فهرست مطالب

فصلنامه تحقیقات مهندسی کشاورزی
سال سیزدهم شماره 3 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید مجتبی رضوی نبوی، محمود شفاعی بجستان، سیدمحمود کاشفی پور صفحه 1
    سازه شیب شکن از جمله سازه های هیدرولیکی است که در تثبیت بستر رودخانه کاربرد زیادی دارد؛ آبشستگی موضعی پایین دست آن عامل اصلی تخریب سازه است. مطالعات زیاد در این خصوص به ارائه روابط متعددی برای پیش بینی عمق حفره آبشستگی انجامیده است. نتایج به دست آمده همواره برای طراحان این نگرانی را به وجود آورده که برای طراحی، کدام رابطه دقت بیشتری دارد. در این تحقیق از طریق ساخت مدل فیزیکی، آزمایش برای جت مستغرق، با سه نوع دانه بندی (5/1، 4/2، و 1/3 میلی متر) در پایین دست سرریز و با دبی هایی شامل 10، 15، 20 لیتر بر ثانیه به اجرا درآمد. برای تحلیل داده ها و رگرسیون چند متغیره گروه های بدون بعد، از نرم-افزار Minitab استفاده شد. با استفاده از داده های اندازه گیری شده، دقت پیش بینی عمق آبشستگی با تعدادی از روابط موجود مقایسه شد. نتایج نشان می دهد که رابطه های پیشنهادی ورنس A، میسون و آروموگام، آگوستینو و فررو، و چی و پادیار دقیق ترند. علاوه بر این، رابطه ای جدید پیشنهاد شد که با مقایسه شاخص های ضریب همبستگی (94% R=) و جذر متوسط مربعات خطا (015/0 RMSE=)، نتایج بهتری ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: تثبیت بستر، سازه شیب شکن، حفره آبشستگی، مدل فیزیکی، رودخانه
  • محمدموحدان صفحه 15
    محدودیت منابع آبی در کشور، حفظ آب و کاهش تلفات آب را از مخازن ذخیره، به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک، کاملا ضروری می نماید. برای کنترل نشت از مخازن آب، تا کنون روش های متعدد به کار گرفته شده است. به رغم کاربرد وسیع پوشش بتن در این مخازن، ترک خوردگی ها و تخریب ها که در دوران بهره برداری به دلایل گوناگون بروز می کند مشکلات عدیده ای نظیر نشت بیش از حد انتظار و تلفات آب را در پی دارد که کارآیی این پوشش ها را محدود می سازد. امروزه استفاده از پوشش های ژئوسنتتیک، نظیر ورقه های ژئوممبران، به دلیل هزینه کم اجرا و نشت ناچیز آب، مورد توجه بهره برداران قرار گرفته است. در این تحقیق ابتدا مشکلات موجود در مراحل مختلف طراحی و اجرای پوشش ژئوممبران رویاستخر ذخیره آب بتنی فرسوده بررسی و پس از آن با آزمون نشت به روش آب-ایستی، کارآیی این نوع پوشش در کنترل نشت آب ازاستخر در شرایط مختلف ارزیابی شد. نتایج نشان می دهد که نصب و اجرای پوشش های ژئوممبران باید به گونه ای باشد که از اعمال تنش اضافی بر آن ها جلوگیری شود. همچنین، اجرای این پوشش ها روی بتن های با عمر بالا و دیواره های شیب دار نیازمند تمهیدات خاص در مراحل طراحی، نصب، و نگهداری است. ارزیابی تلفات آب دراستخر با پوشش ژئوممبران نیز نشان می دهد که طراحی مناسب و اجرای دقیق اتصالات در محل اجزای جانبیاستخر، تا حد چشمگیری میزان نشت را کاهش می دهد. همچنین نتایج نشان داد که اجرای مناسب ژئوممبران و آب بندی صحیح این اجزا، نشت آب ازاستخر را به حد 9/16 میلی متر در روز بر مترمربع محدود می کند.
    کلیدواژگان: آزمون نشت، استخر بتنی، تلفات آب، ورقه ژئوممبران
  • محسن خدادادی، صغری معدنی، فروغ شواخی صفحه 29
    به منظور ارزیابی اثر روش های مختلف عمل آوری و انباری بر برخی صفات کیفی ارقام پیاز ایرانی)قرمز آذرشهر، قرمز نیشابور، سفید کاشان، و سفید قم(، آزمایشی در قالب طرح آماری کاملا تصادفی به صورت آزمایش فاکتوریل در سه تکرار در پاییز و زمستان سال 1385 اجرا شد. روش های مختلف عمل آوری و انباری شامل استفاده از نور خورشید با پوشش کاه به مدت 14-10 روز)روش سنتی(، استفاده از دمای 48 درجه سلسیوس به مدت 4 ساعت و دمای 42 درجه سلسیوس به مدت 12 ساعت بودند. بعد از اتمام تیمارهای مذکور، نمونه های پیاز به انبار معمولی)با دمای حدود 10 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی 65-60 درصد(منتقل و به مدت 4 ماه نگهداری شدند. در پایان این دوره، برخی صفات کیفی سوخ)سفتی بافت، درصد جوانه زنی، مقدار اسیدپیروویک، درصد ویتامین ث و مواد جامد انحلال پذیر سوخ ها(اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که ارقام از نظر سفتی بافت، درصد جوانه زنی، مقدار اسید پیروویک و ویتامین ث تفاوت معنی دار دارند ولی از نظر مواد جامد انحلال پذیر تفاوت آن ها معنی دار نیست. سفتی بافت سوخ در روش 42 درجه سلسیوس به مدت 12 ساعت با سفتی بافت در روش سنتی در یک سطح آماری است و هر دو به طور معنی دار از سفتی بافت در روش دمای 48 درجه سلسیوس برترند. بیشترین سفتی بافت را به ترتیب رقم سفید قم و رقم قرمز نیشابور دارند. ضایعات پیاز شامل درصد جوانه زنی، بین روش های مختلف عمل آوری و انباری از تفاوت معنی دار برخوردار بودند. مقدار ضایعات در روش عمل آوری با دمای 48 درجه سلسیوس کمتر از دو روش دیگر است. نشان داده شد که مقدار اسید پیروویک در روش سنتی و درصد ویتامین ث در روش دمای 42 درجه سلسیوس بیشتر از دو روش دیگر است. به طور کلی نتایج این تحقیق نشان می دهد که روش سنتی عمل آوری به خصوص در رقم سفید قم به دلیل ایجاد ضایعات کمتر و حفظ صفات کیفی سوخ برترین تیمار است و با توجه به اهداف این تحقیق قابل توصیه خواهد بود.
    کلیدواژگان: انبارمانی، پیاز، رقم، روش عمل آوری و انباری، صفات کیفی
  • فرشته سلاجقه، فرزاد آزادشهرکی، محمدرضا مظفری صفحه 37
    پوست گیری یکی از مهمترین مراحل فراوری گردوست و تاثیر قابل توجهی بر خصوصیات کیفی، شیمیایی و میکروبی گردو دارد و بهینه-سازی آن باعث بهبود کیفیت محصول نهایی می شود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر ژنوتیپ و روش پوست گیری بر این خصوصیات است. بدین منظور آزمایشی به صورت فاکتوریل و در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در آزمایشگاه صنایع غذایی مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان اجرا شد. در این آزمایش، خواص شیمیایی (فساد چربی و درصد رطوبت)، خواص حسی (رنگ، طعم، مزه و قابلیت پذیرش کلی)، و میزان آفلاتوکسین هفت زئوتیپ گردو (20، 21، 77، 88، 95، 211، و 264) و مغز آن در دو روش پوست گیری (صنعتی و سنتی) بررسی شد. داده های آزمایش در قالب طرح مذکور مورد تجزیه آماری واقع شده و بر اساس آزمون دانکن در سطح احتمال 5 درصد مقایسه شدند. نتایج این بررسی نشان می دهد که کمترین فساد چربی در نمونه های گردو مربوط به ژنوتیپ های 95 و 264 و در نمونه های مغز مربوط به ژنوتیپ 264 است. درصد رطوبت تمامی نمونه ها در محدوده مجاز شناخته شد و در هر دو روش پوست گیری ژنوتیپ 21 (در هر دو نمونه) کمترین فساد چربی را داشته است. آفلاتوکسین در ژنوتیپ های 77، 88 و 264 دارای پوست سخت دیده نشد. در نمونه های گردو ژنوتیپ های 21 و 88 و در نمونه های مغز آن ژنوتیپ های 264، 21، و 88 از نظر طعم، مزه، و رنگ نسبت به بقیه برتر بودند. روش پوست گیری در نمونه های گردو و مغز آن تاثیر معنی داری بر خواص حسی (طعم، مزه، و رنگ) ندارد. اثر متقابل تیمارهای آزمایشی نشان می دهد که در نمونه های گردو و مغز، پوست گیری صنعتی به همراه ژنوتیپ 21 از سایر تیمارها بهتر است. به نظر می رسد از نظر خواص شیمیایی و خواص حسی، ژنوتیپ 21 جهت توصیه برای کشت مناسب است و نیز به دلیل آن که در روش پوست گیری صنعتی آفلاتوکسین مشاهده نشد، این روش می تواند برای فرآوری آن مناسب باشد.
    کلیدواژگان: آفلاتوکسین، خواص حسی، فرآوری، فساد چربی، گردو
  • محمد امین حجازی، پریا مختاری زنوزی، محمود خسروشاهلی، ابوالفضل برزگری، حاجیه لطفی، صولت اسلامی، سیامک علیزاده صفحه 51
    هدف از این تحقیق شناسایی دقیق 22 ایزوله لاکتوباسیلوس جدا شده از محصولات لبنی سنتی منطقه آذربایجان است. بدین منظور، ژن 16S rRNA با جفت آغازگر های عمومی طی واکنش زنجیره پلی مراز (PCR) تکثیر شد. قطعه ای به طول 1500 جفت باز مشابه با اندازه مورد انتظار تکثیر شد. استفاده از 5 آنزیم برشی Bsp143I، BsuRI، TaqI، MspIو HindIII و مقایسه الگوی برشی حاصل از نرم افزار GeneDoc، تنوع گونه ای در بین باکتری ها را نشان داد. بر اساس الگوهای برشی، ایزوله ها به گونه های لاکتوباسیلوس برویس، لاکتوباسیلوس پلانتاروم، لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس آژیلیس، لاکتوباسیلوس دلبروکی و لاکتوباسیلوس ساکی شباهت نشان دادند. از بین ایزوله ها، 8 ایزوله جهت همسانه سازی انتخاب و برای توالی یابی ارسال شد. در مجموع، 5 ایزوله به عنوان پلانتاروم، 2 ایزوله به عنوان برویس و یک ایزوله به عنوان Lactobacillus sp. شناخته شدند.
    کلیدواژگان: باکتری های پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس، 16s rRNA
  • ابراهیم بخشی زاده، امیرحسین افکاری سیاح، یوسف عباسپور گیلانده، منصور راسخ صفحه 63
    طی پژوهشی، مدل اولیه سامانه خودکار الکترونیکی برای درجه بندی سیب و کیوی طراحی و ساخته و عملکرد آن بررسی شد. دستگاه شامل دو قسمت الکترونیکی و مکانیکی است که طی آن میوه ها را بر اساس وزن و به کمک یک حسگر بار 30 نیوتنی و مدار کنترلی که اختصاصا بدین منظور طراحی و ساخته شد، توسط عملگرهای مکانیکی در سه دسته جدا می کند. در این تحقیق طی دو طرح آزمایشی اثر 4 متغیر مستقل بر میزان عملکرد دستگاه بررسی شد. متغیر های مستقل در طرح آزمایش اول عبارت اند از: نوع محصول (سیب و کیوی)، شیب سیستم انتقال میوه (30، 40، و 50 درجه) و زمان داده شده به حسگر بار (1، 5/1، 2، 5/2، و 3 ثانیه) و در طرح آزمایش دوم: نوع محصول (سیب و کیوی) و شیب مکانیسم جداکننده (10، 30، و 50 درجه). طی یک بررسی آماری (آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کاملا تصادفی) این نتایج به دست آمد. نتایج نشان می دهد که هر چهار عامل به طور معنی دار بر عملکرد دستگاه (بر حسب تعداد میوه در واحد زمان) موثرند (01/0p<). اما موثرترین عامل، مدت زمان حسگر است که اثر متقابل آن نیز بر عملکرد دستگاه معنی دار است، به طوری که می توان با تنظیم بهینه زمان سنج ها در داخل برنامه PLC زمان لازم برای جداشدن هر میوه را از طریق محاسبه دقیق زمان عبور میوه از مانع و از دریچه ها کاهش و در نتیجه عملکرد دستگاه را افزایش داد. نتایج آزمایش ها نشان می دهد که بیشینه عملکرد دستگاه برای میوه کیوی و در شیب ورودی 50 درجه و مدت زمان یک ثانیه برابر با 40/872 (عدد در ساعت) است.
    کلیدواژگان: حسگر بار، درجه بندی، سامانه الکترونیکی، سیب، کیوی، وزن
  • مینا طهرانی زاده، احمد غضنفری مقدم، حسن هاشمی پور رفسنجانی صفحه 77
    کربن فعال نوعی زغال است که از تجزیه حرارتی مواد آلی به دست می آید. کربن فعال دارای تخلخل بسیار زیادی است و از آن به عنوان فیلتر سیالات استفاده می شود. اخیرا از مواد کشاورزی مختلفی برای تهیه کربن فعال استفاده شده است. چوب نخل خرما با چگالی پایین و تخلخل بالا، پتانسیل خوبی برای تهیه این ماده دارد. در این پژوهش، با تجزیه حرارتی این چوب در دمای 450 درجه سلسیوس و به مدت 60 دقیقه، کربن فعال تهیه شد. نتایج نشان می دهد که از هر 100 گرم چوب، حدود 30 گرم کربن فعال با چگالی 12/0 گرم بر سانتی مترمکعب با عدد یدی 585 میلی گرم بر گرم به دست می آید. فرایند کاهش جرم چوب در حین تجزیه حرارتی با یک مدل تحلیلی بررسی شد و با استفاده از آن ضریب انتشار مواد فرار چوب 8-10 ×29/4 مترمربع بر ثانیه تخمین زده شد. پیشرفت تجزیه حرارتی نیز با استفاده از روش اجزای محدود مدل سازی و این مدل به خوبی (98/0=R2) در داده های آزمایشگاهی برازش شد. مدل اجزای محدود برای فرایند تجزیه حرارتی به دلیل در اختیار گذاشتن جزئیات بیشتری از روند تغییرات جرم بر مدل تحلیلی برتری داشت.
    کلیدواژگان: تجزیه حرارتی، چوب نخل خرما، کاهش جرم، کربن فعال، مدل سازی
  • فرهاد خوشنام، حسین مبلی، سید رضا حسن بیگی بیدگلی، شاهین رفیعی، علی رجبی پور، افشین ایوانی صفحه 89
    در این تحقیق برای تشخیص رسیدگی دو رقم خربزه صادراتی «زرد ایوانکی» و «سوسکی سبز» از راه غیرمخرب سامانه آزمایشگاهی مبتنی بر فناوری آکوستیک استفاده شد. سامانه آزمایشگاهی شامل راه کار تحریک مکانیکی میوه، حسگر صوتی (صداسنج)، تجهیزات نمایش و ضبط سیگنال صدا و تکیه گاه میوه است. در این سامانه، میوه بر اثر ضربه آونگ تحریک شده و پاسخ سیگنال به کمک صداسنج غیرتماسی دریافت و پردازش می شود. برای بررسی تغییرات رسیدگی، خربزه ها در پنج بازه زمانی در طول فصل رشد برداشت شدند. در هر مرحله، خواص فیزیکی و مکانیکی، درصد مواد جامد انحلال پذیر و رطوبت، آزمون های حسی و آکوستیکی روی نمونه ها اندازه گیری شد. نتایج نشان می دهد که در طول فصل رشد برای هر دو رقم، تراز فشار صوت، جرم و درصد مواد جامد انحلال پذیر روندی صعودی و فرکانس تشدید و مدول الاستیسیته روندی نزولی دارند. در رقم زرد ایوانکی، فرکانس تشدید از 25/132 به 33/111 هرتز و در رقم سوسکی سبز از 91/128 به 33/111 هرتز کاهش یافت. تراز فشار صوت رقم زرد ایوانکی، از 21/49 به 74/57 دسی بل و در رقم سوسکی سبز، از 66/49 به 22/58 دسی بل رسید. از مقایسه با نتایج آزمون های حسی مشخص شد که فرکانس تشدید و تراز فشار صوت در وضعیت رسیده خربزه رقم زرد ایوانکی به ترتیب 34/113 هرتز و 93/56 دسی بل و در رقم سوسکی سبز به ترتیب 26/114 هرتز و 25/56 دسی بل است. اختلاف فرکانس تشدید و تراز فشار صوت بین دو رقم ناچیز و روند تغییرات یکسان است. نتایج این تحقیق می تواند در ساخت سامانه صوتی غیرمخرب به منظور ارزیابی رسیدگی خربزه سودمند باشد.
    کلیدواژگان: آکوستیک، رسیدگی خربزه، آزمون حسی، فرکانس تشدید
|
  • S. M. Razavi Nabavi, M. Shafai, Bejestan, M. Kashefipour Page 1
    Grade control structures are hydraulic structures used to stabilize a river bed. Scour downstream of this structure is the main cause of its failure. Studies have developed numerous empirical relations for scour depth prediction that designers must choose between to decide the most effective equation for a specific application. This study tested the condition of submerged jets over beds of sediments (median size = 1.5, 2.4, 3.15 mm) downstream of a weir for discharges of 10, 15, 20 l/sec and tail water depths of 16, 21, 26 cm. The analysis applied multi-dimensionless group regression using Minitab software to predict maximum scour depth. All previous relations were compared to the data and it was found that the relations developed by Veronese A, Mason and Arumugam, Agostino and Ferro, and Chee and Padiyar predict the scour depth better than do other relations. In addition, a new relation was developed that produced better results at RMSE = 0.015 and coefficient correlation = 94%.
    Keywords: Bed stabilizer, Grade control structure, Hydraulic model, River, Scour
  • M. Movahedan Page 15
    Iran has limited water resources that require preservation and reducing water loss from reservoirs, especially in arid and semi arid regions. There are a number of methods available for to control water loss from reservoirs and canals. Concrete linings in water reservoirs and ponds are durable, but their efficiency is limited. Geomembrane sheets are another method of controlling leakage from water reservoirs. In this research, high density polyethylene was used to lining a concrete water reservoir to test its suitability for water proofing and chemical resistance. The benefits and drawbacks of this new lining material were investigated in the design, execution and operation stages. Subsequently, the effectiveness of this liner to control water loss was tested under different. The results showed that a geomembrane liner over a concrete lining requires special consideration during design, installation and maintenance and accessories such as pipes and sumps to reduce excessive stress on the liner. The analysis of water leakage from the liner showed that proper design and installation of the liner and accessories reduce water loss about 38% and limit leakage to 16.9 mm/day/m2.
    Keywords: Concrete pond, Geomembrane, Leakage test, Water loss
  • M. Khodadadi, S. Madani, F. Shavakhi Page 29
    This research evaluated the effects of onion curing methods on the qualitative traits of Iranian onion cultivars (Azarshahr Red, Neishabour Red, Kashan White, Qom White). Testing was carried out in the autumn and winter of 2007. The experimental design was factorial with two factors and three replicates. The factors were traditional and sunlight curing methods at 42°C for 12 hr for 48°C for 4 hr and four onion cultivars. Bulb qualitative traits of firmness, sprouting percentage, total soluble solids content, vitamin C content and pyruvic acid content (pungency index) were recorded after four months storage. Results showed that onions stored using the different curing methods showed significant differences in firmness, weight loss, sprouting, vitamin C and pungency rate. Kashan White, Neishabour Red and Qom Whitedemonstrated higher firmness. Bulbs cured at 42°C in sunlight had a higher rate of sprouting compared to those stored at 48°C. Pyruvic acid content in the sunlight method was higher than for the other method; the percentage of vitamin C was higher for onions cured at 42°C. Qom White onions cured solely in sunlight produced fewer losses and suitable quality traits, thus, this treatment is recommended.
    Keywords: Cultivar, Curing method, Onion, Qualitative properties, Storability
  • F. Salajagheh, F. Azadshahraki, M. Mozaffari Page 37
    Dehulling is an important step in walnut processing that has considerable effect on the quality, chemical and microbial properties of walnuts. Improving dehulling can increase the quality of the final product. This research studied the effect of genotype and hulling method on walnut properties. Oneexperiment was performed as a factorial in a randomized complete block design with three replications in the food industrial laboratory of the Agricultural Research Center in Kerman. Chemical (fat oxidation, percent of moisture), aflatoxin and sensorial (color, taste, general acceptance) properties of seven genotypes (20, 21, 77, 88, 95, 211, 264) and their kernels were evaluated using two walnut hulling methods (industrial and traditional). The data were analyzed in and compared using a Duncan t test at p = 5%. The results showed minimum fat oxidation in walnut samples for genotypes 95 and 264 and in kernel samples for genotype 264. Moisture content in all samples was in the required range and the hulling methods for genotype 21 had minimum fat oxidation. The study showed that genotypes 77, 88 and 264 had the toughest skin and no aflatoxin was observed in these genotypes. Walnut samples 21 and 88 and kernel genotypes 24, 21 and 88 had the best taste and color. Hulling method had no significant effect on the sensorial properties of the walnut and kernel samples. Interaction between treatments showed that the industrial hulling method with genotype 21 was better for both walnuts and kernels. The sensorial and chemical properties of genotype 21 are more suitable for cultivation and, because there was no aflatoxin detected in industrial hulling, this method is most effective for processing walnuts.
    Keywords: Aflatoxin, Fat oxidation, Processing, Sensorial properties, Walnuts
  • M. A. Hejazi*, P. Mokhtari Zunuzi, M. Khosroshahli, A. Barzegari, H. Lotfi, S. Eslami, S. Alizadeh Page 51
    This study utilized molecular methods to identify 22 isolates from traditional dairy products of Azerbaijan. PCR was carried out using the universal primers of 16S rDNA and a fragment of ~1500bp was amplified. Amplified ribosomal DNA restriction analysis was performed using BsuRI, MspI, HindIII, TaqI and Bsp143I. ARDRA results were compared to the restriction profile in enzymatic restriction and bioinformatics analyses (GeneDoc). The isolates were identified as Lactobacillus brevis, plantarum, casei, agilis and saki. To better characterize the isolates, fragments of eight isolates were amplified, cloned and sequenced. The results identified five isolates as L. plantarum, two isolates as L. brevis and one isolate as Lactobacillus sp.
    Keywords: ARDRA, Probiotic bacteria, 16S rRNA
  • E. Bakhshizadeh, A. H. Afkari, Sayyah*, Y. Abbaspour, Gilandeh, M. Rasekh Page 63
    An electronically automated system for grading fruits was designed and its performance was evaluated. The machine comprised of two electronic and mechanical sections; the fruit passed through them and was graded by weight using a 30 N load cell and a supported control. Then The effect of four independent variables on machine performance was investigated. The independent variables in the first test were fruit type (two types), input slope (30°, 40°, 50°), and sensing time (1, 1.5, 2, 2.5, 3 sec). In the second test, the independent factors were fruit shape (apple, kiwi,-fruit) and output slope (10°, 30°, 50°). Three main factors were statistically significant for machine performance (fruits/sec). It was found that the mostimportant factor was the timing of the load cell. Optimum correction of the timers by calculating the timing of fruit passing the sections and gates increased the performance of the machine. Results showed that maximum capacity was achieved for kiwi fruit with an input slope of 50° and 1 sec of time for the load cell, totaling 872.4 fruits/hr.
    Keywords: Apple, Electronic system, Grading, Kiwi fruit, Weight
  • M. Tehranizadeh, A. Ghazanfari, Moghaddam, H. Hashemipour, Rafsanjani Page 77
    Active carbon is char derived from pyrolysis of organic materials. It has a high porosity level and is used to filter fluids. Many types of agricultural materials are used to produce active carbon. The trunk of the date palm, with its low density and high porosity, has great potential for producing active carbon. In this research, the bark was pyrolyzed at 450°C for 60 min to produce active carbon. The results indicated that 100 g of wood produced 30 g of active carbon. The density of the active carbon was 0.12 g/cm2 and its iodine number was 585 mg/g. The pyrolysis of the wood was studied using an analytical model and the coefficient of diffusion for volatile compounds leaving the wood was estimated to be 4.2 ×10-8 m2/s. The progress of the pyrolysis was modeled using the finite element method and showed the model was well fitted to the experimental data (R2 = 0.98). The finite element model was superior to the analytical model because it presented more details of the weight changes in the wood during pyrolysis.
    Keywords: Active carbon, Date palm trunk, Mass transfer, Modeling, Pyrolysis
  • F. Khoshnam, H. Mobli, S. R. Hassan, Beygi, A. Rajabipour, Sh. Rafiee, A. Eyvani Page 89
    An experimental system based on acoustic technology was set up to nondestructively determine the ripeness of two export melon varieties (Zard-Eyvanekey, Sousky-Sabz). The system comprised a mechanical impulse device, sound sensor (sound level meter), recording signal equipment and the melon patch. Fruit was excited by the pendulum and the response signal was detected by non-contact sensing and processed. TSS, moisture content, acoustic and sensory levels were measured at five stages of ripening. Results indicated that, as ripening progressed, sound pressure, mass and TSS increased while resonance frequency and elastic modulus decreased for both varieties. The resonance frequency for Zard-Eyvanekey decreased from 132.25 to 111.33 Hz and for Sousky-Sabz from 128.91 to 111.33 Hz. Sound pressure increased from 49.21 to 57.74 dB for Zard-Eyvanekey and from 49.66 to 58.22 dB for Sousky-Sabz. A sensory evaluation test determined that the period of optimum ripeness of Zard Eyvanekey was at 113.34 Hz and 56.93 dB and for Sousky-Sabz was at 114.26 Hz and 56.25 dB. Changes in resonance frequency and sound pressure were slight and similar for both varieties. These results can be useful for the design of nondestructive sound systems to detect melon ripeness.
    Keywords: Acoustic, Melon, Ripeness, Sensory test, Resonance frequency