فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 211 (هفته اول دی 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/09/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • لیلا منظوری، پژمان عقدک، پرند ارباب، شهربانو نعمت اللهی صفحه 1
    مقدمه
    ناخواسته بودن بارداری یک مشکل جهانی و یکی از معضلات بهداشتی- اجتماعی در زمینه ی برنامه های تنظیم خانواده است که سلامت باروری را در تمامی ابعاد جسمی– روانی و اجتماعی آن به خطر می اندازد. با توجه به شیوع بالا و 40 درصدی بارداری ناخواسته در شهرستان فریدونشهر، این مطالعه با هدف یافتن روش های عملی برای حل یا کاهش این مشکل طراحی گردید.
    روش ها
    این مطالعه، یک مطالعه ی کیفی و روش نمونه گیری آن نمونه گیری مبتنی بر هدف بود. جمعیت مورد مصاحبه، زنان دارای پرونده ی فعال خانوار تحت پوشش مراکز بهداشتی- درمانی شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان فریدونشهر با سابقه ی حداقل یک بارداری ناخواسته بودند. روش جمع آوری داده ها انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 13 زن توسط یک مصاحبه گر آموزش دیده، بود و از روش Dieckmann برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی استفاده شد.
    یافته ها
    علل بارداری ناخواسته از دیدگاه زنان دارای سابقه ی بارداری ناخواسته عدم استفاده از روش پیشگیری از بارداری، شکست روش های پیشگیری از بارداری، استفاده ی هم زمان از داروهای دیگر، عدم استفاده ی صحیح از روش پیشگیری از بارداری، عدم استفاده ی صحیح از روش اورژانس و عدم اطلاع از نحوه ی برخورد با فراموشی مصرف قرص بود. راه های پیشگیری از بارداری ناخواسته از دیدگاه آن ها استفاده از روش مطمئن برای پیشگیری از بارداری، استفاده ی صحیح از روش پیشگیری از بارداری، داشتن آگاهی کامل و اطلاعات صحیح در مورد نحوه ی استفاده از روش اورژانس، داشتن آگاهی کامل و اطلاعات صحیح در مورد نحوه ی برخورد با فراموشی مصرف قرص ها و کسب اطلاعات صحیح از منابع معتبر بودند. اثرات بارداری ناخواسته نیز شامل اثرات جسمی، روحی– روانی و اجتماعی بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به علل، راه های پیشگیری و اثرات بارداری ناخواسته، لزوم انجام مشاوره ی صحیح و ارائه ی اطلاعات جامع در خصوص روش انتخابی پیشگیری از بارداری به واجدین شرایط تنظیم خانواده و توزیع پمفلت یا کتابچه ی آموزشی به عنوان منبع معتبر در دسترس به منظور استفاده در موارد نیاز احساس می شود.
    کلیدواژگان: بارداری ناخواسته، علل، راه های پیشگیری، سلامت خانواده
  • پروین ساجدی، عارفه کاردان صفحه 12
    مقدمه
    تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی عارضه ی شایعی است که باعث ناخوشی بیمار، افزایش زمان بستری و افزایش هزینه ها و در موارد شدید باعث دهیدراتاسیون، اختلال الکترولیتی، آسپیراسیون، پنومونی و حتی باز شدن بخیه های محل جراحی می شود. با توجه به نتایج مثبت میدازولام در کاهش این عارضه بر آن شدیم اثر آن را در پیشگیری از بروز تهوع و استفراغ بعد از اعمال جراحی چشم تحت بیهوشی عمومی بررسی کنیم.
    روش ها
    این پژوهش یک کارآزمایی بالینی بود که در سال 1391 در مرکز آموزشی درمانی فیض اصفهان انجام شد. افراد مورد مطالعه بیماران کاندید عمل جراحی چشم تحت بیهوشی عمومی و با دامنه ی سنی 18 تا 65 سال بودند. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. قبل از بیهوشی گروه شاهد نرمال سالین و گروه مورد میدازولام دریافت کردند. در ریکاوری، 6 ساعت اول، دوم، سوم و چهارم بعد از عمل وضعیت تهوع و استفراغ بیماران بررسی و مقایسه شد.
    یافته ها
    درصد فراوانی تهوع و استفراغ در ریکاوری، 6 ساعت اول و دوم بعد از عمل در گروه میدازولام به طور معنی داری کمتر بود. (028/0 = P).
    نتیجه گیری
    طبق نتایج این مطالعه میدازولام تاثیر مطلوبی در کنترل تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی چشم داشت و در صورتی که منعی برای مصرف آن وجود نداشته باشد، می توان آن را به عنوان پروفیلاکسی تجویز نمود.
    کلیدواژگان: میدازولام، تهوع و استفراغ، بعد از عمل، اعمال جراحی چشم
  • مهران رضوانی، احمد یراقی، نیلوفر معلم، مجتبی اکبری صفحه 22
    مقدمه
    هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی رابطه ی تغییرات مقاومت الکتریکی نقطه ی LI4 طب سوزنی با تغییرات شدت درد بیماران پس از عمل جراحی صورت بود. در صورتی که بتوان رابطه ی مقاومت الکتریکی و شدت درد را نشان داد، می توان امیدوار به ساخت تجهیزات بررسی درد کمتر وابسته به بیمار بود و بنابراین می توان درد بیماران را با دقت بیشتری بررسی کرد.
    روش ها
    این مطالعه روی 100 بیمار 65-17 ساله که دچار درد پس از اعمال جراحی صورت شده بودند، در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران و بیمارستان الزهرای (س) اصفهان انجام شد. پس از ورود بیماران به ریکاوری شدت درد با مقیاس VAS (Visual analogue scale) و مقیاس کلامی VRS (Verbal rating scale) در پرسشنامه ثبت شد. سپس با استفاده از سوزن طب سوزنی LI4 و LI11 سوزن گذاری انجام شد و مقاومت الکتریکی بین دو سوزن ثبت گردید. 30 دقیقه بعد از تجویز مخدر به طور مجدد شدت درد با مقیاس VAS اندازه گیری شد و مقاومت الکتریکی بین دو سوزن ثبت شد. عوارض احتمالی، دوز مخدر مصرفی، مدت زمان بیهوشی، مدت زمان عمل، سن، وزن و جنس بیماران نیز در پرسشنامه به ثبت رسیدند. در پایان، داده ها تحت آنالیز آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    تفاوت معنی داری بین میانگین شدت درد قبل و بعد از تزریق مخدر (001/0 > P) و میانگین شدت مقاومت قبل و بعد از تزریق مخدر وجود داشت (001/0 > P). در 20 درصد بیماران حالت تهوع و در 3 درصد خارش مشاهده گردید ولی در بقیه ی بیماران عارضه ای دیده نشد.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج این مطالعه به نظر می رسد یک رابطه ی منطقی بین تغییرات مقاومت الکتریکی نقاط طب سوزنی در بیماران و تغییرات شدت درد آن ها وجود دارد که تاییدی بر تغییر خواص الکتریکی نقاط طب سوزنی با تغییر نمره ی درد می باشد. در صورت تایید این مساله در مطالعات بیشتر، به نظر می رسد به زودی می توان دستگاه هایی را برای سنجش درد طراحی کرد که ارزیابی درد بیماران از حالت کیفی غیر مستند و بنا به گفته ی بیماران را به صورت یک سیستم قابل اندازه گیری، انجام دهد.
    کلیدواژگان: طب سوزنی، مقاومت الکتریکی، شدت درد
  • امید خوشنود، محمدحسن تاج الدینی، مهین هاشمی پور، منصور صالحی، آوات فیضی، شقایق حق جوی جوانمرد، رویا کلیشادی، سیلوا هوسپیان، مسعود امینی صفحه 30
    مقدمه
    با توجه به اهمیت بالای کم کاری مادرزادی تیرویید در جامعه ی ما و نقش اساسی ژنتیک در ایجاد این اختلالات و وجود ژن های متعدد موثر در بروز کم کاری مادرزادی گذرای تیرویید با اتیولوژی دیس هورمونوژنز، بر آن شدیم یکی از جهش های مهم ژن پر اهمیت DUOX2 (Dual oxidase 2) را مورد بررسی قرار دهیم. وجود جهش R434X در این ژن به دلیل اثرات فنوتیپی بارزی که در بیماران مبتلا به کم کاری مادرزادی تیرویید دارد بسیار با اهمیت می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی این جهش در افراد مبتلا به به کم کاری مادرزادی تیرویید در شهر اصفهان بود.
    روش ها
    در این مطالعه ی مورد- شاهدی، کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیرویید با اتیولوژی دیس هورمونوژنز طی طرح غربالگری انتخاب شدند و نمونه ی خون وریدی آن ها به منظور بررسی جهش R434X ژن DUOX2 با استفاده از تکنیک Realtime HRM PCR با پرایمرهای اختصاصی مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه به ترتیب 25 و 33 کودک مبتلا به کم کاری مادرزادی گذرا و دایمی تیرویید با اتیولوژی دیس هورمونوژنز و 30 کودک به عنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. در بررسی مولکولی بیماران از لحاظ دارا بودن جهش R434X موردی از جهش گزارش نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های حاصل از این پژوهش به نظر می رسد مطالعات دیگری با استفاده از روش های بررسی ژنی در حجم بالاتر و به منظور شناسایی جهش های بومی این ژن و نیز بررسی جهش های سایر ژن های دخیل در اتیولوژی کم کاری مادرزادی گذرا و دیس هورمونوژنز تیرویید شامل ژن های کانال غشایی سدیم ید، تیروگلوبولین و پندرین ضروری باشد، تا بتوان بدین طریق به اساس ژنتیکی این بیماری شایع در منطقه پی برد.
    کلیدواژگان: کم کاری مادرزادی تیرویید، ژن Dual oxidase 2 (DUOX2)، دایمی، گذرا
  • مریم کلاته جاری، حمید افشار، مهدی خدادادی، ندا ادیبی صفحه 39
    مقدمه
    بیماری درماتیت آتوپیک (خشکی سرشتی پوست اطفال) 10 درصد کودکان جامعه ی ایرانی را گرفتار می کند. حضور علایمی مانند خارش و خشکی شدید پوست می تواند سبب اختلالات خواب و اختلالات عاطفی در کودک و در نتیجه باعث ایجاد استرس ناشی از بیماری فرزند و صرف وقت و هزینه در محیط خانواده شود. والدین از عوارض روان شناختی بیماری آتوپی در امان نیستند. در نتیجه، انتخاب برنامه های مشاوره ای برای والدین می تواند در بهبود اثربخشی درمان موثر باشد. به همین دلیل شناخت ویژگی های روان شناختی مادران کودکان مبتلا به آتوپی و احتمال وجود رابطه ی آن با شدت بیماری کودکان می تواند به انتخاب درمان موثرتر و شیوه های حمایتی از خانواده ی کودکان مبتلا منجر شود.
    روش ها
    این مطالعه روی مادران کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک انجام شد. شدت بیماری درماتیت آتوپیک در 82 کودک مبتلا ارزیابی شد و در میان مادران آن ها 5 پرسشنامه ی افسردگی- اضطراب- استرس، کمال گرایی، ارزیابی شخصیت، سلامت عمومی و شیوه های فرزندپروری توزیع شد.
    یافته ها
    آزمون همبستگی Pearson یک ارتباط مستقیم بین شدت بیماری کودک و استرس و کمال گرایی مادر (05/0 > P) و نیز یک ارتباط معکوس بین شدت یبماری کودک و برون گرایی و گشودگی (2 زیر مقیاس از آزمون سنجش شخصیت) و وضعیت سلامت عمومی مادر (0 > r) را نشان داد.
    نتیجه گیری
    از آن جایی که بین جنبه های مختلف ویژگی های روان شناختی مادر و شدت بیماری درماتیت آتوپیک در کودک ارتباط واضحی نشان داده شد، مداخلات هم زمان درمانی در مادران کودکان مبتلا در کنترل بیماری کودک موثر به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: درماتیت آتوپیک، استرس سایکولوژیک، کمال گرایی
  • شراره مقیم، جلیل راسک، بهرام نصر اصفهانی، بهنود هدایت پور، ابتهاج پیشوا، مجتبی اکبری صفحه 52
    مقدمه
    در صورت بروز پاندمی جدید آنفولانزا، در کشور ایران حدود 20 میلیون نفر مبتلا می شوند و نزدیک به 100 هزار نفر تلفات انسانی رخ خواهد داد. با توجه به این که یکی از راه های کنترل این بیماری افزایش سطح آگاهی جامعه در این خصوص است، در این مطالعه آگاهی زوج های جوان اصفهانی به عنوان نمونه ای از کل جامعه در مورد بیماری آنفلوانزا انجام شد.
    روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی بود و بر روی زوج های جوان مراجعه کننده به یک مرکز مشاوره ی خصوصی در شهر اصفهان در سال های 90-1389انجام شد. آگاهی افراد مورد مطالعه توسط یک پرسشنامه ی پژوهشگر ساخته که روایی و پایایی آن به تایید رسیده بود، جمع آوری و بررسی شد. نتایج حاصل از نمرات زوجین، منابع کسب اطلاعات آن ها و نیز مشخصات دموگرافیک آن ها مقایسه گردید. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون 2χ استفاده شد.
    یافته ها
    در این مطالعه 300 نفر (150 زن و 150 مرد) بررسی شدند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه 3/6 ± 2/24 سال بود. سطح آگاهی در 202 نفر (3/67 درصد) ضعیف، 67 نفر (3/22 درصد) متوسط و 31 نفر (3/10 درصد) خوب بود. زنان سطح آگاهی بالاتری نسبت به مردان داشتند (001/0 > P). ارتباط معنی داری بین سن افراد و میزان آگاهی آن ها وجود نداشت (09/0 = P). با افزایش سطح تحصیلات میزان آگاهی بیشتر شد (01/0 = P). به علاوه کارمندان، دانش آموزان و دانشجویان آگاهی بالاتری داشتند (03/0 = P).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه چنین نتیجه گیری می شود که باید اطلاع رسانی وسیع تری در این زمینه صورت گیرد و سهم سیستم بهداشت و درمان و نیز رسانه ی ملی باید پر رنگ تر شود.
    کلیدواژگان: آموزش، بیماری آنفلوانزا، انتقال بیماری های عفونی، ایران
  • سیمین همتی، هاجر جباری، مجتبی اکبری، مینا تجویدی*، پوریا عادلی رانکوهی صفحه 61
    مقدمه

    لنفادم اندام فوقانی از عوارض به نسبت شایع و ناتوان کننده در بیماران مبتلا به سرطان پستان می باشد که در 6 تا 31 درصد موارد درمان شده ی سرطان پستان دیده شده است. این مطالعه به بررسی میزان فراوانی لنفادم در بیماران با سرطان پستان درمان شده و عوامل مرتبط با آن پرداخته است.

    روش ها

    این مطالعه به صورت گذشته نگر بود. اطلاعات حاصل از پرونده های 170 بیمار مبتلا به سرطان پستان که در فاصله ی سال های 1380 تا 1385 به بیمارستان سیدالشهدا (ع) در شهر اصفهان مراجعه کرده بودند، جهت تعیین میزان بروز و عوامل خطر ایجاد لنفادم مورد ارزیابی قرار گرفت. عوامل مورد بررسی شامل سن، شاخص توده ی بدنی، محل و اندازه ی تومور، وجود یا عدم وجود متاستاز، تعداد غدد لنفاوی درگیر، تعداد غدد لنفاوی برداشته شده ی آگزیلاری، نوع جراحی، نوع پرتو درمانی (فوتون و الکترون) و شیمی درمانی بود. آنالیز تک متغیری و چند متغیری با استفاده از مدل Logistic regression برای عوامل خطر انجام شد.

    یافته ها

    از بین 170 بیمار مورد مطالعه با میانگین سنی 9/10 ± 9/47 سال، 59 نفر (7/34 درصد) لنفادم داشته اند. در آنالیز تک متغیری چاقی بر اساس شاخص توده ی بدنی به صورت معنی داری بر ایجاد لنفادم موثر بود (002/0 = P). میانگین غدد لنفاوی درگیر در بیماران واجد و فاقد لنفادم تفاوت معنی داری داشت (0001/0 > P). سن بیماران، مکان و اندازه ی تومور، متاستاز، شیمی درمانی، نوع جراحی، تعداد غدد لنفاوی برداشته شده و نوع پرتودرمانی با بروز لنفادم ارتباطی نداشت.

    نتیجه گیری

    لنفادم بعد از درمان اولیه ی کارسینوم مهاجم پستان یک عارضه ی شایع می باشد.شاخص توده ی بدنی و تعداد غدد لنفاوی درگیر از عوامل خطر بروز لنفادم در این بیماران هستند. با در نظر گرفتن شاخص توده ی بدنی به عنوان یک عامل قابل تغییر، رژیم های کنترل وزن برای این بیماران توصیه می شود. همچنین، لازم است تا مطالعات بیشتری در این خصوص انجام شود.

    کلیدواژگان: کارسینوم پستان، لنفادم، شاخص توده ی بدنی، رادیوتراپی
|
  • Leila Manzouri, Pezhman Aghdak, Parand Arbab, Shahrbanoo Nematolahi Page 1
    Background
    Unwanted pregnancy is a worldwide social-health problem in family planning program that threatens the physical and psychosocial aspects of reproductive health. Due to the high prevalence (40%) of unwanted pregnancy in Freidounshahr district، Iran، this study was conducted to find practicable strategies to solve or minimize the problem.
    Methods
    Being a qualitative study، purposive sampling was used to recruit participants. Women with at least one unwanted pregnancy and an active family file in a health center within the Freidounshahr district were enrolled to the study. Data were collected through a semi-structured interview by a trained interviewer. Dickelman method was used for data analysis.
    Findings
    From the perspective of our subjects، the causes of unwanted pregnancy were not using contraception، contraception failure، the concurrent use of other drugs، incorrect contraception and emergency contraception use، and the lack of knowledge about how to approach forgotten oral contraceptive pills. Preventive methods were using a consistent form of contraception correctly، having correct information about how to approach the forgotten pills، and getting information from reliable sources. Unwanted pregnancy effects were in physical and psychosocial domains.
    Conclusion
    According to the serious consequences of unwanted pregnancy، the neccessity of doing precise counseling، giving comprehensive information to clients about their selected conteraceptive methods، and distributig pamfelets or handbooks as a reliable source of information is felt.
    Keywords: Unwanted pregnancy, Etiology, Prevention, control, Family health
  • Parvin Sajedi, Arefeh Kardan Page 12
    Background
    Postoperative nausea and vomiting are common complications that cause patient suffering، increase the length of hospitalization and costs and in severe cases lead to dehydration، electrolyte imbalance، aspiration، pneumonia، and even the surgical site dehiscence. Regarding the previously reported positive effect of midazolam in decreasing this complication، we decided to evaluate its efficacy in patients undergoing ophthalmic surgery under general anesthesia.
    Methods
    The present randomized controlled trial was conducted in 2012 in Feyz Hospital of Isfahan. Our subjects (age range between 18 and 65 years) were candidates for ophthalmic surgery under general anesthesia. Patients were randomly divided into 2 groups: intervention and control. Control group received normal saline and intervention group received midazolam (35 µg/kg) before surgery. The prevalence of the patients’ nausea and vomiting were evaluated and compared between groups on recovery، first، second، third، and fourth 6 hours after surgery.
    Findings
    Nausea and vomiting on recovery (P = 0. 02)، first (P = 0. 028)، and second (P = 0. 028) 6 hours after surgery were less frequent in midazolam group compared with the control group.
    Conclusion
    According to our results، midazolam has an optimal efficacy in controlling of postoperative nausea and vomiting in patients undergoing ophthalmic surgery under general anesthesia; and in the absence of contraindications، it could be used as a prophylactic treatment in this group of patients.
    Keywords: Midazolam, Postoperative nausea, vomiting, Ophthalmologic surgical procedures
  • Mehran Rezvani, Ahmad Yaraghi, Niloofar Moallem, Mojtaba Akbari Page 22
    Background
    This study aimed to determine the relationship between li4 acupuncture point’s electrical resistance and the intensity of pain in patients after facial surgery. We speculated that if this relationship could be proved، the construction of a special equipment to assess pain intensity is possible. This technique would not be subjective so the pain will be assessed more precisely.
    Methods
    100 patients between 17 to 65 years of age with pain after facial surgery participated in this study accomplished in Tehran Rasoule Akram Hospital and Al-Zahra Hospital in Isfahan، Iran. The pain intensity of the participants was entered in questionnaires in verbal rating scale after patients’ recovery. Afterwards، the needles were inserted in Li4 and Li11 points and the electrical resistance of these two sites was measured and registered using the same scale.
    Findings
    There were significant differences in the average pain intensity reported before and after narcotic injection. There was significant difference in resistance degrees before and after narcotic injection (P < 0. 001). Vomiting and itching were observed in 20% and 3% of patients respectively، but there was no evidence of other possible side effects.
    Conclusion
    It appears that there is a positive relationship between the electrical resistance of Li4 and Li11acupuncture points and pain intensity in facial surgery patients. If these findings would be confirmed by future studies، it would be possible to design an equipment to objectively measure the pain intensity.
    Keywords: Acupuncture points, Electric impedance, Pain measurement
  • Omid Khoshnoud, Mohammad Hassan Tajaddini, Mahin Hashemipour, Mansour Salehi, Awat Feizi, Shaghayegh Haghjooy Javanmard, Roya Kelishadi, Silva Hovsepian, Masoud Amini Page 30
    Background
    The prevalence of congenital hypothyroidism (CH) is high in Isfahan (Iran). Considering the high rate of parental consanguinity and the role of dual oxidase 2 (DUOX2) gene in transient and permanent CH due to thyroid dyshormonogenesis، the aim of this research was to investigate the R434X mutation in DUOX2 gene in patients with transient and permanent CH due to dyshormonogenesis.
    Methods
    In this descriptive prospective study، patients diagnosed with transient and permanent CH due to dyshormonogenesis (n = 25 and 33، respectively) during CH screening program were selected. Moreover، 30 children were included as the control group. Venous blood samples were obtained to determine the frequency of R434X mutation in DUOX2 gene using real time polymerase chain reaction based on high-resolution melting analysis by specific primers and sequencing method.
    Findings
    We did not find any case of the mentioned R434X mutation in DUOX2 gene.
    Conclusion
    Further studies using other methods and on other gene mutations such as pendrin، sodium iodide symporter (NIS) and thyroglobulin are required for more accurate results.
    Keywords: Congenital hypothyroidism_Dual oxidase 2 gene_Permanent_Transient
  • Maryam Kalateh Jari, Hamid Afshar, Mehdi Khodadadi, Neda Adibi Page 39
    Background
    More than 10% of Iranian children are affected with atopic dermatitis. Symptoms of the disease like itching and eczema can lead to emotional and sleep disorders in children and impose a lot of stress on parents. It can also have great time and money burden for families. Hence implementing consultation programs for parents can improve the effectiveness of treatment. Similarly، recognizing the relations between psychological characteristics of sick children’s mothers and the severity of the disease can result in more efficient treatment and support.
    Methods
    The disease severity of 82 children with atopic dermatitis was measured. The psychological characteristics of the children’s mothers were evaluated by 5 questionnaires including depression anxiety stress scale (DASS)، the Frost’s multidimensional perfectionism scale، the neuroticism، extraversion، openness five-factor inventory (NEO-FFI)، general health questionnaire، and the parenting styles scale. Pearson’s correlation was used to analyze the relations between variables.
    Findings
    There were positive، significant relationships between severity of the child’s disease and the mother’s level of stress and perfectionism. Significant negative relationships were found between severity of the child’s disease and the mother’s level of extraversion، self-openness، and general health.
    Conclusion
    Strong relationships between severity of atopic dermatitis in children and psychological characteristics of mothers necessitate simultaneous therapeutic interventions for both children and mothers.
    Keywords: Atopic dermatitis, Psychological stress, Perfectionism
  • Sharareh Moghim, Jalil Rask, Bahram Nasr Isfahani, Behnoud Hedayatpour, Ebtehaj Pishva, Mojtaba Akbari Page 52
    Background
    The aim of this study was the evaluation of young couples’ knowledge about the ways of transmission and prevention of influenza type A.
    Methods
    The present cross-sectional study was conducted on young couples admitted to a private consulting center in Isfahan (Iran) in year 2010. Subjects were selected by systematic random- sampling method. Data were collected through face-to-face interviews using a standard questionnaire.
    Findings
    In this study، 300 couples were evaluated. The mean age of our study population was 24. 2 ± 6. 3 years. Our recordings showed that 202 persons (67. 3%) had a poor level، 67 participants (22. 3%) had a moderate level، and 31 individuals (10. 3%) had a good level of knowledge about Influenza. Considerably، the level of knowledge in women was higher than men. Age was not significantly related with the level of knowledge (P > 0. 05)، but had a significant association with education level (P < 0. 05).
    Conclusion
    The findings of this study showed that influenza education programs should be expanded substantially.
    Keywords: Knowledge, Human influenza, Infectious disease transmission, Iran
  • Simin Hemmati, Hajar Jabbari, Mojtaba Akbari, Mina Tajvidi, Pouria Adeli Rankoohi Page 61
    Background

    Upper limb lymphedema is a rather common and debilitating sequel of breast cancer treatment. The incidence of this sequel has been reported at different rates by different sources ranging from 6% to 31%. The aim of this study was to evaluate the incidence and risk factors including age، body mass index (BMI)، region and size of the tumor، presence of metastasis، number of metastatic lymph nodes، excised axillary lymph nodes، type of surgery and radiotherapy and chemotherapy following the invasive breast carcinoma treatment.

    Methods

    Through a retrospective study، recorded data from 170 breast cancer patients referred to Seyed Al-Shohada Hospital، Isfahan، Iran، during 2001 to 2006 was evaluated for the lymphedema incidence and risk factors.

    Findings

    59 patients (34. 7%) with mean age of 47. 9 ± 10. 9 had lymphedema. In univariate analysis، obesity، estimated by BMI، was significantly associated with the development of lymphedema (P = 0. 002). The number of metastatic lymph nodes in patients with and without lymphedema had a significant statistical difference (P < 0. 0001). Age، excised nodes، type of surgery، region and size of the tumor، presence of metastasis، radiotherapy and chemotherapy had no associations with the incidence of lymphedema.

    Conclusion

    According to our findings، the number of metastatic lymph nodes as well as BMI was associated with the development of lymphedema with higher incidence in patients with higher BMI and more affected lymph nodes.

    Keywords: Breast neoplasms, Lymphedema, Body mass index, Radiotherapy