فهرست مطالب

جستارهای نوین ادبی - سال سی و ششم شماره 2 (پیاپی 141، تابستان 1382)

نشریه جستارهای نوین ادبی
سال سی و ششم شماره 2 (پیاپی 141، تابستان 1382)

  • 258 صفحه، بهای روی جلد: 3,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/05/21
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مسائل سبک شناسی از نگاه آرزو
    محمدرضا شفیعی کدکنی صفحات 1-16
    سراج الدین علی خان آرزو را می توان آگاه ترین ادیب در شناخت مسائل سبکی و سبک شناسی دانست. آرزو هم در عرصه تحلیل تاریخی سبک و طبقه بندی ادوار آن نگاه عالمانه دارد و هم در تجزیه عناصر سازنده سبک. وی معتقد است آنچه سبک را به وجود می آورد بالا رفتن بسامد یک عنصر سبکی است؛...
    کلیدواژگان: سبک، سبک شناسی، سراج الدین علی خان آرزو
  • تجلی شخصیت شاعر در شعر
    مهدی زرقانی صفحات 17-32
    در این مقاله برآنیم به این پرسش محوری پاسخ بدهیم که چه رابطه ای میان شخصیت شاعر و شعر وجود دارد و این که از روی شعر یک شاعر تا چه حد می توان با شخصیت او آشنا شد. ابتدا شعر را به دو نوع خودآگاهانه و ناخودآگاهانه تقسیم کرده ایم، سپس به تبیین لایه های شخصیتی شاعر پرداخته ایم...
    کلیدواژگان: شخصیت شاعری، شخصیت تاریخی، شعر خودآگاهانه، شعر ناخودآگاهانه، من شاعری
  • حکایت سندباد به روایت نای و باد
    نجمه رجایی صفحات 33-49
    نای و نی، باد از بهترین آثار شاعر درد آشنای لبنان، خلیل حلوی، مشتمل بر دلکشترین و پرمعناترین ترانه های افسانه سندباد است. خلیل حاوی صورتگر تصاویر رمزی برخاسته از اساطیر و افسانه های تاریخی و فولکوریک و از شاعران تموز است...
    کلیدواژگان: سندباد، افسانه سندباد، خلیل حاوی، نای و نی
  • مقایسه سبک باروک و سبک هندی
    محمد بهنام فر صفحات 51-63
    برخی از محققان، مکتب باروک و سبک هندی را بر یکدیگر منطبق دانسته اند. در این مقاله ضمن معرفی کتاب باروک و بررسی وجوه اشتراک و افتراق این دو مکتب، نتیجه گرفته شده است که مکتب باروک و هندی که در شرایط خاص و متفاوت در دو گیشه عالم پدیده آمده اند و تصادفا تقارن زمانی نیز دارند،...
    کلیدواژگان: سبک باروک، سبک هندی، مقایسه
  • تاریخچه ترجمه آثار همینگوی و در ادبیات فارسی
    حمید عبداللهیان صفحات 65-73
    ارنست همینگوی (1961-1899) داستان نویسی است که در ایران از زمان حیات خود شناخته شده بود و داستانهایش خوانندگان بسیاری داشت: نخستین کسی که همینگوی را به جامعه ادبی ایران معرفی کرد ابراهیم گلستان بود...
    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، ارنست همینگوی، ترجمه، ترجمه مکرر، تاریخ ترجمه
  • دو دیدی و چند آوایی: حافظ و افقهای فرهنگی گوته و بایرون
    بهزاد قادری صفحات 75-104
    در دوره رمانتیسیم در شیوه های بازنمایی و روایت، دگرگونی هاای شگرفی پیش آمد. باختین این دگرگونی در وادی هنر و ادبیات را روی آوردن به کارناوال و یکی از دلایل روآمدن مردم باوری در هنر میداند. این گفتار، با نگاهی به گوته و بایرن و بررسی جلوه های دو - دیدی و چند آوایی شعر حافظه دراندیشه این نویسندگان، یکی از سرچشمه های کارناوال را تلاش این نویسندگان برای شناخت فرهنگ و ادب کشورهای گوناگون معرفی می کند...
    کلیدواژگان: بایرن، حافظ، روایت، بازنمایی، دو - دیدی، سفر، فرهنگ، ادبیات فارسی
  • گویای خاموش
    امید همدانی صفحات 105-118
    جهان بینی صوفیان، آشکار دیالکتیکی است و این امر در آثار عرفانی و بخصوص در مثنوی مولوی مجال تجلی می یابد و از رهگذر نمادها و استعارات، صور گوناگون می پذیرد. آنچه به دنبال می آید، کوششی است زند آگاهانه برای تاویل و تفسیر داستان دژهوش ربا یا قلعه ذات الصور؛...
    کلیدواژگان: مولوی، مثنوی معنوی، دژ هوش ربا، تاویل
  • عقل در مثنوی مولانا
    اسماعیل تاج بخش صفحات 119-143
    برای خواننده مثنوی در بادی امر دریافت موضوع عقل مبهم و دشوار جلوه می کند؛ آیا عقل، در این کتاب دریاگونه مطابق اندیشه کدام یک از نحله ها تعریف شده است؟ آیا همان است که متکلمان، فلاسفه، علمای اخلاق، صوفیه - که عقل نزد هر یک از آنان تعریف جداگانه ای دارد...
    کلیدواژگان: شعر فارسی، مثنوی معنوی، عقل
  • بن مضارع اشتقاقی
    حسن احمدی گیوی صفحات 145-153
    زبان فارسی، زبانی است ترکیبی و نه اشتقاقی اما در موارد بسیار نادر و استثنایی برخی از واژه ها که از بن مضارع ساخته می شوند؛ در آنها ساختار بن فعل می شکند و حرفی میان آن افزوده می شود و یا حرفی به حرف دیگر یا حروف دیگر تبدیل می یابد...
    کلیدواژگان: زبان فارسی، دستور زبان، بن مضارع، بن مضارع اشتقاقی
  • تحلیلی صورتگرا از حرکت پرسشواژه در زبان فارسی
    عباسعلی آهنگر صفحات 155-177
    در این مقاله، فرایند حرکت پرسشواژه در زبان فارسی بر پایه اصل جهانی حرکت آلفا مبتنی بر نظریه حاکمیت و مرجع گزینی مورد مطالعه قرار می گیرد. تحلیل این مقاله بر بحث پیرامون حرکت اختیاری پرسشواژه در جمله های پرسشی ساده و دورنه ای یا مرکب در این زبان استوار است...
    کلیدواژگان: زبان فارسی، حرکت پرسشواژه، نظریه حاکیمت و مرجع گزینی
  • تاثیر امام (ع) بر شعر عرب
    محمد خاقانی صفحات 179-203
    بیانات امام علی (ع) که تالی تلو قرآن و برترین نمونه سخن در زبان عربی پس از کلام خداست، منشا تاثیرات عمیق بر فرهنگ اقوام و ملل، بویژه ملتهای مسلمان بوده است. سخن ایشان بیشترین تاثیر را بر زبان و ادبیات عرب، هم در غنی ساختن محتوا و مضمون، و هم در خلق ترکیبهای جاودانه ادبی داشته است...
    کلیدواژگان: بلاغت، سبک ادب ی، شواهد شعری، ادبیات جاهلی، صور خیال
  • بحتری و جایگاه او در میان شعرای نوخاسته
    بمانعلی دهقان منگابادی صفحات 205-215
    در این مقاله، زندگی، آثار و اندیشه های بحتری، یکی از شعرای برجسته عرب زبان، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و جایگاه این شاعر بزرگ در میان شاعران نوخاسته یا مولد نشان داده شده است.
    کلیدواژگان: ادبیات عربی، شعرای عرب، بحتری شاعران نوخاسته
  • لامیه القجر
    کمال موسوی صفحات 217-239