فهرست مطالب

فنآوری تولیدات گیاهی - سال دهم شماره 1 (تابستان 1389)

نشریه فنآوری تولیدات گیاهی
سال دهم شماره 1 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/06
  • تعداد عناوین: 7
|
  • میترا رحمتی، مجید عزیزی، محمدحسن زاده خیاط، حسین نعمتی صفحه 1
    به منظور بررسی تاثیر نیتروژن و تراکم کاشت بر ویژگی های ظاهری، عملکرد گل خشک، میزان اسانس و درصد کامازولن گل های بابونه اصلاح شده (رقم دیپلوئید جرمانیا)، آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در سال زراعی 86-1385 انجام شد. تیمارهای تراکم شامل 20، 25، 40 و 50 بوته در مترمربع در کرت های اصلی و تیمارهای نیتروژن شامل صفر، 10 و 20 گرم (کود اوره، 46 درصد نیتروژن خالص) در مترمربع در کرت های فرعی قرار داده شدند. در زمان گلدهی کامل، قطر گل، قطر نهنج و ارتفاع بوته ها اندازه گیری شدند. وزن خشک گل ها، درصد و عملکرد اسانس و درصد کامازولن در تیمارهای مختلف مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج حاصله نشان داد که افزایش تراکم بوته تا سطح 50 بوته در مترمربع باعث افزایش عملکرد گل خشک و اسانس و هم چنین افزایش درصد کامازولن شد. در حالی که بیش ترین درصد اسانس (77/0 درصد وزنی) در تراکم 40 بوته در مترمربع به دست آمد. درصد و عملکرد اسانس و درصد کامازولن با افزایش کود اوره تا سطح 10 گرم در مترمربع افزایش یافتند، اما میزان عملکرد گل خشک تا بالاترین سطح کود اوره یعنی 20 گرم روند افزایشی داشت. اثر متقابل تراکم بوته و کود اوره بر درصد و عملکرد اسانس در سطح احتمال پنج درصد معنی دار بود، اما بر عملکرد گل خشک، درصد کامازولن و ویژگی های ظاهری تاثیر معنی داری نداشت. بالاترین عملکرد گل خشک و عملکرد اسانس برای این رقم در شرایط آب و هوایی مشهد در تراکم 40 بوته در مترمربع و تیمار 10 گرم اوره در مترمربع به دست آمد.
    کلیدواژگان: اسانس، بابونه، تراکم بوته، کامازولن، نیتروژن
  • حامد دولتی بانه، علی ناظمیه، سید ابوالقاسم محمدی، قاسم حسنی، مشهید هناره صفحه 13
    به منظور شناسایی و ارزیابی صفات مختلف ارقام محلی انگور موجود در استان آذربایجان غربی، مطالعه ای سه ساله (1382-1384) در باغ کلکسیون ارقام انگور در ایستگاه تحقیقات باغبانی دکتر نخجوانی انجام شد. ارزیابی صفات از زمان باز شدن جوانه ها تا هنگام برداشت میوه در هر مرحله فنولوژیکی از برگ جوان، برگ بالغ، گل، شاخه و میوه بر اساس توصیف-نامه (IBPGR) انگور انجام شد. تجزیه داده های مربوط به صفات کمی بر اساس مدل آماری تجزیه واریانس دو طرفه با در نظر گرفتن سال های آزمایش به عنوان تکرار با استفاده از نرم افزارSAS انجام شد. نتایج تجزیه واریانس دو طرفه نشان داد که بین50 رقم انگور مطالعه شده تفاوت معنی داری از نظر کلیه صفات زراعی مانند درصد تشکیل میوه، جوانه زنی گرده و اجزاء عملکرد، سیستم باردهی و زمان رسیدن میوه وجود داشت. هم چنین تنوع بسیار زیادی در صفات گیاه شناسی نظیر شکل برگ، تعداد لوب برگی، رنگ برگ جوان، شکل سینوس دمبرگی، شکل دندانه حاشیه پهنک، اندازه، شکل و رنگ پوست حبه، میزان رشد رویشی بین ارقام مشاهده شد. بر اساس داده های مورفولوژیک ارقام مورد بررسی در شش گروه قرار گرفتند. در کلیه گروه بندی ها رابطه نزدیک بین ارقام شاهرودی و الحقی، خلیلی سفید و قرمز، و نیز تشابه بالایی بین کشمشی سفید و بی دانه قرمز، سفید شخ شخ و رجین، تبرزه سفید و قرمز، دسترچین و گزندایی، سایانی و قزل اوزوم ارومیه، جیغ جیغا و سیاه معمولی مشاهده شد. در این مطالعه 47 رقم انگور شناسایی و دو مورد اشتباه در کشت و یک مورد اشتباه در نام گذاری نیز مشخص گردید
    کلیدواژگان: انگور، توصیف نامه، آمپلوگرافی و آمپلومتری
  • سعید دوازده امامی، محمدرضا جهانسوز، داریوش مظاهری، فاطمه سفیدکن صفحه 25
    به منظور بررسی تاثیر شوری آب آبیاری بر مراحل مختلف رشد گیاه بادرشبویه سه گروه آزمایش در ژرمیناتور، گلخانه و مزرعه در قالب طرح های کاملا تصادفی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان انجام شد. در مرحله جوانه زنی، تاثیر شوری آب آبیاری بر جوانه زنی بذر با اعمال تیمارهای شوری شاهد (3/0) تا 39 دسی زیمنس بر متر (در مجموع 14 تیمار) با 4 تکرار بررسی شد. بالاترین درصد و سرعت جوانه زنی در تیمار شاهد به ترتیب 96 درصد و 7/14 جوانه در روز و کم ترین میزان در تیمار شوری 39 دسی زیمنس بر متر به میزان صفر برای هر دو صفت به دست آمد. تاثیر شوری بر صفت سرعت جوانه زنی شدیدتر از تاثیر بر درصد جوانه زنی بود. در مرحله سبزشدن در گلخانه بالاترین درصد و سرعت سبز شدن در تیمار شاهد به میزان 59 درصد و 8/24 جوانه در روز در شوری شاهد و کم ترین میزان صفر در هر دو صفت در شوری 12 دسی زیمنس بر متر به دست آمد. در مزرعه، تیمارهای شوری 3/0، 3، 6، 12، 15، 18، 21 دسی زیمنس بر متر پس از مرحله 10-8 برگی گیاه در 3 تکرار بر گیاه اعمال شد. این تیمارها بر صفت عملکرد بیولوژی در سطح یک درصد اثر معنی دار داشت. بالاترین میزان عملکرد بیولوژی در تیمار شاهد به میزان 1041 و کم ترین میزان در تیمار 21 دسی-زیمنس برمتر به میزان 256 گرم ماده خشک در متر مربع به دست آمد. با افزایش شوری ارتفاع گیاه از 7/75 سانتی متر در شاهد به 9/41 سانتی متر در تیمار آخر کاهش یافت. تاثیر شوری بر درصد اسانس از نظر آماری معنی دار نبود. بازده اسانس در واحد سطح از 3/3 در تیمار شاهد تا 9/0 میلی لیتر در متر مربع در تیمار 21 دسی زیمنس تغییر نمود. تجزیه کیفی اسانس نشان داد که در تیمارهای مختلف مجموع 5 جز مهم اسانس یعنی نرال، ژرانیول، ژرانیال، نریل استات و ژرانیل استات از 4/64 تا 3/81 درصد تغییر داشت، اما این تغییرات از روند خاصی پیروی نکرد. به طور خلاصه از نتایج این پژوهش مشخص می شود، در گیاه بادرشبویه حساس ترین مرحله به شوری مرحله سبز شدن است و شوری بر عملکرد بیولوژی و عملکرد اسانس در واحد سطح تاثیر معنی دار دارد.
    کلیدواژگان: بادرشبویه، شوری، عملکرد بیولوژیکی، جوانه زنی، اسانس
  • علیرضا عطری، اسکندرزند، محبوبه پرتوی، حسن محمد علیزاده، محمد بازوبندی، سپیده حاتمی، سعید نظری، آذر ماکنالی، اکبر مرادی صفحه 35
    به منظور بررسی احتمال بروز مقاومت در علف هرز تاج خروس نسبت به علف کش های رایج در مزارع چغندر قند در چهار استان چغندرکاری کشور (خراسان، خوزستان، اصفهان و آذربایجان غربی)، آزمایش مزرعه ای به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی و با سه تکرار در سال 1385 انجام شد. فاکتورها عبارت از سه توده علف هرز تاج خروس شامل دو توده مشکوک و یک توده حساس و سه تیمار علف کش شامل پیرامین (کلریدازون 80% WP)، بتانال آ-ام (دسمدیفام 15.7% EC) و شاهد بدون مصرف علف کش بودند. از آن جایی که خصوصیات ژنتیکی و مورفولوژیکی توده های مشکوک و حساس در هر منطقه منحصر به همان منطقه بود، آزمایش های هر منطقه به صورت مجزا از یکدیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج در هر چهار منطقه نشان داد که اختلاف معنی داری بین توده های مشکوک و حساس از نظر تاثیر علف کش ها وجود نداشت. به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق تر تاثیر علف کش ها بر توده های مشکوک و حساس، مقایسه میانگین تاثیر هر یک از علف کش ها بر تعداد (تراکم) و بیوماس توده های مشکوک و حساس به تفکیک و برای هر منطقه انجام شد. نتایج مقایسه میانگین نشان داد که تاثیر علف کش های پیرامین، بتانال آ-ام و تیمار عدم مصرف علف کش بر تعداد و بیوماس هر یک از توده های مشکوک و حساس در کلیه مناطق تقربیا غیر معنی دار بود. به عبارت دیگر تعداد و بیوماس توده های مشکوک و حساس در کلیه مناطق در برابر این علف کش ها رفتار یکسانی داشتند. لذا به نظر می رسد که هنوز علف هرز تاج خروس در مناطق مورد مطالعه نسبت به علف کش های پیرامین و بتانال آ-ام مقاوم نشده و نارضایتی ناشی از عدم کنترل مناسب این علف هرز در مناطق مختلف احتمالا به عوامل دیگری از جمله کیفیت سموم، یا عدم استفاده به مقدار مورد لزوم، یا زمان مصرف و اعمال علف کش ارتباط دارد.
    کلیدواژگان: چغندر، بتانال آ، ام، پیرامین، مقاومت علف هرز
  • حسین زینلی، ولی الله مظفریان، لیلی صفایی، سعید دوازده امامی، سعدالله هوشمند صفحه 49
    بابونه آلمانی، یکی از مهم ترین گیاهان دارویی است. این مطالعه به منظور بررسی تنوع صفات مورفولوژیکی، فنولوژیکی و مقدار اسانس روی چهارده جمعیت بابونه تهیه شده از مناطق اصفهان، اردبیل، اهواز، اراک، کرمان، شیراز و زابل انجام شد. چهارده جمعیت بابونه در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان کشت و پانزده صفت مورفولوژیکی، فنولوژیکی و مقدار اسانس آن ها اندازه گیری شد. تجزیه واریانس صفات نشان داد که همه صفات مورد بررسی به جز وزن تر هر گل تفاوت معنی داری را بین جمعیت ها نشان دادند. ضرایب تنوع فنوتیپی و ژنوتیپی صفات تعداد گل در بوته، وزن تر و خشک هر گیاه و مقدار اسانس نسبت به سایر صفات بیش تر بود. بیش ترین و کم ترین قابلیت توارث عمومی صفات به ترتیب متعلق به صفات تعداد روز تا 50 درصد گل دهی و روز تا ساقه رفتن بود. مقدار اسانس در بین جمعیت ها نشان داد که دامنه تغیرات اسانس در بین جمعیت های مورد بررسی از 24/0 درصد در جمعیت کرمان تا 57/0 درصد در جمعیت شیراز متغیر است. تجزیه خوشه ای، جمعیت های مورد مطالعه را در شش گروه قرار داد که به ترتیب شامل 5، 4، 2، 1، 1 و 1 جمعیت بودند. نتایج هم چنین نشان داد که تنوع صفات مورفولوژیکی، فنولوژیکی و مقدار اسانس با تنوع جغرافیایی مطابقت ندارد. این نتایج ممکن است در انتخاب جمعیت ها برای تلاقی جهت ایجاد ارقام مطلوب مفید باشد.
    کلیدواژگان: اسانس، بابونه آلمانی، تجزیه کلاستر، ضرایب تنوع
  • حسین علی علیخانی، لیلا محمدی صفحه 59
    در این پژوهش 220 جدایه ی ریزوبیومی از دو دشت عمده کشت دیم عدس یعنی دشت مغان و دشت کوهین نمونه برداری و مورد آزمون قرار گرفت. با انجام آزمایش های آزمایشگاهی و گلخانه ای از صحت جنس، گونه و خلوص 184 سویه ریزوبیوم لگومینوزاروم بیووار ویسیه (Rlv) Rhizobium leguminosarum b.v. viciea (lenti) هم زیست عدس اطمینان حاصل شد. در تست تحمل به شوری جدایه های ریزوبیومی هم زیست عدس از محیط کشت YMA+ BTB و نمک NaCl در شوری های 10، 20، 30، 40 و dS/m 50 انجام شد. از بین 184 سویه ی ریزوبیومی هم زیست عدس تعداد 101 سویه ریزوبیومی کاملا حساس (EC=10 dS/m) و تعداد 25 سویه به عنوان خیلی متحمل و 10 سویه (8+2) به عنوان سوپر استرین های کاملا متحمل به شوری بودند. تعداد باکتری های ریزوبیومی رشد یافته مربوط به دشت کوهین در شوری های 10 تا 50 به ترتیب 55، 51، 50، 27 و 8+29 سویه بود در صورتی که در دشت مغان این اعداد به ترتیب برابر 46، 42، 21، 8 و2+6 بود، به طور کلی باکتری های ریزوبیومی دشت کوهین تحمل به شوری بیش تری نسبت به باکتری های ریزوبیومی دشت مغان داشتند. در این پ‍ژوهش میزان تحمل به خشکی سویه های ریزوبیومی در محیط کشت PEG+ YMB انجام پذیرفت. در این آزمون میزان خشکی بر اساس دانستیه ی نوری (O.D) سوسپانسیون باکتریایی تعیین گردید. میزان تحمل به خشکی باکتری های ریزوبیومی در چهار سطح کاملا متحمل، متحمل، حساس و کاملا حساس به ترتیب برابر با O.D> 0.5، O.D=0.4-0.5، O.D=0.3-0.4، و O.D < 0.3 گروه بندی شد. از بین 10 سوپراسترین (سویه های کاملا متحمل) انتخاب شده در آزمون میزان تحمل به خشکی، باکتری های برتر دشت مغان شامل 6 سویه؛ در صورتی که باکتری های برتر مربوط به دشت کوهین 2 سویه بود. در نهایت امید است که سوپراسترین های انتخابی این مرحله از پ‍‍ژوهش از نظر تحمل به شوری و خشکی بتواند در مراحل بعدی طرح مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: خشکی، شوری، ریزوبیوم، سدیم کلراید، پلی اتیلن گلیکول
  • بهمن تقدیری، منصور غلامی، علی دلجو، علی سپهری صفحه 69
    واکنش گیاهچه های سیب زمینی (رقم مارفونا) حاصل از کشت بافت به افزودن نیتروژن و اسید جاسمونیک در تولید ریزغده در شرایط هیدروپونیک آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در گلخانه تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفت. تیمارهای آزمایش شامل نیتروژن در سه سطح صفر (شاهد)، 50 و 100 میلی گرم در لیتر محیط کشت، از منبع نیترات آمونیم و اسید جاسمونیک به صورت محلول پاشی بر روی برگ ها در چهار سطح صفر (آب مقطر به عنوان شاهد)، 1، 5 و 10 میکرومولار در سه تکرار بودند. شاخص های اندازه گیری شده عبارت بودند از: تعداد و وزن کل ریزغده ها، متوسط وزن ریز غده، ارتفاع بوته، تعداد برگ و شاخص برداشت. نتایج نشان داد که بیش ترین تعداد ریزغده، وزن کل ریزغده، متوسط وزن ریزغده و شاخص برداشت از مصرف 50 میلی گرم نیتروژن توام با 5 میکرومولار اسید جاسمونیک به دست آمد. هم چنین بالاترین ارتفاع ساقه و تعداد برگ به ترتیب متعلق به تیمارهای 50 میلی گرم نیتروژن بدون جاسمونیک اسید و 100 میلی گرم نیتروژن توام با یک میکرومولار اسید جاسمونیک بود. کم ترین تعداد و وزن کل ریزغده و تعداد برگ از محلول پاشی 1 میکرومولار اسید جاسمونیک بدون مصرف نیتروژن به دست آمد.
    کلیدواژگان: ریزغده، مارفونا، محلول پاشی برگی
|
  • Rahmatim., Azizim., Hasanzadeh Khayyatm., Neamati, H Page 1
    To evaluate the effects of different plant densities and different levels of nitrogen fertilization on morphological characters, dry flower yield, essential oil and chamazolene content of an improved chamomile cultivar (Germania (diploid)), the experiment was conducted on the base of two factor factorial completely randomized block design with three replications at the research field and experimental laboratory of Ferdowsi University of Mashhad (FUM), Iran, during, 2007-2008. The main plot was plant density at four levels, including D1=20 pl/m2, D2=25 pl/m2, D3=40 pl/m2 and D4=50 pl/m2 and the sub plot was nitrogen in the form of urea (46% nitrogen) at three levels, including N0=control (absence of fertilization), N1=10 g/m2 and N2= 20 g/m2. During the flowering period, growth indices such as plant height, anthodia diameter, dry flower yield, essential oil and chamazolene content were measured. The results showed that the increasing of plant density up to 50 pl/m2 increased flower and essential oil yield and chamazolene content, whereas the highest content of essential oil was obtained at 40 pl/m2. Urea (10 g/m2) produced maximum percent and yield of essential oil (0.77 w/w), but dry flower yield increased with highest level of urea (20 g/m2). Interaction effects of urea and plant density was significant just on the percent and yield of essential oil (p<0.05). Under the climatic conditions of Mashhah, the maximum yield of dry flower and essential oil for this cultivar were observed at 40 pl/m2 with 10 g/m2 urea fertilization.
    Keywords: Chamomile, Chamazolene, Essential oil, Plant density, Urea
  • Doulati Banehh., Nazemiaa., Mohammadi, S. A., Hassani, Gh, Hanareh, M Page 13
    To identification and evaluation of various traits of existing grapevine cultivars in Western Azarbaijan this research was conducted in grape collection of Dr. Nakhjavani Horticultural Research Station for three years. From bud burst to harvest time, at different phonological stages, the shoot, young leaf, mature leaf, flower and fruit characters were recorded based on IPGRI descriptor. Results of variance analysis showed the significant difference among 50 studied cultivars in all traits such as fruit set, pollen germination, bearing system, component of yield and ripening date among cultivars. High diversity in botanical characters such as leaf shape, lobe number, color of young leaf surface, petiole sinus shape, form of teeth, berry size and shape, berry skin color and vegetative growth was observed in cultivars. Based on morphological data all cultivar were grouped in six groups. In all grouping there were a close relation between cultivars of Shahroudi and Alhaghi, Khalili Sefid and Khalili Qermez, Keshmeshi Sefid and Bidaneh Qermez, Sephid Shakhshakh and Rejin, Tabarza Sephid and Tabarza Qermez, Dastarchin and Gazan Daii, Sayani and Qzl Uzum, Jigh jigha and Siyah Mamoli.
    Keywords: Grapevine, Descriptor, Ampelography, Ampelometry
  • Davazdahemamis., Jahansooz, M. R., Mazaherid., Sefidkon, F Page 25
    In order to evaluate effects of water salinity of irrigation on different growth stages of moldavian balm 3 sets of experiments were conducted in agricultural and Nutural Resources Center of Esfahan in 2007. In germination stage, 14 water salinity treatments (0.3 – 39 dS/m) with 4 replications were applied on seeds in germinator, In emergency stage in greenhouse and in field 8 water salinity treatments were applied. According to the results, maximum and minimum germination percent and rate were obtained in control (96 %, 14.7 seed per day) and 39 ds/m (0 % and 0) respectively. About 59 % of seeds in control and 0% in 12 dS/m were emergenced and maximum emergencing rate was 24.8 seed per day in control. In the field, maximum and minimum biological yields were 1041 and 256 gr/m2 dry biomass in control and 21 dS/m respectively. By increasing salinity from 0.3 to 21 dS/m, hieght of plants reduced from 75.7 cm to 41.9 cm and amount of essence in m2 reduced from 3.3 cc to 0.9 cc. There was no significant difference between percent of essence in various treatments. Basic components of essence (neral, geraniol, geranial, neryl acetate and geranil acetate) varied from 64.4% to 81.3%.
    Keywords: Moldavian balm, Water salinity, Essence, Seed germination
  • Atria., Zande., Partovim., Mohammad Alizadehh., Bazoubandim., Hatamis., Maknalia., Tabatabaeim., Moradi, A Page 35
    In order to investigate the herbicide resistance of red root pigweed to some registered herbicides in sugar beet fields in four inmportant sugar beet plantation regions (Khorasan, Khosestan, Isfahan and West Azarbaijan), a fiels experiment was carrioud out in randomized complete block design using factorial experiment with three replications. Treatment consisted of three biotypes of pigweed including two susceptible to resistance and one suseptible to herbicide and three herbicide tratments including Pyramin, Bethanal A-M and not used herbicide as check. Due to peculiar genetics and morphological characteristics of each biotype in each region, experiment of each region was analyzed seperately. The results showed that there is no significant difference between suspected and susceptible biotypes in viewpoint of herbicides effect. Mean comparison indicated that the effect of Pyramin, Bethanal AM and control on mumber and biomass of both pigweed biotypes was the same. It was concluded that pigweed was not yet resistant to registered herbicides and inappropriate control of this weed could be probably refereed to some other factors such as quality of herbide used and incorrect decision for herbide dose, time and method of application.
    Keywords: Sugar beet, Bethanal A, M, Pyramin, Pigweed
  • Zeinalih., Mozafarianv., Safaiil., Davazdah Emamis., Hooshmand, S. A Page 49
    Matricaria recutita is one of the most important cultivated medicinal herbs, particularly in Europe. This study was carried out in order to evaluate morphological, phenological and essential oil variation on fourteen genotypes derived from Esfahan, Arak, Ahwaz, Ardabil, Kerman, Tehran, Shiraz regions. Fourteen genotypes cultivated in complete randomized block design with three replications in Fozveh research farm, Esfahan agriculture research center. Fifteen characters of morphological, phenological and essential oil were measured. Analysis of variance of traits showed significant differences among genotypes for all character except for fresh weight per flower. Coefficient of genotypic and phenotypic variation of number of flower per plant, fresh and dry weight plant and essential oil was higher than other studied character. The highest and the lowest heritability broad sense was belong to number of days to 50 percent flowering and number of days to stem, respectively. Essential oil varied from 0.24% in Kerman genotype to 0.57% in genotype of Shiraz. Cluster analysis divided the genotypes into 6 cluster, each of which having 5, 4, 2, 1, 1 and 1 genotypes. The clustering pattern of the genotypes revealed that geographic diversity was not related to agronomic diversity. These results could be useful in choosing genotypes for intercrossing to develop improved cultivars.
    Keywords: Cluster analysis, Essential oil, Matricaria chamomilla
  • Alikhani, H. A., Mohammadi, L Page 59
    In this research 220 rhizobial bacteria were isolated from two lentil dry land farming flat plains of Moghan and Koohin, and then they were tested in vivo and in vitro to assurance of 184 purified strains of rhizobium leguminosarum biovar vicial (lentil). BTB +YMA culture media with different levels of salinity by NaCl (10, 20 …50dS/m) was used in saline tolerance test of rhizobial lentil symbiosis strains. Among 184 rhizobial strains, 101 strains were completely sensitive (EC=10 dS/m) and 25 strains were very tolerant and 10 strains were super strains which were completely tolerant to salinity. The number of Koohin flat plain grown rhizobial strains in salinity levels of 10 to 50 was respectively 55, 51, 50, 27, 29 while for Moghan flat plain, these numbers were as 46,42, 21, 8 and 6. Altogether Koohin flat plain rhizobacteria were more high saline tolerant than Moghan flat plain rhizobacteria. Drought tolerance test of rhizobial strains was performed in PEG 6000 +YMA culture media. The drought level was evaluated based on optical density of bacterial suspension in this test. Drought tolerance of rhizobacteria were grouped in 4 levels of completely tolerant, tolerant, sensitive and completely sensitive by optical density of OD<0.3, OD=0.3-0.4 OD=0.4-0.5, OD>0.5, respectively. Among 10 super strains(very completely tolerant) which are thoroughly tolerant, 6 super strains of Moghan flat plain and 8 super strains of Koohin flat plain were selected. At last we hope that the super strains (salinity and drought) in this step of research can be used in later green house studies.
    Keywords: Drought, NaCl, PEG, Rhizobium, Salinity
  • Taghdirib., Gholamim., Deljoa., Sepehri, A Page 69
    The response of potato plantles derived from tissue culture to nitrogen and jasmonic acid adding under hydroponic condition was studied in a factorial experiment based on a complete randomized design. The study was carried out in a research green house. Experimental treatments included 3 levels of nitrogen (0, 50 and 100 mg/l of culture media) from the source of ammonium nitrate and 4 levels of jasmonic acid (0, 1, 5 and 10 µM) in three replicates. Total number and weigh of minitubers; average weight of minituber; plant height and number of leaves; and harvest index were studied. The results showed that the highest total number and weight of minituber, average weight of minituber, and harvest index obtained from the treatment of 50 mg nitrogen plus 5 µM jasmonic acid. Also the highest plant stem and leaf number obtained from the treatments of 50 mg nitrogen without jasmonic acid and 100 mg nitrogen plus 1 µM jasmonic acid respectively. The lowest number and total weight of minituber and leaf number; belonged to the treatment of 1 µ M jasmonic acid without nitrogen.
    Keywords: minituber, Marfona, Leaf spray