فهرست مطالب

فصلنامه بیماری های پستان ایران
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 13، پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • پلی مورفیسم در ژن گیرنده استروژن- کدان 10(T392C) در نزد خانمها با سرطان پستان در ایران
    سکینه عباسی، سیروس عظیمی، سمیرا کلباسی صفحات 7-22
    مقدمه
    شواهد نشان میدهد که پلی مورفیسم در ژن گیرنده استروژن- (ESR1) a با سرطان پستان و اشکال با ل ینی آن در میان سفید پوستان ارتباط مستقیم دارد. مطالعات اپیدمیولوژی نشان میدهد که سن ابتلا به بیماری در میان سفید پوستان خاور میانه و غربی متفاوت است. در این مطالعه پلی مورفیسم در ژن ESR1 و ارتباط آن با خطر ابتلا به سرطان پستان در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    نوع مطالعه مورد – شاهدکه با هدف ایجاد پایگاه اطلاعاتی پلی مورفیسم درژن ESR1 در جمعیت زنان ایران طراحی شد. غربالگری پلی مورفیسم درژن ESR1 در بیمارانی که به تازگی سرطان پستان در آنها تشخیص داده شده است(150 نفرمورد) ودر زنان کاملا سالم (147 نفر کنترل) به کمک روش SSCP-PCR انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان میدهد که پلی مورفیسمی به شکل جهش خاموش تک نوکلئوئیدی (SNP) در جمعیت مورد آزمایش وجود دارد، که قبلا نیز در جمعیتهای متفاوتی گزارش شده بود. فراوانی آلل 1 (TCC) در کدان 10 (TCT → TCC) (T/C، S392S)،، اگزون 1در بیماران مبتلا به سرطان پستان (45.7%) بطور قابل ملاحظه ای نسبت به افراد سالم (39.8%). بیشتر بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود P = 0.148)). بعلاوه، فراوانی آلل 1 (TCC) در کدان 10در بیماران مبتلا به سرطان پستان با سابقه فامیلی سرطان پستان (78.9%) بطور قابل ملاحظه ای نسبت به بیماران سرطان پستان بدون سابقه فامیلی سرطان پستان (40.8%) بیشتر بود. فراوانی آلل 1 (TCC) در کدان 10در بیماران مبتلا به سرطان پستان بامتاستاز (58.7%) LN نسبت به بیماران سرطان پستان بدون متاستاز (43.3%)LN نیز بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که پلی مورفیسم ژن گیرنده استروژن آلفا با خطر ابتلا با سرطان پستان درنزد زنان در ایران مرتبط است. اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که وجود همبستگی مثبت بین آلل 1 در کدان 10 و متاستاز LN، همراه با حضور هر دو آلل 0 و 1در کنار هم ممکن است یکی ازپارامترهای مهم در بروز متاستاز LN در سرطان پستان باشند.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، گیرنده استروژن آلفا، پلی مورفیسم
  • لیلا یاحقی، الهام صفرپور کپورچال، ابوالفضل دادخواه تهرانی، زهیر محمد حسن، مهدیه سادات قیاثی صفحات 23-32
    مقدمه
    از انجائیکه امروزه شیوع سرطان بویژه سرطان پستان در میان زنان و مرگ و میر ناشی از ان افزایش یافته است تحقیقات زیادی در این زمینه صورت میگیرد.در تحقیق اخیر، اثر عصاره ابی برگ خربزه درختی (Carica papaya) به دلیل داشتن ترکیبات انتی اکسیدانی و انتی توموری فعال بر روی رشد، اندازه و وزن تومور و سطح بیان اینترلوکین-4 و اینترفرون گاما درموشهای مبتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفت.
    روش ها
    در تحقیق حاضر، از موشهای balb/c ماده مبتلا به سرطان پستان (با سلولهای 4T1) استفاده شد. عصاره گیاه توسط روش دم کردن بدست امد. برای بدست اوردن دوز مناسب جهت تزریق تست DPPH بر روی دوزهای مختلف عصاره انجام گرفت و دوزی که بیشترین اثر انتی اکسیدانی را نشان داد (g/ml μ 116) برای تزریق استفاده شد. یک گروه عصاره را همزمان با دریافت سلول سرطانی بصورت تزریق داخل صفاقی دریافت و به مدت 20 روز ادامه یافت و گروه دیگر عصاره را بعد از ظاهر شدن تومور به مدت 12 روز دریافت نمود. درطول دوره ازمایش اندازه تومور از روز پانزدهم تا بیستم، هر روز، و نیز بعد از خارج شدن از بدن اندازه گیری و اندازه تومور توسط فرمول استاندارد (اندازه تومور = 2 عرض×طول×0.5)محاسبه گردید. وزن تومور بعد از خارج شدن از بدن اندازه گیری شد. برای اندازه گیری بیان، IL-4 γ IFN بر روی پلاسمای خون ازمایش ELISA انجام گردید] تا زمان انجام ازمایش نمونه ها در O C 20- نگهداری شدند [. ودرنهایت سطح (، IL-4 γ IFN) درگروه های مختلف با روش های آماری مقایسه شد.
    یافته ها
    اندازه توموردر گروه های تحت تیمار با عصاره به مدت 12 روز (گروه B) و20 روز (گروه A) نسبت به گروه های کنترل کاهش معنی داری را هم در روند رشد تومور و هم بعد از خارج کردن وتومور از بدن نشان داد بطوریکه بر طبق اندازه گیری تومور در روزهای پانزدهم تا بیستم در گروه A این اختلاف در روز هجدهم در P<0،05 و در روزهای نوزدهم و بیستم در P<0،01 و در گروه B در روز بیستم در P<0،05 معنی دار بود. همچنین وزن تومور در گروه A نسبت به گروه کنترل ان کاهش معنی داری را در P<0/001 نشان داد. نتایج حاصل از تست ELISA کاهش و افزایش را به ترتیب در سطح IL-4 و IFN-γ نشان داد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق عصاره ابی برگ خربزه درختی میتواند باعث کاهش در روند رشد تومور در موشهای مبتلا به سرطان سینه شود.
    کلیدواژگان: خربزه درختی(Carica papaya)، اندازه تومور، وزن تومور DPPH، سرطان پستان، IL، 4، γ، INF ELIS
  • مرتضی رسولیان بروجنی، صفا نجفی، شهریار حجتی امامی، محمد مهدی دهقان صفحات 33-43
    مقدمه
    داروی oxaliplatin داروی ضدسرطانی است که نتایج امیدوارکننده ای در درمان سرطان پستان نشان داده است. با این وجود، کارکرد بالینی آن توسط عوارض جانبی محدود کننده دوز و فعالیت ضدتومور کم به خاطر تجمع کم آن در بافت تومور تحت تاثیر قرار گرفته است. بنابراین نیاز مبرمی برای گسترش سیستم دارورسانی هدفمندی برای این دارو احساس می شود. در این مطالعه روش های جدیدی برای ساخت نانوذرات هدفمند غیرفعال حامل oxaliplatin پیشنهاد می شود.
    مواد و روش ها
    نانوذرات pegylated PLGA حامل oxaliplatin برای دستیابی به بازده محبوس سازی بالا و توزیع اندازه ذرات خوب به سه روش ساخته شدند. روش امولسیون دوتایی به عنوان روش مرسوم برای محبوس کردن داروهای آبدوست تغییر داده شد و یک روش امولسیون نفوذ حلال خودبخودی اصلاح شده گسترش یافت. روش رسوب دهی نانو مرسوم نیز اصلاح شد تا بازده محبوس سازی بالا برای داروی آبدوست oxaliplatin بدست آید. نانوذرات از نظر بازده محبوس سازی و بارگذاری، اندازه، بارسطحی، مورفولوژی و توزیع دارو مشخصه یابی شدند.
    نتایج
    اصلاح روش امولسیون دوتایی بازده محبوس سازی را از %3 به %38 افزایش داد. به علاوه، روش رسوب دهی نانو اصلاح شده بازده محبوس سازی %36 و توزیع یکنواخت ذرات با اندازه متوسط nm 194 را سبب شد. روش های امولسیونی برای pegylation مناسب تر بودند. پروفیل توزیع دارو نقش اصلاحات انجام شده در بهبود بازده محبوس سازی تکنیک امولسیونی را تایید کرد.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه دو روش جدید برای تهیه نانوذرات حامل oxaliplatin به کار گرفته شد و نانوذرات تهیه شده به روش رسوب دهی نانو برای رهایش هدفمند دارو امیدوارکننده به نظر می رسیدند.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، هدف گیری غیرفعال، oxaliplatin، نانوذرات پوشش داده شده با PEG
  • میترا ریحانی، فروغ مصدق، هاشم نیری، نجیمه ترکش صفحات 44-46
    مقدمه
    سرطان پستان یکی از شایعترین سرطانهای زنان در جهان و نیز ایران شناخته شده که تحقیقات محدودی در ارتباط با شناخت عوامل موثر در ایجاد آن در کشور انجام شده است. این تحقیق با هدف تعیین ارتباط مصرف سویا بعنوان یک منبع غنی از ایزو فلاوین و سرطان پستان در زنان استان اصفهان در سال 1390 انجام شده است.
    روش کار
    مطالعه به روش شاهد- موردی بروی 100 زن مبتلا به سرطان پستان و 100 زن غیرمبتلا که از لحاظ سن، شاخص توده بدنی و سن شروع قاعدگی با گروه مورد همسان شده بودند صورت پذیرفت کلیه ی نمونه ها از حداقل سن 18 سال برخوردار بوده و ایرانی الاصل بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه تکرر مصرف مواد غذایی گردآورده و توسط آزمون تی زوجی، کای دو، من ویتنی و رگرسیون لوجستیک شرطی تجزیه تحلیل گردید.
    نتایج
    مصرف سویا در 68 درصد گروه شاهد و 51 درصد گروه مورد دیده شد که این اختلاف معنی دار بود. همچنین متوسط میزان متوسط ژنیستین و دیادزین محاسبه شده دریافتی در هر دو گروه اختلاف معنی داری نشان داد. مصرف سویا به عنوان عاملی موثر در کاهش خطر مبتلا به سرطان پستان شناخته شده (31/0 OR = و 0001/0 > P)
    نتیجه گیری
    مصرف سویای طبیعی در زنان ایرانی، احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد و تحقیقات آتی بصورت کهورت آینده نگر در این زمینه توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، تغذیه، مصرف سویا
  • مهدی تذهیبی، شادی بابازاده، زهرا فاضلی دهکردی، مریم طباطباییان، پریسا رضایی، مهری فقیهی صفحات 47-51
    مقدمه
    سرطان پستان به عنوان شایع ترین بدخیمی در بین زنان شناخته شده و به نظر می رسد در آمار ثبت سرطان کشوری در کشور ما نیز مانند بیشتر کشور های غربی این سرطان شایع ترین بیماری بدخیم در زنان است.اندازه تومور اولیه و سن تشخیص سرطان فاکتور های بسیار مهمی در درمان و پیش آگهی سرطان پستان است. با افزایش سطح آگاهی افراد از روش های تشخیص زودرس سرطان پستان، خصوصا خود آزمایی پستان و معاینه بالینی و گام برداشتن در جهت آموزش و ارتقای آگاهی بانوان ایرانی با برگزاری همایش های عمومی و انتشار بروشورهای آموزشی از طریق رسانه های عمومی، در سال های اخیر، افراد با سایز تومور کوچکتر و در سنین جوان تر به مراکز تشخیصی سرطان پستان مراجعه نموده اند.
    روش بررسی
    در این مطالعه 3722 بیمار مبتلا به سرطان پستان در طی سال های 1389-1380 که به دو بخش رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان مراجعه نموده اند مورد ارزیابی قرارگرفته ومتغیر های مختلفی ازجمله اندازه تومورو سن بیماران در هنگام مراجعه ثبت گردیده است. در این بررسی ارتباط روند بروز سرطان پستان در بین سالهای 1380-1389 با روند سنی بیماران دراندازه تومورهای مختلف از قبیل insitu (سرطان های پستان با لخته های کوچکی که در مسیر رسیدن شیر به نوک پستان ایجاد میشود)، T1 (اندازه تومور کوچکتر یا مساوی قطر2 سانتیمتر)، T2 (بزرگتراز قطر2 سانتیمترو کوچکتر یا مساوی قطر5 سانتیمتر)، T3 (بزرگتراز قطر5 سانتیمتر)و T4 (پخش شده در دیگر نقاط پستان و زیر پستان، پوست) مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    یافته ها
    بیشترین بیماران تشخیص داده شده در رده های سنی به ترتیب 40-49 سال(1342 بیمار)،50-59 سال (1038 بیمار)، 30-39 سال (701 بیمار)، 60-69 سال (517 بیمار)، 20-29 سال (97 بیمار)، 70 سال و بالاتر (204 بیمار)و کمتر از 20 سال (2 بیمار) می باشد، ارتباط سال تشخیص سرطان و سن بیماران در گروه بیماران با اندازه تومور T2 (بزرگتر از قطر 2 سانتیمتر و کوچکتر یا مساوی 5 سانتیمتر) مثبت بدست آمده و در سطح معنی داری 0.05، آزمون خطی بودن روند بین این دو متغیر معنی دار گردیده است.(p =0.032)
    نتیجه گیری
    در کل میتوان بیان نمود هرچه به سال 1389 نزدیک میشویم، بیماران بااندازه تومور insitu، T1، T2 در سنین بالاتر مراجعه می کنند، در حالیکه در بیماران با اندازه تومور T4، در سنین پائین تر به پزشک مراجعه نموده اند. شایان ذکر است که با تفکیک سن بیماران به رده های ده ساله 1380 تا 1389، بیشترین درصد مربوط به بیمارانی است که در دهه پنجم عمرشان جهت مداوای سرطان پستان به پزشک مراجعه نموده اند که نمودار خطی، تاکیدی بر آن است. مطالعه فوق ضرورت آگاه سازی جامعه زنان در معرض خطر و غربالگری آنان را توصیه می کند.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، روند سنی، آگاهی، غربالگری
  • اکرم سادات سجادیان، شهپر حقیقت، علی منتظری، انوشیروان کاظم نژاد، افسانه علوی فیلی صفحات 52-58
    مقدمه
    سازگاری با سرطان پستان فرآیندی مداوم و زمان بر است. سازگاری با سرطان از مرحله شنیدن خبر ابتلاء تا اتمام درمان ها ادامه دارد. استفاده از راهبردهای سازگاری درافرادی مختلف یکسان نیست. هدف این مطالعه بررسی روش های مختلف سازگاری مورد استفاده در بیماران مبتلا به سرطان پستان است.
    مواد و روش ها
    به منظور بررسی میزان سازگاری بیماران مبتلا به سرطان پستان مطالعه ای مقطعی در دو مقطع زمانی بلافاصله پس از تشخیص و شش ماه پس از آن در مرکز بیماری های پستان طراحی شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه سازگاری بود. اطلاعات گرداوری شده وارد رایانه و از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل آماری شد.
    نتایج
    تعداد 187 بیمار مبتلا به سرطان پستان در مطالعه شرکت کردند. 177پرسشنامه برای هر دو مرحله وجود داشت. تمامی شرکت کنندگان عمل جراحی پستان را انجام داده بودند. میانگین سنی آنان (6/9+) 3/47 بود. هشتاد و هفت درصد آنان متاهل، 91% تحصیلات متوسطه به بالا داشتند. بیشتر شرکت کنندگان خانه دار 83% بودند. هشتاد و هفت نفر (46%) در مرحله II بیماری، در مرحله I 48نفر و در مرحله III 52 نفر بودند. هشتاد و دو نفر (45%) جراحی برداشتن کامل پستان و 101 نفر (55%) آنان جراحی پستان محافظه کارانه داشتند. بیماران شرکت کننده در مطالعه استفاده بیشتری از راهبردهای سازگاری: حمایت اجتماعی، معنویت، بازسازی شناختی مجدد، ایجاد فاصله با بیماری و ایجاد تغییرات درخود؛ و استفاده کمتری از راهبردهای آرزومندی و نگهداری احساسات در خود داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد بیماران مبتلا به سرطان پستان جهت سازگاری با بیماری خود، با گذشت زمان از راهبردهای معنویت و حل مسئله بیشتر از سایر راهبردها بهره می برند. بنابراین چنانچه متخصصان از انواع راهبردهای سازگاری و چگونگی استفاده از آنها آگاهی کافی داشته باشند می توانند در هریک از مراحل بیماری درک بهتری از شرایط بیمار داشته باشند. از طرف دیگر لازم است توجه بیشتری به نقطه نظرات معنوی/ مذهبی بیماران در رابطه با بیماری داشت تا بتوان به تناسب آن به آنان کمک کرد.
    کلیدواژگان: سازگاری، سرطان پستان، مرحله بیماری، معنویت