فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:16 Issue: 5, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/08/29
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مقالات پژوهشی
  • محمد منشوری، هستی دارایی، احمدرضا یزدانبخش صفحات 359-366
    زمینه
    فنل و ترکیبات آن از آلاینده های رایج محیطی هستند که به دلیل پتانسیل زیانشان برای سلامت انسان به عنوان آلاینده های اولویت دار شناخته شده اند. در این تحقیق، پتانسیل پر شترمرغ برای حذف فنل از محلول های آبی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش ها
    حذف فنل از محلول های آبی با پر شترمرغ در سیستم بسته در شرایط گوناگونی از جمله اثر میزان ماده جاذب (در مقادیر 1/0، 2/0، 3/0، 5/0، 7/0، 1 و 5/1 گرم)، غلظت فنل اولیه (در مقادیر 50-1 میلی گرم در لیتر)، زمان تماس (در محدوده 30 دقیقه تا 30 ساعت) و pH (در محدوده 9-2) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تبعیت فرایند جذب از معادلات فروندلیش و لانگمیر بررسی شد. از نرم افزار Excel برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    در پروسه جذب سطحی ناپیوسته، زمان تعادل در 24 ساعت تماس حاصل گردید و میزان حداکثر حذف فنل، در میزان pH 2، برای غلظت 1 میلی گرم در لیتر فنل و مقدار ماده جاذب 7/0 گرم به دست آمد.
    نتیجه گیری
    پر شترمرغ توانایی مناسبی برای جذب فنل در غلظت های پایین دارد. با این حال توانایی این ماده و در نتیجه امکان استفاده از آن برای تصفیه فاضلاب های آلوده به فنل در غلظت های بالا محدود است.
  • زهره روشنی، سید باقر مرتضوی*، علی خوانین، مجید معتمدزاده، ابراهیم حاجیزاده، مهناز محسنی صفحات 367-374
    زمینه

    امروزه اختلالات اسکلتی عضلانی از جمله شایع ترین عوامل زیان آور محیط های کاری است. ایستگاه های کار غیرارگونومیک و طراحی نامناسب مشاغل در محیط های کار، سبب شده که کارگران در معرض ریسک فاکتورهای ایجادکننده اختلالات اسکلتی عضلانی قرار گیرند. در این مطالعه از روش رولا و پرسشنامه اختلالات اسکلتی عضلانی نوردیک برای ارزیابی ریسک ایجاد اختلالات اسکلتی عضلانی اندام فوقانی کارگران در یک شرکت تولید تلویزیون استفاده شد.

    روش ها

    در این مطالعه توصیفی تحلیلی از میان کارگران خطوط مونتاژ، 50 نمونه به طور تصادفی انتخاب شد. روش رولا انجام و پرسشنامه نوردیک برای کارگران تکمیل شد. مشاغل ایمن و ناایمن تعیین شدند و ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی عضلانی مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها

    طبق امتیازبندی روش رولا، در دست راست، 46 درصد موارد در سطح 2، 52 درصد در سطح 3 و 2 درصد در سطح 4 قرار گرفتند. در دست چپ نیز 44 درصد موارد در سطح 2، 54 درصد در سطح 3 و 2 درصد موارد در سطح 4 قرار داشتند. همچنین هیچ کدام از مشاغل در سطح 1 قرار نمی گیرند و فقط در شغل APT کار (تست مونتاژ شاسی) در هر دو دست 25 درصد افراد در سطح 4 قرار می گیرند. نتایج بررسی میزان فراوانی اختلالات اسکلتی عضلانی نیز نشان داد که بالاترین درصد ناراحتی به ترتیب مربوط به کمر و شانه (48%)، گردن (28%) و پشت (24%) است.

    نتیجه گیری

    متغیرهای مورد مطالعه با اختلالات اسکلتی عضلانی اندام فوقانی رابطه نداشتند. این مساله احتمالا به دلیل کم بودن سن و سابقه کار افراد و همچنین تاثیر پذیری تعدادی از متغیرها از عوامل دیگر می باشد.

  • بدریه سحرگاهی، رامین پرمهر، منصور رضایی، محمدرضا نادری، صغری محمدی، علی مرادی صفحات 375-379
    زمینه
    پایش شاخص قد به سن در دوران کودکی و نوجوانی بسیار مهم است، متاسفانه در معاینات غربالگری برای مشکلات تغذیه ای دانش آموزان، فقط بر 3 درصد دانش آموزان خارج از جاده سلامت (نمودارهای وزن، قد یا BMI) تاکید می گردد، در حالی که توجه به توزیع کلی رشد دانش آموزان در مقایسه با توزیع نرمال اهمیت بیشتری دارد. هدف این مطالعه، مقایسه توزیع دانش آموزان مورد مطالعه بر اساس نمودارهای کشوری قد به سن ایران با توزیع نرمال است.
    روش ها
    این مطالعه مقطعی روی نتایج غربالگری شاخص قد به سن 7940 دانش آموز شهرستان اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 87-1386 به تفکیک جنس انجام شد. نتایج مشاهدات با مقادیر مورد انتظار از توزیع نرمال با استفاده از آزمون تطابق نظری مجذور کای تحلیل گردید.
    یافته ها
    توزیع شاخص قد به سن دانش آموزان با توزیع نرمال استاندارد، اختلاف معنا دار دارد (05/0>P). در مجموع 1/61 درصد از دانش آموزان زیر صدک 50 قرار دارند.
    نتیجه گیری
    تعداد دانش آموزان خوب رشدیافته از نظر قدی در جامعه مورد بررسی کم تر از حد انتظار است. لذا توجه به این کودکان در جهت پیشگیری از کوتاه قدی ضروری است.
  • وحید تادیبی، مهرعلی رحیمی، زهرا بیات صفحات 380-390
    زمینه
    هدف این پژوهش بررسی آثار تمرین با و بدون دستکاری دارویی بر میزان برخی از متابولیت ها و سوبستراهای خون در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 بود.
    روش ها
    49 زن مبتلا به دیابت نوع 2 به طور تصادفی به 4 گروه تمرین-داروی کامل، تمرین-نیمه دارو، بی تمرین-داروی کامل، و بی تمرین-نیمه دارو تقسیم شدند مداخله تمرینی شامل 8 هفته سه جلسه ای فعالیت ایروبیک بود. گلوکز خون ناشتا، گلوکز 2 ساعت بعد از وعده غذایی، تری گلیسیرید، کلسترول، کلسترول LDL و HDL، اوره و کراتینین پیش و پس از مداخله در 4 گروه اندازه گیری شد.
    یافته ها
    در گروه تمرین-داروی کامل، کاهش معنا داری در گلوکز ناشتا، گلوکز دو ساعت بعد از وعده غذایی، تری گلیسرید و اوره مشاهده شد. در گروه تمرین-نیمه دارو فقط گلوکز ناشتا کاهش معنادار داشت. در گروه بی تمرین-داروی کامل افزایش گلوکز ناشتا، گلوکز 2 ساعت بعد از وعده غذایی و اوره معنادار بود. در گروه بی تمرین-نیمه دارو افزایش معناداری در گلوکز ناشتا، گلوکز 2 ساعت بعد از وعده غذایی، تری گلیسرید و کراتینین مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    فعالیت بدنی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 می تواند بهبود کنترل قند خون و کاهش سطح تری گلیسرید و اوره را در پی داشته باشد. بهترین نتیجه، زمانی حاصل می شود که فعالیت بدنی با مصرف کامل داروهای تجویزی همراه باشد. مصرف دارو به تنهایی نمی تواند کمکی در بهبود وضعیت شاخص های متابولیک این دسته از بیماران داشته باشد و انجام فعالیت های بدنی مناسب در فرآیند درمان بسیار مهم است. از طرفی کاهش دوز داروی مصرفی بدون تمرین بدنی می تواند عواقب وخیمی برای بیماران دیابتی نوع 2 داشته باشد.
  • فرشته آئین، حسین رفیعی صفحات 391-403
    زمینه
    بستری شدن کودک می تواند اثرات منفی روی سلامت روانی وی داشته باشد. هدف از این مطالعه، تبیین تجربیات کودکان سن مدرسه از بستری شدن در بیمارستان بود.
    روش
    مطالعه با رویکرد کیفی از نوع آنالیز محتوای قراردادی بر روی 25 کودک سن مدرسه مبتلا به بیماری مزمن بستری در بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران و بیمارستان هاجر شهرکرد در سال 1388 انجام گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات با استفاده از تکنیک های غیرمستقیم نقاشی و داستان سرایی انجام شد.
    یافته ها
    یافته های مطالعه منعکس کننده تجربیات مثبت و منفی کودکان از بستری شدن بود. ترس از درد، تهدیدکننده بودن محیط بیمارستان، نگرانی از عقب ماندگی تحصیلی و کسالت آور بودن محیط بیمارستان، تجربیات منفی کودکان را تشکیل می داد. کودکان در پاسخ به ترس و نگرانی، از استراتژی های مقابله ای خودمحافظتی و جستجوی اطمینان خاطر استفاده می کردند. یافتن دوستان جدید، آشنایی با نقش های کادر درمان، ارتقاء سازگاری با استرس و آشنایی با پروسیجرهای تشخیصی و درمانی، تجربیات مثبت حاصل از بستری شدن در بیمارستان بود.
    نتیجه گیری
    بستری شدن، ذاتا تجربه مثبتی برای کودکان به همراه دارد و تجربیات منفی کودکان از بستری شدن ناشی از عدم توجه به ویژگی ها و نیازهای تکاملی آنان و فقدان به کارگیری مداخلات موثر مطابق با این نیازهاست. به کارگیری نگاه کل نگر در مراقبت از کودکان می تواند تجربه کودکان از بستری شدن را به یک تجربه مثبت تبدیل نماید.
  • کیومرث شرفی، جمشید درایت، تارخ خدادادی، مقداد پیرصاحب صفحات 404-410
    زمینه
    فاضلاب خانگی از مهم ترین منابع پخش عوامل عفونت زا در محیط است. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت آلودگی انگلی فاضلاب خام شهرهای استان کرمانشاه بود.
    روش ها
    پژوهش به صورت توصیفی- مقطعی در طی مدت 5 ماه به اجرا درآمد. هر پنج روز یک بار از فاضلاب خام وارد شده به تصفیه خانه شهرهای کرمانشاه، گیلانغرب، اسلام آبادغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب و پاوه، یک لیتر نمونه برداشت شد و در نهایت 180 نمونه مورد آزمایش قرار گرفت. آنالیز انگلی بر اساس روش جدید بیلنجر با لام شمارش مک مستربا حجم حفره ای 3/0 میلی لیتر انجام گرفت.
    یافته ها
    میانگین تعداد کل تخم انگل در فاضلاب خام شهرهای کرمانشاه، سرپل ذهاب، پاوه، قصرشیرین، اسلام آباد غرب و گیلانغرب به ترتیب برابر با 27/50، 41/53، 72/45، 85/35، 94/39 و 8/44 و میانگین تعداد کیست تک یاخته ها به ترتیب برابر با 1/30، 93/21، 42/25، 95/19، 1/18 و 61/15 عدد در لیتر بود.
    نتیجه گیری
    در حال حاضر آلودگی به کرم آسکاریس در سطح جامعه همچنان، بالاتر از بقیه انگل هاست و شیوع بیماری های انگلی در این استان باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد. ارتقاء تصفیه خانه های فاضلاب، عدم آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب خام و ترویج اصول صحیح گندزدایی سبزیجات می تواند از راهکارهای کاهش آلودگی انگلی در جامعه باشد.
  • منصور بیرامی، حسن عشایری، یحیی مدرسی، عباس بخشی پور، هاشم فرهنگدوست صفحات 411-420
    زمینه
    افراد دوزبانه معتقدند که هنگام استفاده از زبان اول، هیجانات قویتری تجربه می کنند. در مطالعه حاضر، این ادعا از منظر روان فیزیولوژی بررسی شد. همچنین اثر سن و محیط کسب زبان بر تظاهرات فیزیولوژیک زبان اول و دوم افراد دوزبانه مورد بررسی قرار گرفت.
    روش ها
    60 دوزبانه متوالی زودهنگام ترکی- فارسی و کردی– فارسی ایرانی مورد بررسی قرار گرفتند. محرک های هیجانی شامل واژگان و عبارات مبین خشم (ناسزا و توهین) و عبارات مبین ابراز علاقه و تحسین بود. ضربان قلب شرکت کنندگان حین شنیدن واژگان هیجانی زبان اول و دوم با استفاده از بیوفیدبک ثبت گردید. ضربان قلب شرکت کنندگان در سه حالت پایه، شادی و خشم در زبان اول و دوم با روش آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر بررسی شد.
    یافته ها
    شنیدن عبارات مبین خشم (ناسزا و توهین) با زبان مادری، ضربان قلب افراد دوزبانه ترکی- فارسی و کردی- فارسی را بیشتر از واژگان زبان دوم افزایش داد. همچنین شنیدن عبارات مبین ابراز علاقه (شادی) با زبان مادری در مقایسه با عبارات مشابه زبان دوم، افزایش بیشتری در ضربان قلب شرکت کنندگان دوزبانه ایجاد کرد.
    نتیجه گیری
    ثبت ضربان قلب یک روش مفید و حساس برای بررسی همبسته های روان فیزیولوژیک زبان می باشد. تظاهرات فیزیولوژیک مواجهه شنیداری با واژگان هیجانی زبان اول و دوم به طور معناداری متفاوت بوده و نشانگر آن است که زبان مادری در دوزبانه های متوالی زودهنگام از بار هیجانی بالاتری برخوردار است.
  • سهیلا رشادت، نسرین اعظمی، سید رامین قاسمی، علی الماسی، علی عزیزی صفحات 421-426
    زمینه
    بیماری کوررنگی، اختلالی ارثی است که در آن فرد قادر به تفکیک رنگ ها نیست. بررسی ها نشان داده است که رانندگان کوررنگ دو برابر رانندگان نرمال دچار حوادث اتومبیل می شوند. با توجه به ضرورت بررسی علل مربوط به آمار بالای تصادفات رانندگی در سطح کشور و عدم وجود آمار رسمی در زمینه میزان شیوع این اختلال در رانندگان وسایل نقلیه، این پژوهش به منظور شناسایی شیوع کوررنگی در این جامعه انجام شد.
    روش ها
    در این مطالعه مقطعی، کلیه رانندگان مراجعه کننده به واحد اپتومتری مرکز ثامن الائمه کرمانشاه طی سال های 87-1384 (28009 نفر) از نظر اختلال دید رنگ با تست Ishihara مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی استفاده شد.
    یافته ها
    از مجموع 28009 راننده مراجعه کننده، 784 نفر (8/2%) با اختلال دید رنگ شناسایی شدند. بیشترین نوع کوررنگی به ترتیب شامل سبزکور کامل (4/55%)، سبز قرمز (7/20%) و قرمزکور (2/14%) بود. همچنین شیوع کوررنگی در سال های 85-1384،1386 و 1387 به ترتیب 23/3، 02/3 و 93/1 درصد بود.
    نتیجه گیری
    شیوع کوررنگی در این مطالعه کم تر از برخی مطالعات مشابه بوده اما با توجه به وجود این عارضه به عنوان یکی از عوامل خطر بروز تصادفات، پیشنهاد می شود مسئولان نسبت به غربالگری کوررنگی در رانندگان توجه جدی داشته باشند.
  • گزارش کوتاه
  • عزت الله صادقی، رضا پورمیرزا کلهری، منصور رضایی، ارسلان نادری پور صفحات 427-432
    هدف این مطالعه بررسی میزان بروز عوارض آن‍ژیوگرافی تشخیصی و درمانی انجام گرفته در بیمارستان امام رضا کرمانشاه در سال 1390 بود. در یک مطالعه توصیفی–تحلیلی 259 بیمار تحت آنژیوگرافی تشخیصی درمانی، از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها فرم معاینه قبل از آنژیوگرافی و چک لیست عوارض پس از آنژیوگرافی بود. در این مطالعه، 3/84 درصد نمونه ها مرد و بیشترین روش دستیابی به عروق، فمورال راست بود. میزان بروز خونریزی بعد از آنژیوگرافی 77/0، آنورسیم کاذب 38/0، هماتوم 38/0، عفونت محل آنژیوگرافی 38/0 و بروز کلی عوارض 9/1 درصد بود.
  • نامه به سردبیر
  • صفحات 433-434
    روزانه در جهان بیش از 10 میلیون آزمون پرتونگاری صورت می گیرد (1). تنها در امریکا سالانه بیش از 15 میلیون آزمون پرتونگاری پرتابل انجام می شود (2). رشد به کارگیری آزمون های پرتونگاری، افزایش پرتوگیری بیمار و پرتونگار توسط دستگاه های پرتابل با توان و کیفیت پایین پرتو تولیدی را مطرح می کند (3).
    پرتوگیری حین آزمون های پرتابل برای پرتونگاران باعث بروز عوارض دیررس و احتمالی خواهد شد که ناشی از پرتوگیری با دوز کم اما مزمن است. بروز عوارضی چون انواع سرطان ها وآسیب های ژنتیکی فاقد دوز آستانه است. هیچ دوزی از پرتوگیری بی خطر نیست، این مساله اهمیت رعایت قوانین حفاظت در برابر پرتوها را بیش از پیش روشن تر می سازد (4).
    تضعیف شدن اشعه x تابع زمان پرتودهی، موانع حفاظتی اولیه و ثانویه و میزان فاصله از کانون اشعه است که با توجه به این که شدت اشعه طبق قانون عکس مجذور فاصله (I∝1/d2)تغییر می کند، افزایش فاصله از کانون اشعه ساده ترین روش حفاظت می باشد. محدودیت فاصله گیری پرتونگاران به علت کوتاه بودن کابل سیستم کنترل باعث استفاده غیراستاندارد کاربران این دستگاه ها با افزایش طول سیم کلید فرمان دستگاه های پرتابل شده که ضمن خطر قطعی مکرر، اتصال کوتاه سیستم، احتمال آلودگی میکروبی و باکتریایی و انتقال این آلودگی ها به بخش های ایزوله نیز مطرح می باشد. همچنین آمار بالای خرابی زودهنگام کلیدهای فرمان به علت کشش سیم و ضربه منجر به عدم سرویس دهی منظم دستگاه ها می گردد.
    لذا شرکت های سازنده دستگاه های پرتابل برای رفع این نقیصه اقدام به اضافه کردن گزینه انتخابی کنترل از راه دور، البته با عملکردی محدود و هزینه ای گزاف برای دستگاه های پرتابل مدل خاص نموده اند که هیچ کدام قابلیت پایش ندارند.
    باتوجه به قدیمی بودن بخش اعظم دستگاه های پرتونگاری پرتابل کشور، مقرون به صرفه ترین روش ارتقاء سیستم های موجود است.
    لذا جهت رفع مشکلات دستگاه های موجود، پکیجی با همکاری و سرمایه گذاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طراحی و ساخته شد و در بیمارستان امام رضا (ع) نصب و راه اندازی گردید این پکیج قابلیت انتقال صدا و تصویر رنگی بیمار و فرامین مورد نیاز را دارد و تا فاصله 80 متر با بهترین کیفیت کار می کند. تمامی مراحل تست نیز با موفقیت انجام و در حال حاضر نیز از آن بهره برداری می شود و نتیجه حاصله تمامی اهداف موردنظر تیم را برآورده کرده و در مرحله تجاری سازی می باشد.
    از مزایای کاربردی دستگاه می توان به حداقل هزینه، ایفای نقش موثر در کاهش پرتوگیری پرتونگاران، بیماران و سایر کارکنان، ارتقاء سرعت انجام آزمون های پرتابل و کاهش تکرار آزمون به دلیل نظارت مستقیم و کامل اشاره نمود. یکی از مهم ترین مزایای این سیستم، قابلیت نصب روی انواع دستگاه ها بدون نیاز به هیچ گونه تغییری در سیستم کنترل آن ها می باشد طوری که به موازات سیستم قبلی نصب شده و در هر لحظه امکان استفاده از هر دو سیستم وجود دارد لذا در صورت بروز اشکال در هر یک می توان از سیستم دیگری استفاده نمود. این مزیت باعث می شود دستگاه ها از سرویس دهی خارج نشوند. مهم ترین تاثیر اقتصادی سیستم طراحی شده، عدم وابستگی به خارج و عدم استفاده از تجهیزات بسیار خاص و کم مصرف در آن است
|
  • Mohammad Manshouri, Hasti Daraei, Ahmad Reza Yazdanbakhsh Pages 359-366
    Background
    Phenol and its compounds are common environmental contaminants، which because of their potential harm to human health، are considered as priority pollutants. In this study، the potential of ostrich feather for phenol removing from aqueous solution was studied.
    Methods
    Removing the phenol from the aqueous solution was studied via considering the effect of absorbent (0. 1، 0. 2، 0. 3، 0. 5، 0. 7، 1 and 1. 5)، initial phenol concentration (1 to 50 mg/L)، contact time (30 min to 30 hr) and pH (2 to 9) in batch phase. The Description of adsorption Freundlich isotherm has also been accomplished and Excel Software was employed for analyzing the data.
    Results
    In the Batch ion-exchange process، it reached equilibrium after about 24 hour of contact and the maximum removal of phenol received in the pH range 2 for an initial concentration of 1 mg/L and 0. 7 g adsorbent dose.
    Conclusion
    Ostrich feather has higher adsorption capacity for phenol in low densities. However، the experimental results indicated that the capability of feather to absorb phenol and consequently its possible utilization in the treatment of phenol-contaminated solution and its adsorptive capacity is limited in high densities.
  • Zohre Rowshani, Seyyed Bagher Mortazavi, Ali Khavanin, Majid Motamedzade, Ebrahim Hajizade, Mahnaz Mohseni Pages 367-374
    Background

    Nowadays، Musculoskeletal Disorders (MSDs) are the most common problems in the workplaces. Non-ergonomic workstation and job design lead the workers to expose to various kinds of risk factors that cause MSDs. In this study، Rapid Upper Limb Assessment (RULA) and Nordic musculoskeletal questionnaire (NMQ) were used for assessing the risk of cause musculoskeletal disorders (MSDs) at a TV manufacturing company.

    Methods

    In this cross-sectional study، 50 workers were selected randomly from assembly lines workers. Then RULA method was performed and NMQ was completed for workers too. Jobs were categorized into two parts of safe and unsafe jobs and musculoskeletal disorders risk factors were assessed.

    Results

    According to RULA scoring method، for right hand، 46% of cases were at grade 2، 52% of cases were at grade 3 and only 2% of cases were at grade 4. Regarding left hand 44% of cases were at grade 2، 54% of cases were at grade 3 and 2% of cases were at grade 2. Also، no job was at grade 1and only in APT 25% of cases were in grade 4 for both hands. Results from NMQ have also showed that most prevalent disorders were among waist & shoulder (48%)، neck (28%) and back (24%) respectively.

    Conclusion

    This study showed that the mentioned variables had no relation with musculoskeletal disorders. This، perhaps، is the result of lower age and their low experience of the workers as well as the interference of some extraneous variables.

  • Badrieh Sahargahi, Ramin Pormehr, Mansour Rezaei, Mohammad Reza Naderi, Soghra Mohammadi, Ali Moradi Pages 375-379
    Background
    Monitoring height for age is very important indicator in children and teenagers periods. Unfortunately in screening for students’ nutritional problems، only students with height below 3rd percentile of health road (height، weight or BMI charts) are reported and plotted in national growth charts، whereas attention to total normal distribution of student growth and comparison with it is more important. The aim of this study was to compare national students’ height for age distribution charts with normal distribution.
    Methods
    In this cross-sectional study 7940 male and female students of Islam Abad-e-Gharb were studied during nutritional school screening from 2007 to2008. The distribution of this index compared with standard normal distribution using Chi square goodness of fit test.
    Results
    There was a significant difference (P<0. 05) between height tow age and standard normal distribution a mong the students. Besides، 61. 1 percent of students fall under 50th percentiles.
    Conclusion
    The number of well-nourished students in Eslamabade-Gharb was less than what was expected. Thus، paying attention to the malnourished students for prevention of shortness seems to be necessary.
  • Vahid Tadibi, Mehr Ali Rahimi, Zahra Bayat Pages 380-390
    Background
    The purpose of this study was to investigate the effects of aerobic training with and without drug modification on some blood metabolites and substrates in women with type 2 diabetes.
    Methods
    Forty-nine women with type 2 diabetes were randomly divided into four groups as following: training-full drug، training-half drug، no training-full drug، and no training-half drug. Training intervention included three aerobic activities per week for eight weeks. Fasting blood glucose، blood glucose 2h after meal، triglyceride، cholesterol، LDL، HDL، urea، and creatinine were measured before and after intervention in all groups.
    Results
    In the training-full drug group، fasting blood glucose، blood glucose 2h after meal، triglyceride، and urea decreased significantly after the intervention. In the training-half drug group، the only significant change was a decrease in fasting level of blood glucose. In the no training-full drug group، significant increases were observed in fasting blood glucose، blood glucose 2h after meal، and urea. In the no training-half drug group، fasting blood glucose، blood glucose 2h after meal، triglyceride، and creatinine increased significantly.
    Conclusion
    Physical activity can lead to better control of blood sugar، decreased urea and triglyceride levels in women with type 2 diabetes. Optimal results will be obtained if the training be conducted in conjunction with the full drug intervention. Drug treatment alone، could not help this patients regarding metabolic indices. A proper physical training is important in the treatment process. However، reduction in drug use، without any training could have harmful consequences for these patients.
  • Fereshteh Aein, Hossein Rafiee Pages 391-403
    Background
    Hospitalization can affect children psychological health. The aim of this study was to explore how children experience hospitalization.
    Methods
    Using conventional content analysis، the data were collected through indirect techniques including drawing and storytelling on 25 children aged 7-12 years old in 2009 from two paediatric Hospitals of Hajar and Tehran (located in Shahre-Kurd and Tehran respectively).
    Results
    The results showed that children had both negative and positive experiences from hospitalization. Fear of painful procedures، threatening environment of hospital، concerns about schooling failure and boring environment of the hospital were negative experiences of children. The children have used self-protection and seeking reassurance to cope with their fears and concerns. Hospitalization also was a good opportunity for children to enhance their social and adaptive skills and abilities by making new friends and learning more about medical procedures and professionals.
    Conclusion
    Hospitalization can be both a positive and negative experience for children. All negative experiences of hospitalized children are due to poor attention to developmental needs of children in health care planning in hospitals. Using holistic care view with hospitalized children، will make hospitalization a positive experience for children.
  • Kiomars Sharafi, Jamshid Derayat, Tarokh Khodadadi, Meghdad Pirsaheb Pages 404-410
    Background
    Domestic wastewater is a most important source of infectious factors in the environment. The aim of this study was to determine the raw wastewater parasitic contamination of cites of Kermanshah Province.
    Methods
    This study was a descriptive cross–sectional one which was carried out in 5 months، sampling was accomplished once a five days from inlet raw wastewater to treatment plants of Kermanshah، Gilane-Gharb، Eslamabade-Gharb، Ghasre-Shirin، Sarpole-Zahab and Paveh (6 samples per month) and a total of 180 samples were tested. Analysis to identify protozoan cysts and helminthes eggs according to a modified Bailenger method by Mac Mster counting slide (with a hole size 0. 3 ml) was conducted.
    Results
    The results showed that the average total number of parasite egg in raw wastewater cities of Kermanshah، Sarpole-Zahab، Paveh، Ghasre-Shirin، Eslamabade-Gharb and Gilane-Gharb 50. 21، 53. 41، 45. 72، 35. 85، 39. 94 and 44. 8 per liter respectively. For the amount of protozoan cysts was 30. 1، 21. 93، 25. 42، 19. 95، 18. 1 and 15. 61 per liter respectively.
    Conclusion
    The results showed that being infected with the Ascaris worm in the community was higher than the other parasites and outbreaks of parasitic diseases in this province should be studied meticulously. Upgrading wastewater treatment plants، non-irrigated of crops with raw wastewater and promoting the principles of correct disinfection of vegetables can help solutions to reduce parasitic infections in the community.
  • Mansur Bayrami, Hasan Ashayeri, Yahya Modarresi, Abbas Bakhshipur, Hashem Farhangdoost Pages 411-420
    Background
    Bilingual individuals reported that they experience more intensive emotions in native language. This study tries to investigate this claim psychophysiologicaly. The effect of age and second language acquisition context on physiological appearances of first and second languages were also investigated.
    Methods
    60Turkish and Kurdish bilinguals were explored. The emotional stimuli employed in this study were composed of words and phrases indicating anger (insult and curse) and words and phrases indicating affections and admiration. The heart rate of participants was recorded by a biofeedback system during hearing of emotional words in two languages during three phases of base، happiness and anger. The collected data analyzed using Repeated Measures of ANOVA.
    Results
    The Findings demonstrated that in both Turkish and Kurdish bilinguals، hearing phrases indicating anger (insults and curse) in native language produces more acceleration in heart rate than hearing them in second language، and hearing endearment phrases (happy) in native language increased more heart rate than hearing them in second language.
    Conclusion
    Heart rate recording is a useable and sensitive method for studying psycho physiological correlations of language.
  • Soheila Reshadat, Nasrin Azami, Seyed Ramin Ghasemi, Ali Almasi, Ali Azizi Pages 421-426
    Background
    Color blindness is an inherited disorder in which a person cannot distinguish colors from each other. Color blind drivers are involved in car accident twice as much as others. According to the importance of identifying causes of a lot of car accidents in Iran and shortage of similar studies in this regards، this research was done to study the prevalence of color blindness in drivers.
    Methods
    In this cross-sectional study all drivers (28009) - who referred to optometry unit of Samen-ol-Aeme Clinic of Kermanshah in 2005- 2008 - were examined by Ishihara Test. Data was analyzed using SPSS software and descriptive statistics.
    Results
    From 28009 drivers in this research just 784 individuals (2. 88%) were diagnosed as color blind. The most types of color blindness were deuteranopia (55. 4%)، Red-Green (20. 7%)، and protanopia (14. 2%) respectively. Also during 2005 and 2006 the prevalence of color blindness was 3. 23%، in 2007 was 3. 02% and in 2008 this prevalence decreased to 1. 93%.
    Conclusion
    The prevalence of color blindness in this study was lower than similar studies، but with regard to its relation with car accidents، it is suggested that authorities pay attention to screening of color blindness in drivers.
  • Ezatollah Sadeghi, Reza Pourmirza Kalhori, Mansour Rezaei, Arsalan Naderipour Pages 427-432
    The aim of this study is to evaluate the complication rate of diagnostic and interventional angioplasty performed by vascular surgeon in Imam Reza Hospital in Kermanshah، in 2010-2011. In this descriptive –analytic study، 259 patients who underwent diagnostic interventional angiography in Imam Reza Hospital of Kermanshah were selected using convenience sampling. The data gathering tool was a pre- angiography form and a complication check list. The data were analyzed using SPSS-16 and Fishers and chi-square tests. In this study، 84. 3% of patients were male and 15. 7% were female. The most common method of vascular access was right Femoral angiography. The incidence rate of bleeding after angiography was 0. 77%، pseudo aneurysm was 0. 38%، regional hematoma was 0. 38% and infection was 0. 38%. The overall complication rates was 1. 9%.