فهرست مطالب

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز - سال سی و چهارم شماره 4 (پیاپی 100، مهر و آبان 1391)

مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سال سی و چهارم شماره 4 (پیاپی 100، مهر و آبان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/09/01
  • تعداد عناوین: 19
|
  • پریچهر احمدی، سویل محمود علیلو صفحات 7-12
    زمینه و اهداف
    در سال های اخیر تاکید زیادی بر روی مسائل روان شناختی در بیماری های مختلف صورت گرفته است. هدف این تحقیق بررسی عامل های شخصیتی بیماران MS و مقایسه آنها با آزمودنی های سالم است.
    مواد وروش ها
    روش این پژوهش از نوع توصیفی-مقایسه ای است که طی آن تعداد 30 نفر از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با تعداد 30 نفر از افراد سالم که از نظر ویژگی های جمعیت شناختی مشابه گروه بیمار می باشند، با استفاده از آزمون پنج عاملی شخصیت مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که در عوامل نوروتیسم، برونگرایی و دلپذیربودن تفاوت دو گروه معنی دار می باشد. اما در دو عامل انعطاف پذیری و باوجدان بودن تفاوت معنی دار نیست.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق ارتباط بین عامل های شخصیت و بیماری MS را مورد تایید قرار داد. این نتیجه اهمیت توجه به عامل های شخصیتی در مطالعه عوامل زمینه ساز، ارزیابی، تشخیص و درمان این بیماری را خاطر نشان می سازد.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، عامل های شخصیت، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت
  • یدالله احمدی عصر بدر، مهدی فارغی، صمد هژیر، محمد نوری، فاطمه خدابخش، روح الله فدایی فولادی صفحات 13-17
    زمینه و اهداف
    اسپرم انسان شامل طیفی گسترده از سیتوکین ها از جمله اینترلوکین 6 و عامل نکروز توموری آلفای است. تاثیر این دو بر کیفیت منی هنوز مورد بحث می باشد. هدف از مطالعه فعلی بررسی ارتباط احتمالی این دو سیتوکین با ویژگی های منی در بیماران مبتلا به واریکوسل درجه 2-3 می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، 30 بیمار مذکر مبتلا به واریکوسل درجه 2-3 طی مدت 12 ماه در مرکز آموزشی-درمانی سینا تبریز بررسی شدند. سطوح اینترلوکین 6 و عامل نکروز توموری آلفای مایع منی، خون ورید اسپرماتیک و خون محیطی تعیین شد. همبستگی بین این متغیرها و شمارش، موتیلیتی و مورفولوژی اسپرم بررسی شد.
    یافته ها
    متوسط سطح اینترلوکین 6 در خون محیطی، خون ورید اسپرماتیک و منی بترتیب 02/9±73/23، 98/11±73/28 و 28/13±20/38 پیکوگرم در میلی لیتر بود. متوسط سطح عامل نکروز توموری آلفای در خون محیطی، خون ورید اسپرماتیک و منی بترتیب 91/1±78/4، 95/2±66/5 و 55/2±45/6 پیکوگرم در میلی لیتر بود. متوسط اینترلوکین 6 مایع منی در گروه مبتلا به واریکوسل درجه 3 بطور معنی داری بیشتر بود. همبستگی منفی و معنی داری بین سطح اینترلوکین 6 مایع منی با تعداد (46/0-=r، 01/0=P) و موتیلیتی اسپرم (38/0-=r، 04/0=P) مایع منی وجود داشت. همبستگی معنی داری بین سطح IL-6 سرم و خون ورید اسپرماتیک و عامل نکروز توموری آلفای مایع منی، خون ورید اسپرماتیک و خون محیطی با پارامترهای اسپرماتوزوآ وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    در بیماران با واریکوسل درجه 2-3، اینترلوکین 6 مایع منی با پارامترهای اسپرماتوزوآل بدتری مرتبط است.
    کلیدواژگان: واریکوسل، اینترلوکین، 6، عامل نکروز تومور آلفای، آنالیز مایع منی
  • میر علی اعتراف اسکویی، جعفر صادق تبریزی، فرید غریبی، محمد اصغری جعفرآبادی صفحات 18-24
    زمینه و اهداف
    حقوق بیمار رعایت نیازهای جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی است که تیم درمان، موظف به اجرا و رعایت آن ها می باشد. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی کاستی های کلینیک فیزیوتراپی دانشکده ی توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از نگاه مراجعه کنندگان و انطباق کمبودهای بیان شده با منشور حقوق بیمار است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی بوده و از 204 نفر بیمار و یا همراهان وی مصاحبه به عمل آمده است. پاسخ ها با روش موسوم به MP6 دسته بندی شده و ضمن تطبیق با منشور حقوق بیمار، موارد نقض حقوق بیماران مشخص گردید.
    یافته ها
    سه حیطه روش ها، تجهیزات و نیروی انسانی به ترتیب دارای بیشترین کاستی و پول و مواد و لوازم به ترتیب دارای کمترین کاستی می باشند. در بررسی تطبیقی، مطالعه ی حاضر نشان داد که ابتدا محور اول (حق دریافت مطلوب خدمات سلامت) و سپس محور دوم حقوق بیمار (حق دریافت اطلاعات به نحو مطلوب و کافی) به ترتیب دارای بیشترین نارسائی و کاستی ها می باشد. ضمنا هیچ کاستی در اجرای محورهای 3 و 4 و 5 منشور حقوق بیمار ابراز نشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که در دو محور اول و دوم منشور حقوق بیمار به ترتیب یعنی «حق دریافت مطلوب خدمات سلامت» و «حق دریافت اطلاعات به نحو مطلوب و کافی» کاستی های نسبتا زیادی وجود دارد، و همین امر موجب می گردد که حقوق بیماران به نحو شایسته رعایت نگردد.
    کلیدواژگان: منشور حقوق بیمار، کلینیک فیزیوتراپی، فیزیوتراپی
  • جبار بشیری، فرهاد غلامی، عادل رهبران، وحید طرماهی صفحات 25-30
    زمینه و اهداف
    نسفاتین-1 آدیپوکاینی است که اخیرا کشف شده و از بافت چربی نیز ترشح می شود و در سازوکار تنظیم گلوکز خون، بهبود حساسیت انسولینی، هموستاز انرژی و سوخت و ساز دخالت دارد. هدف مطالعه ی حاضر، تعیین تاثیر یک جلسه فعالیت هوازی بر سطوح نسفاتین-1 سرمی در مردان سالمند غیرورزشکار می باشد.
    مواد و روش ها
    در مطالعه ی حاضر 12 مرد سالمند غیرورزشکار و سالم (سن:53/2±41/63 سال؛ قد:27/6±17/173 سانتی متر؛ وزن:37/7±9/76 کیلوگرم؛ شاخص توده ی بدنی:52/1±61/25 کیلوگرم بر مترمربع) به صورت تصادفی انتخاب شدند. آزمودنی ها یک جلسه فعالیت استقامتی(هوازی) شامل30 دقیقه رکاب زدن روی چرخ کارسنج با شدت 75-70 درصد ضربان قلب بیشینه را اجرا و متعاقب آن 30 دقیقه استراحت غیرفعال داشتند. نمونه های خونی قبل، بلافاصله بعد از فعالیت و دوره ی ریکاوری از آزمودنی ها گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مکرر و بونفرونی در سطح معنی داری 05/0 P با نرم افزار SPSS18 تحلیل شدند.
    یافته ها
    میزان گلوکز خون، انسولین و شاخص مقاومت انسولینی در پاسخ به فعالیت کاهش معنی داری داشت(05/0P). همچنین سطوح انسولین و شاخص مقاومت انسولینی دوره ی ریکاوری افزایش معنی داری نسبت به بعد از فعالیت داشت (05/P). سطوح کورتیزول نیز در پاسخ به فعالیت ورزشی به طور معنی دار افزایش یافت (05/0P). ولی تغییرات معنی داری در مقادیر نسفاتین-1 در پاسخ به فعالیت ورزشی و در دوره ی ریکاوری مشاهده نشد(05/0P).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های تحقیق حاضر می توان نتیجه گیری نمود 30 دقیقه فعالیت هوازی علی رغم تاثیر بر غلظت گلوکز خون، انسولین، مقاومت انسولینی و کورتیزول، تاثیر معنی داری بر سطوح نسفاتین-1 ندارد.
    کلیدواژگان: فعالیت هوازی، نسفاتین، 1، گلوکز خون، انسولین
  • منصور بیرامی، تورج هاشمی، جابر علیزاده گورادل صفحات 31-37
    زمینه و اهداف
    پژوهش ها نشان داده اند که اختلال نقص توجه/ بیش فعالیت خطر گرایش به سیگار و مواد مخدر را افزایش می دهد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه نشانه های نقص توجه/ بیش فعالی در دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    برای انجام این تحقیق 100 نفر از دانشجویان پسر غیرسیگاری دانشگاه تبریز به روش نمونه گیری تصادفی نسبی انتخاب شدند و با 80 نفر دانشجوی سیگاری که به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند، مقایسه شدند. آزمودنی ها پس از انتخاب، به پرسشنامه های وندر یوتا برای سنجش ADHD خردسالی و پرسشنامه کانرز بزرگسالان پاسخ دادند. داده ها پس از جمع آوری به کمک نرم افزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از تکنیکهای تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری در تمام مولفه های ADHD بزرگسال و همچنین ADHD خردسال تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که نمره های دانشجویان سیگاری در تمام مولفه های ADHD از دانشجویان غیرسیگاری بیشتر است.
    نتیجه گیری
    در نهایت، بر اساس نتایج پژوهش، توجه به مسئله اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در بزرگسالان ضرورت می نماید. مخصوصا در ایران که اطلاعات ما پیرامون شیوع این حالت و نقش آن در مسائل مختلف بسیار اندک است.
    کلیدواژگان: سیگاری، غیرسیگاری، ADHD بزرگسال، ADHD خردسال
  • سیمین تقوی، فوزیه ابام، حسین علیخواه * صفحات 38-46
    زمینه و اهداف

    هرگاه پاره شدن کیسه آمنیون قبل از هفته 37 حاملگی رخ دهد به آن «پارگی پره ترم زودرس کیسه آب» (PPROM) گفته می شود. هدف ما این است که بدانیم آیا می توان تا حدودی مادران مبتلا به PPROM را در منزل و در کنار اعضای خانواده تحت مراقبت دقیق قرار داد بدون اینکه عوارض جدی مادر و جنین را تهدید کند؟

    مواد و روش ها

    بیماران حامله 26 تا 32 هفته و دچار عارضه پارگی پره ترم زودرس کیسه آب که به درمانگاه بیمارستان الزهرا مراجعه می کردند، تا 7 روز در بیمارستان تحت نظر گرفته شده و با آنتی بیوتیک و بتامتازون تحت درمان قرار می گرفتند. سپس بیماران به 2 گروه تقسیم می شدند: گروه 1 به منزل فرستاده می شدند (outpatient) و گروه 2 تا زمان خاتمه حاملگی در بیمارستان می ماندند (inpatient). در اول هفته 32 حاملگی همه بیماران گروه سرپایی مجددا بستری می شدند و در صورت تداوم حاملگی در تمام موارد، حاملگی در پایان هفته 34 خاتمه داده می شد.

    یافته ها

    در مطالعه ما در گروه inpatient دوره اینتروال (مدت زمان ادامه حاملگی از شروع آبریزش تا خاتمه بارداری)، شیوع بستری در نوزادان و خونریزی داخل بطنی (IVH) کمتر از گروه outpatient بود. میزان سزارین، نیاز به ونتیلاتور، مدت بستری در نوزادان، شیوع و مدت بستری درNICU، آخرین NST غیرراکتیو و مرگ دوره نوزادی در گروه inpatient بیشتر از outpatient بود. شیوع متریت، کوریوآمنیونیت، آپگار دقایق 1 و 5، کندگی زودرس جفت، میانگین PH و BE خون شریان نافی و آخرین اسکور BPP در هر دو گروه یکسان بود. هیچ رابطه ای بین WBC و CRP با نتایج مادری و جنینی- نوزادی PPROM وجود نداشت.

    نتیجه گیری

    در بیمارانی که شرایط دسترسی سریع به بیمارستان را دارند و بدنبال آموزش، علایم خطر را به خوبی یاد می گیرند و اندکس مایع آمنیوتیک (AFI) در آنها کمتر از 5 سانتی متر نیست و فاصله پارگی کیسه آب تا هفته 34 حاملگی زیاد است می توانند طبق پروتکل ارایه شده در این مطالعه در منزل استراحت کنند.

    کلیدواژگان: سرانجام مادری، جنینی، نوزادی، درمان سرپائی، بستری، پارگی زودرس و قبل از ترم پرده ها، زایمان زودرس
  • حسن تقی پور، احمد اصل هاشمی*، اصغرمحمد پوراصل صفحات 47-52
    زمینه و اهداف

    برنامه ریزی جهت مدیریت پسماندهای بیمارستانی یکی از نیازهای جوامع بوده و آموزش کارکنان یکی از عوامل اجرای موفق آن می باشد. هدف این مطالعه بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان بیمارستان های شهر تبریز در ارتباط با مدیریت صحیح پسماندهای بیمارستانی بود.

    مواد و روش ها

    از 25 بیمارستان فعال شهر تبریز 10 عدد به عنوان نمونه انتخاب شدند. آگاهی و نگرش کارکنان با توزیع و تکمیل پرسشنامه توسط هفت گروه مختلف شغلی و نحوه عملکرد آنها با 7 روز حضور تیم تحقیق در هر بیمارستان و تکمیل چک لیست ویژه ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون واریانس یک طرفه در نرم افزارSPSS آنالیز شدند.

    یافته ها

    میانگین نمره آگاهی و نگرش در بیمارستان ها با هم متفاوت بود. بیشترین نمره آگاهی و نگرش به ترتیب مربوط به پزشکان و متخصصین و کمترین نمره مربوط به کارکنان بخش خدمات و جمع آوری پسماندهای بیمارستانی بود. ارتباط معنی داری بین رده های شغلی، سطح سواد و میزان آگاهی و نگرش کارکنان وجود داشت. پایش عملکرد کارکنان در تمام سطوح شغلی و تحصیلی نشان دهنده عدم پیروی از اصول صحیح مدیریت پسماندهای بیمارستانی بود.

    نتیجه گیری

    در اجرای طرح مدیریت پسماندهای بیمارستانی آموزش کارکنان به همراه پایش و ارتقای عملکرد آنها مهم می باشد و فقط وجود سطح مناسب دانش و آگاهی کافی نیست. عملکرد مناسب کارکنان در تمام سطوح علاوه بر ایجاد زیر ساخت های لازم نیازمند عواملی نظیر انگیزش، استفاده از اهرم های قانونی کنترل، نظارت دقیق و تشویق خواهد بود.

    کلیدواژگان: پسماندهای بیمارستانی، مدیریت، آموزش، پایش
  • افشار جعفری، اکرم آمقانی، سعید دباغ نیکوخصلت، بهرام جمالی صفحات 53-59
    زمینه و اهداف
    پروتئین های استرسی به عنوان بخشی از دستگاه ایمنی ذاتی، تحت شرایط مختلف ازجمله فعالیت های ورزشی، تغییر می یابند. از سال 2000 میلادی محققین توجه گسترده ای روی پاسخ پروتئین استرسی_72 خارج سلولی نموده اند. بحث های فراوانی درمورد سازوکار رهایش این پروتئین در سرم خونی انسان متعاقب فعالیت ورزشی موجود است. با این حال، هنوز این نکته مورد سوال است که افزایش پروتئین های استرسی متعاقب التهاب و یا واکنش به آسیب سلولی و ترمیم آن است یا خیر؟
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر به صورت نیمه تجربی، روی دو گروه ورزشکار استقامتی و افراد غیرفعال، طی آزمون وامانده ساز بروس، اجرا گشت. از نمونه های سرمی قبل و بعد آزمون، جهت سنجش شاخص های مورد نظر استفاده شد. کلیه ی بررسی های آماری به کمک تحلیل واریانس دوطرفه(2×2) و پس آزمون تعقیبی بونفرونی، در سطح معنی ‎داری 05/0 با استفاده از نرم افزار SPSS16 انجام پذیرفت.
    یافته ها
    فعالیت وامانده ساز باعث افزایش معنی دار شاخص های مورد بررسی گردید. دامنه ی تغییرات اپی نفرین، نوراپی نفرین و پروتئین استرسی-72 سرمی ورزشکاران، پس از انجام قرارداد، نسبت به افراد غیرفعال، به طور معنی داری بیشتر بود. تفاوت دامنه ی تغییرات کراتین کیناز تام سرمی افراد ورزشکار و غیرفعال پس از انجام قرارداد معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    با توجه به فعالیت بیشتر ورزشکاران، و پاسخ قوی تر آنها به شاخص های مورد بحث، نتیجه گیری شد که شدت های بالای فعالیت با استرس و التهاب بیشتر همراه می باشد. به دلیل پاسخ قوی تر نوراپی نفرین و رابطه ی بالا بین نوراپی نفرین و پروتئین استرسی_72 پیشنهاد شد که تولید این پروتئین احتمالا تحت کنترل کاتکول آمین ها باشد. با تکیه به داده های کراتین کیناز می توان بیان کرد که آمادگی بالای بدنی، به توانایی بدن جهت مقابله با آسیب سلولی در شدت های بالاتر فعالیت می انجامد.
    کلیدواژگان: HSP72، کراتین کیناز، کاتکول آمین ها، سرم
  • زینب خانجانی صفحات 60-67
    زمینه و اهداف. هدف از این پژوهش بررسی صفات شخصیتی، افسردگی، اضطراب و تنیدگی روانی افراد مبتلا به ام اس و مقایسه همان ویژگی ها با افراد عادی است.
    مواد و روش ها. 80 فرد مبتلا به ام اس (56 زن، سن: 88/6±62/31 سال، 24مرد، سن: 85/8±87/31 سال) و 78 فرد سالم (56 زن، سن:60/6±20/33 سال؛ 22 مرد، سن: 73/7±00/32 سال) از انجمن ام اس ایران واقع در تهران و کلینیک ام اس بیمارستان امام رضای تبریز، با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به چهار گروه زنان مبتلا به ام اس، مردان مبتلا به ام اس، زنان بدون ام اس، و مردان بدون ام اس تقسیم شدند. متغیرهای اصلی پژوهش شامل روان نژندی خویی، برونگرایی، گشودگی، خوشایندی، وظیفه شناسی، تنیدگی، اضطراب، و افسردگی بودند که با استفاده از پرسشنامه پنج عاملی نئو (NEO-FFI) و مقیاس تنیدگی، اضطراب و افسردگی داس (DASS-42) ارزیابی شدند.
    یافته ها. تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) نشان داد گروه ها از نظر روان نژندی خویی، برونگرایی، گشودگی، خوشایندی، وظیفه شناسی، تنیدگی روانی، اضطراب، و افسردگی تفاوت معنی داری با یکدیگر دارند. آزمون تعقیبی توکی نشان داد میانگین نمره مردان و زنان مبتلا به ام اس در روان نژندی خویی، تنیدگی، اضطراب، و افسردگی بالاتر از مردان و زنان بدون ام اس، و در برونگرایی، گشودگی، خوشایندی، و وظیفه شناسی پایین تر از آنهاست.
    نتیجه گیری. نیمرخ شخصیتی افراد مبتلا به ام اس به صورت ترکیبی از روان نژندی خویی بالا، برونگرایی، گشودگی، خوشایندی و وظیفه شناسی پایین است. این افراد افسردگی و اضطراب بالاتر داشته و تنیده ترند.
    کلیدواژگان: مالتیپل اسکلروزیس، صفات شخصیتی، افسردگی، اضطراب، تنیدگی روانی
  • غلامرضا خیرآبادی، مهرداد صالحی، ناصر گل افشان، محمدرضا مراثی صفحات 68-73
    زمینه وا هداف: اختلال عملکرد جنسی با مکانیسمی ناشناخته، بزرگترین مانع پایبندی به درمان نگهدارنده با متادون است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین عملکرد جنسی با دوز مصرفی متادون، سطح خونی پرولاکتین و تستوسترون در این بیماران اجراشده است.
    مواد وروش ها
    دریک مطالعه مقطعی 135 بیمار واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونه گیری آسان انتخاب و پس از کسب رضایت مکتوب شرکت در مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل (IIEF (International Index of Erectile Function Questionnaire، وBeck Depressive Inventory (BDI-II) بود. از مراجعین یک نمونه خون جهت اندازه گیری سطح خونی پرولاکتین و تستوسترون گرفته شد. داده ها با نرم افزار SPSS-16و آزمونهای آماری Spearman''s correlation coefficient و Multiple linear regression مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 44/9 ± 38/36 سال بود. 8/94٪ دچار درجات خفیف تا شدید اختلال عملکرد جنسی بودند و میانگین دوز مصرفی متادون 4/38 ± 2/ 100 میلیگرم در روز و سطح خونی پرولاکتین و تستوسترون به ترتیب، 6/6 ± 7/8 و 1/3 ± 8/4 میکروگرم در لیتر بدست آمد. ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط معنی داری بین نمره عملکرد جنسی با دوز مصرفی متادون (8/0 =P 021/0 r=) و سطح خونی تستوسترون (25/ 0 =P، 101/0 r=) نشان نداد اما با سطح خونی پرولاکتین((039/0= P، 18/0 r=) ارتباط معنی دار مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    سطح خونی پرولاکتین می تواند به عنوان پیش بینی کننده نمره عملکرد جنسی بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نگهدارنده، درمان، جنسی، متادون، تستوسترون، پرولاکتین
  • آناهیتا رضایی، مرضیه حیدری، محمد راضی جلالی، مهدی پورمهدی بروجنی، حسین نجف زادهورزی، بابک محمدیان، علیرضا راکی صفحات 74-79
    زمینه و اهداف
    آرسنیک یکی از خطرناک ترین آلاینده های محیطی است که مسمومیت با آن سبب ایجاد ضایعات مختلفی می گردد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی نقش محافظتی ویتامین E در مسمومیت کبدی حاصل از آرسنیک می باشد.
    مواد و روش ها
    جهت انجام این مطالعه از 30 سر موش صحرائی نژاد ویستار (15 سر نابالغ و 15سر بالغ) استفاده شد و هر گروه به سه زیرگروه پنج تایی تقسیم گردید. زیر گروه اول از هر گروه به عنوان شاهد، فقط سرم فیزیولوژی، زیر گروه های2 و3 از هر گروه نیز، آرسنیک را روزانه به میزان mg/kg3 به صورت زیر جلدی و زیر گروه 3 علاوه بر آرسنیک روزانه mg/kg400 ویتامین E به صورت داخل صفاقی به مدت 10روز دریافت نمودند. در پایان 10 روز خونگیری و پس از کالبدگشایی، از کبد نمونه گرفته شد.
    یافته ها
    در بررسی های هیستوپاتولوژیک تورم سلولی، تغییر چربی و نکروز هپاتوسیت ها، مهم ترین مشخصات میکروسکوپی کبد موش های صحرائی گروه 2 بوده که این ضایعات با شدت کمتر در گروه 3 نیز رویت گردید. لکوسیتوز به دنبال سمیت آرسنیک نیز مشاهده گردید، که در گروه 3 از شدت کمتری برخوردار بود. فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز در گروه آرسنیک کاهش معنی داری داشته، درحالی که تجویز ویتامین E اثر معنی داری بر تغییرات فعالیت این آنزیم نداشته است.
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده از این تحقیق حاکی است که ویتامین E بعضی جوانب سمیت ناشی از آرسنیک را برطرف نموده و از شدت تغییرات ناشی از آن تا حدودی می کاهد. بدیهی است انجام مطالعات تکمیلی با دوز بالاتر و یا دوره درمانی طولانی تر، ممکن است اثرات حمایتی بیشتری را القا نماید.
    کلیدواژگان: ویتامین E، آرسنیک، موش صحرائی، گلوتاتیون پراکسیداز، پاتولوژی
  • مهدی زمانی گندمانی، الهه فروزنده ملاعلی، زینب زمانی گندمانی، حسین مدنی، سید جمال مشتاقیان صفحات 80-85
    زمینه و اهداف
    بیماری های مفاصل از جمله آرتریت روماتویید از مشکلات ناتوان کننده شایع جوامع کنونی و علم پزشکی است. با توجه به ترکیبات بیولوژیکی فعال موجود در گیاه حرا و استفاده هایی که از این گیاه در طب سنتی به عمل می آید به نظر می رسد که این گیاه دارای قابلیت ضد التهابی قابل ملاحظه ای باشد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر ضد التهابی عصاره برگ گیاه حرا بر روی درمان موش های صحرایی آرتریتی نژاد ویستار بود.
    مواد و روش ها
    عصاره گیاهی در دو دوز (mg/kg 200 و 400) و ایبوپروفن بعنوان کنترل مثبت (mg/kg 53) روزانه به صورت گاواژ به مدت 21 روز در گروه های مختلف موش صحرایی تجویز شد. آرتریت با تزریق 01/0 سی سی ادجوونت فروند کامل بصورت زیر پوستی به کف پای راست موش های صحرایی القا شد. پارامترهای ESR در روز آخر و قطر مفصل مچ پا و اندیس آرتریت در طول دوره ی آزمایش سنجش شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 19 آنالیز شدند.
    یافته ها
    بر اساس نتایج بدست آمده معلوم شد نرخ رسوب اریتروسیت ها در گروه آرتریتی نسبت به گروه نرمال افزایش معنی دار (05/0> P) داشته است اما در گروه های تحت درمان با ایبوپروفن و عصاره افزایش معنی داری مشاهده نشد. قطر مفصل پای موش های صحرایی در روز 4 در کلیه گروه ها نسبت به گروه نرمال افزایش معنی داری (05/0P<) داشت و از روز 8 تا 21 به دلیل تاثیر دارو و عصاره تورم کاهش یافت. اندیس آرتریت در گروه آرتریتی در روز های 8، 15 و 21 نسبت به گروه نرمال افزایش چشمگیری داشت در حالی که در گروه های 3، 4 و5 اندیس آرتریت کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    بنظر می رسد که برگ گیاه حرا حاوی ترکیباتی است که دارای خواص ضد التهابی قابل ملاحظه ای می باشند که موجب بهبود آرتریت دز موش های صحرایی گردید.
    کلیدواژگان: گیاه حرا، آرتریت روماتویید، التهاب، موش های صحرایی نر
  • صادق ستاری فرد، عباسعلی گائینی، سیروس چوبینه صفحات 86-93
    زمینه و اهداف
    فعالیت ورزشی و محیط های استرسی می توانند به تغییرات ایمنی در بدن انسان منجر شوند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر فعالیت ورزشی در شرایط دمایی سرد بر مقادیر اینترلوکین 17، اینترفرون گاما و پروتئین واکنشی C سرم ورزشکاران استقامتی بود.
    مواد و روش ها
    10مرد جوان ورزشکار استقامتی کار داوطلبانه (با سن2±22 سال، وزن 7/2±4/67 کیلوگرم) در دو محیط طبیعی (1±22، 5±50) و سرد (1±3 سانتی گراد، 5±50 درصد رطوبت) به مدت یک ساعت با شدت 60 درصد VO2max روی تردمیل دویدند. مقادیر اینترلوکین 17، اینترفرون گاما و پروتئین واکنشی C و کورتیزول سرم قبل، بعد و دو ساعت بعد از فعالیت ورزشی و همچنین دمای بدن، مقیاس درک فشار و میزان آب مصرفی ورزشکاران هنگام فعالیت ورزشی اندازه گیری شدند. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون اندازه گیری مکرر و تعقیبی بن فرونی و تی زوجی با سطح معنی داری 05/0 p<استفاده شد.
    یافته ها
    مقادیر اینترلوکین 17، اینترفرون گاما و پروتئین واکنشی C سرم ورزشکاران پس از فعالیت ورزشی و 2 ساعت پس از فعالیت ورزشی در دو محیط تغییر معنی داری نداشتند(05/0p>). بین این مقادیر پس از فعالیت در دو محیط تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0p>). مقادیر کورتیزول پس از فعالیت ورزشی در دو محیط افزایش معنی داری داشته است(0001/0p<).
    نتیجه گیری
    یک جلسه فعالیت ورزشی در هر دو محیط سرد و طبیعی باعث تجمع و رهایش کورتیزول به گردش خون می شود. با این حال، به نظر می رسد نمی تواند موجب تغییرات التهابی و افزایش سایتوکاین ها و نشانگر های التهابی شود.
    کلیدواژگان: اینترلوکین 17، اینترفرون گاما، پروتئین واکنشی C، فعالیت ورزشی، شرایط دمایی سرد
  • شهین عبدالهی فخیم، نیکزاد شهیدی صفحات 94-97
    زمینه و اهداف
    شکاف کام یکی از شایعترین آنومالی های مادرزادی است. از سال ها پیش در موقع ترمیم شکاف کام در فضاهای جانبی ناشی از برشهای Relaxing مش آغشته به پماد آنتی بیوتیک قرار داده و روز 5- 3 بعد از عمل در بخش درآورده می شود. بنظر می رسد که این کار نه تنها باعث افزایش درد بعد از عمل و به دنبال آن کاهش مصرف مایعات می شود بلکه با افزایش خطر احتمالی آسپیراسیون مش همراه است. همچنین منجر به نمایان شدن استخوانهای برهنه می شود که احتمالا«باعث اختلال رشد ماگزیلوفاسیال می گردد هدف از این مطالعه مقایسه میزان خونریزی، طول بستری، میزان مصرف داروی ضد درد و آرامبخش، میزان تغذیه، و باز شدن محل عمل در طول بستری در گروهی که برشهای جانبی بدون گذاشتن مش بسته می شوند با گروهی که برشهای جانبی با مش پر می شوند، می باشد.
    مواد وروش ها
    در این بررسی 37 مورد بیمار مبتلا به شکاف کام در بخش گوش و حلق و بینی که با تکنیک Two flap palatoplasty عمل شده اند و فضاهای جانبی بدو ن گذاشتن مش و با سوچور ویکریل بسته شده، با 35 مورد بیمار شکاف کام که با همان روش و با گذاشتن مش آغشته به پماد آنتی بیوتیک در فضای جانبی کام عمل شده اند، مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    مقایسه نشان می دهد که طول بستری، میزان خونریزی، میزان استفاده از داروی ضد درد و داروی سداتیو در دو گروه با هم اختلاف معنی داری نشان می دهد. میزان نوشیدن مایعات در گروه فاقد مش بسیار بهتر بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به افزایش طول مدت بستری و هزینه آن، افزایش میزان درد مخصوصا» حین خارج کردن مش و اثرات سوء درد روی تغذیه و همکاری بیمار در معاینه و تمیز کردن کام، خطر آسپیراسیون احتمالی، و عوارض دراز مدت ناشی از نمایان شدن استخوان برهنه و ایجاد اسکار در اختلال رشد ماگزیلوفاسیال نتیجه می گیریم که بهتر است از گذاشتن مش در فضای جانبی خودداری شود.
    کلیدواژگان: شکاف کام، مش، فضاهای جانبی، Two flap palatoplasty
  • عاطفه کیاوری، آلکا حسنی، هائده مبین، محمد آقازاده، اکبر حسنی، مجتبی ورشوچی، محمد آهنگرزاده، لیلا دهقانی صفحات 98-106
    زمینه و اهداف
    استافیلوکوکوس اورئوس دارای ژن های کد کننده فاکتورهای ویرولانس متعددی می باشد که به طور مجزا یا بصورت توام، عفونت های متعددی را ایجاد می کنند. هدف از این تحقیق، بررسی ژنهای مربوط به فاکتورهای ویرولانس شامل پروتئین های متصل شونده به کلاژن (Cna) و فیبرونکتین (FnB) در سویه های Staphylococcus aureus جدا شده از نمونه های بالینی مختلف و بینی بیماران بیمارستان های علوم پزشکی تبریز می باشد.
    مواد و روش ها
    در محدوده زمانی مرداد تا بهمن ماه سال 1388، تعداد 1936 نمونه بالینی مختلف و 504 نمونه بینی بیماران قلبی اخذ شد. ایزوله هایS. aureus به وسیله روش های فنوتیپی شناسایی و با ردیابی ژن های nuc و femB با روش PCR مورد تائید واقع شدند. ایزوله های MRSA با استفاده از روش دیسک دیفیوژن آگار شناسایی و جهت ردیابی ژن mecA از روشPCR استفاده شد. ژن های nuc، femB و mecA با استفاده از روش Multiplex PCR و ژنهای cna و fnb با استفاده از روش هایPCR و Multiplex PCR مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 1936 نمونه بالینی مختلف و 504 نمونه بینی به ترتیب 121 و 214 ایزوله غیر تکراری S.aureus جداسازی شد. در 99/80% ایزوله های بالینی و 29/17% ایزوله های جدا شده از بینی، ژن cna شناسایی شد. ژن cna به ترتیب در ایزوله های جدا شده از آرتریت عفونی، استئومیلیت و آندوکاردیت شیوع بالاتری داشت. ژن fnb در 29/65% ایزوله های بالینی و 67/54% ایزوله های بینی شناسایی شد و به ترتیب در بیماری های آندوکاردیت، استئومیلیت و زخم های مربوط به سوختگی فراوانی بالاتری داشت. هم در ایزوله های بالینی و هم در ایزوله های بینی، شیوع فاکتورهای ویرولانس در سویه های MRSA بیشتر از MSSA بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که مطالعه ژن های nuc، femB و mecA در یک تست همزمان، نه تنها به شناسایی ایزوله های S.aureus کمک می کند، بلکه در ردیابی اختصاصی و سریع ایزوله های MRSA مفید می باشد. تحقیق حاضر نشان داد که شیوع فاکتورهای ویرولانس در ایزوله های بالینی بیشتر از بینی و در ایزوله های MRSA بیش از MSSA بوده که نشاندهنده ی نقش حضور همزمان این فاکتورها در تهاجم و بیماریزایی این ایزوله ها می باشد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، فاکتورهای ویرولانس، کلاژن، فیبرونکتین
  • جعفر محسنی، شهین زلالی مهاد مهین، هایده فرحمند آذر، آرزو لطفی وند صفحات 107-111
    زمینه و اهداف
    سقط خودبخودی جنین به از دست دادن آن تا هفته بیستم حاملگی اطلاق می شود. عدم موفقیت در بارداری و سقط مکرر خودبخودی جنین هزینه های اقتصادی و روانی برای خانواده و جامعه دارد. بخشی از این مشکل ناشی از اختلالات ژنتیکی و کروموزومی می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان اختلالات سیتوژنتیکی در زوجین دارای سقط مکرر خوبخودی بود.
    مواد و روش ها
    در مطالعه گذشته نگر از 400 زوج که دارای بیش از دوبار سابقه سقط خود بخودی جنین بودند پس از بررسی سوابق پزشکی، آزمایش کشت کروموزومی و کاریوتایپ به روش استاندارد سیتوژنتیکی و GTG Banding به عمل آمد.
    یافته ها
    پس از انجام کاریوتایپ، ناهنجاری کروموزمی در 4% (32) افراد وجود داشت. که 45% (14 نفر) از آنها مرد و مابقی زن بودند. 3% اختلالات مربوط به کروموزومهای جنسی و مابقی به علت ناهنجاری در کرووموزم های اتوزمال بود.
    نتیجه گیری
    مطالعه سیتوژنتیکی زوجین دارای سابقه سقط مکرر خوبخودی جنین به منظور تشخیص هر گونه اختلال کروموزومی ضروری است. به منظور جلوگیری از تولد کودکان با ناهنجاری های کروموزومی، انجام آزمایش تشخیص پیش از تولد در زوجین دارای ناهنجاری کروموزومی برای پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به اختلالات کروموزومی از اهمیت بالائی برخوردار است.
    کلیدواژگان: GTG banding، ناهنجاری کروموزومی، سقط مکرر خودبخودی جنین
  • محمد مسافری، یحیی رسول زاده، جلیل نظری، حسن تقی پور، ایمان دیانت صفحات 112-119
    زمینه و اهداف
    آلودگی صوتی از جمله عوامل تهدید کننده سلامت شهروندان است. در مطالعه ی حاضر تراز صوتی ساعات پرتردد ظهر و عصر در منطقه مرکزی شهر تبریز بررسی شد.
    مواد و روش ها
    برای اندازه گیری از دستگاه صدا سنج آنالیزوردار استفاده گردید. اندازه گیری ها در ارتفاع 5 فوتی با زاویه 70 درجه در جهت شمال شهر در دو بازه زمانی 30/12-30/14 و 17-19 در 5 ایستگاه (میدان شهدا، میدان شهرداری، چهار راه شریعتی، میدان صاحب الامر، پارک گلستان) انجام شد.
    یافته ها
    شاخص تراز معادل 2 ساعته در میدان شهرداری و میدان شهدا دارای بیشترین مقدار بوده و از حد مجاز مواجهه بالاتر بود. در ساعت ظهر Lmax dB 85 در میدان شهدا و در ساعت عصر Lmax dB 2/90 در میدان شهرداری ثبت گردید. مشخص گردید SPL max در ساعات عصر ایجاد شده و در این میان بیشترین تراز مربوط به میدان شهرداری (ساعت) بود. در ایستگاه صاحب الامر بر خلاف 3 ایستگاه تجاری مطالعه شده، تراز معادل صدا در ساعات ظهر تفاوت معنی داری با عصر داشت و بیشتر بود. مشخص گردید که در ساعات عصر در مناطق مرکزی تبریز آلودگی صوتی بیشتری نسبت به ساعات ظهر وجود دارد و تغییرات تراز فشار صدا در ساعات ظهر در 5 ناحیه مورد مطالعه در محدوده (dB(A 5± قرار دارد.
    نتیجه گیری
    تراز آلودگی محیطی صدا در مناطق مرکزی شهر تبریز در ساعات ظهر و عصر بیش از حد مجاز بوده و جهت حفظ سلامت شهروندان، ضرورت برنامه ریزی در جهت کاهش تراز آلودگی صوتی بیش از پیش احساس می شود.
    کلیدواژگان: آلودگی صوتی، LAeq، تبریز، منطقه مرکزی، ظهر، عصر
  • صمد بهشتی روی، رامین آژوغ صفحات 120-122
    فیستول شریانی وریدی ریه (PAVM) یکی از بیماری های نادر ریه است که در صورت عدم تشخیص ممکن است با مورتالیته وموربیدیته بالایی همراه باشد. تشخیص این بیماری به علت علائم کم معمولا به تاخیر می افتد. در این مقاله ما یک بیمار 39 ساله را با PAVM در لوب فوقانی ریه راست معرفی می کنیم که به صورت اتفاقی در حین بررسی برای اصابت چاقو به نیم سینه چپ کشف شده و بعلت عدم دسترسی به آمبولیزاسیون توسط لوبکتومی فوقانی ریه راست درمان شد. مهمترین نکته در بیمار ما عدم همراهی آن با سایر آنومالی ها می باشد. علی رغم وجود امکانات تشخیصی فراوان هنوز تشخیص دقیق ضایعات بدون علامت در ریه با مشکلات متعددی همراه است. سی تی آنژیوگرافی بهترین مدالیته تشخیصی برای فیستول شریانی وریدی می باشد
    کلیدواژگان: فیستول شریانی وریدی، ریه
  • فردین میرزا طلوعی، میکائیل تفکیکی علمداری صفحات 123-125
    شکستگی دیستال فمور در حضور میله کارگذاری شده ی داخل فمور نادر است. ما اینجا بیماری را معرفی می کنیم که 3 سال قبل برای شکستگی شفت فمور تحت عمل جراحی میله گذاری داخل استخوان فمور قرار گرفته که جوش خورده بود و اخیرا با ضربه کم انرژی دیگر دچار بیرون زدگی نوک میله از استخوان و شکستگی سوپراکندیلر فمور بدون خردشدگی در حضور استئوپوروز گردیده است.
    کلیدواژگان: شکستگی، فمور، استئوپوروز
|
  • Parichehr Ahmadi, Sevil Mahmood.Alilu Pages 7-12
    Background And Objectives
    In recent years there are great emphasized on Psychological problem in different diseases. The aim of this investigation was to study the personality factors in Multiple Sclerosis (MS) Patients in compare with healthy subjects.
    Materials And Methods
    In this study 30 patients with MS، compared with 30 healthy individuals who were demographically matched with the case group، in both groups Five Factor Personality Test was performed (Neo).
    Results
    The result of study showed a significant difference between two groups in neuroticism، extraversion، and agreeableness. But the difference in openness and conscientiousness wasn’t significant.
    Conclusion
    The results of our study showed a relationship between MS and personality factors. Personality changes might be assumed as a cause of disease and can affect prognosis.
    Keywords: Multiple Sclerosis, Personality factors, Five Factor Personality Test
  • Yadollah Ahmadi Asr Badr, Mehdi Fareghi, Samad Hajir, Mohammad Nouri, Fatemeh Khodabakhsh, Rohollah Fadaei Fouladi Pages 13-17
    Background And Objectives
    Human sperm contains a wide spectrum of cytokines; such as interleukin-6 (IL-6) and tumor necrosis factor alpha (TNF-alpha). Their effects on semen quality are still under debate. This study aims at assessing possible association of these two cytokins with semen characteristics in patients with grade II-III varicocele.
    Materials And Methods
    In this analytic-descriptive study، 30 male patients with grade II-III varicocele were recruited in Tabriz Sina Hospital within a 12-month period. Levels of IL-6 and TNF-alpha were measured in seminal plasma، spermatic vein sample and peripheral serum specimen. Correlations between these parameters and sperm count، motility and morphology were assessed.
    Results
    The mean levels of IL-6 were 23. 73±9. 02، 28. 73±11. 98 and 38. 20±13. 28 pg/mL in specimens from peripheral serum، spermatic vein and seminal plasma، respectively. The mean levels of TNF-alpha were 4. 78±1. 91، 5. 66±2. 95 and 6. 45±2. 55 pg/mL in specimens from peripheral serum، spermatic vein and seminal plasma، respectively. The mean seminal plasma IL-6 level was significantly higher in the cases with grade III varicocele. There were significant negative correlations between seminal plasma IL-6 and sperm count (r=-0. 46، P=0. 01) and motility (r=-0. 38، P=0. 04). There was no significant correlation between the spermatic vein and peripheral serum IL-6 or seminal plasma، spermatic vein and peripheral serum TNF-alpha with the spermatozoal parameters.
    Conclusion
    Seminal plasma IL-6 is associated with worse spermatozoal parameters in seminal analysis of patients with grade II-III varicocele.
    Keywords: Varicocele, Interleukin, 6, Tumor Necrosis Factor, Alpha, Semen Analysis
  • Ali E. Oskouei, Jafar Sadegh Tabrizi, Farid Gharibi, Mohammad Asghari Jafar Abadi Pages 18-24
    Background And Objectives
    Patient''s rights are physical، spiritual، and psychosocial needs which have to be fully respected by health workers. The purpose of this study was to determine the problems of the patients referring to the physiotherapy clinic، and to compare with the Iranian patient''s rights charter.
    Materials And Methods
    This study was a descriptive study that was performed in a group of patients who were referred to our clinic. Structured interview was used to collect the data. The collected data were classified with 6MP method and then matched with the Iranian patient''s rights charter; we then determined the rights that had not been accomplished.
    Results
    Study results showed that there was high deficiency in methods، therapeutic machines، and manpower domain of the interview; but، money and materials were of less deficiency. According to the Iranian patient''s rights charter، there was high deficiency in the first section of the charter (patient’s rights in receiving the optimal health services)، followed then by the relatively high deficiency in the second section of the charter (patient’s rights in receiving the patient’s information sufficiently). There was no complaint in the third، fourth، and fifth sections of the charter.
    Conclusion
    The results of this study showed that two of the five sections of the Iranian patient’s rights charter had high percentage of deficiency and need to be taken into account while providing the physiotherapy treatment to the patients.
    Keywords: Patient's rights charter, Physiotherapy clinic, Physiotherapy
  • Jabbar Bashiri, Farhad Gholami, Adel Rahbaran, Vahid Tarmahi Pages 25-30
    Background And Objectives
    Nesfatin-1 is a recently discovered adipokine that is expressed in adipose tissue and involves in glucose regulation، insulin sensitivity and energy homeostasis. The aim of this study was to investigate the effect of single bout of aerobic exercise on serum nesfatin-1 levels in non-athlete elderly men.
    Materials And Methods
    In this study، 12 healthy elderly men (Age 63. 41±2. 53 years، height 173. 17±6. 27 cm، weight 76. 90±7. 37 kg، and body mass index 25. 61±1. 52 kg/m2) volunteers randomly were elected. They performed one session of aerobic exercise including 30 minutes of cycling at 70-75% of HRmax، which was followed by 30 minutes of recovery. Three blood samples were taken before exercise، immediately after exercise and 30 minutes after recovery period. Data were analyzed by repeated measure ANOVA and Bonferroni test using SPSS 18.
    Results
    In 12 healthy men plasma insulin and glucose concentrations and insulin resistance significantly decreased after exercise (P<0. 05) and again returned to a higher level 30 minutes after recovery (P<0. 05). Cortisol levels significantly increased after exercise (P<0. 05). Plasma nesfatin-1 concentrations were not significantly altered after exercise and following 30 minutes of recovery (P>0. 05).
    Conclusion
    Based on the findings of this study، although 30 minutes of aerobic exercise significantly alters glucose، insulin and cortisol concentrations but there was no significant change in plasma nesfatin-1.
    Keywords: Aerobic exercise, Nesfatin, 1, Glucose, Insulin
  • Mansoor Bayrami, Toraj Hashemi, Jaber Alizadeh Goradel Pages 31-37
    Background And Objectives
    Studies have shown that attention deficit disorder/ hyperactivity disorder increase the risk of smoking and drugs habit. This study was to investigate the signs of attention deficit/hyperactivity disorders in smoker and non-smoker students.
    Materials And Methods
    According to this، 80 smokers and 100 non-smoking male students of Tabriz University were selected randomly. The participants were examined by vender Utah and Canners Adult questionnaires. The data''s were analyzed by SPSS software version 18.
    Results
    The results showed that there were significant differences in all components of adult ADHD between smokers and non-smokers. Smoker student had high level of ADHD components than non-smoker students.
    Conclusions
    Finally، according to research results، it is necessary to have attention to ADHD problems in adult. Especially in our country، because our information about this problems very low.
    Keywords: Smokers, Nonsmokers, Adults ADHD, Child ADHD
  • Simin Taghavi, Fouziyeh Abam, Hossein Alikhah Pages 38-46
    Background And Objectives

    Premature Rupture of Membranes (PROM) occurring before 37 weeks of gestation is referred to as Preterm Premature Rupture of Membranes (PPROM). This study was aimed to identify whether home caring of mothers، while they are under tight medical control، has any serious side effects on mother and fetus or not?

    Materials And Methods

    Patients with 26-32 weeks of gestational who complicated with PPROM were hospitalized for seven days and were treated with antibiotics and Betamethasone. Then patients were divided into two groups. “Group-I” were sent to home (Outpatient) and observation was continued and “Group-II” were hospitalized till the end of their pregnancy (Inpatient). All patients in Group-I were also hospitalized again at the beginning of the 32nd week and if it was possible، all pregnancies were ended on the 34th week.

    Results

    The time interval between PPROM and delivery، prevalence of child hospitalization in neonatal unit، and intra-ventricular hemorrhage (IVH) were lesser in inpatient group. The rate of cesarean، need for ventilatory support، the period of child hospitalization in neonatal unit، prevalence and hospitalization period in NICU، and neonatal mortality were higher in inpatient group. The rate of metritis، chorioamnionitis، one and five minutes’ Apgar scores، premature placenta detachment، average of umbilical arteries base excess (BE) and pH، and the last biophysical profile (BPP) score were similar in both groups.

    Conclusions

    For patients who are well trained to know the risky symptoms and have immediate access to the hospitals and medical care centers، if they has a amniotic fluid index (AFI) more than 5cm، and the period between their PPROM and 34th week of their pregnancy is so long، they can be followed through the protocol in their homes.

    Keywords: Mother, fetus, neonatal outcome, Outpatient, Inpatient, Premature Rupture of Membranes, Preterm labor
  • Hassan Taghipour, Ahmad Asl Hashemi, Asghar Mohammadpoorasl Pages 47-52
    Background And Objectives

    Planning of a proper medical waste management program is a necessary for communities. The objectives of this study were investigated the knowledge and attitude of hospitals staffs and their practice toward proper medical waste management.

    Materials And Methods

    Among the 25 active hospitals in Tabriz 10-hospital were selected. An especial questionnaire was designed and distributed among the staffs in 7 different jobs category and the staffs practice condition was evaluated by 7 days monitoring and completing another especial check list by research team. The results were analyzed by SPSS software.

    Results

    The level of knowledge and attitude were different among different hospitals and different job categories. The maximum level of knowledge and attitude belonged to physicians and specialists and the minimum for ancillary workers assigned to collect and transport medical waste and other cleaning workers. There were significant associations between knowledge and attitude and level of education and work. Monitoring of staffs practice indicated that their practice were not in agreement with a proper medical waste management.

    Conclusion

    In the implementation of medical waste management program the role of training of staffs is significant only in combination with monitoring and enhancing of their practice level. Having staffs with good level of knowledge and attitude is not enough. It is necessary in addition preparing basic needs، the motivation of staffs is being enhanced and then legal control of system، evaluation، monitoring، encouraging of staffs and etc altogether be implemented.

    Keywords: Medical waste, Management, Training, Monitoring
  • Afshar Jafari, Akram Ameghani, Saeed Nikookheslat, Bahram Jamali Pages 53-59
    Background And Objectives
    Heat shock proteins are a part of innate immune system and it change under various situations such as physical activities. There are many discussions about the mechanism of its secretion، following of physical exercise in human blood serum. However there is a question that increasing of Heat shock proteins is following of inflammation or because of cellular injury repair?
    Materials And Methods
    This study was done on both athletic and inactive men. We collected serum samples for measurement before and after an exhausted incremental test (Bruce test). Data were analyzed by using statistical methods.
    Results
    Exhausted exercise had significant increase on indices athletic and inactive men serum. Range of changes of norepinephrine، heat shock protein 72 of athlete serums were significant more than inactive men after Bruce test. Amount of changes of creatine kinas between athletes group and inactive men group was not significant after test.
    Conclusion
    high intensity of physical activity is create more stress and inflammation but more fitness assist with less damage against high intensity activities.
    Keywords: HSP72, Creatine Kinase, Catecholamines, Serum
  • Zeynab Khanjani Pages 60-67
    Background And Objectives
    The aim of this study is to investigate the personality traits including’s: depression، anxiety، and stress among individuals with Multiple sclerosis (MS) and comparing this characteristic with normal individuals.
    Materials And Methods
    Eighty person with MS (56 female، 31/62±6/88 year، and 24 males، 31/87±8/85 year) and 78 individual without MS (56 female، age: 33/20±6/60 year; 22 male، age: 32/00±7/73 year) selected through random sampling from MS Society in Tehran and MS clinic in Emam Reza hospital in Tabriz university of medical sciences and then divided to four groups: female with MS، male with MS، female without MS، male without MS. Variables of our study were neuroticism، extroversion، openness، agreeableness، conscientiousness، depression، anxiety، and stress which assessed via brief form of NEO Five Factor Inventory (NEO-FFI) and Depression Anxiety Stress Scale (DASS-42).
    Results
    Tukey showed that mean score of neuroticism، depression، anxiety، and stress in male and female with MS were higher than those in female and male without MS، and mean score of extroversion، openness، agreeableness، conscientiousness’ in male and female with MS were lower than those in female and male without MS.
    Conclusion
    Personality profile of individuals with MS is a combination of neuroticism، low extroversion; openness، agreeableness، conscientiousness and high mean score of depression، anxiety، and stress.
    Keywords: Multiple sclerosis, Personality traits, Depression, Anxiety, Stress
  • Golam Reza Kheirabadi, Emehrdad Salehi, Naser Golafshan, Mohammad Reza Maracy Pages 68-73
    Background And Objectives
    Methadone induced Sexual dysfunction is one of the main reasons of noncompliance with methadone therapy. This study was designed to evaluate the relation between Sexual function with Methadone Dosage، and Testosterone and Prolactin Plasma levels.
    Materials And Methods
    In a cross sectional study، 135 patients on MMT from 2 MMT centers were allocated with a simple random sampling method after getting a written consent form. Beck Depression Inventory (BDI) and International Index of Erectile Function (IIEF) were completed by the patients، and then a blood sample was taken for laboratory measurement of Testosterone and Prolactin. Collected data was analyzed using the statistical methods.
    Results
    The mean age of patients was 36. 38 ± 9. 44 years، 94. 8% of participants had some degrees of sexual dysfunction، Mean methadone dosage was 100. 2 ± 38. 4 Mg/day and Serum testosterone and prolactin levels were، 8. 7 ± 6. 6 and 4. 8 ± 3. 1 Microgram/Lit respectively. There was no significant association between mean of IIEF score with methadone dosage (r=-0. 021، P = 0. 8) and testosterone level (r=-0. 101، P = 0. 25) but There was significant association between mean of IIEF score and prolactin levels (r=-0. 18، P = 0. 039). On multiple regression test، only prolactin plasma levels was a significant predictive of IIEF score.
    Conclusion
    Plasma Prolactin levels are the only sexual function Predictor of patients on MMT regimen.
    Keywords: Treatment, Maintenance, Sexual, methadone, prolactin, testosterone
  • Annahita Rezaie, Marzieh Heidari, Mohammad Razi Jalali, Mahdi Pour Mahdi Broojeni, Hossein Najaf Zadeh, Babak Mohammadian, Ali Reza Rocky Pages 74-79
    Background And Objectives
    Arsenic is one of the most hazardous metals. The objective of this study was to evaluate the preventive effects of vitamin E on a Rat model of arsenic induced hepatotoxicity.
    Materials And Methods
    In this study 30 Wistar rats (immature and mature) were used and each was randomly divided to 3 subgroups. Subgroup received normal saline and subgroup 2 and 3 both received Arsenic، 3mg/kg، subcutaneously، but subgroup 3 also received vitamin E، 400mg/kg، intraperitoneally for 10 days.
    Results
    Histopathologic examination revealed cell swelling، fatty changes and necrosis in hepatocytes of Arsenic group. In subgroup 3 the severities of lesions were less than group 2. Leukocytosis in both arsenic and arsenic-vitamin E groups was observed، but there was no significant difference between them. Activity of glutathione peroxidase in arsenic group was significantly decreased in compared with control group. However in group 3، the activity of glutathione peroxidase was increased but it was not significant.
    Conclusion
    Vitamin E supplement decreases the hepatotoxic effects of Arsenic.
    Keywords: Vitamin E Arsenic_Rat_Glutathione Peroxidase_Pathology
  • Mahdi Zamani Gandomani, Elaheh Forouzandeh Molaali, Zeinab Zamani Gandomani, Hossein Madani, Seied Jamal Moshtaghian Pages 80-85
    Background And Objectives
    Joint disease، particularly rheumatoid arthritis is a debilitating problem of current communities. Because of probable anti-inflammatory characteristics of mangrove and its use in traditional medicine، we evaluated the anti-inflammatory effect of mangrove leaf extract on the treatment of Wistar arthritic rats.
    Materials And Methods
    Herbal extract (400 mg/kg body weight) and ibuprofen (53 mg/kg body weight) daily orally (gavage) in rat different groups were given for 21 days. Arthritis was induced with subcutaneous injection of 0. 01 cc Complete Freund’s Adjuvant (CFA) into the sub plantar area of right hind paw of rats. ESR، ankle joint diameter، and arthritis index parameters were evaluated in both groups. Data was analyzed by statistical methods.
    Results
    ESR increased significantly (p<0. 05) in arthritic group compared with normal group، but there were not any significant difference between mangrove extract and ibuprofen groups. In ankle diameter was increased significantly (p<0. 05) after injury and because of the effect of extract and drug، paw swelling decreased from day 8 to 21.
    Conclusion
    It seems that because of its different compounds، the mangrove leaf probably has been profound anti-inflammatory properties on the arthritis.
    Keywords: Mangrove, Rheumatoid arthritis, Inflammation, Male rats
  • Sadegh Satarifard, Abbas Ali Gaeini, Siroos Choobineh Pages 86-93
    Background And Objectives
    Exercise and stressor environments could lead to some immune changes in human body. The aim of this study was to investigate the effect of exercise on the serum interleukin-17، interferon-γ and highly sensitive (HS) CRP of the Endurance athletes in cold temperature condition.
    Materials And Methods
    Ten young male endurance athletes (22±2years; 67. 4±2. 7kg) ran on a treadmill for 1h at %60 VO2max in conditions of normal (22±1˚c، 50±5 RH) and cold temperature (3±1˚c، 50±5 RH). The interleukin 17، interferon-γ، hs-CRP and cortisol concentrations were measured before، immediately after and two hours after exercise (during recovery). Body temperature، rating of perceived exertion and amounts of consummated water during exercise all was recorded. Data analysis was performed by statistical methods.
    Results
    There was no significant change in serum concentrations of interleukin 17، interferon-γ and hs-CRP athlete’s after and 2 h after exercise (p>0/05). There was no significant difference between this values in two environments (p>0/05). The amounts of cortisol increased significantly after exercise، in both normal and cold environment (p<0. 0001).
    Conclusion
    A single session of exercise causes the circulatory release of cortisol. However، it seems that it cannot induce the alteration in inflammatory responses and increase cytokines and inflammatory markers.
    Keywords: Exercise, Interleukin 17, Interferon, γ Hs, CRP, Cold environmental condition
  • Shahin Abdollahi Fakhim, Nikzad Shahidi Pages 94-97
    Background And Objectives
    Cleft palate is one of the most common congenital anomalies. Usually during palatoplasty surgeons put a mesh mixed with antibiotic at the lateral space of relaxing incisions and remove it 3-5 days postoperatively. It seems that it increases the postoperative pain decreases fluid intake risk of aspiration of mesh. Also it seems that it lead to expose of bare bone and probably maxillary growth retardation. The aim of this study was to compare the extent of bleeding، hospitalization length، analgesic and sedative drug treatment، feeding، and dehiscence between those closed without mesh and those with mesh.
    Materials And Methods
    At this study 37 patients with cleft palate with or without cleft lip operated with two flap palatoplasty technique and lateral spaces closed without inserting mesh case group. Those cases were compared with 35 patients with cleft palate who operated with the same technique with inserting antibiotic mesh in lateral spaces.
    Results
    The length of hospitalization، extent of postoperative hemorrhage، prescription of analgesic & sedative drugs in both groups has significant differences and they were more prevalent in case group. Fluid intake in study group was much better than control.
    Conclusion
    Because of high prevalence of adverse effect of mesh placement after cleft palate surgery we prefer to close the lateral spaces without mesh.
    Keywords: Cleft palate, Two flap palatoplasty, Lateral space, Mesh
  • Atefeh Kiavari, Alka Hasani, Haedeh Mobaiyen, Mohammad Aghazadeh, Akbar Hasani, Mojtaba Varshochi, Mohammad Ahangarzadeh Rezaee, Leila Dehghani Pages 98-106
    Background And Objectives
    Staphylococcus aureus encode variety of virulence factors genes which may induce various infections individually or synergistically. The aim of this study was to assess virulence factors including collagen binding (Cna)، and Fibronectin binding (FnB) proteins at molecular level، in S. aureus strains isolated from clinical and nasal specimens of patients admitted to University Teaching Hospitals of Tabriz.
    Materials And Methods
    In a limited period، from July to February 2009، 1936 various clinical specimens and 504 specimens from anterior nares from cardiac patients were collected. The S. aureus isolates were identified by phenotypic methods and later confirmed by PCR with detection of nuc and femB genes. MRSA strains were identified using disk diffusion method and later confirmed by detection of mecA gene. Multiplex PCR was performed to detect the above mentioned genes as well as to spot virulence factors coded by cna and fnb genes.
    Results
    From 1936 various clinical samples and 504 nasal specimens، 121 and 214 non-duplicate S. aureus strains were isolated respectively. cna was identified in 80. 99% clinical and 17. 29% nasal S. aureus strains. cna had higher prevalence in isolates from septic arthritis، osteomyelitis and endocarditis. fnb was identified in 65. 29% clinical and 54. 67% nasal S. aureus strains and had higher prevalence in isolates from endocarditis، osteomyelitis and burn associated wounds. In both clinical and nasal S. aureus strains، prevalence of virulence factors in MRSA was higher than MSSA.
    Conclusion
    The results of this research indicated that simultaneous detection of nuc، femB and mecA genes not only helps for identification of ُS. aureus isolates، but also is specific and useful for rapid detection of MRSA isolates. Higher prevalence of virulence factors in clinical isolates as compared to strains responsible for colonization and in MRSA over MSSA، shows the role of these factors in invasion and pathogenesis.
    Keywords: Staphylococcus aureus, Virulence factors, Collagen binding protein, Fibronectin
  • Jafar Mohseni, Shahin Zolali, Hayedeh Farhmand Azar, Arezoo Lotfivand Pages 107-111
    Background And Objectives
    Recurrent pregnancy loss (RPL) determined by spontaneous pregnancy before 20th gestational week. It imposes a great psychological and financial burden on families. The aim of this study was to investigate chromosomal aberration in couples with RPL.
    Materials And Methods
    From 1991 to 1996، a total number of 400 couples (800 patients) with Recurrent Pregnancy Loss (RPL) were karyotype by standard lymphocyte culture and GTG banding technique.
    Results
    We detected different kind of Chromosomal aberration such as Robertsonian translocation، inversion، deletion، sex chromosomes abnormality among 32 (4%) out of 800 patients.
    Conclusion
    The current study demonstrated the presence of chromosomal aberration in RPL. According our data، to determine chromosomal aberration of fetus of carries couples، amnion fibroblast analysis is recommended.
    Keywords: GTG banding, Chromosomal abnormities, Recurrent pregnancy loss
  • Mohammad Mosaferi, Yahya Rasulzadeh, Jalil Nazari, Hassan Taghipour, Iman Diyanat Pages 112-119
    Background And Objectives
    Noise pollution is a major health risks for resident of crowed areas. The aim of this current study was to determine the level of noise pollution in central locations of Tabriz.
    Materials And Methods
    Monitoring was performed using a Sound Analyzer. All measurements were conducted during the midday (12:30 to 14:30pm) and in the evening (17:00 to 19:00pm) at the height of at least five feet above the ground and the microphone was pointed upward at an angle of 70 degrees to the sources.
    Results
    LAeq noise levels of 2 hours of measurement were highest in Shohada and Shahrdari Squares and were significantly higher than limit values. The Lmax was 85 db in Shohada Square during midday and 90. 2 dB in Shahrdari Square during the evening. The highest recorded noise levels was recorded in Shardary Square، nevertheless in the Sahib al amr Square the recorded noise level and LAeq in the midday was higher than evening. The result of the study demonstrated that in the evening hours noise pollution levels in the central areas of Tabriz were higher than midday. The noise levels alteration in the examined areas were in the range of ±5dB in the evening hours.
    Conclusion
    Noise levels exceed limit value both in midday and evening hours in central areas of Tabriz، so making an intervention program for reducing noise pollution level is essential.
    Keywords: Noise pollution, LAeq, Tabriz, Downtown, Midday, Evening
  • Samad Beheshtirouy, Ramin Ajoug Pages 120-122
    Pulmonary arteriovenous malformation (PAVM) is rare condition. Because of its little signs and symptoms and high mortality rat it remains undiagnosed and its accurate diagnosis is very important. Here we present a 39 Y/O female with PAVM in her right upper lung lobe that was discovered incidentally after a chest stab wound. Because of unavailability to embolization it، the lesion was treated by right upper lobectomy. The most important finding in our case is the presence of PAVM as a single finding and not association with other anomalies. Despite availability of a huge burden of diagnostic tools، any asymptomatic mass in the lung is a diagnostic dilemma in most cases. Computed tomography guided angiography proved to be the best available modality for diagnosis of PAVM.
    Keywords: Arteriovenous malformation, Lung
  • Fardin Mirzatolouei, Mikaeil Tafkiki Alamdari Pages 123-125
    Distal femoral fracture with intramedullary nail in situ is a rare situation. We report here a case of healed femoral shaft fracture with intramedullary nailing for three years، who has recently had an un-comminuted supracondylar re-fracture with nail tip cut-out as a result of minor trauma in the presence of osteoporosis.
    Keywords: Fracture, Femur, Osteoporosis