فهرست مطالب

شعر پژوهی (بوستان ادب) - سال چهارم شماره 3 (پیاپی 13، پاییز 1391)

فصلنامه شعر پژوهی (بوستان ادب)
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 13، پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم خلیلی جهانتیغ، فاطمه تیموری فتحی صفحات 1-18
    در این نوشتار؛ تلاش شده است تا نشانه های سوررئالیسم و اصول آن در نوشتهی ارزش مند عطار در تذکرالاولیا، نشان داده شود. البته پژوهشهایی از این دست که مربوط به دو حوزهی فرهنگی و دو عصر مختلف است، گاه ناهم خوانی هایی دارد که بر اهل فن، پوشیده نیست. به رغم آگاهی از این نکته که جغرافیای ظهور سوررئالیسم غرب امروز بوده است و خواستها و خاستگاه های متفاوتی با قلمرو معرفتی عطار دارد، نشانه هایی را میتوان در آثار عطار یافت که با اصول سورریالیستها تا حدی قابل تفسیر است؛ مانند هزل، امر شگفت و جادو، خواب و رویا، نگارش خودبه خودی، جنون و دیوانگی و تصادف عینی. برآنیم تا به اجمال و به روش تحلیل و توصیف متن تذکرهالاولیا، این ویژگی ها را در آن بیابیم.
    کلیدواژگان: تذکرهالاولیا، جنون، رویا، سوررئالیسم، شطح، کرامات
  • نجمه دری، سیدمهدی خیراندیش صفحات 19-44
    عناصر و اصطلاحات به کار رفته در حکایتهای هفت پیکر، جنبهی سمبلیک و نمادین دارد و از دیدگاه های گوناگون، قابل تجزیه و تحلیل است. دراین مقاله، این حکایتها از دیدگاه عرفانی و سیروسلوک عارفانه، تحلیل شده است. در قصه ی شهر سیاهپوشان، تاکید بر صبر سالک است؛ در حکایت معشوق سرکش، استقامت در مقابل عتاب معشوق مورد نظر است. بشر پرهیزگار، بر زهد و ورع، اصرار دارد و عاشق خردمند گنبد سهشنبه، لزوم رمزگشایی را یادآور میشود؛ ماهان کوشیار، ضرورت حضور پیر و توکل بر خدا را رمز موفقیت میداند، در حکایت ششم نیز بازگشت عواقب اعمال انسان به خیروشر است و در نهایت، پاک دامنی قهرمان قصهی هفتم در مقابل دیو نفس، مشکلترین عقبهی این سلوک روحانی است.
    کلیدواژگان: سیر و سلوک، عرفان نظامی، مثنوی مولوی، هفت پیکر
  • مسعود روحانی، محمد عنایتی قادیکلایی صفحات 45-70
    دقت در شعر هر شاعری، ما را با اندیشه ها و روحیات او آشنا می سازد و بررسی زبان، موسیقی و صورخیال و دیگر عوامل سازنده ی شعر، راهی است برای نزدیک شدن به حالات درونی شاعر. به عبارت دیگر، حالات درونی شاعر بر روساخت کلام وی موثر است و این تاثیر را از بررسی عوامل سازنده ی شعر، می توان دریافت. ما برآنیم که مفهوم «حرکت» را در شعر محمدرضا شفیعی کدکنی بررسیم. شفیعی یکی از شاعران معاصر است که حرکت و پویایی در شعر و اندیشه ی او به گونه ای برجسته، نمود یافته است. به خصوص، این امر در دوره ی سرودن دو دفتر شعر از زبان برگ و در کوچه باغ های نشابور، تحت تاثیر اندیشه های مبارزه جویانه اش در آن ایام، بسیار محسوس و قابل اعتناست. در این جستار، از منظر زبان، موسیقی و صور خیال، به مفهوم «حرکت» در دو دفتر شعر یادشده ی او نگریسته شده است؛ نتیجه ی بررسی ها نشان می دهد که تمامی این عناصر، تحت تاثیر مفهوم حرکت قرار دارند؛ زبان شعر شفیعی، سرشار از واژگان، افعال و صفات حرکتی است و شاعر با استفاده از نمادهای طبیعت، به این حرکت و تکاپو، وسعت بخشیده؛ از سوی دیگر، موسیقی شعر او نیز بسیار غنی است؛ به نوعی که هر چهارگونه ی موسیقی (درونی، بیرونی، معنوی و کناری) در آن یافت می شود. در حیطه ی صورخیال هم، شاعر با کمک گرفتن از صنایع ادبی (تشخیص، تشبی هات گسترده و...) بر پویایی و تحرک کلامش افزوده است. شعر شفیعی، شعر امید و حرکت و سرشار از رهایی و پویایی است و این حرکت و تکاپو، بازتاب روح ناآرام شاعر است که در مجموعه شعرهای از زبان برگ و در کوچه باغ های نشابور به شکلی اثرگذار دیده می شود.
    کلیدواژگان: از زبان برگ، در کوچه باغ های نشابور، شفیعی کدکنی، زبان، حرکت، صورخیال، موسیقی
  • زهرا ریاحی زمین، پیوند بالانی صفحات 71-92
    مواهب الهی نوشتهی معینالدین علی یزدی، کتابی تاریخی است که در قرن هشتم، دربارهی خاندان مظفری نگاشته شده است. این کتاب از معدود کتابهایی است که دربارهی آل مظفر، هم زمان با حکومت این خاندان، به رشتهی تحریر درآمده و حاوی اطلاعات ذیقیمت تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و... در خصوص عصر مولف است. این اثر، علاوه بر داشتن ویژگی های سبکی و نگارشی که آن را در حیطهی متون ادبی قرار میدهد، بسیار مورد توجه دانشجویان تاریخ و محققانی است که در دورهی سلطنت آل مظفر مطالعه میکنند. با وجود این که سعید نفیسی، بخش نخست مواهب الهی را در سال 1326 ه.ش تصحیح نموده است، هنوز این کتاب غلطها و جاافتادگی های فراوانی دارد که درک مطلب را با مشکل مواجه میسازد. در مقالهی حاضر، نگارندگان با دستیابی به نسخه هایی متقدمتر، توانسته اند نقصها، افتادگی ها و غلطهای فراوان تصحیح نفیسی را مورد بازبینی قرار دهند و بدینترتیب، ابهامهای این اثر ادبی – تاریخی را تا حدود زیادی رفع نمایند.
    کلیدواژگان: تصحیح، نثرفارسی، مواهب الهی، نسخهی نفیسی، نسخهی خطی
  • سکینه عباسی، یدالله جلالی پندری صفحات 93-114
    جنیدنامه، پیش درآمد داستان بلند ابومسلم نامه، داستانی نیمه حماسی- نیمه غنایی از نوع عامیانه است که ماجرای تلاش های موازی سیدجنید، جد خیالی ابومسلم خراسانی، در راه رسیدن به معشوق (رشیده ی پری) و مسلمان کردن ساکنان سرزمین های فراواقعی قصه را بیان می کند. در این قصه، قهرمان از یک سو به پیامبر (ص) و ائمه ی اطهار (ع) و از سوی دیگر، به پریان وابستگی نسبی پیدا می کند. هم چنین وی ضمن یافتن ابزار جادویی پهلوانان و پادشاهان حماسی و اسطوره ای ایرانی، وجهه ای ملی می یابد تا به این ترتیب، رویای فره ایزدی، پهلوانی و شاهی برای ابومسلم خراسانی، به عنوان انسانی قهرمان گونه و نه سرداری طغیان گر، محقق شود. در مقاله حاضر، پس از ارائه ی ساختار متن، انواع قهرمانان ثابت قصه که در دو گروه زمینی و فرازمینی دسته بندی شده اند، از نظر کارکرد و نقش مورد بررسی قرار گرفته است. حاصل کار نشان می دهد که در بازآفرینی سرگذشت شخصیت های تاریخی بر اساس ژانر قصه های کهن، پردازندگان با استفاده از جنبه های اساطیری، حماسی و عامیانه ی ایرانی و غیرایرانی، به خلق قهرمانی پرداخته اند که قدرت فرازمینیش، وی را از محدودیت انسان زمینی رهانده است تا به این ترتیب، سنت قهرمان پروری خود را در برابر تصورات بیگانگان، برتری دهند.
    کلیدواژگان: ابومسلم نامه، جنیدنامه، حماسه، دیو و پری، قصه ی بلند عامیانه ی فارسی، قهرمانان، نقش
  • مسعود فروزنده، اسماعیل صادقی، لیلا توکل صفحات 115-132
    رمان درازنایشب، از جمله رمان های واقع گرای دهه ی چهل محسوب می شود که جمال میرصادقی آن را به نگارش درآورده است. این رمان به بازتاب یکی از چالش های مهم جامعه یعنی «انقطاع و شکاف نسلی» اختصاص یافته است. این مضمون اگرچه یکی از کهنه مضمون های ادبیات فارسی به شمار می رود، از آنجا که همواره در تمام اعصار و در میان اکثر ملل، جریان دارد توجه بسیاری را به خود معطوف کرده است. انعکاس این موضوع مهم اجتماعی در رمان، می تواند در آگاهی بخشیدن به بسیاری از خانواده های ایرانی که هنوز با این چالش مواجه نشده اند، کمک شایانی کند. نویسنده در درازنای شب، این معضل اجتماعی را در یکی از خانواده های سنتی رمانش که نماینده ی بسیاری از خانواده های ایرانی است، به نمایش گذاشته و عواملی را که به تدریج در محیط خانواده، سبب ظهور و بروز این شکاف می شود، با دقت و مهارت خود به تصویر کشیده است. او در این رمان، نسل جدید و جوان را در برابر نسل بالغ و سنتی قرارداده و انقطاع نسلی را که همان عدم اشتراک میان تفکرات پدران و مادران با فرزندان است، ترسیم کرده و نشان داده است که چگونه «انقطاع نسلی» می تواند نسل جدید را در برابر نسل قبلی (نسل بالغ) به شورش وادارد و انقطاع کامل و شکاف نسلی را سبب گردد.
    کلیدواژگان: درازنای شب، جمال میرصادقی، سنت، تجدد، نسل، انقطاع وشکاف نسلی
  • سید فضل الله میرقادری، حسین کیانی صفحات 133-158
    پدیده ی استعمار از پدیده هایی است که مشرق زمین همواره با آن مواجه بوده است. انسانهای آگاه و توانا به ویژه هنرمندان، با سلاح شعر به مبارزه با آنان پرداختند. چون شگردهای استعمار، گوناگون و مختلف است شگردهای مبارزه با آن پدیده نیز لازم است گوناگون و مناسب باشد. سیداشرف الدین و رصافی از شاعران حساس و آگاهی بوده اند که پدیده ی استعمار را از ابتدا برای هم وطنان و ملت های دیگر ترسیم نموده و برای مبارزه با آن مطابق شرایط زمانی و مکانی، شگردهایی داشته اند. این مقاله بر اساس مکتب اروپای شرقی، به بررسی تطبیقی پدیده ی استعمار در شعر دو شاعر پرداخته و ابتدا بعد از بیان مبانی نظری پژوهش، پدیده ی استعمار در شعر دو شاعر، بررسی و سپس راه کارهای آنان در مقابله با این پدیده، بیان می شود. پژوهش های صورت گرفته در این مقاله نشان می دهد که هر دو شاعر به شکل های گوناگون به معرفی پدیده ی استعمار پرداخته اند و برای مبارزه با آن، شگردهای مشابهی داشته و راه کارهایی عرضه کرده اند که مهم ترین آن ها عبارت است از: آگاه کردن مردم و غفلت زدایی؛ برانگیختن مردم و ترسیم موقعیت آنان؛ دعوت به اتحاد و مقابله با استعمار؛ بازگشت به هویت فرهنگ اسلامی؛ تحقیر استعمار با زبان طنز و محکوم کردن و نکوهش استعمارگران.
    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، استعمار، مکتب اروپای شرقی، معروف رصافی، نسیم شمال
  • محمدیوسف نیری، لیلا روغنگیری صفحات 159-184
    شیخ شطاح، روزبهان بقلی شیرازی، عارف بزرگ قرن ششم، به قول کارل ارنست، «شخصیتی فراموش شده در پژوهشهای صوفیانه است» که طریق وصول به کمال معنوی را در عشق و زیباپرستی میجست. وی با تالیف بیش از چهل اثر، به خصوص کتاب عبهرالعاشقین، توانست برخی از بدیعترین اندیشه ها، تصورات و مکاشفه های عرفانی را با نثری زیبا و شاعرانه و البته دیریاب، بیان کند و بزرگانی چون ابنعربی، عراقی، سعدی و حافظ... را تحت تاثیر خود قراردهد. ما در این مقاله، ضمن معرفی این شخصیت برجسته، به بررسی اجمالی تاویلهای قرآنی وی در دو اثر معروفش: عبهرالعاشقین و تفسیر عرایسالبیان، بر اساس مکتب عشق و جمالپرستی میپردازیم.
    کلیدواژگان: روزبهان بقلی، تاویلهای قرآنی، عشق و جمالپرستی، عبهرالعاشقین، عرایسالبیان
|
  • M. Khalili Jahantigh, F. Teimouri Fathi Pages 1-18
    The present article tries to show motifs and conventions of surrealism in Attar’s precious work, Tazkarat al- Olia. It should be said, of course, that researches for such a work dealing with two different cultural realms, sometimes show differences known to the learned people. Despite the awareness of the point that the origin of surrealism has been the Modern West, and in spite of the fact that it bears demands and origins different from Attar’s cognitive realm, there can be found motifs in Attar’s works which are, to some extent, interpretable based on the principles of the surrealists, such as witticism, wonderful matter and magic, dream, automatic writing, insanity and madness, and objective concurrence. The study tries to explore briefly these characteristics in Tazkarat al- Olia using descriptive-analytic method.
    Keywords: Dream, Ecstatic expression, Insanity, Miracles, Surrealism, Tazkarat al Olia
  • N. Dorri, S.M. Kheirandish Pages 19-44
    The elements and terms used in Haft Paikar tales are symbolic and can be read from different viewpoints. In this paper, these tales are analyzed from the point of view of mysticism and spiritual path (seir o soluk).In the story of the city black dresses the emphasis is on patience. In the tale of The Wild Beloved, Tolerating the despising beloved is the longed-for objective. The God-fearing Boshr insists on right doings and the wise beloved in the Dome of Tuesday highly believes in the importance of secret seeking. Mahan Kushyar focuses on the presence of Saint and dependence on God as the crucial keys to success. In the sixth tale, the end signifies the moral theme of meeting the consequence of one's own deed. Finally, the chastity of the hero protecting himself from the tempting soul is the most difficult end in the seventh tale.
    Keywords: Haft Paikar, Nezami, Mysticism, Spiritual Path
  • M. Ruhani, M. Enayati Ghadikalaei Pages 45-70
    Pondering on any poem makes us familiar with the poet's mentality. Language structure, musical pattern, and other elements involved in the production of poetry make us close to the internal state of the poet's mind. In other words, internal state of the poet's mind affects the poem's superstructure. This paper analyzes the concept of 'motion' in the poems of Mohammad Reza Shafiee Kadkani, (M. Sereshk). Shafee is one of the contemporary poets whose poems are prominently dynamic in nature. This fact is especially manifest in his two collections "Az Zaban e Barg", and "Kooche Baghhaye Neyshaboor, revealing his revolutionary ideologies during the time he was writing them.This study tries to show the motif of 'motion' in Shafiee's two collections from the perspective of language structure, musical patterns, and imageries. The results of the study reveal that all of the elements have been strongly under the influence of the concept of motion. The language is rich in the usage of action verbs and adjectives extended by the poet's use of natural symbols. On the other hand, the music of the poems is very rich so that all four types of music (inner, outer, spiritual and nearby) can be found extensively. The poet also uses various literary techniques such as personification, and extended metaphor through which he has added to the poem's mobility and dynamic nature. Shafiee's poems are poems of hope, freedom, and movement. Such dynamism reflects the poet's restless spirit effectively manifest in his two collections, "Az Zaban e Barg", and "Dar Kooche Baghhaye Neshaboor".
    Keywords: Az Zaban e Barg_Dar Kooche Baghhaye_Imaginative Forms_Language_Music_Motion_Neshaboor_Shafiee Kadkani
  • Z. Riahi Zamin, P. Balani Pages 71-92
    The Divine Gifts, by Mo’in al-Din Ali Yazdi, is a historical book which is about Mozaffarids (Mozafar family) in the Fourteenth century. This is one of the few books about this family written in the time of their dynasty. It reflects valuable historical, social, and cultural information about the author’s period. In addition to its stylistic and writing features which categorize the work in the field of literary texts, it is an interesting work for students of History and the researches who study Mozaffarid dynasty.Despite the corrections made on the first part of The Divine Gifts by Saeed Nafisi in 1947, the book is still full of mistakes and omissions which cause the text very difficult to follow. Through accessing older copies, the authors of the present paper tried to correct numerous failures, omissions, and mistakes of Nafisi’s version resolving much of the ambiguities of this literary-historical work.
    Keywords: Correction, Manuscript, Persian Prose, The Divine Gifts
  • S. Abbasi, Y. Jalali Pandari Pages 93-114
    Joneid Nameh, a prologue to the long tale of Abu Moslem Nameh, is a semi-epic, semi-lyric folkloric fiction which conveys the story of Seyyed Joneid. The story focuses on the fictional hero, Seyyed Joneid and his attempts at reaching his beloved, Fairy Rashideh, and converting the inhabitants of the fairy lands to Islam. Seyyed Joneid is supposedly the ancestor of Abu Moslem Khorasani. The hero of Joneid Nameh is a descendent of the Holy Prophet and his Household from one side, and those of the fairies from another side. Seyyed Joneid reflects features of characters like Rostam and Tahmures. Analyzing the structure of the story, the study tries to reveal various roles of the heroes who are of different natures: real, superhuman, mythical, and legendary. The result of this research then shows that creating these characters based on folktale, whether taken from Persian, non Persian, mythical, folkloric, and even epic aspects, the author creates the heroes whose imaginative features liberate them from the limitations of the real world. This way, the stylistic conventions of fictional heroes in Persian literature are revealed to be more developed and multidimensional making the heroes appear both stronger and freer than those in foreign literature.
    Keywords: Abu Moslem Nameh, Demon, Epic, Fairy, Function, Hero, Joneid Nameh, Persian Folktales
  • M. Foruzandeh, E. Sadeghi, L. Tavakol Pages 115-132
    Deraznay shab written by Jamal Mirsadeghi is considered to be a realistic novel of 1960s. This novel reflects one of the crucial challenges of the society which is the so-called 'Generation Gap'. Although the concept is one of the oldest concepts in Persian literature, it has attracted the attention of many writers as it has been the recurrent theme of many literary works among different nations of different eras.The reflection of this important social issue can be considered as a hint to many Iranian families who have not faced this challenge yet. The author in Deraznay e shab skillfully shows this social problem in a traditionally religious family, typical of an Iranian family, revealing factors that gradually cause this gap. He puts the young and new generation against the mature and the traditional ones in this novel. He also considers generation gap as a kind of misunderstanding between the parent's and children’s. The author then shows how this generation gap can make the younger generation rebel against the older one and cause a complete separation between the two.
    Keywords: Generation, Generation Gap, Tradition, Religion, Revival
  • S. F. Mirghaderi, H. Kiyani Pages 133-158
    Colonialism has always been a challenge in the East and several wise and capable people, especially poets, have tried to reflect their challenge against this issue in their works. Since Colonialism has different manifestations, challenging it also needs to be multidimensional. Nasim Shomal and Ma’roof Al- Rosafi were two of wise poets who have explained Colonialism for the people of their own land and those of other nationalities. This article comparatively analyzes Colonialism in the poems of these two poets according to the school of Eastern Europe. After discussing the theory of this research, the specific approach of the two poet's challenges against Colonialism are explained. Research shows that both poets have similar ways in order to challenge Colonialism. The most important ways are informing people, preventing ignorance, provoking passion in people and explaining their condition, inviting to associate, and opposing Colonialism, returning to the Islamic culture, and criticizing Colonialism in a satiric way.
    Keywords: Colonialism, Comparative literature, Maroof Al Rosafi, Nasim Shomal, School of East Europe
  • M.Y. Nayyeri, L. Rowghangiri Pages 159-184
    Sheikh Ruzbahan Baqli, the great Sufi of the Sixth Century, has been unfortunately neglected throughout researches on Sufism as Carl Ernest puts it. Ruzbahan was seeking for spiritual perfection through love and beauty. He has written more than forty transcripts, most important of which, Abhar al-Asheqeen, depicts the most innovative thoughts and spiritual understandings through a uniquely attractive, romantic, and rhetorical prose. It is worth mentioning that some scholars like Ibn al-Arabi, Araqi, S’adi, and Hafiz, were greatly influenced by him.Introducing this eminent figure, the present study tries to generally analyze his Quranic interpretations in his two masterpieces, Abhar al- Asheqeen and Arayes al- Bayan.
    Keywords: Abhar al Asheqeen, Arayes al Bayan, Ruzbehan Baqli, Quranic Interpretation, Love, Worship of Beauty