فهرست مطالب

مجله الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، فصلیه علمیه محکمه
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 22، صیف 2012)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هومن ناظمیان صفحه 1
    شهد القرن الرابع الهجری إزدهارا ثقافیا وحضاریا رائعا فی شتی مستویات حیاه المسلمین؛ حیث ازدهرت نشاطات علمیه وفلسفیه وادبیه خاصه فی الشرق الإسلامی. فی هذه الاجواء نشات جماعه إخوان الصفا السریه الذین کانوا قائلین بضروره إدماج الفلسفه الیونانیه فی الشریعه الإسلامیه لغسلها مما اعتراها من الجهل والضلاله. فالفوا اثرا موسوعیا ضخما یشتمل علی إثنتین وخمسین رساله ونشروا عقائدهم خلالها واتخذوا القصه وسیله لنشر عقائدهم بعض الاحیان؛ من اشهرها قصه تداعی الإنسان علی الحیوان فی الرساله الثانیه والعشرین.
    درسنا هذه القصه علی اساس البنیه الفکریه والعقائدیه لإخوان الصفا والآراء التی طرحوها فی تبیین معتقداتهم فی شتی مجالات الإجتماعیه والسیاسیه والعقائدیه لتبیین رکائز خطابهم فی هذه القصه. تبین هذه الدراسه ان خطاب إخوان الصفا فی هذه القصه خطاب نقدی یشمل معظم شرائح المجتمع العباسی فی القرن الرابع ویرتکز علی رکائز منها النزعه العقلانیه، النزعه المثالیه، النزعه الصوفیه والنقد الإجتماعی والسیاسی للمجتمع البشری عامه والمجتمع العباسی خاصه.
    کلیدواژگان: تحلیل الخطاب، إخوان الصفا، النقد الإجتماعی، النقد السیاسی
  • جهانگیر امیری، فاروق نعمتی * صفحه 25

    إن التحامق لون خاص من شعر الفکاهه یتصرف فیه الشاعر وکانه مصاب بالبله والحمق وما به حمق، بل إنه یتظاهر بذلک عن وعی وإراده. یتواجد شعر التحامق فی کل عصر من الاعصر الادبیه، إلا انه شاع شیوعا واسعا فی العصر المملوکی حتی اصبح فنا قائما بذاته فی ذلک العصر وسمه بارزه للادب المملوکی. یتحدث شاعر التحامق فی شعره عن اشیاء من اهمها: الفقر، العیوب الجسمیه والعیوب النفسیه والاستهتار بالقیم السامیه والخلق النبیله ولوم الحکام والامراء. والباعث الرئیسی الذی دفع الشاعر إلی شعر التحامق فی ذلک العصر هو التکسب، إلا ان ثمه عوامل اجتماعیه ادت إلی توسیع نطاقه ومن اهمها: الفقر المدقع الناجم عن الحروب المستمره والضرائب المثقله علی کاهل الشعب، ظلم الحکام الجائرین، والانحراف الذی طرا علی المعاییر الخلقیه والمقائیس الاجتماعیه، کل ذلک جعل الشعراء یزدرون بالقیم السامیه والخلق النبیله ازدراء. یرمی هذا البحث إلی دراسه شعر التحامق ومضامینه واسباب شیوعه فی العصر المملوکی؛ إذ إنه یعطی صوره واضحه عن الاوضاع العامه للعصر المملوکی وحیاه الناس فی ذلک العصر.

    کلیدواژگان: التحامق، الشعر المملوکی، الدوافع الذاتیه، العوامل الاجتماعیه، مضامین شعر التحامق
  • مهرعلی یزدان پناه صفحه 47
    لیست الصله التاریخیه بین الفرس و العرب، سواءا قبل الاسلام و بعده، مکتومه علی اهل الثقافه والادب. إن حرکه التاثیر و التاثر المتبادل بین الشعبین، لها تاریخ طویل بمدی هذه العلاقه و ابعادها المختلفه. و الادب المقارن یهدف إلی کشف هذه التیارات و وصفها وتحلیلها. مازالت اللغه الفارسیه و مفاخرها مصدر تاثیر فی الادب العربی. و کان لها منزله سامیه عند العرب، خاصه عند مفکریهم و کبار ادباءهم. یبدو ان الدراسه المقارنه حول العراق، لاتخلو من الفائده؛ و ذلک بصفتها دوله مجاوره، و مع الاخذ بعین الإعتبار القواسم المشترکه الثقافیه و العقائدیه و التاریخیه التی تجمعنا. إن اللغه الفارسیه و آدابها تحتل مکانه سامیه عند شعراء هذه الدراسه (الزهاوی، والرصافی، والنجفی، والجواهری) و تعتبر ینبوعا استوحی منه الکثیر منهم. و قد الزم معظمهم انفسهم علی تعلمها. کما یرون ان الادب الفارسی یضارع الادب الغربی؛ و حتی ابعد من ذلک فی انه اکثر قرابه إلی الروح العربی. لیس فی خلفیه ادبهم او ظاهره ای صراع و معاداه علی اللغه الفارسیه و آدابها او القومیه الفارسیه. للعلاقات الودیه و الإقامات فی ایران، من جانب بعض الشعراء دور کبیر فی توسیع و تعمیق هذه التاثیرات. هذه المقاله باعتمادها علی المنهج الوصفی و التحلیلی تتطرق إلی إجابه لهذا السوال الرئیسی: ما هی مکانه اللغه الفارسیه و آدابها و مفاخرها العلمیه و الادبیه فی شعر هولاء الشعراء؟
    کلیدواژگان: الادب المقارن، التاثیر و التاثر، شعراء العراق، الزهاوی، والرصافی، والنجفی، والجواهری
  • علی باقر طاهری نیا، مریم بخشی، روح الله مهدویان طربقه صفحه 75
    مشهد القصه یبین المکان و الزمان و البیئه التی یحدث فی ها «العمل القصصی». للمشهد اهمیه بالغه فی القصه، لان القصه لابد ان تحدث فی مکان و زمان. و قصه سلیمان(ع) إضافه إلی ان للمشهد و خلق المشهد اهمیه فائقه فی ها، ادت دورا اکثر فنیه بالنسبه إلی القصص البشریه؛ بحیث اثر المشهد علی افعال شخصیات القصه و تاثر بها، و وجه اعمالها و سبب التعامل بین شخصیات القصه و المشاهد. یبدو اختلاط الزمان و المکان و استحاله فصلهما فی هذه القصه بوضوح. فی المقطع التاسع و العاشر، وضع المشهد معادلا للقصه کلها، فلا یملک جمیع سمات خلق المشهد الفنی و الادبی فی قشرها الخارجی فحسب؛ بل تودی دورا خارقا للعاده فی قشرها الداخلی.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، القصه، سلیمان(ع)، المشهد و خلق المشهد
  • محمدنبی احمدی، عباس حاج زین العابدی صفحه 99
    در متون دینی و به خصوص در قرآن کریم، توجه خاصی به جوارح انسانی شده که در نوع بیان، شرح وظایف و تقدیم و تاخیر آن ها نکته ها نهفته و رازها تعبیه شده است. در میان این اعضا، «قلب» و مترادف-های آن، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. اگرچه تمام اعضای بدن انسان و در مرتبه ی بالاتر، قلب او، صفات و کارکرد های اعجاب برانگیزی داشته و اخیرا متخصصانی چون «مایکل رزن» گفته اند که قلب، هزاران سلول عصبی دارد که وظیفه ی ذخیره ی اطلاعات را به عهده دارند، هیچ کدام از این گفته ها نمی تواند دلیلی بر کاربرد غیرمجازی قلب در قرآن کریم باشد. در این میان، محققانی با غفلت از ادله ی عده-ی زیادی از مفسران قرآن کریم مبنی بر کاربرد مجازی واژه ی قلب، تنها براساس شواهدی از کشفیات علمی، به گونه ی جزمی بیان کرده اند که کاربرد قلب در قرآن مجید حقیقت است، نه مجاز. نویسندگان مقاله ی حاضر، ضمن رد نکردن این کشفیات، ثابت خواهند کرد که با فرض درستی آن یافته ها کاربرد قلب در قرآن، مجاز است نه حقیقت. این مقاله، اثبات کرده است که قلب انسان اگرچه از نظر فیزیولوژیکی وظایف مهمی را برعهده دارد، نمی تواند از قدرت درک و تفقه برخوردار باشد، زیرا ایمان انسان که یک امر ماندگار و قلبی است پس از مردن او و نابود شدن این تکه گوشت مادی، از بین نرفته و کماکان پابرجاست.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، قلب، حقیقت، مجاز
  • عبدالله رسول نژاد، سیداحمد پارسا صفحه 121
    خاقانی شروانی (520 -595 ه.ق) از شاعران توانمند سبک آذربایجانی است که به دو زبان فارسی و عربی شعر سروده است. باوجود روند رو به رشد خاقانی پژوهی در دو دهه ی اخیر، توجه چندانی به سروده های عربی این شاعر توانمند نشده است. این امر، موجب شده قضاوت درست درباره ی خاقانی و اندیشه های او یک سویه و تنها با توجه به سروده های فارسی او صورت گیرد. پژوهش حاضر در این راستا و به منظور رفع این خلاء بر آن است که به پرسش های زیر پاسخ دهد:1.سروده های عربی و فارسی خاقانی از نظر مضمون چه تشابه ها و تفاوتهایی دارند؟
    2.دلیل نبود توجه کافی به سروده های عربی خاقانی چیست؟
    روش پژوهش، کیفی است و نتایج با تحلیل محتوی، به شیوه ی کتابخانه ای و سندکاوی بررسی شده است.
    نتایج، نشان می دهد، با این پژوهش می توان به درک درست تری از اندیشه های خاقانی دست یافت و زمینه را برای پژوهش بهتر در مورد سروده های وی فراهم آورد.
    کلیدواژگان: خاقانی شروانی، سروده های عربی، چکامه های پارسی، بررسی تطبیقی
  • مهتاب نورمحمدی، فردوس آقاگلزاده، ارسلام گلفام صفحه 155
    مطالعه ی استعاره یکی از کانونیترین محورهای رویکرد معنابنیاد زبان شناسی شناختی است. براساس نظریه ی شناختی لیکاف و جانسون (1980) در باب استعاره، جایگاه استعاره نظام مفهومیای است که براساس آن می اندیشیم و عمل می کنیم. زبان نیز از آنجا که برگرفته از فرایند های ذهنی است، کاملا استعاری است. به این ترتیب، براساس استعاره، دیگر صرفا یک آرایه ی ادبی نیست که وظیفه اش تنها زینت کلام باشد. در این نظریه، استعاره به هر نوع مفهوم سازی یک حوزه ی مفهومی در قالب حوزه ی مفهومی دیگر اطلاق می شود. اصول نظریه را می توان در قالب هشت فرض اصلی همه جا حاضر بودن، حوزه ها، مدل، یک جهتی بودن، تغییرناپذیری، ضرورت، خلاقیت و تمرکز خلاصه کرد.
    محدودیت بررسی های استعاره در متون مذهبی ای همچون نهج البلاغه به جنبه های زیبایی شناختی آن، نگارنده را بر آن داشت تا در چارچوب نظریه ی معاصر استعاره، ضمن بررسی اصول این نظریه، به تحلیل مفهومی استعاره های نهج البلاغه و بازسازی مدل های شناختی آن ها بپردازد. یافته های این مقاله، که حاصل استخراج برخی از استعاره های نهج البلاغه، براساس تعریف نظریه ی معاصر استعاره و تحلیل آن در چارچوب این نظریه است، ضمن تایید اصول نظریه شناختی استعاره، فراوانی بسیار استعاره ها و ضرورت شناختی آن ها در نهج البلاغه را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: معنی شناسی شناختی، استعاره، نظریه ی معاصر استعاره، نهج البلاغه
  • سید رضا موسوی، رضا تواضعی صفحه 189
    از جمله ویژگی های زبانی شعر امل دنقل، «هنر ناسازواری» است که غالبا با فراخوانی میراث ادبی و تاریخی – دینی و دگرگونی آن ها با دلالت های معاصر، به صورت متناقض بیان می شود. هدف بنیادی امل دنقل از به کارگیری این گونه ی زبانی، بیان اوضاع و شرایط سیاسی شکست حاکم بر مصر است که شاعر با شم قوی سیاسی دنبال کشف، نقد و اصلاح آن ها است. احساس تناقض دنقل، ریشه در گذشته ی پرفراز و نشیب تولد و نمو ناهنجار سیاسی اش دارد، اما در کنار آن، تقارن حیات شعری سیاسی وی همراه رشد این فن، به پیشدستی اش در گزینش این جادوی زبانی برای بیان مقاصد خودکمک کرد. او با چنگ زدن به میراث عربی دنبال مجالی بود که گذشته طلایی را در مقابل شکست حاضر عربی قرار داده تا تفاوت شرایط فعلی را با وضعیت آرمانی پررنگ کند. وی زبان ناسازواری را در سه سطح لفظی و جمله و خصوصا اندیشه، به کار گرفت و با دگرگونی در متون دینی و ادبی میراثی و ایجاد ارتباط بینامتنی بین متن غایب و متن حاضر که بیشتر از نوع حوار است، شورشی فکری-زبانی را در قالب ادب پایداری به پا داشت در این مقاله، پژوهشگر به دنبال کشف دامنه ی تاثیر شرایط سیاسی اجتماعی جامعه مصری-عربی بر ساختار زبان شعر امل دنقل با هدف نشان دادن میزان توفیق هنر ناساز شاعر به عنوان عنصر غالب زبانی در نقد شرایط سیاسی دهه های شصت و هفتاد قرن بیستم است.
    کلیدواژگان: امل دنقل، ناسازواری، طنز، ادب پایداری
|
  • Houman Nazemyan Page 1
    The Islamic civilization in the 4th century hejri reached to its peak prosperity with flourishing scientific، philosophical and literary activities in the east of the Islamic World. One of the samples of this prosperity is the appearance of Ikhwan al-Safa، a secrect society of unknown philosophers in the cities of Basra and Baghdad. They believed that the Islamic principles must be combined with the Greek philosophy in order to purify Islam from ignorance and adulteration. They came up with a great encyclopedia that included 52 chapters and hence، explained their beliefs and teachings. Some times they used fiction to explain their beliefs. The story of the animal's litigation about human's tyranny is one such fiction that is included in the twenty second chapter. In this article، authors try to analyze the discourse of Ikhwan al-Safa in this story. The study shows that the discourse is a critical one that includes the layer of Abbasid era. There is rationalism، idealism، criticism of some of the social trends during Abbasid as well as political criticism of authoritative governance of that time.
    Keywords: Discourse Analysis, Ikhwan al Safa, Social Criticism, Political Criticism
  • Jahangir Amiri, Faroogh Nemati Page 25

    Tahamogh (when a person knows something but pretends to show if he doesnt know it, or sham idiocy) is a kind of humoristic poem where a poet shows himself a stupid in order to make the audience laugh and collect money. In other words, his poems tell something that is disagreeing with the society. This causes the happiness of kings and in return poets got awarded. This poetry has been present more or less in all periods. But during Memluk, this became more prevalent due to poverty, chaos and moral degradation. The inclination to Tahamogh in the age of Mamluk, more than other, was to acquire wealth and popularity. Poverty and lowering the moral values are the most important factor for creating this kind of poems. The current paper tries to analyze the factors behind the development of these poetries during Mamluk as well as their historical antecedent.

    Keywords: Tahamogh, Memluki's Poetry, Poverty, Moral Degradation
  • Mehrali Yazdanpanah Page 47
    The historical relationship between Arabs and Iranians both before and after the advent of Islam is well-known to researchers. The reciprocal impact of these two cultures has long antecedent as well as this relationship has various aspects. Comparative literature seeks to uncover, describe and explain these dimensions. The Persian literature and its luminaries were always the source of influence on the Arabic literature, and undoubtedly enjoy a high status near Arabs especially great thinkers and laureate. A comparative research on Iraq does notseem inappropriate because of it being a neighbor as well as with reference to its cultural, religious, and historical commonalities with Iran. The Persian language and literature enjoy a high status with respect to poets, such as Zahavi, Rasafi, Najafi and Javaheri, covered in the study. They are inspired by the Persian language, and were compelled to learn Persian. To them, the Persian literature is equal tothe Western literature, even closer to that of the Arab. The cordial relationship between some Iraqi and Iranian poets and their trip to Iran are noticeable in this process. The current study takes a descriptive approach to answer the following questions: What are the perspectives of the proposed poets about the place of the Persian literature and the Iranian literary figures?
    Keywords: Persian Language, Literature, Arabic Literature, Iraqi Poets, Influence, Being Influenced
  • A.B. Taheriniya, M.Bakhshi, M.Mahdian Page 75
    The scene of a story defines time, place and the environment where that incident is happening. The scene enjoys much importance in the story because the story must happen in a particular place and a particular time. The story of Solomon is the one that enjoys importance not only from its stage setting rather from artistic scene too, it is important. As such, it affects the behavior of characters fromstories as well as justifies their acts being influenced from exterior personality interaction. The mixture of place and time appears perfectly in the story and so are the curtain nine and ten which are equivalent to the story. Not only in its outer layer, it incorporates all features of artistic setting, but an extraordinary scene also appears in its inner layer too.
    Keywords: Holy Quran, Story, Solomon, Chapter Naml
  • Mohammad Nabi Ahmadi, Abbas Zinolabedini Page 99
    Human limbs, in particular heart, have been the centre of attention in religious texts and specifically in the holy Quran. Recently, some experts such as Michael Rison believe that there are thousands of nerve cells in heart that function as saving data. Based on these resent scientific studies, some other researchers in the field of Islamic studies have announced that the word "Heart" in the verses of the holy Quran is literal and not figurative or metaphorical. The present article, taking into account the exegetical tradition of the holy Quran tries to prove that consciousness in not a function of physical heart, despite its very strange functions in human body. Consequently, in many of the Qur’anic verses, "heart" has a figurate meaning.
    Keywords: Holy Quran, Heart: Literal, Figurative
  • Abdallah Rasoulnezhad, Seyed Ahmed Parsa Page 121
    Khaqani Shervani (520-595 AH) is one of the great Iranian poets of Azerbaijani style who composed his poetry in both Persian and Arabic languages. Despite ever-increasing researches on Khaqani over past two decades, his Arabic songs have not taken into account. This matter affected critic’s judgment about Khaqani and his though as researchers could focus on his Persian poetry alone. Consequently, the current research tries to fill that vacuum by responding the following questions: 1.What are the common and uncommon themes of Khaqanis’s Arabic and Persian odes?2.What are the reasons of lack of attention to his Arabic songs? A qualitative research method has been applied here whereas the acquired results are analyzed through content analysis technique, with a library based document analyzing procedure. Results give an accurate understanding of Khaqani’s ideas and it paves the way for more important researches upon his Arabic odes.
    Keywords: Khaqani, Arabic Songs, Persian Odes, Thematic Study
  • Mahtab Nurmohammadi, Ferdous Aghagolzadeh, Arselan Gulgam Page 155
    Metaphor is one of the most important fields of research in the meaning- based approach of Cognitive Linguistics. According to "Contemporary Theory of Metaphor", ordinary language and our conceptual system are fundamentally metaphorical and metaphor isthe understanding of idea or conceptual domain. The main tenets of the Cognitive Theory of Metaphor are summarized in the form of eight hypotheses: Ubiquity Hypothesis, Domain Hypothesis, Model Hypothesis, Uni-directionality Hypothesis, Invariance Hypothesis, Necessity Hypothesis, Creativity Hypothesis, and Focusing Hypothesis. By metaphors, we can understand an abstract and unstructured conceptual domain. So, in religion, as a highly abstract domain, metaphors play an important role. In other words, in all researches done in this field, metaphor is the mostly studied one as a poetic and rhetorical device. The current research is concerned about applying the cognitive linguistic view of metaphor theory to the Nahjal- Balagheh to analyze its metaphors and cognitive models. Theempirical findings of this research prove the theoretical tenets and show that linguistic metaphors are abundant and constitute the ordinary ways of expressing central religious ideas in the texts investigated, due to the necessity of metaphorical conceptualization in abstract domains.
    Keywords: Cognitive Semantics, Metaphor, Contemporary Theory of Metaphor, Nahj, al, Balagheh
  • Sayyed Reza Mousavi, Reza Tavazoee Page 189
    One of the linguistic features of Amal Donqul's poetry is “artistic discord” that with recollection of literary and historical-religious heritage is described inconsistently. The main aim of Donqul in applying this lingual type is to describe the political circumstances of Egyptian king. The poet of resistance seeks to criticize and reject with his strong political sensitivity such conditions conducive to increasing failures of Egyptians and Arabs in 1960's and 1970's. Although, the basis of his discord is rooted in his past turbulent life and fuzzy political environment, this technique contributes to his being a pioneer in this linguistic genre. Using the most bitter and disharmonious geometry of meanings i.e. the language of poetical disobedience, Donqul proceeds to practice the literature of resistance in order to rescue the dignity of the Arab society and that continues to the extent of assuming the role of a champion filling the hollow soul of Egyptians and Arabs with the allegorization of the miserablecircumstances; this is the hidden reason for his epithet of “the monarch of the poets of disobedience”. Donqul does not write humor for laughs but his deconstructive disobedience, in the depiction of the present political situation in the form of discord, draws the reader's mind to his secret bitter laughter. He summons the inherited language and literature to solve the political circumstances and this deep reading along with his deep insight emerge when he reflects the disobedience of poets of the periods of Ignorance and Abbasids such as Mutanabbi throughout the intertextual operations. His persistence thus grants him the epithet of “poet of the contemporary Saalik”.
    Keywords: Amal Donqul, Discord, Humor, Resistance Literature