فهرست مطالب

پژوهش علوم انسانی - پیاپی 28 (پاییز و زمستان 1389)

مجله پژوهش علوم انسانی
پیاپی 28 (پاییز و زمستان 1389)

  • علوم تربیتی
  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد نریمانی، علی فرج محمدیه، توکل موسی زاده صفحه 1
    پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر مهارت های مقابله ای بر رضایت مندی زناشویی بانوان تحت حمایت کمیته امداد صورت گرفته است. جامعه آماری این مطالعه کلیه بانوان متاهل تحت حمایت کمیته امداد شهرستان نمین(25الی 45ساله) با تحصیلات بیسواد و ابتدایی به تعداد 116 نفر بودند که از این تعداد40 نفر از بانوان با شرایط ذکر شده به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل و در هر گروه، به تعداد 20 نفر به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای پژوهشی مورد استفاده شامل فرم کوتاه شده پرسشنامه رضایت مندی زناشویی انریج و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. روش تحقیق در این مطالعه آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری t مستقل استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که برنامه آموزش مهارت های مقابله ای به طور معناداری رضایت مندی زناشویی کلی بانوان تحت حمایت را بهبود بخشیده است.
    کلیدواژگان: مهارت های مقابله ای، رضایت مندی زناشویی، کمیته امداد
  • محمدرضا یوسف زاده، الهام چراغ زاده صفحه 13
    هدف کلی این پژوهش، بررسی میزان تاکید برنامه درسی ادبیات فارسی دوره راهنمایی بر تربیت هنری دانش آموزان است. روش پژوهش در این مطالعه، روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش عبارتند از کتاب های فارسی پایه های اول، دوم و سوم راهنمایی که در مجموع دارای563 صفحه (کتاب سال اول 194 صفحه، کتاب سال دوم 194 صفحه و کتاب سال سوم 175صفحه) است و کلیه دبیران ادبیات فارسی دوره راهنمایی که در سال تحصیلی 88-1387 در مدارس شهر همدان به تدریس این درس اشتغال دارند و تعداد آنها 140 نفر است. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی و جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 100نفر از دبیران (44 نفر زن و 56 نفر مرد) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و حجم نمونه کتاب های درسی با حجم جامعه برابر است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته سنجش تربیت هنری است. برای سنجش روایی ابزار، از روش روایی محتوی استفاده شد و روایی آن از منظر صاحب نظران درحد قابل قبول گزارش شد و برای سنجش پایایی آن، از الفای کرونباخ استفاده شدکه میزان آن 828/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل سوالات، از آزمون های آماری خی دو و t مستقل استفاده شد. و داده های گردآوری شده، با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که برنامه درسی فارسی دوره راهنمایی بر مولفه زیبایی شناسی در حد زیاد، بر مولفه کنجکاوی، نوآوری و تفکر انتقادی درحد متوسط و بر مولفه انجام تکالیف در قالب تولید آثار هنری تاکید کمی دارد و روش های تدریس و ارزشیابی برنامه درسی فارسی دوره راهنمایی با رویکرد تربیت هنری همخوانی کمی دارد. همچنین، یافته ها نشان داد که بین دیدگاه دبیران مرد و زن درباره میزان تاکید کتاب های فارسی دوره راهنمایی بر تربیت هنری تفاوتی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: تربیت هنری، برنامه درسی ادبیات، دوره راهنمایی
  • ناصر شیربگی، سمانه محیطی صفحه 29
    پژوهش حاضر بررسی میزان آشنایی دبیران با رایانه و ارتباط آن را با نگرش نسبت به کاربرد رایانه در فرایند آموزش مورد بررسی قرار داده است. روش انجام پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه ی شهر سنندج بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 266 دبیر بودند که به صورت تصادفی طبقه ای متناسب با حجم از جامعه یاد شده، انتخاب گردیدند. ابزار اندازه گیری دو پرسشنامه آشنایی با رایانه و نگرش به رایانه بود که به ترتیب از پایایی 98/0 و 91/0 برخوردار بودند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون tبا گروه های مستقل، تحلیل واریانس یک-راهه و آزمون های ناپارامتریک استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد میزان آشنایی دبیران با مهارت های رایانه ای در سطح بالایی قرار دارد و در مجموع نگرش مثبتی به کاربرد رایانه دارند. بین میزان آشنایی دبیران با رایانه و نگرش به کاربرد رایانه در آموزش رابطه مثبت و متوسطی وجود داشت. اما بین احساس نگرانی در استفاده از رایانه و آشنایی با رایانه رابطه منفی و معکوسی وجود داشت. هم چنین، نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین میزان آشنایی دبیران زن و مرد نسبت به رایانه تفاوت معناداری وجود دارد. نهایتا نتایج تحقیق نشان داد میزان آشنایی، تعامل و نگرش به مطلوبیت استفاده از رایانه، در بین دبیران با مدرک کارشناسی ارشد در سطح بالاتری نسبت به سایر گروه ها قرار دارد.
    کلیدواژگان: فناوری رایانه، آشنایی با رایانه، نگرش به رایانه
  • سیروس قنبری، عباس رجبی صفحه 47
    هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان آشنایی مدیران دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان فامنین با مهارت های سه گانه مدیریتی و ارتباط آن با عمکرد آنان است. نوع پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران زن و مرد مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان فامنین مشتمل بر 85 نفر بود. بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی، 72 نفر از مدیران زن و مرد به عنوان نمونه انتخاب شدند (در هر مدرسه 5 معلم به طور تصادفی انتخاب شدند). ابزار گردآوری اطلاعات مورد نیاز، دو پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش عملکرد مدیریتی (44 گویه و پایایی 94/0) و مهارت های سه گانه مدیران (36 گویه و پایایی 82/0) بود. نتایج نشان داد که بین دو متغیر میزان مهارت های سه گانه مدیریتی و عملکرد مدیران رابطه معناداری وجود دارد (47/0=r و 001/0=p). همچنین، نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه درباره مقایسه میزان آشنایی مدیران با مهارت های سه گانه (78/8=F و 001/0=p) و عملکرد مدیران (6=F و 01/0=p) نشان داد که در دوره های سه گانه تفاوت معنادار وجود دارد. بهتر است در انتخاب مدیران، مهارت های آنان در زمینه دانش، نگرش و عمل مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مهارتهای مدیریتی، عملکرد مدیریت، مهارت فنی، مهارت ادراکی، مهارت انسانی
  • زبیده رشید پنبه چوله، نادرقلی قورچیان، رضا یوسفی سعید آبادی صفحه 65
    هدف از این پژوهش، بررسی رابطه مهارت های زندگی با عزت نفس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال تحصیلی90-89 معادل 9850 نفر است و نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی- مورگان، برابر 370 دانشجو می باشد که به روش تصادفی انتخاب شدند. به منظور گرد آوری اطلاعات، از روش کتابخانه ای و پرسشنامه بهره گرفته شده است. همچنین، روش آماری در بخش توصیفی شامل جداول فراوانی، محاسبه شاخص مرکزی میانگین و انحراف معیار است و در بخش استنباطی، از ضریب همبستگی و آزمون رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین مهارت های زندگی و عزت نفس دانشجویان رابطه خطی معنی داری وجود ندارد. ولی بین عزت نفس و مهارت های روابط بین فردی، تصمیم گیری و برقراری رابطه موثر رابطه خطی معنی داری وجود دارد. از طرفی، بین عزت نفس با مهارت های خود آگاهی، مقابله با استرس، تفکر خلاق و تفکر انتقادی دانشجویان رابطه خطی معنی داری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: مهارت های زندگی، عزت نفس، دانشجویان
  • مریم اسلام پناه، محمد جواد کرم افروز، سکینه دشتی صفحه 81
    هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین میزان استفاده از گفتگوی اینترنتی و سلامت روان دانشجویان دختر است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه تشکیل می دهند. با استفاده ازشیوه نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 128 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از گفتگوی اینترنتی، و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ بودبرای سنجش روایی پرسشنامه محقق ساخته از روش روایی محتوا و برای تعیین پایایی آن از روش الفای کرونباخ استفاده شد و میزان آن93/.محاسبه گردید برای تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین استفاده از چت علمی درسی با سلامت روان دانشجویان دختر رابطه مستقیم وجود دارد، بین استفاده از چت به منظور گپ دوستانه با سلامت روان دانشجویان دختر نیز رابطه مستقیم وجود دارد. بین استفاده از چت به منظور مسائل جنسی با سلامت روان دختران رابطه مستقیم وجود دارد. بین استفاده از چت به منظور دستیابی به اطلاعات با سلامت روان دختران رابطه مستقیم وجود دارد. علاوه برآن، نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از چت به منظور گپ دوستانه با مولفه های سلامت جسمانی، کارکرد اجتماعی، افسردگی رابطه مستقیم وجود دارد. بین میزان استفاده از چت علمی درسی با مولفه های سلامت جسمانی، اضطراب، کارکرد اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد، بین چت به منظور مسائل جنسی و مولفه سلامت جسمانی رابطه مستقیم وجود دارد. بین چت به منظور دستیابی به اطلاعات روز و مولفه های سلامت جسمانی و اضطراب رابطه مستقیم وجود دارد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، گفتگوی اینترنتی(چت)، اینترنت، سلامت جسمانی، اضطراب، کارکرد اجتماعی، افسردگی
  • فخرالسادات نصیری، سید رسول عمادی، ایمان کریمی، سمیرا روزبهانی صفحه 91
    هدف از این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر ایجاد زیرساخت های مدیریت دانش در دانشگاه بوعلی سینا همدان بود. این تحقیق از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن را کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا تشکیل می-دهند(307N=) که از میان آنها، حجم نمونه آماری محاسبه شده از طریق جدول کرجسی و مورگان 186نفر بودند. همچنین، این تعداد به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش بود، و در آن از پنج شاخص مهم و موثر بر مدیریت دانش استفاده شدکه شامل فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی، فناوری اطلاعات، منابع انسانی و حمایت مدیران عالی است. جهت سنجش روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و صوری استفاده شد و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 81/0 محاسبه گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از روش های مناسب آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که در دانشگاه بوعلی سینا جهت استقرار مدیریت دانش، فناوری اطلاعاتی، حمایت مدیران عالی و یادگیری سازمانی از عوامل تاثیرگذار هستند، ولی نیروی انسانی و فرهنگ سازمانی تاثیر بسیار کمی بر آن دارد.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی، حمایت مدیران عالی، یادگیری سازمانی، منابع انسانی
  • ولی الله رضایی، سیروس قنبری، مهدی نامداری پژمان صفحه 107
    رشد حرفه ای و شخصی معلمان و کارگزاران امر تعلیم و تربیت و گسترش فرهنگ پژوهش در بدنه اصلی آموزش و پرورش از مهم ترین اهدافی است که همواره مورد توجه دست اندرکاران بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان آشنایی دبیران دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان رزن با مهارت های پژوهش و راه های افزایش آن است. نوع پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دبیران زن و مرد مدارس راهنمایی و متوسطه شهرستان رزن مشتمل بر 302 نفر بود. بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی، 175 نفر از دبیران زن و مرد به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مورد نیاز، پرسشنامه محقق ساخته متشکل از 35 سوال بسته پاسخ و 1 سوال باز پاسخ بود. پرسشنامه اولیه در اختیار چند نفر از کارشناسان و مدرسان درس روش تحقیق قرار گرفت و پس از دریافت نظرات و اعمال اصلاحات، برای اجرا آماده شد. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرانباخ، 84/0 محاسبه شد. با استفاده از آزمون های t یک گروهی و دو گروهی و نیز تحلیل واریانس دوراهه داده ها تحلیل شدند. نتایج حاکی از تسلط دبیران بر مهارت های مساله شناسی(77/4=Mob)،طرح فرضیه(84/3 =Mob)و استنتاج (75/1 =Mob) بود (001/0> p). در مهارت تجزیه و تحلیل، میزان مهارت دبیران کمتر از میانگین مورد انتظار بود (98/1=Mob و 001/0> p). در مهارت گردآوری اطلاعات، میزان مهارت دبیران در سطح متوسط بود. بین دبیران دو دوره و نیز دبیران زن و مرد از نظر میزان تسلط بر مهارت های تحقیق تفاوت معناداری مشاهده نشد. دبیران بر راهکارهایی مانند افزایش واحدهای آمار و روش تحقیق در برنامه درسی دانشگاهی و اعطای امتیازات ویژه به معلمان پژوهشگر در راستای افزایش مهارت های پژوهشی تاکید داشتند.
    کلیدواژگان: پژوهش، مهارت های پژوهش، پژوهش های آموزشی، صلاحیت حرفه ای
  • صمد ایزدی صفحه 123
    یکی از مهم ترین اهداف تعلیم و تربیت، اجتماعی ساختن دانش آموزان، یعنی آماده کردن آنان برای شرکت فعال و سازنده در زندگی اجتماعی، کسب آگاهی نسبت به حقوق اجتماعی خود و بهره برداری صحیح از آن و احترام به حقوق دیگران و همکاری با سایر افراد جامعه است. یکی از شیوه های گرایش دانش آموزان به فعالیت ها و تصمیم گیری های اجتماعی، مشارکت آنان در گروه ها و شوراهای متشکل از همسالان در مدارس است.
    در این راستا، مقاله حاضربا بهره گیری از رویکرد کیفی(مصاحبه)، به بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی با تاکید بر رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه (مورد مطالعه مدارس ابتدایی شهر بابلسر) است.
    نمونه معرف، از مدارس غیرانتفاعی، شاهد و دولتی دخترانه و پسرانه شهر بابلسر انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا پاسخ های داده شده به هر سوال جداگانه نوشته شدند. سپس، در زمینه های ظاهرشده، هردسته از پاسخ ها شناسایی گشتند و پس از جمع بندی، نتایج نشان داد که اجرای معقول طرح شورای دانش آموزی در شهر بابلسر نیازمند توجه به نکاتی است که در نتایج تحقیق عنوان گردیده است.
    کلیدواژگان: شورای دانش آموزی، مشارکت، مدیریت مبتنی بر مدرسه، مسوولیت پذیری اجتماعی
  • محمدرضا اردلان، پروین قربانیان صفحه 149
    هدف این پژوهش، بررسی میزان سلامت سازمانی مدارس راهنمایی دولتی شهر همدان از دیدگاه دبیران بوده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران شاغل در مدارس راهنمایی دولتی نواحی یک و دو شهر همدان در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل می دهد. بر اساس فرمول کوکران، نمونه ای به حجم 298 نفر(131مرد و 167زن) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی (OHI) هوی و همکاران (1991) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه مورد تایید اساتید رشته مدیریت قرار گرفت. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، 92/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها، از روش های آمار توصیفی و همچنین از آمار استنباطی نظیر آزمون t برای گروه های مستقل، آزمون کولموگروف– اسمیرونف، استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که میزان سلامت سازمانی مدارس راهنمایی آموزش و پرورش شهر همدان بالاتر از سطح متوسط است. مدارس راهنمایی دخترانه و پسرانه از نظر سلامت سازمانی در وضعیت مشابهی قرار دارند. میزان سلامت سازمانی مدارس به لحاظ سن و سنوات خدمت دبیران متفاوت است، اما میزان سلامت سازمانی مدارس از نظر دبیران با سطوح تحصیلات مختلف یکسان می باشد.
    کلیدواژگان: سلامت سازمانی، مدارس راهنمایی، دبیر
|
  • Mohammad Narimani, Ali Faraj Mohammadieh, Tavakkol Moosazadeh Page 1
    The present study aimed at exploring the efficacy of coping skills training on the marital satisfaction of women provided refuge by the Imam Khomeini Relief Committee. The statistical population comprises 116 women (aged 25 to 45) with little or no education and provided refuge by the Imam Khomeini Relief Committee in Namin. Of this number, 40 women were randomly selected and assigned to two groups, experimental (20 individuals) and control (20 individuals). The measures utilized consisted of the short form of the ENRICH Marital Satisfaction Scale and a researcher constructed questionnaire. An experimental research method with a pre- and post-test design including a control group was used. Data were analyzed using the independent samples t -test. Findings revealed that training of coping skills significantly improved the marital satisfaction of the women provided refuge by the Relief Committee.
    Keywords: Coping skills, Marital satisfaction, Relief Committee
  • Mohammad Rezayousefzadeh, Elham Cheraghzadeh Page 13
    The main purpose of this research is the study of guidance school literature curriculum emphasis on artistic education. Research method is survey one. Statistical popularion are all teachers of guidance school at Hamedan’s first District of Education and their number is about (140)person and guidance school literature textbook grades one to three. Using random sampling method ahout 100 teachers were selected as statistical sample. Moreover using census method text books sample size were equal to popularion size. The instrument was a researcher made artistic education questionnaire. For assesment of instrument validity content validity method was used and for computing reliability cronbach’s Alpha was applied and Alpha was about(./82). Statistical methods were descriptive statistical indexes and non-parametric X2 and parametric independent samples t-test. Research finding show that literature curriculum has high emphasis on aesthetic, medium emphasis on innovation, critical thinking and curiosity and low emphasis on artistic production.In addition findings show that teaching and evaluation methods have low consistency with artistic education approach.Finally research findings show that there is no significant differences between male and female teachers views about literature curriculum emphasis on artistic education.
    Keywords: Artistic education, Literature curriculum, Guidance school
  • Naser Shirbagi, Samaneh Mohiti Page 29
    The present research studies the familiarity of high school teachers with computer and its relationship with using the computer in the education process. The method employed is descriptive-correlational and the sample group includes all high school teachers of Sanandaj. The subjects of the study were 266 teachers who were chosen randomly in accordance with the size of the mentioned sample. The measurement instruments were two questionnaires of familiarity and the attitude towards computer with the reliability of 0/98 and 0/91 respectively. In order to analyze the data Pearson correlation, independent samples t- test, one-way analysis of variance and nonparametric tests were used. The results of the research showed that the degree of the familiarity of teachers with computer skills was at a high level and they had a positive attitude towards computer application. There was a moderate positive correlation between the familiarity of the teachers and their attitudes towards computers’ use. But there was a negative correlation between the familiarity and the sense of fear in the use of computers. The findings also indicate that the ratios of the female and male teacher’s familiarity with computer are significantly different. Finally the research findings showed that the degree of familiarity, interaction and attitude about the appropriacy of computer among high school teachers with MA degree is at a higher level than that of the other groups.
    Keywords: Computer technology, Familiarity with computer, Attitude towards the computer use
  • Siroos Ghanbari, Abbas Rajabi (Educational Administration (M.A.)) Page 47
    The main purpose of this research is the study of the school principals of Famenin’s familiarity with triple administrative skills and its relationship with their performance. Research Method is correlation. Statistical population includes all of the male and female principals of elementary, guidance and high schools in Famenin city and their numbers is 175. With Ratio random stratified sampling method about144 subjects were selected as research sample. The data gathering instruments are two researcher made questionnaires for assessment of the principals performance and managers triple skills. cronbach alpha reliability estimation revealed their reliability to be. /94 and. /82 respectively. Research findings show that there is significant relationship between principals skills and their performance (r=0.47, p=0.001). In addition there are significant differencces among three level principals performance(F=6, p=0.01) due to familiarity with triple skills (F=8.78, p=0.001).
    Keywords: Managerial Skills, Management Performance, Technical Skill, conceptual Skill, Human Skills
  • Zobeide Rashid Panbeh Chooleh, Nader Gholi Ghorchian, Reza Yusefi Saeeid Abadi Page 65
    The main purpose of this research is the study of the relationship between life skills and students’ self esteem. Research method is correlational. The statistical population are all students of Islamic Azad University of Sari in (89-90) academic year and their numbers is about 9850. Using random selection method and based on Kerjcie and Morgan table about 370 student were selected as statistical sample. The data gathering instrument is questionnaire. The statistical methods include descriptive and inferential statistical tests such as frequency, standard deviation, mean, correlation coefficient and regression. Research findings show that there is no significant relationship between life skills and student self esteem. In addition, the relation between self esteem with self awareness, confronting stress, creative and critical thinking skills is not significant. But there is significant relation between self esteem and interpersonal relationship, decision making and critical thinking of the students
    Keywords: Life skills, Self esteem, Students
  • Maryam Eslam Panah, Mohammad Javad Karamafrooz, Sakineh Dashti Page 81
    The main purpose of this research is the study of relation between the rate of using internet chat with the female students’ mental health. Using simple random sampling method about 128 subjects were selected as statistical sample. The data gathering instruments were researcher made internet chat assessment questionnaire and Gold Berg mental health scale. The statistical methods were descriptive statistic indexes such as table, graphs and pearson correlation coefficient test. Research findings show there is direct relation between scientific, friendly, sexual, access to up-to-date information chat with female students’ mental health. In addition, findings show that there is relationship between friendly chat and physical health, social function, depression. This relation is also significant between scientific chat and above mentioned components except depression. Finally, findings show that there is a relationship between sexual chat and physical health, access to up-to-date information chat and physical health and anxiety of the students.
    Keywords: Mental health, Internet chat, Physical health, Anxiety, Social function, Depression
  • Fakhrossadat Nasiri, Seyed Rasoul Emadi, Eiman Karimi, Samira Rouzbahani Page 91
    The main purpose of this research is the study of factors affecting the creation of knowledge management underlying structure in Bu-Ali-Sina University. The research method is survey one. The statistical populations are all faculty members of Bu-Ali-Sina University and their number is about 307 persons. Using ratio stratified sampling method and kerjcie and morgan table about (786) person were selected as statistical sample.The data gathering instrument was a research made questionnaire of kowlege management that included five efficient criteria of knowledge management i.e.organizational culture, organizational learning, information technology, human resources, and senior official’s support. Content and face validity methods were used to assess reliability cronbach’s Alpha was applied (0/81). The statistical method were both descriptive and inferential including T-test. Research findings show that from Bu-Ali-Sina faculty members view point for creation of knowledge management factors such as information technology, senior managers support and organizational learning are significant efficient but factors including organizational culture and manpower have lower effect.
    Keywords: knowledge management, information technology, organizational culture, organizational learning, human resources
  • Valiollah Rezaei, Siroos Ghanbari, Mahdi Namdari Pezhman Page 107
    The main purpose of this research is the study of the rate of Razan teachers’ familiarity with research skills and their expanding ways. The research method is survey one. The statistical population are all guidance and secondary school male and female teachers of Razan and its number is 302 teachers. Using ratio stratified sampling method about 175 teachers were selected as statistical sample. The data gathering instrument is a researcher made questionnaire. The instrument reliability using cronbach’s Alpha was shown to be about./84.The statistical tests include independent and one sample T- test and Monova. Research findings show that teachers take advantage of problem cognition(M= 4/77), hypothesis making (M= 3/84), and inferential skills (M= 1/75), and their analyzing skill is less than expected mean (M= 1/98), also research findings show that there is not significant differences between teachers data gathering skill in sum and their research skills. Finally, concerning the proposed expanding of the research skills it is better to increase research and statistics hours of academic education of the teachers in university at different level’s curriculum and to pay special attention to researcher teachers.
    Keywords: Research, Research skills, Instructional research, Professional competency
  • Samad Izadi Page 123
    One of the main goals of education is the socialization of students. This entails to prepare them for active and constructive participation in ommunity life, to inform them of their rights and the right to exploit it, to respect the rights of others, and to cooperate with other people.One of the ways to interest students for social activities and decision making is to invoke their participation in peer groups and councils of the schools.In this context, the present paper utilizes a qualitative approach (interviews), to investigate the role of student participation in school governance through school-based management approach with emphasis on the student council.Representative sample of schools is selected from among non-profit, public and Shahed boys and girls schools of Babolsar. For data analysis, the responses to each question were written separately.The resulting fields in each category of responses were identified, and then summing the results showed that a reasonable implementation of the student council plan in Babolsar deserves the attention to points that are mentioned in the result part of the papar.
    Keywords: Student council participation, School, based management, Social responsibility
  • Mohammad Reza Ardalan, Parvin Ghorbaniyan Page 149
    The main purpose of this research is the study of the rate of guidance schools organizational health from teachers point of view in Hamedan. The research method is descriptive and survey type. The statistical population are all guidance school teachers of Hamedan at (2010-2011) academic year. Using stratified random sampling method about 298 teachers (131 men and 167 women) were selected as statistical sample. The data gathering instrument is Hoys and et. al. standard organizational health questionnaire. The validity of the queastionnaire appreciated by was approved by professors of management field and its reliability computed using cronbachs alpha was about (0/92). The statistical methods include descriptive and inferential tests such as independent samples T-test, kolmogrov-Smironov and Levin equality of variance test. Research findings show that the rate of guidance schools organizational health is more than the average. Also girls and boys school have similar positions concering organizational health. Moreover، findings show that the rate of the organizational health is different depending on the age and the educational record of the teachers but there is no difference different regarding teachers different educational leve.
    Keywords: Guidance school, Organizational health, Teachers