فهرست مطالب

فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل
سال سوم شماره 1 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رحیم تقوی، کامیار توکلی طبسی*، شبنم محمدی، کیانوش کر صفحه 11
    مقدمه

    فاکتورهای مردانه مسئول 50 درصد ناباروری ها است. با توجه به اینکه در کشور ما کمتر مطالعه ای روی علل ناباروری مردانه انجام شده است بر آن شدیم که علل ناباروری را در مراجعه کنندگان به کلینیک اورولوژی بیمارستان امام رضا مشهد مورد بررسی قرار دهیم.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع گذشته نگر و بر روی 2000 پرونده طی سالهای 84 تا 89 انجام شد. تمام همسران این افراد توسط متخصص زنان معاینه و هیچگونه مشکلی نداشتند. اطلاعات موجود در پرونده شامل سن، مدت زمان ازدواج، سابقه باروری گذشته، سابقه خانوادگی و نیز آزمایشات و معاینات بطور دقیق در پرونده بیمار ثبت شده بود.

    یافته ها

    سن مراجعه کنندگان بین 20 تا 54 سال بود. بیشترین گروه بیماران در سال دوم پس از ازدواج مراجعه نمودند. 7/98 درصد بیماران ناباروری اولیه داشتند. از کل بیماران 4/37در صد مبتلا به واریکوسل بودند. نتایج اسپرموگرام نشان داد 366 نفر اسپرموگرام طبیعی، 346 نفر آزواسپرمی و 879 نفر اسپرموگرام غیر طبیعی داشتند.

    نتیجه گیری

    بیشترین علت ناباروری در مراجعه کنندگان به کلینیک ما واریکوسل بود. برای تصمیم گیری بهتر توصیه می شود مطالعات مشابهی در دیگر مراکز و کلینیکهای کشور انجام شود.

    کلیدواژگان: ناباروری، مرد، فاکتور
  • کاوه تبریزیان، پوریا تبریزیان، علی رستمی شکروی، محمدرضا جعفری صفحه 17
    مقدمه و هدف
    مکانیسم های دخیل در ایجاد دردهای نوروپاتیک به خوبی شناخته نشده است. با توجه به کاهش اثر بخشی اپیوئید ها در کنترل دردهای نوروپاتیک، این مطالعه به منظور بررسی اثر مهار گر انتخابی نیتریک اکساید سنتاز القایی (آمینوگوانیدین) به تنهایی و در مصرف توام با ایمی پرامین در مدل عصب سیاتیک بسته شده در موش سوری به روش صفحه داغ صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    تعداد 64 سر موش سوری نر به صورت تصادفی در گروه های 8تایی دریافت کننده آمینوگوانیدین، ایمی پرامین، سالین و آمینوگوانیدین به همراه ایمی پرامین تقسیم و تحت مطالعه قرارگرفتند. در روز آزمون (14 روز بعد از بستن عصب سیاتیک)، در هر یک از گروه های مورد مطالعه تجویز ترکیبات مورد نظر به صورت داخل صفاقی انجام شد. بررسی اثر ضد دردی با استفاده از آزمون صفحه داغ در زمانهای قبل از تزریق، 30، 60، 90 و 120 دقیقه پس از تزریق انجام شد.
    یافته ها
    پس از گذشت 14 روز از بستن عصب سیاتیک، میزان حساسیت به درد و تحریک پذیری حیوان بالا رفت. آمینوگوانیدین که خود در موشهای با عصب سیاتیک بسته شده اثر ضددردی مناسبی را در دوزهای 50 و 100 میلی گرم بر کیلو گرم ایجاد نموده، در مصرف توام با ایمی پرامین نیز اثر ضددردی آن را افزایش داده است.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده، احتمال دخالت نیتریک اکساید سنتاز القایی در ایجاد درد نوروپاتی و هایپرآلژزی حرارتی را قوت می بخشد. انجام مطالعات بیشتر در مورد سایر مکانیسمهای مرتبط با درد نوروپاتیک ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: درد نوروپاتیک، نیتریک اکساید سنتاز القایی، عصب سیاتیک، ایمی پرامین، صفحه داغ
  • زهرا حسن زاده، مهرداد مظاهری، معصومه خسروی صفحه 24
    مقدمه و هدف
    بررسی های مختلف نشان می دهد که سبک های اسنادی در واکنش های انگیزشی، عملکردی و عاطفی افراد در مقابل حوادث مختلف زندگی سهیم است. علاوه بر این، شادکامی به عنوان یکی از شاخص های مثبت بهداشت روانی، تاثیر زیادی بر جنبه های مختلف زندگی فرد می گذارد. هدف از انجام پژوهش جاری بررسی ارتباط احتمالی بین متغیر های سبک اسناد و شادکامی می باشد.
    مواد و روش ها
    نمونه مورد بررسی در این پژوهش عبارت بودند از تعداد 67 نفر از کارکنان یکی از واحد های شرکت برق شهر تهران که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه های رضایت از زندگی دینر و سبک اسناد سلیگمن بر روی آنها به مورد اجرا گذاشته شد.
    یافته ها
    سبک اسناد در نمونه ئ مورد بررسی در مجموع سبک اسناد مثبت می باشد. از طرف دیگر بین رضایتمندی از زندگی و سبک اسناد ارتباط معنا داری مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج تحلیل های آماری انجام شده نشان داد که بین متغیر های سبک اسناد و رضایتمندی از زندگی ارتباط مثبت معنا داری وجود دارد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که افراد با سبک اسناد مثبت رضایت از زندگی بیشتری دارند.
    کلیدواژگان: رضایتمندی از زندگی، شادکامی، سبک اسناد
  • بهمن فولادی، عادل ابراهیم زاده، افسانه سرابندی نو، بهنام رمضانی صفحه 30
    مقدمه و هدف
    هیمنولیپیس نانا یا کرم نواری کوتوله، انگل پر یاخته ای از رده سستودها است که به عنوان یکی از عوامل شایع بیماریزای رودهی در تمام نقاط و بخصوص در کشورهای در حال توسعه شناخته شده است. بررسی های مختلف نشان دهنده شیوع بیماری در سنین پیش دبستانی و دبستانی می باشد. بنابراین بررسی منظم شیوع بیماری ناشی از این انگل در برنامه ریزی جهت کنترل آلودگی بخصوص در مدارس ابتدایی ضروری می باشد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع هیمنولیپیس نانا در مدارس ابتدایی شهر زابل در سال 1386بوده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی 619 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر زابل از شروع مهر تا پایان اسفند1386 انجام شده است. نمونه ها بصورت تصادفی انتخاب و ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه بود که پس از ثبت متغیرهایی مانند جنس، شغل، تحصیلات والدین و سابقه عفونت انگلی، 3 نوبت به صورت یک در میان از دانش آموزان گرفته شد. نمونه ها به ترتیب با دو روش مستقیم و روش فرمالین اتر آزمایش گردید. پس از پایان کار و گرد آوری اطلاعات داده ها با استفاده از نرم افزار spssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه 619 دانش آموز، 359 پسر (9/57درصد) و 260 دختر (3/42 درصد) مورد مطالعه قرار گرفتند. 36 مورد مبتلا به هیمنولپیس نانا یافت شد.(در متن انگلیسی نیست) میزان آلودگی در جنس مذکر(2/6 درصد) و در جنس مونث (6/4 درصد) دیده شد بیشترین موارد آلودگی در دانش آموزان پایه دوم ابتدائی(3/7 درصد) دیده شد و در مجموع شیوع آلودگی در مدارس ابتدائی شهر زابل 8/5 درصد می باشد.. (در متن انگلیسی نیست)
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های فوق و شکل انتقال عفونت ناشی از هیمنولیپیس نانا که به صورت مستقیم بوده و کنترل بیماری را دشوار می سازد و از طرفی شیوع بالای بیماری در سنین پایین آموزش مداوم والدین و بخصوص دانش آموزان از طریق مربیان بهداشت مدارس، جهت ارتقاء عادات بهداشتی و رعایت اصول اولیه پیشگیری فردی بسیار ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: هیمنولیپیس نانا، شیوع، دانش آموزان، مدرسه، زابل
  • ادریس بذر افشان، حامد بیگلری، فردوس کرد مصطفی پور صفحه 36
    مقدمه
    حضور هیومیک اسید در منابع آب آشامیدنی حتی به مقادیر ناچیز در طی فرآیند گندزدایی آب توسط ماده کلر منجر به تشکیل محصولات جانبی گندزدایی متاثر بر سلامت انسان و دیگر موجودات می گردد. در این مطالعه قابلیت فرآیند انعقاد الکتریکی در حذف این ماده از محیط های آبی مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه در شرایط آزمایشگاهی و در یک مخزن شیشه ای به حجم موثر یک لیتر، تجهیز شده توسط الکترود های آهنی به روش دو قطبی، به انجام رسید. در ابتدا مخزن توسط نمونه سنتتیک حاوی غلظت 20 میلی گرم در لیتر هیومیک اسید و pH های 3، 5، 7 و 8، پتانسیل الکتریکی50 ولت، در زمان های واکنش 15، 30، 45، 60 و 80 دقیقه پر شده و پس از آغاز عملیات واکنش در هر یک از زمان های فوق، نمونه برداشت می شد. سپس بلافاصله پس از آماده سازی نمونه ها، مقادیر هیومیک اسید بوسیله میزان جذب پرتو فرابنفش و تعیین کل ماده آلی سنجش می شدند. در ادامه پس از کسب شرایط بهینه در نمونه های سنتتیک، آزمایشات با شرایط بهینه فوق بر نمونه آب طبیعی نیز انجام شد.
    یافته ها
    در نمونه سنتتیک بیشترین بازده حذف هیومیک اسید با میزان 69/92 درصد در شرایطی حاصل شد که اختلاف پتانسیل 50 ولت، زمان واکنش 80 دقیقه، pH برابر 5 و هدایت الکتریکی برابر 3000 میکرو زیمنس بر سانتی متر بود، در عین حال در نمونه آب طبیعی با شرایط بهینه فوق، بازده کاهش یافته و به میزان 8/68 درصد رسید.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داده که فرآیند الکتروکواگولاسیون تجهیز شده با الکترود های آهنی می تواند به عنوان روشی مناسب در حذف ماده هیومیک اسید از محیط های آبی مورد توجه و استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: هیومیک اسید، انعقاد الکتریکی، الکترود آهنی، محیط های آبی
  • ایرج شهرامیان*، محمود ایمانی، الهام شرفی صفحه 47

    تشنج وابسته به پیریدوکسین بیماری نادری است با توارث اتوزوم مغلوب که اولین بار در سال 1954 گزارش شد و تاکنون تعداد معدودی از این بیماری شناخته وگزارش شده است(1-4).
    این تشنج احتمالا ناشی از نبود، کمبود یا اتصال ناقص پیریدوکسین برای اتصال به آپوانزیم آن یعنی گلوتامات دکربوکسیلاز که کاتالیز کننده فرآیند تبدیل گلوتامات به گاما امینو بوتیریک اسید یعنی نوروترانسمیتر بازدارنده مغز است، می باشد و نتیجه آن کاهش غلظت گاما آمینو بوتیریک اسید و متعاقبا کاهش آستانه تشنج می شود(1و2).
    تشنج وابسته به پیریدوکسین معمولا در ساعات و روزهای اول زندگی ایجاد شده و شدیدا به داروهای ضد تشنج مرسوم و معمول مقاوم است، ولی به سرعت در هنگام تجویز پیریدوکسین در عرض چند دقیقه کنترل می شود و بیمار آرام می شود(2و5). ممکن است بیمارسابقه ای از تشنجهای داخل رحمی را نیز داشته باشد. دیسترس در زمان فرآیند زایمان باعث دفع مکونیوم شده و بیمار دچار درجاتی از اسفیکسی گردد(6).
    بعضی از موارد تشنج وابسته به پیریدوکسین ایجاد شده در سنین بالاتری از شیرخوارگی یا مراحل اولیه کودکی گزارش شده اندکه البته تعداد آنها بسیار کم است(7).
    در صورت شک به تشنج وابسته به پیریدوکسین، باید پیریدوکسین با دوز 200-100 میلی گرم به صورت وریدی یا عضلانی تجویز شود که در این صورت تشنجها به طور ناگهانی متوقف می شود و در صورت عدم تجویز مجدد پس از اتمام اثر دوز تجویزی، تشنجها دوباره باز خواهند گشت. این تشنجها بر خلاف اکثر تشنجهای دوره نوزادی که لوکالیزه است به طور معمول ژنرالیزه است(8). در صورت مسجل شدن این تشخیص که اکثرا بالینی است باید با مکمل خوراکی پیریدوکسین 100-70 میلی گرم تا آخر عمر درمان شوند(2و9). که هر چه این تشخیص سریعتر انجام گیرد و درمان زودتر و دقیقتر و کاملتر انجام شود عاقبت بیمار مطلوب تر است و در صورت عدم درمان، تشنجها پایدار بوده و تمام بیماران عقب ماندگی ذهنی شدیدی خواهند داشت و در نهایت به مرگ منتهی خواهد شد(10).

  • علی کبریایی، عبدالوهاب باغبانیان، راضیه کیخایی صفحه 51
    هدف مطالعه مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی در سازمان های پیچیده امروزی که پویایی خاصی به خود گرفته است نقش به سزایی در موفقیت یا عدم موفقیت این سازمانها ایفا می کند. با فراهم کردن زمینه مناسب برای افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان سیاستگذاران بهداشت و درمان می توانند کارایی و اثربخشی فرآیندها و روش های اداره امور سازمان های خود را ارتقا ببخشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می باشد.
    مواد و روش ها مطالعه حاضر نوعی پژوهش توصیفی-استنباطی است که به صورت مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شده است. در این مطالعه تعداد 384 نفر از کارکنان ستادی سطوح مختلف دانشگاه به طور تصادفی منظم انتخاب شدند و از نظر سنجش رضایت شغلی و تعهد سازمانی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای اندازه گیری رضایت شغلی از پرسشنامه شغلی Wysocki و Krommو برای سنجش تعهد سازمانی از پرسشنامه تعهد سازمانی Allen و Meyer استفاده شد. داده های به دست آمده از مطالعه به کمک آزمون همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرارگرفتند.
    یافته ها در مجموع 303 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. حدود 8/57 در صد کارکنان از شغل خود راضی بودند و 3/70 در صد تعهد سازمانی داشتند. کمترین میانگین رضایت از میزان حقوق و بیشترین میانگین مربوط به رضایت از همکاران بوده است و از نظر تعهد سازمانی، تعهد هنجاری کمترین و تعهد عاطفی بیشترین میانگین را داشتند. به طور کلی بین رضایت شغلی کارکنان و تعهد سازمانی آنان همبستگی آماری معنی دار وجود داشت.
    نتیجه گیری تقریبا نیمی از کارکنان و حدود یک سوم آنها رضایت شغلی و تعهد سازمانی نداشتند. ارتباط بین رضایت شغلی – به ویژه از نظر رضایت از همکار، ماهیت کار و حقوق – با تعهد سازمانی بیانگر این مطلب است که این متغیرها نقش تعیین کنند های در ایجاد تعهد سازمانی دارند. مدیران سازمانها می توانند با بهبود رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان به ویژه از نظر رفتارهای تشویقی و مشارکتی، حس خلاقیت و نوآوری را در کارکنان برانگیخته و گام های مثبتی را در راستای نیل به اهداف سازمان بردارند تا زمینه برای افزایش کارایی و اثربخشی در سطح سازمانها و جامعه فراهم شود
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، تعهد سازمانی، کارکنان، ایران
|
  • Razavizadeh Rt, Tavakoli Tabassi K., Mohammadi Sh, Kor K Page 11
    Introduction

    Male factors are responsible for 50% of infertilities. Considering، a few studies have been investigated causes of male infertility in our country. Hence، we evaluated causes infertility in referred to urology clinic of Imam Reza hospital of Mashhad.

    Methods

    This is a retrospective study that served 1. Professor of Urology، Department of Urology، Mashhad University of Medical Science (MUMS)، Mashhad، Iran 2. Assistant Professor of Urology، Department of Urology، Mashhad University of Medical Science (MUMS)، Mashhad، Iran 3. PhD student of Anatomy، Department of Anatomy، Faculty of Medicine، MUMS، Mashhad، Iran. 4. Physician، Department of Urology، Mashhad University of Medical Science (MUMS)، Mashhad، Iran gynecologist examination patients’ wife had no problem. Information such as age، duration of marriage، past fertility history، familiar history.

    Results

    The age of patients was 20-54. The most group of patients referred 2 years after marriage. There is 98. 7% on primary infertility. 37. 4% of patients diagnosed varicocele. Spermogram showed 366 men with normal spermogram، 346 azospermi and 879 with subnormal spermogram.

    Conclusion

    The most cause of male infertility in our referred was varicocele. We suggest similar studies in other centers.

    Keywords: infertility, male, factor
  • Kaveh Tabrizian, Pouria Tabrizian, Ali Rostami Shokravi, Mohammad Reza Jafari Page 17
    Introduction
    The underlying mechanisms of neuropathic pain are poorly understood. Because selective inducible nitric oxide synthase inhibitor (Aminoguanidine) alone and on combination with imipramine on sciatic nerve- ligated mice by hotplate test.
    Materials And Methods
    This work was accomplished on sixty four (64) male mice that were divided randomly in aminoguanidine، imipramine، saline، aminoguanidine-imipramine received groups (eight mice in each). All drugs were dissolved in saline and were injected intraperitoneally (i. p). Pain sensitivity was assessed on day 14 after sciatic nerve ligation، using the hot-plate test before and following drug administrations for two hours.
    Results
    were observed following the sciatic nerve ligation، 14 days after surgery. Administration of aminoguanidine (50 and 100 mg/kg، i. p) animals. Latency periods after co-administrations of aminoguanidine and imipramine increased animals.
    Conclusion
    that inducible nitric oxide synthase may play an important role in the development of such sciatic nerve ligated-evoked pathological pain conditions. However، further studies with more underlying mechanisms of neuropathic pain are recommended.
    Keywords: Neuropathic pain, inducible nitric oxide synthase, Sciatic nerve, Imipramine, Hot, plate
  • Mehrdad Mazaheri, Masoumeh Khosravi Page 24
    Introduction
    Different research indicated that the attribution styles affect on the motivational، performance and affective people reactions to the difference life events. Moreover، happiness as positive mental health index affect on the different aspects of the people life. The main aim of doing the current research was to investigate of the probably relation between attribute styles and satisfaction with life.
    Materials And Methods
    a sample of 67 voluntary participants، from one of the Electricity Company Unites، has been selected using simple random sampling، and was asked to complete the Seligman Attribution Style and Diener Satisfaction with Life Scale (SWLS) to measure Attribution Style and Happiness، respectively.
    Results
    The positive attribute style was shown as the dominant attribute style for the surveyed correlation was found between satisfaction with life and attribute style.
    Conclusion
    The results of the conducted statistical analysis indicated that relation between attribute style and satisfaction with life is statistically style used to show more satisfaction with life.
    Keywords: Satisfaction, Happiness, Attribute style
  • Ebrahimzadeh A., Sarabandinoo A., Ramazani B Page 30
    Introduction and
    Objectives
    Hymenolepis nana، as an intestinal metazoan parasite is highly prevalent worldwide، particularly in developing countries. Different studies have shown that the pre-school and school children are mostly affected with this tapeworm. In order to control this intestinal parasite، the epidemiological measures of the infection require periodical evaluation in different communities. The present crosssectional study aimed to determine the prevalence of H. nana in the primary schools of zabol city in 2007-2008.
    Materials And Methods
    A number of 619 students were randomly selected and subjected to the study from October 2007to March2008. Personal information were obtained using questionnaire upon informed content and stool examination were performed utilizing both direct smear method and formalin-ether concentration technique. The examinations were repeated every other day three times. The collected data were statistically analyzed using same tests in the SPSS software.
    Results
    in this study، 619 students، 359 (57. 9%) boys and 260 (42. 3%) girls were studided. 36 case of h. nana disease found. A higher rate of infection (6. 2%) was seen in boys، comparing to girls with 4. 6%. the children at the second year of primary school (7. 3%) found to have the highest rate of infection and the rate of infection with H. nana was 5. 8% overall the primary school children.
    Keywords: Hymenolepis nana, prevalence, students, school, zabol
  • Bazrafshan E., Biglari H., Kord Page 36
    Backgrounds and
    Objectives
    Presence of humic acids in water resources is important because it is a precursor to disinfection by-products (DBPs) and affects human health and many treatment processes. At present study the performance of anode has been investigated for removal of humic
    Materials And Methods
    The experiments were performed in a bipolar batch reactor with four iron electrode connected in parallel (bipolar mode). Several working parameters، such as initial pH (3، 5، 7 and 8)، electrical conductivity (50 V) and reaction time were studied in an attempt to achieve the highest removal capacity. Solutions of humic acid with concentration equal 20 mg/l were prepared. To follow the progress of the treatment، samples of 10 ml were taken at 15، 30، 45، 60 and 80 min interval. The pH of the initial solution was also varied to study their effects on the humic concentration was measured by UV absorbance at 254 nm (UV254)، and TOC concentration at the optimum condition was studied.
    Results
    Results obtained with synthetic solutions revealed that the most effective removal capacities of humic acid (92. 69%) could be achieved when the pH was kept equal 5، electrical conductivity and reaction time equal 80 min. But for natural water samples at the same optimum condition
    Conclusion
    It can be concluded that the electrocoagulation process has the potential to be utilized for cost-effective removal of humic acid from aqueous environments.
    Keywords: Humic acid, Electrocoagulation, Iron Electrodes, Aqueous environments
  • Shahramiyan I., Imani M Page 47

    Pyridoxine dependent seizure have been recognized as a rare and important cause of intractable seizure in neonates and infants. patient with this autosomal recessive disorder have recurrent seizures that are resistant to conventional anti convulsants but respond dramatically to intravenous or intermuscular administration of pyridoxine. The patient was 2 days old neonat who was refered to Amiralmomenin ali hospital because of recurrent seizures. all paraclinical studies were in normal ranges. the seizure was resistant to the conventional anti convulsant but after 100 mg of pyridoxine by intravenous injection it stopped dramatically.

    Keywords: Pyridoxine, seizure, neonate
  • Ali Kebriaei, Abdolvahab Baghbanian, Razieh Keikhaei Page 51
    Introduction
    Understanding the relationship between job satisfaction and organizational commitment would equip policy-makers with valuable information to predict and adopt proper strategies for improving organizational behavior and performance. This research intends to assess the relationship between job satisfaction and organizational commitment among headquarter Sciences.
    Materials And Methods
    A sample of 384 healthcare executives was selected randomly to participate in a cross-sectional، descriptivecorrelation research in 2007. Two distinct questionnaires were used for measuring job satisfaction and organizational commitment. These include ‘Wysocki and Kromm’ and ‘Allen & Meyer’ questionnaires.
    Results
    The study generated a %78. 9 response rate from 303 participants. Approximately، their jobs and %70. 3 of them were committed to their organization The largest and smallest satisfaction scores (mean) were related to satisfaction with coworkers and wages and salaries، respectively. Similarly، the highest and lowest levels of commitment were related to affective and normative dimensions. There was and organizational commitment (p<0. 001).
    Conclusion
    Almost half of the employees wereof the employees were not committed to their organization. A satisfaction-to-commitment relation، implies that job satisfaction especially satisfaction with the nature of work (work condition)، coworker and salaries are antecedents of commitment to the organization. To increase job satisfaction and organizational commitment، healthcare executives must address the factors which cause increased motivating behavior and collaborative effort.
    Keywords: Job satisfaction, organizational commitment, employees, Iran