).
    Keywords: Variety, Mulberry, Biological Parameters, Economic Traits, Silkworm
  • Ghamarniah., Arjii., Javadi Baigym., Sepehri Page 9
    To investigate the effects of different irrigation water use and methods (tape and furrow) on different parameters such as: water use efficiency, yield components and also different quality parameters of sugarbeet, an experiment was performed in the water resource engineering field in college of agriculture, Razi university in Kermanshah, west of Iran in year 2005. The experiment was split plot in randomized complete blocks design with 3 levels of irrigation water requirement as main factor (50,75 and 100%) of cumulative evaporation from class A pan with tape irrigation method and 100% of the same condition but with surface(furrow) irrigation method each with 3 replicates. The sugerbeet variety of Rasool was used as crop material. The results showed that the effect of different levels of irrigation treatments on root and sugar yield were significant. The highest root and sugare yield with 120.73 and 20.65 ton/ha were achieved for treatment surface irrigation (100%). For treatment of 100% irrigation with tape method 119.18 and 18.44 ton/ha root and sugar yield were achieved respectively. The results showed a reduction of (24.05 and 37.28%) for root yield and (15.13 and 26.84%) on sugar yield for defecit irrigation 50 and 75% treatments, although, water use efficiencies for sugar production, 6.67 and 26.32% increased respectively. In furrow surface irrigation treatment (100%), the amount of water use was 1.55 times more than treatment tape surface irrigation (100%), while water use efficiency based on root and sugar yield, 34.61 and 40% decreased respectively. The results showed that the surface irrigation tape treatment (75%) in which irrigation water was applied at the rate of 75% can be used for sugarbeet grown in regions where irrigation water supplies are limited. Although in the proposed treatment the root production compare to full irrigation treatment was lower significantly, but from point view of sugar production were in the same level.
    Keywords: Furrow irrigation, Tape irrigation, sugarbeet, water use efficiency
  • Ghasemim., Eslamian, S. S., Soltani, S Page 23
    Drought is one of the most important natural hazards which usually happens in different regions of Iran. This study was conducted in order to determine meteorological droughts in Karkhe watershed according to precipitation data for 12 meteorological stations using SPI and Deciles indices. The data homogeneity was examined by run test performance. Then all the required data were prepared for 9, 12 and 24-month SPI's and annual deciles were computed. Drought intensity and percent of drought frequency were regionalized using Kriging method for both SPI and decide of 10 percent. The results showed that at first droughts happen in short time scales of SPI and if drought conditions continue, they will happen in longer time scales. Meteorological drought intensity and percent of drought frequency decrease from west to east of Karkhe watershed. Also, if the drought frequency percent (the ratio of drought periods to total record periods) increases, the drought intensity will increase.
    Keywords: Drought, SPI, Regionalization, Deciles, Precipitation, Karkhe, Hydrometeorology
  • Askarianzadeh, A Page 37
    Rodents are one of the most important pest of agricultural crops in the world. Rats cause loss directly yeild in sugarcane fields with cutting stalk of cane. In this study, fluctuations of population and chemical control of Nesokia indica Gray in sugarcane fields were investigated in Salman Farsi and Hakim Farabi agro-industries in Khuzestan/Iran. After harvesting of crop (early December) active nests were counted in three hectares and sampling was continued until ratooning operations weekly. Sampling in April until Julay was conducted with counting of damaged and dried tillers or observing of nest. Final sampling was at harvesting time based on pecentage of damaged stalks. Evaluation of chemical control was conducted as completely randomized design including: plots with and without bait with three replications. Baits of Kelerat (Brodifacom 0.005%) and Zinc phosphide 5% with grains of wheat were used in agro-industries Salman-Farsi and Hakim Farabi respectively. Baits were used two or three times after harvesting with interval one week. Number of active nests were counted and then percentage of nest reduction was calculated. All captured rats from sugarcane fields were Nesokia indica Gray. Investigation of fluctuations of pest population showed that peak of pest population was after harvesting time that it was over 100 active nests per hectare. The population reduced gratualy (rats leave the fields) after that with ratooning operations and then irrigation of fields. Rats return into sugarcane fields with stopping of irrigation at late of plant growth stage, and start their activity. Damaged stalks was over 20%. Kelerat bait (three times) reduced pest population over 90%, but using of zinc phosphide (two times) was not reduced significantly it. It is better that chemical control of pest counduct after harvesting of crop and before ratooning operations. also, It is recommend.
    Keywords: Sugarcane, Nesokia indica, Khuzestan, Brodifacom, Zinc phosphide
  • Heydarim., Malek. K., Mollayi Kandelousm., Mohseni Movahed, A. Karimi, T Page 45
    For drip irrigation systems, to obtain improved water use efficiency, distance between emitters and emitter flow rates must be matched to the soil wetting characteristics, and timing of water to be supplied to the crop. The information on depths and widths of wetted zone of soil plays the great significance in design and management of these systems. The depth and the width of wetted zone is related to soil properties, water application rate, total amount of water in the soil and initial moisture content. In this investigation, an empirical model was developed to simulate dimensions of soil wetted zone under drip source. For this purpose, the field experimental data which was measured in Pardis agricultural farm of Karaj, was used to evaluate semi-empirical model of Zur-Schwartzman and empirical model of Amin-Ekhmaj. The coefficient of these equations determined with both nonlinear regression approach and optimization with least square approach. Predicts of equations obtained from nonlinear regression and optimization approach, predicts of Zur model and predicts of Amin model compared with the observed data. The evaluation of models based on comparison of statistical parameters of simulated data with that observed data. The parameters used were Mean Error (ME), Root Mean Square Error (RMSE) and model efficiency (EF). Very good agreement between theoretical and experimental results improves the validity of these equations. To evaluate above mentioned models also two available published experimental data by Risse et al. (1989) and Li et al. (2004) was used. The results show that suggested equations can be used for wider range of discharge rate and other soil types.
    Keywords: Drip irrigation, Empirical models, Semi, empirical model
  • Yaghobfara., Rezaei. M. Gholami, M Page 57
    The experiments were conducted to determine amino acids digestibility of soybean meal, using two bioassays as collecting ileum content and collecting fecal in male broiler chickens. The experiments were conducted (with 100 birds) at 21 and 42 days of age, using metabolical cages, as a CRD with 4 replications (2 birds per each replicated). Amino acid digestibility was determined using titanium oxide as a marker. The birds were killed on day 42 and the contents of the ileum were collected to determine amino acid digestibility. The results of experiments indicated that industrial procedure had effects on the soybean meal digestibility. Mean values of apparent and true digestibility of soybean meal for fecal assay were 78.57 and 79.57 percent and for ileum bioassay 71.39 and 72.28 percent respectively. The results have shown that amino acid digestibility of soybean meal was approximately 10.08 percent higher for excreta collection bioassay compared to ileum assay. The result of data confirms that systeine, aspartic acid and glutamic acid digestibility were higher than other amino acids such as isoleucine and valine of soybean meals for two ages (21 and 42 days) or both bioassays respectively.
    Keywords: Amino acid, Soybean meal, Ileum, Fecal, Broiler chicks
  • Samani, H. M. V., Vahabianm., Azizi Mobaser, J Page 69
    Salinity analysis in tidal rivers is generally more complex than normal rivers. The reason of this complexity is tides that occur in sea which in this term affect rivers connected to sea or ocean. Salinity front moves toward the river at high tide duration and vise versa at low tide duration. This is the main reason of mixing of saline and fresh water along the river. In this paper the differential equation of salinity mass transfer and saint-venant equations are solved for tidal conditions using the finite difference control volume method. To demonstrate the ability of the developed model a real case conditions Karun-Bahmanshir and Hafar branches was modeled and salinity of this branches was predicted. Results indicate that salinity in Bahmanshir can be reduced by increasing discharge of fresh water in the artificial channel connecting Karun and Bahmanshir.
    Keywords: Numerical model, Salinity intrusion, Karun, Bahmanshir, Hafar system
  • Shiranih., Afyunim., Hajabbasi, M. A., Hemmat, A. Page 81
    Transportation of chemicals from soil surface toward aquifers is influenced by soil properties, tillage management, leaching and the rate of transportation processes. Models substantially are useful for studying and applying management and it is possible to use them in planning special experiments on water and solute transport. The study was performed in two consecutive years. Different tillage treatments including disk harrowing + two disk harrowing as reduced tillage (15 cm plowing depth) (T1) and moldboard plowing + two disk harrowing as conventional tillage system (30 cm plowing depth) (T2) were used. The above mentioned treatments were done in a randomized complete block design with 3 replications and under corn cultivation for two years. To study bromide transport through the soil, potassium bromide with concentration of 16.67 g/l was sprayed uniformly on the soil surface. Then, bromide transport was predicted by solute transport models. The results showed that with increase of leaching, bromide mass center was moved to deeper layers and this kind of movement can be observed in T2 with more intensity. Comparison between the distributions of bromide concentration by deterministic convection-dispersion equation (DCDE) with measured data revealed that DCDE is more careful in prediction than stochastic CDE (SCDE). In T1, with increase of bromide leaching, CDE models fitted measured data poorly as well. On the opposite side, in T2, CDE models could present appropriate fitting of measured data (after 10 irrigations or 630 mm water). After second and fifth irrigation (126 and 315 mm water), the fitting of CDE models on bromide leaching in the soil under T1 was better than T2. Two-region mobile and immobile model (MIM) and stochastic regional model (SRM) did not present ideal fitting on the bromide transport in soil.
    Keywords: Simulation, Tillage, Bromide, Mass center, Model
  • Balalih., Khalilians., Ahmadianm., Torabi Pelet Kaleh, S Page 95
    Some economists believe that low price of agricultural inputs and governments supportive payments to agriculture sector as important factors cause low efficiency of agricultural inputs in the most of developing countries. Although governments supportive payments to agricultural activities is fulfilled for the purpose of increasing of social benefits, but it will cause some economic and environmental externalities. The objective of the study is to analyse the impacts of energy subsidies adjustment as policy scenarios on aquifer conservation of Hamedan-Bahar plain in Hamedan province, by considering the dynamic relations between aquifer groundwater balance and the agriculture sector. For this purpose the combined use of simulation and optimization (S/O) techniques is considered in a dynamic framework. Analysing of the results indicate that adjustment and reduction of energy subsidies in agricultural sector of Hamedan-Bahar plain, will reduce total exploitation of aquifer groundwater and increase the economic life of Hamedan- Bahar plain aquifer.
    Keywords: Energy Subsidies, Groundwater, Agriculture Sector, Dynamic Programming
  • Moeezipoorm._Kafil . M._Nooeei_S.And Allahyari_H Page 107
    Phytoseiid mites are the most important and studied natural enemies of pest mites. Phytoseiulus plumifer (Acari:Phytoseiidae) is one of the most important natural enemies of spider mites in Iran. This investigation was carried out to examine the effects of the prey species and their different densities on functional response of P. plumifer. Adults of the predatory mite after collection from botanic garden (Karaj) reared on Ficus leaves. The 24-h leaf disc experiments conducted at laboratory condition (27±1ºC, 50±10% RH, 16:8 L:D photoperiod) on apple leaves as host plant. The larvae of Tetranychus urticae and Amphitetranychus viennensis (Acari: Tetranychidae) were offered as prey at the following densities 2, 4, 6, 8, 16, 25, 35 and 2, 4, 6, 8, 16, 25, 35, 45 and 50 for T. urticae and A. viennensis respectively. The results indicated that the predatory mite exhibited type ΙΙI and ΙΙ functional response against the T. urticae and A. viennensis (Acari: Tetranychidae) respectively. After determining the type of functional response parameters must be estimated. The attack coefficient (a) and the handling time (Th) for A. viennensis were 0.0638 ± 0.0164 and 0.9841±0.1494 h, respectively. For T. urticae, b was 0.0021±0.0003 and 0.9696±0.1185h, respectively. Maximum predation on T. urticae and A. viennensis were estimated 24.75 and 24.39 larvae per day.
    Keywords: Phytoseiulus plumifer, Tetranychus urticae, Amphitetranychus viennensis, Functional response