فهرست مطالب

پژوهش نامه اخلاق - پیاپی 15 (بهار 1391)

پژوهش نامه اخلاق
پیاپی 15 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی پاکپور صفحه 7
    معیارهایی مانند حیات، ژن انسانی، فاعلیت اخلاقی، ادراک و احساس، روابط اجتماعی یا بیولوژیک و ترکیبی از موارد مذکور اموری است که براساس آن می توان درباره شان اخلاقی موجودات گفتگو کرد. این نظریات براساس محوریت انسان و غیر انسان و با تاکید بر ارزش ذاتی، درصدد دفاع از معیار خود برآمده اند. مراد از ارزش ذاتی عموما ارزش غیر ابزاری و مستقل از نظر ارزش گذار است. نگارنده معتقد است براساس بررسی دیدگاه های موجود، با توجه به دو مسئله ارزش اخلاقی و ارزش ذاتی به این نتیجه رسیده است که اولا، اطلاق شان اخلاقی برای غیرانسان (حیوانات و نباتات) به صورت حقیقی صحیح نیست؛ ثانیا با پذیرش انسان محوری در مسئله شان اخلاقی می توان ارزش ابزاری سایر موجودات را با توجه به هدف متعالی اسلام، همسان ارزش ذاتی دانست.
    کلیدواژگان: اخلاق، شان اخلاقی، ارزش ذاتی، ارزش ابزاری
  • محمدرضا حاج اسماعیلی، مهدی حبیب اللهی صفحه 31
    موضوع جنگ همواره مورد توجه دانشمندان اخلاق قرار گرفته است. در این نوشتار دیدگاه اسلام براساس آیات قرآن و روایات پیرامون این سوال که آیا جهاد ابتدایی در اسلام توجیه اخلاقی دارد، تبیین و به برخی از شبهات و اشکالات پاسخ داده شده است. در ابتدا دیدگاه های رایج فیلسوفان اخلاق غرب را در این رابطه بررسی سپس نظر اسلام در این باره بیان شده است. توصیه اسلام به جنگ در چارچوب کلی جهان اسلام که بر محور توحید و عدالت استوار است، معنا و مفهوم پیدا می کند. ازاین رو بارزترین شرط جهاد در اسلام فی سبیل الله بودن آن است که با توجه به همین قید اشکال مهم غربیان به حکم جهاد در اسلام پاسخ داده می شود. شروع جنگ در اسلام مشروط به شرایطی چون مقابله با تجاوزگری، دفاع از مظلوم، رفع فتنه، فقدان راه حل مسالمت آمیز است که همگی از اصول مترقی اخلاقی اسلام خبر می دهد.
    کلیدواژگان: جنگ، اخلاق جنگ، جنگ ابتدایی، جنگ دفاعی، نظریه جنگ عادلانه
  • اکبر ساجدی، علی نعمتی صفحه 57
    اخلاق حرفه ای تبلیغات بازرگانی را می توان درون یک نظام فکری مورد بررسی قرار داد؛ در نتیجه بدون توجه به تفاوت های فرهنگی و مذهبی، نمی توان الزامات متداول در تبلیغ بازرگانی را تعمیم پذیر دانست. در مقایسه فرهنگ غرب و اسلام، تبلیغات بازرگانی در الگوی غربی ملازم با رذایلی چون «نگاه ابزاری به انسان»، «ناهنجاری های اخلاق» و «فریب و اسراف» است؛ ولی در الگوی اسلامی اصولی چون «کرامت انسان»، «هنجارهای اخلاقی»، «آگاهی بخشی» و «اعتدال» مورد توجه قرار گرفته است. اخلاق حرفه ای عرصه «نام گذاری محصول تبلیغی» را نیز تحت پوشش قرار داده و به کارگیری حیله های نرمی چون «مبالغه آمیزی»، «تشابه اسمی» و «استفاده از زبان بیگانه» را جزو نبایدهای اخلاقی قلمداد می کند. تبلیغات بازرگانی و حریم خصوصی از دیگر مسائل اخلاقی تبلیغات بازرگانی است؛ می توان گفت فراوانی تبلیغات بازرگانی و تبلیغات نابجا و نابهنگام، از مصادیق نقض حریم خصوصی شهروندان تلقی می شود.
    کلیدواژگان: تبلیغات بازرگانی، اخلاق حرفه ای، الگوی غربی و اسلامی تبلیغات بازرگانی
  • بهروز رفیعی صفحه 77
    این مقاله درپی کشف و ترسیم گوشه ای از مسائل تربیتی و کمابیش اخلاقی ره یافته در آثار پرشمار جاحظ است. این مهم از رهگذر پژوهشی بنیادی تاریخی، با بهره گیری از روش پژوهشی توصیفی تحلیلی و با استناد بی واسطه به آثار جاحظ رقم خورده است. از این پژوهش برمی آید که نگرش های تربیتی و اخلاقی جاحظ که نیک درخور توجه اند، در آثار پرشمار او به صورت پراکنده منکعس شده است و با کاوش در آثار او می توان به دیدگاه ها و گاه نوپردازی های وی درباره مسائل مهمی چون چیستی، هدف ها، اصول، مراحل، عوامل، روش ها، حوزه های تعلیم و تربیت دست یافت و نیز دریافت که تنها پس از گذشت کمتر از یک سده از برآمدن طلعت تاریک سوز اسلام، عالمانش در زمینه تعلیم و تربیت و اخلاق تا چه مایه نیک پردازی کرده اند و چه طرفه ها آورده اند.
    کلیدواژگان: جاحظ، تعلیم و تربیت، چیستی تربیت، اهداف تربیت، روش تربیت، اخلاق
  • علی لطیفی، محمدحسین ظریفیان یگانه صفحه 101
    ارتباطات میان انسانی معصومین (اعم از پیامبر اکرم و ائمه طاهرین^) با مخالفان خود، دربردارنده درس هایی گران بها در حوزه تربیت اخلاقی برای مربیان تربیت است؛ برخوردهایی که حتی در مواردی منجر به هدایت شخص مخالف و پیوستن او به جمع مومنان گشته است. این نوشتار، با بررسی رفتار عملی امام علی× در مواجهه با مخالفان از یک سو، و تحلیل سخنان و گفتار ایشان درباره چگونگی رفتار با مخالف از سوی دیگر، به استخراج مهم ترین اصول و روش های تربیتی در مواجهه با مخالف می پردازد.
    کلیدواژگان: امام علی، نهج البلاغه، اخلاق ارتباطات، اخلاق دینی، ارتباط با مخالف، اصول و روش های تربیتی
  • محمدحسین مهدوی نژاد، مهدی زمانی، علیرضا اژدر، رضا تقیان ورزنه صفحه 117
    بحث معناداری و اثبات پذیری گزاره های دینی ازجمله مسائل مهم در حوزه مباحث کلام جدید و فلسفه دین است. مطرح شدن دیدگاه های پوزیتیویستی درباره گزاره های دینی و احکام اخلاقی واکنش های مختلفی به دنبال داشت. یکی از این واکنش ها دیدگاه فیلسوف اخلاق معاصر، ریچارد مروین هیر در این باره است. او اثبات ناپذیری، ابطال ناپذیری و غیر شناختاری بودن مدعیات دینی را می پذیرد؛ درعین حال بر آن است که گزاره های دینی فرض های غیر قابل اثبات و ابطال ذهنی هستند که نوعی تفسیر ژرف از عالم و نیز بینش و بصیرتی را برای آدمی به ارمغان می آورند که سراپای حیات و ازجمله اخلاقیات وی را دربرگرفته و به آن جهت می دهند؛ ازهمین رو در عمل مفیدند. از طرفی هیر در دیدگاه فرا اخلاق خود که به «توصیه گرایی» نامبردار شده، تلاش کرده است تا برای فراهم آوردن سازوکارهای امکان استدلال در اخلاق، خود را معتقد به عینیت اصول اخلاقی معرفی کند. به اعتقاد هیر، قابلیت صدق و کذب و تعمیم پذیری از شرایط لازم عینیت در اخلاق هستند و بر آن است که نظریات او این شرایط را برآورده می سازند. اما به نظر می رسد آموزه «بلیک» به ذهنیت گرایی و نسبی گرایی که مهم ترین آفات استدلال در اخلاق است، منجر می شود و بیانگر ناسازگاری و ناهمخوانی مبانی مکتب اخلاقی توصیه گرایی هیر است.
    کلیدواژگان: هیر، گزاره دینی، بلیک، گزاره اخلاقی، عینیت، استدلال در اخلاق
|
  • Ali Pakpoor Page 7
    Such criteria as life, human gene, ethical agency, perception and feeling, social or biological relationships, and a combination of them form the basis on which one can speak about case of morality. The views, being based upon man or beings other than man or emphasizing essential values have sought to defend themselves. By essential value is publicly meant non instrumental and independent value. As is explained in the paper, with regard to common views in the field and considering ethical value and essential value, one cannot know plants and animals to be cases of morality. Furthermore, with regard to transcendent purpose of Islam and accepting human-based state of morality, instrumental value of the beings other than man can be viewed as essential value.
    Keywords: Ethic, case of morality, essential value, instrumental value
  • Mohammadreza Hajesmaeili, Mahdi Habibollahi Page 31
    The ethic of war has been always of special importance for the scholars of the field. In this paper, the common views of western philosophers have been surveyed and then, using Quranic verses and traditions, the view of Islam on ethical justifiability of initial holy war has been explained, and some questions in the field have been answered. As legality of holy war in Islam has been based upon monotheism and justice, the prerequisite for it lies in its being for the sake of God`s will. On the very state of holy war, the important objection of western philosophers can be replied. For Islam, initial war is conditioned with a lot of requisites including facing invasion, supporting the cruel, opposing devilry, lacking of peaceful way.
    Keywords: War, ethic of war, initial war, defending war, justice war
  • Akbar Sajedi, Ali Namati Page 57
    Professional ethic of the trade propagations can be studied systematically in a school of thought. Regardless of cultural and religious differences, one cannot generalize the common cases of obligations. A comparative consideration of the culture revealed by Islam and that of the West makes it clear that trade propagations in the western model is marked with such failures as instrumental attitude to human, moral abnormalities, and deceit and dissipation. While in Islam such principles like human dignity, moral norms, guiding, and equilibrium have been considered. Professional ethic has also covered the field of naming the product of propagation, and, therefore, such acts as using soft deceits such as exaggeration, copy and misuse of names and using foreign language are known ethically illegal. Exaggerating propagations and misusing them has been considered to be against the citizen`s personal lives.
    Keywords: Trade propagations, professional ethic, western model, Islamic model
  • Behrooz Rafiee Page 77
    This paper has intended to discover and show some educational and nearly ethical problems in Jahiz` plentiful works. The paper, as a fundamental study, has surveyed the problem in an analytico-descriptive method and used his works directly. As is understood by the paper, Jahiz` educational and ethical views, deserving special attention, have been recorded in different places of his plentiful works. When studying Jahiz` works, one can attain his views and even his authorship in some considerable problems including the question what, aims, principles, stages, methods, and fields of education. The study has made it clear that in less than one century from the beginning of Islam, Muslim scholars have attended to such important fields of education and ethics effectively.
    Keywords: Jahiz, teaching, education, the what, aim, method, ethics
  • Ali Latifi, Mohammadhosein Zarifian Yeganeh Page 101
    The Prophet and Imam`s communications with their opponents include valuable educational and ethical points for educators to such an extent that in some cases the opponents have accepted Islam. This paper, studying Imam Ali`s (a) practical manner of meeting opponents in one hand and in other, analyzing his speeches in the field, has discovered his most effective educational principles and techniques.
    Keywords: Imam Ali, Nahjul Balaghah, communication ethic, religious ethic, communication with opponent, educational principles, methods
  • Mohammadhosein Mahdavinejad, Mahdi Zamani Alireza Ajdar, Reza Taqian Varzaneh Page 117
    Hare agrees with religious claims not to be provable, falsifiable, and cognitive. However, for him, religious statements are bliks or mental nonfalsifiable suppositions that prepare certain deep comment of the world and a certain vision for man with such a extended realm which include all requisite affairs in human life. And this is the reason why for their being useful. Furthermore, Hare, in his metaethic view, has sought to attain a manner of reasonability in ethics upon which can be built objectivity of ethical principles. Hare has known trueness and falsifiability and generalization as requisites for ethical objectivity and has thought opinions preparing such requisites. Yet it seems that the teaching of bilik would lead to mentality and relativism as two damages of reasonable ethics. The failure has made Hare`s school of ethics as one self-contradicted.
    Keywords: Hare, religious statement, bilik, objectivity, ethical reasoning