فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی رازی
سال نوزدهم شماره 9 (پیاپی 102، آذر 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/09/04
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سمیه محمدی، حمیدرضا مختاری نیا *، فرهاد طباطبایی، رضا نجات بخش صفحات 1-11
    زمینه و هدف

    در حدود 90% دانش آموزان کوله پشتی حمل می کنند. کوله پشتی نامناسب، منجر به درد سرشانه، پشت، کمر و ناهنجاری های اسکلتی می شود. حمل کوله پشتی سنگین تر از 10% وزن بدن توصیه نمی شود. هدف پژوهشگران بررسی وضعیت کوله پشتی دانش آموزان از نظر تطابق با ابعاد آنتروپومتریک (Anthropometric)و محدوده وزن بوده است.

    روش کار

    در پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر، از 50 دانش آموز دختر و پسر داوطلب در اندازه گیری ابعاد بدنی و مقایسه با کوله پشتی هایشان و 212 دانش آموز دختر که به صورت تصادفی چند مرحله ای از مدارس دخترانه شهر تهران انتخاب شده بودند، برای مقایسه وزن کوله پشتی با محدوده وزنشان استفاده شده است. ابعاد بدن با دستگاه آنالیز حرکت (VICON 460V، Oxford، UK) اندازه گیری شد و فاکتورهای ارگونومیک (Ergonomic) کوله پشتی توسط چک لیستی ثبت گردید. برای اندازه گیری وزن از ترازوی دیجیتال و جهت محاسبه شاخص توده بدنی از نرم افزار WHO استفاده گردید.

    یافته ها

    بین پهنای شانه و عرض بالایی کوله پشتی، پهنای کمر و عرض پایینی کوله پشتی، عرض سرشانه و عرض بند سرشانه کوله پشتی، ارتفاع پشت و ارتفاع کوله، تفاوت معنادار وجود داشت. عرض بالایی کوله پشتی ها از پهنای سرشانه کودکان بزرگ تر بوده، عرض پایینی کوله پشتی ها از عرض کمر بزرگ تر بوده، پهنای بند سرشانه از عرض سرشانه کوچک تر بوده و ارتفاع کوله پشتی ها از ارتفاع پشت کودکان بلندتر بوده است. 8% دسته کوله ها،44% بند سرشانه ها و 34% پشت کوله ها، لایی گذاری مناسب داشتند. 2% کوله پشتی ها بند کمری داشتند و هیچکدام دارای بند قفسه سینه نبودند. بند سرشانه 8% کوله پشتی ها S شکل بود و 4% کوله پشتی ها چرخ دار بودند. تنها 3/28%وزن کوله پشتی ها زیر 10% وزن بدن بوده است.

    نتیجه گیری

    آگاهی افراد از فاکتورهای ارگونومیک در هنگام انتخاب و خرید کوله پشتی مناسب بسیار موثر است، اما تولیدکنندگان نیز باید به تولید کوله پشتی ارگونومیک تشویق شوند. کاستن از وسایل اضافی کوله پشتی توسط والدین مفید است. برنامه های مدیریتی آموزش و پرورش برای دانش آموزان و مسئولین مدارس، درمورد آگاهی از مخاطرات تهدید کننده سلامتی، هنگام استفاده از کوله پشتی غیر ارگونومیک نیز لازم است.

    کلیدواژگان: ارگونومی، آنتروپومتری، کوله پشتی، دانش آموز
  • رحیم احمدی، وحید عسگری، غلامرضا عابدی صفحات 12-17
    زمینه و هدف
    مطالعات مختلف نشان می دهند که مصرف دخانیات می تواند عملکرد غده تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این پژوهش، بررسی اثرات مقایسه ای دود سیگار و قلیان بر هورمون های TSH، T3 و T4 در موش های صحرایی نر می باشد.
    روش کار
    در این تحقیق تجربی– آزمایشگاهی، موش های صحرایی نر نژاد ویستار مورد آزمایش قرار گرفتند. نمونه های مورد بررسی به گروه های 5 سری شاهد، دریافت کننده دود قلیان و دریافت کننده دود سیگار تقسیم شدند و به مدت 6 هفته تحت تجربیات آزمایشگاهی قرار گرفتند. پس از این مدت، نمونه های خونی از طریق خونگیری از قلب جمع آوری شدند. بعد از تهیه سرم، سطح هورمون های TSH، T3 و T4 با استفاده از روش رادیوایمونواسی (Radioimmunoassay) مورد سنجش قرار گرفتند. در نهایت داده های حاصل با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس، بین گروه ها مورد مقایسه واقع شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که هورمون های T3 و T4 در موش های دریافت کننده دود سیگار نسبت به گروه شاهد، دچار افزایش معنی دار شدند (به ترتیب 001/0> p و 01/0> p). علاوه براین، سطح سرمی این هورمون ها در موش های دریافت کننده دود قلیان نیز نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری افزایش یافتند(01/0> p). همچنین سطح سرمی هورمون TSH در موش های دریافت کننده دود سیگار، دچار کاهش غیر معنی دار و در موش های دریافت کننده دود قلیان، دچار افزایش غیر معنی دار شد.
    نتیجه گیری
    نتایج بیانگر آنند که مصرف دود سیگار یا قلیان افزاینده عملکرد اندوکرینی(Endocrinological) تیرویید و به این واسطه افزاینده سطح سرمی هورمون های T3 و T4 است. بر این مبنا، از دیدگاه پاتوفیزیولوژیک، تاثیر دخانیات در ایجاد پرکاری تیرویید قابل توجه است.
    کلیدواژگان: دود سیگار، دود قلیان، TSH، T3، T4، موش صحرایی
  • علیرضا علیزاده قویدل، سیما بشاورد، هومن بخشنده آبکنار، محمد مهدی پیغمبری صفحات 18-29
    زمینه و هدف
    بیماران به دنبال جراحی قلب به علت داشتن ریسک فاکتورهای زمینه ای، استعداد بیشتری برای پیدایش زخم فشاری نسبت به بیماران مراقبت حاد عمومی دارند. همچنین زخم های فشاری و سوختگی ها ممکن است همزمان در محیط اتاق عمل رخ دهند که اغلب برای پرسنل تشخیص این دو ازهم براساس مشاهدات بعد از صدمه، مشکل است. هدف از انجام این مطالعه، میزان بروز وکشف عوامل زمینه ساز ایجاد زخم های فشاری بعداز اعمال جراحی قلب باز، همچنین یافتن تفاوت زخم های ناشی ازسوختگی الکتریکی به علت اتصالات غیر استاندارد سیستم الکتروکوتری (Electrocautery) در اتاق عمل با زخم های فشاری است.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی-مقطعی ((Cross Sectional در یک دوره شش ماهه برروی 333 بیمار با سن بالای 16 سال که در اتاق عمل مرکز آموزشی-تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی تحت عمل جراحی قلب باز قرارگرفته اند، انجام شده است. نمونه ها به صورت متوالی (Consecutive) وارد مطالعه شدند. اطلاعات فردی، قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل (در بخش مراقبت ویژه و بخش های جراحی) با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار «SPSS» ویرایش 15 و با آزمون های آماری مناسب آنالیز شد.
    یافته ها
    میزان بروز زخم فشاری بعدازاعمال جراحی قلب 3/21 درصد بود. 71 نفر از 333 بیمار، زخم فشاری پیدا کردند که از این تعداد، 67 نفر در ICU و4 نفر بعداز پذیرش دربخش دچار زخم شدند. 68 مورد (7/95 درصد) زخم درجه 1و 3 مورد (2/4 درصد) زخم درجه2 بود و با عواملی همچون جنس، سابقه فشار خون (Hypertension) و سکته قلبی، هایپوکسمی Hypoxemia)) حین عمل، عدم استفاده از تشک مواج بعد از عمل، مصرف اینوتروپ بعد از عمل(Inotropic)، فشارخون کمتر از mmhg 80، نیاز به جراحی مجدد، سطح هموگلوبین و آلبومین بعد از عمل، انتقال خون بعد از عمل، مدت زمان بستری در بخش و در بیمارستان ارتباط معنی دار داشت. بیشتر آسیب های پوستی بلافاصله و یا در24 ساعت اول بعداز عمل در ICU دیده شدند.
    نتیجه گیری
    کنترل بیماری های زمینه ای در دوران قبل، حین و بعد از عمل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با برقراری پرفوزیون) Perfusion) کافی حین عمل، استفاده از تشک های سیلیکونی روی تخت اتاق عمل، استفاده از تشک مواج و تغییر وضعیت (Position) به خصوص زمان بستری دربخش مراقبت های ویژه، توجه به تغذیه بیمار و عوامل خطر شناخته شده دیگر در مطالعه می توان بروز زخم فشاری را به حداقل رساند.
    کلیدواژگان: زخم فشاری، اعمال جراحی قلب باز، عوامل زمینه ساز
  • منور مرادیان سرخکلایی، حسن افتخار اردبیلی، سحرناز نجات، نرگس ساعی پور صفحات 30-37
    زمینه و هدف
    سرمایه اجتماعی به معنای هنجارها و شبکه هایی است که امکان مشارکت مردم در اقدامات اجتماعی را به منظور کسب سود متقابل، فراهم می کند. به دلیل اهمیت سرمایه اجتماعی در سلامت و مطالعات محدود در زمینه سرمایه اجتماعی در کشور، این پژوهش سعی دارد میزان سرمایه اجتماعی و عوامل موثر بر آن را در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار دهد.
    روش کار
    این مطالعه، یک مطالعه مقطعی است که 200 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با میانگین سنی (34/2) 55/22 در آن شرکت داشتند. شرکت کنندگان، به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه، پرسشنامه 36 سوالی Bullen بوده است که دارای هشت حیطه می باشد. این پرسشنامه ترجمه و سپس پایایی آن با آلفا کرونباخ 82/0 مورد تایید قرار گرفت. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.18، آزمون های، T-Test ONOVA و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت.
    یافته ها
    این مطالعه نشان می دهد که میانگین امتیاز کل سرمایه اجتماعی، 87/43 می باشد. در حیطه های سرمایه اجتماعی کمترین میانگین، مربوط به مشارکت در اجتماعات محلی و بیشترین میانگین، مربوط به حیطه ارتباط با دوستان و خانواده می باشد. همچنین، نتایج این مطالعه نشان می دهد سرمایه اجتماعی با متغیر های جنس، سن و زبان (قومیت) ارتباط دارد.
    نتیجه گیری
    این تحقیق نشان می دهد سرمایه اجتماعی در برخی حیطه ها با متغیرهایی مانند سن، جنس و محل سکونت ارتباط دارد. این مساله، می تواند راهنمایی برای مسئولان باشد تا با مداخلات مناسب، سعی در افزایش میزان سرمایه اجتماعی داشته باشند.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، دانشجویان پزشکی، پرسشنامه 36 سوالی Bullen _
  • لاله سالاری لک، وحید نجاتی صفحات 38-46
    زمینه و هدف
    چاقی و بیماری های متابولیکی در نتیجه تغییر روش زندگی و شیوه تغذیه در حال افزایش است. هدف این مطالعه بررسی اثرات ملاتونین (N –استیل 5- متوکسی تریپتامین) بر میزان گلوکز، انسولین، شاخص مقاومت به انسولین، اسید اوریک، افزایش وزن و بافت شناسی کبد و کلیه در موش تغذیه شده با فروکتوز (Fructose) است.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی24 موش صحرایی نر در سه گروه تقسیم شدند: گروه اول: کنترل، غذا وآب معمولی دریافت کردند. گروه دوم: فروکتوزی، غذا + محلول10% فروکتوز دریافت کردند. گروه سوم: ملاتونین، غذا + محلول 10% فروکتوز + تزریق روزانه mg/kg 10 ملاتونین داخل صفاقی. درپایان 8 هفته غلظت گلوکز، انسولین و اسیداوریک در پلاسما و میزان افزایش وزن موش ها اندازه گیری و شاخص مقاومت به انسولین محاسبه گردید. بافت های کبد و کلیه با رنگ آمیزی هماتوگزیلن و ائوزین Hematoxylin and Eosin توسط میکروسکوپ نوری مطالعه گردید. نتایج با نرم افزار SPSS تحلیل و مقادیر با) 5 0/0 < p) معنی دار ارزیابی شد.
    یافته ها
    در گروه فروکتوزی میزان افزایش وزن در مقایسه با گروه کنترل معنی دار است. دریافت ملاتونین توانست از افزایش وزن در گروه سوم جلوگیری کند (5 0/0 < p). شاخص مقاومت به انسولین (HOMA= Homeostasis Model Assessment) در گروه ها تفاوت معنی داری ندارد. دریافت ملاتونین باعث افزایش میزان گلوکز در گروه سوم شده است (0 0/0 < p). غلظت اسید اوریک در گروه ها تفاوت معنی دار نشان نمی دهد. مطالعه بافت کبد تجمع چربی در واکوئل (Vacuole) را نشان می دهد. در بافت کلیه تغییری مشاهده نمی شود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه پیشنهاد می کند ملاتونین می تواند به عنوان تنظیم کننده وزن بدن عمل کرده و از تجمع چربی در بافت کبد جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: فروکتوز، ملاتونین، گلوکز، مقاومت به انسولین، موش صحرایی _
  • رحیم احمدی، مائده بلباسی، مهیار مافی صفحات 47-52
    زمینه و هدف
    مطالعات نشان می دهند که میان استرس های مختلف و فعالیت فیزیولوژیک کبد، ارتباط وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات توام استرس بی حرکتی و عصاره آلوئه ورا بر سطح سرمی آنزیم های گلوتامیک پیروویک ترانس آمیناز (SGOT= Serum Glutamic Oxaloacetic Transaminase) و گلوتامیک اگزالواستات ترانس آمیناز (SGPT = Serum Glutamic Pyruvic Transaminase) در موش های صحرایی نر بوده است.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی-آزمایشگاهی موش های صحرایی نر نژاد ویستار به گروه های 5 سری شاهد، تحت بی حرکتی مزمن، تحت بی حرکتی حاد و دریافت کننده نرمال سالین یا عصاره آلوئه ورا تقسیم شدند. پس از 6 هفته نمونه های خونی به روش خونگیری از قلب تهیه شده و میزان سرمی آنزیم های گلوتامیک پیروویک ترانس آمیناز و گلوتامیک اگزالواستات ترانس آمیناز با استفاده ازروش اسپکتروفوتومتری (Spectrophotometry) اندازه گیری شد. داده های حاصل با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    سطح سرمی SGOT در موش های تحت بی حرکتی مزمن یا حاد در مقایسه با گروه شاهد، دچار افزایش معنادار شده است (به ترتیب 01/0> p و 01/0> p (، اما سطح سرمی SGPT دراین نمونه ها در مقایسه با گروه شاهد، دارای تفاوت معناداری نیست. همچنین، سطح سرمی آنزیم SGOT در موش های دریافت کننده عصاره آلوئه ورا در مقایسه با گروه شاهد دچار افزایش معنادار شده (01/0> p)، اما سطح سرمی SGPT دچار کاهش معنادار گردیده است (01/0> p).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان می دهند که استرس بی حرکتی و مصرف عصاره آلوئه ورا افزاینده سطح سرمی آنزیم گلوتامیک اگزالواستات ترانس آمیناز می باشند. بر این مبنا، در بررسی های بالینی، توجه به اثرات آسیب زای عدم تحرک یا مصرف عصاره آلوئه ورا در حوزه مرتبط با تغییرات بیوشیمیایی آنزیم گلوتامیک اگزالواستات ترانس آمیناز حایز اهمیت است.
    کلیدواژگان: بی حرکتی، آلوئه ورا، SGOT، SGPT
  • بختیار ترتیبیان، بهروز بقایی، سید رضا عطار زاده حسینی صفحات 53-64
    زمینه و هدف
    هدف از تحقیق حاضر بررسی بیان ژنی آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE=Angiotensin Converting Enzyme) و فعالیت آنژیوتانسین-2 (Ang II= Angiotensin II) در مردان میانسال، در اثر هشت هفته تمرینات ورزشی شدت متوسط می باشد.
    روش کار
    تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با اندازه گیری ها متعدد می باشد. از بین 96 مرد میانسال داوطلب،20 آزمودنی (40-55 سال) پس اخذ رضایت نامه در تحقیق شرکت داده شدند و سپس به دو گروه تمرین (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) تقسیم شده و هشت هفته تمرین هوازی شدت متوسط (مدت: 45 دقیقه، سرعت: 50-65 درصد حداکثر ضربان قلب فعالیت و شیب: صفر درجه) را اجرا کردند و در سه مرحله: پایه، بعد از چهار هفته، و هفته هشتم، خونگیری از وریدی بازویی به عمل آمد. برای اندازه گیری mRNA آنزیم ACE از روش Real time PCR و برای اندازه گیری، Ang II از روش Elisa استفاده گردید.
    یافته ها
    فعالیت آنژیوتانسین-2 بعد از 4 هفته فعالیت ورزشی تغییر معنی داری در گروه تمرین نداشت (255/0 p=)، اما بعد از هشت هفته کاهش معنی داری یافت (004/0 p=)، اما در گروه کنترل سطح آنژیوتانسین-2 بعد از چهار و هشت هفته افزایش معنی داری نداشت (952/0 p= و876/0 p=). بیان ژنی ACE در گروه تمرین بعد از چهار و هشت هفته کاهش معنی داری یافت(001/0 p=). در گروه کنترل چهار هفته عدم فعالیت منظم ورزشی باعث افزایش معنی دار در بیان ژنی ACE نشد (35/0 p=)، اما هشت هفته عدم فعالیت منظم ورزشی منجر به افزایش معنی دار در سطح mRNA آنزیم ACE گردید (001/0 p=).
    نتیجه گیری
    فعالیت های ورزشی شدت متوسط، باعث کاهش سطح شاخص های ژنی و خونی موثر در ایجاد فشار خون در مردان میانسال می شود، در حالی که کم تحرکی چنین روندی را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: ACE، Ang II، مردان میانسال، تمرین شدت متوسط
  • صبا عرشی، هومن زند آور، هرمزد اورمزدی، لامع اخلاقی، الهام رزمجو، رامتین حدیقی، احمد رضا معمار صفحات 65-70
    زمینه و هدف
    توکسوکاریازیس ((Toxocariasis عفونت انگلی مشترک بین انسان و حیوان و با پراکندگی جهانی است. عوامل آن توکسوکارا کنیس (Toxocara canis) و توکسوکارا کتی (Toxocara catti) از نماتودهای (Nematode) انگلی و اصلی سگ و گربه هستند. رینیت آلرژیک، التهاب راه بینی است که با ترشحات آبکی،، خارش بینی و علایم چشمی همراه است. هدف از مطالعه حاضر بررسی فراوانی توکسوکاریازیس با روش سرولوژی (Serology) الایزا در افراد مبتلا به رینیت آلرژیک (Allergic rhinitis) و دستیابی به رابطه توکسوکارا (Toxocara) و ایجاد این نشانگان در مقایسه با گروه شاهد در مراجعین به بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران بود. همچنین فراوانی انگل های روده ای نیز در دو گروه مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    این مطالعه به روش مقطعی و مورد- شاهدی از شهریور ماه سال 1388 تا بهمن 1389 بر روی 93 نفر فرد مبتلا به رینیت آلرژیک و 87 نفر گروه شاهد مراجعه کننده به درمانگاه تخصصی آسم و آلرژی بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران انجام شد. از هر دو گروه نمونه های خون و مدفوع گرفته شد. نمونه های سرم تهیه شده از خون بیماران برای تعیین IgG (Immunoglobulin G) ضد توکسوکارا و IgE (Immunoglobulin E) توتال با روش الایزا و با کیت های استاندارد مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه های مدفوع با روش تغلیظ فرمالین-اتیل استات از نظر انگل های روده ای بررسی شدند.
    یافته ها
    در گروه مورد (رینیت آلرژیک) از 93 فرد مورد مطالعه، 50 نفر (8/53%) مذکر و 43 نفر (2/46%) مونث بودند. در گروه شاهد از 87 فرد مورد مطالعه، 56 نفر (4/64%) مذکر و 31 نفر (6/35%) مونث بودند. در گروه مورد و شاهد به ترتیب 5 نفر (4/5%) و 3 نفر (4/3%) از نظر سطح سرمی IgG ضد توکسوکارا مثبت بودند. آزمون آماری اختلاف معنی داری را از نظر سطح سرمی IgG ضد توکسوکارا در 2 گروه نشان نداد (39/0 p=).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد در تقابل کرم ها و آلرژی عوامل مختلفی دخالت دارند که برخی از آن ها عبارتند از فاز عفونت کرمی (حاد و مزمن)، بار انگل، گونه های آنان و احتمالا«وجود ژن های مقاوم میزبان که نیاز به مطالعه بیشتر در جوامع و شرایط مختلف را دارند.
    کلیدواژگان: توکسوکاریازیس، رینیت آلرژیک، تهران
|
  • Somayeh Mohammadi, Hamid Reza Mokhtarinia, Farhad Tabatabaee, Reza Nejatbakhsh Pages 1-11
    Background

    Children are in their developing years and their bones and physical structure has not yet fully developed to a point of resiliency that can withstand stress، pressure، and a modicum of physical abuse and about 90% of students are carrying backpacks. Unsuitable backpacks cause shoulder pain، back pain، low back pain and skeletal malformation. Carrying backpacks heavier than 10% of body weight is not recommended. Thus، the objective of this study was to survey adaption between student backpacks and their anthropometric dimension.

    Methods

    In this descriptive- analytical study، 50 primary school children (10 females and 40 males) cooperated in anthropometric measurement and its comparison with their backpack dimension. 212 female school children were contributed in comparison between their backpack weight and 10% body weight. Body dimensions were measured with VICON Analyze motion system (460V، oxford، UK) and ergonomics factors for their backpacks were recorded by a checklist. Weight measured with a digital scale and BMI was calculated based on WHO software.

    Results

    Significant difference was shown between shoulder breath-backpack width up، waist breath -backpack width down، shoulder width-shoulder strap width and back height-backpack height. 8% backpack handles، 44%shoulder straps and 34% backpack behinds had good padding. Two percent of backpacks had waist strap and no backpacks had chest strap. 8% of shoulder straps were S shaped and 4% of backpacks were rolling. Just 28. 3% backpack weights have been under 10% of body weight.

    Conclusion

    Ergonomics knowledge regarding backpacks is very important for selecting and buying the right product. However، the backpack producers should also be` informed to produce ergonomics backpack. The reduction of extra items in children backpacks by parents is beneficial، but effective management programs by ministry of education is also needed for informing school administrative persons and school children about the health problem of carring un ergonomic backpacks.

    Keywords: Ergonomics, Anthropometry, Backpack, School children
  • Rahim Ahmadi, Vahid Asgary, Gholam Reza Abedi Pages 12-17
    Background
    Studies show that smoking can influence endocrinological functions of thyroid gland. The main aim of this study was to determine the effects of cigarette and waterpipe smoke on serum level of TSH، T3 and T4 in male rats.
    Methods
    In this laboratory experimental study، male Wistar rats were randomly divided into control، cigarette، and waterpipe smoking animals of 5 in each group. After 6 weeks، blood samples were collected using cardiac puncture method. Following serum collection، levels of TSH، T3 and T4 were measured by radioimmunoassay method. Data were statistically analyzed and compared between groups using ANOVA.
    Results
    The results indicated that serum T3 and T4 levels were significantly increased in cigarette smoking rats compared with control animals (p<0. 001 and p<0. 01، respectively). Serum levels of T3 and T4 were also increased in waterpipe smoking rats compared with control animals (p<0. 01). Serum level of TSH was insignificantly decreased in cigarette and increased in waterpipe smoking rats، respectively.
    Conclusion
    Our findings show that cigarette or waterpipe smoking enhances endocrinilogical function of thyroid gland appeared in increased serum level of T3 and T4; therefore، the effects of cigarette and waterpipe smoke on hyperthyroidism induction is important.
    Keywords: Cigarette, Waterpipe, TSH, T3, T4, Rat
  • Alireza Alizadeh Ghavidel, Sima Bashavard, Hooman Bakhshandeh Abkenar, Mohammad Mehdi Payghambari Pages 18-29
    Background
    This study was conducted to assess incidence rate sores after cardiac surgery during hospitalization and its relevant factors، also discussed differences between sore and burn as a result of unstandard connections of electrocautery system in operating room. Surgical patients because of risk factors that exist in operating room، have more potential to develop pressure sore than general acut patients. Pressure sores and burn may both occur in the intraoperative environments and are often difficult for personnel to differentiate upon postoperative inspection.
    Methods
    This descriptive cross-sectional study was conducted on 333 patients in 6 month، who were operated in Shaheed Rajaei Cardiovascular Medical &Research Center. Samples were selected Unrandomly. Demographic information، pre-intra-post operation (ICU and surgical ward) were collected by questionnaire. Data were analyzed using software SPSS15 and descriptive statistical tests.
    Results
    Incidence rate of pressure sores after cardiac surgery was 21. 3%. 71 patients were involved with pressure sores، 67 cases in ICU and 4 cases after admission in ward. 68 (95. 7%) were first degree and 3 (4. 2%) were second degree. This Shows meaning relationship with،sex،hypertension، myocardial infarction، intraoperative Hypoxemia، Using mattress postoperatively،inotropic drugs،blood pressure<80mmhg،reoperation،decreased hematocrit and albumin،hospitalization and duration of staying in ward. More skin damage were seen after operation in ICU immediately or in the first 24 hours.
    Conclusion
    It is worthful to control comorbidities before، during and after operation. Incidence of pressure sores can be minimized by providing enough perfusion during operation، using silicon mattress on bed of operating room، using mattress and changing position especially during stay in ICU،also paying attention to nutritional states and other known factors in study. Electrocautery system of operating rooms must always and periodically be checked، also taking care of probably burns to prevent from converting into pressure sores is very important.
    Keywords: Pressure sore, Open heart surgery, Risk factors
  • Monavvar Moradian Sorkhkalaee, Hassan Eftekhar Ardebili, Saharnaz Nedjat, Narges Saiepour Pages 30-37
    Background
    Social capital is defined as norms and networks which provide conditions to people’s participation in social activities in order to profit mutually. Considering the importance of social capital and having less studies done in this area، this research is aimed to study the social capital and factors affecting it among students of Tehran University of medical sciences (TUMS).
    Methods
    This study is a cross-sectional study. 200 medical students of Tehran University of Medical Sciences، with a mean age (2. 34) 22. 55 participated in the study. Participants were selected randomly. 36-item Bullen’s questionnaire having 8 dimensions was used for data collection. Finally، data were analyzed using SPSS 18. Data analysis was performed with T-Test، Pearson correlation and ONOVA.
    Results
    Total means score for social capital was calculated 46. 87. Minimum and maximum mean was measured for “participation in local community” and “family and friends connections” dimension، respectively. The study also showed a relationship between social capital with gender، age and language (ethnicity) of participants.
    Conclusion
    According to the results، there exists a relationship between social capital، in some concepts، with age، gender and Place of Residence. As a guideline، authorities can use it to increase social capital through having appropriate interventions.
    Keywords: Social capital, Medical students, Bullen's 36, item questionnaire
  • Laleh Salarilak, Vahid Nejati Pages 38-46
    Background
    The Obesity and metabolic diseases appears to have emerged largely and epidemically because of changes in our diet and life style. The aim of this study was to investigate the effects of melatoninon plasma glucose، uric acid، insulin، HOMA، body weight gain and Liver and kidney histology in fructose fed rats.
    Methods
    In this experimental study، 24 male Wistar rats were used. Animals were divided in three groups containing 8 rats each: *Control that received normal chow and tap water. ** Fructose، that received chow +10% fructose solutions in drinking water. *** Melatonin، that received chow +10% fructose solution+ daily injection of 10 mg/kg (BW) melatonin (IP=Intraperitoneal). Melatonin was dissolved in absolute ethanol and diluted with saline. After 8 weeks at the end of treatment plasma concentrations ofglucose، uric acid، insulin and body weight gain were measured and insulin resistance index was calculated. Then the experimental data were significantly analyzed.
    Results
    Fructose fed rats showed significant higher level of body weight in compared with control rats but melatonin treatment prevented from this increase. Insulin resistance index did not changed significantly. Uric acid concentration did not change in groups، but melatonin administration increased plasma glucose level. Fructose fed rats had Hepato Cellular Lipids، compared with control and melatonin groups. Kidney tissue did not change in groups.
    Conclusion
    These results suggest that melatonin may act as a regulator of body weight and may prevent lipid accumulation in liver tissue.
    Keywords: Fructose, Melatonin, Glucose, Insulin resistance, Rat
  • Rahim Ahmadi, Maedeh Belbasi, Mahyar Mafi Pages 47-52
    Background
    Studies show that there are relations between various types of stress and liver function. The main aim of this study was to determine the effects of immobilization stress and Aloe vera extract on serum level of Serum Glutamic Pyruvic Transaminase (SGPT) and Serum Glutamic Oxaloacetic Transaminase (SGOT) in male rats.
    Methods
    In this laboratory experimental study، male Wistar rats were randomly divided into control، Aloe vera extract or normal saline receiving، under acute or chronic immobilization animals of 5 in each group. After 6 weeks blood samples were collected using cardiac puncture method. Following serum collection، SGOT or SGPT level was measured by spectrophotometry method. Data were statistically analyzed and compared between groups using ANOVA.
    Results
    Serum SGOT level was significantly increased in rats enduring acute or chronic immobilization animals compared with control rats (p<0. 01 and p<0. 001، respectively). Serum level of SGOT level was significantly increased (p<0. 01) and of SGPT was significantly decreased (P<0. 01) in extract receiving animals compared with control rats (p<0. 001).
    Conclusion
    Our findings indicate that immobilization and Aloe vera extract is serum SGOT enhancer. In this respect، in clinical considerations، pathological effects of immobilization or Aloe vera intake is important in the field of SGOT biochemical alteration.
    Keywords: Immobilization, Aloe vera, SGOT, SGPT
  • Bakhtiar Taribiyan, Behrouz Baghaiee, Seyyed Reza Attarzadeh Hosseini Pages 53-64
    Background
    The aim of this research is investigation of angiotensin converting enzyme gene expression and angiotensin II activity in middle-aged men، following to eight weeks moderate exercise.
    Methods
    This study was a semi-experimental research with a repeated measures design. From 96 volunteer middle-aged men، 20 subject (age range of 45-55 years) participated in this study after signing an informed consent form. Next، subject divided in two groups of training (10 person) and control (10) groups and performed the eight weeks moderate exercise training (time: 45 minutes، speed: 50-65 maximal heart rate، slope: 0%). Blood samples were collected in three times: baseline، after 4 week and after 8 week، and Real time- PCR) Polymerase Chain Reaction (was used for evaluation of Angiotensin Converting Enzyme (ACE) mRNA and Elisa methods for angiotensin II (Ang II).
    Results
    AngII activity in training group were not significantly changed after 4 weeks exercise training (p=0. 255) but significantly increased after 8 weeks (p= 0. 004). In control groups AngII increased after 4 and 8 weeks exercise training (respectively; p=0. 952 and p=0. 876). ACE gene expression was significantly reduced in training group after 4 and 8 weeks (p=0. 001)، but in control group، ACE gene expression was not increased after 4 weeks of no regular exercises (p=0. 35)، but after 8 weeks، ACE mRNA significantly increased (p=0. 001).
    Conclusion
    Moderate exercise training has reduced the genetic and blood markers of blood pressure in middle-aged men، but not doing regular exercises increased this factor.
    Keywords: ACE, AngII, Middle, aged men, Moderate exercise training
  • Saba Arshi, Homan Zandavar, Hormozd Oormazdi, Lame Akhlaghi, Elham Razmjou, Ramtin Hadighi, Ahmad Reza Meamar Pages 65-70
    Background
    Toxocariasis is a common worldwide zoonotic parasite infection caused by the larvae of Toxocara catti and Toxocara canis. Allergic rhinitis is the most common chronic diseases in the upper respiratory tract. The main symptoms are sneezing، watery rhinorrhea، itching in the nose، eyes and palate. The purpose of this study was to investigate the association between toxocara seropositivity and allergic rhinitis compared with the control population.
    Methods
    This cross-sectional study was carried out from September 2009 to February 2011 on 93 patients with allergic rhinitis and 87 control subjects. Confirmation of the diagnosis of allergic rhinitis was defined by history and positive epicutaneous prick test. Control subjects were healthy based on history and no signs of allergic rhinitis and other allergic diseases were seen. Blood and fecal samples were taken from both groups. Sera were separated، labeled and stored at -20°C until used. Stool samples were examined by a wet mount and formalin-ethyl acetate concentration technique. The diagnosis of toxocariasis was established by IgG anti Toxocara and IgE total by ELISA method.
    Results
    In case group (allergic rhinitis) from 93 patients، 50 patients (53. 8%) were males and 43 (46. 2%) were female. In the control group of 87 individuals studied، 56 (64. 4%) were males and 31 (35. 6%) were female. In cases and controls، 5 (5. 4%) and 3 (3. 4%) of sera were positive for IgG Toxocara، respectively. There was no statistical difference in Toxocara seropositivity in both groups (p =0. 39).
    Conclusion
    It seems to be in contrast to worms and allergies several factors، including phase worm infections (acute and chronic)، parasite load، parasite species and resistance genes are involved and this require further studies in different ages and populations.
    Keywords: Toxocariasis, Allergic rhinitis, Tehran