فهرست مطالب

پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی - سال چهل و چهارم شماره 1 (پیاپی 92، بهار و تابستان 1390)

پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
سال چهل و چهارم شماره 1 (پیاپی 92، بهار و تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ولی الله برزگر کلیشمی، محمدحسین رفیعی صفحه 11
    جریان وهابیت که در پی بسط اندیشه های محمد بن عبدالوهاب در نجد شکل گرفت و پس از انعقاد پیمان همکاری او با محمد بن سعود، وجهه ای سیاسی پیدا کرد، تاریخ پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است. همراهی و تعامل دو جناح مذهبی و سیاسی حکومت سعودی از موضوعات جذاب برای تحقیق در تاریخ وهابیت است. جناح مذهبی از ابتدا به قدرت و حمایت جناح سیاسی برای نشر وهابیت محتاج بوده و جناح سیاسی نیز نیازمند کسب مشروعیت و مقبولیت مذهبی برای اقدامات خویش بوده است. بر این اساس، گروهی از طلاب علوم دینی و شاگردان ابن عبدالوهاب که به سبب نوع حضور داوطلبانه شان، «مطوع» نامیده می شدند، مسئول سازماندهی و تنظیم روابط این دو جناح بودند. نقش و جایگاه مطوعین در طول سه دولت سعودی، فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرده است. تحلیل این فراز و فرودها و نیز بررسی روند پرتلاطم دو جناح سیاسی و مذهبی دولت سعودی وهابی، به منظور ترسیم نقش و جایگاه مطوعین در تاریخ این دولت ها، هدف اصلی این تحقیق است.
    کلیدواژگان: محمد بن عبدالوهاب، دولت سعودی، مطوعین، وهابیت، نجد
  • فریبا پات، سید احمد رضا خضری، مهرانگیز مظاهری صفحه 33
    سرآغاز فرمانروایی صفویان- عصر سلطنت اسماعیل و طهماسب- دوره بالندگی هنر خوشنویسی در ایران است. این هنر در این عصر، سه دوره تقریبا برابر را گذراند. نخست دوره گذار و انتقال از سنت های پیشین به ویژه عصر تیموری به صفویان تبریز است؛ دوره دوم که مقارن با نخستین سال های سلطنت طهماسب و اقبال او به هنر کتاب آرایی است، دوره قاعده مند شدن برخی از خطوط به ویژه نستعلیق و کاربرد آن برای نخستین بار در کتابت قرآن است؛ دوره سوم که با توبه طهماسب و کناره گیری او از هنر همزمان است، اگر چه موجب رکودی آشکار در برخی هنرها شد، اما هنر خوشنویسی از آسیب جدی در امان ماند. خوشنویسی در این دوره دو کاربرد مشخص داشت. نخست، کارکرد هنری؛ دوم: کارکرد اداری. این پژوهش بر آن است تا پس از بیان تحولات هنر خوشنویسی، انواع خطوط و اهمیت هر یک از آنها در نیمه نخست عصر صفوی، نقش حامیان آن را همراه با معرفی برجسته ترین خوشنویسان نستعلیق و عوامل موثر در پایگاه اجتماعی و معیشتی آنان، بررسی کند.
    کلیدواژگان: خوشنویسی، خوشنویسان، صفویه، حامیان خوشنویسی، خط
  • میهای چرناتسکو، فاطمه جان احمدی، صادق آیینه وند صفحه 49
    کشور رومانی در سال 1944م به اشغال ارتش سرخ شوروی درآمد و تا سال 1958م ادامه یافت. در این مدت شوروی با مداخله در امور رومانی موفق شد زمینه های شکل گیری و تسلط دولت کمونیستی را بر رومانی فراهم آورد. از این پس به مدت چهل سال و اندی از 1945 تا 1989م دولت کمونیستی بر رومانی فرمان راند. ضدیت دولت کمونیستی با ادیان و مذاهب مختلف موجب شد تا در طی این دوره علاوه بر دشواری معیشت اقلیت مسلمان، اکثریت مسیحی نیز در سختی بسر برند. عمده فشارهای سیاسی دولت کمونیست براقلیت مسلمان و اکثریت مسیحی برای ترک مذهب و یا واگذاشتن مناسک دینی آنها بود.در این مقاله کوشش شده است تا به بررسیتاثیرات حاصل از سلطه حکومت کمونیستی در رومانی بر جامعه مسلمان رومانی بپردازد و اینکه مسلمانان رومانی چگونه توانستند در این دوره هویت خود را حفظ کنند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و متکی بر تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده است.
    کلیدواژگان: اسلام، مسلمانان رومانی، دابروجا، دولت کمونیست
  • حامد خانی (فرهنگ مهروش) صفحه 65
    از انواع ادبیات دعایی جهان اسلام خاصه عالم تشیع، دعاهای حرز هستند. مطالعه این متون خواه از جهت بازشناسی تاریخ ادب دعایی، و خواه از جهت درک تحولات کلان تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، و خواه به منظور دست یابی به ابزاری مفهومی برای تاریخ گذاری روایات تاریخی کهن، شایان توجه است. نخستین گام در این مسیر به دست آوردن درکی واضح از مفهوم «حرز» است. این مطالعه در صدد است از خلال مروری پدیدارشناسانه بر شواهد حضور حرز در تمدن اسلامی، تعریفی تاریخی از این پدیده حاصل کند و مولفه های معنایی آن را در دوره های گوناگون تاریخش بازکاود.
    کلیدواژگان: تاریخ ادبیات دعایی، حرز، تعویذ، جادو، دعادرمانی، تاریخ گذاری روایات
  • غلامحسین رحیمی صفحه 85
    پرسش اساسی این مقاله آن است که آیا در تمدن ایران و اسلام مفهوم فناوری و یا چیزی شبیه به آن مطرح بوده است یا خیر؟ پاسخ این تحقیق مثبت است و فرضیه نگارنده بر آن است که فارابی برای اولین بار مفهوم فناوری را به صورت علمی مطرح کرده و پیرامون آن نظریه پردازی کرده است. در این مقاله تعاریف فناوری مطرح و سپس از رابطه علم و فناوری سخن خواهد رفت و آنگاه به شرح بیان فارابی از علم حیل و نتایج حاصل از آن پرداخته می شود. همچنین بر این نکته تاکید می شود که با توجه به تعریف و توصیف فارابی از علم حیل، نزدیک ترین معادل جدید این مفهوم، فناوری است. در پایان به مفهوم علل اربعه در اجسام مصنوعی توجه می شود که بخشی از فلسفه فناوری جدید است. برخلاف ادبیات جدید فناوری که هایدگر را نخستین فردی می داند که علل اربعه ارسطویی را در مفهوم فناوری به کار گرفت، نشان داده شده است که فارابی قرن ها پیش از علل اربعه در اجسام مصنوعی سخن گفته است.
    کلیدواژگان: فارابی، علم حیل، فلسفه فناوری، اجسام مصنوعی، علل اربعه
  • عظیم رضوی صوفیانی، ناصر گذشته صفحه 103
    این مقاله به منظور درک ریشه های گرایش شیعه امامیه به عقل گرایی اعتزالی به بررسی علل گرایش دو متکلم بزرگ امامیه شیخ مفید و سید مرتضی علم الهدی - پیشوایان امامی سده چهارم هجری به عقل گرایی اعتزالی می پردازد. هر چند گرایش شیعه امامیه به عقل گرایی اعتزالی با مجادلات فراوان همراه بود اما سرانجام این گرایش در قرن چهارم هجری در سایه حکومت و حمایت آل بویه به وسیله این دو متکلم به ثمر نشست. برای این پیوند عواملی همچون غیبت امام مهدی (عج)، نیاز جامعه امامیه به دانش کلامی نظام مند در جهت بقای خود، همگرایی سیاسی میان شیعه و معتزله، سازگاری فکری سیدمرتضی و شیخ مفید با مبانی اعتزالی و البته پیوندهای کلامی و تاریخی میان این دو فرقه که سابقه آن به پیش از سده یاد شده می رسیده است، مطرح می شود.
    کلیدواژگان: شیعه امامیه، معتزله، عقل اعتزالی، شیخ مفید، سید مرتضی
|
  • Walyyollahbarzegarkelishumi, Mohammadhosseinrafiei Page 11
    The Wahhabism which founded by Muhammad Ibnabd Al-wahhab in Najd and expanded after making an alliance with Muhammad Ibn Saud has had a long and specific history. Several contacts between religious and political sides of Saudi government have been attractive for researchers on wahhabism. Religious side needs protection of political side, and political side needs religious side for legitimization and acceptability for their actions. On that basis, a large group of religious scholars and Ibn abd al-wahhab’s followers and pupils took charge in adjustment of contacts between political and religious sides. That group which named by their voluntary action as “Muttawwia”, has been sent to conquered areas for call of Wahhabism. Despite of the ups and downs of Mutawwia’s role in history of Wahhabism, they had a great impact on emergence and stabilization of Saudi governments.
    Keywords: Muhammad IbnAbdAl, Wahhab, Saudi Government, Wahhabism, Mutawwia, Najd
  • Fariba Pat, Seyyedahmadreza Khezri, Mehrangiz Mazaheri Page 33
    Beginning of the SafavidEmpire, ie, the reign of Ismail and Tahmasp was the era of prosperity and development of calligraphy in Iran. This era can be divided into three periods of approximately equal length. The first was a period of transition from Timurid Herat to Safavid Tabriz. The second period, which coincided with the first years of the reign of Tahmasp and his interest in art of the book, was the period of rgularization of some scripts, specially nasta’liq and its use for a copy of Quran for the first time. In the third period, which coincided with the Tahmasp repentance and his withdrawal from painting, calligraphy continued its artistic life. Calligraphy in this era had two specific functions. First was artistic function and second was an administrative use. The aim of this essay is the survey of evolutions of calligraphy, various kinds of scripts used by safavid calligraphers, the role of patrons, eminent nasta’liq calligraphers and their social status in the early safavid period.
    Keywords: calligraphy, calligraphers, the early safavid period, patrons, scripts
  • Mihai Cernatescu, Fatemeh Jan Ahamadi, Sadeq Aeinevand Page 49
    Romania was occupied by the Soviet army in 1944 and the military seizure continued until 1958. Constant interference and constraints imposed by the Russian government upon Romania, during this time, resulted in formation and establishment of a Communist Institution in the country. The Communist reign in Romania lasted forty four years from 1945 to 1989. The hostility of the Communist government towards different religions and belief systems caused many adversities not only to the Muslim minority but also the Christian majority. Political pressure from the Communist government focused mainly on forcing the Christian majority as well as the Muslim minority to renounce religion and/or discard any form of belief system. The main question is to identify the effects of political changes in Romania and the Communist reign on Muslim Romanians. How were the Muslim Romanians able to guard their religious identity amid adversities caused by Communism? Selected research method is description and based on analysis of the collected data.
    Keywords: Islam, Romanian Muslims, Dobruja, Communist government
  • Hamed Khani (Farhangmehrvash) Page 65
    Amulet prayers or the so called “Adiyatul-hirz,” are a genre of Islamic liturgical literature, prevailing among all Muslims, especially in Shiite culture. It is of importance to study these texts, whether in order to formulate the history of Islamic liturgies, or to perceive the development of Islamic culture and civilization, or to achieve a meaning tool for dating Muslim traditions. As the first step to approach this issue, the Islamic concept of amulet (hirz) and its developments should be traced. Regarding the phenomenological review of the trends observed in the Islamic civilization, this study seeks to give an historical definition of hirz, and its semantic components.
    Keywords: History of Islamic Liturgical Literature, Amulets, Talismans, Magic, Prayer Therapy, Dating Muslim Traditions
  • G.H. Rahimi Page 85
    The foundamental question of this paper is whether in the Iranian and Islamic civilization has the concept of technology been raised and discussed or not? The response of this research is positive and it is shown that Farabi has introduced a deep argument about technology for the first time.In this paper, the definitions of technology are given and the relationship of science and technology is introduced. Then Farabi’s expressions about #Ilm-al-0iyaland its results are describedAt the end, attention is given to the concept of four causes in artificial bodies which is part of philosophy of technology. Unlike new literature which considers Heidegger as the first thinker who used the concept of Aristotelian four causes in artificial bodies, it is shown that Farabihas spoken about four causes in artificial bodies many centuries ago.
    Keywords: Farabi, Ilm, al, Hiyal, Technology, Philosophy of Technology, Four Causes, Artificial Bodies
  • Azimrazavi Sufiani, Naser Ghozashteh Page 103
    tendency of SeikhMufid and SeyyedMortaza towards mutazilitrationalismin fourt century (A.H.).To understand the roots of this attitude. Although tendency towards rationalism of mutazili internally brought about a lot of arguments - because the basic principles of this sect were not consistent with rationalism dominating mutazila school - finally in fourth century (A.H.) under the rule and support of Buwaihids was accomplished definitely by these persons. Consequently several reasons are considered such as occultation of twelfth imam and the need of imamiyya society to systematic theology for its survival, political convergence between shia and mutazila, ulmost accordance with principles of mutazili conception in the personality of SeyyedMortaza and Sheikh Mufīd and of course the theological and historical correlations among these two sects which their precedence dating back to times before the abovementioned century.
    Keywords: shia, mutazila, rationalism of mutazili, Sheikh Mufid, Seyyed Mortaza
  • Seyyed Mohammad Hadigerami Page 121
    Like other religions, there are various currents in Imami Shiite in the first centuries. This article, relying on discourse analysis and by concentrating on oppositions, attempts to identify the internal Shiite currents in Iraq and Iran in the second and third centuries. According to historical evidences, the opposition between school of Hisham ibn al-Hakam and majority of Shia, which was school of Hisham ibn Salim al-Javalighi, was the most significant Shiite oppositon in second century. This opposition continued until the third century, and continued its role as the main dipole for the formation of internal Shiite currents. Iraqi Hadith legacy was transmitted to Iran, and the opposition between school of Hisham ibn al-Hakam and majority of Shia took the form of the opposition between majority of Iranian Shia (in Qom and Samarqand)and the circle of Fadl ibn Shazan (in Neyshapur).
    Keywords: Imamiyya, Hisham ibn al Hakam, Hisham ibn Salem, Yunos ibn Abd al Rahman, Fadl ibn Shazan, Zorarah