فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research - Volume:10 Issue: 4, 2013

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:10 Issue: 4, 2013

  • تاریخ انتشار: 1391/10/21
  • تعداد عناوین: 13
|
  • زهره فرح نژاد، طوبی غضنفری، مهتاب نوری فر صفحات 261-267
    سابقه و هدف
    ترکیبات گیاهی منابع مهمی در طب هستند و از زمان های گذشته برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته اند. بررسی ها نشان می دهد که گیاه آلوئه ورا سبب تعدیل وتنظیم پاسخ های ایمنی می شود.کاندیدیازیس یکی از شایع ترین عفونت های قارچی می باشد و گونه کاندیدا آلبیکنس چهارمین علت شایع عفونت بیمارستانی می باشد. یکی از اجزا مهم سیستم ایمنی بیگانه خوارهایی نظیر ماکروفاژها هستند که با شناسایی و تخریب این قارچ به مقابله با آن می پردازند از این رو این مطالعه با هدف بررسی اثرات عصاره گیاه آلوئه ورا بر فعالیت وتحریک ماکروفاژها در مقابل کاندیدا آلبیکنس و در مدل موشی طراحی گردید.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه ازمایشگاهی (experimental) میباشد و در مدل حیوانی کار شده است. درابتدا 5 گروه موش تهیه شده به وسیله قارچ کاندیدا آلبیکنس آلوده شدند و سپس یک هفته جهت فعالیت کاندیدا فرصت داده شد. عصاره گیاه آلوئه ورا با غلظت های 100 mg/kg، 2050، 10 تهیه شده و به 4 گروه از موشها تزریق شد. سپس ماکروفاژ های درون صفاقی موش ها گرفته شد و در انتها از تست MTT به منظور ارزیابی فعالیت حیاتی ماکروفاژهای درون صفاقی استفاده گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه آزمایشها در موشها نشان می دهد که عصاره گیاه آلوئه ورا باعث افزایش فعالیت ماکروفاژی درحضور مایتوژن در موشهای Balb/c آلوده به کاندیدا در همه ی دوزهای mg/kg 100، 2050، 10 شده و این افزایش نسبت به گروه کنترل معنی دار بوده است (P<0/001).
    بحث و نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد که عصاره گیاه آلوئه ورا نقش تاثیرگذاری در تحریک سیستم ایمنی دارد. بنابراین لازم است در اهداف آتی، جداسازی و تخلیص بیوشیمیایی دقیق عصاره آلوئه ورا به منظور بررسی خواص ایمونومدولاتوری گیاه آلوئه ورا بر عملکرد و فعالیت ماکروفاژها بررسی گردد.
    کلیدواژگان: کاندیدا آلبیکنس، آلوئه ورا، ماکروفاژ، ایمونومدولاتور
  • محمد داستانی، علیرضا داداشی صفحات 268-272
    سابقه و هدف
    استفاده از واکسن بر علیه آنفلوانزا معیار سلامت عمومی اصلی برای پیشگیری از آنفلوانزا به ویژه در پرسنل بهداشتی درمانی بیمارستان ها و کادر نظامی می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه شیوع آنفلوانزا در پرسنل نظامی و بیمارستانی در دو گروه واکسینه شده و واکسینه نشده، انجام شده است.
    مواد و
    روش
    در این مطالعه تحلیلی همگروهی (cohort)، تعداد 100 نفر از کادر نظامی و پرسنل بهداشتی بیمارستانی نظامی پس از گرفتن رضایت اگاهانه از افراد در دو گروه 50 نفره قرار گرفتند. به گروه مورد واکسن های آنفلوانزا تزریق شد ودر گروه شاهد واکسنی تزریق نشد.سپس هر 2 هفته یک بار به مدت 4 ماه پرسنل هر دو گروه از نظر علایم بیماری آنفلوانزا مورد معاینه و بررسی قرار گرفتند. نمونه سواپ حلق بیماران جهت انجام آزمایش real time PCR به آزمایشگاه منتقل شدند. داده های جمع آوری شده، با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری Chi-square و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتیجه تست آنفلوانزای فصلی B در گروه مورد در 21 نفر منفی بود و در 1 نفر مثبت شد (3/91 % در مقابل 3/4 %) و توزیع فراوانی آنفلوانزای فصلی B در گروه شاهد در 19 نفر منفی بود و در 8 نفر مثبت شد (4/70 % در مقابل 6/29 %)، که بر اساس آزمون کای اسکویر بروز آنفلوانزای B در گروه شاهد به طور معنی داری بیشتر از گروه مورد بود (P<0/03)، همچنین بروز آنفلوانزای A در همه 49 نمونه قابل بررسی در هر دو گروه منفی بود و مورد مثبتی به دست نیامد (P=0/001).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که ارتباط معنی داری بین مصرف واکسن آنفلوانزا در پرسنل بهداشتی و نظامی و کاهش ابتلا به آنفلوانزا و عوارض همراه آن وجود دارد، لذا انجام واکسیناسیون در محیط های پر خطر می تواند از بروز آنفلوانزا جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: آنفلوانزا، کادر نظامی، واکسیناسیون
  • مسعود ضیایی، جمال میرزایی، علی ایزدی، سیامک یزدانی، محمدحسن نمایی صفحات 273-277
    سابقه وهدف
    CRP پروتئین اصلی فاز حاد در انسان و نقشی کلیدی در دفاع میزبان علیه عفونت بازی میکند. این پروتئین در بسیاری ازعفونتها، آرتریت های التهابی، بیماری های خود ایمنی، نئوپلازی ها، حاملگی و سالمندی افزایش می یابد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 400 نمونه خون انجام گردید. CRP به روش آگلوتیناسیون اسلایدی با سه کیت مختلف و نیز به روش ایمونوتوربیدیمتری برای هر نمونه انجام شد و نتایج بدست آمده در مقایسه با مقادیر کمی روش ایمونوتوربیدیمتری مورد بررسی قرار گرفت.این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
    یافته ها
    نتایج آماری در بررسی 400 نمونه سرمی با کیتهای انیسان، کیمیا پژوهان و شیم آنزیم به صورت زیر بود: نتایج منفی کاذب به ترتیب در 21، 20 و33 مورد یافت شد. حساسیت کیتها به ترتیب6/87 %، 2/86 % و 5/80 % گزارش شد. ویژگی کیت ها به ترتیب84 %، 1/74 % و 80 % گزارش گردید. ارزش اخباری مثبت کیت به ترتیب 80 %، 4/65 % و 7/74 % بود و ارزش اخباری منفی کیت ها به ترتیب 2/90 %، 5/90 % و 9/84 % محاسبه شد.
    بحث و نتیجه گیری
    اگرچه کیت انیسان حساسیت، ویژگی و ارزش اخباری مثبت بالاتری نسبت به سایر کیتها داشت. توصیه می شود به علت وجود پاسخهای کاذب زیاد در روش آگلوتیناسیون اسلایدی، برای اندازه گیری CRP سرم از روش های کمی مانند ایمنوتوربیدیمتری یا فتومتری استفاده شود.
    کلیدواژگان: CRP (پروتئین واکنشی نوع C)، آگلوتیناسیون، منفی کاذب
  • رضا خانی جزنی، مهناز صارمی، امیر کاووسی، محمدرضا منظم، معصومه عابدی * صفحات 278-284
    سابقه و هدف

    رشد گسترده فن آوری های نوین در صنعت حمل و نقل باعث شده است که انسان به طور مداوم در مواجهه با ارتعاش تمام بدن قرار گیرد. ارتعاش تمام بدن علاوه بر اثرات بیومکانیکی و فیزیولوژیکی، از نظر حسی و شناختی نیز بر انسان تاثیر می گذارد. خستگی ذهنی عاملی مهم در رانندگی است که باعث کاهش عملکرد راننده می شود. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر ارتعاش تمام بدن بر زمان عکس العمل و بارکاری ذهنی و فیزیولوژیک رانندگان خودروهای سواری انجام شده است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی 40 داوطلب (همگی مرد با میانگین سنی 5/2 ± 07/23 و شاخص توده بدنی07/1 ± 8/22) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این مطالعه از 3 مرحله تشکیل شده بود که در هریک از مراحل آزمودنی-ها در مواجهه با ارتعاش تمام بدن تولید شده از یک دستگاه شیبه ساز ارتعاش در سه شدت کم (25m/s2 /0)، متوسط (5m/s2 /0) یا زیاد (75m/s2 /0) در فرکانس 7-3 هرتز و جهت عمودی قرار گرفتند. در هریک از مراحل، زمان عکس العمل با استفاده از تست کامپیوتری بصری سنجش زمان عکس العمل انتخابی اندازه گیری شد و تعداد پاسخ های درست و نادرست آزمودنی ها در حین انجام تست ثبت شد. همچنین میانگین ضربان قلب به عنوان شاخص اندازه گیری بار کاری فیزیولوژیک به طور پیوسته در طول هر مرحله، با استفاده از دستگاه اسپرت تستر مدل Biolife10 و نیز بارکاری ذهنی در پایان هر مرحله با استفاده از پرسش نامه ناسا تی ال ایکس ثبت گردید. این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد. جهت تحلیل نتایج از روش های آماری آنالیز واریانس با اندازه گیری های تکراری و آزمون تی زوجی با مرز معنی داری 05/0 > P استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که افزایش ارتعاش باعث کاهش تعداد پاسخ های درست (P=0/01) و افزایش تعداد پاسخ های نادرست (P=0/01) می شود اما تاثیری بر زمان عکس العمل ندارد. همچنین مواجهه با ارتعاش باعث افزایش ضربان قلب و نیز افزایش بار کاری ذهنی می شود (P=0/01، P=0/000).

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که ارتعاش تمام بدن باعث کاهش عملکرد ذهنی و افزایش خستگی فیزیولوژیک رانندگان می شود. از این رو کنترل آن در شدت های زیاد نقش مهمی در افزایش ایمنی و راحتی انسان ایفا می کند.

    کلیدواژگان: ارتعاش تمام بدن، زمان عکس العمل، ضربان قلب، خودروهای سواری
  • کامران آزما، علی مهنما، علی تمدن صفحات 285-292
    سابقه و هدف
    ساختار هندسی پا اثر مهمی در انتقال نیروهای وارد بر مفاصل و اندام بدن را دارا می باشد. برای ارزیابی وضعیت سلامت پا براساس فوت پرینت، شاخص های متعددی وجود دارد. برای اندازه گیری این شاخص ها نیاز به طراحی دستگاهی است که دارای ویژگی هایی نظیر اطمینان پذیری، سادگی در استفاده، ارائه نتایج کمی، امکان اندازه گیری آسان، ارزان بودن، عدم وجود آثار زیان بار باشد.
    مواد و روش ها
    در طراحی و ساخت سخت افزار سیستم، علاوه بر ویژگی های ظاهری، قابلیت تحمل مکرر وزن تا 120 کیلوگرم و امکان ایستادن نرمال (فاصله طبیعی دو پا از یکدیگر) برخورداری از منبع نوری قوی در اسکن جهت دست یابی به امکان اسکن حتی در روشنایی در نظر گرفته شد. همچنین ملزومات کاربردی و محاسباتی خاصی در طراحی نرم افزار سیستم در نظر گرفته شده ازجمله سرعت بالا در پردازش، سادگی کار با نرم افزار، حداکثر اتوماسیون در داده برداری لحاظ گردید.
    یافته ها
    دستگاه طراحی شده قادر است شاخص های اصلی سنجش قوس پا شامل شاخص های قوس، استاهلی، چیپاکس- اسمیراک، زاویه فوت پرینت و پای صاف را بصورت عددی و در قالب پرینت به درمانگر ارائه و در تشخیص اختلالات پا کمک نماید.
    بحث و نتیجه گیری
    دستگاه پودوگرافومتر در مقایسه با نمونه خارجی دارای مزیت های مهمی مانند امکان تفکیک هوشمند بخش های در تماس با زمین از سایر بخش ها، امکان انتخاب شاخص تشخیص مناسب از میان طیف گسترده ای از شاخص ها توسط کاربر و امکان ارائه تشخیص با استفاده از تصاویر رادیوگرافی می باشد.
    کلیدواژگان: پودوگرافومتر، قوس طولی پا، فوت پرینت، شاخص های مبتنی بر قوس پا
  • محمد امینیان فر، حسین علی صالحی، علی اصغر سعیدی، علیرضا رنجبر نایینی، نگار کاوه صفحات 293-299
    مقدمه
    سربرولایزین که یک فرآورده دارویی از نوروپپتید با وزن مولکولی پایین و آمینواسیدهای آزاد است، نشان داده شده که تاثیر بسزایی بر سمیت عصبی، مهار تشکیل رادیکال های آزاد، فعال سازی میکروگلیا و به علاوه فعالیت نوروتروفیک، ایجاد جوانه نورونی، بهبود عمر سلولی و تحریک نوروژنزبه دنبال سکته مغزی دارد.ما بر آن شدیم تا اثر این دارو را در بیماران مبتلا به سکته مغزی حاد ایسکیمیک بکار گرفته و نتایج آن را با گروه کنترل مقایسه نماییم.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر بصورت کارآزمایی بالینی تصادفی (Ramdamised Blind Clinical Trial) بر روی 89 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان بعثت در سال 1390که برای ایشان تشخیص سکته حاد مغزی ایسکمیک مسجل شده بود انجام شد. بیماران بصورت انتساب تصادفی در یکی از گروه های درمان یا شاهد قرار می گرفتند. بیماران در گروه درمان به مدت 7 روز ml 50 سربرولایزین محلول در ml 100 سرم نرمان سالین جمعا (ml 150) را طی 30 دقیقه بصورت انفوزیون وریدی دریافت می کردند برای بیماران گروه شاهد تنها ml 150 نرمال سالین به این ترتیب انفوزیون می گردید.جهت بررسی پاسخ به درمان تمامی بیماران طی روزهای اول، 30، 90 بعد از شروع درمان توسط معیارهای NIHSS، mRS و Barthel Index و Orogozo مورد سنجش قرار گرفتند.
    یافته ها
    یافته ها نشان دادند که میانگین نمرات در پایان ماه اول نسبت به روز اول در گروه درمان 68/1 افزوده شده و در گروه شاهد 95/10- کاسته شده بود. که این تفاوتها از لحاظ آماری معنی دار بودند. (Pval< 0/05) همچنین مقایسه نمرات در پایان سه ماهه درمان نسبت به روز اول نیز معنی دار گزارش شد. (Pval< 0/05) یافته ها نشان داد که در پایان ماه سوم نسبت به روز اول 68/1 به نمره گروه درمان افزوده شد و 21/13- از نمره گروه شاهد کاسته شده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    در نهایت باید گفت داروی سربرولایزین در بیماران مبتلا به سکته مغزی حاد ایسکمیک کارآمد بوده و از شدت آسیب بافتی در این بیماران می کاهد. از سوی دیگر، احتمالا می تواند ناتوانی بعدی ناشی از این بیماری را نیز کاهش دهد.
    کلیدواژگان: سکته حاد مغزی ایسکمیک، سربرولایزین، ترومبولیتیک
  • عسگر امامقلی، غلامرضا کاکا، مینو صدری، سیدهمایون صدرایی، سید حسن حسینی صفحات 300-305
    سابقه و هدف
    نانوالیاف کاربرد وسیعی در مهندسی بافت به عنوان نانو داربست دارد. روش های مختلفی برای ساخت نانوداربست ها وجود دارد که یکی از این روش ها، الکتروریسی است. در این روش نانوالیاف بر روی ورقه های آلومینیومی تشکیل می شود. مشکل اساسی هنگامی است که برای اهداف کاربردی در مهندسی بافت نمی توان این نانوالیاف را به دلیل خاصیت شکنندگی از روی صفحه جمع کننده جدا و استفاده نمود. در مطالعه حاضر تهیه ترکیب نانوالیاف کیتوسان/پلی اتیلن اکسید (CS/PEO) بر روی یک غشای بسیار نازک CS مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی بود. برای این منظور محلول کامپوزیتی با نسبت های حجمی- حجمی از CS و PEO به ترتیب با نسبت های 100 به صفر (کیتوسان خالص)، 90 به 10، 80 به 20 در اسید استیک 5/0 مولار تهیه شد. تاثیر متقابل دو پلیمر بر روی یکدیگر با طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز (FTIR) مورد بررسی قرار گرفت. برای تهیه غشای نازک CS، ابتدا این ماده با نسبت 1 % وزنی در آب دو بار تقطیر آماده و سپس 5/0 میلی لیتر اسید استیک گلاسیال به آن اضافه شد. محلول حاصل در پتری دیش ریخته و به مدت 24 ساعت در دمای اتاق قرارداده شد به طوری که غشا با تبخیر حلال تشکیل گردید. غشا با اتانول تثبیت شده و در آب دوبار تقطیر شستشو داده و سپس در دمای اتاق خشک گردید. محلول پلیمر بر روی غشای CS به فاصله cm 15-10 و میدان الکتریکی kv 20-18 با نرخ تغذیه ml/h 5/0 الکتروریسی شد. قطر و اندازه نانوالیاف با میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    FTIR انجام شده از کامپوزیت CS/PEO با نسبت 20/80، 10/90 پیک باند کششی هیدروکسیل (O-H) و گروه کربونیل (C=O) کیتوسان در نواحی خاصی را نشان داد. تصاویر SEM از نانوالیاف حاصل از کامپوزیت CS/PEO با نسبت های 80 به 20، 90 به 10 و CS خالص بر روی ورقه های آلومینیومی و غشای CS نشان داد که CS خالص توانایی تولید نانوالیاف بر روی هیچ کدام از آن ها را نداشته و به صورت قطراتی ظاهر شدند در حالی که نسبت های80 به 20، 90 به 10 از کامپوزیت CS/PEO، هم بر روی ورقه آلومینیومی و هم بر روی غشای نازک CS نانوالیاف ایجاد گردید. نتایج تفاوت معنی داری بین دو نسبت مذکور از نظر ساخت نانوداربست مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    به نظر می رسد که ویسکوزیته بالای CS خالص مانع از تشکیل نانوالیاف شده، در حالی که نانوالیاف یکدست از ترکیب CS/PEO با نسبت های 80 به 20، 90 به 10 بر روی غشای نازک CS به دست می آید.
    کلیدواژگان: نانوالیاف، الکتروریسی، کیتوسان، پلی اتیلن اکساید
  • رامین حمیدی فراهانی، شیرین افهمی، مهرناز رسولی نژاد، آزیتا خیلتاش، سید جواد حسینی شکوه، سمیرا مجیدیان، مهتاب نوری فرد صفحات 306-314
    سابقه و هدف
    علی رغم توانایی درمان بیماری سل، این کسالت تاثیرات مهمی بر کیفیت سلامت زندگی بیماران دارد. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر درمان ضد سل بر سطح کیفیت سلامت زندگی بیماران مبتلا به سل بستری در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران می باشد.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح قبل و بعد از درمان Befor & after study است که در سال 1386-1385بروی چهل و شش بیمار مبتلا به سل ریوی یا خارج ریوی بستری شده در بیمارستان امام خمینی ره تهران به روش تکمیل ترجمه فارسی پرسش نامه WHOQOL-BREf، طی 3 مرحله قبل از درمان، قبل از ترخیص وهشت هفته بعد از شروع درمان صورت پذیرفت.
    یافته ها
    با تبدیل داده های پرسش نامه WHOQOL-BREF به WHOQOL-100، اختلاف میانگین نمرات، طی هشت هفته درمان بیماران مسلول در حوزه های سلامت جسمی (001/ 0 P < و 89/23 ± 76/15)، روحی (004 / 0 P= و57/17 ± 84/7) و اجتماعی (02/0 = P و 48/19 ± 83/6 (دارای افزایش معنی دار از نظر آماری بود، ولی ا فزایش میانگین نمرات در حوزه کیفیت محیط غیر معنی دار (09 /0و46/8 ± 15/2) بود.افزایش میانگین در حوزه های سلامت جسمی، روحی، اجتماعی ومحیط تا هنگام ترخیص به ترتیب عبارتند از: (001/0 > P -22/19 ± 69/11)، (02/0 P= - 56/16 ± 65/5)، (1/0 P= - 77/17 ± 37/4) و (41/0 P= - 60/8 ± 04/1).
    بحث و نتیجه گیری
    با درمان ضد سل سطح کیفیت سلامت زندگی بیماران مسلول به خصوص در حوزه های سلامت جسمی، روحی واجتماعی افزایش می یابد، ولی تا هنگام ترخیص تنها در دو حوزه جسمی و روحی افزایش معنی دار کیفیت سطح سلامت رخ می دهد که نشان دهنده اهمیت روزهای نخست در درمان بیماران مسلول و توجه ویژه به دو حوزه اجتماعی و محیط است.
    کلیدواژگان: درمان سل، کیفیت سلامت، Whoqol، bref
  • محمدرضا نیک شعار صفحات 315-322
    سابقه و هدف
    هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تاثیر استفاده از سندوستاتین بر معیار رانسون در بیماران دچار پانکراتیت حاد و بدنبال آن تعیین تاثیر دارو بر پیش آگهی و احتمال مورتالیته در این بیماران بود.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک کارآزمایی بالینی بود. بیماران دچار پانکراتیت حاد که در سال 1389-1390 به اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) مراجعه کردند مورد بررسی قرار گرفتند. تشخیص پانکراتیت بر اساس درد ناحیه فوقانی شکم با انتشار به پشت، آمیلاز بالاتر از 100ng/dL در خون و وجود ادم پانکراس در CT scan گذاشته شد. درگروه شاهد تنها درمان های معمول پانکراتیت حاد انجام گردید و در گروه دیگرعلاوه بر درمان های روتین، بیماران روزانه 3 دوز 50gμ سندوستاتین وریدی دریافت نمودند.
    یافته ها
    در هر گروه 30 نفر وارد مطالعه شدند. میانگین معیار رانسون در روز سوم در گروه بیماران دریافت کننده سندوستاتین برابر 6/1 ± 5/3 (8-1) و در گروه شاهد برابر 6/1 ± 8/3 (8-2) بود که اختلاف معنادار آماری بین دو گروه بیماران یافت نشد (472/0= p). در گروه دریافت کننده سندوستاتین 2 بیمار و در گروه شاهد 3 بیمار فوت کردند که از این نظر اختلاف آماری معناداری با یکدیگر نداشتند. در گروه بیماران دریافت کننده سندوستاتین 3 بیمار و در گروه شاهد 7 بیمار دچار سپسیس شدند که میزان بروز سپسیس در گروه دریافت کننده سندوستاتین به طور معناداری کمتر از گروه شاهد بود (042/0= p). در نهایت مدت بستری در گروه بیماران دریافت کننده سندوستاتین به طور قابل توجهی کمتر بود (0001/0> p).
    بحث و نتیجه گیری
    سندوستاتین در کاهش نمره رانسون و جلوگیری از مرگ و میر در بیماران دچار پانکراتیت حاد، تاثیری ندارد، اما می تواند از بروز سپسیس در این بیماران جلوگیری نماید و مدت بستری در بیمارستان را نیز کاهش دهد.
    کلیدواژگان: پانکراتیت حاد، درمان، سندوستاتین، مرگ و میر
  • مهدی احمدی نژاد، هادی رنجبر، نسرین کرباسی، فریبا برهانی، زهرا کارزاری *، مهدی مقدری صفحات 323-328
    سابقه و هدف
    بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه که دچار کاهش سطح هوشیاری هستند و داروهای آرامبخش و فلج کننده دریافت می نمایند، مکانیسم های حفاظتی چشم را از دست می دهند و متعاقبا خطر بروز اختلالات سطحی چشم در آنها افزایش می یابد. بنابراین هدف این مطالعه مقایسه تاثیر دو روش مراقبت چشمی در پیشگیری از اختلالات سطحی چشم می باشد.
    مواد و روش ها
    در قالب یک کارآزمایی بالینی با کد اخلاق IRCT: 201109225426N3 می باشد، در این مطالعه42 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه وارد مطالعه شدند و هر یک از چشم های بیماران به صورت تصادفی یکی از مراقبت های چشمی (تجویز پماد هر6 ساعت و چسباندن پلک نیز هر 6 ساعت) را دریافت نمود. چشم های بیماران از نظر بروز اختلالات سطحی چشم توسط پزشک متخصص طب مراقبت های ویژه و و چشم پزشک بوسیله ی اسلیت لامپ پرتابل، بصورت روزانه تا هفت روز، مورد معاینه قرار گرفتند. جهت آنالیز آماری داده ها از آزمون های توصیفی و تحلیلی (کای اسکور، دقیق فیشر، انووا و تی تست) در نرم افزار SPSS 21 استفاده شد. این مقاله برگرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
    یافته ها
    در 2/20 % بیمارانی که پلک شان با چسب چسبانده شده بود، اختلال سطحی چشم رخ داد، در مقابل 6/3 % بروز اختلال در چشم هایی که پماد ساده چشمی دریافت کرده بودند. این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (χ2=12/8، P=0/000).
    بحث و نتیجه گیری
    در پژوهش حاضر، استفاده از پماد ساده چشمی در پیشگیری از بروز اختلالات سطحی چشم موثرتر از بسته نگه داشتن پلک توسط چسب بود. بنابراین استفاده از پماد ساده چشمی بعنوان یک روش مراقبت چشمی موثر، توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مراقبت های چشمی، بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه، اختلالات سطحی چشم
  • عبدالرحمان حسینی فر صفحات 329-338
    سابقه و هدف
    در این مقاله ابتدا به مفهوم تثبیت آنزیم و روش های تثبیت پرداخته. در ادامه با مطالعه موردی تثبیت آنزیم گلوکز اکسیداز بر روی پایه های گرافنی به تشریح روش های رایج در شناسایی گلوکز پرداخته می شود.آنزیم گلوکز اکسیداز یک بیوکاتالیست زیستی است که فرآیند تبدیل گلوکز به آب اکسیژنه را تسریع می کند. اکثر دستگاه های رایج اندازه گیری قند خون موجود در بازار بر همین اساس فعالیت می کنند. برخی ساختارهای گرافنی مورد بحث قرار می گیرد و در ادامه بحث، تمام مقالات موجود و مرتبط با ساخت سنسورهای گلوکز بر پایه گرافنی مورد مطالعه قرار می گیرد.
    مواد و روش ها
    با توجه به اینکه روش استفاده از گرافن روشی جدید است و اولین مورد استفاده از گرافن برای سنسور گلوکز در سال 2009 گزارش شد، تعداد مقالات این حوزه نیز بسیار اندک است. در ادامه مطلب به بررسی کمی و کیفی این پژوهش ها پرداخته می شود و خلاقیت های بکار برده شده در هر سنسور برای افزایش حساسیت سنسور، کاهش حد تشخیص و افزایش زیست سازگاری آنها تشریح می گردد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت روز افزون سنسورهای شیمیایی و بیوشیمیایی در تشخیص زود هنگام بیماری ها و همچنین افق روشن صنایع مرتبط با این دستگاه ها و توانایی های منحصر به فرد نانو فناوری، امید است تا در آینده ای نه چندان دور بسیاری از بیماری ها در مراحل اولیه شنایایی گردند. در این میان سنسورهای گلوکز به عنوان پیش رو در این راه موفقیت های چشمگیری در پاسخ گویی سریع و حد تشخیص مناسب از خود نشان داده اند. در این میان گرافن نشان داد که از جهات مختلفی چون زیست سازگاری، هزینه، پاسخ گویی و... برتری های ویژهای نسبت به سایر خانواده های کربنی نانو از خود نشان می دهد.
    کلیدواژگان: آنزیم گلوکز اکسیداز، سنسور قند خون، گرافن، تثبیت آنزیم
  • حمزه شاه علی، آزاده امیرآبادی فراهان صفحات 339-343
    سابقه و هدف
    یکی از مهم ترین مخاطرات هوانوردی (خصوصا در ارتفاع بالاتر از 10 هزار پا) و دریانوردی (خصوصا در اعماق بیش از 30 متر) هیپرونتیلاسیون است که منجر به مشکلات و خطرات جدی می شود.اولین مشکلات زمانی حادث شد که طی جنگ های جهانی اول و خصوصا دوم هنگامی که خلبانان در ارتفاع بالاتر از 10 هزار پا پرواز می کردند ضمن برخورد با استرس های جسمی و روانی دچار عوارض و نشانه هایی شدند که گاهی منجر به سقوط پرنده و مرگ آنان می شد.
    مواد و روش ها
    این مقاله حاصل مجموعه اطلاعات مدون در زمینه هیپرونتیلاسیون ماهیت و چگونگی ایجاد، پیشگیری و مقابله با آن و اثرات مخرب آن از کتب معتبر موجود در این زمینه می باشد.
    یافته ها
    علت ایجاد هیپرونتیلاسیون ایجاد هر نوع استرس اعم از جسمی و روانی است که از آن جمله می توان به تغییرات محیطی (دما، فشار و...)، برخورد با شرایط اضطراری، تغییرات فیزیولوژیکی، تغییرات سایکولوژیکی و غیره اشاره نمود.علائم و نشانه های آن به اشکال مختلفی ظاهر می شود که در تمام افراد متفاوت است.این علائم شامل اختلالات حسی و حرکتی، سایکوموتور، شناختی، نورو ماسکولار، هوشیاری و مرگ می باشد.مخاطرات مذکور در هوانوردی نظامی بدلیل عملکرد اجرایی بالاتر و دریانوردی سطحی، زیرسطحی بدلیل استرسورهای متنوع دارای اهمیت است.
    بحث و نتیجه گیری
    آنجا که گروه های فضایی (فضانوردان)، گروه های پروازی (خلبانان)، گروه های دریایی (غواصان) و ورزشکاران همواره باید در طول فعالیت خود واجد هوشیاری و کارکرد کامل باشند (خصوصا در حیطه نظامی). لذا شناخت هیپرونتیلاسیون، عوارض، پیشگیری و درمان آن برای جمعیت هدف حائز اهمیت انکار ناپذیری است که ضامن اجرای امن و موفق هر فعالیت یا عملیات می باشد. این مقاله در همایش طب پیشگیری و بهداشت شناورهای سطحی و زیرسطحی سال 1389 بندرعباس ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: هیپرونتیلاسیون، هوانوردی، دریانوردی، فضانوردی
  • عابدین ثقفی پور، عباس پودات، سید حسن موسی کاظمی صفحات 344-347
    سابقه و هدف
    سل (توبرکلوزیس) یکی از قدیمی ترین بیماری های بشر است و در طول سالیان دراز همواره به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر و ناتوانی انسان ها مطرح بوده است. برخی از بیماران مسلول همزمان به بیماری های دیگری نظیر سالک، مبتلا شده که در این حالت سل باعث کندی روند درمان بیماری ثانویه می گردد.
    معرفی مورد: این مقاله به معرفی یک بیمار مسلول پرداخته است که علاوه بر سل، بیش از 7 ضایعه فعال سالک (لیشمانیوز جلدی) نیز در روی اندامهای مختلف بدن وی مشاهده گردید. بیمار زنی 73 ساله، اهل و ساکن روستای مشک آباد از توابع بخش مرکزی استان قم بود که ابتدا با تشخیص سالک برای گرفتن درمان به مرکز بهداشتی درمانی قمرود مراجعه کرده بود. به دلیل عدم بهبودی زخم های سالک و همچنین سرفه بیش از 2 هفته و لاغری مفرط، از بیمار نمونه خلط تهیه شد. هر سه نمونه خلط مثبت بود بنابراین علاوه بر تزریق گلوکانتیم درمان با داروهای ضد سل مطابق با برنامه DOTS نیز شروع شد.
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه، توصیه می شود پزشکان معالج و کادر بهداشتی درمانی، در بیماران مبتلا به سالک که دچار مقاومت به درمان و یا شکست درمان می شوند به بیماری های تضیف کننده سیستم ایمنی نظیر سل نیز بیاندیشند.
    کلیدواژگان: توبرکلوزیس، لیشمانیوز، قم، مشک آباد
|
  • Zohreh Farahnejad, Tooba Ghazanfari, Mahtab Noorifard Pages 261-267
    Background
    Natural products are important resources in herbal medicines and have been long used for prevention and treatment of many diseases. Aloe vera has been shown to modulate the immune response. Candidiasis is one of the most common fungal infections and Candida albicans has become the fourth most common cause of hospital infections. so in this article the effects of Aloe vera plant extracts on macrophage activation has evaluated.
    Materials And Methods
    First of all we infected the 5 groups of the mice with Candida Albicans and then allowed the Candida to activate in one week. Then the Aloe Vera extract (has) injected to mice. Then intraperitoneal macrophages of mice has got and in the end MTT test (has been) performed in order to evaluate the viability of intraperitoneal macrophages.
    Results
    In vivo results show that all of doses of the Aloe Vera extract 100mg/kg، 50، 20، 10 significantly increased cell viability in presence of mitogen.
    Conclusion
    This study showed Aloe Vera extracts in the In vivo in presence of immune stimulator has an effective role in stimulating the immune system (in). In Further studies، processing such as isolation and purification of aloe vera components، are necessary to clarify the modulatory effects of aloe vera on macrophage function.
    Keywords: aloe vera, Immunomodulator, Candida Albicans
  • M. Dadashi, A. Dadashi Pages 268-272
    Background
    Use of vaccine against influenza is a routine procedure of public health for influenza prevention especially in hospital health care for personnel and army soldiers. The aim of this study was to compare the prevalence of influenza in the field troops who have received influenza vaccine، with a group who have not been vaccinated in the common flu seasons.
    Materials And Methods
    In this study 100 (persons of health care) healthy subjects and 100 soldiers referred to Tehran 501 army hospital were elected. Case group had been vaccinated and control group did not. Every 2 weeks to 4 months، both groups evaluated by a physician for general symptoms. If the symptoms appeared، throat swab specimen from the individual samples were taken and transported to the laboratory for real time PCR. The data were analyzed using SPSS software and Chi-square and t test.
    Results
    In case group، from 23 samples that evaluated in the laboratory، Frequency of distribution influenza B were negative in 21 cases and 1 case was positive for influenza B (91. 3%، 4. 3%). In control groups from 27 samples that evaluated in the laboratory، Frequency of distribution influenza B was negative in 19 cases and in eight cases were positive (70. 4%، 29. 6%). Incidence of seasonal influenza B with Chi-square test (the) in case group was significantly higher in comparison with the control group (P<0. 03). Incidence of influenza A in all 49 samples in both groups (negative and positive) wasn’t observed (p = 0. 001).
    Conclusion
    Our study showed that there was a significant difference between people who received influenza B vaccines and those who didn’t receive the vaccine in army hospital in terms of manifestation sans and there was a significant reduction of B influenza in people who received influenza B vaccines Than those who didn’t received the vaccine.
    Keywords: Influenza, Military personnel, Vaccination
  • Masoud Ziaei, Jamal Mirzaei, Ali Izadi, Siamak Yazdani, Mohammad Hasan Namaei Pages 273-277
    Background
    CRP is the main acute phase protein in humans and plays a key role in host defense against infections. This protein is increased in many infections، inflammatory arthritis، autoimmune diseases، neoplastic diseases، pregnancy and elderly
    Materials And Methods
    this study was done on 400 serum samples that CRP was checked with 3 different kits with slide agglutination method and with photometric method for each sample. Results were compared with quantitative results in photometric method.
    Results
    statistical results in evaluating 400 serum samples with Anisan، Kimia pajohan and Shim enzyme kits were like below: false negative results were detected in 21، 20 and 33 samples respectively. Sensitivities were 87. 6%، 86. 2% and 80. 5% respectively. Specificities were 84%، 74. 1% and 80% respectively. Positive predictive values were 80%، 65. 4% and 74. 7% respectively. Negative predictive values were 90. 2%، 90. 5% and 84. 9% respectively.
    Conclusion
    Although Anisan kits have higher sensitivity، specificity and positive predictive values among these three Iranian kits with slide agglutination method، it is advised to use quantitative methods like ImmunoturbidImetry or photometry because of high frequency of false results in agglutination method.
    Keywords: CRP (C, reactive protein), slide agglutination, false negative
  • Reza Khani Jazani, Mahnaz Saremi, Amir Kavousi, Mohammad Reza Monazam, Masoume Abedi Pages 278-284
    Background

    Widespread advance of new technologies، especially in transportation industry poses human encounter with whole-body vibration. Besides biomechanical and physiological effects of whole-body vibration، it also has emotional and cognitive effects. Mental fatigue is an important factor in driving that can decrease driver’s performance. Therefore، the aim of this study was to determine the effect of whole-body vibration on vehicle driver’s reaction time، mental and physiological workload.

    Materials And Methods

    In this laboratory and interventional study، 40 volunteers from university students (all male with average age 23. 07 ± 2. 5 and average BMI 22. 8 ± 1. 07) randomly selected. This study consists of three stages. In these stages، participants were encountered with three levels of whole-body vibration (low، average، high)، 3-7 Hertz frequency in vertical direction that produced with a vibration simulator. In every stage، participants performed a selective visual reaction time test، and correct and incorrect answers recorded. During performing the test، the average heart rate as an indicator of physiological workload was recorded with sport tester at each stage. At the last of each stage، there was 5-minute break، and we wanted them to fill NASA TLX questionnaire. Statistical analysis was performed using ANOVA test.

    Results

    The results of this study showed that the vibration intensity has the significant effect on average heart rate (P=0. 000)، mental workload (P=0. 01)، average of correct answers (P=0. 01) and incorrect answers (P=0. 01)، But it has no effect on reaction time.

    Conclusion

    The results showed whole-body vibration decreases mental performance and increases physiological fatigue. So control of whole-body vibration in high intensity has an important role in promotion of safety and convenience.

    Keywords: Whole body vibration, Reaction time, Heart rate, Vehicle
  • Kamran Azma, Ali Mahnama, Ali Tamaddon Pages 285-292
    Background
    Foot’s morphological structure has an important role in load transition to the joints and body’s organs. There are several footprint based indexes evaluating the foot’s situation. The features recommended for a new device for foot assessment include reliability، simplicity in use، quantitative output، simplicity in measuring، low cost and being non-invasive.
    Materials And Methods
    In design and manufacturing of the device’s hardware، in addition to the visual parameters، its capability in bearing repeating forces up to 120 (kg)، providing a natural standing situation for the patient and a strong light source to be able to scan even in the day light was considered. Also special application and computational requirements، like high speed data analysis، user friend software، automated data gathering etc. were considered in software design.
    Results
    This device is capable of evaluating the main footprint based indexes including Arch Index (AI)، Staheli Index (SI)، Chippaux-Smirak (CSI)، Footprint Angle (FPA) and Flatfoot Index (FFI) and documents the results.
    Conclusion
    Podographometer has important advantages over similar foreign devices such as intelligent separation of contact parts of with ground from other parts of foot، selection of suitable index from extensive spectrum of indexes by user and diagnosing by using radiographic images.
    Keywords: Podographometer, Longitudinal Arch of the Foot, Footprint, Footprint Based Indexes
  • M. Aminianfar, H. Salehi, A. Saidi, A. Ranjbar Naeeni, F. Rastgo Pages 293-299
    Background
    Cerebrolysin، a preparation of low molecular weight neuropeptide and free amino acids، has been shown to have a great affect against excitotoxicity، inhibiting free radical formation، microglia activation and additionally neurotrophic action، promoting neuronal sprouting، and improving cellular survival and stimulating neurogenesis following stroke. The aim of this study was to determine the efficacy of Cerebrolysinon acute ischemic stroke.
    Materials And Methods
    The present study was a randomised double blind clinical trial. The sample was 89 patients with confirmed the diagnosis of acute ischemic stroke. The patients divided in the intervention or control group with simple randomization. Patients in intervention group received 50ml cerebrolysin diluted in 100ml normal saline solution (totally 150 ml) infused over a time period of 30 minutes for 7 days and for control group patients، administered just 150ml normal saline infusion. Patients were assessed on days 1، 30 and 90 by Orgogozo، barthel index، MRS and NIHSS score.
    Results
    The findings indicated that the mean of scores at the end of the first month was increased in comparision with the first day، 1. 68 in intervention and -10. 95 in intervention and case groups respectively and these differences were meaningful statistically (p<0. 05). The comparison of scores at the end of three month treatment to the first day reported meaningful too (p<0. 05). The findings demonstrated that at the end of the third month as compared with the first day، added 1. 68 to case group score and reduced -13. 21 from the control group score.
    Conclusion
    Cerebrolysin is efficient in acute ischemic stroke patients and decreases the tissue damage severity in these patients. On the other hand، presumably it can reduces disabillity of the disease.
    Keywords: Acute Ischemic Stroke, Cerebrolysin, Thrombolytic
  • Asgar Emamgholi, Gholam Reza Kaka, Mino Sadri, Seyyed Homayoon Sadraee, Seyyed Hasan Hosseini Pages 300-305
    Background
    Nanofibers as nano-scaffolds are widely used in tissue engineering.. Electrospun is a way to produce these fiberes. In this study، the synthesis of chitosan nanofibers / polyethylene oxide (CS / PEO) on a very thin membrane of CS as a basement membrane has been investigated.
    Materials And Methods
    For this purpose، composite solutions with volume fractions - density of CS and PEO، respectively، with ratios of 100 to zero (pure chitosan)، 90 to 10 and 80 to 20 in Acetic Acid 5/0 M were prepared. Interactions of two polymers on each other were studied by Fourier transform infra-red spectroscopy (FTIR). Nanofiber diameter and size were studied with Scanning Electron Microscope (SEM). CS membrane polymer solution on the interval the electric field kv 20-18 cm 15-10 and feed rate ml / h 5/0 was electrospun. Nanofiber diameter and size were studied by Scanning Electron Microscope (SEM).
    Results
    FTIR study of the composite CS / PEO ratio of 20/80 and 10/90 peak tensile bond hydroxyl (OH) and (C = O) chitosan showed in certain areas. Scanning Electron Microscopic images showed that pure CS could not produce nanofibers on any ratios، and they appeared as a droplet. Whereas، nanofibers were created with ratios 80 to 20 and 90 to 10 of CS / PEO composite both on the aluminum foils and thin membrane of CS.
    Conclusion
    It seems that high viscosity of pure CS prevents nanofibers formation. Whereas، homogeneous nanofibers obtained from the composite of CS / PEO with the ratios 80 to 20، 90 to 10 and pure CS on thin membrane of CS.
    Keywords: Nanobers, Electrospinning, Chitosan, Polyethylene Oxide
  • Ramin Hamidi Farahani, Shirin Afhami, Mehrnaz Rasoolinejad, Azita Kheiltash, Javad Hosienishokooh, Samira Madjidian, Mahtab Noorifard Pages 306-314
    Background
    Despite the possibility of curing TB with medical therapy، it has a sizable impact on the lives of afflicted patients. This study aimed to evaluate of treatment effect of anti-tuberculosis drugs on the quality of life on tuberculosis patients admitted in Imam Khomeini hospital in Tehran.
    Materials And Methods
    The investigation was a before and after study. It was done in 2006-2007 by fill in Persian translated questionnaire of WHOQOL- BREF on 46 pulmonary or extra pulmonary TB infected patients. Paired samples T-test was performed to find out the differences.
    Results
    After 8 weeks of treatment، mean score elevation was significant in physical (15. 76±23. 89، p<0. 001)، psychological (7. 84±17. 57، p=0. 004)، and social (6. 83±19. 48، p=0. 02) domains. It was not significant in environmental domain (2. 15±8. 48، p=0. 09). Mean score elevation at the discharge time in physical، psychological، social and environmental domains were: (5. 65±16. 56، p=0. 09)، (11. 69±19. 22، p=0. 001)، (1. 04±8. 60، p=0. 41)، and (4. 37±17. 77، p=0. 1)، respectively.
    Conclusion
    In our study، after treatment of tuberculosis، patient’s physical، psychological and social -not environmental- domains of quality of life were elevated، but at the discharge، there was a significant elevation in physical and psychological domains. These results emphasize the importance of patient’s treatment at the first days of admission، with special attention to social and environmental domains.
    Keywords: Treatment, Tuberculosis, Quality of Life, WHOQOL, Bref
  • Mohammad Reza Nikshoar Pages 315-322
    Background
    To study the outcome of using Sandostatin on Ranson’s criteria among patients with acute pancreatitis.
    Materials And Methods
    It was a clinical trial. Thirty patients in each group were entered in the study. Patients with acute pancreatitis coming to Imam Hossein Medical Center، Tehran، Iran from 2010 to 2011 were studied. The diagnosis of pancreatitis was based on upper abdominal quadrant pain with radiating to the back، serum amylase higher than 100ng/dL and pancreatic edema observed in CT scan. In the intervention group patients received routine treatment plus 50μg Sandostatin IV. In the control group patients only received routine treatment.
    Results
    The average Ranson’s score in Sandostatine group was 3. 5±1. 6 and in control group it was 3. 8±1. 6 witch did not show a significant difference. In Sandostatin group two patients and in the control group، three patients expired and it did showing no statistical difference. The sepsis accrued in 3 patients from Sandostatin group and seven patients from controls (p=0. 042). The length of hospitalization was shorter for Sandostatin group (p<0. 0001).
    Conclusion
    Sandostatine did not significantly changed Ranson’s score or mortality among patients with acute pancreatitis، but reduced the chance of sepsis and the length of hospitalization.
    Keywords: Acute pancreatitis, treatment, Sandostatine, mortality
  • M. Ahmadi-Nejad, H. Ranjbar, N. Karbasi, F. Borhani, Z. Karzari, Mahdi Moghaddar Pages 323-328
    Background
    Patients admitted to the Intensive Care Unit، who have decreased level of consciousness and are receiving sedative and paralytic drugs; lose the protective mechanisms of eyes. Consequently increases the risk of developing ocular surface disorders. Therefore، the aim of this study was to Comparing the effectiveness of two methods of eye care in prevention of ocular surface disorders in critically ill patients.
    Material And Methods
    In this clinical trial، 42 eligible patients divided in two groups by random allocation method. Each of the eyes in each group of patients randomized to receive one method of eye care. Simple eye ointment was administered every 6 hours and tapes were replaced every 6 hours، too. The eyes were examined daily for ocular surface disorders، by an intensivist and with a portable slit lamp، for seven days. The data were analyzed by descriptive and analytical test (Chi-square، Fisher exact، ANOVA and T-test) with SPSS Ver 20.
    Results
    Of the 20 eyes that had a positive fluorescein test، three (3. 6%) were in the simple eye ointment group and seventeen (20. 2%) were in the eyelid taping group. This difference was statistically significant (χ2=12. 8، P=0. 000).
    Conclusion
    In the present study، simple eye ointment and had the greatest impact on the prevention of ocular surface disorders than eyelids taping. Thus، using the simple eye ointment for eye care، are recommended.
    Keywords: Eye care, Critically ill patients, Ocular surface disorders
  • Abdu Rahman Hosseini Far Pages 329-338
    Background
    Enzymes Immobilization methods on the fixed bed are very important for recovery، reuse and also increasing catalytic activity of enzyme. In the beginning of this review we define immobilization، then methods of enzyme immobilization are presented. Then immobilization of glucose Oxidase (Gox) on graphene substrate and determination of glucose by this catalyst is described. Gox is a biocatalyst that accelerates the reaction of Hydrogen Peroxide production from glucose. Most of the conventional glucometers for sensing blood glucose follow this method. In this review، all the recent articles correspond to new advantages of glucose sensing based on graphene substrate are discussed.
    Materials And Methods
    Due to the novelty of this method، there are few reports about graphene based sensors e. g. the first one was reported on 2009. Novelties lead to increasing bio-compatibility for in vivo application of sensors، decreasing LOD of sensor.
    Conclusion
    Due to increasing importance of chemical and biochemical sensors in early diagnosis of disease، and also obvious perspective of sensor industries and special capabilities of nanotechlogy applications in this field، this is expected to diagnose many of the disease in early steps in a near future. Herald role of glucose sensors in rapid response and low limit of detection is remarkable. Graphene shows excellent properties such as bio compatibility، cost effective، rapid response and etc، than to the other members of nano-carbonic structres.
    Keywords: Enzyme immobilization, Glucose Oxidase (Gox), Blood Glucose Sensor, Graphene
  • H. Shahali, A. Khademi Pages 339-343
    Background
    The most important risk of aviation (in altitude over 10 thousand feet) and sub aquatic seafaring (in depth exceed over 30 meters) is hyperventilation. The problems manifested itself at first and especially second world war when pilots flew at altitude over 10 thousand feet. Those pilots had some signs and symptoms while faced mental and physical stresses that eventuated in aircraft crash.
    Material And Methods
    This study collected related data from several books، articles and knowledge about military and civil aviation.
    Results
    Etiology of hyperventilation is related to stressing (mental and physical problems) such as ambient changes (temperature، pressure and، etc)، face to emergency situations، physiological and mental changes and، etc. Signs and symptoms were different in everyone this manifestations cause from motor and sensory impairment، psychomotor، cognitive، neuromuscular، consciousness and death. These risks are more important in military aviation due to highest performance and in seafaring because stresses in the work.
    Conclusion
    The astronauts، air crews، sea crews and athletics always have consciousness and higher performance. Thus informing them about hyperventilation and its complications، prevention and treatment for population are necessary.
    Keywords: Hyperventilation, Aviation, Seafaring, Astronavigation
  • A. Saghafipour, A. Poudat, Sh. Moosa-Kazemi Pages 344-347
    Background
    T. B (Tuberculosis) is one of the oldest diseases and it has been considered as one of the causes of human mortality and morbidity. Some of TB patients simultaneously are involved with other co morbidities such as leishmaniasis، and it slows down the treatment procedures of the secondary disease. Case Report: This study was about a TB patient with more than seven leishmaniasis active lesions in her ferent organs. The patient was a 73 years old female residing and from Moshk-Abad village from the central county of the Qom province who referred to Qomrood health care center for treatment for the first time. We became suspicious to TB because of the poor healing of the leishmaniasis lesions and also positive history of cough for more than two weeks and severe cachexia. The sputum samples were obtained and sent to the laboratory، and all the three samples were positive for AFB (acid-fast bacillus) and besides meglomin antimonite، DOTS (Directly Observed Treatment Short course) was started for the patient.
    Conclusion
    Based on findings of this study، in patients with cutaneous leishmaniasis which are drug resistant or failure to treatment، according to their clinical symptoms، other diseases that weaken the immune system such as tuberculosis should be considered.
    Keywords: Tuberculosis, Cutaneous leishmaniasis, Qom, Moshk, Abad